G: Veriryhmistä

  • Viestiketjun aloittaja g
  • Ensimmäinen viesti
minä tiedän
Alkuperäinen kirjoittaja mie:
Alkuperäinen kirjoittaja hätäveri:
O- käy kaikille joten sen luovuttajia tarvitaan enemmän kuin O- -väkeä noin muuten on.
Joo, paitsi et aina pyritään antamaan samaa verta, hätähätä tilanteessa vaan muuta. AB:sta taitaa olla suurin pula, kun niitä on vähiten...
no periaatteessa ei oo mitää välii vaik AB:ta oliski vähän ku niille kelpaa kaikki veri, tietty riippuen onko plussa vai miinus
 
näin
Alkuperäinen kirjoittaja vieraas:
Ei hajuakaan, mistä te noi tiedätte ?
Veriryhmä selviää raskauden aikana, mahd. leikkausten yhteydessä tai verenluovutuksessa. Lapsilla taasen leikkausten/muiden toimenpiteiden tai äidin Rh-negatiivisuuden vuoksi (äiti tarvitsee hoitoa jos on synnyttänyt Rh-positiivisen vauvan).
 
hmm
mun äiti ei muista ku se on rh+ ni ei tarvinnu mitää erityisii toimenpiteitä tehä, eikä sitä muutenkaa kiinnosta.. mut kyl mä tiiän et se on A, koska mäki oon ja faija on B ni siltä ei oo voinu tulla A:ta.. ja AB mutsi ei oo, koska sen omat vanhemmat on kans molemmat A-veriryhmää.
 
"vieras"
Minä olen O+
lapsi A+
joten onko mies silloin A+ ??

Tästä tulikin mieleen, että lapsella todettiin syntymän jälkeen ABO-immunisaatio(mun veri jotenki hylki vauvan verta?), luin jostakin että tuo immunisaatio voi tulla vain O+ äitien lapsille, ja miehen täytyy olla silloin VAHVA (?) A tai B. Eli onko mieheni siis AA?

Ja mitä ryhmää mahd. tulevat lapsemme voivat olla? Ja periytyykö tuo AA helpommin lapselle kuin omani?

:)
 

Yhteistyössä