~**Elokuun mussukat MAALISKUUSSA**~

mammy :hug: Huh, onneks se oli vaan unta, ja sun vauvalla on kaikki hyvin.

Just tuossa äsken kokeilin mun kevättakkeja päälle :rolleyes: kaikki meni kiinni, mutta jos ne päällä edes yrittäis istua niin ihan varma poks ja vetskari olis rikki! Pari fleecetakkia on mitkä vähän joustaa ja yks viittamallinen joka menee, varmaan niillä sit pärjättävä...

Viime yönä pikkunen antoi niin voimakkaan potkaisun, että mä heräsin siihen ja säikähdin, että mitä tapahtui, sit jatkoi hetken vielä harjoituksia :heart:

rv 20 poks ( 20+4 ) Eino tai Elli
 
Täällä on käyty lääkärissä tänään supistusten ja muiden vaivojen takia.. Kaikki oli alapäässä kunnossa, samoin pikkuisella kun sitä ultralla kurkittiin :heart: Sain kuitenkin saikkua, jota on tarkotus jatkaa äippälomaan asti koska vaikka oon hoitovapaalla ni alan sitten jossain vaiheessa saada sairauspäivärahaa..
 
mammy :hug: onneks oli vaan unta! Mäkin näin viime odotuksessa mitä kummallisempia ja kamalampia unia liittyen tulevaan vauvaan, ja nyt myös oon muutamana yönä nähnyt.

Huikkis hyvä että kaikki oli kunnossa!

Omaan napaan huomenna meen neuvolaan lääkärin vastaanotolle, tästä tulehdusepäilystä. Eilen päivällä supisti ensimmäistä kertaa ihan kunnolla, ja illalla esikoisen vauvauinnin päätteeks kamalaa juilimista, sekä vielä viime yönä heräsin aivan järjettömään supistuskipuun, otti ihan selkään asti. Mulla ei oo koskaan harkkasupistukset ollu kipeitä viime odotuksessa, joten hieman jopa pelästyin viime yönä että joko se on tässä tämä odotus :'(
Onneks aamulla oli hieman parempi fiilis, ja toistaseks ei oo supistellu..

Mutta nyt lounaalle :wave:
Miikulainen, Tirppa 10kk ja Tirlittantoukka rv 19+0 :heart:
 
Huikkis nyt vaan lepoa,tiedän ettei se pienten lasten kans onnistu,mutta ainakin kotityöt jätät miehelle mitä vaan voit :)

miikulaiselle voimia supistuksiin..tiedän tuon tunteen..säikähdin samaa silloin iltana muutamana kun kipeitä tuli tunnin ajan muutaman minuutin välein..kävin tosiaan lämpimässä suihkussa ja menin takas sänkyyn niin alkoi helpottamaan..


Onneks oli uni vain..mut pisti miettimään..onneks mua ultrataan kk välein ja loppu vaiheessa 2vkon välein niin luulis tuollaiset yllätykset selviävän..muistan miettineeni unessa että voiko tää johtua siitä kun on icsi-raskaus.. :(

tänään oli aivan mahtava aamu ulkoilla..tehtiin lumitöitä,joista kyl masuasukas ei tykänny ilmeisesti kun juili niin kipeästi:( käveltiin kaupalle ja poika sai rauhassa tutkia kaikki kivet ja männyn kävyt ;) sorruin ostamaan karkkipussin eka kerran moniiin moniiin kuukausiin ja söin ehkä 5 karkkia ja nyt ei vaan maistu=D No parempi niin..lähdetään päivällisen jälkeen mummilaan käymään,ei olla sairastamisten takia päästykään oikein minnekkään:)

huomenna tulee perhekahvilaan me&i vaatteiden esittelijä ja olen aika varma että sorrun ostamaan sen pienen mustan kärpässieni haalarin =D se kun käy molemmille sukupuolille mun mielestä..mulla on tällä hetkellä TOSI vahva tyttöolo..mut se varmaan johtuu siitä että toivon sitä niin kovasti =D

mammy&piipero 17+6
 
Viimeksi muokattu:
huikkis mulla on ollu tota paineen tunnetta myös jo ehkä parisen kuukautta. Siis sellaista, että tuntuu välillä kuin se vauva tulisi jo ulos! Kyykkyyn en voi mennä kun tuntuu että alapää putoaa. Supistuksiakin on aina likkeessä. Terkka ehdotti emätintulehdusta ja se mulla olikin. Siihen nyt oon neljä päivää ollu kuurilla eikä kyllä vielä oo yhtään auttanu tohon paineen tunteeseen... Hyvä kun sulla oli kaikki kunnossa! Mäkin toivoisin et toi alapää voitais viel katsoa et kaikki olis hyvin kun pelkään jotenkin et voiko paikat olla jo auki tms...

Onnea puolenvälin saavuttaneille!!

hemari ja helmiäinen 20+4
 
Musta tuntuu myös että puoliväliin on vielä piitkä aika! Mulla vaihtuu aina maanantaisin viikot, ja maanantait tulee aina nopeaa, mut silti tuntuu että viikot menee hitaasti, vaikka oikeastihan me ollaan jo aika pitkällä! :) Esikoisesta just rv 20-30 viikot meni todella hitaasti, toivottavasti nyt menee nopeaa! :D

Mulla on ollut nyt eilisestä asti kauhea väsy ja pääkipee, illalla pitäis leikata yhden tutun hiukset vielä, ja ei millään jaksais.. |O

Paineen tunteesta + supistelusta - Mulla on välillä myös tota paineen tunnetta, sekä välillä supistelee, mutta ei kipeesti !

Kevät takit - Ei onneks tarvitse ostaa uutta, mulla on yks h&m:n kevät takki jonka ostin jo pari vuotta sitten esikoisen aikana, ihan normi takki, mutta mahtuu hyvin masu. Ja nahkatakkiakin voi pitää vetskari auki, kun on joku ihana muhkea huivi kaulassa. Toppatakki menee vielä just ja just kiinni. :)

Perjantaina olis neuvola, ja huomenna hammaslääkäri.. IIK !! Pelottaa ihan oikeasti mennä.. Saako raskaana puudutteen jos porataan? :x

Majj & 18+1
 
Heippa.
Nuoremman lapsen kanssa kotiuduttu sairaalasta taas.. reuma siis pahentunut ja oli paikallishoitoja ja aloitettiin lääkeinfuusio taas.. parin viikon välein näin aluksi.. huoh.. vie kyllä voimat, varsinkin tuollainen kun oltiin yö paikallishoitojen jälkeen siellä..

No mutta masussa kaiketi kaikki hyvin, liikkeitä tuntunut ja maha kasvanut. Tänään ollaan sitten puolivälissä.. viikon päästä on ultra, en malttais odottaa..

Nyt lepäilee..

Elzu 20+0
 
Pikaisesti vaan lukaisemaan kuulumiset..
Kuinka pitkällä ollessa tuolla hammaslääkärissä voi muuten käydä? Varasin ajan suuhygienistille heti ekan neuvolan jälkeen tammikuussa, sain ajan tämän kuun loppuun (pääsin siis jonon ohi :p). Nyt tuli ilmoitus että aika siirretty toukokuulle. :mad:. Ajattelin vaan että pitäsköhän sitä käydä kuitenkin yksityisellä tarkistuttamassa..
 
Siiruska
Hammalääkärissä voi käydä ihan loppuun asti...viime raskaudessa kävin muutamaa päivää ennen ku vauva synty. Ekassa raskaudessa olin päivää ennen la:ta. Ainut, että ihan viimesillään saattaa tulla tuolissa huono olo kun selällään joutuu makaamaan, mut kyselivät kyllä välillä, että eihän ole huono olo.
 
Lasten sänky asiaan kommentoineilla, kiitokset. Me kovasti ollaan harkittu, et kummin tehään.
Mulla on mennyt sun sänkyjutut hiukan ohi, mutta oletko tietoinen vuokrattavasta vauvansängystä? Me ajateltiin vuokrata sellainen, kun asutaan kaksikerroksisessa talossa ja aikaisemmin tuli todettua hyväksi, että pikkuvauva-aikaan alakerrassakin on vauvansänky, kun pienen rytmi on vielä olematon. Mutta jos esikoinen ei ole ihan valmis isojen sänkyyn niin vuokrasängyllä saisi muutaman kuukauden lisäaikaa ilman oman sängyn ostamista. Tuossa linkki: Vaavisänky - Vuokrattava vauvan ensisänky tuodaan suoraan kotiin!

Mammy kamala uni! Täälläkin on unet taas vilkastuneet, mutta ei onneksi mitään noin sekavaa! Muutenkin mun uni on muuttunut aivan koiranuneksi. Herään lasten vessakäynteihin ja milloin mihinkin, ihan kuin en nukkuisikaan.

Kevättakit Pulassa ollaan. Täytynee lainata anopilta joku takki, ne varmaan mahtuu kun anoppi on sen verran suurempi kuin minä.

Liitoskivuista. Mä en kestä.:x Kävely on aivan tuskaista, istuessa sattuu ja maatessakin tuntuu. Töissä meni koko päivä kivun kanssa ja mietin onko tuo kipu syy saikulle? Kun periaatteessa pystyn työn tekemään, mutta kipu on koko ajan läsnä. Tää on taas niin tätä, ettei voi jäädä töistä pois jos sinne suinkin pääsee menemään, mutta pidemmän päälle tullee mitta täyteen. Kävin tänään pilateksessa toteamassa, että tuo ryhmä ei mulle enää sovi kun tehdään tosi paljon lonkan avaamisia yms. jotka tuntuu lähinnä puukon kääntämiseltä haavassa. Mutta jos jollain on jotain vinkkejä mikä auttaisi liitoskipuihin niin erittäin kiitollisena ottaisin niitä vastaan!

Muuten olen nautiskellut aurinkoisesta päivästä ja lumien sulamisesta. Kevät on niin parasta! :flower:
 
Lemongrass kiitos linkistä! Mä oon joskus viime odotuksessa nähny mainoksen noista vuokrasängyistä neuvolan seinällä, mutta en edes muistanut koko juttua. Joten iso kiitos, tuota voisi harkita ihan vakavasti.

Hammaslääkäri mä kävin pari viikkoa ennen synnytystä hammaslekurissa. Mulla oli ihana hammaslääkäri, joka sano että nosta vaan käsi pystyyn kun haluat tauon. Tarkastukseen oon menossa heinäkuussa, n. kuukautta ennen laskettua.

Oma napa tänään neuvolalääkärissä, sisätutkimuksessa kaikki ok. Sydänäänet 154 pikkuisella, joten siellä varmasti kaikki hyvin. Tänään vielä labraan otattamaan näyte limakalvoilta ja aamulla vien virtsanäytteen vielä labraan.
Huomenna vielä aamupäivästä esikoisen kanssa lekurille, kun yskä vaan pahenee, eikä ventolinesta ole enään apua, ja viime yönä alkoi taas kuumeilu. Viime yönäkin taidettiin nukkua ruhtinaalliset 3 tuntia yhteensä.. Hieman väsy, mutta onneksi edes ihana auringonpaiste jaksaa piristää! On se ihanaa kun kevät tulee!

Aurinkoista päivää kaikille, me suuntaamme neidin kanssa labraan ja kauppaan.

Miikulainen, Tirppa 10kk ja Tirlittantoukka rv 19+1 :heart:
 
Hei!
Pikaisesti tulin kertomaan, että oli taas supistuksia ja epämukava olo mahassa. Menin tk:hon jättämään valkovuotonäytteen ja tulehdus löytyi. Eli vinkkinä muillekin teille, joilla on suppareita ja jotain menkkajomottelua, kihelmöintiä, paineentunnetta ja tuikkimista alamahassa + välillä kovakin tarve päästä vessaan (jommalle kummalle tarpeelle).
Itellä yksi tulehdus jo hoidettiin pois jokin aika sitten ja olo helpotti, hetkeksi... :(
No, pääasia että hoidettava syy löytyi. :)
Aurinkoista viikonjatkoa!

Mandalay + Nokka poks 19+0

Ai niin, neuvola oli maanantaina, painoa tullut noin 200g/viikko. En tiiä onko liikaa. Ultrattiinkin, nokka oli mutkalla yhdessä nurkassa ja heilutteli siellä jalkoja ja käsiä. Peppu oli ihan omassa kolossansa, niin ei näkyny kumpi tulee. Eilen se mönki sieltä tuohon eteen taas. Istukka takaseinässä niin siksi tunnenkin nämä liikkeet jo niin hyvin. Rakenneultra tasan viikon päästä.
 
Mulla lääkäri kielsi kun kävin flunssassa niin lääkkeiden käytön raskausajalta. Olin niin kipeä silloin, etten atjunnut kysyä, että miksi. Nyt en sitten ole uskaltanut ottaa kun viimisessä hädässä, siis vähän ennen kun tuntuu että pää repee. Nyt on onneks päästy siitä vaivasta, toivottavasti lopullisesti.

Meillä ei voi ajatellakaan vielä että esikoinen siirrettäis pinnasängystä pois, joten toinen pinnis ostetaan. Meillä on sellanen pinnis esikoisella mistä saa laidan pois niin voi käyttää sit vielä vähän isompanakin. Ja samanlainen ostetaan nyt tulevallekin.

Pinnis taitaakin olla ainut hankinta mikä vauvalle hankitaan kun vaatteita on esikoiselta kaikki tallessa. Pakko päästä tietysti silti vähän ostelemaan uusiakin vaatteita. Rattaat ostettiin jo loppuvuodesta kun löydettiin halvat kaksostenrattaat.

En muista nyt mitä muuta olette kirjoitellut kun töissä kirjoittelen, enkä ehtinyt lukemaan uudestaan kirjoituksianne.

Mä hommasin knassa sellasen kotidopplerin ja sillä ollaan nyt muutaman kerran kuuttia kuunneltu. Kovin on liikkuvainen ja potkivainen kaveri. Itse en kyllä vielä potkuja tunne.

Rakenneultra on ens kuun puolivälissä ja neuvola sit vasta toukokuun alussa. Aika harvaan mielestäni on. Lääkärineuvola oli samassa yhteydessä silloin np-ultran kanssa mutta seuraaavasta ei ole edes puhuttu.

Anteeksi omanapaisuus. Mutta nyt jatkamaan töitä.
 
ääk, kävi mullekin niinku monelle on käyny, kirjotin pitkät tovit ja kas, katos...
no, tässä nopsaa jotain, rakenneultra 14.4. jolloin kai jotain 21+... mulla on 2 neuvolaa ollu ja se np-ultra. nyt 31.3 on neuvola ja 4.4 taas...=) johtuu siitä kun muutan, vaikkakin vain 7 km niin kunta vaihtuu ja vanha kunta haluaa vielä viimisenä päivänä tarkistaa ja uus sitte tottakai heti.. innokasta porukkaa...
kiitos minultakin lemongrass tuosta linkistä, asunto jonne muutan on isompi, 2-kerroksinen rivari ja hankin kyllä alakertaan tuon vauvasängyn..

myyden 17+2
 
Hammaslääkäristä ollut puhetta. Mä oon käyny nyt raskauden aikana jo 2 kertaa, ekalla kerralla paikattiin 4 reikää (!!) ja tokalla kerralla kiskottiin yks hammas pois. Siis yks noista paikatuista kun oireili niin pahasti..ja laittovat kyllä monta kertaa puudutetta kun tunnin sitä repivät irti!:| Lääkärin jälkeen söin viikon grammasta panadolia 3xpäivä. Ois määränny panacodiakin mut sitä en suostu syömään raskausaikana.

Sängyistä ollut myös puhetta. Mä en oo kunnolla edes miettinyt koko asiaa..meille ei kahta pinnasänkyä mahdu. Tuo juniori nukkuu nyt alkuyön omassa sängyssään ja tulee joskus yöllä meidän viereen kun herää. Jos sen sais nukkumaan omassa sängyssään yön niin vauva nukkuis sit meidän vieressä ainakin puolivuotiaaks niinkuin juoniorikin. Sen jälkeen en sitten tiedäkkään :D Pitää varmaan tuo junnari siirtää 2 vuotiaana isoveljensä kanssa samaan huoneeseen että vauva saa pinnasängyn ja mennään sitten sillätavalla kunnes ostetaan (toivon mukaan 2v. sisällä) oma talo.

(.) Mun maha on kadonnut jonnekkin. Ihan ku ois pienentyny viime viikosta :confused: Tunnen kuitenkin noin kerran päivässä vähän liikkeitä,joten en osaa olla huolissani. VIIKKO ultraan! En malta odottaa! Perjantaina meillä ois näyttelyt hevosen kanssa, saapi nähdä miten mä jaksan juosta siellä kun tuntuu että hengästyn joka asiasta :D

Mittumaaria ja Lahja 18+4
 
Viimeksi muokattu:
Kävin tänään sielä hammaslääkärissä, ja oli kyllä todella hyvä ja mukava mies lääkäri. Varmaan ensimmäistä kertaa elämässä ei ollut koko naama puuduksissa, ja pystyin jopa siinä tuolissa rentoutumaan, kun yleensä saa puristaa penkkiä viimesiä voimia myöten, eli kerrankin jäi positiivinen mieli käynnistä.. :)

Hammaslääkäri käyntikin aiheutti muutaman supistuksen, en tiedä mistä lie johtui. Perjantaina onneks neuvola.. Kerroin yhdelle lapsettomalle asiakkaalle et kovien päivien jälkeen tulee jo noita harkka suppareita niin sen kommentti oli " Kyllähän niitä kuuluukin tulla jo ", mutta kun ei kuuluis... ;)

Sängystä - Meillä esikoinen nukkuu jo "isojen lasten" sängyssä, ja pinnasänky on kellarissa odottelemassa tätä tulokasta. Tua esikoinen ihan ylpeänä kertoo tarhassa ja joka paikassa kuinka vauva saa hänen vanhan pinnasänkynsä ;) Kun ensiksi pelkäsin että mitähän tyttö meinaa jos kerron että hänen vanha pinnis menee vauvalle..

Neuvola käynneistä -
Tosiaan tuntuu toisilla olevan aika harvassa käynnit ! Meillä on aluksi neljän viikon välein, ja sit jostain rv 29-35 kahden viikon välein ja sen jälkeen viikonvälein..

Nyt valmistautumaan jumppaan esikonkaa!

Majj & 18+1 :heart:
 
Nyt pikaisesti omaa napaa, kun ei muuta jaksa - viime yönä tuli nukuttua 2 tuntia, kun kuopukselle iski raju vatsatauti ja oksensi 15 min-puolen tunnin välein klo 5:een asti. :x Aamulla oli se odotettu rakenneultra, jonka tekikin lääkäri näiden mun päänsärkyjen takia. Öttiäisellä näytti olevan kaikki hienosti, mutta itse ultraustapahtuma oli aikamoinen pettymys! Lääkäri oli suurimmaksi osaksi hiljaa ja kertoi vasta kysyttäessä, että mitä siellä näkyy. Ja kun kysyttiin olisiko voinut siinä katsella myös 3d/4d-kuvaa, niin vastaus oli ettei lääkäreillä ole aikaa sellaisia esitellä... Että vain kätilöt näyttävät vauvoja useammalla tavalla ja kuvakulmista, joten taisi meiltä jäädä kovasti odotetut kuvat näkemättä. :( Yhtäkään kuvaa ei olisi myöskään mukaan tulostanut, mutta siinä lopetellessa pyysin josko jotain mukaan saisi, niin otti sitten pikaisen näkymän mahan päältä ja kuva oli niin epäselvä, ettei sitä tiennyt edes missä se vauva on. Mutta koska mulla on istukka etuseinässä, oli näkymät muutenkin aika huonot ja sydän jäi sen verran piiloon, ettei sitä pystynyt tarkemmin tutkimaan, joten saatiin kontrolliaika neljän viikon päähän. Jospa sitten sattuisi mukavampi lääkäri ja saataisiin parempi ultrauskokemus. Mutta tietysti pääasia on, että kaikki näytti vauvalla olevan hyvin. :heart: Ai niin, painoarvio oli 370 g, muita mittoja ei jäänyt mieleen, kun ei lääkäri niistä paljon kertonut, mutta kuulemma vastasi hyvin viikkoja, vaikkakin jossain kuvassa näin koneen antavan iäksi 20+4, mutten edes tiedä minkä mitan kohdalla se oli.

Mutta nyt on mentävä taas oksentavan pikkumiehen avuksi!

Blanco + Öttiäinen 19+2
 
NO Niin, rakenneultrassa käyty.
Vauvalla kaikki oikein hyvin. Oli todella ihana lääkäri, joka esitteli kaikki "elimet" pikkuaivoista munuaisiin. Siis aivan uskomattoman hyvin selitti ja tutki kaikki, yli tunnin kesti pelkkä perustutkimus + mittaukset päälle ja istukan tutkimus. Sukupuolta ei tosiaan haluttu tietää ja se on edelleen arvoitus. Kovin vilkas kaveri siellä mahassa heilutteli. Oli jo oikeassa asennossa eli Rt. Mutta tuli sitten niitä huonojakin uutisia... Eli sain diagnoosin matala istukka. Tällä hetkellä ihan kohdunsuun reunalla. Kontrolliultra rv 28, jolloin katsotaan olisko istukka noussut edes sentin ylemmäs, jolloin voisin synnyttää alateitse. Ja jos tulee vähänkin verenvuotoa, niin kuulemma heti sairaalaan. Niin, ja jos synnytyksen alussa tulee vuotoa, niin sectioon. Onko jollain kokemusta tästä matalasta istukasta?????
Mutta pääasia että vauvalla on kaikki hyvin!
Neamma ja masukki rv 21
 
Neamma onnittelut hyvistä ultrakuulumisista :) En ole ikinä kuullutkaan matalasta istukasta, eli siihen en osaa auttaa. Toivotaan että istukka nousee edes sen sentin ja jos ei nouse niin syntyy se vauva leikkaamallakin :) Toivottavasti tosta ei seuraa mitään komlikaatioita tms.

hemari 20+5
 
Neamma - Mulla oli viimeeksi matalaistukka, eli istukka aivan kohdunsuun edessä ja kävin kans rv 28 kontrolli ultrassa, jolloin istukka oli noussut mikä on aika yleistä. Jos ei olis noussut en sit tiedä varmaan sectio olis tehty, mutta toivotaan että sulla nousee kans! :)
 
Blanco, tosi inhottavan kuulonen lääkäri! Kiva, että pääsette vielä uudestaan ultraan! Oikeastaan tulin kommentoimaan tota painoarviota! Mulla kun oli rakenneultra rv 19+0, niin pienen painoarvio oli 233g, mikä kuulemma vastasi viikkoja!! (kakkosraskaudessa pienen paino oli 439g rv 21+6 ja oli normikokonen viikkoihin nähden).
Voisko olla että sun raskaus vois olla vähän pidemmällä? :)

Hammaslääkäriin kai pitäis raahautua.. Viimeeks oon käyny esikoisen raskauden aikana... :ashamed:

Karmee viikko menossa, hirvee kiire, tänäänkin aamulla lähtenyt ja tulin klo 19 kotiin.. Nyt pitää mennä lukemaan iltasatua.. :)

Tiitu ja Leijonanpentu 19+6 ( ja huomenna POKSUU!!!! )
 

Yhteistyössä