Elovauvat 2014 <3 *joulukuussa*

Mmaria, huh mä oon täällä nyt peukut ja varpaat pystyssä!

Tänään sain varattua neuvolaan aikaa 9.1. olisi eka käynti, mutta harmittaa ihan kauheasti etten ehtinyt ajoissa tänään äitipolille soittaa..
Maanantaihinko asti tässä pitää oikeasti jaksaa odottaa? Noh, kun sen ajan sinnekin sitten saisi tarpeeksi nopeaan! :)
Niin ja pitää toivoa, että kaverilla ei juuri tällöin ole menoa mihinkään, että voi olla tytön vahtina sen ajan, kättärille kun eivät ota lapsia mukaan huoneisiin enkä miestä voi vahdiksi nakittaa kun hänet haluan mukaan. Äidilleni en tyttöä voi pistää, koska kysyy tietysti syytä miksi tarvitsen hoitajaa ja näin varhaisessa vaiheessa raskautta en ole valmis vielä kertomaan hänelle.

Phuuh, noh kai tästä asiat lutviutuu ja äitipolilla kaikki on ok, mulla ei ole hajuakaan mitä siellä puuhataan kun ei esikoisen kohdalla mulla mitään perussairautta ollut!

Tänään taas kuvottanut niin vietävästi varsinkin just tuo tupakanhaju, vaikka tupakoinut henkilö seisoi musta monen monta metriä kaukana, silti haistoin. Kahvi taas maistunut niin kitkerältä, etten sitä ole pystynyt juomaan muuta kuin oma keittämääni. Ja uusi ällötys tuli tänään mandariineista.. Tyttärelle piti sellainen kuoria ja niin paljon yökötti kun se haju jäi sormien päihin.
 
Toivottavasti mullakaan ei tuo myooma vaikuttaisi negatiivisesti raskauteen, myooma on 12cm halkaisijaltaan. Nyt vaan pelottaa kun alko verta vuotaan, pelottavaa, neuvola olis perjantaina. Luulen että meen maanantaina tarkistuttaan onko kaikki hyvin..
 
Täällä ois yks odottaja lisää palstalle! Olen jo aiemmin seurannut ketjua ja nyt päätin ryhtyä itsekkin kirjoittelemaan. Olen viikolla 5+0, laskettu aika on 15.8.2014. Ikää on 28 vuotta ja esikoista odottelen. Vointi on ollut hyvä, menkkamaista kipuilua ollut, sekä turvotusta erityisesti iltaisin. Myös palelukohtauksia tullut useampina iltoina. Naama kukkii ja ruoka maistuu liiankin tiheästi. Pahoinvoinnilta oleb n välttynyt ainakin vielä.

Alkuraskauden ultraa olen harkinnut, millä viikoilla olette sielä käyneet? Välillä iskee epävarmuus onko sielä kohdussa oikeesti jotain elävää ja keskenmenon mahdollisuuskin mietityttää. Eli varmaan samoja ajatuksia muillakin. Jospa täältä saisi sitä vertaistukea, koska vielä ei ole tullut kovin jaettua tätä asiaa lähipiirille. Joulun aikaa tosin ois tarkotus perheenjäsenille kertoa..
 
Pahoinvointiin oon kokeillut rennietä ja Sea Band rannekkeita, ei auta ainakaan mua :| mut joillekki noi rannekkeet auttaa. Mies toi novellen aprikoosi/jasmiini juomaa, nyt pysyy tälläne vesi sisällä, ku Se hanavesi ei pysy. Saunakin auttaa pahaan oloon, muis raskauksis en oo huomannut mut nyt selvästi helpottaa oloa.
 
Täällä myös yksi odottaja varovasti siirtyy heinäkuisista tänne elokuun puolelle. 14.11. alko km-vuoto. Viikkoja oli 5+. Ja tällä viikolla digiin pärähti 2-3 <3 En uskalla nyt vielä suuresti iloita, mutta pikkuhiljaa... 7.1 olis neuvola ja varhaisultra. Toivottavasti tän alun yli nyt selvitään.

Minä oon 29v äiti savosta. Ennestään meillä on tyttö -09 ja poika -11.

Fb-ryhmä kiinnostaa, kunhan tässä uskaltaa niin pitkälle ajatella :)

- ss ja toukka 4+1?? Onkohan nuo viikot jo enempi ku digi näytti toissapäivänä tuon 2-3 jo?
 
Fiinaliina: pahaolo tuntui pelkälle pahoinvoinnille, mutta selvästi seassa oli myös närästys joka katosi muuhun pahoinvointiin :) minua siis muutenkin närästelee ja siihen on ihan lääkkeet, mutta nyt naamioitui hyvin pahoinvoinnin kylkeen.

Ja rennie on onneksi halpaa tavaraa kokeilla. Se 27kpl maksoi reilut 3e :)
 
Piccola
Kiva saada mukaan myös muita ulkomailla odottajia. Minä odotan Ranskassa :) Lentämisestä sen verran, että lennän Suomeen neuvolaan ja seulontoihin helmikuun alussa meidän 1,5v pojan kanssa. Tuolloin olisi viikkoja 15. Takaksin lennän Ranskaan helmikuun lopussa pikkujätkän kanssa ja tuolloin olisi sitten rv 18. Kokonaan Suomeen lennän myöskin kaksi pojan kanssa toukokuussa jolloin viikkoja olisi kasassa n.27 ainakin ;D Ja haastavaksihan tämän tekee se, että joudun mahan kanssa olemaan jätkän kanssa, joka ei siis omaa istumapaikkaa saa koneessa vielä :D

Doppler
Ostin esikoista odottaessa. Äänet sain kuuluviin muistaakseni 8-9 viikoilla. Nyt omat vanhempani tulevat viikon päästä tänne meidän luokse joulunviettoon ja äiti kävi kaivamassa Suomen kotimme varastosta ton vempeleen ja kuljettaa sen tänne. Toivottavasti vain toimii ;)

Turvottaa turvottaa ja turvottaa

Viime viikonloppuna oli aivan järkyttävät pahoinvoinnint ja väsymykset. Alkuviikkokin meni ihan puoliunessa. Nyt pari päivää ollut yllättävän hyvä olla. Pelottavaa sekin :O

Varhaisultrasta
Sain ajan ja se onkin jo maanantaina 16.2 Jännittää niin kovasti. Paljon enemmän kuin esikoisesta. Ei sitä edes tajunnut silloin/ osannut jännittää.


Halauksin

Hemutus ja ? 7+1

ps. Kiinalainen kalenteri sano esikoisesta poikaa ja poika tuli. Nytkin sanoi tästä tulevan poika. Pienoinen tyttötoivomus olisi mutta pääasianhan se on että kaikki on kunnossa. Pahasti kuitenkin näyttää että miehen sukuun ei muita kuin poikia tule :p
 
Mussukka82, hyvähyvä! Mistäs kirppikseltä muuten löysit sen mammavaateosaston?

Candyqueen, joo täälläkin nippailee vatsasta!

Vaatteista,
Kietaisuvaateosasto toimii tosiaan aika hyvin. Mulla meni viimeraskaudessa juhlissa semmonen Marimekon kietaisumekko, jossa on se vyönauha aika korkealla, siinä rinnan alla. Ei siis mikään äitiysmekko, mutta oli vielä päällä yksissä häissä viikkoa ennen laskettua aikaa. Kietasuhommeleiden lisäksi myös tuubityyppiset trikoomekot toimi. Eli siinä vaiheessa kun mahaa ei edes voisi enää piilotella niin strategia b käyttöön: korostetaan mahakumpua!

Finaliina, kiitos vaatelinkistä

Lentämisestä. Keväälle olisi kutsu häihin jenkkilään. Olen lähdön suhteen vähän kahden vaiheilla. Pohdin vaan että mitenkähän 8h aikaeron kanssa, josko on vahingollista odottajalle tai vauvalle. Pitääpä kysellä neuvolassa.

Kahvi, voi h******i ku väsyttää. Jätin kahvinjuonnin kokonaan. Lisäksi flunssa päällä. Oon ottanut tänään kolmet päivätupluurit.

Doppleria en meinannu hankkia, jotenki tuntuu että sitä vaan ottais siitä stressiä.

Närästykseen, Ensinmäinen, Rennie tosiaan toimii ja sitä saa raskaana käyttää, vaikuttaa vain paikallisesti. Apteekista saa ilman reseptiä ja monen makuisenakin. Suosikkini on lakritsi :)

Hajut, joo huh esim tuhdit partavedet ottaa aika pahasti nenään.
 
Ai niin

Pahoinvoinnista, joku suositteli mulle viimeraskaudessa akupunktiota. Oli kuulemma toiminut. No. Mun akupunktiokäynti oli kyllä tosi koominen episodi. Neuloja tungettiin joka paikkaan, mm. kielen alle (!!!). Ravitsemussuosituksena hoitaja käski syödä joka aamu hirssipuuroa. No hemmetti kun sitä puuroa rupesi keittelemään niin siinähän kesti aina niin kauan että jo ehti laatta taas lentää ennen aamiaista.. Eli akupunktio jäi mulla kyllä vähän kuriositeetiksi.

Elovaavi, vieläkö ne pahoinvointirannekkeet on jeesannu? Mulla oli viimeraskaudessa semmoset. Kerran unohtu yöksi päälle ja sit aamulla mulla oli ihan jäätävä päänsärky, olisko niistä johtunut. Saattoivat olla kuitenkin muuten ihan hyödylliset täytyypä taas etsiä ne esiin.

Tsemppiä Princessa ja muut pahoinvoivat, itselläni ei ole vielä edennyt olot purjolevelille, tosin jos vanhat merkit pitää paikkansa niin kyllä tässä vielä kerkiää...

Skonssi 7+5?
 
Tulisin myös mukaan tähän ryhmään.
Tein tuossa raskaustestin sopivasti hääpäivän vuosipäivänä vai miten se nyt sanotaankaan, ja nyt olisi laskujen mukaan 6+1 ja laskettuaika 7.8.2014

Entuudestaan mulla on jo useampi tenava ihan tuon saman miehen kanssa ja tämä on meille vähän kuin iltatähti vaikkemme kumpikaan ole kuin vähän yli 30..

Nuorin on nyt 5 ja ei ihan ehdi täyttää vielä 6 kun tämän hippusen pitäisi syntyä.

Neuvolaan soittelin tuossa eilen ja sain ajan 3 tammikuuta, sanoi et se on just silloi ku on 9 viikot tasan niin ku pitää eka neuvolakäynnille olla..?

Toivottavasti kaikilla sujuu odotus hyvientuulien alla .)
 
Huomenta! :) Päivittelin eilen pävällä Monski94:sen listoille, mutta enpä muistanut siitä sanoa… :D Nyt sitten tämän viestin jällkeen päivittelen lisää.

Tervetuloa uusille! :flower:

Mmarialle ja Samapolle tsempit! <3 Toivotaan että molempien vuodot ovat vaarattomia.

Tähtipölyä , en tiedä tuosta rajasta millon voi olla eka neuvola, mutta mulla on viikolla 7+6 :eek: Liekö se tarkoittaa, että yhdeksännellä viikolla voi aikasintaan olla neuvola, eli viikolla 8+? Sillon mulla olis just siinä rajoilla.

Tosi useella tuntuu olevan tuota pahoinvointia :/ Mulla meinaa olla vähän aamuisin (nytkin) ja iltaisin, mutta se on hyvin lievää ja menee heti syömisellä pois. Tsempit kaikille pahoinvoiville!

) . ( Tänne ei kuulu mitään erityistä. Olot ja oireet on samat ku ennenkin, nyt on tullu kyllä taas lisää tuota painontunnetta alavatsaan. Edelleen pelottaa se ettei masussa olekaan kyytiläistä, kun on niin epäuskoinen olo koko hommasta… Olis jo torstai.

Pinsuli ja himpula(?) 7+1 <3
 
oireista eli lievää pahoinvointia edelleen lähes koko ajan ja veren sokerit pitää kyllä huolen että syön tiheästi :D kannattaa ehkä kokeilla jotain korppuja/riisikakkuja yöpöydällä, että voi syödä ennen kun nousee :) auttaa mua ainakin.. Muita oireita on sitten ajoittaiset menkkamaiset kivut alavatsassa (välillä masu taas on autuaallisen tyyni), alaselkää särkee usein ja paljon, samoin päätä ja yleensäkin lihaksia. Lämmöt koko ajan n. 37,1 astetta (sen takia näin koko viime yön painajaisia). Tissit siis suurentu yhellä kuppikoolla ja nännit on niin kovat, että ne näkyy tavallisista topatuista rintsikoista läpi :D lisäksi nenä on koko ajan tukossa, janottaa, turvottaa, käsiin tulee helposti haavoja, limakalvot kuivahkot (valkovuotoa lorahtelee tosin joka päivä) ja silmät kanssa kuivuu välillä.

Jes mennään miehen kanssa tiistaina ruotsin laivalle :3 pikkuisen "eka" matka ^^

Candy & Napoleon 5+0
 
Viimeksi muokattu:
Minulla on neuvola jo maanantaina eli 7+3. Kai se riippuu kunnasta, että milloin aikaisintaan otetaan ensimmäiselle käynnille. Ja tämä joulu varmaan sekoittaa vähän pakkaa.

Äsken oli oksennus niin lähellä että oli pakko mennä jo vessaan valmiuteen mutta ei onneksi tullut. Oli jo huono olo ennen kuin nousin sängystä ja ajattelin että pakko laittaa suuhun jotain jos auttaisi. Ainut mitä teki mieli oli maito, joten join vähän maitoa ja menin etsimään vaatteita nii johan tuntui että nyt nousee ylös. Ei siis sovi minulle tämä syöminen heti heräämisen jälkeen. Arkipäivinä kun olen tottunut että herään puoli seitsemältä ja vasta yhdeksältä syön ensimmäisen kerran töissä kahvitauolla.

Tervetuloa taas uusille :)

mariet ja pieni 7+1
 
Mä ajattelin soitella vasta neuvolan joskus rv 6. Jos sais sinne rv10 neuvolan nii kuuluis varmaan jo sydänäänet. Meinaan esikoisesta oli eka neuvola rv10 ja oli niiiin helpotus kuulla sydänäänet. Me ei sielä varhaisultrassa käydä niin täytyy yrittää se kuuntelu saada ekalle neuvolalle, nii yritän saada sen just myöhemmäks. Sitte onki sopivan lyhyt aika sikiöseuloihin ja ultraan siitä, niin lähtee sitte rullat pyörimään. Nyt vaa odotellaan :D onneks täs on joulu ja lomamatka Lappiin ja esikoinen nii aika menee vähä siinä sivussa

Lumineiti ja pikku-Dalek 4+1
 
Tähtipölyä78: Tervetuloa sinulle ja myös muille uusille! :flower: Jos olet nyt 6+1, on sulla laskettu aika 8.8.2014. Sama kuin mulla :) Mullekin uusi juttu toi että neuvolakäynnille pitäisi olla 9 viikkoa täynnä? Ehkä teillä kuunnellaan sydänäänet ja siitä syystä mennään myöhemmin? Mistäpäin olet? Itse olin menossa neuvolaan jo 20.12. mutta siirsin sen 31.12. jotta ehdin käydä vu:ssa ensin.


Mulle voisi päivittää VU 20.12.
 
Kiitokset tervetulo toivotuksista! Ihana kuulua johonkin ryhmään!

Keski-suomesta olen, ja Jyväskylässä on tuo ultraus sit varmaan joskus tammikuussa.
Näköjää ku yöllä kirjoittelin tuon ekan viestin ni siis mulla oli torstaina tasan 6 viikkoa ja nyt se +2 siihen.

Olin joskus jostain lehdestä lukevinani että noita neuvola käyntejä aijemmin synnyttäneillä harvennetaan, tiiä sit.

Paljonkohan nuo varhaisultrat maksaa?
 
Meillä oli just varhaisultra. VItsit et jännitti mennä sinne... Siellä oli pieni 0,56cm pallero, ihan oikeassa paikassa ja sydän löi vimmatusti =) kaikki oli hyvin kuulemma, ja vastasi kokoonsa nähden raskausviikkoja. <3 oon niin onnellinen ja helpottunut, kun näki tämän kaiken <3 kuviakin saatiin sähköpostiin. Nyt sitten voi olla vähän helpottunut ja kertoa jouluna tämän ihanan asian perheelle. Neuvola onkin sitten 8.1..sitä jäädäänkin nyt odotteleen.

Pitääpä itsekkin testata tota rennietä pahoinvointiin, jospa siitä olisi edes vähän apua.


ihanaa lauantaita kaikille =)
 
Pelottaa. Ei saa olla lopun alkua… :(

Mulla alkoi aamulla särkeä alaselkää tosi paljon. Semmonen inhottava, tasainen kipu tuossa ihan ristiselän alapuolella. Vatsassa ei nipistelyjen lisäksi kipuja, vaan painon tunne. Kipu on selässäkin vähän tuollaista painontunnetta nyt. Vuotoa ei ole. Ihan plussauksen jälkeen alaselkäkivut on ilmeisesti normaaleja, kun voivat liittyä menkkoihin jotka eivät alkaneet. Mä oon kuitenkin 7+1 tänään. Nyt selkäkipu on siirtynyt tuonne vasemmalle puolelle lähemmäs kylkeä ja pistää ikävästi. Muuten ei satu. Mua pelottaa… :(

Päivitetty.
 
Älä pinsuli vielä huoli. Mulla on ainakin kokoajan ollut tunnetta selässä ja viime raskaudessakin taisi alkaa juuri näillä viikoilla. Ja sitähän sitten jatkui synnytykseen asti. Jotain hormonaalista vissiin.
 
Meni kesken. Koko yön itkin, kun tajusin ettei kaikki ole kunnossa (raskausoireet vähenivät selvästi, vaikka ei sekään aina tarkoita keskenmenoa) ja olin vain varma, että menee kesken, aamulla alkoi verenvuoto ja käytiin päivystyksessä ja oli mennyt kesken. En ymmärrä miten tämä tuntuu näin pahalta, vaikka ei edes tiedä onko siellä ollut vain tuulimuna vai mikä.

Vielä läheisille puhumisesta. Olen kuitenkin kaikesta huolimatta tyytyväinen, että kerrottiin minun ja miehen perheille. Nyt meillä on tukea heistä jokaisesta. Pitäisin itse sääntönä sitä, että kenelle aikoisi myös kertoa keskenmenosta, niin voi kertoa raskaudesta. Oli ihana heidän kanssaan muutama päivä iloita ja on ihana, että nyt ei tarvitse salata surua.

Mutta eiköhän tämä olo pian helpota, ennemmin näin aikasin (5+1) kuin sitten myöhemmin, ei ole vielä edes ehtinyt sopeutua ajatukseen äitiydestä ja ainakin meillä hedelmöittyminen onnistui heti ensimmäisellä yrityskierrolla, niin josko tästä vielä uudelleen raskaaksi pian tulisi.

Toivottavasti teillä kaikilla jatkuu raskaudet hyvin.
 
Kiva kuulla kaikkien varhaisultrista että kaikki on ollut hyvin! :)

Pinsuli mullakin jomotteli hieman alaselkää, mutta totesin sen johtuvan ruuansulatuksesta, joka on itselläni aivan sekaisin.

Oloista Aiemmin tuntuneet mahakivut ovat siis helpottaneet, mutta nyt sitten ruuansulatukseni on aivan sekaisin, joka aiheuttaa sitten taas toisenlaista kipua ja ikävää oloa. Huoh, enpä sano muuta :D
Muuten mahaa turvottaa (työhousut kiristää) ja rinnat on hieman hellät ja pinkeät.

Täällä ajateltiin kertoa jouluna perheillemme pikku Tyypistä, vaikkei varhaisultrassa käydäkään. Neuvola on onneksi ennen joulua! Joudun nimittäin heti ensi vuoden alussa kertomaan asiasta työpaikallani, sillä työpistettäni täytyy muuttaa raskauden takia, ja tahdon perheidemme kuitenkin tietävän asiasta ensimmäisenä :)
 
Pinsuli
varmasti kaikki siellä pienellä hyvin. Mulle lääkäri sanoi varhaisultrassa, että monesti niillä joilla on paha olo ei pahemmin ole vatsankouristuksia, kun heillä on niin korkeat hormonipitoisuudet. Kun taas niillä jotka eivät kärsi pahoinvoinnista on monesti enemmän kipuilua vatsanseudulla ja selässä alkuraskaudessa.
Lisäksi hän sanoi, että jos kärsiin jomman kumman puoleisesta kipuilusta enemmän niin se voi kertoa sen kummasta munasarjasta vauva on saanut alkunsa.

Joku kyseli 4D ultrasta.
Meillä jo nyt VU:ssa vauvaa katottiin 4D:nä ja ihan varmasti haluan sit kun hän on isompi mennä kattomaan uudestaan - oli sen verran siistiä!

Toothie
Halauksia ja plussapuhureita tuleviin kiertoihin!

Pahoinvointirannekkeet
Mies osti mulle semmoset, ja en oikein osaa sanoa onko ollut hyötyö. Olo on kuitenkin välillä niiiiiin huono, etten osaa sanoa, helpottaisko se sit jossain vaiheessa. Yöllä en oo niitä pitänyt ja aamulla auttaa, mun syö jotain ennenkuin nousee sängystä ylös.

Taikausko
Jee, ihania ultrauutisia sillä!
 

Yhteistyössä