hauskoja murre eroja

Meegos
Kun anoppi sanoi ekan kerran mulle että meidän pitäs lähteä miehen kanssa "tummulahan esittäytymähän" niin mulla meni ihan ohi.. ja vielä jatkoi että tutakin teitä jo odottaa.. enkä mä käsittänyt ensin millään.. ja nyt olen opettanut poikanikin kutsumaan heitä tummuksi ja tutaksi =)
 
vieras
Opiskeluajalta muistan kun raumalaiset rupes koulupäivän jälkeen syömään kakkua... luulin siis että jotain kuivakakkua ym imelää kakkua, mut se tarkottikin leipää...
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Opiskeluajalta muistan kun raumalaiset rupes koulupäivän jälkeen syömään kakkua... luulin siis että jotain kuivakakkua ym imelää kakkua, mut se tarkottikin leipää...
ja eikös porissa sanota että kakko. junttakakko, elikkä vaalea leipä (muistaakseni)

 
vieras
Kaveri tuli etelästä tänne savoon käymään, eikä ymmärtäny ollenkaan kun puhuin hankiaisista. Siis siitä kun hanki kantaa kevättalvella. Lapsena käytiin aina hankiaisilla hiihtämässä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Nyynä:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Opiskeluajalta muistan kun raumalaiset rupes koulupäivän jälkeen syömään kakkua... luulin siis että jotain kuivakakkua ym imelää kakkua, mut se tarkottikin leipää...
ja eikös porissa sanota että kakko. junttakakko, elikkä vaalea leipä (muistaakseni)
Näin on.
 
Alkuperäinen kirjoittaja pikkuötökkä:
minun murteesta ei tahdo kovin moni selvää aina ottaa.. Töissä kysyin havillista liinaa, niin vastaus oli; Niin että mitä?, menkää kartanolle on toinen mitä ihmetellään.. ruukata sana myös hertättää ihmetystä..
havillista liinaa elikäs käypää liinaa, kunnollista liinaa.

menkää kartanolle = menkää ulos

ruukata onki vähän vaikiampi kääntää... mutta mie ruukaan tehä riisipuuron maitoon eli miulla on tapana tehä se maitoon :D

 
Alkuperäinen kirjoittaja Nyynä:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Opiskeluajalta muistan kun raumalaiset rupes koulupäivän jälkeen syömään kakkua... luulin siis että jotain kuivakakkua ym imelää kakkua, mut se tarkottikin leipää...
ja eikös porissa sanota että kakko. junttakakko, elikkä vaalea leipä (muistaakseni)
Juu, sanotaan.
Tää porilaine alkaa ny syämää Ulla pakari junttakakkoo mis o katkarapusalaattii pääl. O meinaa hyvvää :p .
 
Kaakana (kaukana)

metsastysjuttuja isani kertomana: han lahti tampereelta kaverinsa kanssa savoon lintumetsalle. siella sitten kykkivat metsassa ja tama kaveri naki linnun ja aikoi ampua. savolainen metsakaveri sitten huikkasi etta "ela ammu,se on kaakana!" Isan kaveri jatti linnun ampumatta miettien mika ihme se semmonen Kaakana on, oli kuulema kotona tutkinut lintukirjaakin. :xmas: :LOL:
 

Yhteistyössä