***ELOMASSUT 2008***marraskuussa

Kantoliinoista:) Itse en ehkä tässä vaiheessa enää ostaisi trikooliinaa, mun kokemuksen mukaan puolivuotiaalla jo kunnon kudottu liina tai neliö on tukevampi. Kun painoa tulee vauvalle, niin trikoinen voi joustaa liikaa ja kannettaessa "löystyä".. tietysti tämäkin makuasia, mutta itse tykkään että sidonta on mahdollisimman tukeva. Ehkä neliöliina olisi kätevä, tosin pitkä kudottu on myös. Itselläni on siis trikooliina, kaksi rengasliinaa, neliöliina, pitkä kudottu liina ja Ergo-reppu(esikoiselle). Ainiin sitten on vielä yksi lonkkaliina söpöstelyyn, esim juhliin.

Minä taas en tykännyt kantosuojista:) Ostin kantotakin, ja siihen olen tosi tyytyväinen. Kantotakin hyvä puoli on että kun molemmat on saman takin alla, niin lämmittävät toinen toisiaan kivasti. Ja sitten kun menee kauppakeskukseen tjs, niin voi takin vaikka ottaa pois eikä vauvalle tule kuuma. Takit on jotkut rumia, mutta esimerkiksi Mama Jacket on todella kaunis takki. Mulla on MaM takki joka menee ilman kantopaneelia muutenkin ulkoilutakkina.

Neitiperholle myötätuntoa, pikkukoiran johdosta sekä miehen kanssa jaksamisia!

Munkin ukko on ollut aika paljon viikonloppuisin menoissaan ja ensi viikonloppuna on töissä. Sitten sillä on tietysti tulossa kaikki firman pikkujoulut sun muut. Mua välillä ärsyttää, jos vaikka joku tuttu kysyy, että olenko saanut yhtään vapaata lapsista, niin mies alkaa heti selittää kauheasti että kun ei hän pärjää vauvan kanssa niin ei oikein voi. Ei sen tarvitsisi puolustella, varmaan hänellä on siitä asiasta jotenkin paha mieli. Mutta kai sen nyt ymmärtää että kun miehellä ei tissejä ole ja vauva ei muuta syö, niin ei voikaan pärjätä. Eri asia sitten olisi, jos tulisi joku hätätilanne, niin varmaan vauva nälän tullessa söisi pullostakin. Kuitenkin mies on tottunut siihen, kun esikoinen oli korvikkeella, että pystyi hoitamaan lasta siinä missä minäkin ja nyt kun on erilainen tilanne, niin varmasti tuntuu oudolta. Toivottavasti ei koe että minä omin liikaa vauvaa :|

Vaipanvaihto on alkanut olla vähän ongelmallista välillä, kun tyttö vääntää itsensä käyräksi makkaraksi ja kääntyy kylkiasentoon:) Kaiken lisäksi meillä on harsot pääosin käytössä, niin kiva niitä saada nätisti päälle:) Tytölle en ole löytänyt tarpeeksi hyvin istuvaa sisävaippaa(en varmaan enää jaksa etsiäkään, käytellään nyt noita harsoja sitten) mutta täydellisen taskuvaipan vihdoin löysin, kunhan olisi rahaa niitä hankkia lisää.

Upp3, mitä sinnepäin kuuluu?
 
Taasen minä täällä kyselen..Ahkerasti olen teidän juttuja lukenut mutta kommentointi ja oma kirjoitus jää väliin.Mutta nyt ajattelin kysästä teiltä että minkalainen rytmi teillä on?
Tuntuu että meidän tyttö vaan valvoisi päivällä, ei ole väsynyt.Ja kun laittaa sen nukkuun niin se on sellasta katkonaista, vähän väliä pitää käydä vaunuja työnteleen! :| Ja neiti nukkuu päiväunia päivässä yhteensä n.3-4h mikä on mun mielestä tosi vähän.Täältä kun saa lukea että jonkun vauva nukkuu jopa 3h kerralla...Ei meillä :whistle:
Kiitos jos viitsitte vastata!!!
 
Rytmistä sen verran, että meillä otetaan yleensä yhdet pitkät päikkärit, joko aamupäivällä tai illan suussa ja ne on sitten sellaiset 3-5h, muuten torkahtelee pieniä pätkiä. Yöt nukkuu yhdellä herätyksellä. Eilen illalla nukahti ekalla yrityksellä klo 21 ja heräsi n.klo3 ja nukkui sitten vielä aamu seitsemään. Nyt aamulla torkahti noin tunniksi yhdeksän aikaan ja vetäisi 2 tunnin tirsta puolen päivän maissa, joten kenties vetäisee parin tunnin päästä pitemmän päikyt vielä.
 
Meillä vaippoina palvelee harsot ja villahousut. ja joskus kun lähden liikkeelle kotoa niin laitan isonveljen vaipan. taitaa olla nyt liberon 5 vaippoja.

Meidän poika nukkuu pihalla päivällä yhdet päiväunet ja nukkuukin kunnolla. Tulee itselläkin lähettyä paremmin pihalle ku puen kaikki tenavat ja vauvanki. Ja sit nukkuu vielä muutamat lyhyemmät unet.
Tuo järkäle painaa varmaan jo liki 8kiloa. Ei ihme et minulla on kokoajan nälkä ja niskat jumissa. Onneks viihtyy hyvin sitterissä tai vaunuissa itsekseenki,ettei tartte turhaa kanniskella. Meillä ei ole ennen ollukkaan näin helppoa vauvaa :heart:
 
aata Eilen juteltiin neuvolassa juuri vauva unen tarpeesta. Th sanoi ,että "riittävä" unimäärä vauvalla on 12h ja siitä yli. Otin asian puheeksi ,kun välillä tuntuu ,että meidän vauva nukkuu "liian" vähän. Öisin nukkuu yht. 10-11 h, mutta päiväunet muodostuu usein pikkupätkistä 10-40 min. Sitten ehkä kerran viikossa on sellainen unipäivä ,jolloin nukkuu lähes koko päivän. Mitään rytmiä päivissä ei ole , mutta yöt onneksi olemassa ja hyvät sellaiset :) .
 
Sone
Rintasuojia tarvii vielä, ja tykkään käyttää niitä nyt muutenkin kun lämmittävät hyvin, fleecestä ja trikoosta ommeltuja, ihania!

Vaipoista: Pampersia ja kestoja. Onko joku muu täällä tehny ite noita kestoja? Meinaan sellanen kyssä et ootteko laittanu sisävaippoihoinkin kuminauhat? Tuntuu että kakat tulee tois pahasti yli kun tekee parin päivän välein litran kerrallaan :LOL: ..

Aata: Meillä tytsi nukkuu iltapäivästä yhdet pitkät unet vaunuissa, n 4h. Torkkuu parit pienemmät unet liinassa tai kaukalossa. Aika vähän teidän vauva mielestäni nukkuu.. Onko jotain masuvaivoja kun on katkonaista uni? Syökö tiheesti?

Käytiin nevolassakin tänään, rokotteen tuikkas! Painoo on nyt n 6kg tytöllä ja 2kk 3vko.
 
Meillä Aleksi nukkuu päivällä välillä sellasia puolentunnin tirsoa koko päivän ja välillä sitten vetäsee kolmen tunnin unet. Meilläkään ei mitään tietookaan päivällä rytmistä. Illalla ja yöllä on tietty rytmi, mutta päivällä ei mitään. Voi hyvinkin pitkälle johtua siitäkin että olen aika paljon liikkeellä päivisin jos mies on töissä ja miehenkin kanssa kyllä. Käyn kavereilla ja kaupoilla. Harvoin istun kotona päivisin un esikko on koulussa. Jos sataa ni mennään autolla ja jos on hyvä ilma ni mennään vaunuilla, joten ekä sitä suurimmax osax johtuu ettei meillä oikein ole päivisin rytmiä. Mua se ei haittaa vielä. Ja kyllä se sieltä kerkiää sitten tuleen jossain vaiheessa. Nopeesti laskettuna meillä nukutaan päivän ja yön aikana yhteensä sellanen 12-14h.

salah ja aleksi 3pv vajaa 3kk
 
Moikka!
Paljon on taas tullut tekstiä viime käyntini jälkeen... Nukuttamisesta ja rytmeistä ootte ainakin puhuneet. Meillä mennään aika vauvan tahtiin kaikessa, en siis itse enää koeta säädellä rytmejä (alkuun kyllä, kun valvoi yöt ja nukkui päivät, kuten suurin osa vastasyntyneistä). Neiti nukkuu hyvin päikkärit, yleensä nukahtaa jo siinä, kun puen hänelle ulkovaatteita (nukkuu pidemmät päikkärit ulkona, aamulla käyn yleensä itse lenkillä vaunuillen ja iltapäivällä sit esikon kanssa leikkimässä). Sisällä saattaa nukahtaa itsekin syliin, peitolle lattialle, missä nyt sattuu olemaan. Aika paljon pötköttelee lattialla viltin tai taljan päällä ja katselee siitä, mitä äiti, isä tai veli puuhailee. Vielä ei käänny, eikä oikein tee muutakaan, paitsi huitoo kovasti käsillä ja jaloilla. Ja hymyilee/nauraa.
Yöunille ei nukahda, ennenkuin lähden itsekin nukkumaan. Ottaa pikkutorkkuja, 20min -1 tunti pitkin iltaa, ja tankkaa hurjan paljon, sit kun itse lähden n.23 aikaan nukkuun, neiti ei välttämättä edes ota enää maitoa, vaan käy sit tyytyväisenä nukkuu. Nukkuu siis mun ja miehen välissä (joskin mies on yleensä tohon aikaan vielä töissä ja tulee sit myöhemmin sinne meidän viereen).

Kuolausta on täälläkin, todella paljon! Alkuun jopa luulin, että voisi olla hampaita tulossa, kun oli yhtä kitinää ja kuolausta, mut ei taida kuitenkaan olla siitä kyse.

Vaipoista meillä on käytössä kestovaipat. Meillä on samanmalliset kestot, mitä kertikset on -> ihan yhtä helppo käyttöisiä, ainoo on vaan, että pitää vähän huuhtaista käytön jälkeen. Yöksi laitan kertiksen, meillä on Muumi-vaipat silloin. Niitä käytettiin myös esikoisella öisin/reissussa.

Mulla on ollut melkein koko ajan käytössä kaarituelliset rintaliivit. Ihan alkuun käytin tuettomia, mut ehkä joskus 3 viikkoa sitten siirryin tuellisiin. Ja käytän ihan normaaleja liivejä, en oo vielä löytänyt hyviä ja kohtuuhintaisia imetysliivejä. Seppälän mallistossa on yhdet mun rintoihin täydellisesti istuvat liivit ja niitä mulla on isot pinot kotona... ne on vielä sen verran halpoja, ettei haittaa, jos vähän venyy käytössä, kun joudun taittaa hassusti, et saan imetettyy. Plus koko ajanhan nuo rinnat kutistuu, saa taas kohta siirtyy pienempiin liiveihin.

Meillä mennään täysimetyksellä, niin pitkään kuin vaan mahdollista. Tää on helpoin tapa ruokkia lapsi! Toistaseks ainakin maitoa riittää hyvin. Enää ei vaan tule ylimääräistä maitoa ja vähän jo huolettaa, et pakkasesta loppuu sinne kertyneet maidot ja mun omat menot jää sit siihen... käyn 1 tai 2 kertaa viikossa ratsastamassa ja se on ihan huippua! Juoksu- ja kävelylenkeillä vauva on mukana ja tässä kotona sit vielä jumppaan muuten. Parin viikon päästä on vielä kaverin 30v juhlat, lähden ekaa kertaa viihteelle synnytyksen jälkeen. Tai ainakin sinne hohtokeilaamaan + saunomaan, enpä siitä baarikierroksesta vielä niin välitä... tää kaveri on kyllä iteki raskaana nyt, et voi jäädä kokonaan väliin, mut ihanaa päästä tyttöjen iltaan, odotan jo innolla!!!

Jokos muuten käytte vauvojen kanssa "harrastamassa"? Taidan käydä huomenna tsekkaa ton meidän lähipuiston perhekerhon (MLL) ja vähän kauempana ois srk:n perhekerho, mitä vois myös kokeilla, sais tuo esikoinenkin vähän leikkikavereita, kun en tiiä, mihin nää naapuriston lapset on hävinneet, pihalla ei oo enää ketään. Plus onhan se iteki kiva päästä muiden aikuisten seuraan.

Hemuli ja Riina 2kk+1vko
 
Iltaa!

Unista on ollut juttua. Meillä nukutaan todella huonosti päikkäreitä. Sisällä en saa nukkumaan ollenkaan, en sänkyyn, sohvalle, sitteriin, syliin enkä minnekään muuallekaan. Autossa nukkuu kyllä, mutta siinäkin nukahtaminen on erittäin hankalaa, nukahtamista edeltää usein usean minuutin itkeminen ja siihen itkuunsa sitten vasta nukahtaa :'( Ennen nukahti hyvin vaunuihin, mutta nykyään niihinkin nukahtaminen on ongelmallista ja sielläkin nukahtamista edeltää samainen itku :/ Ja sitten kun nukahtaa, niin herää noin 15-20 min päästä. Heijaamalla saa kyllä useimmiten takaisin uneen, mutta sitten vaunuja saakin olla heijaamassa 10 min välein.
Ja poju todellakin tarvitsisi unta sillä on todella uninen ja kiukkunen, mutta ei silti vaan nuku... Tänäänkin nukkui päikkäreitä vaan 1,5h yhteensä ja senkin kolmessa eri pätkässä.
Yöllä meillä kyllä nukutaan ihan hyvin.
En enää keksi mitä voisin tehdä, että saisin tuon pojun nukkumaan paremmin ja nukahtamaan helpommin.... ahdistaa :'(

Anteeksi tämä omanapainen valitus, mutta oli pakko vähän purkautua...

Ruusulainen ja poju 3kk 1vko
 
siis onko tuo meidän kaveri ihan normaali kun on iltasin aika usein ruvennu huutamaan ku hullu sillon ku pitäs nukkumaan mennä? eo suostu olemaan missään asennossa, karjuu vaan. ei kelpaa maito ei tutti ei mikään.. en usko että sattuu mihinkään kun päivällä ei huua ja huuto loppuukin sit yleensä yhtä pian ku on alkanukkin.. vai kiukkuaako vaan väsymystään? välillä nukahtaa niin nätisti yksin unille ja välillä tää on ihan hirveetä.. :'(
 
nea Minä en usko ,että vauvat osaavat kiukutella. Itku voi joutua hetkellisestä kiputilasta esim. jokin ilmakupla suolenmutkassa. Illalla väsyneenä kivut korostuu.

Täällä vielä tisutellaan. Vauvalla on nuha, joten vähän levotonta tai vauva kyllä nukkui viime yön suht normaalisti ,mutta minä kuulostelen koko ajan. Sipuli vauvansängyssä auttoi kyllä paljon tukkoisuuteen.
 
heips vaan kaikille! Tulin juuri saunasta ja vauva on nukkunut jo monta tuntia yöuniaan. Meillä nukutaan jo toista viikkoa aamuun asti jopa itse saan aamiaisen rauhassa syödä. käyn monesti kurkkimassa et koskas se pikkumies oikeen heiräilee.2h Päikkärit nukutaan sisällä, koska täällä on annettu susi varoitus niin eipä uskalla pihalla nukuttaa. 1h lenkin teen päivittäin ja sit taapero sisälle. kauheesti on M kehittynyt tässä muutamien viikkojen sisällä. Aina kun lauleskelen niin poika alkaa matkimaan jokeltaen, tarttuu esineisiin ja lelukaari saanu muutaman kerran kyytiä kun tartutaan leluihin kiinni ja nostetaan itseään ylös ja sitte romahtaa koko hoito matalaks pitäis vissiin hommata vähän jykevämpi laitos. Yks uusi piirre kans ilmaantunu poitsulle ei meinaan syö enään sylistä vaan pitää citterissä syöttää et on aika omatoiminen kaveri. Mutta eipä tässä muuta kun painun yöpuulle.
 
Heissan!

Eilen oltiin tytsyn 4kk neuvolas ja painoa on nyt 5430g ja pituutta 61,5cm. Kasvaa ja kehittyy hyvin. Peruna aloitellaan viikonloppuna, kun edelleen tyttö syö öisin n. 2h välein. Alkaahan se vähän rankaksi käydä. Ja täysimetyksellä ollaan siis menty. Eilen testasin taas korviketta uudella erilaisella pullon päällä ja 60ml meni hyvällä menestyksellä. Pitänee hiukan vielä harjoitella, vaikka kyllä musta tuntuu, että ei hän varmaan mitään hirveitä määriä ala pullosta syömään. Kivaa vaan olis itsekin päästä välillä johonkin, vaikka illanviettoon. Kohta tulee vuosi, kun ei ole tämä mamma ollut missään. Kauheen itsekäs taidan olla, kun jo mennä vähän haluaisin. En nyt mitään örveltää halua, mutta olisi kiva istua lasillisella hyvien ystävien kanssa.

Unista: meillä nukutaan vaihtelevasti päikkäreitä. Ei nukahda syliin välttämättä, mutta turvakaukalo on osoittautunut oivaksi päivällä, jos ei olla oltu vaunuttelemassa.

Liiveistä:Mulla käytössä Thriuphin kaarituettomat imetysliivit. Ihan sikamukavat :D Ennen mulla on aina ollut kunnon kaarituelliset liivit ja vielä alusvaateliikkeestä ostetut, kun sen verran tota povea...

Ehkäisystä vielä sen verran, että se on nyt sitten kierukka tällä mammalla. Ei ollut kauheen miellyttävää sen laitto, kun meiti ihan kruutinkuiva imetyksen johdosta. Huh, kun vieläkin värisyttää kun ajattelee ja sen laitto tuntu ihan kuin olis ollut taas suppareita. Mut onneks se on nyt ohi.

Bella-Lumia ja Linnea melkein 4kk
 
bella-lumia: mie kävin baarissa jo sillon kun luka oli 2 kuukautta eikä mulla ole yhtään itsekäs olo tai huono omatunto. tuskin tulee nyt käytyä enää tämän vuoden puolella missään mutta oli kyllä tosi kiva päästä edes kerran johonkin synnytyksen jälkeen tänä vuonna.
 
Meillä neiti on välillä tosi kiinnostunut leluista. Kun sille näyttää erilaisia ja eri värisiä helistimiä yms., niin jalat ja kädet rupeaa vatkaamaan ihan mielettömästi sitterissä :LOL:

Nyt vasta neiti on ruvennut viihtymään vähän pidempään yksikseen, varsinkin sitterissä. Saan rauhassa käydä suihkussakin, kun otan sitterin vessaan mukaan. Siinä se istuu tyytyväisenä niin kauan. Lattialla ei viihdy juuri yhtään, mutta hetken kyllä lelukaarta ihmettelee, ottaa leluista kiinni ja vetää niitä suuhunsa. Että on hauskan näköistä!!

Meillä vauva nukahtaa yöunille tissiä syöden. Sitten vaihdan kylmästi vain sen toiselle tissille, syö, nukahtaa ja nostan omaan sänkyyn. Päivällä se nukahtaa syliin tissiä syöden ja saan kantaa sänkyyn jatkamaan uniaan.

Omaa aikaa ei mulla ole, mitä nyt yksin käyn suihkussa tai oon koneella päiväunien aikaan. Enpä mä hirveesti omaa aikaa vielä ole kaipaillutkaan. Ehtiihän sitä, kun vaavi ei enää tissiä syö sitten joskus. Sit on lähteminenkin helpompaa, kun juo vastikkeita eikä tissiä. Mutta ei kiirettä lopettaa imetystä. Se on todellakin paljon helpompaa, kuten joku muukin jo mainitsi ennemmin.

Meillä käytössä ollut jo pitemmän aikaa Pampersin baby dry-vaipat ja hyvin ne on kaiken sisällään pitäneet eikä kertaakaan ole vahinkoja tullut. Vauvoina käytän aina Pampersia ja housuvaipat sitten pitää olla Liberolta. Pampersin housuvaipat rätkee heti sivuista jos vähänkin kiireellä tai kovakouraisesti niitä pukee.

Mulla olis tarkotus aloittaa vauvan kanssa harrastus, vauvauinti huomenna. Saas vain mitä neiti tuumaa uimahallista ja hälinästä sielä. Kylvyssäkin se joskus huutaa kurkku suorana, mutta onneksi harvemmin.

RYTMI: Camilla nukkuu aamupäivästä yleensä noin pari tuntia, sitten valvookin lähes koko päivän. Ottaa muutamat puolen tunnin unet päivän aikana ja illalla syö tiheesti tissiä ja torkkuu siinä. Yölläkin heräillään parin tunnin välein, että aika vähän meidänkin vauva nukkuu. Oon kade niille, joiden vauvat nukkuu päivällä ja yöllä hyvin.

Nyt kuuluu kutsuhuuto sitteristä. Täytyy mennä vaihtaan vaippa ja tarjota sen päätteeksi tissiä jos neidille käy. Se kun edelleen takkuua imetyksen kanssa ja sitä kestänyt jo viikon eikä neuvolasta tai imetystukipuhelimesta saanut mitään apua. Kuuluu kuulemma tähän kolmen kuukauden ikään, nämä rintaraivarit ja toisilla kestää vain pari päivää ja toisilla pitempään. Siinä apu jota imetystukipuhelimesta sain eilen.

Meillä sitten lopetettiin vellin antaminen, tiistaina sen aloitin. Ei vauva osaa/tajua tuttipullosta ime. Se vaan puree tuttia ja yökkii niin kamalasti. Siirrytään sitten suoraan soseisiin tässä jonkun viikon päästä....

Nyt mentävä.

Tatjana80 ja prinsessa 3 kk 4 pvä
 
Jos nyt olisi aikaa vähän kirjoitellakin.

Siis vielä noista päiväunista, mustakin tuntuu että neitimme nukkuu liian vähän niinkun joku totesikin.Ei m ielestäni ole mitään masuvaivaa mutta ei vvaan nuku.Sitten kun ottaa pois esim.vaunuista niin on ihan pirteän oloinen, ei itke eikä muutakaan. itteäni vaan sillon ärsyttää kun tietää että toinen tarvitsisi unta mutta ....Tällä hetkellä kyllä vetää sikeitä kaukalossaan makkarissa.Nukahti kun kävin kaupassa.

Olen jo siirtynyt antamaan perunaa.Tiistaina aloitin ja tänään annoin peruna-porkkanaa.Tyttö ollut siis täysimetyksellä kun hän ei pulloa huoli missään tapauksessa!
Rupesi huononemaan yötkin niin sain "luvan" aloittaa.En nyt tiedä onko vielä mitään apua uniin tullut mutta eilen sitten kokeilin vielä illalla velliä tuttipullosta, mutta se meni leikkimiseksi niin annoin sillä 20ml ruiskulla ja siten sain vähän menemään suuhun. (Terkut vaan Tatjana80!!) ja hän nukkui 6h putkeen. Aika luksusta! Tänään teen samoin.

Omasta ajasta sen verran että rupeaa ottamaan jo päähän kun ei mihinkään pääse ilman vauvaa.Opetetaan neiti nokkamukiin niin saa juoda siitä maitonsa kun olen poissa.

Eipä se kauaa nukkunut, nyt jo tuhisee tässä sylissä.

Palataan!

aata ja neiti 3kk 6pvä
 
Minä täällä taas koneella hetken :)

Aleksi nukkuu autokaukalossa eteisessä, oltiin mun parhaalla kamulla kahvittelemassa kun esikko koulussa. otin nyt matkarattaat mukaan ja sain vaavin nukahtaan niiden terassille. Olipa ihana kahvitella puolituntia ihan rauhassa :) . Aleksi sitten päätti jatkaa vielä unia autossa ja nukkuu edelleen, nyt siis nukkunu kaksi tuntia. Kohta pitäis taas lähtee, kun mennään siskon kanssa kauppaan ostaan huomiset pikkujouluruuat ja juomat tietysti ;) . Pikkasen odotan huomista kun pääsee tyttöjen kanssa bilettään :) . Siitä on jo yli puolitoista vuotta kun olen missään ollu.

Vienkin pojat jo aamulla huomenna hoitoon, ajattelin lämmittää saunan ja käydä ihan rauhassa saunassa päivällä. Outoo kun aina käyn illalla, mutta nykyään ei oikein voi. Mieskin on töissä, saan olla ihan rauhassa sen päivän siinä.

Tää oli taas tällästä omaanapaa :ashamed:

salah ja Aleksi (nyt olis sitten 2pv vajaa 3kk)
 
nea85, tosi tutulta kuulostaa!
voimia :hug:

Meillä neiti päätti tänään klo 5:00 et nyt on aamu ja enää ei nukuta. Oli kiva siitä sitten nousta nakit silmillä kun toinen oli pirtee kuin peipponen :headwall:

Äh nyt se pikkunen tuolta heräsikin joten pitää kirjotella toisen kerran...

Mukavaa viikonloppua kaikille!!

Tini+Ada 1pv vajaa 3kk:tta
 
Oma-aikamitä se on? Mä en niin kauheesti sitä edes kaipaa. Ja ihan mielellään jos jonnekki lähden niin otan VAIN vauvan matkaan. Yleensä kuljen kaikkien viiden kans jos minulla sattuu olemaan auto käytössä. Minulle se oma aika tai oma hetki on kauppareissut yksin tai illalla ku lapset nukkuu niin saan olla yksin/miehen kans.
 
Nea, voisi olla yliväsymystä! Meillä ainakin jos neiti on liian väsynyt, se vain huutaa, huutaa ja vielä kerran huutaa, ihan sama mitä ite teen. SYlissä heijaamalla/hypyttämällä/kävelyllä vauva sylissä joskus rauhoittuu, välillä raivoaa kunnes nukahtaa. Pahimmillaan huutanut 2tuntia putkeen, eikä mikään auttanut... sit nukkuvajaan tunnin, söi puol tuntia ja nukkui aamuun asti.
 
nea meillä vauva välillä alkaa huutaa noin väsyneenä ja juur, kun ollaan tissille ryhtymässä. nyt oon keksinyt sen, että kannan häntä hetken mahallaan eli toinen käsi molempien kainaloiden alta ja toinen kannattelee haaruksista ja mukeloon siis vaaka-asennossa kasvot alaspäin. vauva tykkää kuvakulmasta niin paljon, että rauhoittuu siihen ja sitten vips nopeesti käännän hänet tissille, kun rauha on saavutettu.

meidän ukkeli on lopulta oppinut nukkumaan paljon päikkäreitä ja minä oppinut häntä nukuttamaan niille, joten toivonmukaan yliväsymys on jatkossa harvinaisempaa meillä... nyt hän nukkuu partsilla vaunuissa, kymmenisen minsaa piti hömssyttää vaunuja.

kävin fysioterapeutin vetämässä tilaisuudessa, missä neuvottiin juttuja äideille vauvojen kantamisesta ja niiden motoriikkaa kehittävistä harjoitteista. oli tosi mielenkiintoista! en nyt ehdi muuta kirjoittaa, mutta muistakaa, että vauvaa ei saa koskaan istuttaa esim. lattialle, hänen on "noustava" itse siihen asentoon. tuettuna saa pitää sylissä. tuo siksi, että vaadittavat lihakset kehittyisi oikein. kai siinä jotain muutakin oli, mutten ehtinyt ihan koko ajan kuunnella aktiivisesti, koska vauvat piti ottaa mukaan tilaisuuteen ja ukkelilla tais olla juur silloin jotain asiaa :D
ja vatsallaan olemista tulis aktiivisesti tehdä ihan joka päivä mielellään paljon jokaisena virkeänä valveillaolokerralla! tämä tukee tietty ryömimisen oppimista.
ja sitten sittereissä, hyppykiikuissa, kantoliinoissa ja kantorepuissa vauva ei saisi olla pitkiä aikoja, parasta vauvalle on olla lattialla ja reenata siellä lihaksia.
näin siis turisi fysioterapeutti.

moikka! näkemisiin taas kuukauden päästä :D

irtis ja ens ti 3 kk herra kuningas
 
Joup!

3kk neuvola:

paino 5895g (3655g)
pituus 60,8cm (49cm)
pipo 40cm (35,2cm)

Kysyin pulauttelusta ja perunan alottamisesta jos se auttas, tätsy sano et hän ei saa suositella, mutta itse teen päätöksen, ja kyllä peruna kuulema sitoo maitoo masussa. Mutta tänään ei oo pukluja tullu, ni en taida kuitenkaan kokeilla, jospa puklut ois jo hiljentyny..

Rokotus myös saatiin, vähän neiti kilju, mutta ei kummempaa! Nytvaan sit seuraillaan tuleeko mitään kuumetta tms.. ei ainakaan vielä!

Nyt lyö taas tyhjää, joten palaan taas!!

Ä ja Tiitu n. 3kk
 
Täällä vietetään rattoisaa iltaa. Mies on saunaillassa, tytsy mummolassa vkl ja ukkelin kans kahden kotona. Oon tuhonnu tässä illan aikana pari pyyhettä lisäimuiksi ja hyvin on tuo kamu malttanut katsella/ jutella/ nukkua tuossa sitterissä, ku äippä vaan ompelee. :D Oi tätä ihanaa OMAA AIKAA. :LOL: Hakis vielä jääkaapista siiderin, kunhan pikkumies nukahtaa...
 

Yhteistyössä