Elovauvat 2014 <3 *joulukuussa*

Alkuraskauden ultra mulla olisi 30.12 eli 6+2. Olen kahtena aikaisempanakin kertana käynyt. Rauhoittaa mieltä koska mielessä pyörii kohdunulkoinen ja tuulimuna.. ja kieltämättä hölmönä mietin jo synnytystäkin :-D

Oireet nyt: Iltapahoinvointi joka kestää tunnin tai pari, järkyttävä turvotus ja mielialanvaihtelut.
 
Hei,

Hui, ensimmäistä kertaa koskaan missään mitään keskustelupalstaan olen alkanut kirjoitella... Kuitenkin täällä ollaan... Olen kyllä seuraillut kirjoituksianne jo jonkin aikaa.

Testi tehty 7.12, 9.12 ja vahvistus vielä nyt tänään 15.12. Ensimmäinen neuvolakäynti olisi varattuna 14.1. Puhelimessa terkkari sanoi, että 15.1 alkaa vko 10, mutta itse en nyt tiedä miten niin, kun viimeiset menkat alkoi 6.11... noh, he kaiketi tietävät. Niin ja itsekseni olen laskeskellut, että LA olisi n. 14.8... Jos sinne saakka päästään. Tuntuu kummalta, kun toisesta yrityskierrosta tärppäsi. Ja nyt niin paljon kuitenkin jännittää, että ei haluttaisi kertoa vielä kenellekään. Haastavaa näin pikkujouluaikaa, toistaiseksi mennyt hyvin! Mutta joulu ja uuden vuoden juhlat vielä olisi edessä. Katsotaan miten selvitään, en ole koskaan ollut kuppiin sylkijä, joten juomattomuus (vaikka autolla oltaisiinkin) herättää anopissa ja muissa suvun naisissa sekä ystävissä varmasti epäilyt. Kunhan eivät kyselisi... suvun naiset eivät ole olleet kovin hienotunteisia tässä viime vuosina, kun ovat meille kuumeilleet vauvaa jo kauan ennen kuin me tähän päätettiin tosissaan ryhtyä. Tämä "salailu" on tässä se stressaavin vaihe, mutta kunhan sinne neuvolaaan ja koska ties johonkin ultraan päästään, että varmistuu onko vatsassa elämää edes, niin sitten varmasti voi alkaa nauttimaan ja kertomaan ilosanomaa.

Tuo neuvolakäyntikin mietityttää, että millä sitä töissä selittäisi poissaolon. Kun en ole pahemmin sairastellut ja lääkärissä käynyt. Töissä aion kertoa niin myöhällä kuin on mahdollista, ei ole mitään syytä kertoa aiemmin. Kaikki riippunee siitä miten vatsa lähtee kasvuun.

Toistaiseksi olo on ollut hyvä! Väsymys on ainoa konkreettinen oire, joka on ollut. Kaikki muut "oireet" voi johtua mistä tahansa muustakin, joten en viitsi edes pistää niitä tuon solumöykyn syyksi.

No tässä nyt näitä minun ensitietoja... ehkä kirjoittelen vielä joskus toistekin, varovasti.

Elythia 5+4? Auttakaa joku, jos olen väärässä?
 
-j-
Elythia, kuulostat ensikertalaiselta, kuten minäkin :) Eikä mullekaan palstoille kirjoittelu ole kovin tuttua, ihan nyt tämän yrittämisen, oireilun ja sittemmin plussauksen myötä rohkaistuin.

Itse olen kertonut läheisille ystäville ja työkavereille, jouluna kerrotaan isovanhemmille. En pysty huijaamaan kuitenkaan, en malta enkä halua. Itse näen asian niin, että kertominen läheisille ei tee mahdollisesta keskenmenosta tai muusta ikävästä yhtään sen enempää tai vähempää kauheampaa ja todennäköisesti kertoisin keskenmenostakin joka tapauksessa. Mutta ymmärrän hyvin ja täysin tuon lähestymistavan. Kukin haluamallaan tavalla.

Pikkujoulubaarissa huomasin, että karpalomehu ja vichy oli hyvä ja harhaanjohtava yhdistelmä, muut luulivat sitä drinkiksi. Toinen hyvä on Club Mate, joka näyttää aivan oluelta. Tosin se sisältää paljon kofeiinia, joten silläkään ei voi koko iltaa viettää.
 
-j- kyllä vaan, ensimmäistä kertaa pappia kyydissä.. Niin ja olen 28 ja ehdin vielä täyttää 29 ennen elokuuta.
En tiedä mikä siinä on, että haluaa salailla. Ystäville voisin kertoa, mutta en perheille. Ja se taas ei niinpäin tunnu reilulta. Ehkä eniten jännittää juuri nuo suvun naiset ja se hössötys, mikä kertomisesta alkaisi. No saa nyt nähdä, jos joku kysyy niin ei kai sitä valehdellakaan sovi.
Onneksi baari-menoja ei ole tulossa, joulupöydän ruokaviinit vain jännittää :)
 
Semmosta muuten piti kysyä, että onko jollain muulla keltaista sitkeää valkovuotoa? Mulla tulee välillä siis sellasia kunnon "limaklönttejä". Niissä ei ole ollut ikinä yhtään verta. Ihan selviä keltaisia.
 
Pinsuli, mulla kans keltaista valkovuotoa. Jostain joskus luin että johtuu keltarauhasesta, joka pitää raskautta yllä. Eli on ihan normaalia. Sit jos se alkaa haista tai tulee muita oireita, kuten kutinaa niin voi olla joku tulehdus.

Pink ja tirppana 4+6
 
Elythia ja -j-. Täälä olllaan samoilla viikoilla 5+2 ja La näillä näkymin ois 15.8.13, eli samassa aikataulussa ollaan Esikoista ootellaan että kaikki muutokset ym mietityttää. Jouluna aiomme kertoa perheenjäsenille. Jos ei ois tätä joulunaikaa tulossa niin varmaan oottelis sinne "turvallisemmille" viikoille. Ensimmäinen neuvola ois 10.1.14.
 
Täällä yksi elokuinen odottaja lisää. Meille olisi toinen lapsi tulossa, esikoinen on 2-vuotias. La olisi 13.8, eli viikot 5+4 =)

Esikoisen raskausaikana oksensin 24/7 rv 6-21..Nyt jännitän tuleeko tässä samanlainen pahoinvointi, vasta ollut etovaa oloa ajoittain.
 
-j-
Meitähän on täällä monta samoilla viikoilla ja keltanokkia! Ekat neuvolatkin on samoihin aikoihin, mulla 13.1. Mulla on ikää 33, pian taas pykälän enemmän.

Mun oireet tällä hetkellä: painontunne alavatsalla, joskus hetkellisiä menkkakipuja ja vihlovaa kipua lantion sivuilla, kasvanut ruokahalu, vessassa ravaaminen, ruuansulatus sekaisin, finnit, palelukohtaukset iltaisin, turvonnut vatsa, energisyys, keskittymiskyvyttömyys ja erityisesti ja kaikkein selkeimpänä uskomattoman arat ja kasvaneet rinnat. Lisäksi pari kertaa olen maistanut raudan suussa ja vaikka suurimman osan ajasta olen poikkeuksellisen hyväntuulinen, saattaa tuuli kääntyä näemmä hetkessä päinvastaiseen, kuten tänään. Itkuinen, väsynyt tai pahoinvoiva en ole, joka kyllä ihmetyttää.

Miten muilla?
 
PAHOINVOINTIIN VOI KOKEILLA B 6 vitamiinia. Mulla on ollu samankaltaisia oireita kuin nimimerkillä -j- ... Mutta tänä aamuna alko tulla yökkivä olo ja otin B-6 vitamiinin kielen alle liukenemaan ja jonkin ajan kuluttua huomasin unohtaneeni koko yökkivä olon, oltiin esikoisen kanssa syöty hyvällä ruokahalulla jo aamupalat ja olin laittamassa kouluun neitiä. Tässä terveyskirjastosta lainattua:
"Yleensä oireet eivät haittaa normaalia elämää. Moni kuitenkin joutuu muuttamaan ruokavaliotaan, ja on hyvä jättää kahvi, happamat ja kovin maustetut ruoat pois. Kannattaa syödä usein mutta pieniä aterioita sekä juoda nesteitä, jotka tuntuvat parhaiten pysyvän sisällä. Ärsyttäviä hajuja ja makuja kannattaa välttää. Lääkehoidoista ei yleensä ole apua. Hoidoksi on käytetty B6-vitamiinia (annoksella 10–25 mg × 3), mutta tieteellistä näyttöä sen tehosta ei ole."

Kun odotin esikoista n.7v sitten, kahtena aamuna kun oli pahoinvointia ollu se riitti mulle, hain homeopaatilta tabletteja jotka vei pahoinvoinnin mennessään ja sittemmin niitä on käytetty esikoisen matkapahoinvointiin. Mutta valitettavasti niiden valmistus on lopetettu, onneks muutama tabletti on jäljellä...

Tsemppiä teille kaikille näin viikon alkuun!
 
-j-: Mulla hyvin samanlaiset oireet ku sulla. Välillä tuntuu oonko liian oireeton ku ei oo pahoinvointia:) eilen illalla hetken aikaa etova olo ennen ku söin, mut ei muuta. Vatsajuilintaa ja turvotusta on ja tosiaan finniä pukkaa leukaan. Mielialat vähä heittelee, ja palelukohtauksia tulee iltasin. Jännä nähä mihin tämä tästä kehittyy.. :)
 
Kiva, että on muita samoilla viikoilla!
Omista oireista väsymys on tähän asti ollut pahin. Ja väsymys iskee yllättäen, jonka jälkeen ei jaksakaan mitään tehdä hetkeen. Alavatsassa on tuntunut pientä painetta, mutta ei pahaa. Turvonnut olo on jo ja tietyt housut kiristää, onneksi voi laittaa pikkujouluherkuttelun piikkiin :) Finnejä on itselläkin, mutta olen kesällä lopettanut akne-lääkityksen ja iho on kuitenkin ok, verrattuna ennen lääkitystä aikaan. Oireet siis toistaiseksi hyvin vähäisiä, onneksi.
 
Tervetuloa uusille minunkin puolesta ja pahoittelut menetyksen kohdanneille :hug:

Kävin varhaisultrassa lauantaina ja pieni sydän siellä jumpsutti menemään :heart: Kaikki vaikutti olevan hyvin. Voi olla, että la vaan siirtyy, kun koko heitti parilla päivällä. Ensi lauantaina tehdään vielä toinen ultra, jotta saadaan mitattua vauveli kunnolla ja saadaan tarkka laskettu aika tietoon.

Pahoinvoinnista täällä on aika kova pahoinvointi. En ole oksentanut kuin vasta pari kertaa, mutta koko ajan yököttää. Ei ole montaa hetkeä päivässä, että olisi hyvä olo. Moni ruokakin ällöttää, mutta yritän napostella aina jotain pientä, se vähän helpottaa oloa. Pahoinvointirannekkeet on myös koko ajan käytössä.

Pinsuli mulla on myös tuota samanlaista valkovuotoa, ihanaa :$ Välillä pelottaa, että verta lorahtaa, kun sitä tulee niin paljon. Kaippa tuo kuitenkin asiaan kuuluu =)
 
  • Tykkää
Reactions: Pinsuli
Kuulostaa kyllä teillä, Lumihiutale, -j- ja Elythia hyvin noihin viikkoihin sopivilta oireilta :) Ja kyllähän me kaikki tähän mennessä ilmoittautuneet odottajat ollaan hyvin samoilla viikoilla!

Pink89 ja Madeia, hyvä että jollain muullakin on! Se on niiiiiin erilaista ku normaalisti. En muista yhtään oliko esikoisen kanssa tällasta, varmaan.

Tervetuloa H keiju! :flower:

) . ( Täällä turvonnut ja pinkeä on vaan tuo iiiihan alavatsa, eli kohdun seutu. Turvotusta muualla mahassa onkin sitten ihan vaan syömisteni takia… Muita oireita mulla tällähetkellä: itkuherkkyys, kiukustun /korotan ääntäni helposti, päivittäiset päänsäryt, se keltainen valkovuoto, herkät nännit, väsymys, ajoittainen pahoinvointi, nivusten nippailut, nenän tukkoisuus ja verta nenästä niistäessä.

Eniten mua ihmetyttää noi mun rinnat, koska ulkoisesti niille ei ole tapahtunut sitten yhtään mitään! Eikä niitä sillee hirveesti särje. Mites te muut jotka olette aika vasta/ennen imettäneet? Miltä teidän rinnat tuntuu?

Hyvää viikonalkua naiset! :)

Pinsuli ja himpula(?) 7+3 <3
 
Viimeksi muokattu:
(.) Nopeat terveiset VU:n jälkeen. Sikäli hyviä uutisia, että yksi alkio löytyi ja vahva syke myös. Muutenkin kaikki näytti olevan ok, ei tulehduksia, kohdunsuu siisti yms. Pienoinen takapakki on se, että viikkoja on alkion koon perusteella vaan 6+1 (kuukautisten mukaan 8+0). Eli LA siirtyy tämän mukaan 10.8.

Yhtä juttua en vaan tajua. Laskin "hedelmöitysjankohdan viikkojen 6+1 perusteella. Laskuri antaa hedelmöityspäiväksi 17.11. Olen tasan merkannut kalenteriin yhdyntäkerrat, ja tuohon väliin ei osu yksikään. Edellinen kerta oli 12.11. ja seuraava 26.11. Käsittääkseni munasolu pysyy hedelmöittymiskykyisenä max pari päivää (?) ja siittiöt kelvollisina 3 päivää. Eipä tässä muuta, kuin toivottavasti alkio voi kuitenkin hyvin, eikä tuo pieni koko kerro jostain ongelmasta. Mietityttää. Aiemmin mulla on hyvin pitänyt paikkansa viikot, max 3 päivällä on korjaantunut suuntaan tai toiseen. Onko teillä muilla lapsellisilla heittänyt näin paljon?

Mussukka ja pikkumussukka 6+1
 
Voi että voi ihminen olla väsynyt |O Varmaan johtuu tästä flunssastakin, mutta on tällä raskausväsymykselläkin osansa. Kuume on laskenut, joten töihin oli tultava, mutta nyt vuotaa nenä ja ääni on ihan käheä vaikka kurkkuun ei koskekaan. Panadolin voimalla painetaan eteenpäin. Onneksi on suht rento päivä töissä.

Tervetuloa taas uusille :wave:

Tänään on ensimmäinen neuvola. Kenelläkään muulla ei ole vielä tainnut olla? En oikeastaan neuvolaa edes jännitä, koska siellä vaan rupatellaan niitä näitä. Katsoin juuri aamulla vanhasta neuvolakortista että viime raskaudessa ensimmäinen käynti oli 8+0 ja silloin ei kuunneltu sydänääniä. 12+0 kuunneltiin ja kuului. Eli ei tarvitse jännittää kuuluko sydänäänet kun ei niitä kuitenkaan näin aikaisin kuunnella.

Olen kyllä niin kova pelkäämään tämän pienen puolesta ettei tosikaan. Kaikki pienet oireet ja oireettomuudet saa mielikuvituksen laukkaamaan. Ei se kai auta kuin odottaa sitä seuraavaa ultraa ja viikon 12 päättymistä, että uskaltaisi jo enemmän luottaa tämän onnen jatkumiseen.

Pahoinvoinnista
Eilen aloin miettimään, että ei minulla kyllä näin huono olo voinut olla edellisessä raskaudessa. Tai ehkä olikin, mutta en vaan muista. Enkä siis ole vieläkään oksentanut kertaakaan, mutta mikään ei vaan maistu. Nälkä tulee usein ja jos kolme tuntia ehtii vierähtää syömisestä niin alkaa tulla huono olo. Mutta katson jääkaappiin ja totean, että en pysty kuvittelemaan syöväni sieltä mitään. Viikonloppunakin oli pikkujoulujen takia tarjolla ties mitä herkkuja, suolaista ja makeaa, ja minä kaivoin kaapista näkkäriä kun se oli ainut mitä pystyi syömään voimatta pahoin.

mariet ja pieni 7+3 :heart:
 
Tässä välissä olikin jo ehtinut tulla monta viestiä :)

Onnittelut hyvistä ultrakuulumisista :flower:

Mussukka82
Ainakin keskustelupalstojen perusteella ne siittiöt voi elää lähemmäs viikonkin jos oikein hyvin käy eli veikkaan, että tuo 12.11 on vielä ihan mahdollinen :) Milloin teit positiivisen testin? Sekin kertoo kai jotain hedelmöittymisajankohdasta.

Pinsuli
Minulla on rinnat muuten ihan normaalit, mutta nämä nännit on koko ajan nököllään. Ei todellakaan ollut tällaista oiretta ensimmäisessä raskaudessa (eli ennen imetystä). Tänään itseasiassa ei aamulla ollut niin herkät, mikä sai taas huolestumaan. Mutta kaipa nämä oireet vaihtelee ja heittelee päivästä toiseen.

Viikoista
Ollaanhan me kaikki tosiaan melko samoilla viikoilla :) Mutta edellisellä kerralla minulla oli laskettuaika kuukauden loppupäässä ja muista kyllä miten tuntui, että ne muutaman viikon edellä olevat olivat jo niiiin paljon pidemmällä. Vaikka käytännössä kun sinne synnytyksiin päästään niin järjestys ei ole välttämättä ollenkaan sama kuin tuossa laskettujen aikojen listassa :)
 
Mussukka82: Kuinka säännöllinen kierto sulla on? Jos kierron pituus vaihtelee etkä ole varma ovisajankohdasta niin toi kuulostaa ihan järkevältä mun korvaan :) Siittiöt voi elää useita päiviä, jopa viikon. Meillä kävi viime raskaudessa niin että olivat sinnitelleet päivätolkulla.
 
Aada78, mariet ja MamaButterfly. Kiitos vastauksista! Jos ne tosiaan voi säilyä viikon hengissä, ni sitten tuo on mahdollista. Tuli vaan jotenkin vähän hullu olo, kun en saanut päiviä mitenkään täsmäämään :) Mulla oli pientä punaista vuotoa 21. ja 22.11. ja luulin että menkat alkaa. No ei alkanut ja raskausoireita tuli. Tein negan testin iltapäiväpissasta 26.11., mutta positiivisen pe 29.11. aamulla. Kierto on vaihdellut 27...40 päivää :) Yleensä 31-34 päivää.

Kävin omalla kustannuksella (auts) Terveystalolla ja lääkäri näytti miten koko oli 1/3 siitä mitä 8+0 tilanteessa pitäisi olla. Onneksi en mennyt vielä viime viikolla, silloin ei kuulema olisi voinut näkyä vielä sykettä ja olisin varmasti ollut superhuolissani.

Mussukka82 ja pikkumussukka 6+1
 
Viimeksi muokattu:
Mussukka82
Jos 26.11 on vielä ollut nega ja 29.11. jo positiivinen niin luulenpa noiden viikkojen pitävän hyvinkin paikkansa! Sinulla on silloin ollut vasta dpo9 eli erittäin todennäköinen nega ja jos olisit ollut jo pari viikkoa pidemmällä niin kumma jos olisi vielä negaa näyttänyt. Eli kaikki hyvin :)
 

Yhteistyössä