-¤-Elokuun Epelit 2012-¤- *HELMIKUUSSA*

Sulo-Sylvia: Ootko varma, ettei masussa oo kahta asukkia ;) Koska mulle myös lääkäri totesi jossain 10 viikon tietämillä, että normaalia suurempi kohtu... Mut sillon tiedettiin jo, että salamatkustajia on kaksi...

Supistuksista: Apua varmaan on hölmö kysymys, mutta kun on ekaa kertaa tässä tilanteessa niin suotakoon tämä anteeksi :whistle: Mistä tietää, että on supistuksia, jos ne on kivuttomia? Siis oon ajatellu jotenki, että ne tuntuis sellaisena kipuiluna... :confused: Mistä sitten tietää, että on supistuksia jos ei koske ja ei sitten arvaa olla huolissaan?

Mulla ei vielä oo kun ehkä kerran ollu nivusissa jonkun hetken pientä kipuilua ja pari kertaa vaan tullu sellainen repäisevä kipu kylkeä kääntäessä. Onkohan tää normaalia? Kun miettii, että kohtu kuiteski kasvanu enemmän kun tuplat on masussa... Mutta lonkkien/lantion alueella välillä tuntunut vihlaisuja esim. nukkumaan mennessä kun sopivaa asentoa etsii...

Sokerirasituksesta selvisin melko helposti, vaikka olin siitä kauhujuttuja kuullut. Tulokset tosin saan ensi viikolla... Ei tullut huonoa oloa lainkaan, toki nälkä kurni mahassa, mutta eihän se litku mikään makuelämys tietenkään ollut.

Nippe + tuplat 16+4
 
moikka moi.

mahtuuko joukkoon mukaan? en usein varmaan ehdi käydä toistaseksi mutta kuitenki...
laskettu aika on mulla 6.8 ja toista lasta odotan. synnytyssairaalana jälleen naistenklinikka ja mitäs muuta. mun ikä on 31.

aika hassua tässä toisella kertaa kun ei oikeen oo noita neuvolakäyntejä. kerran kävin sillon kun raskaus ilmeni ja vasta huhtikuussa seur. ai ka. eli en oo kuullu mitää sydänääniä tms. mutta kaipa siel joku oleilee ainakin ultran mukaa. :) raskausoireet on helpottanu valtavasti sitten vaikean alun kun kerran kahvikin maistuu.

celia ja vauva 16+5
 
  • Tykkää
Reactions: Jenny90
Kohdun koko Mulle sanottiin rv 6+ varhaisultrassa ennen ultraa, että onpa iso kohtu että viikkoja on jo 8-9. Lääkäri on siis ollut gynekologina naistentaudeilla 25-vuotta. No siitä sitten vähän itse hermostuin, että miksi se kohtu on niin iso kun kerta viikkoja on vähemmän. Tämä on viides raskaus ja kolmas lapsi. Se vaikuttaa kohdun kokoon. Kysyin sitten Väestöliiton varhaisultrassa rv 7+5, että onko se kohtu jotenkin iso viikkoihin nähden. Meitä lapsettomuuden aikana hoitanut lääkäri kysyi, että kuinka niin. Kerroin mitä minulle oli silloin 6+0 sanottu ja lääkäri vähän ihmetteli sitä. Hän sanoi, että ei hän ainakaan kenenkään kohdun koon perusteella voi sanoa, että onko kohtu iso vai pieni. Että jos kohtu nyt olisi oikein poikkeavan suuri, esim vastaisi 10 viikkoa isompaa niin toki sen huomaisi. Neuvolassa vielä asiasta kysyin, ja sieltä sanottiin, että toisilla uudelleensynnyttäjillä kohtu venyy eri tahtia. Toisilla kohtu kasvaa samaa vauhtia kuin ensisynnyttäjillä ja toisilla (kuten minulla) kohtu tulee nopeammin isommaksi. kohtu myös nousee lantioluista esiin nopeammin.

Vauvakuvaus Onko joko käynyt aiemmista lapsista vauvakuvauksessa tai meinaako mennä nyt? Entä odotuskuvissa?
Meillä on tästä toisesta (esikoinen oli liian kauan sairaalassa) kuvia kun hän oli 10 päivän ikäinen. Ne on kyllä ihania kuvia! Samoin veljeksistä on otettu silloin muutamia yhteiskuviakin. Olen jo vähän katsonut, että jos vaihtaisi nyt kuvajaa ja otattaisi kuvat jollain toisella. Pitää tutkia lisää asiaa.

Vauvantarvikkeet Meillä ei ole mitään vauvantarvikkeita vaikka kyseessä on kolmas lapsi. Kaiki menee siis uusiksi. Myin kaikki heti esikoisen jälkeen ja samoin nyt kakkosen jälkeen. Olenkin jo löytänyt vaunut ja kaukalon ja niihin seisomalaudan. Sitten ostamme tuplarattaat kaupunkikäyttöön. Pinnasänky löytyy, se on vielä juniorilla joten sitä ei tarvi hankkia.

Sukupuoli Tyttöä toivomme, koska kaksi poikaa löytyy jo. Toisaalta en osta mitään vaatetta ennen kuin sukupuoli on täysin varma. Esikoinen oli 4D:n mukaan 98% tyttö rv 23+5 ja saimme tietää vasta rv30 muutamaa viikkoa ennen syntymää että hän onkin poika. Meillä oli aivan kaikki jo tytölle hankittuna. En tee enää toiste samaa virhettä. Muutenkaan en tykkää perus vaaleansinisistä/ vaaleanpunaisista vaatteista. En röyhelöistä ja mekoista. Tunikat (toki vain tytölle), uusretro, PoP, siinä mistä meidän pikkuisen vaatekaappi tulee koostumaan. Nirso kun olen...:D
 
Nippe siitä ne supistukset tunnistaa, et vatsa menee silleen kovaks. Mut noi kivuttomat on ns. harjoitussupistuksia eikä niiden pitäis olla mitenkään vaaraksi, joillakin on niitä koko raskauden ajan. Jos ne on kivuliaita jossain vaiheessa niin se meinaa sitä että pitää ottaa iisisti! :)
Just ku pääsin sanomasta et onneks mul ei oo mitään supistuksia ollut vielä, niin johan niitä sit tänään tuli kaupassa käynnin jälkeen ja olivat aika kipeitä! (kannoin tosi painavia kauppakasseja yksin) Sit tajusin kyllä vähän rauhoittua :D Töissäkin hoitsut sanoi mulle että mielellään ei enää sais kauheen painavia juttuja nostella/kanniskella.
Ja vielä noista kivuista ei kannata huolehtia liikaa! Kohdun ympärillä olevat ligamentit venyy ja paukkuu niin yleensä kivut johtuu siitä, niitä kipuja esiintyy just nivusissa, vatsassa ja voivat olla repäiseviä,vihlovia jne... :D Itelläkin ollut paljon äkillisiä kipuja. Toki joillakin lantiokin voi alkaa löystyä jo ja sekin kipua saattaa aiheuttaa. :)
Sori epäselvä teksti!

Minea ja maha-asukki 16+5
 
Celia81 Lämpimästi tervetuloa mukaan! :)

Kiitokset Minealle harjoitussupistustusten kuvauksesta, olin jo pohtinut, että millaisia ne ovatkaan.

Nostamisesta/kantamisesta Onko niin, ettei tässä vaiheessa saisi enää kantaa/nostaa painavia juttuja? Kauhistuin, sillä opinnoissa on edessä vaikka mitä nostelua ja siirtelyä, eikä reppunikaan mikään kevyt ole... :ashamed:

Vauvakuvaus Idea on ihana. Pohdimme juuri eilen illalla miehen kanssa, että menisimmekö perhepotrettiin vaavelin syntymän jälkeen. Idea vasta alkoi elää mielessä. Olimme todella tyytyväisiä hääkuvaajamme kuviin, joten samaa valokuvaajaa voisi käyttää nytkin. Esikoinen on tulossa, joten pääsemme luomaan omat traditiomme. Olen kyllä nähnyt vastaavia perhekuvia tutuilla ja kuvat ovat olleet upeita.

Nimistä Juttelimme tänään nimistä ja ensimmäistä kertaa jäi sellainen tunne, että saatamme sittenkin löytää nimen, josta olemme samaa mieltä! Aina tähän asti ilmaan heitetyt nimi-ideat ovat olleet sellaisia, että toinen on ihan innoissaan ja toinen taas ei tykkää alkuukaan. Vauva saakin nimen jossakin vaiheessa, jee. :D

Omaa napaa Päätä särki toissapäivänä, eilen ja tänään. On pakko löytää asiaan joku ratkaisu, joko neuvolassa tai lääkärissä. Näin hiihtolomalla se on mennyt, mutta maanantaina opinnot jatkuvat ja tahti sen kuin kiihtyy. On pakko olla terässä.

Olimme käymässä anopin luona ja oli aivan ihanaa keskustella paljon vauvoihin ja raskauteen liittyvistä asioista. Anoppi oli etsinyt esille mieheni vauvakirjan ja ihastelimme sitä porukalla. Mieheni on ollut todella söpö vauvana! :heart: Näimme myös suvun kastemekon, jossa on kastettu mieheni isä, mieheni, mieheni veli ja miehen veljen tytär. Meidänkin vauvamme saa sen ylleen, jos niin haluamme. Olen innoissani, että voimme jatkaa perinnettä, sillä minulla ei ole harmainta aavistustakaan, että missä on se mekko, jossa minut on aikanaan kastettu. Mekko oli toki koristeltu tytölle, joten mieheni virnisti, että toivotaanko siellä meillekin tyttöä? Anoppi lupasi ottaa pois pinkit ruusut, jos vauvamme on poika. ;)

Luckygirl & Vintiö 16+0
 
Viimeksi muokattu:
Luckygirl tuommosen käsityksen oon noista harjotussuppareista saanut :) Ja tuosta nostamisesta/kantamisesta, luulen et sitä kuitenkin vielä tässä vaiheessa voi ihan hyvin tehdä jos tuntuu hyvältä! Mut sit jos just tulee jotain kipeitä suppareita niinku mulla tänään niin kannattaa relata :D Meidän isän kanssa puhuin puhelimessa ja se sanoi että en sais nostella mitään painavaa, ei tee kuulemma hyvää :LOL: Mut en tosiaan sit oo varma miten loppuraskaudessa? Onko vältettävä nostamista/kantamista vaikka ei ois mitään supisteluita?

Kohta poksuu 17+0 :heart:
 
Raskausajan nostelu Itse teen fyysisesti raskasta hoitotyötä. Nostoja voi tehdä niin kauan kuin oma keho sen kestää. Oikeat nostoasennot ja varsinkin jalkojen käyttö nostoissa. Ei omalla selällä nostamista siis. Jotkut ovat töissä ihan loppuun asti, hyvin harvalla kyllä paikat kestää tässä työssä loppuun asti. Niin kauan kuin oma selkä kestää, maha ei ole tiellä ja tuntee itse että pystyy niin nostoille ei ole estettä. Harjoitussupistuksetkaan eivät ole este nostamiselle jos ne ovat kestoltaan lyhyitä ja kivuttomia. Jos jäävät päälle eli niitä tulee ihan perättäin niin se sitten jo tarkoittaakin, että pitää himmata. Harjoitussupistukset kuitenkaan eivät edellytä välttämättä sairaslomalle jäämistä ja joka paikassa työnantaja ei voi luvata kevyempää työtä raskaana olevalle. Näin ne sanoo neuvolassa ja niinhän se varmaan onkin.
Minun supistukset esikoisesta olivat harjoitussupistuksia, ne alkoivat rv 15 ja niitä oli loppuun asti. Rv 30 valittelin neuvolassa selkäsärkyä. Joo, kasvava kohtu yms. Ei siinä mitään, takaisin töihin. No sitten rv 32 kun synnytys käynnistyi niin kappas, samaaa pelkkää selkäsärkyä. Vasta ponnistusvaiheessa oli vatsassa kivuliaita supistuksia. Itsellä ei siis ollut hajuakaan, että selkäkipu oli avaavia supistuksia. Polilla otettiin käyrää ja kysyttiin, että etkö mitään tunne tänne piirtyy kunnon supistuksia ja synnytys on käynnissä. En minä vaan "mitään" tuntenut.
Samoin toisesta, supistukset tuntuivat vain selässä ja synnytyksen loppupuolella mahassa. Harjoitussupistuksia ja sukkapuikkotuntemuksia oli kokoajan. Rv28 jouduin vuodelepoon koska kohdun sisäsuu oli auki.
Eli ne harjoitussupistuksetkin kannattaa ottaa vakavasti jos ne vaivaa. Joskus ei niitä kunnon supistuksia ja harjoitussupistuksia erota toisistaan ja kohdunsuulla ehtii jo tapahtumaan "tuhoja".
 
Harjoitussupistuksista: No voi hemmetti, mistä voi tietää, että on noita suppareita, jos ei oo kipuja? Siis onhan vatsa kovan tuntuinen aamulla ennen aamupalaa, mutta sitten tuo makkarakerros siihen päälle jostain ilmaantuu syötyä... Pitäsköhän asiasta huolestua? Voiko ne jossain seurata onko niitä supistuksia? Ja kannattaako käydä seurannassa, jos ei tiedä onko niitä?

Täällä taas alkanut paniikki, että onkohan vauvat hengissä, kun eivät "tunnu miltään", siis ei oo potkuja... Eikä niitä nivuskipuja, joista siinä raskaus viikko viikolta kirjassa manitaan... Maha on kyllä vähä ehkä kasvanu, mutta jotenkin tuntus epäloogiselle, että tonne vois mahtua kahta niinki isoa vauvaa... :headwall: Millonhan sitä uskaltais ottaa rennommin? Mutta kun niitä keskenmenoja on sattunut vielä näilläkin viikoilla...

Ja sit vielä hirvee flunssa iskeny...

Nostelut: Itse vältän nosteluita kokonaan, koska ainakin isommat esineet tuntuvat jotenkin painavan mahaa ja tietysti pelkään, että litistyykö vauvat... :whistle: Ja hyvä syy ottaa rennosti ja kannattaa muilla kaikki painavat tää raskaus ;)

Nimistä: Sain neuvolasta nettiin tunnukset sairaalan esitietolomakkeen täyttämistä varten. Nimiä ei ollut juurikaan oikeesti pohdittu ennen sitä, mutta sen myötä eilen listasin pitkän listan vaihtoehtoja ja mies tuntui tykkäävän aika pitkälti samoista nimistä. Mutta meidän pitää keksiä siihen esitietolomakkeeseen 2 pojan nimeä ja 2 tytön nimeä, toki ei tarvitse olla sitten ne oikeet... Oon ehdottanu miehelle, että entä jos annettaisiin vaan yhdet etunimet, kun ei niillä muilla nimillä mitään tee... Tytöille löysin paljon kivoja nimiä, mutta vain ehkä 4 pojan nimee...

Nippe + tuplat 16+5
 
Annukka-81 Kiitos kun kerroit kokemuksistasi. Meidän muidenkin on hyvä pitää mielessä, ettei synnytys välttämättä ala kaikilla oppikirjojen mukaisesti ja harjoitussuppareihinkin pitää suhtautua vakavasti. Huomasin heti aamupäivällä, että ikävästi tuntui, kun nostin painavampaa kassia. Ne saavat todellakin jäädä miehen tehtäviksi jatkossa.

Aivastelua ja lämmönnousua - niin minun sunnuntaini on sujunut. Heräsin aivastukseen, joka oli niin voimakas, että masuun sattui.:( Eli ei kävelylle ulos tänään, vaan teen pakolliset hommat ja lepään loppuajan. Miten olette nuhaa/flunssaa hoitaneet? Meillä on onneksi mustaherukkamehua, jota aion lämmittää, appelsiineja, kiivejä ja pakkasessa mustaherukoita. Niitä ja lepoa ajattelin kokeilla. Huomenna on pakko olla tolpillaan, kun opinnot jatkuvat.: /

Luckygirl & Vintiö 16+1
 
Nippe82 Aina voi pyytää sisätutkimukseen pääsyä, jos kohdunsuun tilanne huolettaa. Yleisesti ottaen näin alussa ollessa ei ole huolta, kohdunsuu on ihan ok =)
Jos kohdunsuulla kuitenkin tapahtuu muutosta niin sisäisellä ultralla katsottuna on "turvallisempaa" katsoa kohdunsuun tilanne ja mittakin on tarkempi. Ultralla katsottuna kohdunsuun tilanne ei ärsyynny entisestään. Aina jos huolettaa niin kannattaa olla yhteydessä neuvolaan/ äippäpoliin. Eikä sielläkään ole tyhmiä kysymyksiä, että rohkeasti kysymään. Eikä se raskaus oikein tunnukkaan miltään ennen selviä liikkeitä ja vatsan kunnon kasvua. Ja liikkeet voivat olla aluksi montakin päivää poissa ja palata sitten taas. Sikiöillä on niin monta mahdollista piiloa vielä kun tilaa on =)
 
harjoitussupistuksista: Mulla ne teki ainakin vahinkoo esikoisen raskaudessa.. Mulla alko joskus viikolla 28 vai 29 supisteleen kivuttomasti, ja menin sitte viikolla 33 lääkäriin niistä, ja kappas.. kohdunkaula lyhentyny 1,5 senttiin 3 sentistä, paikat pehmenny ja sisäsuu auennu. jouduin sillon sairaalaan viikonlopuks, ja sain kortisonipiikit valmistelemaan vauvan keuhkoja, koska pelättiin että vauva syntyy ennen aikojaan. Jouduin ottaan sitten toooosi rauhallisesti sinne viikolle 36 asti. en saanu ees kaupassa käydä, ja ainut mihin sain liikkua kotona, oli suihku ja vessa. loppujen lopuks vauva synty kyllä sitten ihan täysaikasena, mut kyl pelotti! ..että kyllä ne kivuttomatkin supistukset voi vahinkoa tehdä. mutta oon saanu semmosen käsityksen, ettei niitten näillä viikoilla pitäisi olla vaarallisia, eikä ne yleensä muutenkaan ole. ja kyl sen huomaa, jos on niitä harjoitussuppareita. vatsa menee kovaks, ja sen tuntee semmosena puristuksena. ei satu, mut tuntuu hieman epämukavalle, varsinki sillon kun vatsa on jo tosi iso.

oma olo: mua ahdistaa välillä ihan hurjasti ja oon tosi itkuherkkä. muuten menee ihan hyvin :) huomenna on se kamala sokerirasitus : / noo, mut oon siitä jo kaks kertaa selvinny, ni enköhän nytki :) se on vaan niin inhottavaa ettei paljo kiinnostaisi mennä :ashamed: eipä mulla sitten taas muuta :)

Emilien ja pikkunen 16+3 :heart:
 
KIVUISTA: Noita liitoskipuja on jo ainakin täällä. Autoa ajaessa alkaa nivusia särkeä ja selkäranka paukkuu jatkuvasti. Kipuja tuntuu vanhan sektiohaavan kohdalla ja kyllä noita supistuksiakin jo on. Nosteluita ei pysty välttämään, kotonakin tuo "pienin" painaa 19kg ja tuon tuosta vielä haluaa syliin. Mut kolaamisesta olen luopunut heti alkuunsa.

Neuvola olisi pitkästä aikaa ensi viikolla. Jännityksellä odottelen niiden sydänäänien kuulumista :heart:

Mirkku76 17+2
 
Moikka kaikki :wave:

Taas on tullut niin paljon tekstia, etta hyva kun perassa pysyn! Kauhealla kyydilla nama viikot tuntuvat vierivan. Mulla on huomenna toinen neuvolakaynti, saan siella tietaa vihdoin ja viimein kaikki veriarvot. Toivottavasti rauta-arvot ovat ok.

Harjoitussupistuksista sen verran etta niinkuin minea kuvaili etta niissa vatsa menee kovaksi, mutta myoskin vatsalihakset ikaankuin jannittyvat ja kiristyvat. Kylla sen sitten tuntee vaikkei ne kipeita olisikaan. Mulle tuli harjoitussupistuksia vasta joskus viikolla 33 esikoisen kanssa. Ja avasivat kohdunsuuta sentin tai olisiko ollut jopa enemman, en nyt muista. Mutta suositeltiin ottamaan todella iisisti seuraavat pari viikkoa ja juomaan todella paljon vetta. Mina lensin pitkan lennon juuri tuolloin viikolla 32-33, joten se saattoi olla osasyyna tuohon kohdun avautumiseen. Jos noita supistuksia tuntee, niin kylla kannattaa istahtaa alas ja lepuutella hetki.

Ummetuksesta on ollut joskus aiemmin puhetta... Mulla oli jokin aikaa sitten penisiliinikuuri paalla ja sehan tunnetusti tuhoaa myos ns. hyvaa bakteeristoa suolistossa. Mulla on iho kukkinut varsinkin leuan alueelta ja yksi tuttu (joka on ravintoterapeutti ammatiltaan) vinkkasi mulle etta kannattaa hoitaa suolistoa tuollaisen kuurin jalkeen juomalla aamulla tyhjaan vatsaan lasi vetta johon on sekoitettu muutama ruokalusikallinen kuituja. Mulla on nyt kaytossa Hirvelan Kaurakuitunen, jossa on ravintokuitua 69%. Suoliston hyvinvointi ja iho ovat yhteyksissa toistensa kanssa ja taytyy sanoa etta noin viikon jalkeen kun olen juonut tuota kaurakuituvetta niin iho alkaa olla paremmassa kunnossa ja vessassa taytyy kayda useamman kerran paivassa. Hoitaa suolistoa ja auttaa siis ummetukseen (joka tosin ei ikina ole ollut mun ongelmana).

luckygirl kyseli flunssan hoidosta. Mulla on ollut flunssaa paalla koko alkuraskauden ajan - todella turhauttavaa! Ja nyt laitan omat parhaaksi toteamani vinkit jakoon: osta Manuka-hunajaa (tai hyvalaatuista kotimaista) ja sekoita sita kuumaan veteen. Juo pitkin paivaa.

Jos omistat mehupuristimen niin suosittelen seuraavaa tehojuomaa: 2 omenaa, 1 sitruuna (mieluiten luomu ja sellainen jossa ei ole vahattua kuorta), pieni pala tuoretta inkivaaria kuorittuna (noin 3 cm). Purista aineet lingossa mehuksi, kayta sitruuna kokonaisena kuorineen. Tayta muki puolilleen tuosta mehusta, lisaa kuumaa vetta ja lusikallinen manuka-hunajaa. (tai kotimaista).

Kolmas resepti kuulostaa kamalammalta kuin onkaan, eli valkosipulitee. Kiehauta noin. 4 dl vetta kattilassa, lisaa kiehuvaan veteen noin 6 kuorittua valkosipulin kyntta. Anna kiehua noin 10-15min. Siiviloi valkosipulin palat pois ja nauti kuumana.

Paras laake flunssaan taitaa kylla olla lepo.

Maria 16+1
 
Täällä ensimmäiset liikkeet bongattu rv 15 kunniaksi :heart:

Esikoisesta tuntui viikolla 16+jotain :)

Harjoitus-supistuksista myös kokemusta ensimmäisessä raskaudessa, jouduin olemaan kans sairaslomalla loppuajan, mutta mulla ne ei olleet kumminkaan haitallisia, koska esikoinen ei meinannut lähteä vatsasta pois käynnistykselläkään :D
Toki ne säikäyttää ja saa ottamaan rauhallisemmin ja tuntuu aika inhottaviltakin, vaikka ei varsinaisesti satukkaan.
Toivottavasti tästä niitä ei nyt tulisi, vaikka töitä mulla onkin nyt vain muutamia päiviä kuukaudessa, joten saa ottaakkin rennommin onneksi.

Kiuku ja Palleroinen 15+0!
 
Kyllähän noi supistukset säikäyttää, varsinkin ku ei oo niitä ennen kokenut. :) Jätän kyllä suosiolla tuon painavien tavaroiden nostelun miehelle ainakin kauppareissuilla :D Onneks työpaikalla vanhukset on fyysisesti niin hyvässä kunnossa että heitä ei tarvi juurikaan siirrellä/nostella.
Selkä on hirveen kipee toiselta puolelta, sama vaiva joka on esiintynyt vähän väliä jo siitä asti kun lopetin tanssin kilpailumielessä.. Luulen et siellä joku hermo vinksahtaa pois paikaltaan ja siinä ei oikeen muu auta kun oottaa et menee takaisin.

Nimistä ootte puhuneet, mä en oo nyt niitä hirveesti miettinyt, tytölle mulla ois hyviä ehdotuksia mut pojalle ei vielä oikeestaan! Mua muutenkin hirvittää että päästäänkö miehen kans yhteisymmärrykseen noista nimistä ollenkaan :D

Rakenneultra onkin mulla sit reilun kolmen viikon päästä, jännittää! Samalla kauhee uteliaisuus että näkyiskö sukupuoli... :)

Maria mullakin on iho kukkinut jo melkeen plussauksesta asti! :/ Oon yrittänyt juoda paljon vettä ja syödä hyvin, pistänyt näpyt hormonien piikkiin. Mutta toi kuitujuoma kiinnostais, mistä noita kuituja sais? :)

Minea ja maha-asukki 17+0 POKS :heart:
 
Minea ihan tavallisesta hyvinvarustetusta ruokakaupasta, puurohiutaleiden vieressa yleensa. Mulla on kokemusta noista kaurakuiduista, mutta saa niita vehna- ja ruiskuitujakin. Jos nyt oikein muistan niin ruiskuitu naytti ettei se olisi niin hieonorakenteista kuin kaura. Sekoita 2 rkl lasiin vetta ja juo aamulla tyhjaan vatsaan. Odota noin 20-30min ennen kuin syot aamiaisen. Jos ei iho parane niin laittaa ainakin vatsan toimimaan ;)
 
Heipsan kaikki mammat:wave:

Täällä ollaan oltu viikko reissussa; Kuusamon tuntureilla mökkeilemässä ja Oulun hotellilla nautiskelemassa. Olipa ihanaa päästä kotinurkista ensimmäistä kertaa yli 7 kk..teki kyllä todella hyvää vaikka jo viimesinä päivinä rupes koti-ikävä jo painaa. Automatkat meni hyvin..paljo pikku pysähdyksiä ja vettä. Ruokaa tuli syötyä, joten nyt alko keittokuuri:) Te ootte hirmuisasti täällä kirjotellu..katotaan mitä muistan kommentoida.

Ekana Kilu: Mahtavaa, että tulos oli hyvä!Nyt vaan peukut pystyyn, että ultrassakin kaikki olis teidän pikkuisella hyvin:heart:

Nimistä: Pojalle olis jo nimi valmiina, tytölle ei vielä. Isukki on jotain ehdotellu, mutta ei oo mun sydän vielä lämmenny. Huomenna ultrassa taas varmaankin selviää pitääkö tyttölupaus edelleen paikkansa. Me ei täytetä niitä nimi kohtia niihin esitietolomakkeisiin..jostain syystä en vielä pysty nimeämään
tätä kaveria.

Harjoitussupistuksia
täälläkin tullut muutama. Muistakaa pitää rakko tyhjänä ja juoda paljon vettä. Nämä oli kätilön ohjeet kun esikoisesta niitä tuli enemmän.

Vakuutuksista: Meillä oli syntymättömän lapsen vakuutus esikoiselle fenniasta koska kaikki vakuutukset siellä. Olis ollut meille äärettömän tärkee, jos meidän pikkuisen leukemia hoidot ois jatkunut pitempään.

Lapsen terveys: Voi kun saisin ne ihanat vaalenapunaiset lasit takaisin, mitkä oli esikoisen aikana raskauden alussa. En haluaisi stressata ja miettiä koko aika sitä, että saadaanko tämä vauva pitää ja onko terve. Minusta on hyvä, että osaa iloita siitä, että lapsi on ainakin nyt "terve", koska mitä sitä pelkäämään sellaista mitä ei voi tietää. Itsekin sain esikoisen kanssa nauttia viikon aivan tavallista vauva-arkea ja olen siitä kiitollinen kaikille niillä lääkäreille, jotka olivat positiivisia ja eivät meitä heti huolestuttaneet pahimmilla uutisilla vaan antoivat meidät viedä pikkuisen kotiin vaikka varmasti pelkäsivät pahinta. Itse aavistin esikoisen rskausaikana, että kaikki ei ole hyvin. Joten te mammat jotka pystytte nauttimaan täysin siemauksin raskaudestanne turhia pelkäämättä niin jatkakaa samaa rataa:heart: ja ne kohtalotoverit jotka joutuvat elämään pelko persiin alla niin iso:hug:

Inieh: täällä myös sama ongelma etten löydä kyllä itse kohdun rajaa. Mulla esikoisen sektiossa jouduttiin leikkaamaan vatsalihaksia kun ei lääkäri saanut käsin niitä vedettyä edestä pois. Lääkäri näyttikin peukkua ja sanoi, että vau mitkä vatsalihakset:LOL:Itellä kuitenkin tuossa masussa ylimäärästäkin tavaraa, ettei ihan heti uskois että sen alta löytyy sixpack:)

ON:
Täällä koettiin viime viikon sunnuntaina ennen reissua taas paniikkia, kun koiruus pääs karkuun ja minä tietysti lähi perään juoksemaan niin menin ja kaaduin. Onneksi kaiketi polville, mutta enhän siinä paniikissa osannu oikeen sanoo, että miten lensin. Lähettiin sitten taas käymään äitipolilla päivytyksessä ja onneksi kaikki oli pikkuisella hyvin. Tiistaina sitten neuvolasta soitettiin, että pissatulehdus olis tulossa, joten antibiootti kuurin hakuun. Nyt toivotaan, että se lähtis pois. NO huomenna taas onneksi ultra. Tää on ihan kiva tällein kerran viikossa, mutta kyllä nuo päivystys ultrat sais nyt jäädä:kieh: Votoa ei oo enää ollu kahteen viikkoon..jess!!

Tulipas sepustus. Jos joku jaksoi lukea niin:flower:

Annubella, joka on tuntenut nyt jo muutamia päiviä pikkusia liikehdintöjä (kait?) masussa ja Onni-Ilona, jolla poksui perjantaina:) 17+2
 
16+0 Poks!! :)

Täällä oltu äidillä kyläilemässä koko viikonloppu ja ihanan rentoututuneena maalta takaisin kotiin :) Käytiin siinä päiväseltään kylpylässäkin ja ulkoiltuakin tuli kiitettävästi.

Nimistä ollut puhetta. Meillä on nimet päätetty jo kauan sitten ennen kuin lapsia oltiin edes hankkimassa :D tytön nimen itse asiassa päätin jo teini ikäisenä ja mies on päättänyt pojan nimen. Pojalle olis jo hyvä toinen nimikin valittuna joka kulkee molempien suvussa. Tytölle ei ole toista nimeä vielä päätetty mutta vaihtoehtoja on muutama :)

Hankinnoista viikonlopun aikana saatiin yhtä sun toista vauvalle :) Käytiin mun serkulla ja ostettiin siltä autoon turvakaukalo ja sit hoitopöytä ja saatiin tosi halvalla eli 50e yhteensä! Tosin serkkukin oli ostanut ne käytettyinä mut hyvässä kunnossa vielä oli niin mikäs siinä. Ei kuitenkaan kotiin niitä vielä otettu mun äiti tuo ne sit myöhemmin pakettiautolla. Samoin saatiin sieltä hirveen iso kassi vauvanvaatteita. Että vaatteista tuskin tulee pulaa ihan heti :) Onhan tää vähän aikasta mutta kun nyt halvalla saa nii mikäs siinä.

Mahakivuista mullakin tullut noita kohdun kasvukipuja, mutta ei supstuksia ainakaan tietääkseni. Pari kertaa on ruoan jälkeen maha tullut kipeäksi ja mennyt sekaisin hetkellisesti. Aloin miettimään että mistä vois johtua niin tajusin että ruoat on sisältäneet laktoosia. Mulla oli laktoosi allergia pienenä, että olisiko se voinut jotenkin puhjeta taas? Toisaalta olen kyllä syönyt suklaata ja siitä ei ole tällaista reagtiota tullut vai onkohan suklaa vähälaktoosista?

Liikkeistä en osaa sanoa varmaksi olenko tuntenut, kun ei ole ennen ollut raskaana. Mies kovasti yrittää tunnustella jo mahan päältä vaikka itsekkään en osaa liikkeistä tarkasti sanoa vielä :D

Iho ongelmia on täälläkin ollut ainakin alku raskaudesta. Ihoni on muutenkin helposti rasvoittuva, mutta nyt on kukkinut enemmän. Vähän alkaa kyllä rauhoittua alkuraskaudesta onneksi.
 
Harjoitussupistuksia mulla oli vallankin esikoisesta tosi paljon. Maha pysyi kovana aika pitkäänkin eikä välttämättä helpottanut vaikka olis levännyt. Mutta mulla ne ei aiheuttanut mitään synnytystä edistävää eikä kätilö ollu niistä huolissaan. Mä en myöskään tuntenut alkuun oikeita supistuksia mahassa vaikka laitteet piirsi selvää käyrää ja hoitsutkin sanoi että nyt olis supistus. Mulla siis käynnistettiin synnytys (molemmat synnytykset), eikä kunnon tuntuvia suppareita tullut kun vasta sen jälkee kun puhkaisivat kalvot. Sit ne alkoikin ja saman tien tosi tieheään tahtiin.

Luulisin ettei meille kuitenkaan oo kahta vauvaa tulossa, vaikka llääkäri sanoi kohtua isoksi. Viikoilla 8 ja 12 lääkäri ultrasi, kun ei kuullut sydäntä ja sanoi että yksi lapsi. Ei kai se toinen voi niin hyvin onnistua piilotteleen, ettei olis vieläkään näkynyt! Varmaankin tuo kohdun koko mulla johtuu sit siitä, että on jo kolmas raskaus.

Kiukulle onnea liikkeistä! :)

Annubella, onneks ei käynyt pahemmin kun kaaduit. Ikävä tuo pissatulehdus, mutta onneks saat heti lääkkeet ni menee toivottavasti nopsaan ohi.

Scarlett, hienoa että ootte saanut vauvalle jo noin hyvin tavaraa ja vaatetta. Vähentäähän se hankkimis stressiä jatkossa.

emilien, tsemppiä sokerirasitus-testiin!

Aurinkoista alkaavaa viikkoa kaikille,
Sulo-Sylvia ...taitaa olla POKS 17+0
 
Annubella: Hyvä ettei käyny pahemmin tuon kaatumisen kanssa. Itse oon pelänny kamalasti tuota kaatumista, kun lähden niin aikaisin liikenteeseen aamulla kävellen, ettei hiekottajat / auramiehet oo ees heränneet...

Osaisko kukaan sanoa saako/millä rasvailla nännien ympärystä? Oon huomannu, että on varmaan kuivuudesta tullu jotain valkeeta hilsettä siihen tummaan alueeseen. Vai onko tääkin joku raskausoire? En tykkää alkuunkaan käyttää mitään rasvoja, ainoastaan kasvoja tulee kerran pari viikossa rasvattua. Jotenkin en tykkää kun rasvat ei kuivu samantien... Käsirasvaakaan en oo kun pari kertaa elämässäni käyttäny... Mutta ei oo ollu tarvettakaan...
 
Mukaan ilmoittautuu yksi myöhäinen syttyjä. :) Ensimmäistä lasta täällä odotellaan, laskettu aika 24.8, sairaalana OYS, rakenneultra 11.4 ja itsellä ikää 23. Raskaus mennyt tähän saakka hyvin. Oireita ei pientä öllötysoloa ja väsymystä lukuun ottamatta ole juuri ollut. Maha kasvanut jo niin kovasti että muut luulevat raskauden olevan jo paljon pitemmällä. :D Masuasukki 14+1 :heart:
 
  • Tykkää
Reactions: j_enna

Yhteistyössä