♥ Esikoisesta haaveilijat ♥

@Edith_87 mä sanoisin et toivoa velä on! mulla sillon kun oli km..niin maanantaina alko rusehtavanpunainen vuoto ei jomoja, maanantai-tiistai yö niin lievät menkkajomot mutta ei vuoto ollut runsastunut mutta sitten tiistaina iltaa kohden kauheet kivut edes 1grammanen panadoli ei auttanut..mää kierin suunnilleen sängyssä kun sattu niin paljon..keskiviikkona päivällä pieni pussi tuli ulos ja kivut loppu kun seinään... mulla sis tuolloin viikkoja 8+2-8+4
 
@Jennipä ja @eevas se tämän aamuinen ovistesti on tummempi :oops: Edelleen jonkin verran hailakampi kuin kontrolliviiva, mutta selkeästi vahvempi kuin eilinen viiva. Eli jos nyt ei tärppää niin enköhän ainakin saa vihdoin ja viimein tädin kylään joskus parin viikon päästä :ROFLMAO:

Näytin tikkuja miehellekkin ja sain vastauksen, että en saa häntä enää ikinä makkarin puolelle jos näkee vielä yhdenkin testin. On se kivaa kun mieskin on mukana yrityksessä :X3:
 
@Edith_87 en oo ihan hirveesti näihin perehtyny, mutta eikös sitä sanota että raskauden aikana ja etenkin alussa voi tulla vuotoa silloin kun pitäs normaalisti olla kuukautiset? Ootko ajatellu, mikä vaihe kierrossa sulla ois nyt, sattusko kuukautiset oleen näihin aikoihin?

Omaa napaa sen verran, että nippailuja ja repäsyjä ja huonoa oloakin tänään havaittu. Ainiin, mutta kuukautisethan loppu just.. eli ihan ympäri kierron näitä kyllä oikeasti on, mutta ennen menkkoja ne vaan haaveilee raskausoireiksi:D
 
@Eela- kierron mukaan mulla olisi pitänyt olla menkat noin kaksi viikkoa sitten. Mutta tiedä sitten. Voihan se sitäkin olla tai sitten ei o_O ääh.. huomisaamulla olen asiasta viisaampi lääkärin jälkeen. Piru kun piti antaa pienen toivenrippeen tulla. Pelkään sitä romahdusta joka tulee, jos gyne toteaa kohdun tyhjäksi... niin kuin järjellä järkeilen asian :confused:
 
Joo kyllä mulla ihan virallinen paluu on tälle puolelle... Ei jälkeäkään raskaudesta. Veikkaan että taisi olla vain kemiallinen ja ihan liian aikainen innostus asiasta... :cry:

Paskaa fiilistä lisäsi vielä gynen varsin suorasukaiset kommentit ruumiin muodostani ja lisäkiloistani. Tiedän että minulla on yli painoa 15-20kg, jotka pari helvetin stressaavaa vuotta on tuonut tullessaan, kun liikunta ei maistunut mutta roskaruoka senkin edestä. Soppaan lisättiin vielä lääkärin vahvat epäilyt kilpirauhasen vajaatoiminnasta (sukurasite).

Käskynä oli laihduttaa vähintään 10 kg ja mennä oikopäätä kilpparitesteihin niin hän määrää tyroksiinia, jos arvot on vähääkään koholla.

Nyt on sellainen turtuneen vihainen olo. Viha kaikkea niitä ihmisiä ja tekijöitä kohtaa, joiden takia olen ressaanut pääni irti. Viha miehen laiskanpulskeaa elämäntyyliä kohtaan (me alotetaan nyt pariskuntalenkkeily samanlaisissa tuulipuvuissa!!! suatana :mad::ROFLMAO:) ja ennen kaikkea viha itseäni kohtaan, kun olen antanut asioiden mennä näin. Ette arvaa kuinka nöyryyttävää lääkärissä oli ja kuinka noloksi itseni tunnen. Hävettää helvetisti jostain syystä koko juttu.
 
Täällä käyty tänään ultrassa ja todettu tyhjä kohtu. Hcg- seurantaan jouduin vielä varuiksi,.koska pieni epäilys kohdun ulkopuolisesta raskaudesta heräsi. Mutta siis, en voi uskoa, että tämä km menisi näin "helposti". Viimeeksi koko prosessi oli aivan hirveä. Vähän mietityttää vuodon määrä, joka ei ole ollut kauhean runsasta.

Pahoittelut Edith_87
 
Voi ei, tosi ikävää @Edith_87 ja @Leikkuri! Ja ompa ollut tökeröä käytöstä gyneltä! Onneksi kuitenkin pääsit tarkkailuun kilpparin takia. Arvojen ei tarvitse olla kuulemma paljonkaan koholla, jotta vaikuttaa raskautumiseen. Itse vajista myös sairastan ja minun kohdalla vaikuttaa lähes välittömästi painonnousuun jos arvot pompsahtaa ylöspäin. Mutta on kyllä niiin viheliäinen vaiva kun on tosi henkilökohtainen. Mikään mikä on auttanut tai vaivannut muilla, ei välttämättä päde itseen ja päinvastoin.
 
Pahoittelut kaikille keskenmenon saaneille :cry: Se on hirveän epäreilua, kun jokainen lapsi olisi ollut erittäin toivottu.
@lasikippo (sori en tiedä osasinko linkata oikein) oletko käynyt keskustelemassa verikokeisiin pääsystä ihan neuvolassa? Itse pääsin sitä kautta heti. Minulla tosin ikää kyllä jokunen vuosi enempi ja gyne oli sitä mieltä ettei aleta turhan pitkästi odottelemaan, vaan tutkitaan ettei fyysistä ongelmaa ole muutakin kuin oikeanpuolen kysta.
Tämä alkukierto sujuu tuskastuttavan hitaasti! Tänään KP9 ja tein jo hätäisenä ekan digin aamulla. Eihän se vielä mitään näyttänyt, jos kierto menee samoin kun viimeksi niin huomenna vasta alkaisi vilkkumaan :D
Eilen yritin tulkita verikokeidenkin tuloksia mutta eihän niistäkään kovin paljon irti saa kun ei ole asiantuntija :rolleyes: Ei auta kuin odotella... Tää elämä on nykyään yhtä odottamista. Päivistäkin on ihan sekaisin kun normikalenteri ja kiertokalenteri käy eri päivää o_O
 
Kiitos @Eela- Joo toi kilpparin vajaatoiminta on kyllä mielenkiintoinen tauti. Lähisukulaisella on se ja multakin sitä on jo tutkittu pariin kertaan, mutta arvauskeskuslääkärien mielestä mä oon vaan luulosairas...:mad: ihan mukava, että kerrankin joku lääkäri otti mut tosissaan sen suhteen vaikka aika töksö muuten oli ulosanniltaan... Osaatko suositella jotain paikkaa, mistä tosta sais parhaiten tietoo lisää? Siis kilppari vajakkilaisten raskausyrityksistä :) Onko se sulla vaikuttanut mitenkä tähän hommaan?
Sori utelu, mutta kaikesta huolimatta tuntuu hyvältä saada heti alkuun mahdollisia syitä siihen miksei homma onnistu ja mahdollisesti apua. Toivonkin jo jopa, että ne arvot olisi vähän koholla että saisi sen lääkityksen ja ehkä sen avulla painoa alaspäin. Se kun ei ole vuoden yrittämisenkään jälkeen laskenut mihinkään vaan ainoastaan noussut :mad::mad::poop::poop::mad::poop::mad::poop::mad::mad:

Aateltiin miehen kanssa pitää kuukauden tietoinen tauko ja ottaa kondomit käyttöön. Ettei tässä ala mikään keskenmeno kierre, kun tuo raskautuminen vissiin käy aika helposti mutta kaikki muu meneekin sit päin helvettiä... saa keho toipua ja laihdutusurakka tuulta siipiensä alle.

Pahoittelut todella isosta omanapailusta.
 
@Edith_87 En oo tähänkään hirveesti perehtyny :ROFLMAO: on vaan osunu silmään jossain keskustelupalstoilla ja jäänyt mieleen kun koskee itseänikin. Pikaisella googletuksella löysin parikin linkkiä, tässä esim. pätkä http://www.diacorturku.fi/tietoa_terveydesta/tahattoman_lapsettomuuden_taustalla_voi_olla_kilpirauhassairaus -sivulta.

"Kilpirauhasen vajaa- ja liikatoiminta voivat vaikuttaa munasarjojen toimintaan sekä suoraan että epäsuorasti monien sukupuolihormoneihin kohdistuvien vaikutusten kautta. Kilpirauhasen toiminnan poikkeavuudet häiritsevät munarakkulan kypsymistä ja munasolun irtoamista eli ovulaatiota. Jopa 70% vajaatoimintaa sairastavien kuukautiskierroista on anovulatorisia eli kiertoja, jolloin munasolu ei irtoa. Ongelma ilmenee joko epäsäännöllisinä kuukautiskiertoina, runsaina kuukautisvuotoina tai täydellisenä kuukautisten puuttumisena. Näistä kuukautiskierron häiriöistä johtuen hedelmällisyys kärsii selvästi. Keskenmenoja esiintyy myös tavallista enemmän. Piileväkin vajaatoiminta heikentää hedelmällisyyttä."

Kannattaa kyllä vaatia hoitoa ja lueskella mm. viitearvoista etukäteen. Ne vaihtelevat kunnittain, mikä on aika kummallista ja Suomessa on muutenkin viitearvot korkeammat kuin muissa maissa. Minulla itsellä ei ole ollu korkeimmillaankaan mitään mullistavia lukemia mutta yleisvoinnissa ja painossa se on kyllä näkynyt selvästi. Onneksi itsekin löysin vuosien ravaamisen jälkeen viimein ymmärtävän lääkärin, joka aloitti oireenmukaisen hoidon eikä tuijottanut pelkästään numeroita. Aika tietoinen saa itse olla, jotta saa sopivaa hoitoa:mad:
 
  • Tykkää
Reactions: Edith_87
@Edith_87 älä missään nimessä syytä itseäsi tuosta! Sen lääkärin pitäisi syyttää itseään ammattitaidottomuudesta ja hävetä, kun tuli tuollainen olo kaiken muun lisäksi. Tuohan on aivan epäreilua. Kovasti jaksamista sinne ja oikeasti et saa itsellesi tuollaisia syytöksiä luetella.

@Leikkuri toivottavasti nyt tällä kertaa pääsisit edes jossain mielessä vähän vähemmällä, koeta sinäkin jaksaa. Kamalan epäreilua on, että joutuu kokemaan edes kerran, saati sitten useammin:cry:

Kiitos @Eela- tietoiskuista, mulla on kilpirauhas vajarit ollu diagnosoituna jo vuosia ja ei nyt tule niitä pirskatin menkkoja... Pitääpä varata aika labraan, onkin melkeen taas vuosi edellisestä kontrollista. Jos on taas lipsahtanut arvot pois hoitotasapainosta vaihteeksi:notworthy: Eihän sitä koskaan tiedä, jos ois tuosta apua.

Taitaa olla yhtä tyhjän kanssa testailla lisää täällä, kp35 tein testin ja se oli nega... Nyt jo kp41:poop: Ei ole mitään oireitakaan niin en oo jaksanut käydä ostamassa lisää testejä. Testataanpa siis sitä kilpparin toimintaa vaihteeksi:LOL:
 
@eevas kannattaa käydä tarkistuttaan arvot. Sitten kun raskautuu (mikä hitto on oikea sana, tää kuulostaa niin dorkalta), kannattaa käydä tarkistuttaan arvot myös ensimmäisen kolmanneksen aikana. Lääkitystä olis syytä nostaa heti alussa, koska keho tarvitsee enemmän tyroksiinia. En muista tarkkoja lukuja, mutta tuossa aiemmassa linkissä niistä taisi olla puhetta.

Tänään saapui Mamin alepaketti. Sain mieheltä "lievää" silmienpyörittelyä kun kerroin mitä paketti sisältää (8 r-testiä, 8 ovulaatiotestiä ja 2 puikko r-testiä). Puolustauduin sillä että joku sanoi tilanneensa n. 50 kaikkia. Ei auttanut:LOL: ajattelin tässä kierrossa tikuttaa ekaa kertaa ovista, jotta nään miten menee yksiin aika selkeidenkin oviskipujen kanssa.
 
  • Tykkää
Reactions: Leikkuri
@Eela- mä tilasin viimeks 60 tikkua ovulaatiotestejä :ROFLMAO: halpoja liuskatestejä, mutta eipä oo tarttenu sen jälkee tilailla, vaikka en kyl oo jaksanut säännöllisesti uitellakkaan. Mut onpahan sitten ainaa kun alkaa mietityttää olisko ovis lähestymässä.
 
Voi surku @Leikkuri ja @Edith_87 :( ei ole mitään sanoja muuta kuin olen pahoillani :(

Edith_87 kurjaa että olet saanut vielä tuolla käynnillä moittivaan sävyyn kommentteja painostasi ja kehostasi muutenkin. Itselle suurin ahistus lapsettomuushoitojen pariskuntakäynnissä on pelko siitä että gynekologi alkaa moittimaan/paasaamaan painoasioista. Pelkään sitä häpeää että näin kävisi mieheni edessä. Toki ymmärrän että painosta voidaan ja pitääkin sanoa kun ylipainoa on. Ylipainoa on minullakin sen 15-20kg liikaa, lapsettomuushoitojen bmi-raja taitaa olla alle 35. Minulla bmi on 31. Ehkä suurin ahistus lienee että mieheni ei välttämättä tiedä painoani (joka tietenkin on vain numero). Tietäähän hän ulkomuotoni ja kurvini. Mutta hävettää kun hän luulee minun painavan varmasti vähemmän. Olen tässä miettinyt että pakko on käydä tämä tunnustus painoluvusta jo etukäteen miehen kanssa, sillä en halua että siinä lääkärin nenän edessä tämä yllätys hänelle tulee että painan samanverran kuin hän. (Hän varmasti luulee että painan 5-10jg vähemmän :D) koskaan emme ole painostani keskustelleet, en ole suostunut sanomaan paljonko painan :D tai joskus aiemmin hän tiesi kyllä, mutta sen jälkeen painoa on tullut lisää.

Onko kellään mitään vinkkiä miten lähtisin tätä tunnustusta purkamaan ja puhumaan miehelleni. Pakko kuitenkin on asiasta puhua ennen käyntiä.

Ja todella iso sori että tämmöistä asiaa vatkaan täällä kun ihmisillä on oikeitakin suruja ja murheita. Eikä tuo paino nyt itselläkään suurin murhe ole, kyllä lähes kahden vuoden lapsettomuus surettaa enemmän.
 
@Paputoive Itse totesin ihan suoraan miehelle koko tapahtumaa kertoessani paljonko olin painanut. En ole siis käynyt varmaan vuoteen vaa'alla ihan vain sen aiheuttaman vitutuksen vuoksi :LOL: Mutta toisaalta meillä myös mies painii liikakilojen kanssa ja yrittää saada jotain pois. Eli itse en kokenut painon kertomista miehelle häpeällisenä, mutta en kyllä kehtaisi sitä kenellekään muualle kertoa. Minulla kun painoa nostaa roteva ruumiinrakenne ja naiseksi vahva lihaksisto (olen käynyt kehonkoostumismittauksessa pari vuotta sitten).

En osaa mitään suoraa neuvoa asiaan antaa, mutta helpottaisiko jos aloittaisit kertomalla tunteistasi mitä asia sinussa herättää? Että sinua hävettää ja nolostuttaa painoasiat ja sinua painaa miten sinua tullaan asian suhteen ruotimaan. Veikkaisin että miehellesi loppujen lopuksi se mitä painat ei merkkaa lähellekään niin paljon kuin sinulle. Todennäköisesti hän ei edes näe asiassa mitään hävettävää :) Paino ei kuitenkaan kerro koko totuutta, kun siihen vaikuttaa niin moni asia kuin vain läskinmäärä.
 
Pitää nyt tänne tulla kertoon, että meillä saattaa yritykset lykkääntyä.. Saattasin tässä myöhemmin keväällä saada sellasen työpaikan, joka vastais melkosen hyvin haaveita:love: Pitää varmaan toistaiseksi laittaa nyt tämä homma tauolle, en tätä paikkaa haluais kyllä menettää. Jännittää:LOL: Varmaan roikun kuitenki täällä, kun tuskin mun vauvahaaveilu mihinkään lopahtaa. Ilmottelen, jos siirretään taustailijoihin:)
 
Paljon uusia, tervetuloa kaikille! Ja pahoittelut keskenmenon saaneille :cry:

Meillä on talleteltuja tehty viimeisen viikon ajan, mutta vähän epäilyttää kun oviksen olisi laskennallisesti pitänyt olla maanantaina, mutta lämmöt on pysyneet koko ajan tosi matalalla, 36.2 paikkeilla. Yleensä normilämpökin on 36.5 paikkeilla ja sen ylikin. Epäilyttää, josko olisi ovuloimaton kierto...Turhauttavaa jos niin on!

Toinen turhauttava asia on ystäväpiiristä kuulunut raskausuutinen. Ei siinä muuten mitään, mutta tämä pariskunta on ollut yhdessä nyt vasta muutaman kuukauden, käytännössä siis ovat raskautuneet heti aloitettuaan seurustelun. Turhauttaa ensinnäkin se, että raskaus on onnistunut noin helposti ja toisaalta se, että lapsen hankkiminen noin varhaisessa vaiheessa suhdetta on mun mielestä vähän vastuutonta. No, eipä se ole multa pois, nyt vaan ärsyttää vähän kaikki.
 
Pahoittelut huonoista ja surullisista uutisista :(

Mulla menee hermot. Nyt ollaan kp 27/24-25 ja oon tuhruillu nyt neljättä päivää. Testin tein taaaas kerran ja aivan puhdas nega. En tiiä pitäiskö soitella johonki ja pyytää apua tähän tuhruiluun vai pitäiskö vaan ootella "rauhallisin mielin". Ois kiva päästä uuden kierron puolelle nii pääsis taas yrittämäänki joskus :D
 
Moikka!

Ja pahoittelut kaikista huonoista uutisista :cry:

Omanapailu: Jännittely lähestyy. LUULEN, että ovis oli jo kp10 ja nyt menossa kp19. Kierto normaalisti (tai no, terojen kanssa) n. kp29. Nyt YRITÄN odottaa menkkoja, etten romahtais niin kovasti.
Mitenkä se on, eikö oviksesta menkkoihin olisi se 14pvä? Et odottelenko menkkoja jo kp24? Eli jo ens viikolla.. :sneaky:
 
  • Tykkää
Reactions: Edith_87
Minäkin vaan omanapailen pikaseen. Elämäni eka ovistesti tehty tänään ja hailuraa hailuraa viivaa se näytti, eli täältä tullaan ovis! :cool:

Rakas ystävä tänään yökylässä, joka on raskaana. Omakin kuume vaan kasvaa ja kasvaa. Hänelle kerroin yrityksestä ja ihanan vastanoton sai. Hän on varmaan malttamattomampi kuin minä itse:ROFLMAO: Onneks on tällaisia läheisiä ystäviä, joille uskaltaa kaikki ilot ja surut kertoa <3
 
@Eela- hyvät ystävät ovat kyllä kultaakin kalliimpia. Itse sain siitä hyvän muistutuksen eilen, kun ihminen, joka on ollut läheinen ystäväni jo yli kymmenen vuotta päätti kaataa kokonaisen kakkavuorilastin niskaani... Hän sai pari päivää sitten tietää keskenmenoista ja tosiaan eilen kaatoi niskaani jonkun vyöryn mitä on näköjään kerännyt kesästä lähtien. Lyhyesti sanottuna ihan kaikki on minun vikani ja hänellä on kuulemma tällä hetkellä niin paljon rankempaa kuin minulla (juuri kun oli minulle hehkuttanut kuinka onnellinen on elämäänsä tällä hetkellä...)

@lasikippo ehkä onni olisi potkaissut mutta testi näyttää vasta myöhemmin plussaa? ;) Jos maltat niin oottele siihen kun menkat on viikon myöhässä ja testaa sitten. Jos edelleen nega niin ehkä sitten soittoa jonnekin?

@Shara tiedn ton ärsytyksen tunteen, kun muut raskautuu heti ja itse ei. Itselläni on tässä lähipiirissä kaksi pallomahaa kovaa vauhtia kasvamassa eikä asiaa auta, että olisin itse samoilla viikoilla kuin lähipiiriläiset jos asiat olisi menneet niin kuin niiden piti...
 
Täällä pärähti ovistestiin ylättäen jo tänään plussa odotin sitä vasta kahden päivän päähän. Talleteltu eilen ja tänään, katsotaan saataisiinko huomenna vielä varmisteltua. Aurinko paistaa ja aivan mahtava lenkkeily keli. Tässä kierrossa nyt ollut jotenkin tosi varmaolo onnistumisesta Katsotaan kuinka käy.
Nyt ihan hirveästi positiivista mieltä ja energiaa kaikille palstalaisille!
 
Minä en nyt ehdi täältä emännöinnin keskeltä kuin lukasta teidän viestejä. Pakko kuitenkin törkeästi omaa asiaa vain kysästä. Mitä ootte mieltä, mitä kehossa ja tikuissa tapahtuu. Eilen tosiaan sain ihan hailuran hailuran viivan ovistestiin ja tänään ei sitä vähääkään. Limat alkaa vasta nyt lisääntyä, niin mitä ihmettä? Kp 12 nyt enkä usko kyllä oviksen vielä menneen. Pitiki mennä testaamaan, entistä sekavammaksi vaan menee:p
 
Voi ei, pahoittelut keskenmenoista :(

@Eela- Kuulostaa ihan normaalilta, se hailura kun ei tarkoita mitään. Ei sen tarvitse eikä kuulukaan vahvistua tasaisesti. Ovistesti näyttää plussaa luultavasti vasta kun limat on kunnolla päällä tai korkeintaan just ennen (vika limapäivä on yleensä ovispäivä). Eli jatka testailua kaikessa rauhassa, ovistestit kun vaatii ne tasavahvat viivat jotka ainakin itseni pääsi yllättämään ihan täysin - tuntui absurdilta, että edellisen päivän hailura muuttuikin yhtäkkiä paksuksi ja selväksi plussaksi :D

Samaa tikuttelua täälläkin on taas menossa, ja hailuroilla mennään vielä. Odottelen ovista ehkä maanantaille, mutta vaikka on tallettelutkin aloitettu jo niin oon kaiken stressin keskellä heittänyt jo pyyhkeen kehään tältä kierrolta. Raskautuminen just nyt tuntuisi lähinnä raskaalta, sellainen olo että ei kai tässä vielä sitäkin tarvii ajatella - ihan hullu talvi takana ja vielä pari viikkoa jatkuu järkyttävä kiire ja stressi... En tiedä pitäiskö olla huvittunut vai surullinen siitä, että 4kk jaksoin näemmä hihkua raskaustoiveita, sitten muut hommat ajoi edelle ainakin ajatuksen tasolla, vaikka lämmönmittaukset, tikutukset ja yritys toki jatkuukin.
 
  • Tykkää
Reactions: Eela-

Yhteistyössä