¤¤¤ELOMASSUT MAALISKUUSSA¤¤¤

Moikkamoi :wave:

Säihke, pippuri83 ja hosso: Täällä vielä yksi "reumaäiti" lisää. Oon sairastanut nivelreumaa kohta kolmekymmentä vuotta ja perhetoiveiden vuoksi päälääkitys Trexan ollut pois jo kaksi vuotta... Plussaan saakka oli tauti aika aktiivinen, mutta joulukuusta lähtien tilanne rauhoittunut täysin - nyt syön pelkästään Panadolia pari kolme tablettia viikossa. Saa nähdä sitten synnytyksen jälkeen kuinka nopsaan tilanne palautuu entiselleen =)

Eilen aamulla tunsin ensimmäiset liikkeet :heart: Viisi pienenpientä moksahdusta tuli sarjana eripuolille mahaa... Tuli ihan tippa silmäkulmaan - vihdoinkin jotain vähän konkreettisempaa.

Makkarissa roikkuu ekat vauvatamineet henkarissa. Ite ei olla vielä ostettu mitään, mutta siskolta sain toissapäivänä 62 senttisen nallekorvaisen haalarin, tossut ja karvareunuslakin =) Lisäksi heiltä tuli vielä matkasänky ja kavereilta saadaan amme jalkoineen ja ostetaan heidän pinniksensä... Katellut oon yhtä ihanaa potkupukua, minkä ajattelin käydä ostamassa sitten rakenteen jälkeen - kädet oikein syyhyää aina lastenvaateliikkeiden ohi kulkiessa :D

kaneliomena ja Elmeri 18+2
 
Huh kun on tullut taas lyhen ajan sisällä tekstiä! Pikaisesti kommentoin jotain ennen päivälevolle menoa.

Katham harmitteli masun pienuutta.. Mun esikoinen siis syntynyt elokuussa -06 ja muistan kuinka silloin vielä pääsiäisen aikaankaan ei mulla masua näkynyt silleen että vauvasta tietämättömät ois voinu jotain arvailla. Masu tais pullahtaa esiin vasta huhti-toukokuun vaihteen tienoilla. Yksiäkään pitkälahkeisia äippähousuja mulla ei siis ollut,pärjäsin omilla kesään asti. Sitten kesällä siitä masusta saikin "nauttia" niillä helteillä ihan tarpeeksi!! Älä siis huoli vaikka mahasi pienen puoleinen vielä onkin, ehtii se vielä kasvaakin. ;)

LIIKKEISTÄ puhetta myös.. Mulla siis esikon ajalta sellainen muistikuva että en ennen rv 20 tunnistanut liikkeitä, en osannut varmaan pariin ekaan viikkoon ekoista liikkeistä oikein edes tunnistaa oliko tuo vauva vai joku muu muljahdus. Nytkään en tuskin ole vielä tuntenut mitään varsinaisia liikkeitä, viikkoja siis 16+3, joten en huolestuisi ekan odottajana yhtään!

Omaan napaan.. Vointi suht hyvä, supistelee aika ajoin jonkin verran. Pitänyt jättää raskaammat hommat ukon kontolle. Mulla molemmissa kainaloissa pienet KIPEET pallukat. Muistelen että esikon imetysaikana tuli samoihin kohtiin samanlaiset patit, mutta silloin ne ei juurikaan kipeet ollu. Nyt rinnat muutenkin ihan super kipeet, että liittyiskö sitten jotenkin siihen niiden pattienkin kipuilu.. Pitää näyttää ens kerralla terkkarille niitä, liekö vaikka jotkut maitorauhaset tms..

Jassoo nyt siirryn lepäilemään hetkesi ennen kuin tyttö heräilee uniltaan.
Mukavaa loppu viikkoa kaikille!

:heart: haaveilija ja kyytiläinen 16+3
 
Kiitos pieniananas linkistä. 30.6 näyttäs alkavan,jee! Lomalle jään 29.5 ja siitä sitten älomalle,ihanaa :heart:
Huomenna neuvola aamusta, ihanaa kuulla taas :heart: äänet. Tulen sitten teille kertomaan. Nyt takas vaakaan kun kouristaa edelleen tuolta mahasta :kieh:
 
Hei vaan!!

On taas ollut mukava lukea juttujanne, kiitos kaikille ahkerille siis!

Täällä jatketaan samaa rataa, odotus etenee aivan huomaamatta kun koko ajan on niin paljon tekemistä. Poika järjestää puuhaa leikeistä ja ulkoilusta myös siihen loputtomaan siivoamiseen ja pyykkäämiseen..meillä on vaipat jääneet pois, oikeastaan itsestään, ja sitten kun on jännät leikit, niin se potalla käynti hiukan unohtuu ja pyykkikori täyttyy..onneksi kaikki järeämpi on tehty tunnollisesti pottaan :)

Mistäs täällä ollut puhetta.. naistenpäivänä tulee kukkia ja jotain pientä, mutta ihanaa..saan kyllä muutenkin ihan luvattoman paljon huomiota, palveluksia ja pieniä juttuja, että sikäli ei ole tarvetta erillisille muistamispäiville. Mun miehellä on joku tutka, että se huomaa jo ennen mua, milloin oon väsynyt ja sitten se vaan ottaa enemmän hommia itselleen, esim. leipoo ja kokkaa pakkaseen ja piristykseksi. Lisäksi hän jotenkin aavistaa milloin on hyvä tulla töistä jogurttirusinoiden kanssa :) Herkkua!

Kotiintulovaatteista..esikolle ostettiin ja saaduista vaatteista valittiin huolella ja hyvissä ajoin hieno asu pienelle ja minä neuloin nutun valmiiksi. Ja kuinka söpö se paketti olikaan! Nyt samalla tavalla, mutta mies halusi tällä kertaa tehdä nutun ja löydettiinkin yli-ihana ohje, jonka mies jo aloitti. Mä olen katsellut paria bodya jo sillä silmällä..

Liikkeistä, mullakin esikon aikaan juuri niin, että sitten joskus vko 20 olin vasta vakuuttunut, että näitähän on ollut jo tovin. Itsekin ajattelin, että kai sen nyt tunnistaa, jos vaan oikein tarkkailee..mutta ei, sen tajuaa sitten kun tajuaa. Ei huolta siis kannata ottaa, vaikka tiedän kyllä kuinka sitä niin odottaa ja ihanaahan se onkin.

Ja vielä esitietolomakkeesta; tuleeko ne nimiehdotukset hätäkasteen vuoksi? Eli jos ei kuulu kirkkoon, eikä myöskään missään nimessä halua kastetta, niin tarvitseeko mitään miettiä ja siihen laittaa? En siis tiedä, kun ei ole tullut vielä neuvolassa eteen eikä puheeksi.

Voidaan hyvin!

Pastilla & muikku 18+6
 
Hätäkastetta ajatellen.. niin jos sellanen tilanne tulis että vauvalle jouduttas antaa hätäkaste, ni en tiiä jos sitä ei anneta, ni kyllähän jokanen jonkun nimen lapsella haluu antaa.. siis näin mie aattelisin et jos vauva kuolee , TOIVOTTAVASTI EI NÄIN KÄY KELLEKÄÄN, niin haluuhan sille vauvalle jonku nimen, mutta annetaanko se sitten sairaalassa vai missä?? vai onko se sitten aina vaan esim. tyttö lahtinen??

ymmärsköhän tosta mitään..
 
Mulla on itellä semmonen käsitys, että jos hätäkasteeseen on jostain syystä tarvetta, niin se annettais jo synnytyssalissa....... En tiedä, kun ei ole omakohtaista kokemusta eikä muillakaan suvussa ole tästä kokemusta. Toivotaan toden teolla, että kenenkään meidän vauva ei hätäkastetta ja nimeä tarvitse!!!

Rakenneultra on vasta 26.3. ja sinne tuntuu edelleen olevan ikuisuus (todellisuudessa vissiin jotain 3 viikkoa). Aika on ilta kuudelta, joten mieskin pääsee mukaan ja hänen töidensä takia saatiinkin noin soppeli aika =) Aiotaan todellakin kysäistä ultratädiltä, että jahka kertoisi meille kumpi masusta olisi tulossa. Tarkoitus olis ehkä ultran jälkeen käydä jotain vauvakrääsää ostamassa, ei tiä vielä :D

Seuraava neuvola on sitten sopivasti ennen ultraa, eli 18.3. Sinnekin on yhtä lailla ikuisuus! Jotenkin tämä kuukauden odottelu ennen seuraavaa neuvolaa on yhtä tuskaa |O En panis pahitteeksi vaikka neuvola olis jo 2 viikon välein :LOL:

Täällä masu senkuin jatkaa kasvuaan. Oon varmaan kesällä jo aikamoinen MAMMUTTI!!! Kun ei vain tulis aivan älyttömän kuuma kesä, huoh. Kauhulla sitä jo odottelen. Pieniä liikkeitä on taas pitkästä aikaa ruvennut tuntumaan ja täs koneen edessä istueskin vauva ilmoitteli mukavasti itsestään, ihanaa :heart:

Mut ei mulla mitään ihmeempiä nyt. Voidaan kaikki mammat ja masut jatkossakin hyvin. Tämä rouva taitaa painella suihkuun tästä :p

Tatjana80 ja rv 17+6
 
Esitietolomakenimistä siis.. äiti lpr: ymmärsin kyllä siis mitä tarkoitat. Mietin vain kun viimeksi yliaikaisuuskontrollissa nimet pyydettiin, mutta ei kerrottu miksi. Siksi mietin, että en halua niitä laittaa, vaikka itsellä ajateltuna onkin. On vaan aika outoa, jos nimet säännönmukaisesti pyydetään hätäkastetta varten kertomatta sitä ja kysymättä olisiko kaste edes vanhempien valinta. En haluaisi ainakaan itse alkaa sitä sitten selvittämään, jos jotain niin kamalaa tapahtuisi. Eli onko niillä nimillä jokin muukin tarkoitus? Eihän ilman kastetta nimenantoon vältämättä liity kuin papereiden postitus maistraattiin eli mikään tilaisuus ei ole välttämätön nimen antamiselle, ellei itse nimiäisiä tms. halua järjestää. Ja hätäkasteelle ei siis tarvita mitään "korvaavaa" toimitusta.
Onko tietoa kenelläkään?
 
heippa. Tänään mies sitten paljasti mitä on tiedossa naistenpäivänä. En o muistuttanu yhtään ja jännäsin et huomaako mikä päivä on. Huomenna illalla se vie mut tampereelle ja yövytään hotelli ilveksessä, aamiainen tulee la-aamuna sänkyyn ja sit päivän saan shoppailla ilman ostorajaa itelle, vauvalle, tytöille tai kotiin miten haluun. Huisi miten kivaa.
Liikkeistä en siis tästä vielä ole varmaksi tuntenu, mut just katoin etten tuntenu kaksosistaka ku vasta 20 vkolla vaikka oli 2 mylläämässä masussa, tai en sit vaan tajunnu liikkeiksi tuntemuksiani.
Kotidobblerilla kuunneltiin eilen ekaa kertaa ja voi miten ihanaa oli. Hienot äänet ja muks potku ja äänet hävis kai valtteri meni piiloon, taas hetken hain ja löysin ja muks ja valtteri piilloon. Hauskaa oli tytöilläki. Aika elämys niillekki ku ei o ennen kuulleet vauvaa masussa.
 
neitiperho
Jos tulee tilanne, että hätäkaste olisi aiheellinen hoitaa, tällöin tilanteessa kätilö kysyy kutsutaanko pappi paikalle, eli saliin. Jos vanhemmat/vanhempi näin toivoo, niin pappi tulee paikalle ja nimi annetaan esitietolomakkeen perusteella. Nimet siis hyvä olla tiedossa jossakin paperissa, jos vaikka äiti menehtyisi, olisi nukutettuna. Muuten en sitten taas osaa tarkemmin sanoa, mitä sitten jos tosiaan äiti vaikkapa nukutettu ja ei haluaisi, että kaste annetaan.

Mutta joo, tuo tuollainen inhottava aihe muutenkin, jota ei tosiaankaan tee edes mieli miettiä. Mulla taas leppoisaa töissä, sain tosiaan juuri koristeltua miehelle, rahkakakun, jossa suklaa kuorrutus. Njam..ihan alkoi mieli tekemään jo sitä. Päätin oikein ahkeroida ja marsipaanista innostuin muovaamaan koristeet päälle. Vielä pitäis pari tuntia malttaa töissä ja sitten haen miehen lapset ja yllätetään isukki kakulla. Illalla tosiaan vielä sitten syömään ravintolaan. Toivottavasti olisi kiva ilta tiedossa.

Mutta nyt kun lumimyräkästä huolimatta hiljaista niin juostava suihkuun...vielä siis kun pääsee.


 
Mietin tässä, että koskahan se meitin vauva mahtaa oikein sitten syntyä :LOL: Nimittäin viime neuvolakäynnillä täti huomasi neuvolakortista, että niskapoimu-ultran mukaan mun laskettu aika oliskin 6 päivää ennemmin, MUTTA laskettua aikaa ei ihme kyllä oltu silti muutettu neuvolakorttiin. Neuvolatätikin asiaa hieman ihmetteli, kun kuitenkin on lähes viikon heitto.

Se tässä mietityttää eniten, kun tsekkasin kolmen muun lapseni neuvolakortit ja heillä oli ultrassa ollut vain 0-1 päivän heittoja ja nyt on hurjat 6 päivää!! Että syntyykö vauva sitten todellisuudessa jo viimeinen heinäkuuta tai 1 elokuuta?? Ensimmäinen lapsi meni vain 2 päivää lasketusta ylitse, keskimmäinen syntyi TASAN laskettuna päivänä ja kolmas syntyi yöllä, vain 15 minuuttia lasketun ajan jälkeen. Kaikkea sitä miettiikin :LOL:

Onko muilla kokemusta vastaavanalaisesta ja kuin on lapsi syntynyt, neuvolan laskujen mukaan vaiko ultran?
 
äiti lpr kertoi niistä kylkipistoksista. Minulla on ihan samaa, toki oli jo ennen raskautta mutta nyt viime aikoina lisääntyvissä määrin. Muistan että esikoisen odotusaikana kärsin samasta vaivasta eikä kyse ollut mistään vakavasta. Muistaakseni pahimmillaan nuo pistokset olivat juuri silloin kun kohtu kovasti kasvoi.

Huomenna olisi hammaslääkäri, iiiik :) Todella inhottavaa, mutta silti odotan innolla... Olen kuukausia jonottanut sinne ja nyt vihdoin pääsee, puudutusta naama täyteen vaan kun kuitenkin poraavat :) Onpahan sitten hammaskalusto kunnossa (ainakin hetken)!
Minua suunnattomasti häiritsee ja ärsyttää jos tiedän että reikä siellä hampaassa on, vaikka se ei mitenkään vaivaisikaan :D

Ensi viikolla olisi taas neuvolakin, kivaa :) Sydänäänetkin kiva kuulla taas, vaikka Tiitin kunto ei huoletakaan. Hän nimittäin ilmoittelee itsestään useamman kerran päivässä pikku potkuilla, ei tarvi äitin huolestua :heart:

Tänään olisi Hesepäivä ja sen jälkeen viedään miehen kanssa poitsu sisäleikkipuistoon. Mies saa hoitaa sen pojan perässä kiipeilyn, minä pysyn turvallisesti lattian rajassa :)

Kiva oli kuulla että kotiäitin näytteen otto sujui hyvin!

Ja onnea kaikille ketkä liikkeet jo tuntevat!

Lilli ja Tiitti 18+1
 
Mein esikoisella oli laskettu aika kuukautisten mukaan 14.6, ultran mukaan 05.06. syntyi 18.6, eli 4 päivää alkuperäsen lasketun ajan jälkeen. nyt on LA kuukautisten mukaan 30.7, ultran mukaan 05.08, ni kyllä mie mietin et jos se syntyy samalla tavalla ni se syntyis 03.08 eli neljä päivää alkuperäsen jälkee.. mut eihän noihin vauvoihin ole luottamista :LOL: , ne tulee sitten ku haluuvat!!! eli meillä on varmaan sitten 18.8. synnytys käynnissä!! siihen asennoidun, että yli mennään ja reilusti :kieh: .. toivottavasti ei ainakaan liian aikaseen synny..

Kylläpä taas tuli sekava selostus..
 
Noh, mulla esikoisen la aikaistu ultrassa 6 pvää mutta poju syntyi lopulta tämän uuden laskennan mukaan 5 vkoa ennen aikojaan.. ilman mitään muuta syytä kuin että suvussa on tällaista taipumusta (joskin vetäsin pohjat). Tällä kierroksella luotan enemmän 'sukutrendeihin' kuin LA-päiviin, eli oletettavasti toinen pysyisi pari viikkoa pidempään mahassa ja syntyisi vain pari viikkoa ennen aikojaan ;-)

 
Meidän poitsun la oli 7.5, ultra ei sitä muuttanut ollenkaan. Hän sitten lopulta syntyi 18.5 vaikka silloin rv 30 pidettiin peukkuja pystyssä että pysyisi vielä kuukauden verran masussa :) Eli yli meni ja reilusti, en odottelen tätäkään kaveria saapuvaksi kovin aikaisin. Veikkaan että ainakin kolme päivää menee yli :D
 
No ei munka tuttavapiiriin ole tuollaisia miehiä kuulunut. Tämä tapaus muutti tänne muualta ja puolivuotta asuttuaan pyysi mua ulos ku mun työpaikalla päivittäin nähtiin, puolivuotta mietin ja suostuin. Olen kokenut väkivaltaa parissa edellisessä suhteessani ja ajattelen asian näin että olen tämän ansainnut lopultakin. Mutta se siitä.
Lasketuista ajoista sen verran että tytöt synty 5vko liian aikasin eli nytkään en sit tiä koska tää aikoo tulla. Ja jos lääkäri vielä muuttaa la:ta 2vkolla niin en sit tiä yhtään missä mennään. Tosin mä ajattelen näin että hän syntyy sitten kun on siihen valmis ja kaikki lapset on joskus jostakin kautta ulos tullut, yhtään ei vielä ole kohtuun ikiajoiksi jäänyt. Aion laittaa kaiken valmiiksi hyvissä ajoin ettei käy niinku viimeks et menin sairaalaan vaan hakeen kipulääkettä minua vaivanneeseen munuaistulehdukseen ku oli yö eikä apteekit ollu auki ja kas minä olin auki 3cm ja tytöt synty 7.5h päästä. Ei ollu mitään mukana ei edes hammasharjaa. Hih, rouva synnyttää eikä edes tiedä synnyttävänsä. Kyllä hävetti olla niin hölmö.
 
Vilma71, samat fiilarit - tosin mulla kyl meni lapsivedet mut silti 'poikkesin' sairaalaan vaan mukamas tarkistuskäynnille ja alle 2h niin lapsi oli syntynyt. Kotona ei ollut ensimmäistäkään asiaa valmiina kun oli tarkoitus hommailla äitiysloman alettua (alkoi ed. päivänä), mutta hyvin päästiin silti alkuun.

Tällä kertaa jännittää enemmänkin se ettei tule liian kiire (muut suvun kakkoset syntyneet 55min lapsiveden menosta)
 
kaneliomena, minulla Trexan jäi pois elokuussa ja plussa sitten joulukuussa. Aika täpärälle meni sen 3 kk:n varoajan kanssa =). Plussaan asti otin särkyyn muutamia 600 mg Buranoita päivässä - ja niillä jotenkuten pärjäilin (ja vatsa varmaan hurrasi...) Mutta aika pian plussan jälkeen päästiin taas tähän hyvään tilanteeseen. Synnytyksen jäkeistä aikaa ei vielä kannata murehtia - sitä ehtii tekemään sitten, kun se ajankohtaista on. Mutta yksi asia mikä kannattaa muistaa silloin on se, että pitää itsestään huolta. Itseään ei kannata päästään kovin huonoon kuntoon, koska ei sekään ole vauvan etu. Itselläni siis seropositiivinen nivelreuma todettuna noin 20 v sitten. Lääkityksen ja käyttäytymisen perusteella tautisi kuulostaa hyvin paljon omani kaltaiselta.

Väsyttää ihan älyttömästi, ei jaksaisi keskittyä enää yhtään töihin. Oltiin eilen miehen kanssa (työtilaisuus minulle) oopperassa ja sen jälkeen syömässä. Kotiin päästiin noin klo 01 - ja tietty aamulla töihin. Ei vanha jaksa enää tuollaista menoa! Nukkumaan on päästävä kymmenen aikaan ja sillä hyvä |O

Hyviä vointeja kaikille tasapuolisesti! :heart:
 
SK06 Hui melkoista vauhtia teijen suvussa sitten synnytetään. Aika hauska toi sunki kokemus, "tarkistuskäynnille" ja parin tunnin päästä olitki äiti. Joo hyvin meilläkin alkuun päästiin kun toki hommattuna oli melkein kaikki, mut vaan laittamatta paikoilleen kun piti kans äippälomalla laitella. Tällä kerralla sun täytyy olla tarkkana ettei isäntä joudu kätilöks.
 
Tuosta lasketusta ajasta kaks ekaa syntyny laskettuna päivänä, kolmas 8 päivää ennen ja neljäs 8 päivää yli, et saas nähä miten nyt käy?? Ja tuo viimenen oli kans aika kiireellä maailmaan tulossa, vajaa puol tuntia sairaalaan menon jälkeen, 9 cm auki ku olin sairaalas... Nyt sit pelottaaki miten sitä sairaalaan kerkiää ku sinne on matkaa vajaa 50 kilsaa ja aina on ollu nopempi synnytys ku edellinen on ollut :eek:
 
Heips, tänne kuuluu hyvää. Vauva tekee kuperkeikkoja ahkeraan mahassa ja itellä ihan ok olo.
Tytön kans ollaan vaa nautittu talvesta ja ihanista aurinkoisista pakkasilmoista. Miehen sisko tosin on ollu tämän viikon meillä hiihtolomalla, viedään se tänään kotia. Käytiin shoppailemassa kaikkea mukavaa kaupungilla.

Toivotaan et tämä uus tulokas sitte aikanaan ei menis kovin paljo yliaikaiseksi, esikoinen syntyi 41+3 ja se synnytys ei ihan putkee sit menny ku repesin nii lahjakkaasti. Mut pitää asiasta sit puhua enemmän neuvolassa ku synnytys muutenki jo jännittää.
Hätäkaste nimejä ei olla vielä edes mietitty yhtään, mut eiköhän ne sit päätetä miehen kans kunhan ne laput saa neuvolasta ja palautan ne sit seuraavalla kerralla.

Niin ja eilen syntyi siskolle esikois-tyttövauva, minusta tuli 5 lapsen täti
:heart: Ihanaa pääsee vauvantuoksua nuuskimaan :D
 
Meillä oli myös esikolla kiire maailmaan. Rv 35 meni yllättäin vedet ja synnärille ,kun soitin niin sanoivat ,että tule näytille. Supparit alkoi kyllä sitten heti ja kiireesti mentiin. 2h15 min vesien menosta tyttö syntyi. Sairaalaan meiltä on matkaa n. 50 km, joten tarkkana saa tänän toisen kanssa olla. Meillä on neuvolassa kyllä sellaiset ohjeet tälläisissa tapauksissa ,että ambulanssilla mennään ja täältä lähtee kätilö/th mukaan. Ihan turvallisin mielin synnytykseen suhtaudun ja eihän sitä tiedä vaikka tämä menee yliajalle :) .

Täällä vointi edelleen niin hyvä. Väsy on ainut reisa ja närästys. Siihen kyllä Rennie auttaa. Väsyyn ei tahdo edes uni tepsiä. Meidän taapero on alkanut heräänään aamulla jo seiskan pintaan ,kun ennen nukkuin aina kasiin.

Mutta nyt syömään ,jotta jaksaa taas illan opettaa ratsastajia.
-Poni ja Manteli 16+1
 

Yhteistyössä