*** Elokuun 2011 masumurut KESÄKUUSSA ***

Neuvolakuulumisia

rv 32+5
paino +33g/viikko
turvotus +/-
RR 112/68
U-Prot. -
U-Gluk. -
hb 124
sf 30
tarjonta pt?
syke 130
liikkeet ++

Painoa ei sitten ole tullut, kun 100 g sitten toukokuun puolenvälin, mikä on ihan hyvä, kun alkuun sitä tuli niin paljon. Edelleen siis se pikkasen päälle 10 kg tullut lähtöpainoon. Nyt oli joku sijaistäti, jonka mielestä oli vähän turvotusta vaikka mä sanoin, että ei ole. Viimeksi neuvolassa sanoin, että on turvotusta ja oma neuvolantäti sanoi, että ei ole. Ota näistä nyt sit selvää. :) Kohdunpohjankorkeus meni nyt keskikäyrän alapuolelta keskikäyrän yläpuolelle. Mittaaja tietty oli eri ja muutenkin aika pikasesti otti mitan. Laittoi vaan nauhan mahan päälle kokeilematta, missä häpyluu on. Tarjontaakaan ei ihan kovinkaan tarkkaan katsonut. Vähän etsi päätä lantiosta ja sitten läpsytteli tosta vatsan päältä. Mä sanoin oman arvioni ja ei sitten sitä ainakaan lähtenyt torjumaan. Sikiön sykettä kuunteli tosi pitkään. Nosti mut välillä ylöspäin, mutta ei sanonut mitään. Kuulin kyllä, että kävi taas välillä aika matalalla. Lopuksi totesi, että ihan hyvä perussyke siinä 130 tietämillä. Seuraava neuvola on sitten jo 1,5 viikon kuluttua ja siitä viikon pääsät lääkäri. Niissä vielä ehtii sen tarjonnan tarkistamaan, jos viikolla 36 jotuu sitten synnytystapa-arvioon.

Vähän jäi harmittamaan, kun siihen asentoon ei kiinnitetty enempää huomiota. Olisin toivonut, että olisi osaanut selkeesti sanoa, miten se vauva tuola on. Kuopuksesta silloinen neuvolantäti osasi jo viikolta 24 asti sanoa tarkelleen, miten se vauva sielä lymyää. No, kerkiihän tuota vielä.

Muuta ei nyt ehdi...

Pujaja ja Nuppu 32+5
 
Eea
Huh hellettä! Ei paljon tee mieli ulos mennä. Liikaa lämpöä ja aurinkoa. Tytöllekin olen yrittänyt keksiä sisätekemistä keskipäiväksi. Mukavampi ulkoilla illalla, eikä tarvitse pelätä ihon palamista.

Jännä, miten vauvat voivat käyttäytyä masussa eritavalla. Esikoista odottaessani en muista vauvan liikkeiden koskaan aiheuttaneen miulle kipua tai epämiellyttävää oloa. Esikoisen liikkeet oli tosi loivia ja enempi sellasia muljahduksia. Monesti jouduin pysähtymään ja laskemaan liikkeitä, kun tuntui ettei vauva ole liikkunut aikoihin. Tämä tulokas taas meuhkaa mahassa niin, että oikein kippeetä tekee. Alapäässä ja häpyluussa tuntuu ilkeeltä kun toinen pyörittelee kai päätään. Auts!

Vaikka esikoinen masussa olikin melko rauhallinen tapaus, tempperamenttia löytyy nyt kyllä vaikka muille jakaa. Eilen sai kunnon itku/raivokohtauksen ja itki itsensä melkein tikahduksiin asti. Kiljui, potki ja hoki ettei saa henkeä. Googlailin sen jälkeen, niin vaikutti vähän affektikohtaukselta, vaikka ei kouristellut tai menettänyt tajuntaansa. Onneksi! Uhmaikä on taas nostanut päätään, ja kieltoihin ja käskyihin reagoi monesti tosi voimakkaasti. Noh, kaipa se uhmakin aikanaan helpottaa. :)

Viimeisiä vauvan juttuja pesin aamulla. Nyt on harsot ja pussilakanat ulkona kuivumassa. Ostin kirpputorilta pinnasängyn pehmusteen, ja ajattelin värjäillä sen pesukoneessa. Vielä kun sais värin päätettyä ja ostettua. Ja jospa mies saisi kohtapuoleen sen vauvan sängyn valmiiksi, että olis joku mihin tuo pehmuste laittaa. :D Esikoisen aikaisen syöttötuolin ajattelin kanssa kaivella joku päivä varastosta ja hioa ja maalata. Olis sitten sekin valmiina ja ehostettu. Vauvan syntymän jälkeen tuskin aikaa ja innostusta tuollaselle puuhalle riittää.

Olipas taas paljon asiaa. :)

Eea & Urkki 32+0 POKS!
 
Neuvola takana:

rv 32+5
painoa tullut puoli kiloa kahdessa viikossa
turvotus +/-
RR 94/56
U-prot. -
U-Gluk. -
SF 31 = ei muutosta.... nappula siirtynyt ihan alas...
Tarjonta RT ja tukevasti
Syke +
Liikkeet ++

Th totesi, että jos vielä viikon pystyn ottamaan ihan superiisisti ja saataisiin suppareita hillittyä niin hyvä ja sitten antavat tulla jos on tullakseen... aika pelottava ajatus ettenkö sanoisi... tuohan on ihan mini vielä!!!!

-Miuski & Jimpula 32+5
 
Salama: Juu, osallistuttiin me siihen unitutkimukseen. :) Täytettiin kans ne vihkoset viime neuvolan jälkeen. Ja mulla ei muuten kans ole tehty vielä yhtäkään sisätutkimusta tässä raskaudessa.

Eea: Yhdellä mun kaverilla on kolme tyttöä, joista keskimmäinen saa affektikohtauksia. Nehän on lapselle ihan vaarattomia, tosin jos taju menee kokonaan, niin ekan kohtauksen jälkeenhän tulee heti automaattisesti kaikki epilepsian yms poissulkevat tutkimukset eli lääkäriin pitää mennä.

Tää pikkutyttö 4v esim. laittoi kerhon aulassa kenkiä jalkaansa ja ei saanut niitä omasta mielestään kunnolla, niin ei se alkanut itkeä tai raivota vaan ilme vaan vähän muuttui ja sitten meni taju. Kaikki muut vanhemmat oli ihan paniikissa ja joku oli jo soittamassa ambulanssia, mut tää kaveri vaan sanoi, että "suotta sä mitään lanssia soitat, me ollaan jo kotona kun se ehtii tänne asti.." Ja alle puoli minuuttia niin, tyttö virkosi, laittoi kengät jalkaansa ja niin he lähtivät kotiin. :D
Mut tää oli niille varmaan 15. kohtaus. Ekat oli tietty pelottavia ja nykyään he osaavat varautua, että eivät päästä tilannetta niin pitkälle. Heillä saatetaan kesken riehumisen käydä seuraavanlainen "keskustelu":
Äiti: älä nyt kiusaa sitä ettei käy mitään..
Ja kun lapset ei rauhoitu, niin seuraavaksi esikoinen 7v huutaa, että "äitiii.. Nyt XXX sai kohtauksen.."
Äiti: Mähän sanoin sulle, että lopeta jo ennenku sillä menee yli..

Tuota on aika erikoista seurata esim. vieraana ollessa. ;) Mut sellaistahan se kolmen lapsen kanssa on, että aina joku "rääkkää" ja härnää toista, mut yleensä lapset ei vaan reagoi noin voimakkaasti.

Jaa-a.. Jokohan se eka "elokuinen vauva" on maailmassa? Eikös sen tänään pitänyt tapahtua?? :)

Tuli vaan mieleen, että tuossa etusivun listassa on niin paljon outoja nimimerkkejä, että tiedä vaikka joku olisi jo jakaantunutkin.

Raitis ja Salarakas 34+3
 
Eea
Meidän neidiltä ei onneks taju mene, itkee vaan ittensä ihan tikahduksiin ja eilenkin hoki ettei saa henkeä ja oksettaa. Onneks nuo menee nopeesti ohi ja liittynee uhmaikään. Eilenkin yritin vaan parhaani mukaan rauhoitella lasta, mutta olla kuitenkin liikaa kiinnittämättä huomiota. Luin, että lapsi oppii herkästi käyttämään kohtausta hyväksi, jos huomaa saavansa tahtonsa läpi. Anoppi näki eilen ensimmäistä kertaa tytön tuollaisena, ja taisi olla aika kauhuissaan. :D Yritin sitten selitellä, että ei hätää, tytöllä vaan menee kiukkuaminen ja itku hieman yli.
 
Mökiltä kotiuduttu! Olipa ihanaa kun ei tarvinut koko ajan miettiä koti töitä tms. Sai vain olla ja nauttia helteestä. Eilen jaksoin vielä hyvin olla auringossa, mutta tänään viihdyin enemmän varjon puolella vaikka ihan meren rannassa oltiinkin.

Salama - Yleensä tua kaljuuntuminen hyppää yhden yli, eli todennäköisesti teidän lapsesta ei tulis kaljua, vaan hänen lapsestaan.. Ainakin näin muutama vuosi sitten vielä opetettiin kun kävin parturi-kampaaja koulua. :)

Eea + vauvan liikkuminen masussa - Mä en myöskään muista että esikoinen olis liikkunut yhtä paljon, ja kovaa mitä tämä vauva. Tämä uusin tulokas ei tunnu koskaan olevan paikoillaan, heti kun vähän miettii että liikkuuko tämä vai ei niin johan tulee potkua ja pyllyn nousteluja. Näkee siis ihan kunnolla kun pylly tai jalka työntää, oon kameralla kuvannut mun mahaa ja kaikki kaveritkin ihmetelleet miten paljon tämä oikeasti liikkuu! :D

Teelikki - joskus iltasin varsinkin saattaa olla pahoinvointia, mut ei mitään oksentamista tms !

(.) Tänään tuli 2 tai 3 kovempaa supistusta, ja sen jälkeen sellasta outoa ala-maha kipua muutamaan otteeseen, aaltomaisesti tuli. Helpotti kun käsillä "nosti" mahaa alhaalta päin, jos joku nyt ymmärtää. Mistähän lie sekin johtui.. Muuten oma olo on ihan hyvä, ei hirveesti valittamista.

majj & 33+3
 
Hmmm. Nyt ei tainnut olla mitään ihmeellisempää kommentoitavaa. Paitsi että täälläkin on KUUMA. Siis mä tykkään kuumasta ja kesästä ja silleen, mutta tänään oli kyllä sellainen keli, että istuin ihan suosista sisällä. En edes mennyt ulos lounasta syömään.

Ei sen puolen, mun pahoinvointikohtaukset jatkuu kanssa. En kyllä oksenna, mutta eilenillalla ja tänäaamuna oli lähellä :( Ja pulssi on noin 2000... no ei ehkä, mutta siis tosi paljon korkeampi kuin normaalisti. Onneksi on enää huominen työpäivä jäljellä, sitten alkaa kauan ja hartaasti odotettu loma!

Siobhan ja Plutte 35+1
 
Huomenia.

Pöh, justiin innostuin, että tällä viikolla pesen kaikki olemassa olevat vauvanvaatteet, lakanat yms. valmiiksi niin ukko toteaa, että pyykkiä pitää pestä mahd. vähän kun tuon meidän kaivon vesitilanne on huolestuttavan matala :stick: Voi olla et se on vaan pohjavesikorkeudessa ja pysyykin siinä mutta.. Nyt tarvii oottaa et ukon isä lähtee mökillensä ja mennä sinne sitten salakavalasti pyöräyttää koneellinen jos toinenkin. :) Saa, nähä kuin meitin tuon veden kanssa käy kun muksu syntyy, tälläses kesämökis asumis 24/7/365 on kyllä paljon positiivista mutta esimerkiksi tuo vesipolitiikka aiheuttaa välillä harmaita hiuksia.. :headwall:

Nyt mun "vesiressi" purettu myös tänne joten eiköhän tää päivää tästä taas lähe.. :D

Päivänjatkoja kaikille :wave:
 
Viimeksi muokattu:
Eea
Helteistä huomenta! :wave:

Ihanaa, viime yönä miun ei tarvinnu nousta kertaakaan vessaan. Enkä itseasiassa tainnu heräillä muutenkaan. Oli ihanaa saada kunnon yöunet helteestä huolimatta. :)

Kyllä tää kuuma ilma vaatii veronsa. Olo on ihan vetämätön ja hiostaa koko ajan. Saas nähdä miten tuskanen olo on elokuussa. Tän aamun on ihan kamala nivuskipu ollu vaivana. Yleensä tää alkaa vasta illalla ja häviää kokonaan yön aikana. Nyt ei yö tuonu helpotusta. noh, jospa tämä tästä. :) Pitäähän tän raskauden varmaan jossakin tuntuakin.

Raitapaitanen Täällä kanssa alkanu nyt turvottaa. Jouduin eilen luopumaan sormuksista. Kuuma ilma tekee tehtävänsä.
 
Ihanaa kun on jo heinäkuu, ens kuukausi onkin jo meidän ! :p

Raitapaitanen - Et oo ainut kenen paino heittelee vähä väliä.. Pelottaakin mennä viikon päästä taas neuvolaan kun tuntuu et sielä se puntari näyttää aina enemmän.. :|
 
Oho...meni väärään pinoon tämä minkä nyt sieltä sit kopsin tänne... :ashamed:

äitiyspäivä/vanhempainraha

Että voi olla eroja alueittain ja jopa samalla alueella ajankohdasta riippuen. Naureskelin tuossa, että mun päätös on tehty samana päivänä, kun marssin toimistoon ja täytin ja jätin paperit! Ei täällä IKINÄ ole näin nopeaa toimintaa ollut :LOL:
 
Ai vitsi, muistin just mitä mun piti kommentoida eilen. Lääkärineuvola-asiaa siis....

Mulla on seuraava th-neuvola parin viikon päästä josta lekurineuvola parin viikon päästä eli täällä näemmä on se 3 lekurineuvolakertaa uudelleensynnyttäjälläkin. En muista miten kuopuksesta menikään...

Siellä siis nyt se lekuri mallailee mahtuuko hänen mielestään ipana tulemaan alakautta eli on varmaan tooooodella kivan tuntuinen kerta luvassa, nice... eli neljä pitkää viikkoa vielä pitää jaksaa odotella miettien miten tällä kertaa....

Esikoinen jäi jumiin, oli VAIN 3110g ja 50cm ja tokakin otti kiinni mitoilla 3625g ja 53cm joten pakostakin mietityttää, kun mulla on kuitenkin aika pienikokoiset junnanneet tuolla alakerrassa.... mutta en pääse siis erikseen synnytystapa-arviointiin vaikka pyysin :(
 
Kelan paperit tuli kanssa ihan pikana. Keväällä ei varmaan kamalasti ole ruuhkaa kun mitään opiskelijoiden asioitakaan harvemmin silloin käsitellään.

Miuski00 onpas typerää, ettet pääse arviointiin!! Turhaa stressiä aiheuttavat taas. :(

Paino heittelee kanssa muutaman kilon, niin se tekee kyllä normaalistikkin kuukausittain. Aina ennen kuukautisia turvottaa ja sitten paino tippuu monta kiloa.

Onko elokuiset uskoltaneet käydä uimassa ulkona? Mä en ole, koska ei mitään tietoa mikä tilanne ja mitään tulehdusta en varsinkaan näillä viikoilla halua. Mieli vähän tekisi, mutta ehkä sitten ensi kesänä..
 
Ulkona uiminen - Niin meressä kuin järvessä. Kysyin asiaa pari viikkoa sitten ja silloin meidän neuvola täti oli sitä mieltä että niin kauan kun kalvot on ehjät voi ulkona uida. Edellispäivänä meinasin mennä, olin jo napaan asti, mut siihen se sit jäi kun oli vielä aika kylmää vettä avomerellä.. :)
 
Heipsan!

Eilen ä - polilla käyty.. virtaukset edellleen kireät, mutta painoa tullut hyvin viikossa 200g. Painoarvio nyt siis 2150g..ja ens viikolla kontrolliin taas, jos näyttää siltä että virtaukset kireät edelleen niin synnytys luultavasti käynnistellään ja sen takii kattoivat jo kohdunsuun tilanteen oisko hän valmis jo tulemaan.. Kuulemma pää tuntuu jo hyvin alhaalla, mutta paikat pehmeät ja kanavaa jälellä 1,5-2cm.. saas nähdä, oonko mä oikeesti eka :O :D

Mutta tässä pikakuulumiset, nyt siivoilemaan paikkoja.. kauhee stressi tuli kun vauva voi olla jo maailmassa parin viikon päästä! eikä mulla oo mitään valmiina.

Hyppy ja Poitsu 34+0 POKS
 
Huh tätä hellettä! Ei sovi mulle tällä hetkellä kun sisällä on niin kuuma. Kone on pakko laittaa kohta pois sylistä kun hiki valuu. Meidän remppa edistyy ja saattaa valmistua vähän etuajassa. =)

Eilen kävin vikassa lääkärissä ja paikat juurikin niin kiinni kun voi olla. Lääkärinkin sanoi että odotellaan! =)

Päksäkkä 36+0 POKS
 
Uiminen mä olen uinut, virkistää niin kivasti. Mulla lääkäri katsonut paikat tammikuussa, mut kuukausi sit ultralla näkyi hyvin vielä kanavaa jäljellä. Seuraava lääkäriaika on parin viikon päästä ja silloin tekevät myös sisätutkimuksen. Pahempia supistuksia ei ole ja mitään vuotojakaan ei ole niin olen uinut hyvillä mielin. Täytyy kattoo mitä se lääkäri sit sanoo.

Olettekos muistaneet juoda riittävästi? Sitä nestettä pitäis näin helteillä mennä monta litraa! Mulla ainakin joskus iltasella särkee vähän päätä et luultavasti pientä nestevajausta vois olla. Ei vaan muista aina juoda : /

rv 35+3 ( rv 36)
 
Hupsista.. Nythän aikoo useampikin jakaantua!

Mä kyllä veikkaan, että Kuuttis on jo kahdessa osassa ja joku "supistelijoistakin" saattaa synnyttää viikonlopun aikana. :)

Täällä ei oireita eikä vaivoja.

Mut ärsyttää.. Naapuri hommasi alkukesästä kaksi kissanpentua. Ja huomautettakoon tässä vaiheessa, että mä pidän eläimistä. Mutta.. Nyt nuo kissat on sen kokoisia, että kulkevat meidän naapureiden pihoilla. Tuokaan ei haittaisi mitään, mutta mä en kestä sitä, että käyvät meidän hiekkalaatikolla!!! :headwall:
Tähän asti meidän koira on saanut ne pysymään poissa kun kulkee pitkin markkia ja haukkuu niille välillä (pysyy siis omassa pihassa ja on koko 9v ollut tässä irti lähtemättä mihinkään), mut äsken kun maattiin Mimmin kanssa sohvalla, ulko-ovi auki, mutta turvaportti kiinni, niin toinen kissa tuli oven taakse ja työnsi päänsä turvaportin pinnojen välistä. Siinä kohtaa meidän koira havahtui sohvalta ja kissa yritti pakoon, mutta pää ei heti irronnutkaan portin pinnojen välistä. Annoin kissalle muutaman metrin etumatkaa ja päästin koiran perään. Siis tuo on pieni ja vanha mummo, että ei se sitä kiinni saa eikä todellakaan uskaltaisi koskea siihen kissaan. Rusakotkin ajaa tuota koiraa takaa.. ;) Oman tontin rajalle se kuitenkin koiramaiseen tapaan ajoi sitä kissaa.
Ajattelin, että nyt ne kissat pysyy poissa mutta mitä vielä.. Tuolla ne taas on tontin reunalla tulossa tännepäin. : /

Naapurisopu on pian kortilla...
 
Viimeksi muokattu:
Heissan!
Huh hellettä sanon minä... Muutaman asteen sais lämpötila laskea, niin pystyis olemaan! Mutta onhan tässä jotain positiivistakin: kotiuduttiin viikon reissusta eilen, tänään on ollut pyykkipäivä ja pyykit kuivuu tosi nopeasti ulkona :) Reissu meni muuten hyvin autossa istumisineen (yhteensä jotain reilu 1100 km, ilman ilmastointia...) mutta juhannukselta alkanut flunssa verotti ja verottaa voimia edelleen. Nukkumisen kanssa on ollut vähän niin ja näin, mutta selkä on ollut kohtuu hyvä ja supisteluja todella vähän viikon aikana! Toivotaan että tilanne jatkuukin tämmöisenä:p

Minä jouduin luopumaan sormuksesta jo kesäkuun alussa kokonaan, toukokuussa pidin aina tilanteen mukaan vielä kädessä. Mutta nyt en oo enää edes yrittänyt pitää ja äkkiä siihen näköjään tottuu ettei se olekaan sormessa ollenkaan. Kaulassa olen sitä pitänyt, kuten töissä ollessakin, onpahan kuitenkin lähellä ja käytössä eikä aivan unohdettuna laatikon pohjalle!

Vauvan liikkeistä täällä oli keskustelua... Meidän maha-asukki on kaiketi myöskin vilkasta sorttia, ainakin siihen malliin se myllää ett välillä on itsellä ihan tukala olo. Ja jossain yleisillä paikoilla ihan nolottaa, jos on tiukka paita päällä ja mahanahka aaltoilee ja pullottelee milloin minnekin suuntaan... Eilen sitä taas miehen kanssa kateltiin ja mietittiin mekin ett pitäis saada joskus videolle pätkä vauvan jumppaliikkeistä ihan näin ulkoisesti kuvattuna:D Juhannuksen aikaan tuntui parina päivänä, ett vauva liikkui vähän vaisummin. Mutta sitten kun aloin laskemaan liikkeitä ja sain alle vartissa 10 liikettä totesin, ettei taida olla hätää:)

Kaivelin mummulasta omat, 31 vuotta vanhat vaununi ja nyt ne odottaa mökillä että alan putsaamaan ja puunaamaan niitä:) Voitteko uskoa, nuo vanhat vaunut sai purettua paljon pienempään tilaan, kuin mitä esim. noi 2006 vm vaunut mitkä meillä on tulossa varsinaiseen käyttöön! Että se siitä edistyksestä...:LOL: No, ehkä noi vanhat vaunut ei ihan kaikkia nykyajan standardeja täytä mutta on ne vaan niin ihanat... Aion ottaa ne ensisängyksi vauvalle, katsotaan miten ne sitt siinä käytössä toimii!

Ens viikolla ois kyllä pakko saada jo hommattua lipasto vauvan huoneeseen, että pääsen pesemään vaatteita ja laittamaan muita kamoja valmiiksi. Muakin alkaa jo pelottamaan, ett jos vauva syntyykin ennen aikojaan ja en oo ehtinyt laittaa kaikkea valmiiksi! Pitäis vielä ostaakin vaikka mitä, onneksi kuitenkin vaan sellasta pienempää kampetta eikä mitään maata kaatavan oleellista!

Tuulia ja papu 33+1

Meinasin ihan unohtaa: mä en löydä sitä fb-ryhmää, miksiköhän?!? Oisin mielelläni liittynyt siihen...:confused:
 
Viimeksi muokattu:
Raitis:Täällä edelleen yhtenä kappaleena, säännölisiä lievästi kipeitä supistuksia ollut lähes koko päivän, mutta ei mitään sen enempää.. Kolme cytotecia olen tänään saanut, ja ilmeisesti viimeistään aamulla olisi tarkoitus puhkaista kalvot ja siirtyä synnärille.. Aamulla olin juuri ja juuri kahdelle sormelle auki ja kanavaa hieman jäljellä, toivon todella että asiat olisi tämän päivän aikana kehittyneet..
Ja niille jotka eivät ole facebookryhmässä, tulin siis eilen aamulla osastolle käynnistykseen, sappihappoarvot nousi sen verran hurjiksi (46) hyvin nopeasti. Eilen sain kaksi Cytotecia ja tänään olen tosiaan sen kolme saanut, toivotaan että yöllä tapahtuisi ja nopeampaa etenemistä.. Ja tämä helle ei tosiaan varsinkaan helpota oloa täällä vanhassa huonokuntoisessa ja ilmastoimattomassa sairaalassa.

Onnea matkaan muillekin supistelijoille ja hikoilijoille, nyt ei ajatus kulje tarpeeksi muuhun kommentointiin! Pahoittelen..

Kuuttis ja Titiuu, 35+3
 

Yhteistyössä