G: Voisitko elää onnellista elämää sossupummina?

  • Viestiketjun aloittaja Galluppi
  • Ensimmäinen viesti
[QUOTE="vieras";28218899]Suurimmassa osassa Eurooppaa on paremmat tuet, kuin Suomessa, sekä eläminen halvempaa.[/QUOTE]

Joo, ruoho on aina vihreämpää aidan toisella puolella. Siitä vaan asumaan tuilla muualle Eurooppaan, toivottavasti löytyy mukava asuinalue :D
 
jjje
En voisi. Kyse ei ole rahan määrästä ja sillä saatavista asioista. VAAN OMILLAAN TOIMEENTULEMISESTA. Taito mikä tuntuu joillakin Suomessa unohtuneen täysin. Se järjestelmä joka meille on luotu on tarkoitettu "pahan päivän varalle". Ei ole mikää jokamiehen oikeus. Mutta sellaisena osa sen kuvittelee.

KASVAAKO SE RAHA PUUSSA? Ei ei edes valtion tapauksessa vaan jostain sen on tultava - ja silloin se on toisaalta pois. Sillä rahalla mikä osa pummaa surutta valtiolta voisi tehdä paljon hyödyllisempää kuten vaikka rahoittaa koulujärjestelmää joka on kaikkien etu. Tai päiväkoteja, terveyspalveluja jne. Mutta kun täällä loisii liuta ihmisiä jotka kokee oikeudekseen ollematta tekemättä mitään. Ja kun niitä on paljon on pottikin suuri. Vähän kun purisi itseltä oikeaa kättä poikki.

Ihmisillä ei ole selkärankaa. Totta että töistä joutuu taistelemaan ja että haaveeseen pääseminen voi olla pitkä prosessi. Mutta yrittää pitää.
 
[QUOTE="vieras";28217329]En olisi onnellinen. Tuntisin olevani toisen luokan kansalainen, jos pitäis sossussa vierailla käsi ojossa.[/QUOTE]

Ei sun tarvitsisi. Samalla lailla tekisit hakemuksen paperilla kuin nytkin hoidat joitain raha-asioitasi ;)
 
"minttu"
Mulle jo kotihoidon tuella olo ol nöyryyttävää vaikka mies toki tienasi ja varat riitti juuri ja juuri elämiseen.

Mä lienen sen verran vanhempi että olen kasvanut maailmaan jossa itse tulee pärjätä. 14 vuotiaasta saakka olen töitä tehnyt ja aina jonkinlaista palkaa saannut. Nuo vuodet kotona lasten kanssa oli ainoa aika jolloin palkka ei juossut. Ja todellakaan en koe että kotiäitiys olisi ollut mikään työ vaan ihan elämän valinta ja kotihommat siihen kuuluvia seikkoja joista todellakaan ei palkaa pidä maksaa.

Olen tottunut tekemään työtä. Onhan se joskus paskamaista herätä aamulla ja lähteä. Eikä aina jaksais. Mutta miltä esim lomat tuntuu jos ei ole mitää muuta kuin sitä tasaista kotona oloa? arkea arjen perään?
 
!!!!
[QUOTE="vieras";28218891]Kukas tuollaisen syyllisyydentunteen sinuun on istuttanut? Olisko aika miettiä ensin sitä.[/QUOTE]

:heart:

Tuollaisen syyllisyyden tunteen voisi istuttaa siellä sossussa jokaisen sossupummin sieluun. Tai siis niiden, jotka ei asialle edes viitsi mitään tehdä ;)
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";28218913]Olen joskus joutunut olemaan lähes vuoden tt-tuen varassa ja joka kerta kun tukea jouduin hakemaan (ja kun rahat tililleni tulivat), tuli mulle todella ahdistunut olo. Tuntui todella pahalta etten itse pystynyt itseäni elättämään ja podin jatkuvasti huonoa omaatuntoa asiasta. Silloin oli hymy touhusta ainakin aika kaukana :D[/QUOTE]

Sinulla taitaa olla mielenterveysongelma.
 
"vieras"
En voisi. Kyse ei ole rahan määrästä ja sillä saatavista asioista. VAAN OMILLAAN TOIMEENTULEMISESTA. Taito mikä tuntuu joillakin Suomessa unohtuneen täysin. Se järjestelmä joka meille on luotu on tarkoitettu "pahan päivän varalle". Ei ole mikää jokamiehen oikeus. Mutta sellaisena osa sen kuvittelee.

KASVAAKO SE RAHA PUUSSA? Ei ei edes valtion tapauksessa vaan jostain sen on tultava - ja silloin se on toisaalta pois. Sillä rahalla mikä osa pummaa surutta valtiolta voisi tehdä paljon hyödyllisempää kuten vaikka rahoittaa koulujärjestelmää joka on kaikkien etu. Tai päiväkoteja, terveyspalveluja jne. Mutta kun täällä loisii liuta ihmisiä jotka kokee oikeudekseen ollematta tekemättä mitään. Ja kun niitä on paljon on pottikin suuri. Vähän kun purisi itseltä oikeaa kättä poikki.

Ihmisillä ei ole selkärankaa. Totta että töistä joutuu taistelemaan ja että haaveeseen pääseminen voi olla pitkä prosessi. Mutta yrittää pitää.
Jos nykyinen systeemi kyrsii, niin ota yhteyttä kansanedustajaasi.
 
jje
[QUOTE="vieras";28219112]Jos nykyinen systeemi kyrsii, niin ota yhteyttä kansanedustajaasi.[/QUOTE]

Miksi? Ei syy ole yksin heidän vaan teidän selkärangattomien. Niin juuri, myös teidän. Yksilöllä pitäisi olla kyky vastata ensisijaisesti itse omasta elämästä ja vasta sitten kääntyä apujen puoleen jos pakko on. Mutta monella ei ole - kun kyse on vaan pelkästä saamattomuudesta ja laiskuudesta, jota sitten kaiken kukkuraksi opetetaan tulevillekin sukupolville. Lusikkaa ei osata enää ottaa omaan käteen.

Kansanedustajat voi tehdä jotain, mutta niin kauan kun on höllällä moraalilla varustettuja loisia ei tekoset paljoa auta kun suomessa ei ketään suoraan ulkopuolelle vaan jätetä. Valtio on luottanut joskus siihen että tukia hakevat rehellisesti vaan ne joilla ei ole työtä yrityksistä huolimatta, jotka sairastuvat tms normaalista poikkeavaa. Mutta sitä luottamusta surutta selkärangattomat käyttää hyväksi. Kumpa se apu voisi olla muuta kuin rahaa. Elämän ohjausta, työhön ohajausta...
 
"vieras"
Miksi? Ei syy ole yksin heidän vaan teidän selkärangattomien. Niin juuri, myös teidän. Yksilöllä pitäisi olla kyky vastata ensisijaisesti itse omasta elämästä ja vasta sitten kääntyä apujen puoleen jos pakko on. Mutta monella ei ole - kun kyse on vaan pelkästä saamattomuudesta ja laiskuudesta, jota sitten kaiken kukkuraksi opetetaan tulevillekin sukupolville. Lusikkaa ei osata enää ottaa omaan käteen.

Kansanedustajat voi tehdä jotain, mutta niin kauan kun on höllällä moraalilla varustettuja loisia ei tekoset paljoa auta kun suomessa ei ketään suoraan ulkopuolelle vaan jätetä. Valtio on luottanut joskus siihen että tukia hakevat rehellisesti vaan ne joilla ei ole työtä yrityksistä huolimatta, jotka sairastuvat tms normaalista poikkeavaa. Mutta sitä luottamusta surutta selkärangattomat käyttää hyväksi. Kumpa se apu voisi olla muuta kuin rahaa. Elämän ohjausta, työhön ohajausta...
Niitä palkkatöitä kun ei vaan yksinkertaisesti riitä kaikille. Perheettömänä annan mielelläni nekin vähät työpaikat lapsellisille, kuin itselleni. En sillä rahalla niin hirveästi mitään tee.
 
"haha"
Toisten rahoilla mietiskely ei ole orjuuttava illuusio? Kiittämätöntä tuollainen että muut kustantaa elämäs ja sie vaan haukut muita.
Ihan samasta kassasta esim. kunnan työntekijä ja saman kunnan sossupummi rahansa saavat, siksi onkin huvittavaa olla kursseilla joissa kunnan joku ämmä käy pätemässä oman työllisyydensä voimin. :D

Eikä kaltaisesi perustyöläinen kenenkään tukia "kustanna", kannattaa vähän ottaa selvää mitä niillä rahoilla ostellaan ja paljonko valuu esim. ulkomaille kehitysapuna.

Ps. Tietoisku: Suomessa nostetaan LIIAN VÄHÄN sossuntukia vrt. todellinen tarve. Eli osa ihmisistä ei uskalla/halua/viitsi hakea apua, vaikka olisi siihen oikeutettukin.
 
Pitääskö mun olla ny onneton pelkästään sen takia, että saan toimeentulotukea? Toki olis kiva, että rahaa olis enemmän mutta se ei just ny oo mahdollista. Mutta kyllä mut tekee onnettomaksi ihan muut syyt ku se, että pitää hakia sossusta apua.

Enkä pidä itteäni minään pummina ku kuitenkin teen jotaki rahani eteen eli opiskelen ja töitä teen aina kun mahdollista.
 
En. Mulla on niin monia asioita mitä haluan saavuttaa ja saada ettei niitä kotona makaamalla saisi.
Toisekseen haluan tehdä töitä, osallista tasavertaisesti mieheni kanssa perheemme elatukseen ja antaa myös lapsillemme oikean mallin kuinka tätä elämää eletään.
 
Enkä pidä itteäni minään pummina ku kuitenkin teen jotaki rahani eteen eli opiskelen ja töitä teen aina kun mahdollista.
Mä ajattelen että sossupummi ei tee mitään, paitsi täyttää hakemuksia sossuun ja kelaan jatkaen kotona laiskottelua. Niiden ihmisten tukeminen loputtomiin ei ole mitään tulevaisuuteen satsaamista, toisin kuin sellaisten joiden heikko taloustilanne on väliaikainen ja tilanteen parantamiseksi tehdään töitä, eli vaikka opiskellaan.
 
"haha"
Alkuperäinen kirjoittaja Tír na nÓg;28219418:
En. Mulla on niin monia asioita mitä haluan saavuttaa ja saada ettei niitä kotona makaamalla saisi.
Toisekseen haluan tehdä töitä, osallista tasavertaisesti mieheni kanssa perheemme elatukseen ja antaa myös lapsillemme oikean mallin kuinka tätä elämää eletään.
Ah tätä illuusiota. Minä, sossupummi, olen vakavaraisen yrittäjäperheen tytär. Jos meillä jotain tehtiin, niin töitä. Vapaa-ajalla vanhemmat olivat milloin puutarhan, milloin minkäkin kimpussa eikä hetken lepoa koskaan. Niin että kyllä sitä työn mallia ja "näin me eletään"-touhua on nähty täälläkin. :)

Suomessa lapset ovat vissiin jotain aikuisen jatkeita, kun sanotaan että lapset "perivät" vanhemmiltaan yhtä sun toista? Missäköhän vaiheessa lapsesta sitten tulee se kuuluisa YKSILÖ, joka ei sovi muottiin jossain vaiheessa elämäänsä, ja jota ymmärretään vuorostaan sen takia..? Hmm. Kun lukee asiantuntijoiden arvioita, tuntuu että lapsi on aivoton ja tahdoton heittopussi, jolla ei oma järki tai harkinta pelaa ollenkaan vaan kaikki vanhempien tekemä siirtyy häneen suoraan.

Ja sitten on kaltaisiani "ei-niin-tyypillisiä" sossupummeja, joiden taustoja ei kukaan arvaisi oikein. :D
 
"haha"
Alkuperäinen kirjoittaja Tír na nÓg;28219428:
Mä ajattelen että sossupummi ei tee mitään, paitsi täyttää hakemuksia sossuun ja kelaan jatkaen kotona laiskottelua. Niiden ihmisten tukeminen loputtomiin ei ole mitään tulevaisuuteen satsaamista, toisin kuin sellaisten joiden heikko taloustilanne on väliaikainen ja tilanteen parantamiseksi tehdään töitä, eli vaikka opiskellaan.
Ajattele vaan, mutta väärässä olet. Keskiluokka luottaa omaan erinomaisuuteensa ja illuusioon siitä, että heitä alempana olevat työttömät ym. eivät tekisi mitään. Totuushan on toinen; tiesitkö sinäkään, että saadakseen toimeentulotukea kansalaisen on oltava mm. työvoimatoimistossa kirjoilla tai ainakin saatava sieltä lausunto tilanteestaan? Että jokaiselle tehdään henk.koht. suunnitelma työllistymiseksi ja että sossun hakemuksissa penätään kuukausittain tietoa siitä, mitä hakija aikoo tehdä/on tehnyt työllisyytensä parantamiseksi? Jos ei tee mitään, tukea voidaan alentaa jopa -40% perusmäärästä (joka on siis se viimesijainen etuus). Saadakseen toimeentulotukea ihmisellä ei saa olla käytännössä muuta omaisuutta kuin irtaimistonsa, lastenkin tilit on tyhjennettävä vaikka sinne olisi esim. isovanhemmat vähän säästäneet eikä niihin olisi kertaakaan koskettu. Vau, miten ihmisarvoista, eikö?
 
"vieras"
Meillä oli muutama vuosi sitten keväällä rahat todella tiukassa. Jokainen sentti laskettiin. Mutta sossun luukulle en mene. Ja pärjättiin. Ja olen onnellinen tästä.
 
[QUOTE="haha";28219473]Ajattele vaan, mutta väärässä olet. Keskiluokka luottaa omaan erinomaisuuteensa ja illuusioon siitä, että heitä alempana olevat työttömät ym. eivät tekisi mitään. Totuushan on toinen; tiesitkö sinäkään, että saadakseen toimeentulotukea kansalaisen on oltava mm. työvoimatoimistossa kirjoilla tai ainakin saatava sieltä lausunto tilanteestaan? Että jokaiselle tehdään henk.koht. suunnitelma työllistymiseksi ja että sossun hakemuksissa penätään kuukausittain tietoa siitä, mitä hakija aikoo tehdä/on tehnyt työllisyytensä parantamiseksi? Jos ei tee mitään, tukea voidaan alentaa jopa -40% perusmäärästä (joka on siis se viimesijainen etuus). Saadakseen toimeentulotukea ihmisellä ei saa olla käytännössä muuta omaisuutta kuin irtaimistonsa, lastenkin tilit on tyhjennettävä vaikka sinne olisi esim. isovanhemmat vähän säästäneet eikä niihin olisi kertaakaan koskettu. Vau, miten ihmisarvoista, eikö?[/QUOTE]

Ja kuinka moni osaakaan kikkailla etteivät kovin pitkään jossain työhönosoituksessa voi olla kun ei huvita. Myönnä pois että heitä on. Ne jotka yrittävät työllistyä ja haluavat töitä eivät ole sossupummeja. Siinä on vissi ero jo omalla asenteella ollaanko sitä elättämässä tulevaisuudessa itse itsensä vai pidetäänkö huoli ettei varmana kelpaa minnekään edes vessanpönttöjä pesemään.
 
[QUOTE="haha";28219456]Ah tätä illuusiota. Minä, sossupummi, olen vakavaraisen yrittäjäperheen tytär. Jos meillä jotain tehtiin, niin töitä. Vapaa-ajalla vanhemmat olivat milloin puutarhan, milloin minkäkin kimpussa eikä hetken lepoa koskaan. Niin että kyllä sitä työn mallia ja "näin me eletään"-touhua on nähty täälläkin. :)

Suomessa lapset ovat vissiin jotain aikuisen jatkeita, kun sanotaan että lapset "perivät" vanhemmiltaan yhtä sun toista? Missäköhän vaiheessa lapsesta sitten tulee se kuuluisa YKSILÖ, joka ei sovi muottiin jossain vaiheessa elämäänsä, ja jota ymmärretään vuorostaan sen takia..? Hmm. Kun lukee asiantuntijoiden arvioita, tuntuu että lapsi on aivoton ja tahdoton heittopussi, jolla ei oma järki tai harkinta pelaa ollenkaan vaan kaikki vanhempien tekemä siirtyy häneen suoraan.

Ja sitten on kaltaisiani "ei-niin-tyypillisiä" sossupummeja, joiden taustoja ei kukaan arvaisi oikein. :D[/QUOTE]

Me vanhemmat annamme parhaan mahdollisen mallin lapsillemme. Loput on sitten lapsesta kiinni. Sussa itsessäs kai meni jotain pieleen kasvatuksesta huolimatta jos olet ihan kirjaimellisesti saamaton sossupummi.
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja Tír na nÓg;28219418:
En. Mulla on niin monia asioita mitä haluan saavuttaa ja saada ettei niitä kotona makaamalla saisi.
Toisekseen haluan tehdä töitä, osallista tasavertaisesti mieheni kanssa perheemme elatukseen ja antaa myös lapsillemme oikean mallin kuinka tätä elämää eletään.
Oikean mallin? Ai vaikkapa niinkuin Tyrnävän polttomurhaaja. Hienoja työssäkäyviä ihmisiä, lol!
 

Yhteistyössä