erikoiset "murre" sanat

  • Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti
väh sieltä sun täältä
"Oulusa syyään munnaa ja kannaa. Juuaan kalijaa. Sitten mennään patiolle örveltään."
Oulussa syödään munaa ja kanaa. Juodaan kaljaa. Sitten mennää terassille riehuu. :D En nyt tiiä menikö ihan sanatarkkaa mut ite olen oulusta ja tiiän mitä tarkottaa vaikken ehkä osaa site kertoo :/

mulla joppari on auton korjaaja (tee-se-itse-mies) joka ostaa rämää ja laittaa myyntikuntoo,
völjätä on makoilla, viruttaa on huuhdella, kihveli on rikkalapio... mitäs muita kaikkia siel oli mitä tiesin..

mut sit on aliska, mutkan kautta, raatata, muha, kuojoa... löytyyhän näitä :)
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja väh sieltä sun täältä:
"Oulusa syyään munnaa ja kannaa. Juuaan kalijaa. Sitten mennään patiolle örveltään."
Oulussa syödään munaa ja kanaa. Juodaan kaljaa. Sitten mennää terassille riehuu. :D En nyt tiiä menikö ihan sanatarkkaa mut ite olen oulusta ja tiiän mitä tarkottaa vaikken ehkä osaa site kertoo :/

mulla joppari on auton korjaaja (tee-se-itse-mies) joka ostaa rämää ja laittaa myyntikuntoo,
völjätä on makoilla, viruttaa on huuhdella, kihveli on rikkalapio... mitäs muita kaikkia siel oli mitä tiesin..

mut sit on aliska, mutkan kautta, raatata, muha, kuojoa... löytyyhän näitä :)
aliska=alikulkutunneli
mutkan kautta = kiertäen kaarten, ei - suoraan...
raatata=jutella
muha=sahanpuru
kuojoa?
 
väh sieltä täältä
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja väh sieltä sun täältä:
"Oulusa syyään munnaa ja kannaa. Juuaan kalijaa. Sitten mennään patiolle örveltään."
Oulussa syödään munaa ja kanaa. Juodaan kaljaa. Sitten mennää terassille riehuu. :D En nyt tiiä menikö ihan sanatarkkaa mut ite olen oulusta ja tiiän mitä tarkottaa vaikken ehkä osaa site kertoo :/

mulla joppari on auton korjaaja (tee-se-itse-mies) joka ostaa rämää ja laittaa myyntikuntoo,
völjätä on makoilla, viruttaa on huuhdella, kihveli on rikkalapio... mitäs muita kaikkia siel oli mitä tiesin..

mut sit on aliska, mutkan kautta, raatata, muha, kuojoa... löytyyhän näitä :)
aliska=alikulkutunneli
mutkan kautta = kiertäen kaarten, ei - suoraan...
raatata=jutella
muha=sahanpuru
kuojoa?
Tääl etelässä paljo kukaan ei tiiä mikä on esim aliska tai muha ;)
mut kuojoa = yökkiä tai mua kuojottaa = mua oksettaa ;)
 
firequeen
en jaksanut lukea koko ketjua, mutta edesmennyt mummini hoki aina "kah" (kato) ja "heh" (ota). mummi ei ole syntyperäisiä mikkeliläisiä, en tiedä mitä murretta tuo sitten lie... kivalta ainakin kuulosti ! :D
 
firequeen
niin ja mikkelissä "pestään käet" ja pysäkillä huudellaan " nysse tulloo" :D ruoka on joskus tuimaa ja tytteli pääsi eilen vannaan :) ja miehelle tulee usein huudeltua "elä kehtoo" :D
 
harmailee
Alkuperäinen kirjoittaja mihan:
pitääpä myös osallistua!
pilkkumi
fölliin eli följyyseen
pesofati
pruukata
aviisi
tärpästikkeli

laitan hammeen päälle, mää kaatusin, imurimella imuroin
Föliin= mukaan
pesufati= pesu "ämpäri"
pruukata= aikoa
tärpästikkeli= esim. joku adhd tapaus, hyvin malttamaton ja meno päällä koko ajan... :D Mun tätini sano aina mua pienenä tärpästikkeliks.... :)

Noita muita en varmaksi muista...

porstoo?
hantuuki?
kaffeli?
reikeli?
 

Yhteistyössä