** HEINÄKUUN 2009 PIKKUISET **

Susie ton saman vois joku kertoa meidän poitsulle, koskien niin yö- kuin päiväuniakin :wave:

Ja vaipoista pari viikkoa sitten siirryttiin Liberon nelosiin, mutta yövaippa täytyy vaihtaa noin 6 aikaan aamulla, muuten tulee läpi pissat. Ihan mikä vaan vaippa, niin läpi tulee. Kestot ja kertikset. Pissiä riittää. Ja meillä vaippoja menee päivässä aika paljon, ehkä jotain 7-8, osa kestoja ellei vierailla. Lidlin vaippoja jotkut kehuneet imukykyisemmäks, niitä ei vielä olla kokeiltu.

Kiinteitä pitäis kait kohta alotella maistattamaan, poitsu sunnuntaina 4kk. Nollakäyrällä kyllä hyvin kasvanu, täysimetyksellä vielä. Katsotaan mitä ens viikon neuvola tuumaa.

Jaksamisia! :flower:

Muoks: Ihania vauvakuvia!
 
Meillä menee kans joku 4-5 vaippaa. Aamupäivällä on märemmät vaipat ja illemmalla sit kuivemmat. Mä oon tarkkaillut noita nestemääriä tosi paljon kun Joonas on kasvanut tosi kitsaasti. Lidlin vaippoja on ollut meillä, on myös kokeiltu Rainbow-vaippoja ja sit tietty Pamperseja ja Liberoita ja muumejakin. Kyllä mä yritän noita halvempia käyttää kun vaippoihin menee muutenkin turkasesti rahaa.

En kyllä tiedä että mikä vaippakoko on meillä, vissiin joku 5-8 ja 5-9 riippuen merkistä.

Joonas on kaks päivää ollut itse herra hyväntuulinen. Aamusta iltaan vaan hymyilee, kujertelee ja leikkii paljon yksinään. Mutta yöt on edelleen kamalia. Tänään iskä laittoi iltapulloon mun maidon kaveriks velliä, toivotaan et se auttais jotain.
 
hei vaan! meillä hajos kone n.kk sitten eikä olla vielä ostettu uutta. miehen työkoneella yritän silloin tällöin päästä kurkkimaan tännekkin...

meillä Siiri oli pari vkoa sitten 4kk neuvolassa 5520g ja 61,5cm. Pieni siro tyttö on edelleen, mutta oikein tyytyväinen...paitsi...
illalla ei suostu nukahtamaan, paitsi tissille. Jos sattuu siitä sitten heräämään, niin lisää tissiä ja näin on oravanpyörä liikkeellä. Tuttia ei ole koskaan huolinut ja mahakin on täynnä iltatankkauksen jäljiltä... Omaan sänkyyn ei suostu nukahatamaan ollenkaan, huuto on ihan järkyttävää.
Ja mielellänihän minä tissittelisin vaikka maailman ääriin, mutta selkää särkee ja kädet on tulehtuneet... Olis niin kiva löytää joku keino, millä tytön sais tajuamaan, ettei se sänky ole niin paha paikka.
päiväunille laitan aina ulos vaunuihin ja sinne jää silmät auki tuijottelemaan ja nukahtaa kun nukahtaa. mutta auta armias kun jouduin kerran laittamaan sisälle omaan sänkyyn. se oli huutoa 15min kunnes nukahti. niitä unia kesti noin 15-30min kunnes heräs ihan pirteenä. ulkona nukkuu 3-4h... no kaipa se siitä joskus helpottuu, olis vaan niin kiva kun miehilläkin olis tissit :LOL:
Siiri oppi kans alkuvkolla kääntymään ja sitä nyt esitellään kaikille ja kaikkialla..lattialla, hoitopöydällä, vaunuissa, sylissä...

meillä on syöty kans soseita pari viikkoa. Peruna, porkkana palsternakka sose on neidin herkkua ja päälle metsämarja sosetta niin jo on päivä pelastettu =) nyt alettiin neuvolantädin neuvosta syömaan parikertaa päivässä. meillä vaan se toka syönti menee aika myöhäseks. Ekan kerran syödään n.14-15 (nukahtaa päiväunille n.10 ja herää päiväunilta kahden/puoli3 aikaan) ja toisen kerran n.17-18.30, mutta ei se ainakaan mahavaivoja ole tuonut ja hyvin maistuu, joten se rytmi sopii meille, ainakin tässä vaiheessa :)

mulle laitettiin se hormonikierukka jälkitarkastuksessa, eikä se lääkäri mitään kuukautisista puhunut... pari viikkoo tiputteli, mut sen jälkeen ei oo ollut mitään.
en tiedä sitten onko kuparikierukssa eri, mutta mun piti ottaa ensin se, eikä se mitään siitäkään sanonut...

ihania kuvia, by the way!!!
niin ja sain kuulla ihania vauvauutisia, sisko saa heinäkuussa vauvan!
ssssshhhhh, kukaan muu kuin minä ja sisko+hänen miehensä ei tiedä :D IHANAA!!!
 
Äiti-Kengu - kääntymisestä vielä. Meillä kävi mun ystävät eilen kylässä, joista yksi on lasten toimintaterapeutti. Hän sanoi, että vauvat eivät yleensä käänny ensin vatsalta selälleen. Tämä keskustelu lähti liikenteeseen siitä, että sanoin epäileväni kääntymisen todellisuutta meidän neitin osalta, olin nimittäin huomannut, että se on enemmänkin horjahtaminen kuin tahallinen kääntyminen. Neiti nostaa itsensä käsivarsien varaan ja sit kups kääntyy/kellahtaa. Aina voi poikkeuksia olla, mutta huomasin meidän neidistä, että se ei ole opittu kääntyminen. :/

Vaipoista, meillä käytetään liberon kolmosta, mutta välillä tulee pissa yli. Voi olla, että ne ovat vielä liian suuria meillä. =) Kestovaipoista tulee iho punaiseksi?? OSaatteko auttaa? Samaa pesuainetta käytän niiden pesussa kuin vaatteidenkin pesussa. Vaipan vaihdan useammin kuin kertiksen.
Nyt ruokailemaan...
Nauttikaa ihanasta ulkoilusäästä kerrankin!! :heart:
 
Nuuti sitten mun lapseni ovat oman polun kulkijoita tuon kääntymisen suhteen :D
Meillä nimenomaan käännytään ekaksi mahalta selälle ja sitten vasta opittu selältä mahalle.
Kestoista missä asteessa peset ja millaisia kestoja sulla on.Niin ja millä pesuaineella?
Meillä pääsääntöisesti siis kestot.Öisin saatan laittaa kerttiksen.

Lauantaita kaikille :wave:
 
iiris-77: tiekkö, kattelin ihan samaa että Danissa ja Joonaksessa on hauskan paljon yhteisiä piirteitä :D samannäköiset veijarit! heheh!

meillä käytetään vaippoja kokonro 3 ja päiväs menee 4-5 vaippaa. D-tipat annan aina heti aamulla kun sängystä noustaan ylös ja samalla annan Relat. oon jostain 1kk iäst saakka antanu joka aamu Relaa, en tiiä kauan viel jatkaisin sitä, nimittäin danin masu on toiminu tosi hyvin eikä oo ollu koskaan kipeenä ni mietin et oisko tost Relast sit ollu hyötyy. tippoja en ikin unoha ku ne kuuluu rutiineihi :)

danin soseherkut on mango, ruusunmarja+omena, maissi ja porkkana :) päärynä on pahaa :D perunaki menee just ja just :D miten te vaihtelette noita makuja? mä annan aina sen 2-3pv esim maissia ja jälkkäriks hedelmäsosetta sit taas vaihdan perunaan 2-3pv ja sit uus jälkkärimakukin. onks se ihan ok vai pitäskö antaa pidempään yhtä makua? en oikein osaa vaihdella noit :p
vitsit ku tulee kurja olo teiän puolesta keillä on nuo iltahuudot ja se nukuttaminen on vaikeeta omaan sänkyyn. danilla tuo vaihe meni 3kk iässä ja sillonku oppi mahalleen kääntyy ni oon siit saakka nukuttanu pinnikseen koska en haluu herätä siihe et poika monottaa silmään tai jotai :D iltasin dani ei huuda enää ollenkaa. laitan sen aina 18-19 aikaan nukkuu, menee 5min ja nukahtaa. poika nukahtaa siis pullolle.

minkä kokosia vaatteita käytätte? danilla menee nyt 68cm ja nekin alkaa jo oleen liian sopivat! :eek: oon iha järkyttyny ku tuo mies kasvaa älyttömän nopeesti ja on tosi iso jo. mut eikös nuo pojat kasvakin vähän lujempaa ku neidit ? :) dani on nyt joka kuukaus kasvanu aina 4cm! huii. parin vkon pääst taas neuvola ni näkee taas et kuin iso meiä pikkunen on. piikki annetaan myös sillon ja vika satsi rotaa. mut nyt unille menen!

jedvenna ja dani 4kk+
 
Vaipoista: meillä menee 5-7/pvä ja neloset on käytössä, sen verran pullukka on tuo neiti että kolmoset alkaneet jo kiristää ja jäävät turhan matalalle.
Meillä on ollut noita Lidlin vaipoja mut ne oli mun mielestä vähän semmosia "kovia", ihan hyvin imivät kyllä. Pampersin Baby Dryta yleensä ostan, suht usein ovat tossa sittarissa hyvässä tarjouksessakin. :D

Possupiikistä
, kyllä luultavasti tuolle eskarille se otetaan jos ei ole tauti siihen mennessä iskenyt.

mimmu ja pätkä
, tota tissille nukahtamista se oli täälläkin, kunnes sitten eräänä iltana vaan jäikin omaan sänkyynsä syönnin jälkeen ja siitä lähtien on nukkunut omassa sängyssä ja nyt tällä viikolla on alkaneet yötkin menemään 5-6h jaksoilla, syöttöjä siis 1-2. :) Tyttö nukkuu paljon rauhallisemmin omassa sängyssään ja on alkanut nukkua vatsallaan.
Toivottavasti sielläkin alkaisi se oma sänky kelvata jossakin vaiheessa.

jedvenna, me alotettiin tällä viikolla tolla potulla ja nyt tänään lisäsin potun kaveriks porkkanaa, hyvin uppos. :p En mä pojankaan kanssa kovin montaa päivää antanut samaa, ideahan siinä on että huomaa helpommin jos tulee jotain allergisia oireita kun antaa tiettyä makua sen tietyn aikaa. Mä aattelin nyt ehkä viikon vielä mennä kasviksilla ja sit vois alkaa noita hedelmiäkin, ihan siten miltä itsestä tuntuu. :)
Tein tänään pakkaseen tota pottu-porkkansosetta, jääpalamuotista on näppärää ottaa pari semmosta kuutiota kerrallaan. :)
Mut pääasiassa kyllä mennään ihan tissimaidolla, eipä tässä mikään kiire oo noita soseita syödä mutta kun hyvin on maistunut niin mikäs siinä pikkuhiljaa niitä aloitellessa.

Vaatteet typyllä on 62-68, osa 68 vähän isoja vielä, riippuu ihan merkistä ja mallista.

Ti onkin sit jo 5kk neuvola ja pieni saa piikinkin, toiv. ei kovin pillastu.. :heart:

MASAKOLLA myös suloinen poika! :) Vauvakuvia on aina niin kiva katella!

Hyvää alkavaa viikkoa kaikille! :)
 
Äiti-Kengu: Me käytetään vielä äp:n kestiksiä. Pesen ne 60 asteessa ja omon hajusteettomalla nestemäisellä pesuaineella, jossa on allergialiiton hyväksyntä. Samalla aineella pesen myös vaatteet, eikä niistä tule neitille mitään punaa. Voi olla, että ne äp:n vaipat ovat heti liian märkiä ja se tekee sen punaisuuden, niitähän ei ole kehuttu hyviksi. Saamattomuuttani on se, etten ole hankkinut mitään muita vaippoja. Pitäis kai alkaa ompelemaan niitä... Eilen näin ystävälläni aika jämäkkiä itse ommeltuja vaippoja, jos alkais sellaista harrastamaan. Se jätevuori ahdistaa!!

Kyläilyt tuottaa tuskaa edelleen. Eilen parin tunnin paluumatkasta meni 3/4 niin, että pidin neitiä sylissä ja hän huusi taukoamatta. Pitkä matka ja oli pakko ajaa, kun kello kävi. Ei auttanut muu kuin laittaa suppo kesken matkan, että rauhoittuu. Oliko syy se, että vierastaminen tuli jälkikäteen?? Aika järkyttyneitä olimme taas tilanteessa. |O

IHANIA vauva kuvia!! :heart:

Meidän vaatteet ovat kokoa 58 - 60 ja vaippa on vasta liberon kolmonen ja äp:n kestikset, kestiksissä pitäis kohta siirtyä suurempaan kokoon.
 
Mimmu; onnittelut tulevalle tädille! :heart:

D-vitamiinit; meillä käytössä Jekovit ja annan aina aamusella 8 maissa, joten ei pääse unohtumaan. Niin ja tipautan suoraan suuhun imetyksen yhteydessä, kunnen jaksa noiden lusikoiden kanssa pelailla... :p Onneksi menee jo tuo d-vitamiini tosi helposti, vaikka onkin aika muikean makuista.

Rela-tippoja yritän muistaa antaa - hankalempi homma, kun tuo pullo on sellainen, ettei siitä oikein suoraan suuhun tiputtaminen onnistu. :( Niin ja se, että pitää säilyttää jääkaapissa vaikeuttaa muutenkin hommaa. Oon siis antanut Relaa aina, kun muistan ja puristanut lusikkaan äidinmaitoa joukkoon. Lusikkana oon käyttänyt tavallista lusikkaa, joka on ikävän kova - täytyykin etsiskellä pehmeä ensilusikka kaapista.

Jedvenna; meillä 4kk neuvolassa Aino oli 62,2cm ja isoveljensä oli saman ikäisenä 66,6cm... eli hyvin yksilöllistä on tuo kasvu. Niiin ja vaatteista meillä on pääsääntöisesti käytössä 60 - 62cm, mutta 68cm otetaan lähiaikoina käyttöön. (meillä on isoveikalta jäänyt aika paljon tutan bodeja, jotka on siis niin reilua mallia, että nuo 62cm menee vielä...)

Yöunista; jälleen rikkonainen yö takana. |O Alan olla aika rikki itsekin - varsinkin kunnen päivällä saa unta vaikka olisi tilaisuuskin. Huono-äiti -fiilikset ryömii väkisinkin mieleen, kunnen osaa vauvaani hoitaa niin että nukkuisi paremmin yöllä. Niin ja nukahtaisi ilman palosireenin huutoa. Huoh.

Perunaa ajattelin kokeilla tänään. Ongelma vaan on, että Aino nukkuu tavallisesti 10 - 14, jonka jälkeen haetaan isoveli tarhasa ja sitten tuo perunan keittely menee vähän turhan myöhään.

Jaahas, meen vielä kokeilemaan tulisko uni simmuun.

 
Äiti-Kengu: Meilläkin Joonas aluksi kääntyi mahalta selälle ja se teki sen useamman kerran, oli semmoinen hetki. Mutta ei se enää toistunut ja sitten oppi kääntymään toisinpäin ja sitä harjoitteli pari viikkoa. Nyt ei maistu kääntyminen enää ollenkaan...

Niin ja meilläkin on tosiaan se kolmonen, ainakin liberossa. Meillä kun iskä ostaa mitä sattuu vaippoja niin kotoa löytyy nyt muumia, pampersia, liberoa ja toujourssia (viimeisin todettu oikein hyväksi vaipaksi). Meillä menee kaikki 56 bodyt edelleen, vähän hihat on naftit. Mut käytän pääasiallisesti 60-kokoa nyt ja kohta ruvetaan ottaan käyttöön 62. Näköjään toi hoikkuus aiheuttaa sen, että pituudestakin omat koot tuntuvat ylipitkiltä.

Vitsit, ollaan oltu mummolassa täällä keski-suomessa nyt lauantaista asti. Joonas on nukkunut omassa Emmaljungan kovassa kopassa ja täytyy sanoa ETTEI ole viihtynyt. Yöt on olleet tosi vaikeita ja nyt sitten vihdoin otin sen omaan (tai veljeni..) sänkyyn kainaloon yöksi niin yö oli jotenkin parempi. Minusta vaan tuntuu, ettei se saanut yöllä syötyä senkään edestä kun rinnat oli kivikovat koko yön. Nukahteli rinnalle koko ajan ja kun itekin torkuin niin en ollut vahtimassa sen syömisiä...taustaksi tietoa, että meillä on alusta asti ollut "paino-ongelmia" eli mennään -2 käyrällä ja vastikkeita ehdotettiin lähes heti kun tultiin sairaalasta kotiin. Olen kuitenkin sitkeydellä päässyt vastikkeen käytöstä eroon ja poju on kasvanut -omaa tahtiaan;) Mut aina painaa pieni huoli sen syömisistä.

SusieQ:eli siis lohdutusta sinullekin:) Meillä mentiin ekat kk tosi hienosti mutta sitten kun 4 ropsahti täyteen niin alkoi yövalvomiset. Nyt viimeksi Joonas on ruvennut punnertamaan yöllä mahalleen (en tiedä miks, etsiiköhän tuttia..no jos sen annan niin rupeaa huutamaan suuttumuksesta).

SusieQ: sinulla on toinen lapsi tarhassa? Miten siihen on suhtauduttu (esim. tarhan henkilökunnan toimesta)? Maksatko täyttä kuukausimaksua? Itsekin mietin pikkukakkosen kanssa, että haluaisin olla sen kanssa myös vähän kahdestaan, että voisiko tommoisen ratkaisun tehdä. Olen kuullut, että monesti tarhan henkilökunta on aika töykeää kun huomaavat että toinen on tulossa ja että aikoo pitää toisen edelleen tarhassa. Itse ajattelin että jos vie yksityiselle pph:lle niin ei ainakaan kenelläkään pitäis olla nokan koputtamista siitä että veis muka jonkun paikan...


jedvenna niin ja tietty se oma vaavi on kaikkein kaunein, sitä mää Dania kattelin että onpas kaunis;)

mimmu ja pätkä: samoja mittoja täälläkin, pituus sama mut painoa puolisen kiloa enemmän. Ja kyllä täälläpäin on kauheasti meidän siroa pojua kehuttu. Voi kun se sirous säilyis sitten kans läpi lapsuusiän kun noi lasten ylipaino-ongelmat on nykyään niin yleisiä...ja geenithän tulee jo vanhemmilta (erityisesti äidiltä). Ja kun puhutana jojoilusta niin mun veli, - 14 v- on ehtinyt olla jo pariinkin kertaan kovin pulska, sit taas laihduttanut, nyt viimeks kun varhais teini-ikä alkoi (huomasin ettei se syönyt tos kesällä mitään) ja nyt taas massuttaa karkkia (ja todnäk. energiajuomia) ja taas on ruvennut pulskistumaan. Ihan kyllä pelottaa, että mitä ittellä on edessä 10 vuoden kuluttua...

Tämmöstä tänne, sain pojun päikkäreille just ja pääsin itte aamupalaa syömään:)

 
iiris-77, anteeksi kun tungen nokkani tuohon päiväkoti-asiaan, mäkin olin kyllä ajatellut että pidän pojan joko puolipäiväisenä tai sitten sen 10-15 pvää kuussa hoidossa jos olis tämä pikkukakkonen tullut aikaisemmin, nythän poika siis jo eskarissa. Musta siinä ei ole mitään väärää jos kyse kuitenkin jo vähän isommasta lapsesta joka kaipaa muutakin kuin äidin ja isin seuraa.

Meillä oli tänään 5kk neuvola ja mitat typykällä 7600g ja 64cm. :) Pituutta oli tullut vähemmän kuin yleensä mutta niin tuli aikoinaan pojallakin, noi notkahdukset on käsittääkseni aika yleisiä. Rokotus laitettiin ja kyllähän siinä pieni itku pääsi, onneksi nopsaan unohti kun sai käsiinsä Nalle Puhin. :D

Ai juu, D-vitamiinista, ostin nyt niitä Deetippoja jossa on D3 vitamiinia, eli niitä annetaan jatkossa.
 
Päivähoidosta; meillä on tosiaan 3,5vuotias poika, joka on päivähoidossa. On siis joka päivä tarhassa ja maksamme täyden maksun. Ehkä kevätpuolella vähennetään päiviä tuohon 15 per kk tai jotain. Illuusialle kiitokset lämpimistä sanoista, olen nimittäin kokenut huonoa omaatuntoa tuosta, että esikoinen on tarhassa, kun me ollaan Ainon kanssa kotona.:ashamed: Mutta täytyy sanoa, että kaikkien osapuolien kannalta on parempi, että isoveikka on tarhassa. Tarhassa, kun on kaverit, sitten on askartelua, jumppaa ja kivoja retkiä. Enhän mä voisi mitenkään toimia samoin, kun on pieni nyytti imetettävänä. Käytännössä valtaosa kotiajasta menee kuitenkin kotitöihin ja ruokahuoltoon. Tarhan tädit ovat olleet asiallisia, ainoa mitä ilmoittivat yhtäkkiä oli, että on sovittu, että ne lapset, joilla toinen vanhemmista on kotona pitäisi hakea klo. 15 mennessä. Tottakai haen lapseni mahd. aikaisin, mutta tapa jolla tuo esitettiin oli aika tyrmää, varsinkin kun Aino monesti herää ja tarvii maitoa + vaipan vaihdon (joskus jopa vaatekerran vaihdon) niin ei siinä mitenkään voi elää tarhan tätien kellon mukaan. Niin ja mitään alennustahan siitä aikaisemmin hakemisesta ei saa... Mut siis pääsääntöisesti tädit on olleet ok.

Niin ja täällä on tavallaan pakko pitää tarhassa, jos otat tarhasta pois, niin paikka menee ja sitten kun sen haluat, niin ei tiedä mistäpäin kaupunkia sen saat.

Mut nyt petiin, oli taas rikkonainen yö.|O
 
SusieQ, aikamoiselta kuulostaa kyllä tuommonenkin että noin vaan ilmoittavat että lapsi haettava klo 15 mennessä, kun kerran täyttä maksua maksatte eli pitäisi kyllä saada olla hoidossa ihan sen täyden ajan mukaan jos vanhemmat ovat niin päätt.
Tosin täytyy sanoa että en mä kuitenkaan omaani veisi tyyliin 8-16 jos itse kotona olisin, mutta siis kyllähän siihen pitäisi se mahdollisuus olla jos lapsi kerran kokopäiväisenä hoidossa on.
Oon kyllä itse tässä miettinyt että onhan tuo eskariaika melko lyhyt, 4h ja poika usein siitä mutisee että miksi niin vähän aikaa, täytyy katsoa jos keväällä ois mahdollista parilla tunnilla pidentää.

Ja vellistä, me koitettiin maissivelliä sekä porkkanaperunaa, ei maistuneet. En tiedä vierastiko myös pulloa mutta siis syömättä jäi.
Eilen niistä neuvolassa oli puhetta ja terkka siinä vaan totesi että hänestä ne ovat oikeastaan ihan turhia, kun on soseet ja kohta voi aloitella puurotkin niin en mä noita vellejä enää koita edes tarjota.
Tosin poika kyllä aikoinaan tykkäsi ja sillä olikin iltavelli muistaakseni aika kauan "käytössä".
 
Velleistä meillä Joonas saa iltaisin velliä mun maitoon sekoitettuna ja annetaan siis maissivelliä. Kuulin että se ei allergisoi mitenkään. Ihan hyvin menee alas. Aloitettiin kun 4kk taitteessa Joonaksen yöunet muuttui tosi pätkittäisiksi. Joka tapauksessa vellistä ei ollut apua mut annetaan nyt kuitenkin, totuttelee täydempään pikkuhiljaa. Meillä neuvolassa myöskin sanottiin että vellit helposti rupee vierottaan lasta rinnasta, mut hätätilanteessa oli pakko kokeilla. Olen vähän ymmärtänyt et niitä vellejä suositellaan niille pullovauvoille joilla menee paljon maitoa, naapurin tyttökin alotti jo 3 kk iässä neuvolan suosituksesta...

Kiitos kommenteista tuossa päiväkotiasiassa. Olen sitä yksinäni miettinyt ja erityisesti kun tämä vauva-aika on niin ihanaa, että saisin muidenkin kanssa vähän viettää sitten vauvaelämää kahdestaankin.

Oli kykkö mukava nukkuu pojun kans vierekkäin nyt reissussa. Mä oon aina ollut sen kannalla et laps opetetaan omaan sänkyyn alusta asti, tarvii varmaan nyt uudelleenpohtia mielipiteeni:)
 
Tervetuloa iiris :flower:

Voi kamala miten on muka aina kiire, ettei kerkee ees koneella istua ;)

Meillä on käännytty ja naurettu 3 kk ikäisestä ja tytöllä oli 4kk neuvolassa painoa 7175g.
Nyt on siis noin 4kk 1vko vanha ja ihan tissitavaralla mennään. Ajattelin, että jos tuossa 5kk ikäisenä kokeiltaisiin kiinteitä. Hyvin saa painoa ja kasvaa pelkällä maidollakin tällä hetkellä.

Vaipoissa tarviis vissiin siirtyä kokoon 4, mutta 3 kokoisia olisi tuossa ostettuna vielä 4 pakettia, joten koitetaan vielä niitä tuhlata alta pois.

Vaatekoko neidillä on 74-80 cm, vaikka pituutta ei ole kun noin 63 cm. Bodyt ja haalarit siis saa olla noita isompia, housuissa menee vielä koko 68.

Just kattelin ihmeissäni, että esikoinen painoi saman verran 8kk ikäisenä, kun tämä neiti nyt 4kk vanhana. Näillä siis eri isät.

Nyt suihkuun ja neitiä nukuttamaan :wave:
 
kuulumisia täältäkin päin!

meinasin muuten kysellä noista velleistä et miten niitä käytetään ku dani on kova vetään pullomaitoo kun en imetä enää ni salaa toivoisin et yöunet pitenis ku joudun 3x yössä nousee ylös lämmittää maitoo ja poika sit herää iha kunnol sit 7-8 aikaa aamul.
meillä sujuu mukavasti. känkkäränkkä huudot on jääneet (koputtaa puuta) ja poika on kokoajan iloinen kuin aurinko! pukeminen pihalle vaan on kamalaa huutamista ja kitinää, auttaisiko istuallaan pukeminen?
neuvola olisi 7.12. ja luulen et pituutta on tullu iha hirveesti taas lisää! joka kuukaus on tullu 4cm. huiiii! sain danin mummolt yöppärin ja katoin et on kokoa 70 ja kattelin sitä et vitsit et näyttää isolt! poikaha hukkuu siihe! no sitku kokeilin ja puin sen pojalle ni kappas vain, sehän olikin sopiva :D miten tuo laps kasvaaki niin sairaasti! mietittii mun äidin kans et tuleekohan täst pitkä isona ku jalat ja kädet on törkeen suuret. sukat on kokoa 21-22 ! minkä kokosia sukkia teillä käytetään?

me suunniteltais ostaa tos ens kuussa uus turvaistuin autoon danille ku tuo nykynen on vaan tutulta lainassa ja on helv**in painava! ja vähän näyttää ahtaalt pojalle muutenki. mimmonen ois hyvä? haluisin semmosen paljon kevyemmän jota jaksais kantaa ja et sillä vois mennä täs jonku aikaa ettei heti taas tarttis uutta hankkia. suosituksia? danin isä lupasi sellaisen hommata.
piti muuten semmosta kertoa tuosta danin isästä... lapsellinen ja epäkypsä ihminen on vielä ja käy kattomas lastaan sillonku kiinnostaa. ihan sääliks käy danii, se on alkanu jo vierastaa sitä. oon ollu vähä hölmö ku nyt vast kävin lastenvalvojal puhuu noist elatuksist, danin isä menee tammikuus inttiin eikä voi maksaa, eli saisin vain joulukuussa rahaa häneltä. no menin sit puhelimes sanoo tälle lastenvalvojalle että juu työssä käy ja voi maksaa jne. no sittenku tää mun exä kuuli tosta ni sehä suuttu mulle siitku kerroin sen olevan töissä koska se tekee pimeenä töitä! en tienny koko jutusta mitää ja exä suutuksissaa selitti että juu hän joutuu nyt isoon kuseen ja hänen työnantajansa kanssa, että mun täytyy valehdella siellä että hän on työtön jne. no menin sit tottelee niinku aina, valehtelin kaiken sille naiselle ja sit käski hommaamaan jotaki työttömyyspv rahaa ja hommais sitä kautta todistuksen et on työtön. no siitä mun exä riemastuki... "mistä helvetistä sä kuvittelet et sellasen todistuksen näin äkkii hommaan! täytyykö sun heti saada sitä rahaa vai!" niin, mun exä ei ole siis tänä koko danin elinaikana maksanut penniäkään... huooooh. inhottaa tällänen!!! :(

mutta illanjatkoja teille :)

jedvenna ja dani 4kk+
 
jedvenna:

Ilman muuta laitat sen isän maksamaan elarit lapsestaan. Eihän se sun tai Danin vika ole, jos isä ei osaa asioitaan hoitaa. Jos ei suostu maksamaan, niin haet elarit kelan kautta, jolloin sun tilille rapsahtaa joka kuukausi se 136? ja Danin isältä kela/valtio perii sen rahan sitten jotain kautta. Sun ei ainakaan tarvitse pelätä, että saatko rahaa vai et. Kysyppä vaikka kelasta tai siltä lastenvalvojalta ohjeita tuon asian hoitamiseksi. Pääset kaikkein helpoimmalla niin. Nimimerkillä: Kokemusta löytyy ;)
 
Kävimme eilen neuvolassa ja siellä suositeltiin, että vois aloittaa nyt perunan yms. kokeilun, mutta ei kuitenkaan painosta aloittamaan. Hän vain katseli neitin kasvukäyriä ja ne näyttävät edelleen hyvin pieniltä, siellä alimmaisella käyrällä kuljemme. Tosin kuljemme koko ajan samalla käyrällä, ettei se siitä ole liikkunut ylös eikä alaspäin. Olimme ajatelleet antaa kiinteitä vasta 6 kk:n iässä. Jotenkin nyt vähän mietityttää, mitä sitä tekis asian kanssa...
 
Nuutti, sallinet että kommentoin;) Itse oon miettinyt ihan samaa asiaa, ja päädyin kyllä aloittamaan maistelun, Joonas 4,5 kk mutta vähän toisesta syystä (Joonas on kauhean kiinnostunut ruoasta ja välillä hamuaa mun lusikkaani yms.)

MUTTA tosiaan kyseessä on maistelu enkä usko että pitkään aikaan se Joonasta sieltä miinuskäyrältä vie mihinkään. Pikemminkin toisinpäin kun peruna täyttää vatsan pidemmäksi aikaa niin rasvaista ja ravinteikasta äidinmaitoa menee vähemmän vuorokaudessa. Toki pottua vois kokeilla vaikka yöunien rauhoittamiseen lääkkeenä, mutta siinäkin sitten jos toimii, jää väliin yösyöttöjä ja taas se vaikuttaa siihen vuorokauden maitomäärän vähenemiseen > painon nousun hitauteen. Tämä on siis vaan mun päässäni päättelemää, et jos se ei menekään näin niin korjatkaa muut.

Meillä alun kuukaudet Joonas nukkui 23-05 ja paino nousi tosi hitaasti. Nyt 4 kk hulinat ja yösyöttöjä saattaa olla jopa kahden tunnin välein ja painokin on noussut tosi hienosti.

Eli neuvon ettet kuuntele neuvolaa niin tarkkaan vaan mietit miltä susta tuntuu ja miltä poika vaikuttaa, olisko se valmis aloittamaan jo kiinteitä.

Minulle asia oli tosi rankka kun nyt tässä vaiheessa vasta tuntuu että imetys onnistuu tosi hyvin ja kiinteiden aloittaminen tuntuu jotenkin... että pikkuhiljaa aletaan luopuun imetyksestä (vaikka eihän se sitä tarkoita). Et jotenkin mun ja pojan "imetyssymbioosi" alkaa oleen ohi ja on alettava poikaa opettaan maailman tavoille;) En tiedä, ymmärrätkö mutta kuitenkin;) Jaan pikkuruiseni keitetyn perunan kanssa;)



 
kiinteistä:

Viimeksi olin huolissani painonnoususta ja olimme jo maistellut porkkanaa, kun Siiri oli todella kiinnostunut meidän lautasista ja laseista =) neuvolassa sanoivat, että mieluummin perunaa ja porkkanaa, kuin korvikkeita. Muistan kyllä sen tunteen, kun pelotti että mitähän tästä tulee. Hyvin kaikki kuitenkin on mennyt ja päivätkin rytmittyy paremmin syömisten kanssa. Meillä on nyt sitten viikon päästä neuvola, nahdään onko kiinteät auttanut painonnousuun.


Meillä on nyt syöty kiinteitä kuukauden verran. Porkkanalla aloitettiin ja maisteltiin silloin tällöin... Nyt on lisäilty perunaa, palsternakkaa ja kesäkurpitsaa. Syödään 2kertaa päivässä ja jälkkäriks marjasoseita. Tissistä ei ole luovuttu, eikä siltä onneksi kummastakaan tunnu. Maitoa Siiri saa aina kun haluaa... Pulloon täytyisi opetella pikkuhiljaa, kun mamman täytyisi alkaa ajatella töihin menoa helmikuun alussa???....

iloinen, nauravainen ja oppivainen pieni pimu tuo on ja (koputtaa puuta) yötkin ollaan nukuttu hyvin, vain yhdellä syönnillä joskus aamuyön tunteina...

Ja niinhän se on... syömisten myötä nämä(kin) pienokaiset muka kasvavat ISOIKSI lapsiksi. Yritettiin kyllä miehen kanssa tehdä sopimus, että Siiri ei enää kasvaisi, mutta koko ajan tulee lisää ikää, painoa ja pituutta :( Joku iso tyttö syö pala palalta meidän vauvaaaaaaa............ :'(


 
Hei meiltäkin jälleen pitkästä aikaa! Useasti olen käynyt lukemassa täällä, ja monesta jutusta olen miettinyt että pitää kommentoida mutta eihän se nyt tietenkään tule mieleen ja tämäkin luultavasti vain nopsa kirjoitus..

Vaipoista(?) muistaakseni oli puhetta, meillä liberon 3 käytössä, ja luultavasti ei vielä hetkeen tarvitse isompiin siirtyä, vaikka tyttö näyttääkin välillä kasvavan silmissä!

Kiinteitä ollaan mekin jo ihan hieman maisteltu, ilmavaivoja tuntuu jokin teettävän! Mutta ei masukipuja tms, pelkkää ilmaa. En nyt vielä stressaa tai mieti kummemmin soseiden ym aloitusta, keskiviikkona on 4kk neuvola niin kyselen siellä tarkemmin sitten. :)

Meillä opittiin siis viime viikolla kääntymään kunnolla selältä masulleen ja pari yötä menikin levottomasti, nyt alkuviikko oli aika laiskaa kääntymisen suhteen mutta nyt eilinen ja tämä päivä ei olla muuta tehtykään kun masulleen vaan. Ja niin on neiti innoissaan!
Voivoi kunhan tajuaa että masulta kun kääntyy selälleen ja taas masulleen jne niin pääsee liikkeelle, sit meitä ei pidättele mikään! :D

Jedvenna meillä ei ihan samanlainen tilanne ole, elareihin tämä toki myös liittyy..
Pihlan isä ei halua tunnustaa isyyttään.. tässä viime vkolla kävimme lastenvalvojalla ja jokin asia tuntuu estävän häntä(luultavasti nyk tyttöystävä! :/ )ja hän ei ilmeisesti vapaaehtoisesti nimeään paperiin laita! Kun tulin raskaaksi, sanoin kyllä hänelle ettei tarvitse osallistua lapsen elämään ym, mutta nyt lapsen synnyttyä olen tajunnut että kyllä tyttö tarvitsee isänkin. Mutta.. Olen nyt kahden vaiheilla.. ensi viikon loppuun mennessä pitää päättää vienkö asian käräjille vai annanko olla..
Mielipiteitä otetaan hyvin kiitollisena vastaan!

Nyt on mentävä ->
Unimaitoa ja nukkumaan! :)

Tinnaa&Pimatsu huomenna 4kk :heart:
 
Iiris77 Voin hyvin jakaa ajatuksesi tuosta kiinteiden/rintamaidon suhteesta. Se alkaa se kierre, mitä enemmän antaa muuta sitä vähemmän lapset tarvitsevat rintaa ja sit... Pyhyy! :'( Mä niin kovasti olen tykännyt imetyksestä ja sen helppoudesta. Yksi yö lapsi ei suostunut ottamaan rintaa ja mies ehdotti, että annetaan pullosta. Mä itkin ja lapsi itki, "mä en suostu siihen, että lapselle aletaan syöttämään pullomaitoa (muuta kuin iltapullo), mä en halua luopua vielä imetyksestä." Siinä sitten mies lohdutteli kahta naista kolmen aikaan yöllä... Hih! :p
 
Tinnaa: jos ite joutuisin päättää et käräjille vaiko ei, ni en jaksais mennä viemää asiaa sinne. oon kyllä muutenki semmone helposti periksiantava ihminen mutta tee niinkuin ite näät parhaaks ja oman jaksamisen mukaan! kyllä tuo danin isä ne rahat maksaa, ei ongelmaa siinä, on tunnustanut isyydenkin jne. mutta tuo sen työhomma on niin sotkunen et oikein ottaa päähän ku joudun ite kans tähä mukaan. mut ens ti me sinne mennään ja ukko joutuu nyt sit ite selittää sille naiselle missä mennään.

oon kyl niin kateellinen teille, joilla menee yösyötöt vaan kerran. joudun nousee 3-4 tunnin välein lämmittää maitoo ja se alkaa pikkuhiljaa tuntuu jo. kauhee väsymys koko aika. te, jotka ootte kokeilleet vellejä ni onko auttaneet unia pidemmiksi? mä niin odotan sitä et saan nukkua pidempään ku 4 h putkeen.

heei, oletteko hommanneet tai aiotteko hommata mitään tonttupukua tai juhlapukua jouluksi vauvalle? :) mä tilasin danille piparipuvun :D se oli niin ihanan näkönen ja jotenki semmone erikoinen ni nappaan danist sit hienoi kuvii ja lähettelen niit kaikille mummoille jnejne :p

jedvenna ja dani 4kk+ (ensi viikolla jo 5kk!!)
 

Yhteistyössä