Ensimmäinen pienokainen tulossa 2012

Itsellä näillä näkymin pitäis olla se 2 ultraa, toinen nyt n. rv 12 tienoilla ja toinen sit joskus 20 rv tienoilla, jos oikein ymmärsin. Tai niin se neuvolan täti ainakin sanoi.
Vähän kyl harmittaa, että miten niitä on niin vähän?

Kävi vähän köpelösti. Oon ukolle ja kaikille jotka nyt tietää, niin kertonu että ultra on 20.2. ja kauhistellu et se on niin pitkällä. Tarkistinpa sit ajan ja onkin jo 10.2. Onneks älysin tässä vaiheessa kattoa! :D Ois ollu nolo olla itellä pois ensimmäisestä ultrasta. Jännittää vaan kyl ihan sikana!

Jossain puhuttiin nivuskivuista raskauden aikana. Itellä lähinnä ollu ihan normi menkkakipuja vatsalla, mutta nyt vkl aikana kunnon kipua tuolla vasemmalla nivusessa. En nyt kyllä keksi että miten se raskauteen liittys, mutta onko muilla samanlaista?
 
Meikällä on ainakin viimeisen viikon ajan ollut niin tukala olo että.. Tuntuu että maha repeää kohta jos se jatkaa tätä vauhtia kasvamistaan. Ei minua turhaan seillä neuvolassa varoiteltu. Olen siis nauttinut tässä viimeaikana liikaa herkuista. Mäkkäri ja irtokarkkihyllyt ovat kutsuneet vähän turhankin kovasti. Syytän niitä tästä tukalasta mahatilanteestani. Eli siis itseäni koska sorruin ja lujaa sorruinkin. (Työkaveri pisti aamulla suklaapatukan minulle käteen ja arvatkaa vaan osaanko vastustaa kiusasta paria päivää pidempään?) Yritän taas tsempata itseni terveellisempiin syömistapoihin. Pakkohan se on jos ei halua revetä.

Kaikki puristaa! Maha on kauempana kuin tissit jos sivusta katsotaan. Kaikenkukkuraksi paidatkin ovat alkaneet puristaa mahasta. Aikaisemmin ne ottivat kiinni vain tisseistä. Se on varmaan pakko ostaa parit m-koon paidatkin toppien lisäksi. :E Pukeutuisin vain mekkoihin mutta kun tämä Suomen talvi on kylmä ja tarvitaan vaikka ne sukkikset. Henkkamaukan mamma-sukkikset puristavat myös liikaa mahasta jo nyt.
 
Mulla oli tänään taas neuvola ja lääkäri.. Ensimmäistä kertaa vähän huonommalla mielellä lähin sieltä, kun yleensä hymy korvissa asti ja monesta asiasta viisaanpana. Tais olla niillä kiire aikataulu, kun en kerennyt kysyä mitään, olisin halunnut jutellakin kun jo sen verran pitkällä ollaan..kaikista tuntemuksista että onhan normaaleja ja mistä johtuu jne. Vähän alko tympimään..
Kaikki kuitenkin hyvin, sehän se on pääasia :) Poika hurjasti liikkuu ja heittelee voltteja masussa!
Tosi inhottava on kyllä se tukala olo mikä alkaa olla mahan takia. Jos oiskin kesä tai syksy että vois pitää löysiä paitoja/mekkoja vaan mutta survoudupa toppahousuihin..! Ei mahdu enää mitkään toppikset kiinni..takit on onneks sen verran isoja, mitä siis sain, ne mahtuu vielä toistaiseksi.
Onko muilla alaselkä vaivoja? Mulla on ollut viikolta 10 asti, en pysty nukkumaan selällään ollenkaan, kova paine tuntuu ristiselässä :( Oon koittanu jumppailla sitä niin jospa sillä vielä loppuun asti kestäs.
Ja jouduin 3 vkoa sitten aloittamaan kilpirauhaslääkityksenkin. Nyt tulee älyttömiä hikipuuskia, että ei helpota tätä tuskaisuutta..
Siinäpä ne tärkeimmät valitukset :D Kylläpä helpotti kun sain tänne purkaa!
On myös yksi ihana asia minkä kuulin, miehen veljellekin tulossa vauveli, ollaan läheisiä sen tyttöystävän kanssa niin kylläpä sattui sopivasti! Vaikkakin kovin alussa niillä vielä mutta kuitenkin, hirmu kiva :)

nonnakonna & poju 26+0
 
nonnakonna, vähäkö ihanaa että odotatte yhtäaikaa ja saatte yhdessä oman ja miehen veljen perheen kesken vaihtaa ajatuksia ja kuulumisia noinkin uskomattomista asioista kuin vauvat. Varmana parasta! Itellä kanssa hyvä säkä että siskon miehen sisko raskaana myöskin about samoilla viikoilla kuin itsekkin. Harmi vaan että asutaan sellaisen 500km päässä toisistamme. :I

Mulla on kanssa ristiselkä ihan hajalla. Kuin myös "yläperse". Luultavimmin alkaen samoilta viikoilta kuin sinullakin. Jos koettaa lepuuttaa selällään niin tuntuu ettei pääse ylös kun sattuu ihan hulluna. Pakko varmaan aloittaa vihdoin se raskausjooga. Paha vaan kun joka toinen viikko töissä aamua ja joka toinen taas iltaa.. Niin ei pääsis tyyliin kuin kerran viikossa.
 
heippa vaan täältä kymenlaaksosta:)hiljaiseloa pidelly ja tyytynyt vaan lueskelee sillon tällön,Tertulemasta uudet:)!!!
Tääl on eka ultra ja tarkistusultra käyty läpi ja kaikki näillä näkymin ok,ei siis mitn stressattavaa-rak ultras sit sydän katotaa paremmin:)
maha-asukki on tuuliviiiri:Dvetelee semmosel tahil masus että!hassua kyllä itse en vielä mitn tunne mut eiköhän tuo kohta ala jo tuntuu-toivottavasti:)
Maha kasvaa ja selkää vihloo ,siinä mun oireet:)
Onneks tääl en oo ainut asian kanssa,toooosi moni kaveri on nyt miunkaa samaa aikaa raskaana,ihanaa lisääntymistä.<3
Huome ois lääkäri-neuvola eli pääsee kuuntelee sydänäänii taasen:)

mamma ja tuuliviiri 13+1
 
Morjensta! Tulihan se plussa meillekin vihdoin (3,5v ollaan yritetty). Mahaa nipistelee ja nälkä vaivaa. Ootteko heti plussauksen jälkeen soittanu sinne neuvolaan? Itsellä nyt luultavasti 5+1 ja ajattelin ekakäydä yksityisellä ultrassa ennen kun neuvolaan edes soitan. En haluaisi lähteä perumaan aikoja. Mielessä vain ajatus ettei siellä mitään olisi :( Jos tämä kaikki olis totta niin LA olis tuolla syyskuun lopulla :) infoan kun saan lisää tietoa.
 
kusma: Onneksi olkoon plussasta! :heart: Itse soittelin neuvolaan pari päivää plussan (ja parin lisätestin...) jälkeen. Ensimmäinen neuvola oli minulla jo rv7, eli kyllä melkein suosittelen sinne ajoissa soittamaan. Koeta luottaa siihen, että vaikka itse ei mitään voi tietää varmaksi, niin siellä se pieni on aloittanut kehittymisensä. (ja tähän voin lisätä, että itsellä nyt viikkoja tasan 16+0 ja vieläkään en tunne oloani raskaana olevaksi, siihen pitää vain luottaa.)

Oma napa: Eilen toinen neuvola, tapasin vihdoin sen oman terveydenhoitajani. Osoittautui juuri niin mukavaksi miltä silloin ensimmäistä neuvolaa varatessa kuulosti puhelimen välityksellä (ekalla käynnillä kun oli sijainen). Vähän vanhempi, joku 5-kymppinen nainen, ei nipota turhasta ainakaan tuon käynnin perusteella. Minä kun ehdin stressata painoani jo, ekan käynnin jälkeen tullut about 3kg lisää, mikä sinänsä ei ole paljon, mutta kun se sijainen silloin painotti ettei alussa saa YHTÄÄN sitten lihoa. Tuo oma th totesi, että kyllä se peili ja olo kertoo parhaiten jos liikaa alkaa tulla, ja että kroppa sietää raskauskilot kuitenkin aika hyvin, eikä niitä suositeltuja painokäyriä kannata liikaa stressata. Kuitenkin normaalipainon rajoissa olen siis edelleen.

Pikkuisen syke löytyi heti, pissa puhdas ja verenpaineet ok. Nyt alkaa oikeasti jo helpottamaan se huoli siitä, ettei tuolla ketään ole tai ettei kaikki olisi hyvin. Sitä mahan kasvua tosin edelleen odottelen... Ainoastaan aamuisin selällään maatessa pystyy tuossa alavatsalla tuntemaan pienen kummun, mutta ei se vielä mihinkään näy. Kohtuni on siis aika reilusti taaksepäin kallistunut, joten taitaa selkärankaa pitkin kasvaa vaan toistaiseksi:D

Kuurupiilo ja Salaisuus 16+0
 
Morjansta vaan kaikille. Täällä maha-asukki pisti eilen semmosen myllerryksen käyntiin ettei meinannut perässä pysyä. Möykky on kellunut molemmissa ultrissa vaakatasossa ja ilmeisesti se eilen sit taas käänty tähän mieliasentoonsa, luulen ainakin niin. Suihkussa ollessa mahassa kävi iso muljahtus ja sen jälkeen tuntu kummassakin lonkassa paine, ihan kuin joku olisi yrittänyt sisältäpäin venyttää niitä erilleen. Tunne jatkui pitkään mutta kun kylelleni sohvalle kävin niin taas tuntu muljahdus ja olo helpotti sen jälkeen.

Viikonloppuna siskoni ja mieheni kehitti riidan lapsen sukupuolesta. Siskoni mielestä se on tyttö ja mieheni on vakaasti pojan perään. Saa nähdä kumpi osuu oikeaan. :)
 
Heh, toppahousujen suhteen tein talven alussa löydön kirpparilta, löysin semmoset miesten olkaimelliset toppahousut parilla eurolla. Vatsa tulee kokonaan housuista ulos, mutta housut sentään pysyy henkelien avulla päällä. :)

Täällä on alaselkä paskana koko raskauden ajan. Välillä enemmän, välillä vähemmän, mutta ei se tässä ainakaan paremmakskaan oo muuttunu. Tai alaselkä, koko persusta, välillä takareisikin.

Maha alkaa olla niin iso, että jatkuvasti törmäilen sen kanssa joka paikkaan. En vaan osaa hahmottaa, että tissien lisäks ois joku tommonen valtava uloke, joka tunkee joka väliin. :LOL:

felina 30+0
 
Heippa.

Mulla on jäänyt tämä ketju aika lailla huomiotta, kun kirjoittelen aktiivisemmin muutamaan muuhunkin ketjuun.
Näin alkuraskaudessa varsinkin, kun viikkoja vielä alle 12, tuntuu että olen enemmän "omieni joukossa" ketjuissa joissa muutkin suurin piirtein samoilla viikoilla.

Mut voi siis poistaa tästä listauksesta. Ehkä palaan takaisin sitten kun viikkojakin kertynyt enemmän.

Oikein hyvää odotusaikaa kaikille ja voikaahan paksusti :D
 
Noista selkäkivuista, täällä ei ole vielä alaselkä voinnistaan valitellut, mutta iskias vaivasi varsinkin joku aika sitten vasemmalla puolella. Nyt se on kiukutellut pikkuisen harvakseltaan oikealla puolella, mutta muutoin on ollut aika rauhallista. Alussa nivuskivut olivat aivan repiviä, mutta nyt oon kyllä saanut olla enimmäkseen kivuilta rauhassa.

Mun suurimmat raskausongelmat on nyt nukkumisen vaikeus, milloin maha ilmoittaa olevansa totaalisen väärässä asennossa, milloin pissattaa, milloin ei vain nukuta.. Ja sitten mun napa, se taitaa piakkoin pullahtaa ulospäin :D En tykkää, mutta minkäs tuolle tekee? :D

Maha on mennyt täällä kanssa jo tissien edelle sivuprofiilissa ja äitiyshousuissa kuljetaan. Sukkahousut ja legginssitkin kiristävät. Ja nyt 19+3 viikot menossa.. Kiloja on tullut 3-3,5 koko raskauden aikana tähän mennessä, mutten silti mahdu mihinkään! Pelottaa, että paljonkohan sitä oikein lihoaakaan vielä loppupuoliskan aikana :(

Ja hauskaa on silti, ettei kukaan muka huomaa, että olen raskaana. Tai sitten ihmiset eivät vielä kehtaa esittää tietävänsä, kun eivät voi olla varmoja onko pullukka taas lihottanut itselleen kunnon mahan. Mutta luulisi nyt herranjumala, että siitä mahan muodosta jo huomaa, onko se vauva vai läskiä :D

Mua pelotti ihan hirveästi raskausarvet, kun mulla on niin kuiva ja ohut iho. Tähän mennessä niitä ei näy missään, mutta nyt tuo maha tuntuu alkavan todenteolla kasvaa. Ei auta kai kuin kaivaa rasvatuubit esiin ja toivoa, että ne auttaisivat edes pikkiriikkisen.

Tuleva isukki yllätti mut täysin, se otti vapiksen, jotta pääsee mukaan rakenneultraan :) Kun mä kuuntelen lähipiirin tarinoita siitä, miten isukit ovat olleet mukana raskausaikana ja sen jälkeen, niin mä en voi olla kuin vilpittömän onnellinen. Ukko on niin mukana joka asiassa ja tsemppaa ja selkeästi aivan hulluna välittää vauvastaan. Mä en edes osaa oikein kuvitella, minkälaista tämä kaikki olis, ellei se suhtauis asiaan näin hienosti.

Hm. Joo ja lisää noita raskausoireita. Itkuhan tässä nyt meinaa joka asian päältä päästä. Varsinkin onnellisista asioista. Ensi viikolla me varmaan tiedetään jo, kumpi meille tulee :heart:
 
Mullakin on alkanut ilmeisesti iskias vaivata ja eilen en pystynyt kävelemään, kun sattui niin paljon.. onneks tuota kipua nyt ei oo todellakaan hirveästi, vaan pari kipukohtausta on tullut.. Varasin jo fyssarin hieromaan mua, vielä kun mahan kanssa pystyy olemaan alaspäin.
 
Moi! Millanen teidän tissien kipu on ollut alkuraskaudessa? Hirveästi palstoilla lukee että nännit olis kipeet ja herkät mut ei mulla oo :/ aamusin tissit on normaalit mut päivät liivejä päällä pitäneenä illalla kyllä tuntuu kipu painellessa. Onko normaalia? Kaikilla varmaan tämäkin yksilöllistä. Olis vaan kiva tietää :)
 
Moi! Millanen teidän tissien kipu on ollut alkuraskaudessa?
Itsellähän oli ihan kamalat tissi ja nänni kivut ja kaiken kukkuraksi varsinkin nännejä kutisi ihan hulluna. Luulisin että johtuivat tasan siitä että iho venyi. Omat tissini kasvoivat ekan 2kk aikana todella paljon ja olivat kokoajan hurjan pinkeät siskon sanoin "silikoni tissit". Kuulema täysin normaalia jos tuntuu pahalle. Itsehän suosiolla heitän kotona rintsikatkin pois kun ahdistavat. Alkuraskaudesta käytin kotona vain toppeja mutta nyt ne eivät enää mene päälleni.. :D

Ps. Kävin eilen legginssi shoppailulla. Arvatkaa vaan löytyikö mitään sopivaa? Eipä löytynyt! Minä ennen raskautta 36-koon vaatteissa oleskeleva emäntä en mahtunut 42-kokoisiin leggareihin! OLOLOLOLOL.

- Lisa Love 22+2
 
Hei Lisa Love! Kokeilitko mamalegginsejä? H&M palveli ainakin niiden osalta minua hyvin. Olen poistanut jo kolmet samanmoiset M-koon mamaleggarit. Menee kivasti mahan päälle (myös pyllyn!) ja tuntuu NIIN hyvältä. Näitä minä käytän pelkästään. Maksoivat kympin per kalsari. Toimii!
 
Heipsan!

Huuh, enpäs ole kiireiltäni taaskaan ehtinyt täällä käymään. Pitää kauhealla kiireellä tehdä koulujuttuja pois alta, että saa sitten jäädä rauhassa mammalomalle kasa opintopisteitä takataskussa. :)

Ensin omaa napaa, joka on muutes kohta pullahtamassa ulos. Huomasin että jollaki muullaki tais olla sama ongelma. Tisulit ratkeaa liitoksistaan. Vaikea tuntea itseä hirveän viehkeäksi, kun rinnat on raskausarpia täynä, ja uusia tulee vaikka kuinka hulvais rasvaa. Vatsa on vielä arvilta säästyny, toistaiseksi. Eilen oli rakenneultra. Pippeli sielä kuulemma näytöllä vilahteli, itse en kyllä osannu hahmottaa. Elikkäs poika tulossa, kummakos en osannutkaan miettiä tyttöjen nimiä ku väkipakolla. Kaikki oli ihan niinkuin pitiki. Oltiin yli tunti siellä ultrassa ja saatiin taivastella meidän pikkusta, kun kätilö odotteli että vauvan mahalaukku täyttyy ja näkyy ultrassa. Säikähdin eka, että eikö sillä ole mahalaukkua ollenkaan. :DD

Toppahousut ei täälläkään mene enään jalkaan, kiva se on farkuissa tallustella menemään tuolla pakkasessa. En ole viitsinyt oikein alkaa ostamaan uusia toppiksia raskauden takia, kun ne niin vähän aikaa on käytössä. Samaa periaatetta olen pyrkiny käyttämään mamma vaatteissa, jotka on mun mielestä pääsääntösesti melko rumia. Mutta niitä mammaleggareita löytyy omasta kaapista myös kaksin kappalein:DDDD

Täällä ilmottautuu kanssa yksi, jolla on selkä ihan paskana. Iskias vaivaa lähes joka ilta. Lisäksi koska omaan hieman notkon selän, niin raskaus saa sen jotenkin enemmän notkollee, joka vetää mm. isot selkälihakset ihan juntturaan. Alaselkääkin särkee lähes aina kun on istunut perseellään kauemmin kuin 10 minuuttia. Se onki mukava ku luennot kestää sen 1½ kerralla. Voitte kuvitella miltä tuntuu ku illalla tulee kotiin... Nämä vaivat alkoivat minulla n. 3 viikkoa sitten, mutta iskias on vaivannut vuorotellen kummallakin puolella jo 10 raskausviikolta lähtien. Ihana etten ole ainoa jolla on tätä onkelmaa. On mulla joku tukivyö, jonka sain miehen siskolta, mutta se tuntuu jotenkin luonnottomalta ja epämukavalta.

Kusma: Minulla oli rinnat tosi kosketusarat ja pinkeät. Nännitkin taisi muistaakseni arastella ja sitten kutisivat kovasti. Juoksemaan en edes pystynyt, kun hölskyminen sattui niin paljon. Ainoa helpotus oli kunnon rintsikat! Mutta kipu laantui nopeasti, kun viikkoja tuli lisää. Sitten olleet arkana satunnaisesti.

Tisseistä tuli mieleen että tihkuuko teillä kenelläkään jo maitoa rinnoista? Mulla on jo jonkun aikaa tehny tätä, mutta vissiin on ihan normaalia. Ainakin raskausoppaasa sanottiin niin?!?! :eek:

Tänne oli tullut uusiakin odottajia. Tervetuloa mukaan minunkin puolesta! :)

Ja whuus, taas pitää rientää kiireellä, joten pahoittelen mahdollisia kirjoitusvirheitä! :D
 
Multa pääsi tänään itku. En oo ostellut oikein mammavaatteita juurikin sen takia, että kun ne eivät kuitenkaan jää käyttöön. Nyt sitten piti saada ainoat mammafarkut pesuun ja en mahtunut enää mihinkään leggareihin enkä sukkiksiin. Yritin miehen farkkuja päälle (ennen naureskeltiin että olisin voinut hypätä sen yhteen lahkeeseen) ja en saanut niitä kiinni. Meillä kun oli sitä koko eroa, vaan se kapenee koko ajan.

Miehen exä oli aikoinaan lihonut niin perkeleesti, että rupesi käyttämään miehen farkkuja. Ja meni niistä ohikin. Mies sitten sanoi ennen kuin oli raskaudesta tietoakaan, että toivottavasti ei noin meillä ikinä käy. Ja eihän se haittaa sitä eikä sen pitäis haitata muakaan kun vauvasta on kyse, mutta..

Parkuhan siinä sitten pääsi. Mä olen aina paininut painon kanssa, nyt olin ihan tyytyväinen ennen raskautta. En tajunnutkaan kuinka pieni kuitenkin olin, vaikka aina pidin itseäni liian isona. Nyt sitten vasta jättiläiseltä tuntuukin :( Vaikka se kuuluukin asiaan ja on normaalia. Ja pahinta pääkopalle on se, etten osaa hahmottaa mikä on sitä raskautta ja mikä ei, kun yritän miettiä mitä jää jäljelle synnytyksenkin jälkeen. Ja vielä enemmän pelottaa, paljonko tässä vielä ehtiikään kasvaa..

Terveisin itkuinen sotanorsu ja sen vauva
 
Vaatteet eivät mahdu päälle järin kehuttavasti enää täälläkään... yritin eilen repiä päälleni yksiä ennestäänkin aika tiukkoja sukkahousuja, yritys epäonnistui (tai no sai ne päälle, mutta rullautuivat vatsan alle ja haaraväli alkoi tippua alaspäin kahden ensimmäisen askeleen aikana). Tästä suivaantuneena painelin H&M:lle ja ostin ensimmäisen äitiysvaatteeni, paksut sukkikset. Ja voi sitä autuutta, kun ne vedin jalkaani! :cool: Ei kiristänyt eikä puristanut. Tosin peilistä katsottuna näytin valtavalta, mutta ihan sama, tämä olo korvaa sen.

Merywind, minä olen painiskellut saman asian kanssa. Olen normaalipainoinen ollut, mutta oman vartalon ja syömisten yms suhteen ollut ongelmia varhaisesta teini-iästä lähtien. On aika vaikea pala katsoa peilistä uutta olemusta, lisää lantiota ja tissejä, mahaa ja takapuolta ja reisiä... Jos tietäisinkin, että synnytyksen myötä nuo katoavat ja saan kroppani takaisin, voisin kestää tätä vähän paremmin mielin, mutta kun sitä ei tiedä. Tekee mieli pukeutua ylisuuriin kaapuihin, olen viimeiset 2 kuukautta kulkenut isoissa tunikoissa tai ulkoilupuvussa, ettei minun tarvitse kohdata muuttuvaa vartaloani.

Tosin, eilen seisoin alasti peilin edessä ja oikein ajan kanssa tarkastelin uusia muotojani. Ei ehkä ihan sitä mikä minua miellyttää, mutta ajatus sisälläni kasvavasta ihmisestä tekee tästä siedettävämpää, jotenkin omat ulkoiset muutokset tuntuvat vähäpätöisiltä jos pystyn ajattelemaan niiden takaavan lapselleni terveen kasvuajan vatsassani. Niitä ahdistuskohtauksia kyllä tulee, mutta täytyy koettaa ajatella tämän kaiken valmistavan kroppaani lapseni kasvamiseen ja synnyttämiseen.

Kuurupiilo ja salaisuus 16+4
 
Alkaa varmaan taas hormonit sotkea pään. Raskaus on niin totaalisesti sotkenut ja eliminoinut mun sosiaalisen elämän, että tulihan sitäkin sitten paruttua. Huono äiti täällä kokee melko ristiriitaisia tunteita masuasukkiaan kohtaan, ei kai siitäkään ole pakko koko ajan tykätä? U-käännös elämäntyylissä ja kaikessa on aikalailla passivoinut mut kotiin ja liikkumaan koko ajan miehen kanssa. Kai se on vähän huono yrittää olla pirteä ja sosiaalinen kun on oman itsensä kanssa ihan hukassa.

Tai sit tänään on vaan känkkäränkkäpäivä ja itku herkässä.
 
Mä laitan tämän viestini uudelleen, koska on vissiin mennyt ohi listan päivittäjältä :)

Eli mulla on jäänyt tämä ketju aika lailla huomiotta, kun kirjoittelen aktiivisemmin muutamaan muuhunkin ketjuun.
Näin alkuraskaudessa varsinkin, kun viikkoja vielä alle 12, tuntuu että olen enemmän "omieni joukossa" ketjuissa joissa muutkin suurin piirtein samoilla viikoilla.

Mut voi siis poistaa tästä listauksesta. Ehkä palaan takaisin sitten kun viikkojakin kertynyt enemmän.

Oikein hyvää odotusaikaa kaikille ja voikaahan paksusti
 
Voi miten harmittavalta kuullostaa kun ette tykkää uusista muodoistanne.. Minussa on varmaan joku vika, mutta rakastan tätä mahaa :D Ja vaikka on kyllä tullut takapuolta ja reisiäkin niin silti tuntuu että kuljen pää (ja maha) pystyssä niin ylpeenä että varmasti kaikki näkee muutoksen :D Säikähdin kyllä kun painoa on tullut jo 10 kg! Mutta ei se kyllä näy missään..muualla kuin mahassa. Varmaan nestettä kertyy niin paljon..luulisin..toivottavasti..etten vain huomaamatta paisu sotanorsuksi :D
Kieltämättä alkuun oli omituista, kun suurin osa oli turvotusta ja maha vaan pömpötti eikä ollut selkeä. Nyt kun se on kunnon pallo niin se on aivan huippu! Pääsin vaatekriisistäkin yli, sain tutuilta lisää mamma vaatteita, osaa pidän osaa en, tänään tutustuin mahatuubeihin... Niin turhia kun voi olla! :D Mutta hirmu kivoja silti, minikokoiset jalanjäljet mahan kohdalla, tosi hellyyttävät... :)

Olen aina ollut pienirintainen, joten oli mukava saada tissit ;) Arpia ei ole tullut ollenkaan, vielä ainakaa, parhaina olen kokenut Foreverin Aloe Vera rasvan ja ihan perus baby oilin.

Napa on varmaan ainoa asia mikä häiritsee, se on ruma kun pullottaa. Mutta no can do, kuuluu asiaan joten samapa sekin. Ja kyllähän se palautuu..

Miten paljon te jumppaatte vai ollenkaan? Jouduin lopettamaan ringetteharrastuksen jo aika alkuvaiheessa raskautta ja siinä se minun liikkuminen aika lailla oliki, koiran lenkittämistä lukuunottamatta.. Oon koittanu kotona jumppailla mutta ei oikeen ole motivaatioo niin paljon, eikä olevinaan aikaa. Mietin jotain mamma jumppaa/joogaa tai jotain... onko kellään kokemusta? :)

nonnakonna ja poju 26+5
 
Viimeksi muokattu:
Hahah. Meikellä ei käynyt mielessäkään että mammamallistosta voisi löytyä leggareita. Kiitos tiedosta nadouessioux. Taidampa käydä huomenna Henkkamaukalta hakemassa jos löydän.

Eilen illalla iski sitten sellaiset kivut jotka eivät ole helpottaneet sitten millään. Kävin neuvolassa aamulla ja sanoivat että se on normaalia. Kohdunkannakkeet siellä vaan ovat kovilla.. Lisäksi harjoitus supistuksia on tullut koko raskauden ajan. En vaan tajunnut niitä supistuksiksi ennen kuin sisko kertoi asiasta tänään. Eli siis jos tunnet välillä menkkamaista kipua niin se on sitten ilmeisimmin supistus. Keho ilmeisesti treenaa tulevaa synnyttäjää tulevaan koitokseen.. Helkkari!! Minä kun luulin päässeeni menkkakivuista raskauden takia (ja olen kyllä niitä samantapaisia kipuja ihmetellyt aikaisemminkin). :D

Mukavaa iltaa kaikille. Tai aamua. Tai päivää tai yötä. Miten nyt kukainenkin on liikenteessä täällä. :)
 

Yhteistyössä