Esikoinen vuodelle 2014

Moikka kaikille! Tulin katsomaan palstaa jolla kuumeilin mukana keväästä kesään, mutta lopetin kun turhautti tämä kuumeilu :) no, kuumeilen edelleenkin (yk12) ja oli hassua lukea mietteitäni tuolloin, enpä olisi uskonut että edelleen ollaan samassa tilanteessa. Onneksi täällä ei ole enää tuttuja nimiä joukossa! :)
Tsemppiä kaikille ja toivottavasti pian toiveet käyvät mahdollisimman monelle toteen <3
 
Staffy85: Meillä myös yk 12 menossa, lääkäriaika tulossa niin päästään jatkotutkimuksiin. Onko teillä ajatus varailla aikaa lääkärin pakeille?
Kieltämättä pahalta tuntuu ajatus että meillä voisi olla jo vauva jos olisi nopeasti tärpännyt mutta jotenkin tiesin jo että tuskin meillä asiat menee niin helposti. (pessimisti ei pety).
 
diadora kävin viimeksi yksityisellä gynellä, joka totesi lievän pco:n mutta ei silti tuntunut olevan kovin huolissaan... Hyvä uutinen oli se, että olin kesväällä/kesällä raskaana, vaikka se nyt sitten päättyikin huonosti (kohdunulkoinen). Itse olen ajatellut että mahtaisiko silloinen tärppi liittyä siihen että vasta muutama kk aiemmin olin lopettanut hormoniehkäisyn. Sehän pitää kierron, ja samalla myös pco:n, ikäänkuin lepotilassa. Mietin että paheneeko se nyt vaan ajan kuluessa ja raskautuminen vaan vaikeutuu. Nyt mennään teroilla vähän aikaa ja gyne sanoi että voidaan ottaa sitten vielä clomit avuksi jos näyttää että on tarvetta. Jos nekään ei auta niin sitten kuulemma voisi about 6kk päästä (clomien aloittamisesta siis) tehdä aukiolotutkimuksen. Siis apua, en haluais odottaa niin kauaa ku yli vuosi sitten jo aloitettu yritys! :(

Kysymys: lapsettomuustutkimuksiin julkiselle puolelle ei käsittääkseni noin vaan mennä, vaan sinne pitää saada lähete? Eli saako tuon lähetteen omasta neuvolasta lääkäriltä vai mistä? Yksityisellä olen käynyt kun vakuutus korvaa vielä nämä kuukautishäiriöihin liittyvät vaivat, mutta se ei korvaa raskauteen tai hedelmättömyyteen liittyviä tutkimuksia, joten aukiolotutkimukseen yms. ei todellakaan ole varaa yksityisellä.

ON: Varmaan johtuu teroista, että en kyllä tunne omaa kroppaani enää ollenkaan! Nyt on vasta kp 7 joten ei taida ovulaatio tulla ihan lähipäivinä vielä ja ovistestikin näyttää ihan negaa, mutta alavatsaa nippailee molemmilta puolilta, velkovuotoa on niin paljon että pikkupöksynsuojia pitää käyttää ja ihan hirveä himotus päällä nonstop... :p
Kai noi nippailut sun muut johtuu pco:sta mut ihan outoa kyllä.
 
bumpy Käsittääkseni kunnallisella lapsettomuushoitoihin pääsee esim terveyskeskuslääkärin lähetteellä. Eli varaa aika lääkärille ja hän toivon mukaan laittais lähetteen.

Samaa mietin, enpä olis syyskuussa uskonut että puolen vuoden päästä ei ketään masussa.. No, mut hiljaa hyvä tulee... ?

ON: kp 31/33 ja oireita on ja toiveita myös, kovaa ja korkeelta tiputaan sitte taas.. Tissit kipeet ja tänään aamulla oli maha sekasin niin et oikeen kramppas välillä ja oksetti niin että pelkäsin yrjööväni keskelle kahvihuonetta. Pikkusen helpotti lounaan jälkeen mut eipä oo olo ihan priimaa vielkään. Jee, sunnuntaina testailen :)
 
Mulla on loppukuusta varattu aika terveyskeskuslääkärille, jolta ilmeisesti saamme lähetteen lapsettomuustutkimuksiin.. Miestä tämä asia vielä vähän arveluttaa, ei halua puhua lapsettomuudesta. Mies on paljon optimistisempi kuin minä.
Kävin muutama kuukausi sitten yksityisellä gynellä ultrassa ja sen perusteelle minulla olisi kaikki "kuin oppikirjasta". Välillä tekee mieli painostaa ja huutaa miehellä että mene nyt niihin testeihin edes minun mielenterveyden takia, mutta kyllä pitää ymmärtää ettei se välttämättä hänellekään helppoa ole.. Jos vaikka sieltä tulisikin huonoja uutisia... Me ollaan vielä menty neljä vuotta keskeytetyllä yhdynnällä ennen yritystä, eikä "vahinkoja" ole sattunut :(
 
Viimeksi muokattu:
meillä myös mies on paljon optimistisemi kuin minä ja on varma siitä että vauva meille vielä tulee, vaikka siinä kestäisi tai tarvittaisiin apuvoimia. Toivoo tietysti ettei vaadittais mitää ivf hoitoja tms. mutta tuntuu uskovan ainakin viel ettei tarvita. Meidän lähipiirissä on aika paljon lapsettomuudesta kärsiviä joilla kuitenkin on lapsia nykyään. Mm. miehen omat vanhemmat yrittivät 10 vuotta ennen kuin tärppäsi ja sitten niitä tulikin useampi peräjälkeen.
Ehkä noi miehet vaan on optimistisempia tai ainakin esittävät olevansa. He ei tietenkään koe koko asiaa ihan niin konkreettisesti kuin me naiset joiden kropassa kaikki tapahtuu. Niiden ei tartte jatkuvasti vahdata ja tunnustella kroppansa tuntemuksia.
 
onnenpisara
Tunnen itsenä ihan urpoksi. Alettiin huvikseen miehen kanssa miettimään tätä tilannetta, kun hän ei uskonut minua kun sanoin että ennen km miulla oli korkeintaan kahdet menkat. Viime kierto km jälkeen oli siis 42 päivää ja laskin sitä käyttäen km ja pillereiden lopetuksen välin. Se täsmää eli olisin tullut raskaaksi kolmannesta kierrosta ja menetetty enkeli olisi ollut viikoilla 8+.. Nyt siis olen ihan turhaan jo htäillyt ja testannut negoja rtestistä!! Argh että on urpo olo. Se on vaan hyväksyttävä et kierto on pitkä mutta onneksi olen jo kerran tullut raskaaksi niin jospa se pian tärppää!! :)
 
Kp 17/28-29
Ovulaatiosta ei tietoakaan (en tikutellut), ei limaa, ei oireita, ei mitään.
Alkaa turhauttamaan :(
Pillereiden jälkeen viides kierto menossa. Paljon olen lukenut juttuja että pillerit voi sekoittaa kiertoa jopa puoli vuotta niiden lopetuksesta, eli ehkä tässä kuitenkin vielä on toivoakin..
 
onnenpisara
Iiida tsemppi, älä turhaudu! Riippuu varmasti yksilöstä vaikuttaako pillerit miten kiertoo, itselläni tuo pitkä kierto täsmää lopetuksestä tähän päivään asti. Ovulaatio ajankohtahan voi siirtyä ja voi olla myös että ei ovuloi ollenkaan - tälläisiakin kiertoja on. Itsellä tulee toukokuussa täyteen vuosi pillereiden lopetuksesta, mutta elättelen toiveita raskautumisesta ja ensi kierrostakin olisi periaatteessa mahis saada vielä lapsi tämän vuoden puolelle.

Miulle voisi päivittää tietoisin kiertoväliksi 42. Tosiaan hokasin tässä että olen ollut vaan liian hätäinen. Jos tämä kierto menee yhtä normaalisti kuten edeltävä ja sitä edeltävät ennen km niin pitäisi menkat tulla jo ensi viikolla. Jos ei ala kuulumaan niin voisi vielä elätellä toiveita raskautumisesta. Mie en jotenkin tuohon limahommaankaan täysin luota, ja ajattelin että jos nyt ei tärppää niin ensi kiertoon voisi ihan huvikseen tilata erän ovistikkuja ja kokeilla olisko niistä apua..
 
bumpy sain juuri eilen lähetteen lapsettomuuspolille lääkäriltä. Oon käynyt lääkärillä naistentautien polilla jonne sain ensin lähetteen syksyllä vuotohäiriöiden ja kipujen vuoksi päivystyksestä. Käsittääkseni kuitenkin ihan omalääkäri terveyskeskuksessa voi lähetteen tehdä, monesti vaativat että yritystä vuosi takana.

Eli itse odottelen kutsua lapsettomuuspolille, aika menee varmasti kesälle, jos ei syksyyn, jonoa on paljon tällä paikkakunnalla. Mietin jos kävisin yksityisen lapsettomuuslääkärin juttusilla ennen tätä, katsotaan nyt.. Ongelma kun tuntuu lähinnä olevan ylipitkät kierrot, kuten viimeksi kierto kesti 48päivää.
 
luulen että noihin pitkiin kiertoihin voisit saada terot tms ihan terveyskeskuslääkäriltä. mä ainakin sain ekan reseptin ihan yleislääkäriltä. menin sitten kyllä yksityiselle kun ei oikein toiminut, joka sitten ultras jne ja määrää kuulemma clomit seuraavaks josei tulosta tuu. mut siis tommoset asiat varmasti hoituu ihan omalla terveysasemalla, ettei tartte kesään asti odotella. Itse ajattelin hakea lähetettä lapsettomuustutkimuksiin sit kun alkaa olee tarvetta aukilolotutkimukselle, spermanäytteelle, ivf:lle eli semmosiin mihin ei oo yksityisellä varaa.
 
Päivitystä

Sunnuntaina oltiin koirien kanssa lenkillä, ja yhtäkkiä havahduin alavatsan nippailuun (en ole ennen tuollaista huomannut..). Hetken päästä tunsin että jotain valahti housuihin, tietenkin ajattelin että nyt ne menkat jo alkoivatkin, viimeksi kierto oli 18 ja nyt olisi sentään 20 päivää.
No, kotiin päästyämme suuntasin vessaan tarkastamaan tilanteen, ja kappas, ei kuukautisia vaan oikein runsas valkovuoto :eek:

Mitämitämitä? Olisiko ovis voinut olla siis eilen, kp 20? Ja jos noin myöhään ovulaatio tapahtuisi, voisiko siitä tulosta syntyä? Jostain luin että 21 eteenpäin tapahtuvaa ovista kutsuttaisiin vasta myöhäiseksi ovulaatioksi, joten nyt nostan peukut pystyyn ja toivon parasta! :D
 
onnenpisara
Tänne voi päivittää KP 1.. Eli sieltä se tulla tupsahti ja kiertoväli niukistu entisestään. Ovis ollut just sinä vkl kun oli jatkuva vatsakipu ja vuoto alko uudestaan eli oltiin liian hätäsiä.. Tämä on nyt viimenen kierto josta mahd saada lapsi tämän vuoden puolella, sitten siirtyy jo seuraavaan vuoteen. No nyt on ainakin sen verta viisaampi et täytyy vielä malttaa mielensä ja tähdätä tärppipäiviä noin viikkoa myöhäsemmäksi. Keljuttaa... Mut jospa se nyt tästä kierrosta!? :)
 
Oodikas ihan kamalaa!! Oon todella pahoillani!! paljon voimia ja jaksamista teille :hug:

Uusiin kiertoihin joutuneille tsemppiä ja Iida pidetään peukkuja!

Täällä ei mitään uutta auringon alla... paitsi nää finnit!!! Teroista varmaan johtuu, ei oo siis koskaan ollut näin kamalan näköinen naama! E edes huvita mennä ihmisten ilmoille kun poskissa on isoja möhkälefinnejä jotka on vielä niin kipeitä että jatkuvasti muistuttavat olemassaolostaan!! Hyiyök!
Pienehkö veeitutus päällä kun mies on muuten ihan normaalisti kotosalla mut justiinsa tämään viikon työreissussa ja eikös tämä oo just se viikko kun täällä pitäis ovulaation tulla :mad:
 
oodikas, voijei! Juuri luin vanhempia viestejä ja olin jotenkin niin seesteisen tyytyväinen sun puolesta. Vaikutit niin kovin "leijailevan iloiselta". Ja sitten tuo viimeinen viesti... Olen niin kovin pahoillani :'(

Tänne voisi päivittää, että kp 12, ikä 29v ja yritys alkanut 8/2013 eli yk 7.
 
Voi oodikas kulta pieni, oon tosi pahoillani! Voimia yli taas tämän hurjan hetken.

Täällä ovis tiistaina+perjantaina välivuoto alkoi = ei raskaana

Voimat alkaa olla vähissä, tuudittaudun ruokaan :( toivottavasti huomenna ei menisi niin paljon herkkuja. Kuun vaihteessa gyneaika odottaa. Toivottavasti antaisi apuja eikä vaan rauhoittele mun mieltä! Musta tulee kyllä kohta todella katkera ämmä!
 
oodikas voi hyvänen aika, olen tosi pahoillani. Todella surullinen uutinen :( voimia teille molemmille.

Tsemppiä meille kaikille uuteen kiertoon joutuneille.
Pakko kysyä: oletteko miettineet miestenne kanssa nimiä tuleville lapsukaisille?
 
Lilja täällä myös epätoivo alkaa iskeä :(

Puutarhassa, pojalle on jo nimi valmiina. Tyttöjen nimiä on jostain syystä vaikeampi keksiä ja niistä ei olla ollenkaan samaa mieltä :) mies ei tykkää mun ehdotuksista tyttöjen nimistä.
 
onnenpisara
Oodikas, erittäin surullista. :(

Tilasin nyt sitten tähän kiertoon netistä ovistestejä sekä herkempiä raskaustestejä. Mies sanoi jo, että alan kuitenkin vauhkoamaan niiden kanssa liian aikaisin. Moneskohan kiertopäivä olisi hyvä testaus aloittaa? Nyt kuitenkin km jälkeen kierto oli ensin 42pv ja sitten 38pv. Olettaisin että nyt ovis voisi olla kuun vaihteessa, ihan tuossa huhtikuun ensi päivinä jos kierto on jtn 38-40 luokkaa. Tosin sekin huolettaa vähän kun jos kierto alkaa pienenemään kun eikös se olisi parempi jos kierto olisi säännöllisempi? Mikähän päivä olisi paras aloittaa tikutus?
 
Onnenpisara, säännöllinen kierto on toki hyvä koska oviksen voi ennustaa paremmin ja kertoo että "paikat toimii". Mutta tuo 38 päivää on kuitenkin turhan pitkä (ainakin oman gyneni mukaan) joten parempi että kierto tuosta vähän vielä lyhenisi ennen säännöllistymistä. Normaaliksi vissiin lasketaan 28-35 päiväinen kierto. eikö sulla tullut ovistikkujen mukana sellaista taulukkoa missä kerrotaan hyvä aloituspäivä kierron mukaan?
 
onnenpisara
bumpy Tilasin siis ne testit vasta tänään eli en tiedä mitä siellä tulee mukana, mutta jos sieltä tulee jotain ohjeita niin kiva juttu. :) Omat kierrot eivät ole koskaan juuri säännölliset olleet niin kauan kuin jaksan muistaa. Mitä ilmeisemmin stressi on suurin vaikuttaja, jota pyrin koko ajan jatkuvasti vähentämään sekä pitämään mielen positiivisena. Siksi tilasinkin nyt noita testejä pienen aloituspakkauksen että saisi edes jotain osviittaa siitä milloin olisi hyvät päivät tärpätä. Ei oo koskaan muuten kiertoväli tainnut olla 28-30 päivää ellei lasketa pillereiden aikaa... vaan kai sekin ihme voisi vielä joskus tapahtua?
 

Yhteistyössä