hauskoja murre eroja

mä muistan varmaan aina kun ala-astelaisena muutettiin pohjanmaalta savoon kesällä ja kun koulu alkoi opettaja kysyi mitä kesällä. eräs oppilas vastasi että oli ollut mökillä ja itikat oli syöny sitä siellä. Mä olin että mit vit :eek: :eek:
meillä kun edellisen paikkakunnan grillin seinässä luki: syö itikan lihaa pysyt kunnossa (siis lehmän) :D
 
Gabria harmaana
mulle aina tuottaa ongelmaa tää "kehtaa". Meillä se kun tarkoittaa ei kehtaa= hävettää, nolottaa tms. Kun taas jossain idässä/pohjoisessa se tarkoittaa viitsiä.

Kummipoika sanoi just (ovat täällä käymässä) ettei hän kehtaa mennä tramppikselle hyppimään... siihen minä; miks et kehtaa, sähän osaat vaikka mitä temppujakin... Kattoi kummipoika vähän vinoon... =)
 
vieras
Mulla oli muutes kesääsin kokilla huone, mä muistan senkin kerran kun puo jäi lavittahan jumiin oli sit kiva sieltä yrittää huudella et tulkaa apuhun ku puo on jumis :LOL:
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mulla oli muutes kesääsin kokilla huone, mä muistan senkin kerran kun puo jäi lavittahan jumiin oli sit kiva sieltä yrittää huudella et tulkaa apuhun ku puo on jumis :LOL:
no miten sie persiis sinne kiinni sait? :eek: oliko isokki raot?

 
ja juu, hyttyset on itikoita ja kehtaaminen on viittimistä... en mie kehtaa = en mie viitti :D mettä/mehtä= metsä jne... mitähän muuta niitä ois.. niin joo tämä jo tännäänki palstalla ollu: kikki = kikkeli
 
Alkuperäinen kirjoittaja HyacinthBucket:
Lapsuudesta muistan semmosen sanan kun "piapo" olin vähän H-moilasena karjaiskodista, kun uus koulukaverini tääll saviseudult sanoi, että tuutko ottamaan piapoo!?
onkos se jottain vehnävelliä vai mitä? talakkunaa.... en mie muista ennää...

 
Alkuperäinen kirjoittaja Nyynä:
Alkuperäinen kirjoittaja HyacinthBucket:
Lapsuudesta muistan semmosen sanan kun "piapo" olin vähän H-moilasena karjaiskodista, kun uus koulukaverini tääll saviseudult sanoi, että tuutko ottamaan piapoo!?
onkos se jottain vehnävelliä vai mitä? talakkunaa.... en mie muista ennää...
piimää+talkkunajauhoja

viilii+ talkkunajauhoja?


http://kaksplus.fi/keskustelu/t916589
 
Alkuperäinen kirjoittaja Gabria harmaana:
mulle aina tuottaa ongelmaa tää "kehtaa". Meillä se kun tarkoittaa ei kehtaa= hävettää, nolottaa tms. Kun taas jossain idässä/pohjoisessa se tarkoittaa viitsiä.

Kummipoika sanoi just (ovat täällä käymässä) ettei hän kehtaa mennä tramppikselle hyppimään... siihen minä; miks et kehtaa, sähän osaat vaikka mitä temppujakin... Kattoi kummipoika vähän vinoon... =)
Joo. Muutimme etelä-pohjanmaalta pohjois-karjalaan. Tutustuin uusiin kavereihin koulussa. Pyysin erästä tyttöä lähtemään kanssani leikkipuistoon koulun jälkeen ja hän vastasi minulle, ettei KEHTAA. Aikamoinen henkinen murskatyrmäys 8-vuotiaalle.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mulla oli muutes kesääsin kokilla huone, mä muistan senkin kerran kun puo jäi lavittahan jumiin oli sit kiva sieltä yrittää huudella et tulkaa apuhun ku puo on jumis :LOL:
Ihana!

Pitikö sun huurella klasista pihalle karteekin takaa, että joku kuuli vai oliko äitee köökis tekemäs kropsua ja tuli sitte auttamahan?
 
Serkkuni kertoi pienenä, että yritti hukkua. Mä mietin kauhuissani, että miks se sellasta yritti.
Tarkotti siis sillä, että meinas hukkua.

Tosin en tiiä, missä noin sanotaan. (Jos joku tietää, niin kerro, kerro...)

Serkku asu sillon Hämeenlinnassa ja mäkin asunut täällä jo parikytä vuotta enkä oo kenenkään kuullu sanovan yritän -sanaa meinaamismerkityksessä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Karl Eri Raaja:
Alkuperäinen kirjoittaja Nyynä:
Alkuperäinen kirjoittaja HyacinthBucket:
Lapsuudesta muistan semmosen sanan kun "piapo" olin vähän H-moilasena karjaiskodista, kun uus koulukaverini tääll saviseudult sanoi, että tuutko ottamaan piapoo!?
onkos se jottain vehnävelliä vai mitä? talakkunaa.... en mie muista ennää...
piimää+talkkunajauhoja

viilii+ talkkunajauhoja?


http://kaksplus.fi/keskustelu/t916589

juu näin justiinsa. yök. ihan niinko koparakeittoki.... :x
 
Alkuperäinen kirjoittaja Miä82:
miä oon ain puhunu kans itikoista. :D hyttyset=itikoita, mettä=metsä, hernekkeitto=hernekeitto. ei tuu kyl muuta mielee et mitä ihme sanoja olis.
Taietaa olla samalt suunnalt. Kattelitko Kymenlaakson lauluu? Ja luitko Kovvolan Sanomist napakoit sejjälkee? Minust oli miälettömän hienoo satiirii meist! :D
 
Alkuperäinen kirjoittaja Mukamaspipsa:
Alkuperäinen kirjoittaja Nyynä:
Alkuperäinen kirjoittaja HyacinthBucket:
Mutta tiettekö ketkä sanoo;
"Me oltti metäsä mustikasa?"
no mie voisin vaikka nuin sanuakki :D se tosin menis että: met olthiin metäsä mustikasa :D
Mä vielä Kemissä asuessani oisin voinu sanoo, etä me oltii metäsä mustikasa
Tääl puhuu loimaalaiset justiinsa tolleen ja se on semmonen murre, ku tarttuu niin ku heti... koht alkaa ajatteleenki loimaaks ja se on meil täs naapuris huono asia, kun on semmoset perinteet, ett pitää pysyy eros loimaalaisist :ashamed: :LOL: :LOL:

 
Alkuperäinen kirjoittaja Mukamaspipsa:
Alkuperäinen kirjoittaja Nyynä:
Alkuperäinen kirjoittaja HyacinthBucket:
Mutta tiettekö ketkä sanoo;
"Me oltti metäsä mustikasa?"
no mie voisin vaikka nuin sanuakki :D se tosin menis että: met olthiin metäsä mustikasa :D
Mä vielä Kemissä asuessani oisin voinu sanoo, etä me oltii metäsä mustikasa

juu. ja mie vähän pohojsempaa :D
 

Yhteistyössä