G: Veriryhmistä

  • Viestiketjun aloittaja g
  • Ensimmäinen viesti
mie
Alkuperäinen kirjoittaja hätäveri:
O- käy kaikille joten sen luovuttajia tarvitaan enemmän kuin O- -väkeä noin muuten on.
Joo, paitsi et aina pyritään antamaan samaa verta, hätähätä tilanteessa vaan muuta. AB:sta taitaa olla suurin pula, kun niitä on vähiten...

 
Vieras
Alkuperäinen kirjoittaja mie:
Alkuperäinen kirjoittaja hätäveri:
O- käy kaikille joten sen luovuttajia tarvitaan enemmän kuin O- -väkeä noin muuten on.
Joo, paitsi et aina pyritään antamaan samaa verta, hätähätä tilanteessa vaan muuta. AB:sta taitaa olla suurin pula, kun niitä on vähiten...
Kyllä se on O neg josta yleensä suurin pula on. AB:lle kun pystyy antamaan mitä muuta ryhmää vaan.

Ja ihan sivuhuomautuksena, jos ihmisellä on punasoluvasta-aineita, saattaa sopivan veren saannista tulla ongelma. Ei välttämättä edes kaikki O neg veret käy.
 
Vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Ikiteinix:
Alkuperäinen kirjoittaja mie:
Mistä te muuten tiedätte lasten veriryhmät?
Kaikista lapsistani otettiin synnärillä veriryhmät. En tiedä otetaanko yleensä, mutta mä olen rh-miinus, joten rh-plus-merkkisistä (eli kaikista) tuli se piikki...
Jos äiti on Rh-negatiivinen, lapsista määritetään syntymän jälkeen veriryhmä, jotta tiedetään annetaanko anti-D suojaus (annetaan jos lapsi Rh positiivinen).
Rh positiivisten äitien lapsista ei ryhmää määritetä, ellei tule tarvetta esim. vauvan verensiirrolle.
 
Nuunamiäni
Alkuperäinen kirjoittaja Ellu-80-:
minä olen O-
1 kerran olen luovuttanut verta yli 4 vuotta sitten ja silti tulee edelleenkin mulle henkilökohtaisesti kutsu verenluovutukseen :whistle:
Millainen kutsu? Mullekin tulee tekstarikutsu ainakin pari kertaa vuodessa vaikka olen vain normaali B+
 
Alkuperäinen kirjoittaja Nuunamiäni:
Alkuperäinen kirjoittaja Ellu-80-:
minä olen O-
1 kerran olen luovuttanut verta yli 4 vuotta sitten ja silti tulee edelleenkin mulle henkilökohtaisesti kutsu verenluovutukseen :whistle:
Millainen kutsu? Mullekin tulee tekstarikutsu ainakin pari kertaa vuodessa vaikka olen vain normaali B+
postin kautta tulee sellanen lappu jossa kerrotaan missä on verenluovutus ja mihin kellon aikaan..
 

Yhteistyössä