Elokuun 2011 pikkuiset syyskuussa

En sit jaksanutkaan torstaina tulla kertoilemaan neuvolakuulumisia.

Nupun 1kk mitat on siis 4030g (2895g) ja 54cm (49cm). Hienosti on siis pelkällä tissillä kasvanut niin kun noi meidän aikasemmatkin lapset. Käyrien mukaan pitkähkö ja hoikka tyttö. Ei siis ole ainakaan muhun tullut. ;) Kaikki oli muutenkin hienosti. Neuvolantäti kehui tyttöä hyvin kehittyneeksi, kun jo piti päätään keskilinjassa ja katseli tarkkaavaisena. Seuraava neuvola on sit 6 viikon iässä ja mulla samalla jälkitarkastus. Painot ja hemppa mulla otettiin jo nyt. En ollut yhtään varautunut, kun aikasemmin on kaikki tehty jälkitarkastuspäivänä. Mun hemppa oli hurjat 157. :O Ja mulla on normaalisti huono hemppa.

Ekat hymytkin on meillä nyt hymyilty. Eka hymy tuli 1kk ja 1 päivän iässä. On se aina vaan niin upee tunne, kun vauva hymyilee ekoja kertoja. =)

Meillä puetaan vaunuihin sisävaatteiden päälle fleecehaalari, hattu, tumput ja villasukat. Vaunukopassa on sit äippäpakkauksen makuupussi. Autoon laitan neuletakin, tumput, hatun ja villasukat. Autoilut meillä nyt on vaan kestänyt yleensä sen 10 minsaa maksimissaan, kun ei olla missään pitkällä käyty.

Muakin kiinnostais treffit. =)

Pujaja ja Nuppu huomenna 5 viikkoa
 
Viimeksi muokattu:
Moi, pitkästä aikaa täällä lukemassa =) Muistutus vielä, että meille elokuisille on myös se FB-ryhmäkin ja siellä aika paljon juttua joka pvä.

Oliko jo sovittu jotain treffailuaikaa (en pikaisella lukemisella huomanut).

vauvan pukemisesta: jotenkin ihan avuton olo,kun niin pitkä aika kun viimeksi vauvaa hoitanut. Mutta maalaisjärjellä pukemisestaki n selviää:D Nythän on ainakin täällä meillä päin vielä niin lämmin, että eipä paljoa tarvi sisävaatteiden päälle, jos vauva on vaunuissa. Samaten Manducassa tulee hiki, jos pynttää liikoja päälle.

Onnea vielä kaikille vauvan saaneille,muutama taisi tulla syyskuun puolellakin?
 
Marie : minäkin tahtoisin mukaan fb-ryhmään....muutaman kerran asiasta täällä kysellyt ja kerran jopa jonkun kanssa sinne liittymistä yritettiin..huonolla menestyksellä. osaatko sä nyt sanoa kuinka mukaan pääsen?? :)
On aikalailla tosiaan täällä kirjoittelu hiljentynyt, taitaa pikkuiset viedä äitien ajan :)
 
Moikka! Olen tässä myös ajatellut että vois jättää tän palstailun omalta osaltaan pois ku ei oikein mitään kommentoitavaa tai kysyttävää ole. Esikoisen aikaan palsta oli tosi aktiivinen pitkään ja itsekin olin kiinnostunut silloin kaikesta. Nyt ku asiat on tuttuja ennestään niin ei jaksa innostua jotenkin samalla tavoin. Ehkä käyn kurkkaa välillä, mitä tänne kuuluu mutta hirveesti en varmaan ehdi/jaksa kirjotella enää. Hyvää loppusyksyä siis kaikille, jos ei ihan heti minusta kuulu!

t schnappy79 ja pikkuveikka 4 viikkoa (huomenna tarkkaan ottaen siis)
 
Kokeillaas onnistuisinko saamaan hetken kirjoitusrauhan :whistle:

Ukko sai lauantaina nimekseen Jere Kristian. Toivottavasti hälle ei tuu ärrä-vikaa, kun sukunimessäkin on r-kirjain :LOL:. Tuo Kristian nimi on sama kuin isällään toisena nimenä.

Viime viikolla oli lääkärineuvola, ikää silloin 5vk. Paino 4755, pituus 57 ja py 39. (syntymämitat 3420, 52 ja 35,5 . Kaikinpuolin terve poika, äidillä vaan meinas palaa käpy tohon neuvolakäytäntöön. Ensin siis mennään terkan luokse, riisutaan mittoja varten, puetaan uudeelleen päälle ja mennään odottamaan lääkärin luo pääsyä ja taas sama riisumis/pukemisrumba. Miksei niiitä toimenpiteitä voi tehdä yhdellä kertaa? Lääkäri oli myös vähän tympeä, sellainen vanhempi naispuolinen, on itseasiassa jo osa-aika eläkkeellä mutta käy tekemässä näitä lastenneuvoloita.
No, ehkä mä kestän. Itselläni oli tänään jälkitarkastus äitiysneuvolan terkalle, varsinainen "tarkastus" on sitte ens viikolla äitiyspolilla, johtuen siitä lihasrepeämästä..eli ilmeisesti testaavat että lihas on lähtenyt toimimaan. Kyllä mua sekin sylettää, kun pitää monessa eri paikassa ravata. Kaikki muuten ok, terkka käski syömään enemmän, koska olen laihtunut 12 kg ja olen tällä hetkellä 700 g vaille lähtöpainosta..

Arki sujuu omalla painollaan, syömiset on tosiaan vähän niin ja näin nyt kun mies lähti töihin eikä ole vahtimassa :ashamed:. Sinänsä kyllä ihme, ettei tule syötyä kun kuitenkin tuntuu että on nälkä koko ajan. Herkkuja tulee kyllä napsittua ja olenkin nyt yrittänyt pyrkiä siihen, että niitä ei osteta.

Otin viimeviikolla käyttöön noi Disflatylit mutten vielä ainakaan ole huomannut niiden tehoavan. Ihan samalla tavalla vattaa vääntää. Nyt olen yrittänyt kovasti röyhtäyttää syötön päälle. Yhtenä iltana kun poika istui sylissä ja röyhtäisi, tuntui kuin ilmapallo olisi tyhjentynyt :O.

Nukkuminen on vielä vähän epäsäännöllistä, pääasiassa mennään yöunille siinä 22-23, eka herääminen ajoittuu klo 2-3.30 välille. Silloin poju syö tissistä n. 20-30 minuuttia ja nukahtaa siihen. Nostan takaisin omaan sänkyyn ja seuraava herääminen tapahtuu siinä 6-8 välillä. Jos herää vasta lähempänä kahdeksaa niin noustaan samantien ylös, mutta muuten syödään taas nopeasti ja jäädään vielä sänkyyn. Torstaina alkais äiti-lapsi-kerho klo 10, saas nähdä miten onnistutaan syömisten ym. kanssa sinne pääsemään. Tokihan sen lapsen voi imettää sielläkin. Jotenkin en ole vaan vielä päässyt tähän vauva-arkeen siinä mielessä sisälle, että tollaset aikataulutetut menemiset onnistuis ilman suurempia sähellyksiä.

Jälkivuoto pysyi viikon poissa ja nyt ilmeisesti lauantaina alkoi sitten kuukautiset..ei kiva..olin niin asennoitunut että ne pysyy poissa niin kauan kun imetän..onko muuten kellään tietoa/kokemusta vaikuttaako kuukautiset maidon tuloon? Huomasin vaan eilen että tissit tuntu tosi luttanoilta ja tuntui että poika oli koko ajan syömässä. Eikä edellisenä yönä tarvinnut kertaakaan pumppailla..viime yönä sitten kävin kerran tyhjentämässä kun tissit painoi nukkuessa ..

Pukemisesta oli puhetta ja se tuottaa päänvaivaa täälläkin..nyt olen pitänyt autossa sellaista fleecehaalaria, tumput ja ohut myssy. Tänäkin aamuna lähtiessä mittari näytti 9 astetta lämmintä ja iltapäivällä oli jo 15..

Jaahas, jos alkais tyhjentää digiboxia, kun ukko vielä nukkuu :p

Toivottavasti tää keskustelu ei täällä tyrehdy ihan kokonaan, itse kun tykkään käydä täällä ennemmin kun tuolla FB:ssä.. : /

Siiruska ja ukkeli, kohta 6 vk
 
Eea
pukeminen aiheuttaa täälläkin välillä ongelmia. Yleensä tulee puettua liikaa päälle. :) Nyt olen vaunuissa pitänyt sisävaatteiden lisäksi ohutta fleece-haalaria, kypärämyssy tai jotain ohutta hattua, villasukkia ja tumppuja. Äitiyspakkauksen makuupussin laitan kiinni jos viileempi keli, muuten on auki pohjalla pehmikkeenä. Autossa sama varustus, paitsi viileellä kelillä puen vuorillisen haalarin.

Olis tosiaan kiva että täälläkin keskustelu jatkuis. :)
 
Moikkelis pitkästä aikaa!

On ollu sen verran kiireitä, ettei ole paljoa ehtiny koneella olemaan.

Ristiäiset oli viime lauantaina, poitsu sai nimeksi Roni Kaspian. Ristiäisiin tehtiin kaikki ruoat itse, siinä sitä olikin väsäämistä. Nyt saa sit levätä, eikä tartte järjestellä mitään ylimääräisiä. Kivat ristiäiset oli!

Arki menny kohtuu mukavasti. Vatsaväänteitä täälläkin on ollu. Ollaan annettu Kupla-Stoppia, en tiedä auttaako, mutta ei uskalla jättää poiskaan. Välillä parempia päiviä, välillä huonompia. Oon jättäny pois ruisleivän, paprikan, limukat, suklaan. Pitää vielä vissiin kokeilla jättää tuo teen juonti kans pois. Aluksi oli kitinää vain illalla, nyt kitisee päivälläkin. No, joskos tuo kohta alkaa helpottamaan, kun ikää tulee. Yöt kuitenkin onneksi nukkuu hyvin.

Tuttia ei suostu täälläkään ottamaan. Yritetty on, mut puklaa vain pois. Ois hyvä joskus, kun sais rauhoitettua ilman tissiä... :|

Vaunuissa nukkuu kyllä kun vaunut liikkuu, mutta sit takapihalla ei yleensä pitkään nuku.

Päätä kannattelee jo kovasti ja alkaa seurailemaan ympäristöä. Hymyä alkaa kans tulemaan. :heart:

Jälkivuotoja tulee vieläkin, yhdessä vaiheessa näytti että loppu kokonaan, mutta sitten alkoi verinen vuoto uudelleen. Välillä vähemmän, välillä enemmän. Ens viikolla on sitten 2 kk neuvola ja samalla jälkitarkastus. Hikoilua esiintyy täälläkin, välillä tosiaan herää ihan pää märkänä yöllä. Ja vaunulenkillä tulee aina järjetön hiki. Kaipa tuo menee ohi, kun hormonitoiminta alkaa tasoittumaan.

Maitoa alkoi sitten tulemaan riittävästi. Tosiaan 1 kk piti antaa lisämaitoa, nyt ei tarvitse enään. Sinnikkyys palkittiin!

Jahans, poitsu heräsi, eikun tissi kehiin!

Soulmama ja Roni 7 vko
 
Meillä autossa ei ole kun sisävaatteet ja päällä viltti tai viileemmillä keleillä se fleecepussi minkä saa kaukaloon sillai et vyöt on siel sisällä :) En ainakaan toppavaatteissa vois kuvitella laittavani,koska oon ymmärtäny suosituksen et ei paksuja vaatteita vöiden alle. Vaunussa on yks kerros sisävaatteita+veloushaalari ja viileimmillä keleillä fleecehaalari. Myös fleecelämpöpussia ja makuupussia käytetään siellä ja välillä oon sortunu mieki pukemaan liikaa :/ Liinassa ei ole kun sisävaatteet+lapaset+villasukat+myssy..koska päällä on liina ja mun takki/kantosuoja...
 
Voisin minäkin mielelläni siihen FB-ryhmään liittyä, jos joku osaa mut siihen liittää... En tiiä miten se tapahtuu :headwall:

Ulkovaatteiksi laitan vaunuun sisävaatteiden lisäksi vuorillisen velourhaalarin, tumput, villasukat ja pipon/kypärämyssyn/hatun ja vaunussa äp:n makuupussi. Muutama aamuna oon jo laittanu vielä noiden lisäksi välikausihaalarin, kun on ollu jotain +5 astetta. Autoon laitan nuo samat vaatteet ja ihan sopivasti mielestäni on :)

Jälkivuoto loppui mullakin ja oli poissa viikon ja sit alko uudestaan, mut nyt loppu sit virallisesti. Ei ne välttämättä ole kuukautiset, jos jollain on vuotoa tullu vaikka ensin loppunu. Esikoisenkin synnytyksen jälkivuoto alkoi uudestaan vaikka oli jo loppunut ja kuukautiset alkoi vasta 5kk synnytyksestä.

Eipä päästy 8 vkon mittaneuvolaan eilen, kun terkkari oli sairastunut ja 2kk lääkärineuvolakin on vasta 3 vkon päästä :| Jännityksellä oottelen et paljoko on tullu painoa siihen neuvolaan... Pituuden kuitenkin ite mittasin eilen ja oli epävirallisesti 55,5 cm (46cm) eli huimasti ainakin pituutta tullu poijjalle :D Jouduin jo pakkaamaan pois 50cm ja osan 56cm vaatteista. Hymyjäkin on tullu nyt tiuhaan tahtiin ja muutama ikuistettu kamerallakin.

Perjantaina ois jälkitarkastuksen lääkäri. Siinä ei varmaan mitään erikoista oo, kun vointikin on ollu tosi hyvä. 4vkoo synnytyksestä otettiin jo paino ja hemoglob. Painoohan mulla tuli raskauden aikana tasan 2 kiloo lisää, kun aika paljon se putos alkuraskaudesta, kun olin sen verran fyysisemmässä työssä. Paino oli tippunu nyt 5kiloa ekasta neuvolakäynnistä joulukuusta :) Vielä vois toki lisääkin lähteä, että oltais normaalipainossa, mut hyvä aluksi näin.

Nuo pojan nimi asiat vielä vähän mietityttää, kun eka ja toka nimi on, mut kolmatta ei vaan millään saa päätettyä. Muutama vaihtoehto on, mut en tiiä mikä se tekee siitä niin vaikeeta. Esikoiselle löyty melkein heti sopivat nimet... Onpa onneks vielä pari viikkoo aikaa pähkäillä ennen ristiäisiä.

Jose ja Tuffe 1kk 19vrk eli 8vkoo 1vrk
 
Moi!

Mä en ole ehtinyt käydä täällä piiiitkään aikaan. : /

Mulle voi laittaa täällä yksärillä viestiä, niin liitän kaveriksi ja poimin fb-ryhmään. :)

Meidän poikanen on nyt 5,5viikkoa ja on ottanut hyvän kasvuspurtin. Oli tänään neuvolassa 4740g ja 56cm, kun syntyessään oli 4130g ja 52cm. Lisämaitoa saa noin 0,5-1,5dl viikossa eli aika hyvin omalla mennään.

Kastejuhlakin oli ja poikanen sai nimekseen Severi Onni Ilmari. :heart:

En nyt ehtinyt lukea kuulumisianne, mutta ainakin jotain tapaamista suunnittelitte. Mammyn kanssa just samasta äsken facessa keskusteltiin ja mietittiin missä se vois olla.. Jossain keski-suomessa?

Raitis ja Pikku-Mangusti
 
Viimeksi muokattu:
Moi!

Kiva kuulla, että suurimmalla osalla taitaa vauva-arki pyöriä aika kivuttomasti! Ja vauvat kasvaa huimaa vauhtia... Kohtahan nää jo kävelee :) Mä sain tänään kuulla, että meidän lähipiiriin on ens vuoden puolella tulossa uusia vauvoja ihan kaksin kappalein, tuli ihan haiku olo kun mietin että siinä vaiheessa meidän neiti on jo iso tyttö :D

1 kk neuvolakuulumiset täältäkin: paino 4880 g (3905 g), pituus 55,2 cm (51 cm) ja py 38,4 (35 cm). Jänteväksi ja virkeäksi vauvaksi kehuttiin :) Ja hyvin kasvaa pelkällä rintamaidolla, vaikka musta tuntuu että maitoa tulee nyt vähemmän kun ei oo tarvinnut enää juurikaan lypsää tällä viikolla. Hyvä vaan ett tasoittuu maidontulo, helpottaa omaa oloa kun ei oo koko ajan tissit täynnä ja kipeät :D

Ensimmäinen hymykin saatiin viime viikonloppuna! Mahavaivoja edelleen kipristellään päivittäin, mutta ei onneksi mitään jatkuvaa edelleenkään. Isiä vähän pelottaa neidin huutokonsertit, neiti kun oppii itkemään kunnolla sillä aikaa kun iskä oli viikon reissussa! Hän ei vielä oikein tunnista, että miksi tyttö itkee, itse olen jo oppinut tunnistamaan itkun sävystä että mikä mättää :) On sekin vaan jännää, että miten sitä koko ajan oppii jotain uutta omasta lapsesta! Ihanaa:)

Sektioäidit: kauanko teillä on kestänyt, että maha ei ole enää kipeä ja alkaa tuntumaan normaalilta? Alan jo kyllästymään tähän kipuiluun ja hankalaan oloon :( Välillä tuntuu että vatsalihakset kramppailee ihan omia aikojaan ja välillä ne toimii lähes normaalisti ja sitt on taas hetkiä etten pääse edes sohvalta ylös ilman venkoilua tai miehen apua... Vaikka eihän leikkauksesta ole kuin kuukausi, mutta jotenkin luulis että tässä vaiheessa ei pitäis enää kauheesti kipuja olla. Haavakin on edelleen arka ja parista kohdasta kova+kipeämpi, kohta tulee housuongelma kun ilmat viilenee ja masu ei kestä painontunnetta...:headwall:

Jaahas, neiti alkaa heräilemään ja kutsuu äitiä... :)

Tuulia ja Papu-neiti 1 kk 1 pvä

Ps. Lasketteko te vauvan iän syntymäpäivästä viikkoina, vai päivästä päivään? Siis esim. kun Papu syntyi lauantaina 20.8 niin tuliko kuukausi täyteen viime lauantaina (siis 4 vkoa) vai eilen kun oli 20.9?!?
 
Miten nää viikot meneeki niin hurjaa vauhtia?? Tuntuu, ettei pysy yhtään mukana näissä päivissä. Pientä kiirettä ja stressiä on aiheuttanu nuo tulevan sunnuntain ristiäiset, mutta onneks kaikki alkaa oleen selvää nyt..tarjoilut sun muut. Onneksi ei tarvitse ite alkaa leipomaan, vaan on ihania sukulaisia, jotka ilomielin ottaa asian hoitaakseen!

Meillä nää illat on alkanu nyt meneen vähän hassusti. Poika on n. 7 viikkoa ja jotain ihme huutokonsertteja se on alkanut pitämään. Mikään ei kelpaa ja itellä on välillä aika lohduton olo.Yöt nukkuu kuitenkin ihan hiljaa (kun unille lopulta se saadaan), ei huuda ollenkaan...ähisee ja ärisee kun nälkä yllättää. Meillä syödään yöllä joskus 2-3 aikaa ja sit 5-6 aikaan. Hereillä ollaan n. 15 min kerrallaan. Syötöt tosi nopeita.. Yöunet alkaa 22-24, usein yhdentoista maissa. Aamulla herätään n. 8:n maissa. Päivätki menee suht lepposasti, kunhan saa pojan nukkumaan kunnon päiväunia.

Vaunuihin puetaan sisävaatteiden lisäksi fleecevaatetta, tumput, töppöset ja myssy. Makuupussi on kans siellä lämmikkeenä. Hyvin on nukkunut vaunuissa. Nytkin nukkuu kolmatta kertaa tälle päivää, pisimmillään 2,5 h. Sisällä ei noin pitkät unet maistu.

Meillä tuli näppyjä kasvoihin n. 5 viikon iässä ja olihan niitä paljon! Nyt ei juuri ollenkaan, mikä on ihan kiva kun ne ristiäisetki on tulossa... Samoin kasvojen hilseily on alkanut rauhottuun, enää otsassa hieman kuoriutumista.

Tutti ei hereillä ollessa kovin maistu, nyrkit ois toisinaan herkkua. Vaunuihin nukuttaessa tutti usein kuitenki kelpaa.

Me lasketaan nää kokonaiset kuukaudet sillai päivästä päivään. Ens viikolla tulee tiistaina pojalle 8 viikkoa täyteen, mutta 2 kk täytetään vasta 2.pvä.

Nyt tämä äippä nostaa jalat ylös ja rentoutuu hetkisen sohvalla...

Sann85 ja iltakänkky 7vkoa
 
Pikaisesti vastaan sektioäiti kysymykseen.
Eli mulle tehtiin kiireellinen sektio 10.8. ja tällä hetkellä mahan tilanne on se, että siihen ei koske, eikä sitä arista mitenkään. Välillä haavan arpea kiristää ja arven alla on vielä vähän semmoista kovaa mökkylää, mikä on kuulema jotain kudosjuttua. Maha on tunnoton navan alta haavalle saakka. Vatsalihakset ei kyllä toimi, sängystä pääsen ihan hyvin ylös, mut jos oon sohvalla oikein syvällä löhöasennossa, ylöspääseminen on hankalampaa. Viime viikolla rupesin lenkkeilemään vaunujen kanssa ihan kunnolla, enkä enää varo nostamisia. Ja jälkivuoto taisi loppua (toivottavasti) tällä viikolla eli melkein 6 viikkoa sitä iloa kesti.

Meillä on vauva nuhassa. On ihan kauheaa katsoa, kun toisen on vaikea olla. Nenäfriida ja keittosuolatipat on erittäin ahkerassa käytössä. Lauantaina on ristiäiset, joten toivottavasti vauva on jo terveempi sillon.

Biliga ja poikanen tänään tasan 6vk
 
Mulla sektiosta pian 7 viikkoa eikä haava vaivaa mitenkään..syviä vatsaliiaksia etsiessä toki huomaa ettei ne kunnossa ole mut ei satu mitenkään..myöskään haavan alue ei päällisin puolin ole mitenkään erityinen:)

mie ilmoitan lapsen iän milloin mitenkin..jos puhutaan viikoista,mennillä on perjantaisin tasa viikot..ja 5. päivä tulee aina uusi kuukausi täyteen:) eli meillä 4vkoa ei ole kuukausi..

Meillä tosiaan ei päivällä nukuta hyvin..aamupäivät nukkuu kantoliinassa tai liikkuvissa vaunuissa,jos ei nuku niin känkkyää..iltapäivällä/illalla kyl sit ottaa pitemmät unet ilman liikettä :) yöt mennään kahdella syötöllä yleensä kai=D
 
APUA!

Meidän vauvalla on niskassa patti. Neuvolassa sanoivat että harmiton imusolmuke luultavasti kyseessä, mutta minä sairastin flunssan neidin ollessa 3vko ja neitikin sitten rohisi reilun viikon vaikka imetän ihan täysipäiväisesti. Mutta takaisin asiaan, Onko teillä ollut vastaavaa??! Minä olen ihan paniikissa ja itku kurkussa että mikä hiivatti siellä on :confused::'( Tosi epäreilua!!! Noh huomenna käydään neuvolassa näyttämässä. Ei tyttö kipeältä vaikuta kun hymyilee ja seurailee maailman menoa ihan normaalisti mutta kamala huoli, että jos se on jotain kamalaa..Niin ja niitä 1kk mittoja 1kk 5,4 kg ja kotimittauksella 60 cm pitkä

Niin ja sektioäiti juttuja oli tuossa, mulla haava aika ajoin kipeä esim. tosi reippaan lenkin jälkeen vähän vihoittelee ja joskus saattaa muuten vaan alkaa kiristelemään..ei mulla vielä alavatsaan ole tunto tullut ihan kokonana takaisin..tai toisinaan tunnottomuutta, mutta sen pitäisi hävitä..

Niin ja ristiäisethän meillä pidettiin hyvissä ajoin jo tuossa kuun alussa kun siihen oli mahdollisuus, ne meni oikein hyvin :)
 
Eea
nti Luultavasti on tosiaan ihan vaan imusolmuke. Miulla itelläni 12-vuotiaana flunssan yhteydessä turpos kaulalla imusolmuke ja vieläkin se tuntuu siinä (kipeenä ollessa aina pikkasen kasvaa). Pelkäsin sillon, että on varmasti kasvain tai joku vastaava, mutta onneks ei kuitenkaan. Lapsena kuulemma nuo reagoi flunssaan yms. melko herkästi ja joskus jäävät sitten hieman suurentuneiks.
 
Päivät menevät tosiaan vauhdilla...ei täällä nyt suoranaisesti kiirettä ole pitänyt, mutta jotenkin sitä vaan ei huomaa päivien kulkua. 8) Itsellä on jotenkin sellainen olo, että voi kunpa tämä nyt hetken olisi vielä aivan vastasyntynyt. Tämä on kuitenkin nyt meidän perheen viimoinen. Yritän siis nauttia joka hetkestä ja pidellä pientä mahdollisimman paljon sylissä, ja nuuskutella tätä vauvatuoksua.

Meillä mennyt siis vauvan kanssa ihan hyvin. Ei ole toistaiseksi esittänyt mitään suuria itkukonsertteja. Vauva on nukkunut paljon ja syönyt hyvin. Itse asiassa tuo syöminen onkin ollut se asia, joka on vähän ihmetyttänyt. Poika on kova syömään ja ilmeisesti maitoa tulee hyvin. Syöntiväli on korkeintaan kolmisen tuntia, usein vain sen kaksi. Ja pulauttelu on todella runsasta, välillä tuntuu, että ylös tulee jotakuinkin kaikki ja sana pulauttelu on jo vähän liian vähän ilmaistu. Onko kellään muulla tällaista?
Päivällä meillä on nukuttu joko vaunuissa (päällä on samaa mitä muutkin ovat täällä kertoneet) ja aika paljon vielä sisällä, kun saattaa nukahtaa kuinka sattuu...Toistaiseksi on heräillyt aamulla 7-8 välillä, valvoo korkeintaan pari tuntia, nukkuu enemmän tai vähemmän päivän aikana ja on ollut illalla sitten taas pitemmän pätkän hereillä. Yöunille on menty vaihtelevasti 21-23 ja syöttöjä on yölläkin ihan tarpeeksi. 8) Muuten nukkuu kyllä yöt hyvin.
Ensimmäinen hymykin saatiin tuossa kolmen viikon ikäisenä ja on niitä siitä saakka päivittäin näkynyt. On se vaan ihana tunne, kun huomaa toisen vastaavan omiin hymyihin ja juttuihin.

Tuttia olen antanut itsepäisesti, vaikka ei siitä kovasti kyllä aluksi välittänyt. Olen vain aiemmin todennut, että joskus se on aika mukava kapine lykätä lapsen suuhun.

Itsellähän synnytys meni mukavasti ja nopeasti ja toivuin kyllä todella hyvin ja nopeasti. Vuotoa on vielä ihan pikkuisen ja jälkitarkastusta en saanut vielä tilattua, vaikka yritin. 8)

Ristiäiset ovat meille parin viikon päästä. Kotona pidämme ja pienellä läheisellä porukalla. Järjestelyissä on vielä hommia, mutta tykkään tuollaisista juhlien järkkäilyistä ja jos vauva on edes kohtuu samanlainen kuin tähän asti, eiköhän niistä hyvät tule. Tarjoaako joku muu oikein ruokaa ristiäisissä? Meillä suurin osa kauempaa, joten tarjoillaan ruoatkin. Nimi meillä tuotti suurta päänvaivaa, mutta kaipa sekin on nyt sitten päätetty.

Nyt on mentävä hoitelemaan vauvaa...kivaa!

Ps. Nti: Tsemppiä! Omasta lapsesta huolehtiminen on niin raskasta... Kaikkea pientäkin murehtii ja huolehtii saatika jos kyse jostain suuremmasta. Eiköhän ja toivottavasti kyse on vain jostain pienestä....
 
nti. Meidän pojalla oli pari vuotta sitten niskassa patti. En huolestunut kun epäilin sitä rasvapatiksi. Toisen lapsen lääkärikäynnin yhteydessä kysyin siitä ja rasvapattihan se oli :) näin siis ainakin meillä..
toisella lapsella oli myös patti viisi vuotta sitten vatsassa mutta onneksi mentiin lääkäriin ja tyrähän se oli : /
Kannattaa käyttää lääkärissä.
 
Nti:lle nopeasti siitä patista... Meidän kakkosella oli vauvana patti päässä. Se taisi olla siinä kallon saumojen kohdalla. Sitä oikein tutkittiin ultralla ja röntgenillä, mutta niillä ei saatu selvyyttä sen koostumuksesta, mutta kasvain se ei ollut, koska siinä ei ollut verenkiertoa. Vauva oli kuitenkin muuten terve ja kehittyi normaalisti. Patti oli vauvan pikkurillin pään kokoinen ja sitä arvioitiin joko rasvapatiksi tai suurentuneeksi imusolmukkeeksi. Täyttä varmuutta asiaan ei saatu ja olisiko ollut vuoden iässä, kun se oli yks kaks kadonnut ja sen koommin siitä ei ole ollut tietoa. Millanen se patti tarkalleen teidän vauvalla on?

Pujaja
 
Isabella, meillä oli ristiäisissä kunnon ruoka, kun meillä kans vieraat ympäri suomea. Meillä oli kanakeitto, leivät, karjalanpiirakkaa+munavoi, graavattua siikaa, siikatartaria, savulihaleikkelettä, vihreä salaatti, täytekakku, kuivakakku ja kahvit. Kaikki tehtiin itse, äiti ja kaveri autto. =)

Meilä ei poitsu kans suostu syömään tuttia. Oon yrittäny melkein päivittäin tarjota, kun illalla tulee kiukku, mutta ei vaan huoli. Auttais kyllä välillä, kun ei tarttis aina antaa tissiä tutiksi... : / Onko kellään vinkkejä, miten sais huolimaan tutin? Ollaan kokeiltu Mamin ja Ainun tutteja.

Nti toivottavasti patti on harmiton.

Hitsi, pitäis alkaa tosissaan jumppaamaan, että sai nuo mahamakkarat pois. Vielä ois 6 kiloa, mitä pitäis saada pois. Jotenkin tuntuu vaan, ettei muka päivällä ole aikaa.... Hyviä tekosyitä! :ashamed:
 
Nti:lle vielä... koita olla ihan rauhassa. Jos vauva on terve, virkeä ja kehittynyt normaalisti, tuskin on syytä huoleen. Itsekin stressasin tota pattiasiaa, kun neuvolalääkärikään ei heti varmuudella voinut sanoa, että ei mistään vakavasta ollut kyse (oli nuori lääkäri ja vasta alottanut neuvolassa). Meidän kohdalla ei sitten onneksi ollut mistään vakavasta kyse vaan se oli todennäkösesti joku imusolmuke, joka jostain syystä puski kallon saumojen läpi.
 

Yhteistyössä