G: Kadehditko perheitä, jossa lapset ovat isovanhemmilla hoidossa joka viikko pe-su?

  • Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Millenia:
Kyllä. Tyttö on vasta 2-vuotias. Voi olla että sitten kun menen kouluun/töihin tai tyttö menee hoitoon/kouluun tilanne on eri, mutta aloituksessa eikä kenenkään muunkaan viestissä eritelty kotiolosuhteita. Mistä ne mollaajatkaan tietää kuinka paljon ne vanhemmat ovat lastensa kanssa ja miksi lapsi kulkee hoidossa? Minua ainakin puistattaa ajatus, että lapsensa hoitoon antava on automaattisesti joku teinialkkis joka sysää pentunsa mummolaan väkisin. Itse en tiedä ketään tällaista enkä todellakaan olettaisi mitään vastaavaa, vaikka kuulisinkin, että jonkun lapsi on usein mummolassa.

Omat mummoni olivat todella etäisiä, toinen oli sairas aina, toinen kuului eri uskontokuntaan ja emme olleet näin niitä "suosikkilapsia". Satunnaisia pullakahvivierailuja lukuunottamatta en juuri tutustunut mummoihinin. Minusta on todella mahtavaa että sekä oma että mieheni äiti ovat näin innoissaan lapsestamme ja haluavat olla läheisiä ja rakastavia mummoja. En ymmärrä miksi minun pitäisi omia tyttöni 24/7 kun voin laajentaa hänen turvaverkkoaan ja samalla tosiaan saadaan miehenkin kanssa sitä kaksistaan aikaa. Eikä me juosta missään baareissa tms. Istutaan kotona, pelataan, katsellaan telkkua. Joskus käydään leffassa ja syömässä. Mutta nykyaikana se tuntuu olevan rikos jos katkaisee sen äiti-lapsi-symbioosin ja kehtaa vielä myöntää sen...
näinhän se on. syntinen on se vanhempi, joka saa vapaa-aikaa ja kehtaa jopa hyödyntää sitä! ja että lapsillekkin on vielä tarjolla useampi läheinen aikuinen :eek:
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja sisar puoliQ:
Alkuperäinen kirjoittaja Millenia:
Kyllä. Tyttö on vasta 2-vuotias. Voi olla että sitten kun menen kouluun/töihin tai tyttö menee hoitoon/kouluun tilanne on eri, mutta aloituksessa eikä kenenkään muunkaan viestissä eritelty kotiolosuhteita. Mistä ne mollaajatkaan tietää kuinka paljon ne vanhemmat ovat lastensa kanssa ja miksi lapsi kulkee hoidossa? Minua ainakin puistattaa ajatus, että lapsensa hoitoon antava on automaattisesti joku teinialkkis joka sysää pentunsa mummolaan väkisin. Itse en tiedä ketään tällaista enkä todellakaan olettaisi mitään vastaavaa, vaikka kuulisinkin, että jonkun lapsi on usein mummolassa.

Omat mummoni olivat todella etäisiä, toinen oli sairas aina, toinen kuului eri uskontokuntaan ja emme olleet näin niitä "suosikkilapsia". Satunnaisia pullakahvivierailuja lukuunottamatta en juuri tutustunut mummoihinin. Minusta on todella mahtavaa että sekä oma että mieheni äiti ovat näin innoissaan lapsestamme ja haluavat olla läheisiä ja rakastavia mummoja. En ymmärrä miksi minun pitäisi omia tyttöni 24/7 kun voin laajentaa hänen turvaverkkoaan ja samalla tosiaan saadaan miehenkin kanssa sitä kaksistaan aikaa. Eikä me juosta missään baareissa tms. Istutaan kotona, pelataan, katsellaan telkkua. Joskus käydään leffassa ja syömässä. Mutta nykyaikana se tuntuu olevan rikos jos katkaisee sen äiti-lapsi-symbioosin ja kehtaa vielä myöntää sen...
näinhän se on. syntinen on se vanhempi, joka saa vapaa-aikaa ja kehtaa jopa hyödyntää sitä! ja että lapsillekkin on vielä tarjolla useampi läheinen aikuinen :eek:
Se on se kultainen keskitie. Kyllä lapsen täytyy saada viettää paljon aikaa myös omien vanhempiensa kanssa. Ei mummot omaa äitiä/isää korvaa. (paitsi silloin, kun lapsenlapset asuvat mummolassa)

 
En haluais että lapsi ois joka vkonloppu mummilassa koska arkisin tarhan/työn takia näemme toisiamme päivittäin hereillä vaan n.3-4h.
Tosin oishan se kiva että välillä ois vapaata kun lapsi ei isällään ole ollenkaan, mutta ei sitä vapaata niin kaipaa kun ei ole siihen tottunutkaan.Ja paremmin osaa vapaata arvostaa kun harvoin sitä saa:)
 
vieras
Koska käymme mieheni kanssa molemmat töissä ja halan todella viettää viikonloppuisin aikaa omienkin lasteni kanssa ja koko perheen kanssa, niin en kahdehdi.

Eikä ole syytäkään, sillä molemmin puolin isovanhemmat pitäisivät enemmän kuin mieluusti lapsia vaikka joka viikonloppu, jos vain antaisimme heidät mummolaan. Nyt lapset ovat suunnilleen kerran kuussa jommalla kummalal yötä ja joka viikonloppu käymme tapaamassa jompaa kumpaa mummoa&pappaa koko perheen voimin.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Micosa:
En kadehdi,en kaipaa moista ylellisyyttä.
Pojat pääsevät 90% hoitoon kun sellainen tarve on ja se minulle riittää.
Harvalle ainakaan tässä ketjussa tuo mikään ylellisyys olisi. Minulle se olisi ainakin kaikin tavoin hirveää, jos joutuisin olemaan erossa lapsistani joka viikonlopun ja he minusta ja isästään.

 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja sisar puoliQ:
näinhän se on. syntinen on se vanhempi, joka saa vapaa-aikaa ja kehtaa jopa hyödyntää sitä! ja että lapsillekkin on vielä tarjolla useampi läheinen aikuinen :eek:
Se on se kultainen keskitie. Kyllä lapsen täytyy saada viettää paljon aikaa myös omien vanhempiensa kanssa. Ei mummot omaa äitiä/isää korvaa. (paitsi silloin, kun lapsenlapset asuvat mummolassa)
Mutta millä tapaa vkl viettäminen mummoloissa on jotenkin liiallista jos lapsi on muuten kotona vanhempiensa kanssa? 25% viikosta mummon kanssa vai 25% viikosta päiväkodissa? Tietysti jos lasta oikeasti juoksutetaan päiväkotien ja töiden lisäksi pitkin maailmaa - ja varsinkin jos lapsi tai hoitajat eivät sitä edes haluaisi, niin ollaan hakoteillä. Mutta ei voi tehdä oletusta, että "mummo hoitaa lapset" jos siellä ollaan pari päivää viikosta jos sitäkään.

En ole sitä mieltä että kaikkien tarvisi laittaa lapsensa hoitoon aina kuin suinkin kykenee, kaikille sopii se mikä heille sopii. Mutta nämä jotkut syytökset lapsien hylkäämisistä sun muista on aika kovia väittämiä, minä voisin vetää vastaväitteeksi että kaikki vanhemmat, jotka eivät halua luopua lapsistaan edes viikonlopuksi kuukaudessa ovat henkisesti riippuvaisia ja heidän pitäisi mennä hoitoon. Noiden väittämien takana olisi yhtä paljon faktaa ja hyväntahtoisuutta.

Eli "live and let live". Jos ei ole muuta syytä kuin oma pahansuopaisuus olettaa että lapsia laiminlyödään niin ei kannattaisi kritisoida kovalla kädellä.
 
Gluteus maximus
Alkuperäinen kirjoittaja Millenia:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja sisar puoliQ:
näinhän se on. syntinen on se vanhempi, joka saa vapaa-aikaa ja kehtaa jopa hyödyntää sitä! ja että lapsillekkin on vielä tarjolla useampi läheinen aikuinen :eek:
Se on se kultainen keskitie. Kyllä lapsen täytyy saada viettää paljon aikaa myös omien vanhempiensa kanssa. Ei mummot omaa äitiä/isää korvaa. (paitsi silloin, kun lapsenlapset asuvat mummolassa)
Mutta millä tapaa vkl viettäminen mummoloissa on jotenkin liiallista jos lapsi on muuten kotona vanhempiensa kanssa? 25% viikosta mummon kanssa vai 25% viikosta päiväkodissa? Tietysti jos lasta oikeasti juoksutetaan päiväkotien ja töiden lisäksi pitkin maailmaa - ja varsinkin jos lapsi tai hoitajat eivät sitä edes haluaisi, niin ollaan hakoteillä. Mutta ei voi tehdä oletusta, että "mummo hoitaa lapset" jos siellä ollaan pari päivää viikosta jos sitäkään.

En ole sitä mieltä että kaikkien tarvisi laittaa lapsensa hoitoon aina kuin suinkin kykenee, kaikille sopii se mikä heille sopii. Mutta nämä jotkut syytökset lapsien hylkäämisistä sun muista on aika kovia väittämiä, minä voisin vetää vastaväitteeksi että kaikki vanhemmat, jotka eivät halua luopua lapsistaan edes viikonlopuksi kuukaudessa ovat henkisesti riippuvaisia ja heidän pitäisi mennä hoitoon. Noiden väittämien takana olisi yhtä paljon faktaa ja hyväntahtoisuutta.

Eli "live and let live". Jos ei ole muuta syytä kuin oma pahansuopaisuus olettaa että lapsia laiminlyödään niin ei kannattaisi kritisoida kovalla kädellä.
näin on! ja kun nykyään useimmat vanhemmat tekevät vuorotyötä jolloin ovat viikolla lastensa kanssa kotona niin onko kovin suuri synti viedä lasta mummolaan pe-su. Meillä ei sellaista mahdollisuutta valitettavasti ole, mutta äitinikin on usein sanonut ihan itkusilmässä, että auttaisi kyllä niin paljon kuin voisi jos asuisi lähempänä ja ottaisi viikollakin lapsia luokseen. Tämän asian ymmärtää vain ihmiset, joiden mummolat on kaukana eikä nähdä edes kerran puolessa vuodessa. On helppo haukkua jos mommola on naapurissa ja siihen mummon kyselyyn ja ramppaamiseen alkaa jo kyllästyä.
 
:)
Näen lapsiani ja miestäni 24/7. Lasten ehdoilla elävä yrittäjäperhe ollaan. Köyhä sellainen ;)

En kadehdi pätkääkään perheitä, joissa viikonloput vietetään erillään. Vaikkakin näemme koko ajan, on viikonloput meille erityisen juhlavaa aikaa ja otamme niistä kaiken irti yhdessä.
 
minttu
En kadehdi, enkä todellakaan haluaisi joka viikonloppu lastani hoitoon.
Hoitoapua kyllä löytyy helposti tarvittaessa, sillä sekä miehen että minun vanhemmat pitävät tyttöä erittäin mielellään.
 
hm
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Haluaisitko, että omat lapsesi olisivat kaikki viikonloput hoidossa?

En kadehdi ja en haluaisi. Vaikka kateuskortti on helppo vetää esiin monesti.
joo, oon kai joskus ohimennen voinut kadehtia. kun lapset olivat pienempiä ja heistä oli kovasti työtä. olisin kai mielelläni kotiäitivuosina antanut lapset vaikka kerran kuussa hoitoon.

nyt kun ovat isoja ja en ole kotiäiti, en ollenkaan kadehdi sitä että joku ei saa olla lastensa kanssa viikonlppuna.
 
Mari
No en todellakaan kadehdi ihmisiä, jotka joka viikonloppu kiikuttavat jälkikasvunsa hoitoon...toisaalta isovanhemmat kokevat jotain suurta, mitä lasten omat vanhemmat eivät ikävä kyllä saa lastensa kanssa kokea :(

Sinänsä kyllä kadehdin välillä toisia vanhempia, jotka saavat edes satunnaisesti lapsiaan jonnekkin hoitoon :(
1,5-vuotta on mennyt ja ylikin, eivätkä lapset ole kertaakaan olleet päivääkään/tuntiakaan hoidossa isovanhemmillaan...saatikka viikonloppua!
2,5- vuotta sitten poika oli yhden päivän mummonsa seurassa, kun kävimme tallinnassa päiväristeilyllä, kun odotin kuopustamme.
Ei vaan isovanhemmilta löydy innostusta, aikaa :( joten ruinaamaan emme alennu!
 
Mari
Alkuperäinen kirjoittaja Mari:
No en todellakaan kadehdi ihmisiä, jotka joka viikonloppu kiikuttavat jälkikasvunsa hoitoon...toisaalta isovanhemmat kokevat jotain suurta, mitä lasten omat vanhemmat eivät ikävä kyllä saa lastensa kanssa kokea :(

Sinänsä kyllä kadehdin välillä toisia vanhempia, jotka saavat edes satunnaisesti lapsiaan jonnekkin hoitoon :(
1,5-vuotta on mennyt ja ylikin, eivätkä lapset ole kertaakaan olleet päivääkään/tuntiakaan hoidossa isovanhemmillaan...saatikka viikonloppua!
2,5- vuotta sitten poika oli yhden päivän mummonsa seurassa, kun kävimme tallinnassa päiväristeilyllä, kun odotin kuopustamme.
Ei vaan isovanhemmilta löydy innostusta, aikaa :( joten ruinaamaan emme alennu!
Selvennän sen verran, että viimeksi yli 1,5-vuotta sitten mummo oli sen aikaa poikamme kanssa, että kävimme kaupassa kuopus mukanamme.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Millenia:
Mutta millä tapaa vkl viettäminen mummoloissa on jotenkin liiallista jos lapsi on muuten kotona vanhempiensa kanssa? 25% viikosta mummon kanssa vai 25% viikosta päiväkodissa? Tietysti jos lasta oikeasti juoksutetaan päiväkotien ja töiden lisäksi pitkin maailmaa - ja varsinkin jos lapsi tai hoitajat eivät sitä edes haluaisi, niin ollaan hakoteillä. Mutta ei voi tehdä oletusta, että "mummo hoitaa lapset" jos siellä ollaan pari päivää viikosta jos sitäkään.

En ole sitä mieltä että kaikkien tarvisi laittaa lapsensa hoitoon aina kuin suinkin kykenee, kaikille sopii se mikä heille sopii. Mutta nämä jotkut syytökset lapsien hylkäämisistä sun muista on aika kovia väittämiä, minä voisin vetää vastaväitteeksi että kaikki vanhemmat, jotka eivät halua luopua lapsistaan edes viikonlopuksi kuukaudessa ovat henkisesti riippuvaisia ja heidän pitäisi mennä hoitoon. Noiden väittämien takana olisi yhtä paljon faktaa ja hyväntahtoisuutta.

Eli "live and let live". Jos ei ole muuta syytä kuin oma pahansuopaisuus olettaa että lapsia laiminlyödään niin ei kannattaisi kritisoida kovalla kädellä.
Samaa mieltä. Joillakin on vuorotyö ja lapset kulkevat tarhassa öitä ja pitkiä pitkiä päiviä ja pakko sanoa että varmaan vanhemmatkin on joskus tarpeettoman väsyneitä koittaessaan pitää työ- ja perhe-elämää balanssissa.

Meillä on lapset mummolassa tosi usein ja useimmiten jopa ihan mummojen omasta tahdosta. Mä oon muuten paikalla 24/7 sen 6pv viikosta, joten miksi on niin hirveä paha jos lapsi viettää yhden vuorokauden siellä mummolassa? Mä oon itse pikkulikkana ollu aina lomat ja vapaat mummolassa ( ja joo, mun vanhemmat EI ole alkoholisteja ) ja siellä oli aina niin mukavaa! Jos mahdollista niin suon tämän omillekin lapsille, siinä määrin miten se sopii mummoille/lapsille ja meille lasten vanhemmille.
 

Yhteistyössä