*** Elokuun 2011 masumurut KESÄKUUSSA ***

Kuinka monen lapsi muuten nukkuu unipussissa?meillä alkoi nukkua tää keskimmäinen noin vuoden ikäisenä ja kyllä se öitä rauhoitti..nyt ei halua sitä kun kuuma nukkua. Vauvalle en ole vielä hommannu,mut varmaan siinä puolen vuoden korvilla katottava tilanne uudelleen jos on hyvin levoton nukkuja :)
 
Huh mikä yö ! Mun jalat ovat todella kipeät, käveltiin eilen kaupunkiin ja takas vaunutellen matkaa edes takas n. 5km eli ei edes niin paljoa, mutta jopas oli turvoksissa kun kotiin pääsin. Heti ensimmäisenä nostin jalat korkeammalle ja melkein silmissä näki miten turvotus alkoi laskemaan. Siitä pari tuntia eteenpäin iski kauhea jalkasärky, johon jouduin ottamaan panadolia ja yöllä taas heräsin siihen kipuun ja panadolia naamaan että pystyi jotenki nukkumaan. Vieläkin särkee.. :|

Ja tänään olis vielä lähtö powerparkkiin, saa nähdä kuinka jalat jaksavat. En ole koskaan ennen sieläkään käynyt! :)

Eea - Toisaalta varmasti tylsää jos noin usein vaihtuu neuvolatäti.

Te joiden vauvat ovat perätilassa vielä, toivotaan että pian vauvat kääntyisivät oikein päin ! :) - Meillä taas vauva ollut RT:ssä jo rv 20 --> Esikoinenki oli RT:ssä rv 23 --> Niin itsellä ei ole asiasta kokemusta.

majj & 33+1
 
Eea
On kyllä ikävää kun on vaihtunut terveydenhoitaja jo monta kertaa. Koskaan ei tiedä kuka siellä on vastassa ja aina saa selittää ne samat asiat kun ei kunnon "hoitosuhdetta" ole päässyt syntymään. Kunhan nyt tuo neuvola säilyis tällä omalla paikkakunnalla, ettei tartteis lähteä etemmäs ajelemaan. Se ei olis kivaa. : /
 
Kuinka monen lapsi muuten nukkuu unipussissa?meillä alkoi nukkua tää keskimmäinen noin vuoden ikäisenä ja kyllä se öitä rauhoitti..nyt ei halua sitä kun kuuma nukkua. Vauvalle en ole vielä hommannu,mut varmaan siinä puolen vuoden korvilla katottava tilanne uudelleen jos on hyvin levoton nukkuja :)
Molemmat olen nukuttanut unipussissa hyvin pienestä, kun peitto ei ole päällä pysynyt. Tätä uutta varten olen muutaman hommannut taasen, paksumman ja muutaman ohuemman ja sitten kapalon ensimmäisiin viikkoihin. Sellaisen ohuen trikoisen, kun täällä on kuuma.......

Perätila-asiaa:

Mun kuopus oli tosi loppuun asti vuorotellen poikittain ja perätilassa kunnes jumahti perätilaan, peppu klassisesti kuoppaan sujahtaen. Olin ulkoisessa käännössä joka onnistui ja jäi sitten raivotarjontaan onneksi. Mulla käännös tehtiin ns "viimetipassa", kun ei kuulema olis enää mahtunut sitten kääntymään enää, tiedä sitä sitten. Nyt on nappula viihtnyt pää alaspäin jo pitkään, mutta en luota ;)
 
Viimeksi muokattu:
Eea Meillä lähti meidän oma terkka rääkkylään ja meillä nyt sijainen ainakin elokuun loppuun..ja tää terkka on vasta valmistunu joten en paljon irti saa neuvolakäynneistä..mut onneks käyn joka toinen viikko äitipolilla lääkärillä,muuten vois tuntua että olen aika hukassa..
 
Unipussista - Me ollaan faneja! Ma kapaloin ensimmaiset 3-4kk ja sitten unipussiin. Niitahan saa eri paksuuksia eri lampotiloille? Me siirrytiin tavalliseen peittoon vasta joskus 2.5 vuoden iassa, eli hiljattain, vaikka olisi niita kai viela saanut isompinakin.

Terkoista ja vaihtuvuudesta - Olkaa onnellisia, etta teilla sentaan sama terkka suurinpiirtein koko raskauden ajan. Mulla ollut eri terkka (tai taalla ovat kaikki katiloita) joka ikinen kerta. Siina ne sitten lukevat muistiinpanoja ja muistutat heita jos jokin tarkea jai nakematta.. mutta hyvin on mielestani kuitenkin pelannut, eli en voi valittaa.

Meidan pikkuinen taitaa olla raivotarjonnassa, ihan iltahikasta paatellen. Muuten en kylla pystyisi sita itse arvioimaan. =)

Mulla huomenna ylimaarainen laakarineuvola (muuten en siis ole neuvolalaakaria kertaakaan tavannut) jossa ihmetellaan, miksi menetin niin paljon verta viime synnytyksessa. Ihan hyva homma, etta kiinnittavat siihen huomiota, mutta luulen silti, etta jos mulla on 'verenvuototaipumus' niin saattaa kayda samalla tavalla tallakin kertaa.

Kohta poksuu viikot, jee! Ja duuniakin jaljella vai vaivaiset kuusi viikkoa, tuplajee! :D

Bump rv 32 + 5

Ps. Pienta unigallupia viela lopuksi. Minka ikaisia lapsia teilla on ja mihin aikaan yleensa heraavat aamuisin? Meilla siis 3-vuotias tytto joka yleensa heraa siina 6.30-7.30 valilla, joskus nukkuu jopa klo 8 asti. Ja menee nukkumaan klo 19.45 (valot sammutettu), eli yhteensa unta tulee vuorokaudessa noin 11h.
 
Huoooh, mitähän nää huonosti nukutut yöt enteilee.. |O En saanu unen päästä kiinni, vaan pyörin useamman tunnin sängyssä. Vauva varmaan nyrkkeilee alapäähän :D tai sitten puskee päällänsä, mutta todella epämiellyttäviä vihlontoja sinne sinkoutuu ja aina iltaisin/öisin.. Kumpa ens yönä sais nukuttua.

Raitis kiitos tietopaketista, en oo tuommosta tekstii vielä bongannutkaan! :)

Kauhee väsymys pukkaa päälle ja ajatus ei nyt juokse, paremmalla aikaa siis! :)

Hyppy & poju 33+4
 
Helteistä päivää!

Nukkuminen on taas kohta viikon ollu ihan onnetonta. Ja nyt kun ilma lämpenee, se tuskin ainakaan paranee. Hyvää asentoa ei löydy, haluaisin niin kovasti nukkua mahallaan. Ja joka ikinen kerta kun kylki pitää kääntää, herään siihen. Tämä tapahtuu noin tunnin välein. Aamuyöllä herään vessaan ja sen jälkeen ei uni meinaa tulla. Mut ei minua kyllä näin päivällä väsytä. Ja uni tulee muutenkin vasta puolenyön jälkeen. Aikaisemmin menin nukkumaan ennen yhtätoista.

Mulla vaihtu terveydenhoitaja paljon ennen muuttoa pois Kuopiosta. Siellä mulla ehti olla 5 eri terveydenhoitajaa. Nyt sitte on ollu sama tyyppi koko ajan ja se on kyllä tosi ihana, ku ei tarvii selitellä samoja asioita joka kerta.

Tukivyön ostin talvella, mut mulle siitä ei ollu mitään hyötyä. Mulla on alaselässä välilevyn pullistuma ja se on ollu oireeton piiiiiiiitkästä aikaa. Kuulema raskaus muuttaa selän asentoa sen verran, että pullistuma saattaa hetkellisesti parantua. Mut sit toi selkä on muuten ruvennu v*ttuilemaan, mikä taas johtuu paikkojen löystymisestä. Mut elämä ilman pullistuman kipusäteilyä on ollu kyllä jotain tosi ihanaa, pullistuma löytyi multa 19-vuotiaana, mut oireili jo ennen sitä muutaman vuoden.

Patja ostettiin uutena. Petaria ei hommattu, vaan ajateltiin, että pyyhe ajaa saman asian. Ja sit sänkyyn ja vaunuihin on muovitetut froteet.

( . ) Mulla oli tänään neuvolalääkäri. Hän oli kovin nuoren ja kokemattoman oloinen. Ei löytänyt sydänääniä, jolloin hän huusi terveydenhoitajan paikalle, joka sitten löysi ne melkein heti. Lääkäri ei olisi ottanut sf-mittaa, jos minä en olisi muistuttanut siitä. Ja mitaksi hän sanoi eri luvun kuin mitä kirjoitti ylös. Mukava hän kyllä oli, pisteet siitä.

Paino oli noussu viikkoon 1100g...kiitos juhannuksen syömisille...saatoin syödä juustosnacksipussin :/. Mulla on edelleen sormus sormessa, joten turvotus on jossain muualla kuin käsissä ja jaloissa. Nyt tässä tankkaan taas vettä ja syön mansikoita.
Pissi ok, paineet koholla neuvolassa, kotona ok.
Sykkeet ja liikkeet ok, rt, sf-mitta 34cm (vaikka sanoi 33cm)
Ja kohdunsuuntilanne kiinteä, kiinni ja 3cm pituutta.

Ei kait tänne muuta sen kummempaa. Koneessa pyörii turvakaukalon ja vaunujen pehmusteet. Jahka saisin ekat äitiyspäivärahat (vielä reilu viikko!!), säntään kangaskauppaan ja rupean ompelemaan kaikenlaista.

Biliga ja poikanen 35+1
 
Viimeksi muokattu:
Unipussin ostin kanssa tälle tulokkaalle, esikolla ei ollut, muistan, että sillon moneen kertaan mietin sen ostamista kun nukkui aikas levottomasti mutta se jäi. Nyt on yksi ostettu (puuvillainen) ja lisäksi ostin kapalon.

Bumpin gallupiin, meillä esikoinen 2v9kk. Nukkumaan menee klo 20, herää hoitoaamuina 6.45. Viikonloppuisin ja vapaapäiviä edeltävänä iltana saattaa mennä nukkumaan klo 21-22 joskus, ja sitten saattaa nukkua klo 8-9 asti. Päikkärit nukkuu 1.5-2h.

( . ) Aamusta käyty sokerirasituksessa. Tuli TODELLA huono olo siitä litkusta, ja meinasin ekan puoli tuntia oksentaa sen ulos. Onneksi hillitsin itseni. Pakko oli kuitenkin mennä pitkäkseen. Heti rasituksen jälkeen piti saada syötävää ja kotiin tullessa olin aivan poikki, nukuin 2.5 h päikkärit! Miten ottikin tuo koville.....

Kysymys asiasta tietäville: Missä lämpötilassa voi/pitää pestä PUL-kankaiset kestovaipat? Ajattelin pestä kertaalleen nuo käytettynä ostetut, jos sen projektin pikkuhiljaa alottas kun noita useampi kassillinen on odottamassa.

Mietin myös, voiko raskaana juoda noita mammatee-valmisteita? Ostin pari viikkoa sitten tommosta mammateetä jonka ois tarkoitus edesauttaa imetystä, ja pitäs alotella näillä viikoilla jo juomaan. Sisältää Anista, fenkolia, kuminaa ja nokkosta. Ei kai niitä ole kielletty raskaanaolevilta? Vai?

Miten voi Huikkis?

Kirppiina ja Rooneymuru 35+1
 
Bumpin galluppiin.. Meillä neiti on 2v8kk ja meillä on kai normikäytäntöön verraten erikoinen rytmi. Meillä herätään noin 9.30-11.00 ja mennään nukkumaan noin 22.30-24.00. Rytmi on kovin eläväinen ja se joustaa joka suuntaan ja sitä on helppo siirtää. Toisinaan herättelen aamulla 8.30 maissa, jolloin meillä nukutaan päikkärit noin klo 14-15 alkaen ja ne on aina ainakin 2h! Oikeastaan koskaan meillä ei mennä nukkumaan ennen 22.00.

Hyppy: Ole hyvä! Veikkaisin kyllä, että Kirppiina osaa selittää paljon paremmin noita virtausjuttuja. :)

Raitis 34+1
 
Viimeksi muokattu:
Sammelille voimia! :hug: Ikäviä asioita, mutta toivottavasti alku parempaan elämään.

majj Mä en uskolla viellä hehkuttaa mahallaan nukkumista. Esikoisen syntymän jälkeen oli tissit niin kipeinä maidon nousun jälkeen, että ei ihan heti onnistunut. Selällään kuitenkin, yksi nukkumisasento lisää on jo ihan luksusta. :)

Patjasta ollut puhetta. Ajattelin uuden ostaa. Ne eivät kuitenkaan paljoa maksa ja uusi on aina uusi ja tukee selkää yms paremmin kuin käytetty. Tyyny otettiin esikoiselle käyttöön kun rupesi minun tyynylleni tulemaan, muistaakseni 1,5v. Tyynyliinoja pelkästään käytin kyllä vauva-aikana, helppo vaihtaa jos tulee puklut, ei tarvinnut kaikkia lakanoita vaihtaa.

Mammy, mä oon harkinnut unipussia tai kapaloa. Tällä hetkellä kapalo houkuttaisi heti alkuunsa ottaa käyttöön. Unipussista myös hyviä kokemuksia. Ehkä joku tuollainen helppo kapalo, ilman rullailuja:


Bumb, meillä tyttö, joka täyttää syksyllä 6. Menee nukkumaan 20-21 illalla ja aamulla heräilee 08-09. Oli muuten maailman huonoin vauva nukkumaan, ei nukkunut yöllä, ei päivällä, mutta nyt sitten vetelee 12h yöunia. <3

Omaa napaa: Eilinen päivä meni oksennellessa, tänään ollut vähän parempi. Ilmeisesti jotain mahataudin tynkää+ järkyttävä niska-hartiajumitus. Yläkroppa ihan lukossa. Neuvolassa käytiin tänään ja ehdotteli, että hakisi kipupiikin päivystyksestä. No mies töissä ja en varmaan uskolla sen jälkeen ajaa. :D Pitää koittaa jumppailla ne auki.

Ihan järkyttävä väsymys koko ajan, hemoglobiini oli 120, eli ei kovin paha. En sitten tiedä mikä väsyttää. Missä vaiheessa olette alkaneet ottaa lisärautaa?

Paino oli vähän tippunut, kiitos varmaan eilisen oksentelun. Muuten kaikki ok. 4viikon päästä onkin viimeinen lääkäri. Ihan kiva päästä ultraan pitkästä aikaa. :)

LuNa 32+2
 
Täällä kävi vuorokauden pikaflunssa. :headwall: Ei mitään hajua, mistä tääkin tauti tarttu, mut olo on ihan kuollu. Kaikki alko kauheella kurkkukivulla ja limaisuudella, joka tukki kurkun (=tukehtumisolo). Tosi omituista, kun normaalisti mulla on nenä tukossa, ei kurkku. Niin voimaton olo, et huh huh. Piti sit kiukutella miehellekin ku oli niin paha olla. Ja tänään olo on melkein ok, kuume laski ja vain vähän heikottaa + yskityttää. Tosi outoa. Toivottavasti mies ei saa tätä ku se saa aina kaikki taudit miljoona kertaa pahempina ku mä. :snotty:


u & Liipukka 32+6
 
*LuNa* - Kivan nakoinen toi kapalo, mutta pieni varoitus, etta mulla ainakin on vahan huonoja kokemuksia 'valmiista kapaloista'.. ostin sellaisen, mutta tarrat eivat pitaneet eika sita saanut tarpeeksi kirealle, joten vauva vaan huitoi kadet vapaana eika saanut unta. Aidin neuvomana kokeilin sitten sellaista noin 1,5m x 1,5m vohvelikankaasta tehtya 'pyyhetta' kapaloimiseen ja avot, se toimi aivan loistavasti! Vauva vaan tiukasti kapaloon ja siina se sitten nukkui.

Onko kukaan muuten miettinyt tulevan vauvan ulkonakoa? Meidan esikoinen on nimittain ihan eri paria kun vanhempansa.. Ma olen siis vahan 'latino', tummat suorat hiukset, kulmakarvat ja silmat seka oliivinvarinen iho. Miehella taas tummat kikkarat hiukset ja siniset silmat. Ja esikoisemme on sellainen tyypillinen suomalainen vaalea eloveena suorine hiuksineen.. Valilla mietin, saammeko toisen eloveenan vai putkahtaako sielta nyt tummempi versio? Esikoinen on jo todennut, etta vauvasta tulee vaaleatukkanen ja sinisilmainen, ja koska hanen sukupuoliveikkauksensa oli oikea, niin mietin, olisiko han oikeassa toisen kerran... :D
 
Laitoin myös pyynnon fb kerhoon. siellä tulee varmasti käytyä myös joka päivä. =D

Sammelille voimia!!! :hug:

Nukkumaan meno lapsilla (3,5v ja melkein 5v) tapahtuu yleensä n. klo 20-21.30 ja nukkuvat sinne n. klo 07-09asti. Ja riippuu niin päivästä. Harvemin saavat valvoa myöhempään kuin klo 22. Ite olen illan virkku ja aamun torkku joten yleensä yöunet on melko lyhyet. Nyt kun on lomalla niin unta saa vähän enemmän.

Patja: uusitaan tällä kerta. On varmasti kerännyt säilössäkin kaikenmoisia itiöitä ym, joten vaihtoon kyllä menee. Vanha patja on välillä ollut poikien leikeissä, joten senkin puolesta thlaan muutaman pennosen ja haen uuden. Tyynyä ei käytetä vauvalla. eikai sitä oikein suositellakkaan kuin vasta sitten kun lapsi alkaa itse hakemaan pään alle jotain esim. peitoa myttyää. Koko ajan sais peljätä, että tukkii hengitystiet ym. jos sellaisen hankkisin.

Syke: Mitä teillä on ollut näin odotusaikana. Mullahan oli nyt se pissa tulehdus ja antibiootista luulin tulevan huonoa oloa. Sitten eilen illalla jo hoksasin, että levossa paukutti syke normaalia lujempaa reilua sataa kuitenkin. Nyt odotus aikana leposyke on ollut n 85 luokkaa korkeimmillaan joskus vähän sen yli ja joskus reilusti alle. En tiedä johtuuko tuo huono-olo tuosta jatkuvasta 100 ylittävästä sykkeestä vai mistä. Antibiootti loppui jo eilen. Nyt odotellaan kontrollinäytteen vastausta. Tänään vois kyse olla tästä lämmöstäkin johtuvaa, mutta sais nyt levolla edes rauhoittua.

Leo rv 31+0 :heart:
 
Kiitokset kaikille "haleista" :) Kai tää tästä helpottaa...

Tää on niin luksusta! MULLA ALKOI LOMAAAAAAAAAA!!!! Tätä päivää on odotettu. Puolentoista tai parin vuoden kuluttua on pakko löytää toinen työ, en halua tuonne palata enää...

Nukkumisesta. Meillä 5,5 vuotias poika, jonka nukkuu kyllä yöt hyvin, mutta unen määräästä tulisi varmasti noottia. Poitsu ei ikinä nukahda ennen kymmentä (paitsi kuumeessa). Normi nukkumaanmenoaika on 22-22.30 ja herää usein ilman herätystä n. 6.30. Päikkärit nukkuu tarhassa satunnaisesti. Oli aikoinaan tarhassa pienten ryhmän huonoin nukkuja, siis yöunien ja päikkäreiden pituudella mitattuna (nukahti viimeisenä, heräsi ensimmäisenä). Toivon silti että pikkukakkonen olisi samanlainen. Ahdistaa ajatuskin että muksu nukkuu kellon ympäri. Eihän sitä ehdi työssäkäyvä näkemään arkisin ollenkaan hereillä...

Sammeli & Sintti (arvotaan.... oliskohan viikko 32+ tai jotain)
 
Sammelille voimia! :hug:

Patjasta vielä. Meillä tosiaan jo viisi vuotta vanha toi patja ja kahdella lapsella ollut. Siitä syystä meinasin uuden hommata. On kuitenkin jo pari vuotta ollut tuolla varastossakin. Meillä kyllä oli petari siinä käytössä, mutta ajattelin silti uusia molemmat. Ikeasta saa hyvän olosia kohtuuhintaan.

Meillä ei myöskään tule tyynyä vauvalle, mutta tyynyliinaa pidän puklusuojana. Harso on liian kevyt ja vauva saattaa vetästä sen naamalleen. Eihän se toki hengitysteitä varmaan tuki, mutta vanhemmat ja viisaammat mua on opettanut näin. Esikoisella tuli se sukellusrefleksi, jos sillä meni harso naamalle. Voihan toki peitto tai se tyynyliinakin mennä.

Lasten nukkuma-aika gallupiin: Meillä on 5v ja kohta 3v lapset, joilla myös vähän erilainen rytmi, kun normaalisti. Meillä on vähän samanlainen rytmi, kun Raitapaitisen lapsella. Lapset laitetaan nukkumaan noin klo 22.00. Esikoinen nukahtaa yleensä silloin, mutta kuopuksella saattaa mennä pitkään ennen kuin nukahtaa. Se tulee yleensä meidän kanssa sohvalle katsomaan vielä telkkua. Päiväkotipäivän jälkeen (päiväkotipäiviä 2 kertaa viikossa) menevät jo 21.00 nukumaan. Lapset heräävät siinä 8-9 aikaan aamuisin. Päiväunet kestävät 1,5-2 h. Tää rytmi on lähinnä muotoutunut sen takia, että mies tekee vuorotyötä ja lapsilla noita hoitopäiviä siitä syystä tulee tosi harvoin, kun me ollaan aika ristiin töissä.

Ihana toi Lunan laittama kapalokuva. Mun kans tekis mieli kokeilla kapaloa. Unipussiakin mietin molempien aíkasempien lasten kohdalla, mutta en vaan tullut hankkineeksi.

Bumpin gallupiin: Meillä on nuo lapset tollasia vaaleita, mutta kuopus on esikoista tummempi. Muuten ovat mun mielestä aika erinäköisiä. Saa nähdä, onko kolmas lapsi enemmän toisen sisaruksensa näköinen vai onko ihan oman näköinen. Me ollaan miehen kans molemmat maantienruskeita ja siniharmaasilmäsiä. Mä oon miestä tummempi. Mies on ollut vauvana ihan vaalea niin kuin nuo meidän lapsetkin. Mä olin syntyessäni ihan mustatukkainen. Olis hauska saada nyt mustatukkainen vauva. =)

Omaan napaan kuuluu myös unettomia öitä. Viime yönä oli alkuyöstä outo paineen tunne alamahassa ja alapäässä. Ramppasin koko ajan vessassa. Innoissani jo kuvittelin, että Nuppu olis kääntynyt pää alaspäin ja päällään aiheuttais ton paineen, mutta aamulla huomasin, että se on ihan samassa asennossa, kun on ollut nyt monta viikkoa. En tiedä, mitä eilen oikein sitten tapahtui. Koko päivän oli sellanen kiristävä tuntemus tossa ihan alavatsassa ja sitten illalla se paine. Tänään on tullut paljon tosi vetistä valkkaria (sorry yökköjutut). En muista tällasta aikasemmista raskauksista, mutta eiköhän tää kuulu asiaan tässä vaiheessa raskautta. Olis vaan kiva, että sais yöllä nukuttua, kun on vielä 2,5 viikkoa töitäkin jäljellä. Torstaina olis neuvola ja odotan sitä, kun kuuta nousevaa. Odotan, että neuvolantäti tällä kertaa katsois jo vauvan asennon. Jospa mä vaikka olisinkin väärässä asennon syhteen. :D

Pujaja ja Nuppu 32+3
 
Merkkailua lähinnä ja Lunalle: mulle määrättiin viimeksi rautaa neuvolassa kun hemppa oli 118. Musta tuntuu että kyllä siitä jo raudanpuutteen oireet tuli ja toivon että kohta helpottaa, tosin ei sovi tuo hellävarainkaan tabletti minun vatsalle :x...
 
Vauvan ulkonäkögalluppiin.. odotan vauvan olevan tumma ja ruskea silmäinen, niinkuin minä olen. Esikoinen on vaalea ja sinisilmäinen, niinkuin mies pienenä. Mä odotin esikoisesta, että hän ois iso, jykevä, pulska ja tumma ruskeilla silmillä. Heh, ja hän olikin pieni ja siro blondi! :D
Kaikki sanoo, että Mimmi on isänsä näköinen vaikka mä en näe niissä suunnilleen mitään samaa.. Saatte hetkeksi perhepotretin arvioitavaksi. ;)
Muoks. Perhepotretti poistettu.
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä