Esikoinen vuodelle 2015

Pakko kysyä, että onko muilla kuukautiskipu aina samass paikkaa vai eri kohdissa. Itsellä on keskenmenon jälkeen(2v sitten) aina kuukautiskivut selvästi oikealla puolella. Ja kivut aivan tuskaiset verrattuna aiempaan. Tuli mieleen et pitääpä kysyä teidän mielipidettä asiaan, kun ei tässä nyt voi nukkua näiden kipujen kanssa.

Tutkin netistä oireiden perusteella mikä aiheuttaa tällaiset kuukautiset, ja pahasti kaikki oireet viittaa endometrioosion :/ Pitääpä soittaa huomenna neuvolaan, jos osaisivat auttaa
 
Viimeksi muokattu:
bumpy Me oltiin yksityisellä ja käynti vaikutti tosi hyvältä. Ihana henkilökunta ja asiallinen lääkäri. Kaikki aiemmat kokeet huomioitiin ja sain nyt heti käyttöön letrozolit. Ultraan sitten kp10-12. Lisäksi sain tyroksiinia kilppariin, koska lääkäri oli samaa mieltä mun kanssa, että arvo 3,2 on liian korkea raskautta yrittäville (lisäksi mulla on paljon muitakin oireita, jotka viittaa vajaatoimintaan).

Muuten lääkäri kyseli kaikki perustiedot ja vähän kirpaisi kun mittojen jälkeen totesi heti painosta, että "tiedät kai, että tämä on se maksimi sitten". En tiedä siis nyt tarkkaa painoani, mutta luulen, että lomalla nousi pari kiloa ja näin ollen painoindeksi on sitten nyt suunnilleen se 25. Ei siis mitenkään hälyttävä, mutta toki pieni pudotus olisi hyväksi. Mutta kaikin puolin jäi tosi hyvä fiilis sieltä. Toivottavasti teilläkin on hyvä käynti.

Niin ja iäksi saa päivittää 30..jaiks!
 
Viimeksi muokattu:
ttaisku Mulla on kuukuppi käytössä. Kokemukset ovat sekä hyviä että huonoja, mutta huonoja vain, koska en osannut aluksi käyttää kuppia oikein. :) Nykyään en enää vaihtaisi kuppia mihinkään muuhun. Tamponien kanssa pelkään läpivuotoja ja siteet on ällöttäviä ja hiostavia. Kuppi tuo vapauden. :LOL: Asettelu ja tyhjentäminen vaativat totuttelun. Eikä se lopulta erityisen vaikeaa ole, kunhan vaan muistaa tarkistaa, että kuppi on kunnolla auki ja että kohdunnapukka on varmasti kupin sisäpuolella. Mun mielestä on vaan ihanaa, kun ei tarvitse jokaisella vessakäynnillä vaihtaa sidettä tai pukuhuoneessa vaatteita vaihtaessa ei näy kaikille, että tämä nainen vuotaa. :D
 
nööse, ai sulla olikin terolutit käytössä. Voihan olla, että luonnollinen kierto on erilainen ja siten myös luteaalivaihe pidentyisi luomusti, toivotaan ainakin niin! Itse jännään myös, mitä mun lutikselle tässä kierrossa käy, ainakin otan nyt oviksen bongaamiseen kaikki keinot käyttöön (että voi sit laskea dpo:t ja todeta luteaalivaiheen pituuden) - lämmön mittailut, ovistestit ja limojen/muiden oireiden seurailun :)

Nalat-84, mä en kanssa usko, että niin rajua liikuntaa voisi edes harrastaa, että se aiheuttaisi varhaisen keskenmenon, eiköhän keskenmenon syyt ole jossain muualla ja liikunta pikemminkin edistää raskaaksi tukemista, näin uskoisin. Mulla on loman aikana jäänyt liikuntaharrastukset ihan retuperälle, mutta nyt lomat ohi ja olisi tarkotuitus taas aktivoitua sillä saralla...

hopess, mulla kk-kipu ei tunnu selkeästi missään tietyssä kohdassa vaan semmosta "tylppää jomotusta" yleensä tuntuu koko navan ja reisien välisellä alueella. Kovat kivut pelkästään toisella puolella kuulostaa kyllä vähän huolestuttavalta :/ Toivottavasti ei olis endoa tai muutakaan ikävää.

ttaisku, mulla aika samanlaiset kokemukset kuukupista kuin nöösellä, sillä erotuksella, että huonoja puolia en näe siinä kyllä ollenkaan ja oon käyttänyt kuppia jo jotain 8 vuotta. Enkä vaihtais enää mihinkään! Jos kipuja ei olisi, niin kupin kanssa kuukautiset voi melkein unohtaa kokonaan, kunhan muistaa tyhjentää kupin pari kertaa päivässä. Alkuun tosiaan voi mennä vähän aikaa, että oppii sen käytön, ei siis kannata hätäillä, jos ei heti onnistu. Suosittelen! :)
 
Boni, mulla myös letrozolit käytössä, nyt toinen kierto menossa. Määrättiinkö sulle 1 vai 2 pilleriä päivässä? Mulle tuli kahdella ainakin hyvä vaste eli molemmin puolin oli munasolut kypsymässä kp12 ultrassa. Tässä kierrossa ei ultrata, joten en tiedä mitä tapahtuu. Mut musta toi vaikuttaa hyvältä lääkkeeltä. Mulla ei tullu kummemmin sivuoireita mut esim. kuumat aallot tavallisia. Toivottavasti sulla kanssa ois apua noista napeista. Mä vedän niitä nyt ainakin viel ens kierrossa, jos nyt ei tärppää ja sit soitan gynelle ja kyselen mitä seuraavaksi.

Ttaisku, mulle kuukuppi on tuore tuttavuus, kokeilin sitä viime menkoissa ekan kerran, mut olosuhteet oli sellaiset menkkojen aikaan etten voinut sen käyttöä opetella koko aikaa (ts. ei aikaa näprätä vessassa :D ) mut ehdottomasti suosittelen kokeilemaan sitä. Aluksi vaatii aikaa ja kärsivällisyyttä niin laittaminen kuin varsinkin poisotto, mut lähipiirin kokemusten mukaan se on korvaamaton kun sen homman on opetellu.
 
ttaisku ja taikakai tarkennuksena vielä, että huonoilla kokemuksilla tarkoitin nimenomaan sitä alun sähellystä, jolloin olin jo ihan valmis luovuttamaan. Itse huomasin tosin, että ongelmat johtuivat osittain myös siitä, että kuppi oli väärän kokoinen. Aluksi yritin siis käyttää sitä pienempää, mutta vasta kun vaihdoin suurempaan olen ollut täysin tyytyväinen. Vuotoni on ajoittain niin runsasta, että se pienempi ei vaan toiminut. Ja taitaa olla niin, että niissä paketeissa nykyisin suositellaankin runsaaseen vuotoon suurempaa kokoa (aiemmin jaottelu taisi olla enemmänkin synnyttäneet ja synnyttämättömät). Kun tuon homman opin ja vaihdoin kuppia niin huonoja puolia on mahdotonta keksiä. :) edit. Muistaakseni olen nyt käyttänyt kuppia viitisen vuotta.
 
Viimeksi muokattu:
Boni, mua jänskättää just eniten se, että paljonko saan motkotusta painosta... Painoindeksi on siinä 30-31 kieppeillä :| Ihan jo 5 kg:kin olis hyvä pudottaa, mutta en ymmärrä miksi se on nykyään (kun ei ole hormoniehkäisyä) niin helkkarin vaikeaa!! Tuntuu, että vaik viikon olis suurinpiirtein paastolla ni painoa on hävinny muutama sata gramma, joka tulee takas samantien kun yhden saunaoluen, jäätelön tai grillimakkaran kehtaa vetästä :(
Pitäis varmaan vetää tää seuraavat 5 päivää vesipaastolla et vaaka näyttäis edes hitusen vähemmän siellä käynnillä :LOL:

Kuukupista, mulla on semmonen ollu tuolla kaapissa vuosikausia... Muistan, että hyvin hoiti tehtävänsä. Taisi sen takia jäädä kaappiin kun pillereiden aikaan sain hiivatulehduksen niin helvatan herkästi et kaikki tommonen "vieras" toosassa, kuten vaikka ehkäisyrengas, aiheutti heti tulehduksen. Nyt ilman ehkäisyä ei ole ollu hiivaa piiiiiitkiin aikoihin, joten voisinpas kaivaa sen kupin esiin taas :) Mulla taitaa olla juurikin se pienempi koko. Oisko joku "Lunette"-merkkinen
 
Viimeksi muokattu:
Merope: siis ilmeisesti gyne sen vuoksi epäili, etten ole palautunut pillereistä, kun kierto oli aluksi tosi tarkkaan sen 28-29päivää, kunnes tossa toukokuussa yhtäkkiä pamahti 43päivän kierto. Hän sanoo, että vie ilmeisesti aikansa kun söin yasminia sen koko 10 vuotta. Ja yleisesti nykyään gynet suosittelee välillä pitämään myös pidempiä taukoja. Mutta en tietenkään voi sanoa varmaksi, että tästä se kohtuu. Toki mussa voi olla jotain pco:n tapaista tai muuta. Äidillä ainakin oli tosi paha endo, eli se ilmeisesti jollain tapaa voi periytyäkin.

Tuosta kuukupista vielä, että onko järkevämpää tilata netistä vai ihan apteekista suoraan käydä ostamassa? Selailin nettisivuja ja siellä olis edullisemmalla esim tuota Lunettea. Mutta en tiedä kumpi olisi kannattavampi..

Ja vielä päivitystä: eli kp26/? meneillään. Rusehtavaa /värjääntynyttä valkkaria edelleen jos kn kokeilee. Myös tuntuu sormelle "avoimelta". Ei kuitenkaan menkkoja ainakaan vielä näy. Nyt muutaman päivän nipistänyt oikealta munisten kohdalta voimakkaasti.. Eipä siis erikoisuuksia tänne.
 
Viimeksi muokattu:
Intopiukka mulle määrättiin yksi päivässä ja sit tosiaan ultrataan kp10-12. Sain myös reseptin johonkin pistokseen, mutta sovittiin, että sitä en vielä hae apteekista. Eli ilmeisesti se sitten lisätään rinnalle, jos tällä lääkkeellä ei lähde homma toimimaan.

bumpy Älä stressaa liikaa painosta. Lääkäri voi siitä mainita, mutta toisaalta meitähän ne vain koittavat auttaa... Ja mun lääkäri oli ainakin tosi korrekti ja ei tehnyt siitä kuitenkaan mitään numeroa, vaikka mainitsikin asiasta.
 
Heippa!

En halua tuomita ketään, mutta mielipiteeni on, että jos haluatte plussatuulia niin kaikki karppaaminen, vesipaastot pois. Elimistö menee sekaisin! Jos haluatte plussatuulia niin kunnollinen ruokailu ja hyvät elämäntavat!

Itselläni bmi yli 40. Painoin pahimmillani 110kg ja nyt 98.
 
Hei kaikille täältä taustalta. Muutama viikko sitten sain raskaustestiin ylläriplussan. Kierto oli ylläri pitkä, ovulaatio vasta kp37, yritys oli ns. tauolla ja nautin vain kesälomasta. Kuitenkin nyt 13kk keskenmenosta se plussa sinne testiin tuli ja tällä hetkellä ollaan rv 6+6 vaikkakin huoli on todella kova kun ainoa raskausoireeni eli rintojen kipu hävisi muutama päivä sitten. Vatsa on ollut välillä kipeä, mutta vuotoja ei ole ollut. Katsotaan nyt miten tässä käy, jotenkin vaan stressaa että ei hyvin. Neuvola ja varhaisultra ensi viikolla, silloin ollaan viisaampia. Siirryn kuitenkin plussanneisiin ja toivon että maaliskuussa minulla vihdoin olisi se kauan kaivattu pienokainen. Tsemppiä teille kaikille! :heart:
 
Viimeksi muokattu:
oi ihanaa evaparadise!! Paljon onnea!! :heart::heart::heart: Voisitko laittaa vielä tuon yrityskierron ja päivämäärän, että saadaan "tilastoitua" listalle ;)

penni89 olen samaa mieltä, että mitään kovin rajua kuten paastoja sun muita kannattaa varmasti välttää, mutta itselle esim. karppaaminen sopii ruokavalioista kaikkein parhaiten! Ehkä siksikin että pco:laisillahan on aina jonkin verran sitä insuliiniresistenssiä eli sokerit ei oikein sovi. Olen huomannut, että aina kun maltan karppailla niin kroppa voi hyvin, vatsa ei kiukuttele ja energiatasoni on huipussaan. Kun vaan malttais pysyä karppauksessa :D :D Vaikka tosiaan, siinäkin kultainen keskitie sillä tarvitseehan jokaisen kroppa myös sitä hiilaria. Eri asia sitten mistä sen saa ja kuinka paljon.
Pointtina siis, että eri ihmisille sopii erilainen ruokavalio. Suosittelisin itse raskautta yrittäville sitä, joka saa itselle hyvän olon ja joka sisältää kuitenkin kaiken tarvittavan elimistölle. :)

Tän tytön siipalla alkoi juuri kesäloma ja itsehän olen vastavalmistunut ja työtön, joten lista saattaa päivittyä melko harvakseltaan seuraavat viikot. Tästä on tarkoitus lähteä kavereita moikkailemaan maaseudun rauhaan ja viikon päästä myös mökille. Yritän kuitenkin aina välillä ehtiä listaakin päivittelemään =)

Kaikille muuten tiedoksi, että en nyt siivoile listalta niitä, joiden kiertopäivät paukkuvat. Monet ovat varmaan kesälomilla ja ainakin kesälaitumilla, eivätkä ehdi täällä hengailemaan :) Siivoilen sitten myöhemmin.
 
Viimeksi muokattu:
TERVETULOA KAIKKI ESIKOISESTA HAAVEILEVAT!



Ilmoita muutokset ja lisäykset listalle PUNAISENA, kiitos!

Muistathan ilmoitella itsestäsi, jos kuukautiskiertosi venyy yli 50 päivään.
Muussa tapauksessa sinut siivotaan pois listalta.

LAUANTAI 19.7.2014


KP: Kiertopäivä xx/xx (kiertopäivä/kierron normaali pituus)
YK: Yrityskierto
TJOT: Tulee jos on tullakseen (ei aktiivinen yritys)


KM: keskenmeno, KU: Kohdunulkoinen raskaus, Kilppari: kilpirauhasen vajaatoiminta, PCO: polycystic ovaries, MFO: multifollikulaarinen ovario (lievempi pco) TM: tuulimunaraskaus


NimimerkkiIkäKPYKYATJOTTaustalla
anzkuliini2755/25-29X
Boni3028/28412/2013pco
bumpy296/31161/20131 ku, mfo
diadora25?/29-3116
hopess226/286/2013
Iiida2243/17-4689/2013
ilokilo2956/2717
Intopiukka2914/3079/2013mfo
joa2450/26-3016/2014X
KultaSieni2816/2744/2014
Malvankukka2528/2825/2014
Mantzu_852958/22-255
Mappis_88266/30148/2013
Merope2959/28108/2013kilppari
Minisport272/33128/2013pco
MooiMama258/32-3335/2014
Nalat-843047/38-6010/2013mfo
Nööse2510/2735/2014
Penni8925
piretti235/302010/2012X1 km
pipiipa208/29-3326/2014x
puutarhassa2125/33109/2013
robusti296/3435/2014
sassa7259/3048/2013
satyjo2517/25-285/2012
~SeaWind~214/2014
Sirppanainen2433/28812/2013
taikakai3312/26-3144/2014X
ttaisku2428/4099/2013
Tikru-783649/28-3143/2014
valonkantaja2386/27-3432/2014X1 km




HILJAISET HAAVEILIJAT:

_Lilja_
Mak-i
MiiSa-80
SinSin


ONNELLISET ODOTTAJAT:


YK: Yrityskerta/-kierto, jolloin tullut raskaaksi

NimimerkkiYKPositiivinen tulos
Santrana326.4.2014
Nissukka26.5.2014
Lumikko89319.5.2014
tibt127.5.2014
vauvatoiveilija31.6.2014
onnenpisara5.6.2014
marita1455.6.2014
Liilja310.7.2014
evaparadise122.7.2014
 
Viimeksi muokattu:
kp 8/29-33 ja mie oon niin hermostunut.

Eilen oli valkovuotoo (vähä niiku geelimäistä) ja tänään ihan kauhea hermopurkaus heti aamusta asiasta joka on pienimmästä päästä. Kilahdin miehelle kun ei ollut sädekaihtimia aukaissut. Eilen suutuin äitiini. Menkat tosiaan kesti vain kaksi vuorokautta suunnilleen. Nyt jo pelätään entä jos missaan sen oviksen. en osaa kropallani sitä laskea ja kun kiertokin heittelee neljällä päivällä. Murheet on todella pienet, mutta jollekkin on nekin saatava puhua.

Oon jo kyllästynyt reissaamiseen, toissapäivänä kotiuduttiin jyväskylästä ja koko kesä ollut tälläisiä extempore reissuja täynnä. Kotona ois hyvä hengähtää. Rassaa kun ei ole töitä ja mies elättää. Eilenkin tuttua näin joka on 7viikkoo sitten synnyttänyt... byäää

Onnea plussanneille, olisipa se täälläkin kohta kohdillaan.

Eilen kävin ruokakaupassa (kahden hengen talous ja 105€!!!!) no nyt on parsaa ja viinirypäleitä, puhtaita lihoja ja riisejä. huhhuh. ainakin ruokavalion saan kohdalleen jatkuvan matkasyömisen jälkeen. Painoa pompsahtanut kesän aikana viis kiloa lisää (157cm nyt 65kiloa) ihan vahingossa.

Väsyttää tää yrittäminen. Vaikka listoilla lukee että yk2 niin kuitenkin hiljaiselolla jo vuosi yritetty (eli en oo kiertoja laskenu, vaan peitto on vaan heilunu ilman ehkäsyy).

Eniten masentaa kun jos kerrankin mies innostuu jostain ja sit se on latistettava testin tehtyä tai kun menkat on alkanu. Hiljaista toivetta raskaudesta kyllä herättelen noitten menkkojen keston perusteella, tai sit ne ei vaan halunnu jatkua näillä helteillä. Ei minua todellakaan ahittaa että kahdessa päivässä selvisin niistä, vaan ihmetyttää vain. Kuitenkin aika tasaiseen oon aina neljä päivää vuotanu ja vielä pari päivää tuhraillu perässä.

pyääh.
 
Hei kaikille. Olen seuraillut ketjua kuukauden verran, ja päätin rekisteröityä palstalle päästäkseni mukaan.
Olen 27v nainen. Lopetin kesäkuussa pillerit (Diane Nova) perheenlisäyksen toivossa keskusteltuani asiasta miehen kanssa. Esikoinen toiveissa. Yksityisellä gynellä aiemmin todettu monirakkulaiset munasarjat, muita oireita mm. hirsutismi, akne, vuotohäiriöt ja keskivartalolihavuus. Aika selvä PCOS? Aika julkiselle puolelle erikoislääkärille varmistamaan diagnoosia syksyllä.
Eka kierto vikan laatan tyhjennysvuodon jälkeen 35 päivää. Luomumenkat kesti vain 3 päivää.

(PUNAINEN ei toimi mobiilissa) Eli listaa saa lisätä 27v, kp 4/35?, yk2, pcos?
 
Heissan!

Mulle sais päivittää kp1/? ja yk10. Eli tänään kp29 muuttui kp1.

Jokseenkin iloinen, että kierto palautui taas lyhyemmäksi. Missattiin siis ovis, koska ajattelin edelleen kierron olevan se 35-40. Noh. Ei harmita kyllä juuri yhtään. Jotenkin ollut asia muutenkin sivussa tässä kuussa.
Ei muuta kuin uuteen kiertoon!
 
iiida 12/17-46 YK 9 niin ja ikääkin on tullut taas vuosi lisää :stick: eli 23v.

Päivitystä.

En taaskaan ole hetkeen täällä käynyt, sillä olen AIVAN kesälomafiilingeissä! :D
Kävin tuossa vajaa kuukausi sitten gynellä taas vinkumassa tästä PCO:sta ja kyselin Clomifenejä. Vastauksena oli että tarvitaan mieheltä ensin simppanäyte, ja siinä kohtaa ajattelin että pidä tunkkis. Koitetaan luomuna nyt vielä hetki (tuntuu että pahin kuumeiluahdistus on jo pois päältä) ja toivotaan parasta.

-Pidän edelleen itselläni oikeuden valittaa raskautumisen vaikeudesta vaikka Clomifenejä tavallaan tarjottiin ja ne hylkäsin- :LOL:

Luomuna yrittäminen tarkoittaa meillä vähähiilihydraattista ruokavaliota (Ja Penni89 :attn: oletko ottanut selvää PCO:n hoidosta ruokavalion avulla? Monella tuosta vitsauksesta kärsivällä tosiaan hiilareiden vähentäminen auttaa oireita sekä raskautumista. Itselläni ei ylipainoa ole, mutta vhh:n avulla oloni on huomattavasti parempi. Ei mahavaivoja, ihon kunto parani, jaksaa paremmin :cool: ), berberiiniä, suurta annosta D-vitamiiniä sekä omega-3 rasvahappoja.

Toivotaan parasta, ja jos ei tämä auta,, niin sitten uusi yritys niiden Clomifenien kanssa :D
 
Viimeksi muokattu:
Jee, tänään tuli plussa ovistestiin. :) taas tosi aikasin? kp 11 :O testiviiva muuttui tummemmaksi kun kontrolli-. Mutta eipä nyt liikaa innostuta, koska tämähän on jo koettu ja sen jälkeen todettu "huijaukseksi" ( :D ) kun munasolu ei irronnutkaan. Nyt kummallisesti ottaa vasemmalle puolelle niinku menkkojen aikaan, mutta en viitti sitäkään juhlia :D limoja ei oo kyl ollu mitenkään erilaisia? eipä kyllä oo koskaan oikeen..
 
Heei Jännääää!! Mulle tuli tänään selkeä haamu Davidin raskaustestiin! (liuska). Hittolainen! :D Viime haamunen oli alkukeväästä ja katos silloin parin päivän jälkeen, joten nyt peukut hei pystyyn että pysyis ja vahvistuis tämä! Harmi kun en saa kuvaa kännykästäni tänne.

Olin ihan varma että ei tulis onnaa yhtään kun ovistestit näytti n. 4-5 LH huippua tässä kierrossa ja pco-tyyppiset munasarjat.

Itse paljon oireita ja vinkkejä lukeneena kirjoitan teidän iloksi omianikin :D

Oireita:
-närästystä melkein aina kun jotain syön
-herkistynyt hajuaisti (miehen dödö on jotain kammottavaa vaikka samaa käyttänyt ennenkin)
-hoitotyössäni pesutilanteissa yököttänyt hieman, vaikka normaalisti ei yököttäisi ja hajut tuntuu vahvemmilta
-Joinain päivinä ennen syömistä lievä ellotus
-monet liharuuat ei maistu yhtään
-rytmihäiriöitä edelleen melkein päivittäin kun niitä on ennen ollut ehkä muutamia kertoja vuodessa
-alavatsassa turvotusta mutta sitä on muutenkin usein
-rinnoissa välillä semmoinen "sisäinen särky" etenkin ulkoreunoissa (erilainen kuin menkkoja ennen), nänneissä ei mitään tuntemuksia.
-aamuöinen levoton nukkuminen ja heräily, voi johtua kyllä ihan säästäkin ;D

Tässä kierrossa on ollut seuraavat keinot käytössä:
-Ovistikutus joka päivä
-Peitonheilutus ovistestien tuloksista riippumatta (ei ole luotettavat mun tapauksessa ainakaan) säännöllisesti, n. 3-4pv välein. Useemminkin ois voinut, mutta tärkeetä myös simppojen elossa pysymisen ja perille pääsyn kannalta ois että nainenkin on kiihottunut ja saa orgasmin. (Anteeksi :D:D )
-Foolihappo+kalaöljyt ilman A-vitamiinia, perusmonivitamiinit
-EI greippimehua, se vei edelliskierrossa kokonaan ovislimat, näytti jättävän oviksen pois kokonaan ja kiero venyi n. 40 paikkeilta 60:een. Voinut toki muustakin johtua mutta en ota enää sitä riskiä.
-Kävelylenkkejä, runsasta veden juontia ja joka päivä jotain tuoretta hedelmää ja kasvista/marjoja
-Sokeriherkkuja olen syönyt vaikka mietin jo vähähiilariselle siirtymistä raskautumisen parantamiseksi, jos tää haamu nyt katoaa niin saattaa olla että kokeilen VHH:ta seuraavassa kierrossa.

Mukavaa viikonalkua ja plussatuulia! :heart:
 
  • Tykkää
Reactions: ttaisku

Yhteistyössä