*** Elokuun 2011 masumurut KESÄKUUSSA ***

Meinas vallan unohtua kommentit Hypylle: Pistää ihan vihaksi toi teidän lääkärin käytös!! Ei auta ketään jos äiti stressaa, miettii ja itkee päivät pitkät. Vauva kärsii tilanteesta ihan yhtä paljon kuin sinäkin. Olet yhtä tärkeä kun kaikki muutkin odottavat äidit ja ansaitset hyvän kohtelun, niinkuin myös miehesi ja vauvasi! Joskus vaan näköjään täytyy pitää itse huoli siitä, että sitä saa! Nyt kyllä soitat ja vaihdat lääkärin, en halua, että pahoitat mielesi enää kertaakaan kyseisen tyypin takia!!

Myös oma hoitava lääkärini aiheutti mulle joka kerta murhetta ja huolta omilla muminoillaan joihin en saanut koskaan vastausta ja niitä sitten yötä päivää mietin ja pähkäilin. Otin puhelimen käteeni ja päätin, että nyt riittää! Ilmoitin sairaalaan, että kyseiselle lääkärille en enää mene ja sen jälkeen on ollut ihania lääkäreitä ja olen pitänyt myös huolen siitä, että jokaiseen kysymykseeni saan myös vastauksen!

Teillä on tarpeeksi mietittävää vauvan tulevissa leikkauksissa ja arkipäivän asioissa, joten ette tarvitse enää yhtään lisähuolta. En ymmärrä miksi lääkärinne yrittää hakemalla hakea teille pahan mielen ja lisää mietittävää, vaikka vauvalla on kaikki hyvin?! Halkio-vauvat kun ovat yleensä muuten ihan terveitä tapauksia, tuttavapiirissäni on kaksi aivan ihanaa ja valloittavaa persoonaa joilla on syntyessään ollut huulihalkio, joista on enää muistutuksena pienet arvet.. Paljon jaksamista ja voimia teille :hug:
 
Jonkinlaista listaa pikapikaa toiveen mukaisesti etusivulle tehty, mukana varmasti sellaisia mitkä ei kaikille tarpeen jne, mutta kukin voinee itse miettiä mitä listalta ottaa mukaan/hankkii. Lisäyksiä/korjausehdotuksia saa laittaa, tossa mitä nyt lonkalta äkkiä tuli mieleen listojanne luettua....Eka versio häviskin jo jonnekin taivaan tuuliin joten äkkiä noita nyt lisäilin...

Sammeli, liitoskivut on onneksi kurjia vain meille äideille, eivät vaikuta vauvaan. Itselläkin ne ehkä vaivoista tällä hetkellä hankalampia. Yölläkin pitää kylkeä kääntää siten että kääntyy koko vartalo ikään kuin "pakettina", ei voi kääntää ensin toista lonkkaa ja sitten toista, koska se venyttää häpyliitosta ja ai että miten kipu säkenöi....

Imetysliivejä on vanhastaan ehkä 4, niilläkin pärjäs esikoisen aikaan, nyt vielä ostin 3 uudet ihan omaksi iloksi, kun vanhat tuntu jo niin kulahtaneille, vaikka niitäkin vielä tarkoitus käyttää. Yhdet on Carriwellin pehmeät yökäyttöön tarkoitetut saumattomat. Itellä ei niiitä tarvinnut sen useammin vaihtaa kun tavan liivejäkään, vaikka maitoa tursui, ei se liivinsuojuksien läpi yleensä mennyt.
 
Viimeksi muokattu:
Imetystä myöskään ei edes kokeilla täälläpäin näköjään, vaan laitetaan nenämahaletku :/ mutta mitäpä sitä ei pienen eteen tekisi.
Oli pakko tulla kommentoimaan tuota nenamahaletku-asiaa.. siis eivat edes pullolla yrita??? vaan suoraan letkuun?? Meilla kuopuksen halkio oli laaja, ja laakari sanoi heti ettei pysty imemaan/syomaan pullosta mutta katilo sanoi etta KOKEILLAAN ennen letkuja. Meilla neiti vetas pullosta yli 50mml ja valtettiin siis nenamaha letku taysin. Habermann-pullosta syominen sujui moitteetta, ja rinnallakin oli valilla lohdutukseksi, vaikkei siita mitaan irti saanutkaan. Meilla huulen ja ikenen lisaksi suulaki oli yli 10mm leveydelta koko matkan halki (huuli-ien oli vielakin leveampi), eika kukaan uskonut etta pulloruokinta voisi onnistua , mut se katilo uskoi, ja neuvoi ja oli tosi suureksi avuksi:heart:

Sulle on kylla osunu tosi kurja laakari :/ Maalailee tollai piruja seinille :/
 
Täällä olisi yksi saamaton lisää :wave: Jotenkin saan juuri ja juuri arjen pyörimään, mutten mitään muuta :ashamed: Vauvan jutut on vielä täysin laittamatta, en ole saanut edes soitettua lastentavaraliikkeeseen varatakseni aikaa sisarusvaunujen jarrujen korjaamista varten. Eli täytyy rahdata ne heinäkuussa huomattavasti vaikeammin saavutettavaan liikkeeseen, sinne ei tarvitse varata aikaa : / Vaatteet ovat edelleen säilössä ja tuulettamatta, enkä ole jaksanut edes alennusmyyntiin raahautua josko viimeinenkin tulokas saisi edes jotain uutta itselleen.

Mutta kiitos Mittumaaria suklaasta muistuttamisesta! Mullakin sitä on aina ollut mukana, vaikka ei kyllä ole kauheasti jostain syystä synnytyksen jälkeen tehnyt mieli... esikon synnyttyä olin liian väsynyt syömään, kuopuksen saavuttua olin sudennälkäinen mutta jostain syystä taisi jäädä eväät silti syömättä, tyydyin sairaalan voileipiin :p Mutta pakko sitä on mukaan saada :D

Tsemppiä Hypylle sen kauhean lekurin kanssa. Olen sanaton... toivotaan kuitenkin, että poika on huulihalkioita lukuunottamatta terve! Niinkuin moni jo totesi voi (ja varmaan yleensä onkin) huulihalkioinen vauva muuten olla ihan täysin terve.

Sairaalan vaippoja mäkin olen käyttänyt, vaikka ne isoja onkin. Mutta sen verran olen vuotanut, ja kun en halua, että se tulee läpi... ja en siis ole ikinä revennyt pahemmin, mitään tikkejäkään ei ole koskaan tarvittu. Varmaan aika yksilöllistä tuokin kuinka paljon vuotaa.

Taiska, mulla oli lonkkasärkyä edellisissä raskauksissa just niinkuin kuvailet, varsinkin nukkuminen oli tosi tuskaista. Yksi asia, joka voi auttaa on se, että laitta jalkojen väliin jotain (mulle tyyny oli liian paksu, mutta nukun jo nyt, vaikkei lonkkiin satukaan, peitto jalkojen välissä). Toinen lienee se, että yrittää liikkua päivällä mahdollisimman paljon, luulen, että tällä kertaa se on se, joka on ainakin tähän asti pitänyt lonkkasäryt loitolla... mutta tietty jos supistelee kauheasti niin se ei ehkä käy.

Sairaalakassista muuten, Miuski taisi suositella rentoja vaatteita... mulla oli esikon syntyessä mukana ihan tavalliset, ennen raskautumista (ja jonnekin tuonne rv 20+) käyttämäni vaatteet. Mahduinko niihin? No en tosiaan. Eli samoissa vaatteissa sain lähteä kotiin kuin missä olin tullutkin. Eli ihan vinkkinä ensisynnyttäjille: jos ei halua samaa kohtaloa niin kannattaa ottaa puhdas kerta raskausvaatteita mukaan. Ja jos omistaa imetyspaitoja niin ehkä sellainen (mä tykkään niistä).

Mä meinasin muuten ostaa ison pullon mineraalivettä sinne sairaalaan mukaan otettavaksi. Mulle tulee aina hirveä jano (juon muutenkin kuin kameli vietettyään monta kuukautta autiomaassa), ja edellisessä sairaalassa oli hankalat hanat joista en onnistunut itse saamaan kylmää vettä (mies onnistui, mutta nyt olen menossa yksin). Eli pakko ottaa vettä mukaan.

Hemari ja Pujaja, täällä on kolmas jonka vauva on aikas lailla perätilassa. Tai siis eilen neuvolakäynnillä kätilö oli sitä mieltä, että vasemman kylkiluun alta se pää löytyi. Mulla on kyllä istukka peräseinässä, eli kääntäminen varmaankin "onnistuisi", mutta edellisen kokemuksen jälkeen en kyllä haluaisi kääntämistä... eli kuopusta yritettiin kääntää, ja se oli aivan todella hirveä kokemus, sydän hakkasi 200 sen astmalääkkeen takia ilmeisesti, ja se sattui aivan sairaasti (tästä on kyllä ilmeisesti monta eri kokemusta, luin nimittän netistä ennen käännösyritystä sekä siitä, että se ei sattuisi, että siitä, että se sattuisi). Kyllähän se kuopus kääntyi tokalla yrityksellä, mutta seuraavana yönä hän kääntyi takaisin. Kääntyäkseen sitten itse ihan omin voimin 10 päivää ennen syntymäänsä (joka siis tapahtui rv 40+4) raivotarjontaan. Mä olin kyllä jo ihan varustautunut perätilasynnytykseen, en myöskään halua sektiota millään hinnalla (hirveä sektiopelko, en ymmärrä miksi joku vapaaehtoisesti siihen menee)... ja sama tuntuu siis olevan taas edessä. Vaikka elän edelleen toivossa, että tämäkin kääntyy oikein päin vikalla viikolla, on nimittäin ainakin vielä tosi liikkuvainen ja käy joskus todennäköisesti jopa pää alaspäin kääntymässä, jos oikein tuntemukseni tulkitsen. Mutta komppaan Hemaria siitä, että kumartuminen on tosi tuskaista...

Kauhea romaani taas tuli kun en ole moneen päivään pahemmin kirjoitellut ja nyt vasta sain luettua loppuun :ashamed: Jospas taas saisin ensi viikolla parannettua tapani =)

Siobhan ja Plutte 33+3
 
Viimeksi muokattu:
Sunnuntaita pinoon! :wave:

Kävin eilen Lidlissä ja siellä oli myynnissä sellaisia tukityynyjä jalkojenväliin. Ihan samanlaisia mitä sairaalassa on lonkkamurtumapotilaille. Hintakaan ei päätä huimannut. Tuli vaan mieleen, että oisko sellaisesta apua niille, jotka lonkkakivuista kärsii öisin? :)

Ite yritin sieltä epätoivoisesti kuikuilla oisko siellä missään imetysliivejä. Mun kahdet parhaat imetysliivit on nimittäin mallia Lidl. :D
Niitä mulla on kahdet ja sit löytyy parit muut.

Siobhanin tapaan mä en todellakaan kotiutunut 8 päivää synnytyksestä missään "ennen raskautta"-vaatteissa vaan ihan samoissa mammacollegeissa kuin sinne meninkin.. Se maha ei vaan katoa simsalabim..

Tuo omien juomien vieminen olikin hyvä idea! Jano on kuitenkin kova ja ite tykkään eniten light-limsoista. Ensisynnyttäjille vinkiksi, että siellä laitoksella kannattaa syödä sekä lakritsia, luumuja, että juoda sitä ripulinnäköistä luumunektaria. Sektion jälkeen ensimmäinen isompi vessahätä oli ainakin aika tuskaista tuottaa. Siinä ei kyselty haluanko pissata samalla kertaa.. Kaikki vaan tuli kun alkuun pääsi. *hyvää ruokahalua jos joku syö tätä lukiessaan..* ;)

Mua ei jännitä itse synnytys, mut jälkisupistukset vähän mietityttää.. Ja vielä enemmän kohdunpainaminen. Viimeksi ei kipupumpusta ollut mitään iloa kun kohtua painettiin. Se oli ekan ulostuksen lisäksi kivuliainta koko hommassa. :(

Täälläkin oli nyt sitten eilen sellainen saamaton päivä.. Tai siis tein mä kaikenlaista koko ajan, mutta oli sellanen tuskasen raskas "ukkosta ilmassa, matalapainetta, ei jaksa hengittää"-olo. Päiväuni ei tullut, mikä on tosi kummallista. Ja nyt yölläkin nukuin vaan 6h, tosin nukuin sen tosi hyvin. Ehkä tänään saa ottaa päikkärit. Jos vaan neiti pian heräis, että saisin tänään kainaloisen päikyille..
Se peijakas on nukkunut kaksi yötä omassa sängyssään (menee sinne itse noin vaan, mikä on tietenkin hyvä asia), joka sijaitsee meidän sängyn toisella puolella, siellä miehen nykyisellä puolella nimittäin.. Ja mä en saa kai oikein kunnolla nukuttua, kun ei tule varpaita suuhun, ole muovidinosauruksia selän alla ja kuulu tuhinaa korvanjuuresta. Muutenkin musta on tosi outoa nukkua "väärällä" puolella. Mut tuolta "virallisesti miehen sängystä" pääsee suoraan lattialle sen 3-6 kertaa yössä mitä pissalla käyn. Mun vanhalla puolella on se juniorisänky, joten jalkopäänkautta ei ole kiva kömpiä öisin vessaan.

Jaa-a.. Jos lähtis peräkonttikirpparille ja Sorsapuistoon.. Niin, jahka neiti herää. :)

Raitis ja Salarakas 32+6
 
Viimeksi muokattu:
Huomenet kaikille!

huikkis suuret onnittelut "etapin" saavuttamisesta!:)

kirppiina listat oli tosi hyvät etusivulla... :)

hyppy voimia sinulle kun joudut tuollaisia asioita pähkäilemään vaikka mitä myös itse olen silloin ennen rakenneultraa netistä surffaillut asioita mitä vauvalla voidaan todeta niin muistaisin että halkiolapsesta oli useaan otteeseen siellä juttua ettei monesti hänellä ole mitään muuta sairautta. Vauva -lehdessä oli myös joku juttu tässä viimeisen vuoden aikana...

matkarattaista meille ostettiin Gracon kaukalo telakalla ja siihen sopivat travel systeemit jotkut samanmerkkiset...Emmaljungan vaunut varattu ja kuosi white leatherette:heart: jussin jälkeen ne voidaan hakea...

sairaalakassista kiva lukea mitä muut ottaa ku ei tosiaan ennenstään kokemusta, varmaan sen pakkaan vasta heinäkuussa.

ON: eilen käytiin sairaalan synnytysvalmennuksessa, ihan kivasti tuli infoa ja porukkaa oli aika paljon eli ruuhkaa riittää synnytysosastolla... kivuista kysymys onko muilla/tietääkö joku mistä johtuisi sellaiset ilkeät vihlaisut ihan alhaalla?? tosi hankalia välillä, itse mietin että olisiko vauva alkanut mallailemaan päätään sinne lantioon jonne sit loppuviikoilla laskeutuu?? kävely tuntuu erityisen hankalalta myös silloin ku näitä vihlaisuja tuntuu... meillä kuitenkin aina ollut raivotarjonnassa kun on joku katsonut tilanne... Liitoskivut kuitenkin tuntuvat itsellä myös mut erilaisina, tuntuu häpyluussa ja aikalailla jatkuvana, ei vihlaisuina.

saamattomuudesta täällä mennään päivä kerrallaan, välillä en tee mitään eikä huvita ja sit joku toinen päivä tarmoa ja energiaa uhkun! vauvan vaatteet sit kuitenkin jo pesin ja muutenkin on vauvan huone viimeistelyä vailla valmis! Ihana siitä tulikin :heart:

Jos yrittäis jaksaa vähän kukkapenkkejä hoitaa tänään...

Minttu+PikkuJ 32+2 :heart:
 
Kolme vuotta sitten, esikkoa synnyttämään mentäessä meillä ainakin kätilö kysyi haluanko pillimehua tai vettä tms. saliin mukaan, ja ne sai ihan sairaalasta. Myös osastolle toivat ison mehukannun omaan käyttöön jos pyysi. Eli itse en varmaan mitään juotavaa ota mukaan, toki eri asia jos haluaa limsaa tms.

Omat vaatteet synnytyksen jälkeen - Mä menin esikkoa synnyttämään niin mulla oli päällä gollege housut ja paita, ja samoilla vaatteilla lähdin sieltä poiskin. Pitää katsoa sit mikä tällä kertaa on tilanne. Toki eri asia jos omat vaatteet on ihan lapsivedessä tms.

(.) Oma olo on ollut nyt muutaman päivän todella väsynyt! Tekis vaan mieli nukkua koko ajan, mutta eihän se onnistu kun pitää touhuta tollasen 3v kanssa. Tänä aamuna mies nousi esikon kanssa että sain hetken nukkua pidempään, mutta tuntuu ettei se auta, pitäis nukkua kaks päivää putkeen.. Mä oon vielä sellanen ihminen, etten saa koskaan omia murheita sanottua tutuille, jos vaikka kysyvät "kuinka jaksat" niin aina tulee automaattisesti että "ihan hyvin". Aamusta kun sit nousin niin pääsin olkkariin niin tuli heti itku kun oli niin väsy, kyyneleet alkoi vaan valua vaikka miten koitin esikoisen takia niitä pidätellä. Miehelle sentään oon saanut sanotuksi mutta.. Ja kaiken lisäksi vaikka oisin miten väsynyt mua ahdistaa jos koti on sotkunen ja mun on pakko sitä heti siivota.. : / Mutta muuten vointi on ihan hyvä, ei mitään kolotuksia eikä edes liitoskipuja sen pahemmin ! Vauva on edelleen todella vilkas liikkuja ! :)

Minttu - Mulla tulee välillä tollasia ikävän tuntusia vihlasuja juuri alapäässä..

Majj & 31+6 huomenna taas poksuu. Nopeasti menee nämä viikot :)
 
Viimeksi muokattu:
Huomenia.

Raitis, hieman ollu nähtävästi ajatuskatkosta tuota viimesintä tekstiä kirjotellessa mutta tosiaan semmonen telakalla varustettu kaukalo meille juu tulos.. :) Tultiin samaan tulokseen et sitä jatkuvaa vöiden kans pelleilyä ei meidän hermot kestä. :)

Kiva kun ihmiset kirjoitellu sairaalakassin sisällöstä, ensisynnyttäjänä olisin juurikin varmaan pakannut liian pienet vaatteet ja alushousut matkaan. :LOL:

Ja kyllä sitä vaan pikkuhiljaa rupiaa tuo synnytys enemmän ja enemmän jänskättää.. :x Ukolle tuossa tosiaan joku ilta mainitsin, että kunhan pienellä vaan kaikki tulee olemaan hyvin niin ei väliä kuinka paljon ite repeän (vaikka juuri tätä pelkäänkin) tms. Mut saavat kyllä sitten kursittua kokoon. Tähän mies sitten vastaamaan: "Niin, no jos semmonen tilanne tulis, että sun ja vauvan väliltä pitäs valita niin kyllä mä sut yrittäisin ensin pelastaa" Nii, tuotahan mahdollisuutta minä en VIELÄ ollutkaan keksinyt, että jokin menis niin pieleen, että se olisi joko tai. Että kiitos tästäkin kauhukuvasta. :O

Mutta juu, lähinnä siis pelkään repeämistä ja välilihan leikkausta ja yleensä sitä tulevaa kipua. Mullakun aika alhainen tuo kipukynnys.. :( Nooh, aika näyttää sitten.

Huomenna olis taas lähtö pohjamaalle juhannusviikoksi :heart: Siskokin tulee sitten juhannukseksi sinne niin ihana viettää perheen kesken juhannusta. :heart:

:attn:Seuraavaksi hieman omanapaista valitusta, voi hypätä yli ken tahtoo..:attn:
Oon muuten huomannu, että mulla isä-sana saa nykyään aina vedet silmiin. Synnärillekkin kun soitin sitä tutustumisaikaa ja puhelimes kysyi, että tuleeko isä/tukihenkilö mukaan niin hanat aukes samantien :( Ja isyyspakkaukseen kun etsin tavaroita niin kaikki missä lukee "isän pelikaveri", "isän poika" saa mut itkemään, aina. :'( Sitä jotenkin niin vahvasti vielä rinnastaa kaiken omaan edesmenneeseen isään. Muutenkin isä ollu mielssä hirmuisen paljon, tulee mieleen paljon muistikuvia miltä isä näytti missäkin tilanteissa esimerkiksi, ajaessaan autolla pihaan, nojatessaan keittiön pöytään, kattoessaan tv:tä ja aina mieleen muistuu se sama asia, isää ei enää ole. Ja mua pelottaa niin, että kuin sitten kun poika on syntynyt. Pelkään, että alkuun itken vain koko ajan ja mietin, että kun isä ei ehtinyt ikinä ensimmäistä lapsenlastaan nähdä. :( Kun tiedän kuinka pirun rakas se olisi isälle ollut :heart: Hölmöähän näitä on etukäteen murehtia mutta minkäs teet.. :headwall:

No tulihan valitusvirsi..

Tsempit vielä hypylle sen idiootin lääkärin kanssa! ja muutenkin halaukset kaikille suppareiden yms. kanssa painiskeleville. Täällä ruennut kans noita harjotussuppareita tuleen hieman enemmän ja "sukkapuikko-kipuilu" kans ilmaantunut. Lisäksi herra painuu välillä jo niin tuonne alas, että tulee erittäin epämiellyttävä olo. No eiköhän tää naiset tästä, viel hetki pysytään yhtenä, eikös niin?? :)

Piianappula + Pikku Pena 32+3 :heart:
 
Mulla kanssa tuntuu että maha pienentynyt, tai ainakin lopettanut kasvamisen :D. Olenkin miettinyt että voisiko vauva jo olla laskeutunut, muutkin ovats itä epäilleet kun tuo mennyt niin alas tuo koko maha. Mutta tykkään siitä nyt enempi, se näyttää vähän nätimmältä!

Täällä taas supistukset tulleet takaisin, eilenkin supisteli heti kun vaan yhtään käveli. Toivottavasti eivät vielä saa mitään aikaan! Ensi keskiviikkona taas neuvola, jos puhuisi siellä tuosta pelosta.

Hauskaa sunnuntaita kaikille :)!
 
Heippa!

Imetysliivejä mulla on varmaan n 10 kpl, vuosien varrella ketynyt. Mut osa alkaa kyllä olla jo melkein roskiskamaa. Mut pärjäis varmaa jos olis n 3-4 ja ihan tavallisetkin liivit käy ihan hyvin.

Väsymys/saamattomuus on täälläkin, tekis mieli lähinnä nukkua ja tosiaankaan mikään ylimääräinen ei kiinnostais, onneks vauvan vaatteet on jo pesty.

Lonkkasärkyä ja liitoskipuja varsinkin yöllä ja pidempään istuessa, mä olen ottanut yöksi ihan suosiolla panadolin se vähän auttaa, sit mulla on kaksi tyynyä päänalla ja joskus yksi jalkojen välissä.

Turvotus mulla ei mahdu sormukset enää sormiin ja croksitkit alkaa jaloissa puristamaan, jalkaterät on kuin pallot usein jo heti aamusta. Aina kun astuu niin tuntuu et oikein neste hölskyy jaloissa :| tosin sitä suolaa pitäis yrittää kyllä vältellä, ja mä olen syönyt silliä uusien perunoiden kans joinakin päivinä, mikä varmaan osaltaan auttaa asiaa!

Tänä aamuna mietin et mikä meillä haisee ihan happamalle maidolle, et on jonkun lapsen paidassa maitoa tai johonkin tiskirättiin jäänyt, mut se haju tulikin mun paidasta :whistle: varmaan alettava ottamaan liivinsuojia käyttöön kun näkyy maitoa jo hieman valuvan, mut yöks en kyllä vielä suostu liivejä laittamaan, niitä kun joutuu sit pitämään monta kuukautta ihan kyllästymiseen asti.

Synnärille mukaan otan myös muutaman oman panadolin. Siellä jos tarvii särkylääkettä joutuu aina hoitajilta kyseleen et saisko ja se lääkkeen tulo voi kestää vaikka kuinka kauan tai jäädä matkanvarrelle et tulee vasta jonkin tunnin päästä...ihan vaan varulta.
 
Piianappulan suru omasta isästä sai mulla kyyneleet valumaan. :hug:

Kiva, että löytyy muitakin perätilavauvoja. Saa nähdä kuinka moni ymmärtää kääntyä pää alas päin. Siobhanin tavoin mullakin oli aika epämiellyttävä kokemus viimeksi se ulkokäännösyritys. Kätilö ennen kääntämistä rauhoitteli, että lääkäri vaan ihan hellästi koittaa töniä vauvaa oikeaan asentoon. Todellisuudessa lääkäri runnoi mun mahaa kaikin voimin niin, että maha oli mustelmilla sen jälkeen. Mä puuskutin siinä tuskissani, niin lääkäri tiuskaisi mulle, että älä hengitä noin. :mad: Ei siis ollut kiva kokemus, mutta kyllä mä siihen silti menen nytkin, jos tarvetta tulee. Mä nimittäin haluaisin synnyttää tässä meidän lähisairaalassa Lohjalla. Täällä ei voi synnyttää perätilavauvaa muuten, kun sektiolla. Viimeksi jouduin naikkarille. Ei mulla mitään naikkaria vastaan muuten ole, mutta matka vaan pitenee kovin ja miehen on hankalampi tulla meitä lapsivuodeosastolle katsomaan. Viimeksi jouduttiin vielä aamuruuhkassa ajamaan Helsinkiin ja se autossa istuminen synnytyssuppareissa ei ollut kovinkaan miellyttävää. Muutenkin olis ihana kokea synnytys pienessä sairaalassa, kun aikasemmat on syntyneet Kättärillä ja Naikkrilla. No, mutta turha sitä on stressata. Vielä ehtii kääntyä ja pääasia, että vauva saadaan ulos, oli se tyyli ja sairaala sitten, mikä hyvänsä. Ja mä voin suositella uudelleensynnyttäjiä synnyttämään perätilavauvan alateitse, jos vauva ei ole iso, lantio on tilava ja vauvan asento on hyvä. Mulla meni synnytys tosi hyvin. Ponnistusvaihe oli jopa nopeempi, kun esikoisesta. Eppari mulle tehtiin, kun se tehdään aina perätilasynnytyksissä, mutta muuten oli hyvä kokemus.

Joku kysyi synnytystapa-arviosta. Mulle viimeksi vauvan asennon takia tehtiin synnytystapa-arvio viikolla 36.

Sairaalakassiin mä en pakkaa itselleni juotavaa, koska synnäriltä saa mehua. Mulle on tuotu aina synnytyssaliin mehukannu, lasi ja pilli. Mies on sitten mua juottanut. Miehelle ehkä vois hommata jotain pillimehua tai limpparia. Eväitäkään en varmaan tarvitse, kun sairaalassa niitäkin oon saanut. Ehkä luumusosetta vois ottaa mukaan, kun en ole varma saako sitä. Naikkarilla kyllä viimeksi sai hakea jotain luumujuttuja jääkaapista. Makeisia mun ei ole ainakaan aikasemmin tehnyt mieli synnytyksen jälkeen vaikka aikamoinen karkkihiiri normaalisti olenkin.

Omista kotiutumisvaatteista mulla on samantapaisia kokemuksia, kun joillain täällä. Esikoisen aikaan ostin itselleni ihan tavallisin lyhythihaisen paidan. Se oli siis mun normaalia kokoa. Ei nyt mikään ihan kireä ollut, mutta kumminkin. Kotiutuessa puin sen päälleni ja olin ihan järkyttynyt, kun se olikin kauheen kiree ja juuri ja juuri peitti mahan. Näytin ihan kamalalta. Lähdin kuitenkin niissä vaatteissa sairaalasta, mutta kotona jouduin palamaan mammavaatteisiin. Mä myös kuvittelin, että synnytyksen jälkeen mahtuisin vanhaan vaatekokoon.

Pujaja ja Nuppu 31+1

Niin tohon käännösyritykseen piti vielä lisätä, että kuopus ei kyllä hievahtanutkaan mihinkään suuntaan vaikka se lääkäri sitä runnoi. Oli ilmeisesti pylly jo niin syvällä lantiossa. Eli runnomisesta ei mun tapauksessa ollut mitään hyötyä. Se kätilö muuten, joka mua ennen käännöstä rauhoitteli, sanoi jälkeen päin, että olipas kovakourainen lääkäri.
 
Viimeksi muokattu:
Täällä kans väsyttää. Siis mä oon niin poikki, mitään en jaksa tehdä. Mies alottaa kesäloman 3 viikon päästä, siihen asti pitää jaksaa noiden lasten kans ja tämän kokopäiväisen väsymyksen. Talo on ku kaatopaikka jo :mad:

Juu, mä kans en haaveile omista vaatteista synnytyksen jälkeen. Onneks mulla on yhdet mammahousut, jotka ei näytä mammahousuilta, niissä on semmonen matala vyötärö, niin niissä meinaan kotiutua, tuntuvat ees vähän normihousuilta. Ja tunikaa päälle jne.

Imetysliivejä pitäs hommata lisää. SYnnärille oon ottanu semmosia toppismallisia imetysliivejä, kotona käytän niitä sit öisin. Ne on kyl menny niin huonoksi, että pitää hommata uusia. Iteasias mulla on nytki yhdet imetysliivit päällä. Kaarituelliset normiliivit alko painaa niin, että nämä tuntuu mukavemmilta. Pitäs kait käydä liiviostoksilla vielä tässä ennen synnytystä..(ku jaksais raahautua kauppaan).

Sairaalakassiin pakkaan Ipadin :D No joo, ehkä vähä muutaki, mut tuosta on sit ainaki hyötyä ja hupia silloin ku on aikaa tehdä jotain. Juotavaa saa kyl synnäriltä, mut ehkä jonku limpparin vois ottaa. Ja jotain luumujuttuja. Niin ja tietty kuumennettavan jyväpussin, sen avulla viimeksiki pärjäsin ekat tunnit synnytyksestä. Korvatulppia, jos vaikka onnistuisinki niiden avulla nukkumaan (taitaa olla turha toivo, en nuku vieraas paikas, mut saahan sitä yrittää)

Turvotusta on jaloissa. Feikkicrocseilla mennään ja pitäs kai hommata varolta vielä isompaa kokoa olevat, jos helteet palaa ja jalat turpoaa vielä enempi.

Mä oon itseasiassa ihan kypsä jo tähän odottamiseen. Yleensä oon nauttinu raskaudesta, mut nyt tää kesällä odottaminen ei oo niin kivaa, haluisin jo oman kroppani takas. Kai just siks, ku on ollut tätä kremppaa ja turvotusta ja hirveetä väsymystä. Talvella oli jotenki helpompi olla viimeisillään raskaana, mun mielestä. Eli toivon, ettei yli lasketun ajan mentäs tällä kertaa vaan vauva syntyis aiemmin.

Koralli & Neiti Tähkäpää 32+4
 
Hyppy Ihan järkyttävän epäammatillinen lääkäri on teillä ollut. Oon pahoillani teidän puolesta, enkä voi käsittää kuin tommonen ääliö saa toimia lääkärinä!!!!!

Neiti Sulla oli hyvä esimerkki tosta pullosyömisestä. Ihanan empaattinen kätilö. Ei kai kokeilemisesta mitään haittaa ole ja teidän tapauksessa meni vielä noin hyvin.

piianappula Ihan ymmärrettäviä noi sun tunteet. Varmasti on mielessä päivittäin oma isä kun sulla on ollu noin suurta surua. Ja varsinkin kun synnytys lähestyy ja muutenkin on herkillä niin vielä vaikeampaa. :hug:

Niistä vihlonnoista ja sukkapuikkoilusta oli puhetta. <mulle neuvolassa sanottiin, etää vauvan pää on jo niin alhaalla että se aiheuttaa ne sukkapuikkoilut yms. sähköiskumaiset vihlasut kun se liikuttaa sitä päätä.

(.) Oon kyllä ollut kanssa niin saamaton ja UUPUNUT! Ihan järkyttävää. Sit epätoivo iskee ku kämppä ihan kaaoksessa ja ruoanlaitto tuntuu iha järjettömän suurelta ponnistukselta. lisäksi me ollaan kokoperhe kipeenä.

Hassua kyllä kun tää raskaus on ollu niin erilainen ku aikaisempi. Tää tyyppi on jo laskeutunu ihan alas ja supistelee päivittäin sekä kipeesti, että kivuttomasti. Vaikka eihän se mitään sano, syntyy kuitenkin sen pari viikkoa myöhemmin. Toivon vaan, että ei tarviis käynnistää ja sectio olis myös vähän pelottava ajatus. mulla on eka lääkärineuvola 36+5 ja siinä varmaan arvioidaan sit synnytystapaa. En usko et tää tyyppi enää mihinkää kääntyy ku ollu jo 3vko raivotarjonnassa ja laskeutunu jo ihan alas. Vaikka vauvat on niin mysteereitä, että ei voi kyl tietää mitä se vielä keksii. Onneks on kesäloma ja siihe perää sit äitiysloma :) Kiva ku ei tarvi töissä kituuttaa. en kyllä enää siihen pystyiskään.

lyyli ja piiperö 33+1
 
Eea
Hypylle tsemppiä lääkärin kanssa!! Ei varmasti tunnu kivalta, kun oikein etsimällä etsitään "vikaa" ja ihmetellään kun mitään ei löydy.

piianappulalle voimia surun kanssa. :hug:

Itse meinasin varata kotiin levolacia tai vastaavaa varmuuden vuoksi (ja luumuja, lakuja yms. mahaa löystyttävää). Ei ole kiva juttu jos synnytyksen jälkeen ummetus vaivaa. Esikoisen synnytyksen jälkeen sain jo sairaalassa ollessa jotain ummetuksen estolääkettä, tuli kyllä tarpeeseen. Ensimmäinen vessassakäynti ei ollut sitten ihan niin kauhea, vaikka tikkejä oli laitettukin aika reippaasti.

Saatiin tänään homattua vauvalle pikkasen tavaraa. Sitteriä kateltiin, mut ei oikein mieleistä löydetty. Vaunutkin kaivoin varastosta esille ja pesin irtoavat osat. Yhdet vauvan housut ompelin tuossa joutessani, vielä muutamat pitäis tehdä. :) Kumman paljon olen saanut aikaan, varmaan joku väliaikainen virtapiikki. :D

Rauhaisaa sunnuntaita kaikille!

Eea & Urkki 30+3
 
Huomenta! Tänään olis sitten neuvola ja viimeinen neuvolalääkäri. Tuskinpa mitään maailmaa mullistavia asioita tuolla kyllä kuulee... Vieläkään en ole kotona saanut mitään aikaiseksi :( Huomenna lähdetään pienelle matkalle vielä, sitten pitää ottaa itseään niskasta kiinni ja laittaa pyykkikone pyörimään!

Janttu ja pikkuinen 32+5
 
Täällä ilmassa kaikkea muuta,kun saamattomuutta :D kolme päivää olen siivonnu :D No ei meillä ihan niin kamala siivo ole ollu,mut olen siivonnu kaappeja yms ja pessy pyykkiä,,eilen illalla/yöllä tein neidille pienen liivimekon <3 ja ensimmäinen vauvapyykki on kuivamassa jonka tänään silitän kaappiin. Pakko hyödyntää tätä energisyyttä kun tää on mulle niiiin harvinaista ;)

mammy+piippa 31+5
 
omaa napaa törkeästi enen lukematta muitden juttuja. Mikähän kramppi mulla eilenkin oli... Supisteli aika lailla pitkin päivää välillä kipeästi, välillä harjoitus supistuksia (normaalia enemmän kuitenkin) ja illalla iski kipeä kesto supistus päälle n. 1-2min (saattaa olla normaalistikin n. pitkiä, mutta ei noin kipeitä ettei liikkua pysty) ja kramppasi ihan mielettömästi lopuksi niin, että pääsi itku, äidillä ja lapsilla. Isäntä jo oli soittamassa jonnekkin, mutta yhtäkkiä rauhoittui. Maha hetken ihan hiljaa ja sitten aloitti lapsi taas jumpat. Pitääköhän tuosta olla huolissaan... ikinä ei ole ollut tuollaista. Tänään muutama harjoitus supistus alla. Arg, kun aina tulee jtain mitä stressata. Onko jollain ollut vastaavaa kramppia? repäisykivut ym on tuon rinnalla ihan mitättömiä.
 
Pikaisesti.. Kävin kontrollis ja tilanne on huono! Kanava mössöä ja reilun sentin.. Nyt sit osastomakuu tod.näk vauvan syntymää asti johon ei varmaan enää kauaa mee..
Ohhoh!! Voimia lepäilyyn ja toivotaan, että menis vielä pidmepään kaikesta huolimatta! Tää on aina pysäyttävää tajuta, että meidän pino lähestyy sitä kohtaa, että pian tosiaan voi alkaa kuulumaan vauva-uutisia....

Zemppiä Huikkis!!!!! Hengessä mukana! :hug:
 
Eea
Huikkikselle Tsemppiä ja voimia pötköttelyyn! :hug: Onneks kaikilla alkaa olla viikkoja jo hyvin kasassa, vaikka olis totta kai parempi et vauvat malttais vielä edes hetken odotella syntymää.

miimii ihana sänky. :)
 
Huikkis: tsemppiä vuodelepoon! :hug: Toivotaan vielä vähän lisäaikaa masun kasvatteluun. Onneksi on nyt apu lähellä jos päättää lähteä synnytys käyntiin yhtäkkiä kunnolla.

Ite soitin tuosta kummasta krampista neuvolaan ja keskiviikon tavallinen neuvola vaihtui lääkäri neuvolaksi. huomenna pissanäyte pitäis viedä samalla kun käyn maksakokeissa. Jos tulee uusi kramppi niin sitten heti päivystyksen tarkistamaan akuutisti tilanne. Toivotaan, että ei enää tule, tuntui, että maha halkeaa. Tk:ssa onneksi rr mittari itse mittaus piste, joten kun haen pissa purkin niin samalla käyn mittauttamassa paineet. En olis varmaan soittanut tuonne neuvolaan jos isäntä ei olis pakottanut. Onneksi nyt kuitenkin soitin. Mä en tiedä mikä on tällä hetkellä kun tuntuu, että joutuu koko ajan jotain kysellä neuvolasta. Ei millään viitsisi koko ajan kysellä. Ei mulla muuta ole ollutkaan kuin nuo maksa arvo kyselyt ym, mutta silti. Terkkarille sitä jo päivittelin, että taas täältä soittelen niin tuumasi, että et ole ainut...:LOL:. Lääkäri tarkistaa kohun suun tilanteen. Kätilö heitti veikkauksen, että olisko vauva kääntynyt tai yrittänyt kääntyä supistuksen aikana... niin en tiedä. JOmpi kumpi tuossa tissien alla on. Pylly tai pää, samalla lailla kun jo jonkin aikaa. Toivotaan, että vauva on oikein päin ja paikat kunnossa.

Leo rv 29+6
 

Yhteistyössä