Erilaiset äidit...vittu, mä olen sanaton!

Status
Viestiketju on suljettu.
Kfkfkf
Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;27444089:
No ei pienituloisen kannata aina sitä mahdollisimman kallistakaan ostaa. Ja meillä on kyllä 370 euron pyykkikone kestänyt jokapäiväisessä käytössä (kestovaipat ja muu pyykki) nyt neljä vuotta. On kestänyt jopa tänä aikana kaksi muuttoa. Ja edelleen pelittää.
600e pesukone nyt ei ole kylläkään sieltä kalliimmasta päästä.
Mun viime pesukone maksoi 300e ja se alkoi vuoden jälkeen pitämään kovaa ääntä, toimii yhä, mutta ei todellakaan ole enää meidän käytössä. Tuo kone on nyt 3v vanha, eikä varmaan kauan enää toimi kolinasta päätellen.
 
[QUOTE="Johanna";27442568]Ai että onko :D Alex on diagnoosia vaille erityislapsi ja hänen kanssaan ei ole yhtään helppoo päivää. Maksimus on perheneuvolan jonossa tutkimuksiin samasta syystä. Esikoisella on diagnosoitu adhd ja epäilen tätä toimintohäiriöö itsellänikin.
Sarafina on Diiva joka kuvittelee pyörittävänsä kaikki sormensa ympärille ja Kristofinkin uhma nostaa päätään joten..
Juu kyllä päivät on todella haastavia ja propsit miehelle joka tätä sirkusta jaksaa pyörittää <3[/QUOTE]

jos mies pyörittää sitä sirkusta, niin mitäs sinä sitten teet kaiket päivät? ihan mielenkiinnosta, pahoittelen, jos olet jo kertonut tai olisi selvinnyt dokkarista, jota en tod. jaksanut katsoa.
 
Kfkkfkf
Eli nyt mulla on 4 vuoden sisällä mennyt pesukoneisiin 900 euroa, jos olisin heti ostanut kunnon koneen, se olisi vieläkin hyvä kone.

Suurempi todennäköisyys sillä halalla koneella on hajota, kuin kalliimmalla peruskoneella.
 
Scarlett harmaana
Meidän sossusta saa vaan reseptillä SAIRAUDEN hoitoon tarkoitetut lääkkeet. Ehkäisytarvikkeet ei sitä ole. Jos ruksi kohdassa muu jää rahat saamatta.
Mutta kyllä se tulee yhteiskunnalle halvemmaksi maksaa toimeentulotukiasiakkaan ehkääsy kuin maksaa lisää toimeentulotukea uuden vauvan myötä. Tätä sopiis miettiä niiden jotka eivät hyväksy sitä, että sossu maksaa ehkääsyn.
 
Yksi vaan
Oikeasti aikuiset ihmiset ja äidit! Hyi hitto, että tuli myötähäpeä kanssa ihmisiä kohtaan. Kehdataan haukkua ja rähistä. Tarttua pikku asioihin, jotta saadaan joku näyttämään huonolle. Mitä ihmettä se on keltään pois, millä tavalla joku perhe elää? Luuletteko oikeasti olevanne itse niin täydellisiä, että on vara haukkua ja lytätä muita. Enpä usko..Toivottavasti en tunne yhtäkään näistä ihmisistä.
Mun mielestä kiva perhe ja ihanat lapset. Näki, että rakastavat toisiaan ja kaikilla hyvä olla. Mukavaa talvenjatkoa heille.
 
"aino"
Täällähän mesotaan kuin suurestakin maailmanhistoriallisesta vääryydestä. Joku on saanut pesukoneen vaikkei ole töissä! Voi kamala! Pitäskö varmuuden vuoksi ottaa jääkaappikin pois niiltä?

Onkohan yhdelläkään teistä valittajista mitään alkeellistakaan käsitystä siitä kuinka pieni osa kaikista julkisista menoista on esim. toimeentulotuki? Ja on ollut jo vuosikymmeniä, sosiaaliturvan olemassaolo ei todellakaan ole aiheuttanut mitään joukkoryntäystä sossun luukulle, ihmiset kun yleensä tykkäävät vähän isommista rahasummista kuin mitä sieltä saa.

Mut joo, aika hyvin taas puolen tunnin ohjelman perusteella ihmiset tuntee jonkun koko elämän läpikotaisin ja tekee parin lauseen perusteella elämää suurempia päätelmiään.
Ottamatta mihinkään muuhun kantaa, toimeentulotukea maksettiin esim. v. 2010 yli 630 miljoonaa euroa. Että pieni ja pieni summa, kaikki on suhteellista.
 
0,8%
[QUOTE="aino";27444231]Ottamatta mihinkään muuhun kantaa, toimeentulotukea maksettiin esim. v. 2010 yli 630 miljoonaa euroa. Että pieni ja pieni summa, kaikki on suhteellista.[/QUOTE]
jep, sehän onkin jo melkein sadasosa kaikesta mitä veroilla kustannetaan.
 
tarkennus
jep, sehän onkin jo melkein sadasosa kaikesta mitä veroilla kustannetaan.
Tuo summa on sadasosa ainoastaan sosiaalimenoista!

Sosiaalimenot koostuvat pääosin

eläketurvan
sairausturvan ja
työttömyysturvan menoista sekä
sosiaali- ja terveyspalvelujen verovaroin katetuista kustannuksista.
 
Mekin ostettiin 600e pesukone. Pienituloisen ei ole MITÄÄN JÄRKEÄ ostaa 300e candyä ja parin vuoden päästä taas ostaa uutta konetta kun se halppiskone hajosi.

Ja kyllä, mekin ollaan toimeentulotuen asiakkaita, me tosin otimme tutulta lainaksi tuon 600e ja maksamme 50e kuussa sitä takaisin.

Ihan peruskone meillä, on tuossa joku höyry silitysjuttu, mutta laadukas kone ei taatusti hajoa ihan heti. Jos tällä pesee seuraavat 10-20 vuotta, sillä parin sadan candyllä pesee pari vuotta.

Kovassa käytössä varmaan johannan perheellä pesukone.
Tosin itse olisin tuolla rahalla ostanut laadukkaan koneen ilman mitään ylimääräisiä otsonointeja.
Halpamerkkikoneet kun tuppaa hajoamaan herkemmin
Tahtosin nähdä sen koneen joka kestää 15-20v. Näistä uusista siis,oon mie sellaisia 20v vanhoja nähnyt. meillä ei kestä, ja merkkejä on kokeiltu aika laidasta laitaan... Aristonin "lippulaiva" eli sen vuoden mukamas paras kone kesti n.9kk ennenkun ekat laakerti hajos,ja 1,5v jälkeen se oli lopullisesti vaivaa. Upon kalliimpi kone (ovh jotain 639e, ostin kyllä tarjouksesta) kesti 1v10kk kunnes siitä vaatimattomasti hajos moottori,hihna ja kortti. Ne vaihdettiin ja 2kk siitä hajos poistovesipumppu... Lisäks meillä on ollut Siemens ja bosch ja vielä joku muukin merkki. Mieleä en oo kokeillut,en usko että sekään kestäs riittävän kauan takuuajan jälkeen.
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: erinys
Tahtosin nähdä sen koneen joka kestää 15-20v. Näistä uusista siis,oon mie sellaisia 20v vanhoja nähnyt. meillä ei kestä, ja merkkejä on kokeiltu aika laidasta laitaan...
oli merkki ja malli ja hinta mikä tahansa, niin 90% koneista valmistusmaa on siellä Kiinassa/vastaavassa, kun koneen taakse kurkkaa. mut se ei taida olla tän ketjun pointti, jos mikään.
 
"vieras"
Oikeasti aikuiset ihmiset ja äidit! Hyi hitto, että tuli myötähäpeä kanssa ihmisiä kohtaan. Kehdataan haukkua ja rähistä. Tarttua pikku asioihin, jotta saadaan joku näyttämään huonolle. Mitä ihmettä se on keltään pois, millä tavalla joku perhe elää? Luuletteko oikeasti olevanne itse niin täydellisiä, että on vara haukkua ja lytätä muita. Enpä usko..Toivottavasti en tunne yhtäkään näistä ihmisistä.
Mun mielestä kiva perhe ja ihanat lapset. Näki, että rakastavat toisiaan ja kaikilla hyvä olla. Mukavaa talvenjatkoa heille.

Samaa tuolla aijemmin ihmettelin, vaikka itse en haluaisi samankaltaista elämää, en todellakaan koe että minulla olisi oikeus lähteä arvostelemaan muita ihmisiä, jotka valitsevat toisin.
Käsittämättömän kovaa kylmää tekstiä aikuisilta äiti-ihmisiltä.
Ja ihan turha vinkua kuinka on OIKEUS haukkua tätä perhettä/äitiä koska on sosiaalipummi ja vie muiden rahat, toki yleistä keskustelua saa asia tasolla käydä, mutta ihmisellä jolla tarve lähteä anonyymina haukkumaan henkilökohtaisella tasolla muita ja nostattamaan itsensä tämän äidin yläpuolelle tietämättä kuitenkaan syvällisempää totuutta, täytyy olla todella kylmät arvot.
Keittiönoidan kommenteissa näkyy, että ihminen kykenee laajempaan pohdiskeluu ja elämää on nähty monelta laidalta. Mutta kyllä täällä muuten on melkoisen empatiakyvytöntä ja suppeakatseista ihmistä, näkyy selkeästi että elämä pitää olla putki, jonka läpi kaikki menee samaa muottia käyttäen, muuten olet huono, arvoton sekä osaton.
Ihmettelen, suuresti keskustelun tasoa.
 
Todella ällöttävät, laiskanpulskeat pummit kertoo naureskellen, miten kondomi ei sovi ehkäisyksi, kun "seksi on kuin söisi karkkia käärepaperit päällä". Näytti molemmat maistuneen, ihan puistattavaa!
:LOL:

No joo, turha keskustella asiasta "mihin MINUN ansaitsemani veroeurot menevät/mihin niiden pitäisi mennä".. Palkkojen verotus on pieni hyttysenpissa meressä, mut mielummin kotimaisille laiskamadoille, kuin Kreikkaan imo.
 
Viimeksi muokattu:
sosiaalialalla
Ja missähän kaupungissa mahtaa sossu kustantaa lapsille talvivaatetta, tai harrastusvälineitä???!!! Lastensuojelun asiakas pitää nykyään olla ja anoa sitä kautta...harkinnanvaraisia ei juurikaan myönnetä enään mihinkään....
Ja mä en väitä, etteikö niillä tuilla eläis, mutta ei niillä herroiksi elä, kuten täällä moni tuntuu luulevan.. Ja mitä tohon vuokraan tulee,niin monessakin paikassa vuokrat on kohtuullistettu, elli ei tosiaan sossu maksa vuokraa kokonaan...
Toimeentulotukien myöntämistä on kiristetty huomattavasti lähivuosina. Eli jos joku on vuosia sitten elellyt "herroiksi" tt.tuella (ihmettelen kyllä) ei tilanne ole sama nykyään.
Kunnissa ja myöntämisissä ja jopa työntekijöissä on suuria eroja. Esim Vantaalla on tehty päätös jo kesällä, että harkinnanvaraista ei enää loppu vuonna myönnetä. Sama monessa muussa kunnassa.
Vuokrat ovat tosiaan pääkaupunkiseudulla kamalia ja sossu ei suostu useinkaan sitä kokonaan maksamaan.
 
"aino"
Tuo summa on sadasosa ainoastaan sosiaalimenoista!

Sosiaalimenot koostuvat pääosin

eläketurvan
sairausturvan ja
työttömyysturvan menoista sekä
sosiaali- ja terveyspalvelujen verovaroin katetuista kustannuksista.

Kuten sanoin, en ota kantaa muuhun tässä ketjussa kirjoitettuun. Toki sivistyneessä yhteiskunnassa kuuluu olla turvaverkko esim. työttömäksi joutuneille. Silti 630 milj. euroa ei ole pieni summa. Vertailuna Heinolan Reumasairaala olisi tarvinnut 2 milj. euroa pystyäkseen jatkamaan. Kaikki on suhteellista.
 
"vieras"
Tahtosin nähdä sen koneen joka kestää 15-20v. Näistä uusista siis,oon mie sellaisia 20v vanhoja nähnyt. meillä ei kestä, ja merkkejä on kokeiltu aika laidasta laitaan...
Mä luulen kuitenkin, että 500€ peruskone kestäisi paremmin, kuin tuollainen erikoistoimintoja sisältävä ihmemasiina. Mitä enemmän erikoistoimintoja, sitä helpommin se kone pamahtaa rikki.

Näin toimimalla olisi sitten jo satanen säästynyt siihen kierukkaankin! Mutta ma vaan luulen, ettei ole aikomustakaan ehkäistä. Ovat huomanneet, että mitä enemmän lapsia, sitä helpommin saa sitä rahaa sossustakin. Kun lapsethan siinä sitten syyttöminä kärsii, jos vedetään liian tiukille. Vitsinähän tuo naureskelee koko ehkäisyä ja se on hyvin yksinkertaista loppujen lopuksi. Jos ei hormonivalmisteet käy, niin taitaa olla vain kaksi vaihtoehtoa kondomi tai kuparikierukka. Hormonikierukkaa ei mulle edes suositeltu sen jälkeen, kun vähähormonisimmat pillerit aiheuttivat pahoja sivuvaikutuksia.

Ja kondomin käytöstä... Eihän se ole kenestäkään mukavaa, mutta jos vaihtoehto on lapset, joita ei ole varaa elättää, niin mikähän on valinta normaali-ihmisellä? Jos on persaukinen, niin ei niitä valintoja tehdä sen mukaan, mistä mä tykkään ja mitä mä haluan. Ne tehdään sen mukaan, mihin on varaa!
 
sosiaalialalla
Ei, vaan mä mieluummin ostan nyt hyvän koneen, ettei tarvitse ihan hetkeen olla ostamassa uutta.

Parin sadan koneen jos olisin ostanut, parin vuoden sisään olisin luultavasti joutunut ostamaan taas uuden koneen. Ihan sama mikä elämäntilanne on, jos hajoo niin hajoo.

Ja candy nyt oli vain esimerkki..
Pesukoneissa kannattaa kysellä kuinka ostaessa miten niihin on saatavilla huoltoa ja varaosia Suomessa. Halvimmissa on usein ongelmana se, että saattavat hajota hyvinkin nopeasti (sisältävät halpoja mm.muovisia osia) eikä varaosia ole Suomessa saatavilla, eikä oikein tilattavissakaan mistään. Eivät siis ole suunniteltukaan korjattaviksi.
Joskus sama ongelma saattaa olla myös kalliimmassa koneessa, eli kysellä kannattaa.

Näitä toimeentulojuttuja vääntäneenä voin kertoa etten suosittelisi ketään tt.tuen asiakasta ostamaan halpiskonetta tai käytettyä (varsinkin jos iso perhe). Se kylläkin vaatii sen, että täytyy itse yrittää säästää tai lainata lisärahoitusta koneeseen joka usein on mahdotonta. Usein täytyy hankkia se halpis ja kohta taas uusi ja kalliimmaksihan se loppupeleissä tulee...
 
sosiaalialalla
[QUOTE="aino";27444376]Kuten sanoin, en ota kantaa muuhun tässä ketjussa kirjoitettuun. Toki sivistyneessä yhteiskunnassa kuuluu olla turvaverkko esim. työttömäksi joutuneille. Silti 630 milj. euroa ei ole pieni summa. Vertailuna Heinolan Reumasairaala olisi tarvinnut 2 milj. euroa pystyäkseen jatkamaan. Kaikki on suhteellista.[/QUOTE]

Ymmärräthän siis oikeasti, että sosiaaliturvalla katetaan terveyskeskukset lääkäreineen jne.. Siihen menee tuo 630milj. Siitä n.1-2 prosenttia menee tt.tuen maksamisiin.

Onhan se tietenkin iso summa, mutta hyvin pieni osa koko sosiaaliturvasta.
 
"vieras"
Tahtosin nähdä sen koneen joka kestää 15-20v. Näistä uusista siis,oon mie sellaisia 20v vanhoja nähnyt. meillä ei kestä, ja merkkejä on kokeiltu aika laidasta laitaan... Aristonin "lippulaiva" eli sen vuoden mukamas paras kone kesti n.9kk ennenkun ekat laakerti hajos,ja 1,5v jälkeen se oli lopullisesti vaivaa. Upon kalliimpi kone (ovh jotain 639e, ostin kyllä tarjouksesta) kesti 1v10kk kunnes siitä vaatimattomasti hajos moottori,hihna ja kortti. Ne vaihdettiin ja 2kk siitä hajos poistovesipumppu... Lisäks meillä on ollut Siemens ja bosch ja vielä joku muukin merkki. Mieleä en oo kokeillut,en usko että sekään kestäs riittävän kauan takuuajan jälkeen.
Meillä on pian 6 hengen talous, pesukone on taatusti liikkeen halvin ja merkiltään fagor, eli joku ihan pimpelopom.. 6v sillä pesty pari kolme koneellista päivässä ja hyvin pelittää, edelleen..
 
*****
Ensin ajattelin, että tiukkaa tekee kun sossusta joutuu rahaa hakemaan raukat, vaikka sääli on sairautta! Mutta... Sitten kun mies sanoi ettei viitsi mennä töihin ja viimeinen sääli murunen lähti pois kun nainen soittelee uuden karhealla iphonella ja näytti miehellä joku samantapainen olevan!!! En nyt sano ettei heillä saisi olla hienoa puhelinta, mutta kaikki pitäisi suhteuttaa omaan elämän tilanteeseen... IPhonet hinnalla he olisivat saaneet sen kuuluisan pesukoneen... Mutta kukin elää tyylillään vaikka vaikea on joskus ymmärtää....
 
Mollie
Ymmärräthän siis oikeasti, että sosiaaliturvalla katetaan terveyskeskukset lääkäreineen jne.. Siihen menee tuo 630milj. Siitä n.1-2 prosenttia menee tt.tuen maksamisiin.

Onhan se tietenkin iso summa, mutta hyvin pieni osa koko sosiaaliturvasta.
Höpö höpö. Tuo 630 miljoonaa euroa oli vuonna 2010 maksetun toimeentulotuen määrä.

Lisäksi vuodesta 2005 vuoteen 2010 toimeentulotuen menot ovat kasvaneet järkyttävät 31 prosenttia, mikä Stakesin mielestä johtuu siitä, että toimeentulotuesta on tullut yhä enemmän pitkäaikainen tukimuoto, eikä lyhytaikainen, kuten alunperin oli tarkoitus.

Asian voi tarkistaa Stakesin tilastotiedotteesta www.stakes.fi/tilastot/tilastotiedotteet/2011/Tr43_11.pdf
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";27444529]Meillä on pian 6 hengen talous, pesukone on taatusti liikkeen halvin ja merkiltään fagor, eli joku ihan pimpelopom.. 6v sillä pesty pari kolme koneellista päivässä ja hyvin pelittää, edelleen..[/QUOTE]

meille myös ostettiin liikkeen halvin kone indesit. kesti 13vuotta ennen kuin meni rikki.
nyt ei sitten olla ostettu uutta, kun voidaan pestä talon pesukoneella.
ostin tuon oman koneen aikoinaan, kun oli pieni vauva ja olisi ollut hankala mennä talon pesulaan pesemään.
että tuurilla noissa koneissa mennään. halpa voi kestää ja kallis mennä rikki heti.

tietsikat ollaan ostettu kalleimman mukaan, eikä ykskään ole säilynyt ehjänä edes sitä takuuaikaa.
 
hei johanna
En jaksanut lukea kaikkea, mutta otan esiin yhden positiivisen pointin johon kiinnitin huomiota ohjelmassa. Musta oli ihana miten annoitte lasten maalata vauvan hoitopöytää. Multa ei olis tollanen ikinä onnistunut, olisin ollut kokoajan vieressä nipottamassa, että varokaa nyt ettei mene vaatteet sotkuun ja ettei mene maalia lattiiaan jne.

Tsemppiä ja voimia sulle! Itkin siinä kohdassa kun soitit sun ekalle lapselle. Toivottavasti et kuitenkaan enää tekisi lapsia vain täyttääksesi ensimmäisen jättämää aukkoa, koska kuten itsekin sanoit, vauvat ei korvaa ekaa lasta kuitenkaan.
 
Tää haluais tietää nimenomaan teiltä täydelliset äidit, jotka ootte raataneet joka pennin eteen, ettekä ota mitään tukia vastaan, että olisko se teille ihan ok, jos lapsilisä+äippäraha,äitiyspakkaus ja kotihoidontuki lakkautettais kokonaan?
Nekin on niitä tukia, joilla ton ohjelman perhe elää, eli nekin on siis paheksuttavia?
Tiedättekö mitä? Mun mielestä niissä pitäs olla tulorajat ja niitä pitäs antaa vaan oikeesti tarvitsijoille... Hyvä palkkaset ja muuten rikastuneet pärjäis ihan hyvin omillaankin... Siinä olis sitä tasa-arvoa. Tai ainakin ne pitäis porrastaa niin, että köyhille huomattavasti enemmän,kuin hyvätuloisille. Niinhän ne on kaikki muutkin tuet porrastettu.
E#li hyvin toimeentuleville ihmisille aina vaan keppiä eikä koskaan porkkanaa? Luuletko, että tänne jäisi yhtään veronmaksajaa pian elättämään ketään jos nyhdetään viimeisetkin etuudet pois niiltä hyvätuloisilta. Maailma on täynnä veroparatiiseja suomeen verrattuna ja työpaikkoja koulutetuilla vielä enemmän. Ei jäisi suomeen ketään, paitsi tietysti sen verran olisivat, että saisivat ilmaisen koulutuksen ja sitten menoksi. Ajatteletko yhtään mistä puhut? Suomea ei sen jälkeen enää olisi, ei tänne jäisi kuin pummit ja miten heille kävisi kun kaikki veronmaksajat lähtisi pois? Mitäs luulet.
 
Äiti21
Meidän pesukone maksoi uutena 300€, tulin raskaaksi juuri ja juuri täysi-ikäisenä ja sosiaalihuolto korvasi pesukoneen lapseni vaarille. Minä sain sitten lapsen isän ja minun eron jälkeen pitää pesukoneen, koska lapsi jäi minulle. Mutta saahan noita pesukoneita herranjumala tori.fi:stäkin, jotkut jopa antaa ilmaiseksi. Ei tulisi mieleenkään ensimmäisenä, jos pesukone menee rikki, ostaa uutena vaan käytettynä ennemmin.
Miksei voinut käydä kouluaan loppuun? Tai aloittaa uutta tutkintoa? Minäkin palasin takaisin koulun penkille, kun lapsi oli tarpeeksi iso päiväkotiin, kävin koulun loppuun ennen kuin edes HARKITSIN uutta lasta. Tällä hetkellä olen avoliitossa, raskaana, mies käy töissä ja elämme pienenä uusiperheenä onnellisena. Olen minäkin jo töissä ehtinyt olla, nyt työtön. Mies elättää meidät, koska se on hänen mielestään hänen tehtävä ja haluaa, että meillä on kaikki hyvin. Miksei toi mies tossa voinut mennä töihin?! Että pistää vihaksi, kun sitten yleistetään kaikki nuoret kohta tämän jälkeen työtä tekemättömiksi laiskoiksi, jota tekevät vain lapsia. Tunnen itsekin kyllä äidin, joka ei kouluun mene eikä töihin ja haaveilee saavansa lisää lapsia koko ajan...
 
Status
Viestiketju on suljettu.

Yhteistyössä