en saanut pelkosektiota

Lisään vielä edelliseen kommenttiini otteen potilaslaista (pykälä 6)

"Potilaan itsemääräämisoikeus

Potilasta on hoidettava yhteisymmärryksessä hänen kanssaan. Jos potilas kieltäytyy tietystä hoidosta tai hoitotoimenpiteestä, häntä on mahdollisuuksien mukaan hoidettava yhteisymmärryksessä hänen kanssaan muulla lääketieteellisesti hyväksyttävällä tavalla."

Eli lääkäriä voi tarvittaessa uhata oikeustoimilla, jos ei saa asiallista kohtelua. Jotkut lääkärit ovat todella vallanhaluisia ja pyrkivät määräämään ja nöyryyttämään potilaita. Sellaisille pikkuhitlereille täytyy olla tiukkana.
 
ihmettelijä
Miksi sitten hankkiutuu raskaaksi jos ei halua/uskalla synnyttää ensisijaisesti normaalisti alateitse? Sektio on aina riski sekä vauvalle että äidille eikä sitä pitäisi tehdä ellei se ole äidin tai vauvan hengen pelastamiseksi välttämätöntä. Tämä nyky-yhteiskunta vaan on mennyt niin mukavuudenhaluiseksi että kaikesta pitäisi päästä mahdollisimman helpolla ja nopeasti. jos ei kestä synnytystä niin silloin vaan jalat tiukasti ristiin tai ehkäisy käyttöön:(
 
joo
\
Alkuperäinen kirjoittaja 07.10.2006 klo 12:58 ihmettelijä kirjoitti:
Miksi sitten hankkiutuu raskaaksi jos ei halua/uskalla synnyttää ensisijaisesti normaalisti alateitse? Sektio on aina riski sekä vauvalle että äidille eikä sitä pitäisi tehdä ellei se ole äidin tai vauvan hengen pelastamiseksi välttämätöntä. Tämä nyky-yhteiskunta vaan on mennyt niin mukavuudenhaluiseksi että kaikesta pitäisi päästä mahdollisimman helpolla ja nopeasti. jos ei kestä synnytystä niin silloin vaan jalat tiukasti ristiin tai ehkäisy käyttöön:(
Just joo, eli jos pelkäät, olepa sitten ilman lasta.... \|O
Ei luulis sunkaan pe.settä kutkuttavan, jos joku haluaa itsensä saattaa riskille alttiiksi palkonsa takia, lapsellehan (myös äidille) varsinkin suunniteltu sektio on erittäin turvallinen! Siitä on sitten turvallisuus kaukana, jos yritetään väkisin vängätä isoa päätä pienestä raosta.
 
mia
\
Alkuperäinen kirjoittaja 07.10.2006 klo 12:58 ihmettelijä kirjoitti:
Miksi sitten hankkiutuu raskaaksi jos ei halua/uskalla synnyttää ensisijaisesti normaalisti alateitse? Sektio on aina riski sekä vauvalle että äidille eikä sitä pitäisi tehdä ellei se ole äidin tai vauvan hengen pelastamiseksi välttämätöntä. Tämä nyky-yhteiskunta vaan on mennyt niin mukavuudenhaluiseksi että kaikesta pitäisi päästä mahdollisimman helpolla ja nopeasti. jos ei kestä synnytystä niin silloin vaan jalat tiukasti ristiin tai ehkäisy käyttöön:(
Ainakin osittainen peesi!
 
joo
\
Alkuperäinen kirjoittaja 07.10.2006 klo 13:03 Mia kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 07.10.2006 klo 12:58 ihmettelijä kirjoitti:
Miksi sitten hankkiutuu raskaaksi jos ei halua/uskalla synnyttää ensisijaisesti normaalisti alateitse? Sektio on aina riski sekä vauvalle että äidille eikä sitä pitäisi tehdä ellei se ole äidin tai vauvan hengen pelastamiseksi välttämätöntä. Tämä nyky-yhteiskunta vaan on mennyt niin mukavuudenhaluiseksi että kaikesta pitäisi päästä mahdollisimman helpolla ja nopeasti. jos ei kestä synnytystä niin silloin vaan jalat tiukasti ristiin tai ehkäisy käyttöön:(
Ainakin osittainen peesi!
Kylläpä alatiesynnyttäjät tekevät itsestään mahtavia, kun vain heillä on oikeus haluta ja saada lapsia, kun ovat valmiina änkäämään sen muka "normaalia" kautta....
 
harmailija
En mäkään pelkosektioa saanut, mutta onneksi lapsi oli perätilassa ja annettiin sektio sen perusteella! Nyt on toinen raskaus alussa ja toivon kyllä salaa että tälläkin kertaa löytyisi joku sektioon oikeuttava syy. :ashamed:
 
minäkin
Jos joskus toisen lapsen saamme, tahdon EHDOTTOMASTI sektion. Rukoilin sektiota tuon ekan synnytyksen pitkittyessä, mutta ei.... Lapsemme vammautui synnytyksessä, pitkittynyt synnytys--->hapenpuute--->laaja vaurio aivokudoksessa--->cp-vamma.
Niin että älkää tulko jeesustelemaan sektion haitoista ainakaan mulle.
 
joo
\
Alkuperäinen kirjoittaja 07.10.2006 klo 13:09 harmailija kirjoitti:
En mäkään pelkosektioa saanut, mutta onneksi lapsi oli perätilassa ja annettiin sektio sen perusteella! Nyt on toinen raskaus alussa ja toivon kyllä salaa että tälläkin kertaa löytyisi joku sektioon oikeuttava syy. :ashamed:
Miksi häpeilevä hymiö? Tuossa ei ole mitään hävettävää! Itse toivoin loppuun asti, että itsestäni löytyisi viimeistään synnytystapa-arviossa jotain vikaa, joka pakottaisi sektioon. :\|
 


[/quote]
Kylläpä alatiesynnyttäjät tekevät itsestään mahtavia, kun vain heillä on oikeus haluta ja saada lapsia, kun ovat valmiina änkäämään sen muka "normaalia" kautta....
[/quote]

Onko sektio sun mielestä normaalimpi kuin alatie. Mitäs kautta ne vauvat yleensä lähtevät syntymään. Ei ne ainakaan suoraan vatsanpeitteiden läpi. Hohhoijaa.
 
harmailija
\
Alkuperäinen kirjoittaja 07.10.2006 klo 13:11 joo kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 07.10.2006 klo 13:09 harmailija kirjoitti:
En mäkään pelkosektioa saanut, mutta onneksi lapsi oli perätilassa ja annettiin sektio sen perusteella! Nyt on toinen raskaus alussa ja toivon kyllä salaa että tälläkin kertaa löytyisi joku sektioon oikeuttava syy. :ashamed:
Miksi häpeilevä hymiö? Tuossa ei ole mitään hävettävää! Itse toivoin loppuun asti, että itsestäni löytyisi viimeistään synnytystapa-arviossa jotain vikaa, joka pakottaisi sektioon. :\|
Häpeiltävä lähinnä siksi että erehdyin parille tutulleni toiveesta puhumaan ja sain melkoiset haukut niskaani! Kukaan kunnon äiti ei toivo lapsensa joutuvan syntymään sektiolla ja varsinkaan että lapsi olisi jossain riskitilanteessa.

Neuvolassakin jo tässä ekakerralla kätilö lohdutteli koko ajan kuinka harmi oli että edelinen raskaus päätyi sektioon vaikka tiesi hyvin että sektioa toivoinkin. Lupaili koko ajan että on äärimmäisen harvinaista että olisi kaksi perätilalasta samalla äidillä. No, itse kuitenkin toivon että tämäkin lapsukainen kääntyisi aikanaan perätilaan tai muuten todettaisiin jotain mikä estäisi alatilasynnytyksen.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 07.10.2006 klo 13:10 minäkin kirjoitti:
Jos joskus toisen lapsen saamme, tahdon EHDOTTOMASTI sektion. Rukoilin sektiota tuon ekan synnytyksen pitkittyessä, mutta ei.... Lapsemme vammautui synnytyksessä, pitkittynyt synnytys--->hapenpuute--->laaja vaurio aivokudoksessa--->cp-vamma.
Niin että älkää tulko jeesustelemaan sektion haitoista ainakaan mulle.
Sinun tapauksessasihan on ollut kyse lääkäreiden tekemästä virhearvioinnasta ja sinulla olisi oikeus ollut sektioon, mitä vauhkota siitä jos joku kertoo faktoja?

Ja kyllä peesaan sitä erästä kirjoittajaa, joka puhui pelkosektiota vastaan. Ainakin siltä osin, että jos on tiedossa jo ennen raskautta, että pelkää alatiesynnytystä, niin hoitaisi ongelmansa ennen raskautta. Ja kun joku sanoi, että miten se sinun p.ersettäsi kaivelee, niin sektiot (jotka ovat paljon kalliimpia kuin alatiesynnytys) maksetaan veronmaksajien rahoista, joten kyllä se minun veromaksajan varoista lähtee nuo ns. turhat sektiot.

Tietenkin siinä tapauksessa, että on jo raskaaksi hankkiutunut ja huomaa, että en uskalla alatiesynnytystä yrittää, niin pakko kai se pelkosektio on myöntää, mutta ihmiset, älkää hankkiutuko raskaaksi, ennen kuin olette edes yrittäneet hoitaa ongelmianne. :headwall:
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 07.10.2006 klo 12:58 ihmettelijä kirjoitti:
Miksi sitten hankkiutuu raskaaksi jos ei halua/uskalla synnyttää ensisijaisesti normaalisti alateitse? Sektio on aina riski sekä vauvalle että äidille eikä sitä pitäisi tehdä ellei se ole äidin tai vauvan hengen pelastamiseksi välttämätöntä. Tämä nyky-yhteiskunta vaan on mennyt niin mukavuudenhaluiseksi että kaikesta pitäisi päästä mahdollisimman helpolla ja nopeasti. jos ei kestä synnytystä niin silloin vaan jalat tiukasti ristiin tai ehkäisy käyttöön:(
Sektioäitinä olen samaa mieltä!
 
vieraana minäkin
Kuule ap, ei näistä asziattomista kommenteista täällä kannata mieltänsä pahoittaa. Maailmaan mahtuu aina kapeakatseisia ja suvaitsemattomia ihmisiä. Sektion saat jos sitä tiukasti vaadit. Muiden kommenteista ei kannata välittää. Tiedät itse mikä on sinulle ja lapsellesi parasta. Ei lasten saanti ole vain tietynlaisten ihmisten yksinoikeus.
Iso :hug:
 
veronmaksaja
Aloittajalle; pidä puolesi ja tee niin kuin itse tunnet oikeaksi itsellesi ja vauvallesi! Kukaan muu ei sinun puolta kuitenkaan pidä, se on vain pakko tehdä itse ja olla lujana!

Ja jos täällä joku äijä saa kiksejä siitä, että käy näillä palstoilla kouhkaamassa sektiota vastaan muka veronmaksuista ja muista, niin saa kai täällä käydä kun ei estääkään voi, mutta niistäpä kommenteista ei kannata sen enempää välittää. Vaikea kuvitella että yksikään nainen alentuisi moisiin kommentteihin.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 07.10.2006 klo 20:25 veronmaksaja kirjoitti:
Aloittajalle; pidä puolesi ja tee niin kuin itse tunnet oikeaksi itsellesi ja vauvallesi! Kukaan muu ei sinun puolta kuitenkaan pidä, se on vain pakko tehdä itse ja olla lujana!

Ja jos täällä joku äijä saa kiksejä siitä, että käy näillä palstoilla kouhkaamassa sektiota vastaan muka veronmaksuista ja muista, niin saa kai täällä käydä kun ei estääkään voi, mutta niistäpä kommenteista ei kannata sen enempää välittää. Vaikea kuvitella että yksikään nainen alentuisi moisiin kommentteihin.
No huh huh ja huh. Kaikkeahan sitä ihminen aina haluaa ja tietyt asiat veroista maksetaan. Turha alkaa siitä sen kummemmin vääntämään kättä, mutta en minä kehtaisi alkaa vaatimaan silikonitissejäkään toisten rahoilla. En myöskään pelkosektiota muiden rahoilla. Hienoa, että sektio onnistuu, mutta olisin valmis maksamaan joka ikisen sentin itse. Jos se olisi mahdollista. En mä sitä muilla maksattaisi ja lukisi "hyvinvointiyhteiskunnan" etuihin, että saa pelkosektion. Mitenkäs sitä muuten synnytettiin joskus satoja vuosia sitten? Hienoahan todellakin on se, että pelkosektio ylipäätänsä on mahdollista! Ei siitä pitäisi pahastua, jos siitä jotakin joutuisi maksamaan.
 
plaah
Esikoinen syntyi alakautta, seurauksena episiotomia ja 8 II-asteen repeämää, joiden arpia on korjailtu viimeiset kolme vuotta. Pikkukakkonen synty sectiolla, diagnoosina horror partus.

Alatiesynnytyksen kokeneena en ymmärrä, mitä mahtavaa siinä oikein on. Sectiosta olen toipunut paljon nopeammin, kuin alatiesynnytyksestä, eikä synnytyksen jälkeen ole ollut samanlaisia psyykkisiä paineitakaan, kuin ensimmäisellä kerralla. Section vastustajille haluaisinkin esittää kysymyksen, onko lapsen kannalta parempi vaihtoehto, että äiti pelkää lähestyvää synnytystä ja mahdollisesti alkaa vihaamaan lastaan, koska on PAKKO synnyttää alakautta, sillä se on niin "hienoa, upeaa, mahtavaa ja luonnollista"? Eikö ole parempi, että äiti saa section ja pystyy olemaan mukana raskaudessa 100%, rakastaa lastaan ja vielä synnytyksen jälkeenkin voi hyvin henkisesti? Sectiohan on pelastava toimenpide, miksei sitä siis voisi hyväksytysti käyttää myös äidin mielenterveyden pelastajana?

Ja ps. oma lapseni ei ole kärsinyt millään tavalla siitä, että synty sectiolla.
 
joo
\
Alkuperäinen kirjoittaja 07.10.2006 klo 13:15 vieras kirjoitti:
Onko sektio sun mielestä normaalimpi kuin alatie. Mitäs kautta ne vauvat yleensä lähtevät syntymään. Ei ne ainakaan suoraan vatsanpeitteiden läpi. Hohhoijaa.
Mulle se on normaalimpi kuin alatie. Olen leikkauksia ennenkin läpikäynyt ja mieluummin esim. kärvistelen haavakivuissa jälkeenpäin kuin synnytyspelkoisena lähden "yrittämään" alakautta.

Ja joku sanoi että kannattaisi hoidattaa "pelot kuntoon" ennen raskautta :eek: Se on hyvä sanoa, jos ei tiedä mitä todellinen synnytyspelko on, sitä kun on sellaistakin lajia, ettei se ole parannettavissa millään kauniilla puheilla ja kivunlievityslupauksilla. Ja koska tämä pelko ei minua eikä minun elämää häiritse, eikä tule häiritsemään, niin se ei ole sellainen, josta minun välttämättä täytyisi päästä. Itse henk. kohtasesti luulin, että raskauden myötä tulisi joku "autuas" äidillinen "fiilis", joka automaattisesti saisi ajatukseni alatiesynnytysmyönteiseksi.
Ja totta puhuen, en ennen raskautta edes tiennyt, mitä kaikkea synnytys tuo tai voi tuoda tullessaan. En esim. tiennyt että sellaista kuin episiotomia (miten se nyt kirjotetaankaan) tehdään. Kaikesta näistä brutaaleista (imukupit, epparit ym. ym) jutuista tulin tietoiseksi vasta raskauduttuani, kun aloin tietoa hakea.
Tietysti teidän pelkosektiovastustajien mielestä ainoa oikea vaihtoehto olisi ollut abortti, mutta itse olin kyllä valmis maksamaan sektiostani, ellen olisi sitä julkista kautta saanut. Ja olen sen verran töissä tähän ikään kerennyt käydä, että enköhän ole ainakin sen yhden sektion veromarkkoina ja euroina maksanut. Ainakin olen tienannut niitä rahoja, enkä kotona kerännyt tukiaisia.
Käsi sydämelle, kenen mielestä pelkosektiot ovat turhimpia verovarojen "tuhlaamista"....? Teille voisin sanoa että menkääpä joku päivä peilin eteen ja katsokaa sitä kuvatusta pitkään ja hartaasti.....
 
synnyttänyt
No huh huh ja huh. Kaikkeahan sitä ihminen aina haluaa ja tietyt asiat veroista maksetaan. Turha alkaa siitä sen kummemmin vääntämään kättä, mutta en minä kehtaisi alkaa vaatimaan silikonitissejäkään toisten rahoilla. En myöskään pelkosektiota muiden rahoilla. Hienoa, että sektio onnistuu, mutta olisin valmis maksamaan joka ikisen sentin itse. Jos se olisi mahdollista. En mä sitä muilla maksattaisi ja lukisi "hyvinvointiyhteiskunnan" etuihin, että saa pelkosektion. Mitenkäs sitä muuten synnytettiin joskus satoja vuosia sitten? Hienoahan todellakin on se, että pelkosektio ylipäätänsä on mahdollista! Ei siitä pitäisi pahastua, jos siitä jotakin joutuisi maksamaan.

On taas täysin "asiallista" verrata lapsen syntymää - siis äidin ja vauvan elämän suurinta riskiä - ja silikonitissejä toisiinsa! Kukaan sektion haluaja ei varmasti ole kiinnostunut pätkääkään siitä, kuka sen lopulta maksaa, siis olisi täysin valmis maksamaan itse jos se mahdollisuus vain suotaisiin, mutta kun sitä mahdollisuutta ei ole joten se siitä.

Ja mikäli kommentoija olisi riskeerannut vauvansa, repinyt elimistönsä synnytyksessä hajalle (voi kuvitella repivänsä sitten vaikka pippelin tai peräsuolen tunkemalla siitä vaikka pottusäkkiä), niin suhtautuminen voisi olla varsin eri.

Oma synnytykseni oli niin sairas ja järjetön tapahtuma, josta jäi pysyvät vammat, etten halua että kukaan nainen joutuu samanlaista kärsimään. Muut tietysti paitsi minut alatiehelvettiin pakottanut lääkäri, hänelle sen mielelläni soisin. Mutta ei ole eikä saa olla oikein että synnytyksen jälkeen oman lapsen syntymä on asia, jota katuu koko loppuelämänsä siitä yksinkertaisesta syystä, että vammat tuntuvat joka päivä niin fyysisesti kuin henkisestikin. Ja satoja vuosia sitten vauvat ja äidit kuolivat huomattavasti useammin luonnolliseen alatiesynnytykseen joten eiköhän sekin voida jo pikkuhiljaa unohtaa täysin pätemättömänä puolustuksena alatiesynnytyksen luonnollisuudesta.

Miksi niin monien naisten täytyisi kärsiä koko loppuelämänsä täysin järjettömästä synnytyskokemuksesta ja sen seurauksena itselle/vauvalle tulleista vammoista, kun kuitenkin eletään jo 2000-lukua? Pelkosektiota haluavat eivät ole kiinnostuneita vaatimaan kaikille synnyttäjille sektiota ainoana mahdollisena synnytystapana ja pakollisena toimenpiteenä, vaan pelkästään itselleen oikeaksi tuntemaa synnytystapaa, ja alatiesynnytyksen itselleen oikeaksi kokevat saavat toki tehdä niin kuin parhaaksi näkevät.

Mikäli pelkosektio olisi todella helpompi saada, saattaisi vain käydä niin että pikkuhiljaa ne kuitenkin alkaisivat yleistymään kun tieto niiden (suunniteltujen) onnistumisista myös leviäisi.
 

Yhteistyössä