<<<ELOMASSUT 2008>>>part.3

Heippa vaan pitkästä aikaa!
Tuolla jotkut sanoivat, että viisaampi ois ostaa yo-mekko, ja niin taidan pitkän pohdinnan jälkeen tehdäkin.. Täytyy varmaan äitille sanoa että peruu sen ompelijan, saa joku muu sen "paikan". :) Löytyis vaan joku kiva, keväinen juhlamekko.. Aika monella sivulla on mustia mekkoja, sellaista en haluaisi välttämättä. Onko siis kellään ideoita miltä sivuilta löytyy kauniita juhlamekkoja kevään juhliin?:)

Koulunkäynti on sujunut varsin hyvin, pahoinvointi on pysynyt kurissa inkivääritablettien ansiosta. Tänään yksi kavereistani arvasi raskauteni, oli ihmetellyt hiljaisuuttani ja ruokailujen väliinjättämisiä.. On kyllä ihanan iloinen ja positiivinen puolestani, sanoi, ettei kannata välittää sitten muiden mielipiteistä, koska varmaan negatiivistakin palautetta tulee kun olen niin nuori vielä.. Plaah, eikö se riitä että on itse tyytyväinen valintoihinsa?! Tämä on kyllä toivottu ja tarkoituksella aikaansaatu lapsi, se on varma, sanoo kuka tahansa tällä paikkakunnalla mitä vaan.. Ärsyttää.

Hmm vois jotain ruokaa kohta laittaa.. Mies on uimassa siskon poikansa kanssa, varmaan kohta tulee kotiin.

Terkuin Upp3 ja Kirppu 9+1 (ihanaa, ensi viikon tiistaina eka neuvola!)
 
Pahottelut km:n saaneille :hug:
Ja hei uusille :wave:

Tänään olikin eka neuvola, paperien täyttöö ja höpöttelyä.
Nelli tutkimukseen osallistuin kans ja nyt tarttis kattoo mitä laittaa suuhunsa ja vähän liikkua ahkerammin. Sokerirasituskoe sit näyttää pääsemkö mukaan vai en.
Sydänääniä koitettiin, mutta ei vielä kuulun, täti ei edes yleensä näillä viikoilla kuuntele, mutta sanoin että koitetaan vaan, ei hätiä vaikkei kuuluiskaan. Lääkäri on 24.1 ja ultra 28.1, eli onneks molemmat aika pian. Meidän kaupunki tosiaan ei kustanna kun yhden ultran ja se on alkuraskauden ultra missä tarkistetaan laskettuaika ja montako pikkusta löytyy. Yksityiseltä sit tarttee ostaa muut, jos haluaa.

Masentuneisuuteen tätillä oli hyvät vaihtoehdot, mutta yhdessä päädyttiin ihan vitamiini kuuriin. Jos ei sillä auta, niin sit katotaan muuta.

Mutta nyt muihin puuhiin :wave:
 
Auttakee! Tosiaan meidän kaupunki ei tarjoa kun sen yhden ultran, joka on mulla vklla 12, ei ole np-ultra. Nyt mietinkin että menenkö yksityiselle np-ja myöhemmin rakenneultraan vai otanko seerumiseulonnan(kaupunki tarjoaisi)? rakenneultraan ajattelin jokatapauksessa mennä mutta menenkö np:hen vai seerumiin. Mitä eri asioita näistä selviää.. :ashamed: Jossain kumminkin haluiaisin käydä..Apua..
Tepalle :hug: :hug:

Ajattelin ryhdistäytyä ja lähteä vähän uimaan :D
 
fosfori : meillä Turussa tuo 12vkon ultra on np-ultra, eli silloin mitataan niskapoimu (jos haluaa). Tässä vaiheessa voi ottaa "seerumin", eli verikokeen, josta määritellään jotain, en muista mitä. Nämä tiedot yhdistetään äidin ikään ja saadaan selville riskejä.

Rakenneultra on meillä n. vko 20 ja silloin tsekataan että kaikki elimet ja jäsenet ovat kehittyneet kuten pitää, voi sitten varautua jo synnytyksessä jos tarvii heti tehdä jotain toimenpiteitä.

Minä olen iloinen että täällä on molemmat :) Ja onhan sitä kiva kurkata ja nähdä miten pikkuisella menee :)

Korjatkaa te muut jos puhuin palturia jossain kohtaa!!

Pepppi ja papu 9+1
 
Nyt vähän nolo kysymys :snotty: :snotty: :snotty: Täällä on täysi selibaatti meneillään, ajatuskin kuvottaa (kaikki sinänsä kuvottaa tällä hetkellä...) Koska tämä olotila menee ohitse??? Käy tuota isäntää vain sääliksi.... :snotty: :snotty: :snotty:

Pepppi ja papu 9+1
 
Kiitokset kaikille haleista! Ihanaa kun porukka täällä on niin myötäelävää. Poistun täältä nyt kirjoittelemasta mutta saatan käväistä lukemassa teidän kuulumisianne aina kun haikeus iskee. Onneksi täällä kuitenkin on lippu korkealla ja katse suunnattu jo tulevaan ja mahdolliseen uuteen tärppiin... Nauttikaa raskaudestanne ja pitäkää pikkuisistanne hyvää huolta!! :heart:

Tepa
 
Täällä käyty jo kolmessa ultrassa, tänään näkyi sykettä! Vaivat olleet valtavat, kipua vatsassa ja päänsärkyä, nyt myös pahoinvointia. Lista on loputon. Viikkoja 6+4 kuukautisten mukaan, ultran mukaan 6. Ensimmäistä odottelen, yritystä ja toivomista takana 13 vuotta. Luomua on! :D
 
perämaan emäntä; Hih, kiva kuulla että en ole ainut joka on laittanut miehen nurkkaan kynsiään järsimään :whistle:

Toivottavasti mahavaivasi pian hellittää. Itselläni ollut samanlainen, ei raskauteen liittyvä, vaan se oli joku suolisto/vatsatulehdus. Oireet aivan älytön ummetus (n 1 vko!!), vähän kuumetta ja tulehdusarvot koholla verikokeessa. Antibiootti tepsi. Toivottavasti pääset helpommalla!!!
 
Niihin ultriin, mä aion mennä molempiin siis alkuraskauden ja sitten sinne toiseen mutta en osallistu mihinkään seulontoihin. Niskaturvotuksen saavat mitata ja se on mitattu aiemmiltakin mutta muuta en halua. Lapsi on sitten mikä on ja asiaa katotaan vasta sitten. Tietenkin varmaan nousee kaikenlaisia ajatuksia pintaan jos siellä jotain ilmenee mutta katsotaan..

Eka neuvola siis takana ja sydänäänet oli noin 167 ja ultrattiinkin ja siellä se pieni ihme liikuskelikin vähäsen ja sydän hakkas tuhatta ja sataa! Mulla oli kans ääretön pelko että siellä ei olekaan vauvaa ja itku pääsi kun sydänäänet löytyi!! Aivan ihanaa!! Kätilö on aivan ihanan oloinen nainen! Mulla meni puolitoista tuntia kevyesti siellä ja asiaa olis piisannut vielä mutta alkoi olla tulipalo kiire kotia syömään ja töihin. Toivottavasti sujuu hyvin yhteen kun oon aiemmin "joutunut" jännille terkkareille ja vähän tympeäkin maku jäänyt. Ehkä kaiken takana on vähän se että oikein vanhat ihmiset ei usko että näin pieni ihminen voi saada ison vauvan.

Tänään oon palellut töissä ihan hirveästi, neulepoolo ja fleecetakki päällä ja siltikin hampaat löi loukkua! Kamala väsy oli kun viideltä pääsin töistä mutta en päässyt päikkäreille kun muistin yhden palaverin jonne oli pakko mennä. Onneksi kotona ootti lämmin ruoka kun tulin ja ei tarvinnut sitä alkaa vääntämään.

Pikkuisen alkaa mullakin maha näkyä, ainakin omasta mielestä ja iltaisin on jo aika pömpällään. Saa nähä koska ne töissä huomaa.... :p

Halut on aika vähissä täälläkin. Isäntä sen jo tietää entuudestaan ja sitä huokailikin kun kuuli vauvasta :p , tietenkin on onnellinen mutta mä kun mielummin raskaana nukun ja nukun ja nukun kuin sekstailisin. Kyllä niitä haluja sitten puolivälin paikkeilla löytyy kun nää alkuvaivat on jäänyt taakse. Sitten lopussa alkaa iso maha vaivaamaan.

Mutta onnellisia ja ihmeellisiä päiviä kaikille!! Pitää mennä ottamaan antibiootti kun vielä muistaa, pääsis tästä riesasta eroon. 22pv ekä lääkärineuvola ja siellä otetaan bakteeriviljely sitten pissasta ja katotaan onko tulehdus jo ohi.
 
Pitää varmaan taas vähän omiakin kuulumisia kirjoitella, vaikka täällä päivittäin tuleekin käytyä lukemassa niin harvoin saa itse mitään kirjoitettua.
Tällä viikolla mulla oli eka neuvola maanantaina. Ei siellä sen kummempaa, lappujen täyttelyä, kassillinen luettavaa tuli mukaan ja niitä on nyt selattu mielenkiinnolla =) hb oli 133.
Neuvolassa sanottiin että jos olen käynyt/menossa yksityiselle lääkäriin niin ei tarvitse käydä neuvola lääkärillä. Ajattelin etten mene yksityiselle jos ei mitään kummempaa ilmene niin sitten maanantai-iltana oli vähän sellaista punertavaa valkovuodon seassa niin heti tiistaina menin.. vähän panikoittaa mutta kun muuten koko alkuraskaus on mennyt ilman kipuja tai vuotoja. Lääkäri sitten ultrasi ja ensin katsoin vain miksi mitään liikettä ei näy, mutta lääkäri sanoi että 'hän taitaa nukkua nyt', jalat vähän heilui ja sydän sykki ja lääkärin mukaan kaikki näytti olevan kunnossa.
Mutta ei kai siellä neuvolassa ole mikään pakko kertoa jos on muuallakin lääkärissä käynyt?

Synnytyssairaalaksi valitsin Naistenklinikan, sen voi siihen listaan päivittää, ja sieltä tulikin jo kutsu np-ultraan 22.1., taas on jotain mitä odottaa. =) sehän onkin jo reilun viikon päästä.

Muuten on oireet jatkuneet ennallaan, oksentelen lähes joka aamu, mutta loppupäivän on sitten vähän helpompi olo kun vaan koko ajan syö jotain.

Ja lopuksi pahoittelut niille joita surulliset uutiset ovat kohdanneet :hug:
 
Iltaa!

Mie matti myöhäsenä tälle päivälle kirjoittelen..oltiin tänään kerhoilemassa ja käytiin hesellä syömässä (itse söin paniinin :D )
sitten mentiin tytön astmakontrolliin sairaalalle, ja sitten ollaan oltu lennossa koko ilta..äsken tultiin kotia.Nyt mies lasten kans saunassa ja sitte ripeästi lapset nukkuun että pääsee ittekin..menee kyllä tänä iltana liian myöhäseksi tuo nukahtaminen niin lapsilla kuin mullakin..huomenna kuitenkin 6 aamulla herätys... |O

Mutta tänään ollu vähä parempi päivä ton pahan olon takia...en ole siis antanut ylen :D

Tänne oli myös tullu tosi paljon uusia...oikein paljon tervetuloa teille :heart:

sitten pitää kysyä teiltä, joilla on jo lapsia ennestään että onko teillä ollu, jos kauan ootte "ylhäällä" niin paineen tuntua kohdunsuulla?? eli onko tää normaalia vai pitäiskö huolestua?? mitään vuotoa ei ole, mutta on kestänyt jo varmaan pari viikkoa tää ongelma...


mutta nyt iltapalojen laittoon!

:heart: :lla AE ja säde 10+0 (jo kaksinumeroinen :D )
 
Tosi kurjaa lukea monista keskenmenoista täällä meidän pinossa. Suuri lohtu :hug: ja osanotto menetyksestä. Itellänikin on välillä tunne, että onkohan kaikki kunnossa ja onko tuolla masussa ylipäätään ketään. Olin jo varaamassa aikaa varhaisultraan yksityiselle, mutta mies rauhoitteli minua ja sanoi, että kaikki on varmasti kunnossa ja aika sitten näyttää, jos jotain on sattuakseen.

Oireet on mulla ollut (onneksi) aika vähäisiä, väsymys ehkä pahimpana ja ajoittaista pahaa oloa. Vatsa ja tissit on myös turvoksissa, totesin että urheilurintsikoita en pysty enää käyttämään ollenkaan, kun ne puristaa niin hitosti. Ostin tänään alesta kahdet housut, ihan normi mallistosta eli ei äitiyshousuja, mut toiset on kokoa ja toiset kahta kokoa isommat kuin mitä mä käytän normaalisti. Ainakin oman kokoset farkut on alkanu jo puristaa ihan kamalasti ja vaikka maha ei vielä mitenkään näykkään, niin turvotus varsinkin syömisen jälkeen saa vatsan pullistumaan ja housut kiristämään ja vyötärönauhan päälle "röpsähtää" ylimääräinen vatsamakkara, joka ei ole kovin kaunis näky! :LOL: Josko noi vähän isommat housut kätkisi paremmin mun makkarat!
 
Laitoin jo huomiselle päivitetyn listan, koneella kun kerran surffailen. :wave:

eccu ompa teillä kauan ollut yritystä takana. Teidänlaisillenne sitä niin haluaa suoda tuon onnen, että vihdoin tärppää! Toivotaan että pikkunen jaksaa pysyä matkassa. =)
 
Kiitos. Mulla on kyllä mies vaihtunu matkan varrella, ekan kanssa 10 vuotta ja tämän toisen kanssa 3 vuotta. Nyt ikäväkseni huomaan että mies ei ole lainkaan tyytyväinen tilanteeseen, emme asu yhdessä ja hän kokee lapsen tulon taakkana. En kyllä vaadi mitään naimisiinmenoa tai edes yhteen muuttamista mutta mies on ihan masentunu. Minun pitäisi olla iloinen mutta yllättävän vaikeaa on. Onneksi on oma isäni täysillä mukana ja sisaruksetkin onnessaan, yritän olla reipas tyttö :headwall:
 
perämaa emäntä toivottavasti nuot litkut auttaa sinua.

Täällä myös selipaattia vietetään. Onnekseni mies myös mukana. Hänestä tuntuu ,että hän voisi jotenki satuttaa vauvaa ja siksi meillä ei ole sänkyelämää ollut. Ei ollut ,kun esikkoa odotin.

Minä en mennyt veriseuloihin ,kun eivät niiden tulokset ole kovinkaan luotettavia. Emme ota mitään ylimääräisiä seuloja nytkään. Mieheltäni en edes asiasta kysynyt ,koska tiedän ,että hän vastaisi joo tai ei ihan asiaan sen kummemmin perehtymättä.

eccu tervetuloa. Muista ,että täältäkin saa tukea ,jos oma miehesi ei niin kovasti ole vielä asiasta innostunut.

Kuinkahan saan nukuttua ,kun huomenna eka neuvola :) . Onneksi se on jo kymmeneltä. Harmi vaan ,kun mies joutuukin töihin niin ei voi tulla mukaan. Nyt vielä pesulle ja sitten pyöriin sänkyyn.
-Poni ja Manteli 8+1
 
huomenta :wave:
täällä tuskasena edelleen :kieh: :headwall: |O :x :ashamed: :snotty:
ei auta ei ja kohta pitäisi työpaikalle lähtee kuormaa ottamaan vastaan ja tehä leiriläisille iltapala valmiiksi. Ajattelin et jos nyt aamulla ei rysähdä niin kyllä tuon työn jälkeen, joka onneksi ei kestä tänään kuin muutaman tunnin niin soitan uudelleen lääkäriin et mitä tehään |O onneksi se lääkäri oli mukava ja hieman vedettiin huumoriakin mukaan tähän, mut sanoi et ota tänään yhteyttä jos ei ala helpottamaan. mielummin käyn siellä omalla lääkärillä kun sitte päivytykseen toiseen kuntaan jossa vastaanotto on aina yhtä tylyä :kieh:
mut nyt lapset laittamaan valmiiksi ja menoksi töihin, hitto tuolla on kauheen liukasta, olkaahan varovaisia :wave:
 
Ja uusille tulokkaille oikein paljon tervetuloa mukaan :wave:

Täällä päin on myös todella liukas keli. Räntää ja vettä vuorotellen sataa ja tiet on ihan peilinä :'( Enpä taida uskaltaa mennä seikkailemaan postilaatikolle (n. 200 m). Kuka nyt kaatua haluaisi!!!

Emeelia: Mulla on myös lääkärineuvola 24.1. ja niskapoimu-ultra 28.1. kuin sullakin :wave:

Viime viikolla, kun olin siinä sokerirasituskokeessa, niin siinä samalla otettiin se verikoe sitä seerumiseulaa (vai mitä) varten. Ilmeisesti sen tulokset saa sitten tuolloin ultrapäivänä. Mulle oli ihan sama, että ottivatko seulaa varten yhden putken lisää verta, kun samasta reiästä sitä kuitenkin sai :LOL: Ja kun mulle tuli postissa tohon ekaan ultraan aika, niin paperin yläosassa luki, että vapaaehtoinen ultra!! Samaten täällä tarjotaan myös se rakenneultra ja aion mennä myös siihen. On se vaan aina mukavaa nähdä masuasukki oikein ruudulta, niin saa enemmän todentuntua tähän odotukseenkin :heart:

Peppi: :wave: Täälläkin ollaan selibaatissa oltu jo 10 viikkoa :LOL: Mies parka on jo ihan hätää kärsimässä :ashamed: Noh, mulla alkaa jo pahoinvointi olla paremmalla puolella, joten mistä sen tietää vaikka illalla innostuisi :p

Joilla ummetusta: Edellisen raskauden aikana lääkäri määräsi mulle sellaista kuin Magnesiamaito. Se on valkoista kuten maitokin eikä mitään niin hyvän makuistakaan. Mulle se kyllä auttoi ihan kivasti!!!

Toivotaan, että muillakin alkaisi pahoinvointi jo pian antamaan perkiksi, kuten minulla :saint:
 
heippa ja tervetuloa kaikille uusille ja :hug: niitä tarvitseville.

Täällä on masentava ilma, vettä sataa ja lumet sai kyytiä, lasten lumimajakin suli jo kokonaan, lämmintä on 4 astetta. kova tuuli kylläkin taas on ulkona, koiratkin oli sen näköisiä kun ulos vein että halusivat takasin sisään heti :LOL: osa kääntyi jo ovella ympäri.

Täällä väsymys jatkuu, tuntuu että voisin nukkua 24h/vrk. Kohta tulee anoppi kylään ja pitäisi reippaana jaksaa keittää kahvia ja seurustella.
 
Perämaan emäntä... menitkin mainitsemaan jogurttirusinat :kieh: nyt mun on kanssa pakko saada niitä! Eikä huvita mennä ulos kun on sadesää =) No jospa mies toisi neljän aikaan kun tulee kotiin.

Pepppi... kyllä ne täällä taitaa tuollain mennä, ne ultrat. Multa ei veriseulaa otettu pojasta enkä halua nytkään, mutta kyllä niskapoimu on mitattu. Vaikka jos siinä turvotusta olisi, niin en silti haluisi mihinkään jatkotutkimuksiin. Ei se mitään muuttaisi kuitenkaan.

Meillä on kyläilyviikonloppu edessä; lauantaina siskolle ja sunnuntaina kaverille. Kiva kun on jotain ohjelmaa!

Ainiin tänään tulee 10 viikkoa täyteen! =)
 
poni 06
mulle neuvolan täti antoi ymmärtää, että pääsisin np-ultran tilalle ihan vaan ultraan, eli ne katsois sikiön, muttei mittais turvotusta. Sitä tässä vielä harkitsen, tosin mulla on ensi viikolla lapsettomuushoitoihin liittyvä ultra, joka kuuluu siihen hoitoon, normaalisti se on jo joskus viikoilla 7-8 mutta joululoman takia mulla vasta 9+5. Eli ajankohta on niin sama kuin se np-ultra ilman np-ultraa, että en varmaan käytä sitä optiota.

äiti lpr
tässä muutama ajatus, suosittelen kyllä lukemaan sen väitöskirjan, siitä varmaan saa lisää ajatusten ruokaa.

Mulle suurin syy seuloihin menemättömyyteen on se, että en missään tapauksessa keskeyttäisi raskautta (missään tapauksessa ei tietenkään sisällä esim. aivotonta tai jotenkin muuten sillä tavalla epämuodostunutta lasta, että se ei missään tapauksessa eläisi edes laskettuun aikaan asti eikä hetkeäkään synnyttyään). Ja koska kaikki tutkimukset osoittavat, että huoli ja stressi vaikuttavat sikiöön, en halua ottaa riskiä, että aiheuttaisin lapselleni kehityshäiriöitä turhan takia. Seuraavassa mainitsemastani väitöskirja tutkimuksesta otettuja pointteja. Nämä ovat eri tutkimusten tuloksia, joita Heli Pruuki väitöskirjassaan esittelee:

- Stressaantuneiden ja ahdistuneiden äitien lasten syntymäpaino on keskimääräistä pienempi suhteessa raskaudenkestoon ja näiden naisten lapset myös syntyvät usein ennenaikaisesti. Painolla ja ennenaikaisuudella on taas yhteytensä sydän- ja verisuonitauteihin, ADHD: hen ja skitsofreniaan.
- Stressaantuneet ja ahdistuneet äidit saavat keskimääräistä enemmän keskenmenoja ja lapsia, joilla on kehityshäiriöitä tai -viivästymiä. (Stressi tässä yhteydessä tarkoittaa pitkäaikaista tai hyvin voimakasta lyhytaikaista stressin tai ahdistuksen tunnetta.)
- Stressin ja ahdistuksen on osoitettu vaikuttavan kohdun verenkiertoon ja sitä kautta sikiöön ja sikiön kehitykseen. Sikiö myös altistuu äidin kohonneille stressihormoni pitoisuuksille.
- Äidin ahdistus vaikuttaa jopa sikiön kohdunsisäiseen käyttäytymiseen.
- Stressi tai ahdistus raskauden alkuvaiheessa voi aiheuttaa lapselle esim. suulakihalkion. Viimeisellä kolmanneksella shdistuksen on todettu vaikuttavan lapsen tuolloin kehittyviin aivojen hermoratoihin ja sitä kautta käyttäytymiseen ja emotionaaliseen kehitykseen.
- Muita vaikutuksia: vastasyntyneen passiivisuus, äiti-lapsisuhteen kehittymisen vaikeudet jne.

Tutkimustulosten mukaan jopa 4/5 seulontapositiivisen tuloksen (eli seerumiseula, np-ultra tai rakenneultra) saaneista naisista kärsii ahdistuksesta. Yli 30 prosenttia naisista katuu osallistumistaan seerumiseulaan.

Seerumiseulassa suurin osa (jopa 95-97 prosenttia) on vääriä hälytyksiä. Kolme neljäsosaa np-ultran testipositiivisista sikiöistä on terveitä, eli heillä ei ole poikkeavaa kromosomistoa.

Sitten on muistettava myös se, että mitkään seulat eivät löydä kaikkia poikkeavuuksia, eli "varmoja" ne eivät ole. Minuun tämä asia ei vaikuta, mutta joku, joka ei huolisi erilaista lasta, saattaa kuvitella, että kaikki on varmasti hyvin, vaikka tulokset kuitenkin ovat epävarmoja. Np-ultralla löytyy 54% down syndroomista ja kaikista kromosomivioista 69%. Rakenneultralla löydetään 88% keskushermoston rakennepoikkeavuuksista, mutta sydämen vaikeista rakennevioista vain 38,8%.

Sikiödiagnostiset tutkimukset on sitten jo asia erikseen, niistä en nyt paasaa tässä samassa.

pieni ananas
keskustele vielä miehesi kanssa. Sinä olet se, joka kantaa sen kaikista pahimman huolen ja ahdistuksen, jos jokin hälytys seuloista tulee. Se tulos vaikuttaa koko raskausaikaan (ehkä myös lapseen), vaikka lopulta sitten saisikin terveen lapsen.

ON Kuvotus on taaksejäänyttä elämää, ihanaa! (ja kohta alkaa tietty oikea pahoinvointi... :LOL: Olin tänään akupunktiossa ja lekuri ois tökännyt myös pahoinvointi pistettä, mut kun ei sitä nyt enää oo... Höh, kun ois kerrankin saanut jotain "kaupan päälle" niin ei sitten ole vaivaa... :D
 

Yhteistyössä