Heinäkuiset 2018

Kiitos kaikille! Vuoto on jatkunut tasaisena koko päivän. Määrä melko vastaava kuin kuukautisten aikaan. Ei ole kovin positiivinen olo, vaikka netti onkin pullollaan myös onnellisia loppuja vastaavassa tilanteessa. Onneksi ei ole kovia kipuja. Välillä menkkamaista jomotusta alaselässä ja alamahalla. Soitan huomenna neuvolaan ja kysyn mitä kannattaa tehdä. Ultra olis 5.12. neuvolan kautta.
 
Moips!

Täällä sivussa lueskellu teidän juttuja ja odotellu ennenkun ite kirjotan.. on ollu pari keskenmenoa, niin ei oo ikinä tää alkuraskaus sellasta ns. varmuuden aikaa.. Mulla ennestään 8v. tyttö ja miehen kanssa nyt kohta 8kk yhteinen vauva ja suunnitellusti nyt sitten toinen yhteinen ilmeisesti tuloillaan. Ennen vauvaa oli tuulimuna joka vuosi pois vko 8 ja ennen tätä raskautta meni kesken 5+4. Maanantaina olis yksityiselle ultra varattu kaarinaan, siellä saa ihan parhaan ultrauksen :) ja lisäksi kun meillä mies ei tule mukaan kun on sen aikaa pienemmän kanssa niin sieltä saa dvd:n mukaan niin sen koko ultrauksen voi katsoa miehen kanssa kotona vielä yhdessä :) ja maksaakin jonkun 100e vaan.

Mutta nyt siis rv 6+4 eikä vuotoja ole näkynyt (ainakaan vielä) ja oireitakin on jonkinverran tullut.. Lähinnä vain heikotusta, janoa, yöllistä pissaamista ja jonkinverran väsymystä. Tissit ei oo vielä yhtään arat. Se on jännä kun aamulla herää niin on ihan normaali olo, mutta aika nopeesti se huimaus tulee kehiin ja sit se onki siitä eteenpäin iltaan asti pelkkää syömistä koko ajan :D ihan jatkuva nälkä ja sit mahaa korventaa jollei syö koko ajan jotain. Ja väsyttää, välillä vois vaan nukkua koko ajan.

15.7 / Veeruli87 / 3. lapsi / TYKS
 
  • Tykkää
Reactions: charleene
Mua kans kiinnostais tietää että mitä toi erityisäitiysloma tarkottaa? @maikkivaan :)
Erityisäitiysraha
Voit saada erityisäitiysrahaa, jos raskautesi aikana joudut olemaan poissa työstä ennen varsinaista äitiysrahakautta, mikäli

  • joudut työssäsi alttiiksi kemiallisille aineille, säteilylle tai tarttuvalle taudille
  • vaaratekijät eivät ole vältettävissä työssäsi eikä
  • työnantajasi pysty järjestämään sinulle muita työtehtäviä raskauden ajaksi.
Erityisäitiysrahan perusteena olevat vaaratekijät on määritelty sairausvakuutusasetuksessa.

Erityisäitiysraha ei vähennä varsinaista äitiysrahaa. Sitä maksetaan siihen saakka, kunnes äitiysrahakausi alkaa. Jos työolot tehdään turvallisiksi tai työsuhde päättyy, lakkaa myös erityisäitiysraha. Et voi erityisäitiysrahan aikana työskennellä myöskään toisen työnantajan palveluksessa.

Hae erityisäitiysrahaa nopeasti verkosta
Lähetä hakemus ja liitteet helposti asiointipalvelun kautta. Puhelimella otettu kuva käy liitteeksi.

Lähetä hakemus
Saat erityisäitiysrahaa saman verran kuin äitiysrahaa. Jos saat erityisäitiysrahan ajalta palkkaa, työnantaja hakee päivärahan Kelasta palkan maksua vastaavalta ajalta.



Tossa kelan sivuilta kopioitu.. Eli oon niinku äitiyslomalla ja jään sitte kuukautta ennen laskettua aikaa "oikealle" äippälomalle.. :)
 
Mulla on sellaista kohtuullisen ikävää alavatsakipua melkein joka päivä. Onko muilla tällaista? Meinaa huolestuttaa, että onkohan normaalia:unsure: Ei nyt mitenkään kamalasti satu, mutta kolottaao_O
Mulla on kanssa! Ei yhtään samanlaista ku menkkakivut, enkä ees sanois kivuksi mit semmosta ikävää jomotusta ja juilimista joka päivä ja völillä enemmänkin.
 
Olin tiistaina varhaisultrassa kun oli tiputtelua,siellä yks sydän jumputti ja kaikki kunnossa. Mut siis en kestä tätä väsymystä. Saatan nukkua 2-3 päikkärit ja hyvin yön ja silti väsyttää IHAN KOKO AJAN. En jaksa tehdä yhtään mitään,loppuis jo tää väsymys. Enkä oo saanu vielä edes soitettua neuvolaan... tänää rv 7+6
 
Toisessa fb ryhmässä on hyvin vielä tilaa, tervetuloa vaan sinne. Mulle yv:tä, niin laitan liittymisohjetta.

Mun oireet ovat kadonneet ja vähän pelottaa et mikä on meininki. Lisäksi töissä on rankkaa, et ei oo oikein jaksanut kirjoitella tänne.

Nearroka 6+1
 
Minäpäs siirryn takaisin tuonne toiveryhmään. Tänäänkin vuotanut verta koko päivän, vähintään saman verran kuin menkkojen aikaan ja tullut yksi iso hyytymä ja monia ihan pieniä. En jaksa enää uskoa ihmeisiin, kun mitään oireitakaan ei ole. Toivon vaan, että tämä vuoto loppuisi ja kohtu tyhjenisi itsestään kokonaan! Onneksi ei ole kipuja. Maanantaina pitää käydä verikokeessa ja tiistaina soittaa neuvolaan sen tulokset ja sitten vielä mahdollisesti käydä parin viikon päästä uudelleen verikokeessa, niin saavat kirjattua keskenmenoksi. Tai jotain semmosta neuvolasta selitti. Eilen suretti ja tänäänkin se neuvolaan soittaminen, mutta mun ystävälle tapahtui vähän aikaa sitten km hurjan isoilla viikoilla ja ajattelen, ettei tämä ole mitään siihen verrattuna, kun en edes ehtinyt mitään elävää nähdä, niin eiköhän tästä pääse nopsaan yli. Mutta oli kyllä paskin synttärilahja ikinä! Onneks mulla on nuo kaksi kinastelevaa ihanuutta kotona ja kai tämäkin nyt piti kerran elämässään kokea. Teille muille toivon onnellista odotusta loppuun saakka, toivottavasti kesä tulee pian!
-Vuuti
 
Pahoittelut @vuuti :( Toivottavasti seuraava pysyy mukana koko matkan. Ja ihanaa, että sulla kuitenkin on ne kinastelijat siellä.:love: Varmasti surettaa ja ei kyllä kenenkään tarvitsisi käydä tuota läpi. Kaikkea hyvää ja kovasti onnea jatkoon. <3
 
Moikka moi!

Haluaisin ilmoittautua mukaan heinäkuisiin :) Kolmas lapsi tulossa ja jospa tällä kertaa uskaltautuisin sinne facenkin puolelle. Oon "jo" viikoilla 8+6 enkä oo edelleenkään saanu aikaseks soitettua neuvolaan. Varhaisultrassa käytiin reilu viikko sitten ja sydän sykki reippaasti. Pahoinvointi tuli kuvioihin jo viikolta 5 ja tällä viikolla oon saanu pari kertaa oksentaa. Ihanaa..... Huonoa oloa ympäri vuorokauden niin kuin edellisissäkin raskauksissa. Jospa se tälläkin kertaa helpottais ensimmäisen kolmanneksen jälkeen ja sais taas jotain otetta elämään.

2.7/jäämaanasukki/3. lapsi/ulkomaat
 
  • Tykkää
Reactions: charleene
Moikka! :) Voisin hypätä mukaan heinäkuisiin.
La 28.7 / Emilien / 3.lapsi / TAYS

Mulle on iskenyt ihan hirveä stressi ja pelko siitä, mitä kolmas lapsi tuo tullessaan, vaikka tämä raskaus oli toivottu. Kai nää pelot kuuluu ihan odotusaikaan. Tuntuu vaan ihan pöhköltä alkaa tässä vaiheessa pelkäämään rahatilannetta jne, kun kerran ihan tarkoituksella ollaan tässä tilanteessa. (n)

On: Mun rinnat on kivikovat ja kipeet, väsymys on jäätävä, mä en pysty lopettamaan hapankorppujen syömistä, ja mua huimaa! Ja mies ottaa varmaan ennen kesää musta avioeron, kun oon niin hirmusen vihanen koko ajan ja naputan sille pienimmästäkin asiasta :oops: Pahoinvointi ei oo vielä löytänyt tänne, mutta eiköhän sekin jossain vaiheessa ala.
Ajattelin soitella huomenna neuvolasta ensimmäistä aikaa :) Varhaisultraankin tekisi mieli varata aikaa, mutta olen ajatellut säästää ne rahat ja pitää pään kylmänä sinne 12 viikon ultraan :)

Emilien ja pieni 5+1 <3
 
Mulla oli perjantaina varhaisultra, ja siellä näkyi että kaikki kunnossa. Pieni sydän pumppas hurjaa vauhtia :) . Tuntuu vähän todemmalta raskaus nyt - väsymys ja pahoinvointikin on tullut kuvioihin. Alkaa puolilta päivin ja jatkuu koko illan. Ihan kauheaa. Lääkärin laskujen mukaan la siirty kahdella päivällä, mutta se varmaan sitten seuraavassa ultrassa tarkentuu. Toivottavasti kaikki menee hyvin.

6+5
 
  • Tykkää
Reactions: eevas ja charleene
Mulla on sellaista kohtuullisen ikävää alavatsakipua melkein joka päivä. Onko muilla tällaista? Meinaa huolestuttaa, että onkohan normaalia:unsure: Ei nyt mitenkään kamalasti satu, mutta kolottaao_O
eevas, mulla on ja alavatsakipuja lähes päivittäin (n) ei kovia, mutta kipua kuitenkin. Oon aatellu, josko se olis vaan jotain asiaan kuuluvaa :) mutta oon myös miettiny että soittaisin neuvolaan ja kysyisin, kun mulla eka neuvola vasta 13.12.
 
@Aurinkola Itse asiassa kuulemma rv 10-13 tehtävässä ultrassa sikiö on yleensä muutaman päivän isompi kuin oikeasti on. Tätä siis esiintyy pohjoismaissa. Näin kuulin yhdeltä ekspertiltä, eli jos niskapoimu-ultrassa pituus vastaa +4 päivää omista laskuista, niin LA ei luultavasti vaihdu.
 
@charleene Ok, kiitos tosta selvennyksestä.
Miten te selviätte väsymyksen kanssa? Lääkärin mukaan mun kaks päivää sängyssä (josta pääsin ylös vain syödäkseni) on aivan normaalia alkuraskaudessa... jotenkin vaan pitäis jaksaa käydä töissä ja pitää yllä jonkinlaista sosiaalista elämääkin. Mä oon ollut niin totaalisen väsynyt, että en oo ehtinyt seurailemaan tätä palstaakaan.
 
Selittäkää mulle tää raskausviikkojen laskenta-asia :D mulla on sellanen appsi kännykällä joka seuraa mun raskautta ja nyt eilen kun esim vaihtu viikot 7+0 niin puhutaan raskausviikosta 8?? Mä en edelleenkään tajua tätä vaikka jo kolmatta lasta odotan :D eli siis jos mulla on nyt rv 7+1 meneillään niin sanonko mä että olen raskausviikolla 8? Ja miksi sanon niin jos viikot on vasta 7? En ymmärrä.
 
Selittäkää mulle tää raskausviikkojen laskenta-asia :D mulla on sellanen appsi kännykällä joka seuraa mun raskautta ja nyt eilen kun esim vaihtu viikot 7+0 niin puhutaan raskausviikosta 8?? Mä en edelleenkään tajua tätä vaikka jo kolmatta lasta odotan :D eli siis jos mulla on nyt rv 7+1 meneillään niin sanonko mä että olen raskausviikolla 8? Ja miksi sanon niin jos viikot on vasta 7? En ymmärrä.
Jos on esim 7+1, olet ollut raskaana 7 viikkoa ja yhden päivän, eli kahdeksas raskausviikko on alkanut
 
Mä kävin katsomassa kaverin työpaikalla vauvaa uudestaan ja kyllä se nyt vastas ihan niitä viikkoja, jotka menkoista laskettuna on eli 8+4 ja la 5.7.
Ylihuomenna on eka neuvola enkä aio sille kertoa, että olin varhaisultrassa, niin ei mene sitten sekaisin :D Mua ei yhtään kiinnosta se eka neuvola, kun ei siellä mitään tapahdu :ROFLMAO:

Joko jollain on varattuna se np-ultra? Miten teillä kaikilla se edes menee, pitääkö itse varaa, vai tuleeko postissa vaan aika? Oletan, että Turussa soitetaan itse, kun taas Vantaalla tuli molemmat ultra-ajat samassa kirjeessä.

8+4
 
@Neasyos mullakin on vähän epäselvää että milloin tuo np-ultra on.. mulla on ensimmäinen neuvola aika viikon päästä ja heti seuraavana päivänä eka neuvolalääkäri. Tehdäänkö siellä siis pelkkä ultra vai jo np-ultra? (n)

Mä en myöskään ole saanut mitään esitietolomakkeita täytettäväksi o_O. On tämä erikoista!

Voiko tuota np-ultraa tehdä edes 10+1 päivillä?
 
@Ninni06 jos soitat niin kerrothan täälläkin mikä oli tuomio. Mä oon kyllä netistä lukenu oireita ja nipistelyt tms. on mainittu monesti, että voi olla normaaliakin:)

@ladygreen kuulostaa kamalalta tuo sun pahoinvointi:( Jospa se kohta helpottaa. Ja onnittelut kaksinumeroisista viikoista!

@Neasyos onnea neuvolaan!

Ja @Veeruli87 eiks se 1. Viikko ole 0+1 jne niin siksi 2. viikko 1+1 Aloitetaan nollasta niin siksi ei mätsää. En tiedä tajuaako tästä mitä tarkoitan:ROFLMAO:
 

Yhteistyössä