Epi-no Delphine Plus - välilihan venytystreeni - kokemuksianne pikaisesti!

Ajattelinpa minäkin kirjoitella tähän samaan ketjuun kokemuksia. Rv 36 ja tänään aloitin tuon treenaamisen. 2 kertaa täytin pallon siten, että omasta mielestä ei edes sattunut yhtään, hieman vaan epämukavalta tuntui. Halkaisija näytti olevan 7 cm. Tokalle kerralla ulos ponnistaessa olisi varmaan vaan pitänyt ottaa enemmän kädellä vastaan pallosta, pallo tuli suht nopeasti ulos ja näköjään teki jotain nirhaumaakin, koska tämän jälkeen tuli verta hieman. Pallon ponnistaminen tolla halkaisijalla tuntui kyllä ainakin vielä kovin helpolta. Ajattelin aloittaa nyt tuon treenaamisen pari kertaa päivässä, tavoitteena voisi olla tommoinen 9 cm halkaisija :)
 
No nyt on päästy 8 cm halkaisijaan. Yhä vaan tuo ulosponnistaminen rikkoo limakalvot, eli pikkasen verta tulee joka kerran jälkeen. Lisäksi on ikävää, kun ei yhtään tiedä ennen ulosponnistamista minkä kokoiseksi on pallon täyttänyt.

Mitäs lukemia te muut muuten saatte tolla lantionpohjalihastreenillä mittarin näyttämään? Itsellä näyttäisi tulevan tommoisia 9-10-lukemia. Kauhulla jo odotan, että miten synnytyksen jälkeen :D
 
Noniin, vihdoin jaksan tulla tänne kaksplussaan kommentoimaan. Takana nyt kolme viikkoa vauva-arkea ja kiirettä on pitänyt. Ei olekkaan enää aikaa pyöriä netissä, hyvä kun syödä ehtii :)

Mutta synnytyksestä; pään ponnistaminen toki sattui, mutta en saanut kuin kaksi tikkiä siihen emättimen alle suoraan alaspäin. Kätilötkin sanoivat että varmasti on auttanut laitteella venyttely! Eli varmasti olisi revennyt paikat enemmän jos en olisi treenannut. Synnytin kuitenkin ison vauvan 55cm ja 3920g!! Pään ympärys35,3cm, mutta en kyllä myy laitetta ihan vielä.. toista lasta ei kyllä ole tulossa näillä näkymin moneen vuoteen mutta vielä en osaa alkaa mitään vauvatavaroita myymään :)
 
Itselläni kävi sitten synnytyksessä niin, että loppuvaiheessa piti ottaa imukuppi avuksi kun vauvan sydänäänet laski supistusten aikana. Näinollen tuloksena episiotomia, joten en tiedä miten paljon tuo laitteella treenaaminen olisi auttanut. Siihen se ainakin auttoi, että ponnistaminen oli tosi helppoa, ja suunta löytyi heti, vaikka ponnistin epiduraalin läpi :)
 
Moi, piti tulla kommentoimaan, että itse käytin tätä laitetta ennen esikoiseni syntymää. Mulla oli aivan hirveä synnytyspelko (kävin polilla ja mietin sektiota vaihtoehtona), ja mun oli ihan pakko saada tehdä KONKREETTISESTI jotain synnytyksen helpottamiseksi, noin niinkuin ennakkoon. Muuten olisin varmaan repinyt peliverkkarini, pelotti niin paljon koko touhu!

En muista kauanko ehdin treenata epillä, mutta aloitin sen paria viikkoa ennen kun aloitusta suositeltiin. Harjoittelin päivisin omassa rauhassani, mutta iltaisin mulla oli välilihanöljyämissessiot sohvalla :D :D Vähänkö nauratti, jos joku olis nähnyt mitä mä touhuolen iltaisin..no, mies tietty näki, ja tais joskus vähän innostuakin ;D

Poitsu syntyi 2 viikkoa etuajassa, 50cm ja 3600g, pään kokoa en nyt muista, mutta se oli hieman isompi kun keskiarvollisesti. kielsin episiotomian jo ennakkoon, tai sanoin, että jos se on kätilön mielestä PAKKO tehdä, niin se täytyy mulle perustella siinä tilanteessa.
Synnytyksen kesto oli reippaasti alle 4h, ja ponnistusvaihe muistaakseni 20min. Löysin heti oikean "suunnan", ja kätilön ei olis edes tarvinut sanoa koska pitää "himmata tahtia", koska tiesin sen itsekin...tunsin ihan selvästi.
Ei yhtäkään tikkiä, muutama nirhauma tietysti että kirveli kyllä, mutta ei mitään tikattavaa.

Jälkikäteen kätilö sanoi, että tosi harva ensisynnyttäjä löytää niin hyvin tatsin ponnistukselle. Kerroin hänelle laitteesta, hän ei ollut koskaan kuullut siitä, mutta kun selitin toimintaperiaatteen, hän mietiskeli, että laitteen toiminnassa voi olla vinhakin perä, ja se voi hyvinkin auttaa asiaa.

Itse uskon myös, että epiduraalista kieltäytyminen (otin kyllä kohdunkaulan puudutetta ja ilokaasua) auttoi asiaa. En väitä että KAIKKI epiduraalin ottajat saavat repeämän, mutta kyllä se aika yleistä on. Juuri ennen omaa synnytystäni kaverini meni synnyttämään ja sai 36 tikkiä. Hän sanoi, ettei epiduraalin jälkeen tuntenut mitään, ei edes tiennyt ponnistaako parhaillaan vai ei...Päätin, että mieluummin kärsin vaikka 2h ponnistusvaiheessa ja 10h suppareita kun otan epiduraalin...Mutta tietysti voi olla että mieli olis muuttunut jos synnytyksen kesto olisi ollut niin pitkä :)
 
Hei,

en ole tähän ketjuun aikaisemmin kirjoittanut, mutta laitanpa nyt synnytyksen jälkeen minäkin (positiivisia) kokemuksiani laitteesta :)

Törmäsin vekottimeen jonkin blogin kautta, ja lievästi synnytyspelkoisena ensiodottajana päädyin investoimaan siihen - kuten joku täälläkin taisi todeta, niin jo se, että tuntee tekevänsä asian eteen jotain, auttaa. Eikä satakunta euroa ole hinta eikä mitään, jos sillä oikeasti voi välttää pahan repeytymän…

Aloitin harjoittelun n. 3 vk ennen laskettua aikaa. En ollut kovinkaan ahkera treenailija, harjoittelin vain kerran päivässä ja usein jäi päiviäkin väliin. Joka tapauksessa, noiden viikkojen aikana etenin noin 6 cm:stä 8,5+ cm:iin, mikä antoi jo kovasti mielenrauhaa. Treenasin aina kerrallaan kaksi n. 3-5 min sarjaa - ensimmäisellä kerralla vain pidin palloa sisällä ja annoin paikkojen "lämmetä", toisella ponnistin sen ulos (tai oikeammin annoin vain liukua, minulla oli oikeasti vaikeuksia saada kapistus pysymään sisällä isommaksi pumpattuna).

Vauva syntyi raivotarjonnassa spontaanisti muutaman päivän yliaikaisena. Epiduraali osui kohdilleen juuri eikä melkein, ja pääsin ponnistamaan niin, että tuntoa oli sopivasti, mutta ei liikaa. Tunsin vauvan liikkuvan, ja pystyin mielestäni säätelemään menoa varsinkin siinä kriittisessä ulostulovaiheessa, kun kätilöt käskivät olemaan ponnistamatta. Siihen äärimmäisen venytyksen tunteeseen varautumiseen laite siis minusta todella auttoi.

Lopputuloksena oli terve 3,2 kg tyttö eikä yhtään repeämää eikä tikkiä. Tietysti vauvan pienellä koolla, oikealla asennolla, kudostyypillä ja sadalla muullakin asialla on tuohon vaikutusta, mutta itse koin treenailustakin olleen hyötyä. Suosittelen laitetta ainakin "mentaaliharjoittelun" tueksi :)

Ihanaa loppuraskautta ja hyvää synnytystä kaikille odottajille! Jännityksestä ja peloista huolimatta synnytys voi ihan olla positiivinenkin kokemus, kuten meikäläisen tapauksessa :)
 
  • Tykkää
Reactions: Fiinaliina
Heissan,
Myyn oman laitteeni, kokemuksiani voi lukea tästä ketjusta maaliskuulta 2012. Laita yksityisviestiä, jos olet kiinnostunut. Laitetta puhdistettu jokaisen käytön jälkeen saippuavedellä ja Desinfektol P:llä. Laitteen mukana tulee pakkauksessa mukana olleet alkotip -puhdistusliinat.
Ihanaa syksyä,
MammaLa
 
Moi,

mulla olisi käytetty Epi-No, jonka voisin myydä. Käytetty siis ja putsattu aina käytön jälkeen ja desinfioitu. Sijaitsee 03-alueella, jos joku on kiinnostunut noutamisesta.

Kiinnostuneet laittakaa yksäriä :)

t. Tuiskuli
 
Hei vaan kaikille!

Aloitin harjoittelun rv 36+0, tulos 6,5 cm. Olen treenaillut vähintään joka toinen päivä, useimmiten joka päivä n. 15-20 min kerrallaan. (Paitsi rv 36+0 ja rv 37+0 välissä treenasin vain kaksi kertaa.)

Rv 37+0 tulos 7,4 cm.

Rv 38+0 tulos 8,8 cm.

Rv 38+5 tuloksena jopa 9,3 cm, mutta seuraavana päivänä vain 8,8 cm. Tämä johtuu siitä, että kun maha toimii välillä huonosti ja kun on paljon ulostetta suolessa, paineentunnetta ison pallon kanssa ei vaan meinaa kestää. Näinpä olenkin suorittanut pari kertaa suolihuuhtelun ennen harjoitusta, harjoitus sujuu paljon, paljon paremmin. Suolihuuhtelun otan synnytyksessäkin, ellen tee sitä jo etukäteen kotona. Tänään olisi tarkoitus päästä jopa 9,5 cm:iin. Sitten olen tyytyväinen. Toki 10 cm:n tuloskin houkuttaa, koska me vaavin vanhemmat olemme hieman isopäistä porukkaa. :) LA ensi viikolla, jännittää jo kovasti! Kerron sitten teille myöhemmin miten kaikki meni.
 
  • Tykkää
Reactions: Fiinaliina
Myydään Epi

Eli en ole hirveesti tehnyt asian eteen ja laite on vielä myymättä, jos jotakin kiinnostaa niin yksäriä kiitos!

Moi! Ostin Epin ja ehdin käyttää sitä vain 2 viikkoa sillä hölmönä rupesin käyttämään sitä liian myöhään ja vauvani syntyi hiukkasen aikasemmin kuin laskettuaika. Kokemukseni oli kuitenkin myönteinen ja ajattelin, että voisin myydä Epini pois sillä ihan heti emme ole uutta vauvaa hankkimassa. Itse en repeytynyt, mutta en tiedä oliko se Epin ansiosta sillä tosiaan en ehtinyt sitä kauaa käyttämään. Olen steriloinut laitteen, joka käytön jälkeen ja alkoholilla vielä putsannut, se on kuin uusi. Pyytäisin laitteesta 60e (Uutena 100e). Itse asun Turun lähellä joten jos ostaja on täältä päin niin voisin sen vaikka toimittaakin sovittuun paikkaan. Jos kiinnostaa tai tulee mieleen kysymyksiä niin ottakaa yhteyttä ensiksi Cunucu profiliini yksityisviestillä. Kiitos.
 
Mulla olisi tällainen täältä käytettynä mutta hyväkuntoisena ja huolellisesti desingioituna myytävänä. Oma synnytys käynnistettiin niin ajoissa ja vikat viikot sairaalassa ollessa ei oikeastaan ehtinyt tätä edes ajatella. :D Yksityisviestiä voi laittaa jos on kiinnostunut. :) Olis kiire päästä eroon kun muutettiin pieneen asuntoon ja kaikki ylimääräinen pakko hävittää.
 
Ajattelin minäkin kertoa ensimmäisiä käyttökokemuksiani laitteesta. Eli mulla on ensimmäinen raskaus menossa viikoilla 37+1, ja aloitin harjoittelun tänään. Sain itse asiassa vähän jännätä, jääkö koko Epi-No käyttämättä, koska mulla on ollut raskauden mittaan toistuvana vaivana bakteerivaginoosia ja kaikenlaiset tulehdukset ovat ehdoton este laitteen käytölle... mutta onneksi vaiva ei enää uusinut viimeisimmän antibiootin jälkeen, ja pääsin aloittamaan treenailun.

Tänään oli siis ensimmäinen harjoituskerta, ja pääsin 6,5 cm:iin (ympärysmitta 20 cm). Tulos oli itselleni ehkä vähän yllätyskin, koska treenatessa tuntui ensin etten uskalla laajentaa palloa juuri lainkaan... venytys tuntui aika hurjalta. Näin jälkeenpäin ajatellen olisin voinut ehkä ottaa tämän ensimmäisen kerran vähän varovamminkin, mutta kuvittelin olevani jossain tyyliin 4-5 sentissä, niin iski suorituspaineet. :rolleyes: Ensi kerralla sitten vähän rauhallisemmin. Olen nyt ainakin vakuuttunut siitä, että tämä oli hyvä ostos, koska LUOJA jos pitäisi venyä kertarykäyksellä siihen 10 cm:iin niin voisi kyllä usko loppua kesken... Ainakin omalla kohdallani tuli heti tunne, että treenaaminen tulee olemaan hyödyksi.

Pallon pitäminen sisällä oli aluksi hieman hankalaa, mutta varmaan siihenkin kehittyy parempi tekniikka pienen harjoittelun jälkeen. Nyt ainakin jouduin pitämään vastaan kädellä, ettei pallo olisi liukunut heti ulos. Kun ei sitä saa niin syvällekään laittaa, että se liukuu kokonaan sisään...

P.S. Aikaisemmissa viesteissä moni on kertonut käyttäneensä liukastusaineena öljyä, mutta laitteen käyttöohjeessa nimenomaisesti kielletään käyttämästä mitään öljypohjaisia aineita (nämä voivat vahingoittaa silikonia). Kannattaa siis mieluummin hankkia esim. apteekista vesipohjaista liukastinta.
 
Täällä olisi myös Epi-no plussa myynnissä. Melko vähän käytetty, täysin toimiva ja huolellisesti putsattu. Hinta 60 e plus postikulut. Laittakaa yksäriä jos kiinnostaa.

Sain esikoiseni elokuun lopussa. Jonkin verran kerkesin treenata ennen synnytystä, mutta sitten pari viikkoa ennen synnytystä jäi vähälle käytölle kun ei laiska jaksanu treenata, meni melkein 2 viikkoa yli lasketun ajan. Lapsi syntyi normaalissa tarjonnassa melko "helposti", ei repeämiä eikä tikkejä.
 
Täällä treenaaminen jatkuu... Masentavaa kyllä, olen ottanut sentin takapakkia - parina viime päivänä olen päässyt vain 5,5 senttiin ja tuntuu, ettei paikat vaan jousta niin paljon että uskaltaisi pumpata enempää. Lieneekö mulla sitten jotenkin kireä kudostyyppi, vai mistäköhän se on kiinni... Tai ehkä pallo on liian syvällä, sitäkin olen miettinyt. Vähän huolestuttaa, että miten sitten synnytyksessä käy, jos vaavi päättää syntyä ennen aikojaan - tämänhetkisten fiilisten perusteella pelkään, että repeäisin ihan täysin. : / Täytyy varmaan ruveta treenaamaan kahdesti päivässä, jos tuota ympärysmittaa saisi edes vähän kerrassaan kasvatettua.
 

Yhteistyössä