Elovauvat 2014 <3 *joulukuussa*

-j-
Aada, kiitos tosta tilastosta. Hyvä muistaa välillä, että todennäköisyydet ovat lopulta aika pienet ja pienenevät koko ajan.

Mun oireet saattavat olla hieman "laimeammat" nyt kuin vielä tovi sitten, ainoastaan rinnat ovat pysyneet älyttömän kipeinä. Vatsa on kasvanut/turvonnut niin, että pitäisi lähteä housuostoksille. Monsuliino, en usko että sulla on syytä huoleen, olen näitä palstoja selatessa lukenut lukuisista oireettomista :)

Aika kuluu hieman liian hitaasti. Vaikka en vielä edes halua/osaa ajatella kovin pitkälle, haluaisin alkaa nauttimaan tästä olotilasta rauhassa ja enemmän. Onneksi voin kuluttaa aikaa ruuan miettimiseen ja syömiseen (pahoinvointia ei ole edelleenkään). Olen aina nauttinut ruuasta ja nyt vielä enemmän: ruoka maistuu paremmalta ja on hyvä syy suunnitella monipuolista, terveellistä ja maistuvaa ruokavaliota. Ah, rakas harrastus on upgreidattu aivan uudelle tasolle :LOL: Koska joulupöydän kalat jäävät tältä vuodelta vähiin, on mulla nyt painava syy suunnitella ihan omat alkuruuat :D
 
-j-
Äh, olinpa tökerö! Pahoittelut kaikille niille, jotka kärsivät kammottavasta pahoinvoinnista. Raskaus on mulla vasta niin alussa, että tulen varmasti perästä ja saan tuta oman osani ja nieleskelen sanojani.
 
:LOL: Repesin -j- tuolle hypetyksellesi! Nautiskele nyt vain rauhassa hyvistä oloista ja ruokahalusta! Kyllä säkin vielä ehdit ;)

Täytyy kyllä sanoa että ei tämä töissä oleminen mitään herkkua ole. Väsyttää niin tautisesti ettei oikein mitään saa aikaiseksi ja hommia kyllä olisi. Ja sitten tämä pahoinvointi... Kokoajan pitää olla jotain syömässä ettei huono olo pääse yllättämään. Mä kyllä suuresti ihmettelen jos ei työkaverit vielä ole mitään tajunneet.

Tänään on taas kerran yritetty soittaa neuvolaan ja tuloksetta. On se kumma paikka kun ei puhelimella läpi pääse! Eikä kyllä takaisinkaan soitella vaikka olen soittopyynnönkin jättänyt. Tämä on ilmeisesti sitten sitä säästöä...

-tiiti-
 
Mulla on ollut tää pahoinvointi tosi pientä, kuin mitä oli esikoisen kanssa.. Silti tää on vähän sellainen juttu, että kun siitä mainitsee niin kohta varmaan alankin laattailla kahtakauheammin. Siis yhden ainoa kerran olen oksentanut, yhden kerran on noussut pienen pieni pala kurkkuun ja loput onkin ollut sitä yökkimistä. Tytön kanssa mä vietin näillä viikoilla vessanpytyn äärellä enkä edes tyhmänä osannut arvata vielä raskautta:)D).

Mulla on nippailut tosi paljon molempia munasarjoja, välillä todella kivuliaastikin. Myös häpyluun kohdille tulee sellaista viiltelevää tunnetta välillä, mitä oli esikoisen kohdalla varmaan joskus viimeisillä viikoilla(?). Osaisko joku kertoa mitä tää vois olla, tuntuu, että pitäis heittäytyä ihan kasaan ettei koskisi.

TÄÄ TURVOTUS! Tää on ihan mahdotonta! Joo, mä tiedän, että toisen lapsen kohdalla kohtu kasvaa nopeampaan, mut oikeasti miten mun vatsa voi olla jo niin turvonnut, että se näyttää samalta kuin esikoisen kohdalla viikoista 15+ eteenpäin.
Tokihan varmaan vaikuttaa, että tässä raskaudessa lähtöpaino on kymmenisen kiloa vähemmän kuin aiemmassa, kun rasvakudostakin on nyt vähemmän jo ennalta, mutta tuntuu silti hullulta käyttää näillä viikoilla jo mammahousuja kun farkut kiristävät. Ja juuri kun ehdin myydä pois kaikki kivoimmat vaatteet ja lahjoittaa pinnasängyn eteenpäin tulee niille sittenkin heti tarvettakin(toivottavasti), tää on jotenkin niin ironista!

Mun mielialat heittelevät hulluina ja saatan hermostua tolle uhmikselle todella pienestä, sitten tulee huono omatunto kun on rähjännyt ja alan itsekseni pillittelemään.
Tyttö katsoi äsken seikkailija doraa ja se ohjelma saa mut repimään jo hiuksia päästäni, samalla sitten nauran melkein pissat housuissa joillekin ihan tyhmille jutuille.

Ja nää tissit! Siis oikeasti, olin joku noin kuukausi, vähän reilu sitten ehtinyt jo juhlia kuinka maitorauhasten aiheuttama patti rinnassa oli kadonnut, niin mitä vielä se tuli heti takaisin ja kaksin kertaisena. Nyt jos tän raskauden kanssa päästäänkin loppuun asti niin en kuuntele mitään neuvoja neuvoloilta ja tutuilta imetyksen suhteen, sen takia mulle viimeksikin se imetys tyssäsi kun neuvolassa käsketään heti antamaan lisämaitoa, vaikka toinen ei osaa edes kunnolla rintaa ottaa suuhun. Ja miksi imetysotteita ei voitu ohjeistaa?

Nää sokeriarvot vaan jatkaa pomppimistaan, ja otti päähän ihan sikana se äitipoli ajanvaraus; neuvolan ajanvaraukseen jonotus, käskevät soittaa äitipolille, soitan sinne käsketään soittaa neuvolaan uudestaan lähetettä varten, jonottelen ja odottelen takaisin soittoa, varaa soittoaikaa seuraavalle päivälle, mutta kuitenkin soittavat mulle paskimmalla mahdollisella hetkellä takaisin ÄITINI EDESSÄ, joka ei vielä tiedä koko raskaudesta, ja kaiken huippu on ettei tää neukkutäti tiedä mitään diabeteksestä, ei ymmärrä kun selitän etten todellakaan pistä mitään kiinteitä määriä insuliinia aterioille päivittäin vaan se määräytyy hiilareiden mukaan.. Sit hän miettii pitkään mitä kirjoitella lähetteeseen. Öööööö kirjoita siihen, että yksi yksikkö per 10 grammaa, että vaikka sinä et ymmärrä noista mitään niin siellä äpllä tietävät varmasti.
Nyt en tiedä sit et tuleeko kättäriltä puhelua vai laittaako kirjeen ja mua jännittää ihan kauheasti. Sit kun en tiedä, että mitä ne ekalla käynnillä tekevät? Ultraako vai onko se pelkkää liibalaabaa??? Onks kellään hajua?

Meillä kävi hyvä tuuri kun tyttö oppi 1,5v. Päiväkuivaksi, koska en jaksaisi varmasti vaihdella sitten myöhemmin kahden lapsen vaippoja yhtäaikaa, tai en tiedä, mutta helpottaaan se elämää ja nyt kun ei vaippojakaan mene kuin se kaksi päivässä, nukkuessa, niin saa vaipparahoistakin kivasti säästöön! :)

Plääh tulee sekavaa tekstiä kun puhelimella kirjoitan, sit nää mun sekavat mielialat niin tuntuu kuin välillä huutelisin ja välillä olisin ihan normaalina. Äh, nyt aamupalalle ennen kuin alan rageemaan taas jostain. :D
 
Viimeksi muokattu:
-j- Vähän kateellisena kyllä luen sun ruokahalusta ja hyvästä ruuasta, mutta pitäähän se nauttia kun kerran voi ;) Niin teen itsekkin, kunhan helpottaa tä yökkiminen. En millään haluu uskoa, että tä vois muka kestää raskauden loppuun asti. Ei vaan voi!

Musta on tullu ihan saamaton :/ Tuntuu et mitään ei saa aikaseks kotona, kun koko ajan on niin paha olo.. Tekis mieli vaan nukkua ja sit jos vahingossa herääkin, niin tosi vaikee saada uudestaan unta, kun taas on niin paha olo.
Mulla tosin pahoinvointiin auttaa jos imeskelee jotain oikeen väkevää pastillia tai syö raikasta purkkaa.

Täällä tuntuu aika oikeen juoksevan. Kohta vaihtuu jo yhdeksäs viikko, vau! Mulla tosin ei oo pyöriny hirveesti tämä raskaus mielessä ja en vielä oo paljoakaan ajatellut tulevaa, joten se varmaan saa ajan kulumaan nopeemmin.
Seuraava etappi ois sitten neuvola, joka on 2.1. ja sillon on viikkoja jo 9+6. Varmaan sillon tulee seuraavan kerran ajateltua raskautta ihan kunnolla kunnolla. Tuntuu vähän epätodelliselta vielä.

Seulontaan aijotaan osallistua ja niin ollaan osallistuttu aijemminkin. Kun ei siitä ole muuta kun hyötyä, niin miksipä ei :)
Jännitän jo täällä, että kerkeeköhän noi seulonnan ja ultran ajat tulla postissa vielä ennen joulua. Ois niin kiva tietää koska sinne pääsee. Ja minäkö muka malttamaton.. :p

OLA & Vaavi 7+5
 
Minäkin uskaltaudun mukaan jos sallitte??...:) ensimmäistä kertaa rekisteröidyin mihinkänä keskustelupalstalle niin pitää testata osaanko ylipäätään lähettää viestin :LOL:

Eli meneillään omien laskujen mukaan suunnilleen 5+3 mutta menkoista laskien ois jo 6+5, selviää varmaan neuvolassa tarkemmin kun sinne päästään parin viikon päästä.. Jännittää! LA ois siis aikasintaan 8.8. ja viimeistään kai joskus 16.8..?

Oireita oli eka viikko menkkojen pois jäämisen jälkeen, kohdun kasvukipuja pitkin päivää ja yötä hetkittäin, hirvee palelu iltaisin ja tissit erinäköset/tuntuiset. Viimeiset kolme päivää täysin oireettomat ja oon ollut ihan varma että kesken menee tai tuulimuna. Viime aamuyönä kuitenkin heräsin tuttuun kipuaaltoon (oppii siitäkin näimmä iloitsemaan :LOL:). Pahoinvointia ei oo ollut, mutta ruoka tökkii. Normaalisti syön kuin hevonen mutta nyt painokin tainnut pudota pari kiloa kun ei maistu:)

Vähän vielä huolettaa pysyykö matkustaja kyydissä, mutta ei auta muuta kuin odottaa..:) Yllätyksenä tuli ja vaatii paljon uuteen totuttelua ja elämänmuutoksia, mutta onneksi on aikaa vielä.

Kengu ja ruu 5+3 ?
 
Huh! Neuvolasta selvitty (siis lapsen). Eikä terkkari kattonu yhtään pahalla kun ilmotin että tarttis aikaa saada äitiysneuvolaan :) Pitkään jahkailtiin minkä sairaalan valitsen, mutta koska täällä meillä ei ole sama tietojärjestelmä HUSin kanssa niin koen että helpompaa tiedonkulun kannalta on mennä Hämeenlinnaan. Varsinkin kun aika tiivistä seurantaa tässä raskaudessa on tai siis ilmeisesti erona vain se että lääkäri tekee ultrat. No se selvinnee kunhan sinne asti päästään.

Tosta seulasta: mä en aio osallistua, koska uskoisin että sitten vaan stressaisin sitä että jos lapsella jotain on (kun sieltä kuitenkin tulee se joku riskiluku). Ihan perus np-ultra ja rakenne ultra+ jos sitten sairaalalääkäri katsoo tarpeelliseksi muita tutkimuksia. Ainakin ilmeisesti tehdään synnytystapa arviointi,koska sektiosta on niin vähän aikaa.

Mun tiedot siis

Mirka J./32/4.lapsi/K-HKS

Valitettavasti en saa nyt erivärisellä kun en oo koneella.
Ainiin ja LA 9.8.2014 (tarkentuu ekassa ultrassa kun ei kierrosta oo tietookaan)

Mirka J. & Elma 6+4
 
Viimeksi muokattu:
Päivitetty. Tervetuloa kenguruu :)

Mirka J. mä luulin et tuo np-ultra liittyy nimenomaan niihin seulontoihin, että sitä ei tehdä jos ei osallistu seulontoihin. Kun siinähän nimenomaan on pääpointtina se niskaturvotus, jonka mitasta voidaan antaa se riskiluku.
 
Seulonnasta
Minulta ainakin kysyttiin np-ultraa varatessani että osallistunko myös verikokeisiin eli voi kai valita pelkän ultran :confused: Mutta me siis osallistutaan sekä ultraan että verikokeisiin. Muistelisin että viimeeksi sieltä ei tullut edes mitään riskilukua vaan toteamus, että ei ole kohonnutta riskiä. Eihän tuossa seulassakaan kaikki kiinni jää vaikka jotain poikkeavaa olisikin, mutta kyllä minä ehdottomasti haluan tietää niin paljon kuin mahdollista.

Pahoinvoinnista
Tänään on ollut parempi päivä. Flunssakin alkaa selvästi jo mennä ohi joten se nyt on tässä varmasti ollut suurin syy tähän oksennusoloon kun on niin paljon limaa. Mutta edelleen on sama, että aika pakolla saa ruokaa suuhun mättää kun mitään ei tee mieli syödä. Joku sanoi, että purkan pureskelu auttaa niin minusta purkka on alkanut maistua niin pahalle. Voin syödä vaan ihan minuutin ja pakko sylkäistä sekin pois.

mariet ja pieni 7+5 jo :)
 
saa nähdä kuinka kauan oon tässä ryhmässä... tänään alkoi vuoto :'( aamul oli alushousuissa verta ja nyt on ollut pikkuhousunsuojassakin :( Huomenna on onneks se VU, jos sielt saisi sit varmuuden suuntaan tai toiseen. *huoh* toivon vaan niin et tää pikkukaveri jaksaisi loppuun asti.. lokakuun keskenmeno on niin tuoreessa muistissa :'(

reirei ja hilirimpsi 6+6
 
Heipat kaikille!

Se olisi keskiviikko, 18.joulukuuta :) Minun ja mieheni yrittämisen taival vaihtui eilenillalla odottamiseen, kun ovulaatiotestin hymyilyn jälkeen testasimme vielä kaksi kaunista viivaa raskaustestiin.

Laskureiden mukaan vauvamme LA olisi 26.8.2014 :heart: Miehen ensimmäinen, minulle jo neljäs. Neuvolaan en ole vielä soitellut, odotan joulun yli (se olisi joka tapauksessa vasta joskus tammikuussa). Synnytyssairaala tarkentunee myöhemmin, kuten myös mahd. tuo laskettuaika (kierto on kyllä ollut säännöllinen 27-28 päivää).

Tinttu85 / 28 / 4.lapsi / ?


Tinttu ja ötökkä 4+1
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Daisy D.
Voi ei reirei :hug: Toivotaan vielä parasta. Onneksi on jo niin pian tuo varhaisultra niin ei tarvitse pitkään mietiskellä itsekseen tilannetta.

Ihan liikaa näitä keskenmenouutisia kyllä on :( Mitä näitä kuukausikeskusteluja on selannut niin jokaisesta on pudonnut melkoinen määrä odottajia pois keskenmenojen takia. Jotenkin sitä itsekin mietti varsinkin tänne liittyessä että olenkohan se minä tästä pienestä porukasta joka tuohon surulliseen ryhmään kuuluu kun väistämättä se tuntuu joillekin käyvän. Voikaahan hyvin, toivotaan että meistä jäljellä olevista elokuisista kaikki päästäisiin turvallisesti loppuun asti :heart:
 
Tervetuloa uudet! :wave:
Rei rei toivottavasti kyytiläinen pysyy kyydissä. Onneksi sentään huomenna jo ultra niin saa selvyyttä.

Ihan kauhea kiire ollut koko ajan. Ollaan esikoisen kanssa käyty tutustumassa päiväkotiin tällä viikolla joka päivä. Hän olis siis aloittamassa tammikuussa kun minäkin menen silloin takasin kouluun. Nää aamut vaan tarkoittaa sitä että pitää herätä ennen 7 ja mä oon koko vuoden ajan saanut nukkua melkein joka aamu 9 että vähän väsyttää. |O hirvee herkkuhino koko ajan. En ole kyllä mitään ottanut kun yritän pitää herkkupäivän vain kerran viikossa. :D suolastakin tekee mieli, tänään kun tultiin kotiin niin ensimmäisenä piti södä nakkia ja pekonia. :LOL:

Mites, meinaatteko juoda gllögiä ja syödä pipareita? :p nämäkin taitaaa olla niitä maalaisjärjellä olevia asioita! :rolleyes:

Voikaa hyvin!

Daisy ja Spora
 
Tsemppiä Daisy D päiväkodin aloitukseen :) On se jännää aikaa tuokin. Minkä ikäinen teidän esikoinen olikaan? Aiotteko jatkaa päiväkodissa vielä sitten kun jäät uuden tulokkaan kanssa taas kotiin? Sama kysymys siis muillekin, joilla lapset ovat jo hoidossa :) Meillä kun esikoinen on jo melkein viisi vauvan syntyessä niin ajateltiin kyllä jatkaa jotenkin pari päivää viikossa vaikka puolipäiväisenä. Ei ole järkeä ottaa vuodeksi pois ja laittaa taas eskariin kylmiltään. Ei ole vielä mitään lyöty lukkoon tietenkään ja yksityiskohdat hiotaan sitten lähempänä.

Glögiä join juuri eilen kun oli pojan päiväkodin joulujuhlassa tarjolla, mutta ei ole oikein kotona tehnyt mieli vaikka kaapissa olisi. Enkä yhtään joulupipariakaan ole syönyt leipomisen jälkeen. Varmaan kun ei muutenkaan ole makeaa tehnyt mieli eikä oikein mitään muutakaan.
 
Tammikuussa täyttää 2 ja varmaan otan kotiin heti ku koulu loppuu. =) mä olin viimeksikin raskaana ku sinne kouluun menin, miten kehtaan taas sanoa että käyn puoli vuotta ja sit jään taas tauolle! :LOL: tällästä se on kun aikuiset opiskelee! :saint:
 
Uusi elokuun odottaja ilmoittautuu:) Hei vaan kaikille!
Laskurin mukaan neljännen laskettuaika olisi 4.8. Tämä on miehen ja mun ensimmäinen yhteinen lapsi...
Pahoinvointia ei juurikaan ole ollut, oikeastaan vähemmän kuin edellisestä esim. oksentanut en ole kertaakaan ja mikään ruoka yms ei tee pahaa :) Ainoastaan jos ehtii nälkä tulla niin alkaa kuvotus... Toisinaan ollut ihmeellisiä vatsakipuja, oletan niiden osittain johtuvan ettei maha ole aina toiminut ihan normaalisti...
Mutta tunteet...ne on ihan sekaisin! Olen ollut todella itku herkkä...Ja toisinaan hiukan kiukkuinenkin...Välillä odotus on maailman ihanin ja hienoin asia, joskus iskee kauhu. Taasko vauva kun kolme muuta on jo niin isoja ja helppoja...Jaksaako sitä öitä valvoa ja mitenköhän ihmiset/lapset suhtautuu jne...
Rinnat kipeenä ja vatsa pömpöttää niin että pakko ostaa kohta isompia housuja :) En vaan tiedä ostaako ihan tavalliset vai mammamalliset ;)
 
Heippa!
Toivottavasti reirei on vain väärä hälytys! Itselläkin tuli aamulla pyyhkiessä verta paperiin, mutta toivottavasti jaksaa kiinni pitää. Huomenna tosiaan päästään katsomaan mitä siellä on oikeasti meneillään kun on nyt kahteen otteeseen vuotanut vähän.

Pahoinvoinnista, luulenpa että nämä apteekin pahoinvointirannekkeet oikeesti toimii! Mies kävi eilen ne hakemassa mulle, kun oli vaan niin karmee olo ollut. Eilen ne ei vielä auttanut, mutta tänään aamulla laitoin ne kuudelta ranteisiin ja sain nukuttua 9.30 asti, mikä on saavutus kun muuten oon aina herännyt siihen pahoinvointiin. Toki edelleen ajatus lihasta ällöttää, mutta nyt sentään pystyn syödä eikä tarvitse ajatella oksentamista. Päänsärkykin hiukan on helpottanut tänään :) Mutta koputetaan nyt puuta!

Uusille tervetuloa!

Mmaria 7+5
 
Täällä on nyt käyty VU:ssa. Kaikki on kunnossa! :heart:

Sikiö vastasi viikkoja, oli kooltaan 6-7mm ja sydän löi hurjaa tahtia. Viime kerralla näkynyt litteä sikiöpussi oli nyt pyöreä ja siinä näkyy selvästi kaveri köllöttelemässä. Olen aivan ihmeissäni. Ehkä tosiaan tajuamattani ajattelin että huonosti käy. Siinä maatessa mietin että tuli mitä tuli, kestän sen kyllä. Kunhan sanot nyt vaan.

Nyt otetaan iisisti ja seuraava (NP)ultra sitten 27.1. :)

Mielenkiintoista:
Mitattuaan sikiön, lääkäri sanoi että viikot 6+. Minä tietysti heti kerroin että olen kyllä tikuttanut oviksen ja että viikot on varmasti 6+5! Ei sentään nauranut mulle mutta kertoi vähän miten homma menee. Näillä viikoilla on täysin mahdotonta saada tarkkaa mittaa sikiöstä koska se on niin pieni. Mitan ottaa kuitenkin lääkäri ihan "käsituntumalla" eli asettamalla pisteet reunoille ja kone laskee siitä koon. Kuulemma 3-4 päivän heitot on todella yleisiä, jopa viikon. Siksipä 6+5 voi olla aivan oikein mutta hän sanoo varman päälle, jotten mene np-ultraan liian aikaisin. Tarkka mitta saadaan juurikin siellä niskapoimu-ultrassa!

Sanoi myös että ovistestit ei ole luotettavia. Vähän äimistyin siitä mutta näin kuulemma on...
 

Yhteistyössä