Heinäkuun Hellemasut-15 *Huhtikuussa*

Huomenta

Ipna Mulla kans alkanut päätä särkemään useasti. Eikä liity raittiin ilman puutteesta tmv. Samalla kyllä ollu väsyneempikin.. liittyskö toisiinsa? Ja ottaskohan se jäärouva huomenna neuvolassa hb:n? Kyllä sitä minusta kuuluis lopussa seurata vaikka sen kuukauden välein. Voi nopeastikin laskea.

Huomisesta neuvolasta. . Ahdistaa niin mennä sinne. Toivon että ä.pilin lääkärin teksti on tullu jo tonne neuvolaan ja on lukenut sen. Kun kyseenalaisti sen llähetteen teon sinne.. sit mun on pakko tosta varpaasta sanoa ja mielelläänne kihtilabrat ku ottas ni poissulkis sen vaihtoehdon. Oireet sopii täydellisesti, sitä en vaa tajua miksi se ois tullu kun en sellasille ruoka-aineille altistu mikä kihtiä tekee :O. Olipa mikä hyvänsä niin vattumainen on!

Nyt täytyy ulostautua koko sakin kansss ennen kun alkaa satamaan vettä. Pyhän jatkoja =)

Nelli & Timpsu 29 + 6
 
Mä syön jo nyt ihan oma-aloitteisesti rautaa. Edellisessä nevolassa oli laskennut 120neen ja kun mun normiarvot huitelee siellä yli 140 paikkeilla niin edellisessä raskaudessa suositeltiin ottamaan rautaa kun arvot laski noin paljon vaikka ihan ok olisi muutoin ollut.

Mittasin muuten paineet ja ne oli 66/109 eli melko alhaiset ja syke huiteli 113:sta joten kohtuiskohan nämä mun olot tuosta? Lueskelin että muillakin raskaana olevilla olisi ollut vastaavaa ja ilmeisesti vauva painaa isoja verisuonia mistä tuo johtuisi. Onko muilla täällä samoja oireita... pitää ottaa jotain suolaista tai salmiakkia jos tuon saisi vaikka kohoamaan ja olo paremmaksi. Meinaan heikohko olo palasi takaisin :(
 
Ipna Mulla kans enemmän alhaset paineet ku yhtään korkealla. Ja pulssi sit vähän korkee.. sulla kyllä huima lepopulssi :O. Alhanen hb vois aiheuttaa tykyttelyä kyllä. Tää mun th tosi nihkeesti mittaa sitä, niinki vaivalloista se on! Mulla hb yleensä yli 150. Nyt pysy rv 25 asti 140 paremmalla puolella mutta siis tuolloin 25+ oli 127 ja kuulemma erinomainen. Mutta vaadin sen mittausta huomenna.
 
Sunnuntaita =)

Mulla on kutina taas päällä, tällä kertaa mahassa, rinnoissa ja käsissä. Oon saanu joka päivä tai joka toinen ainakin ottaa Heinixiä kun ei muuten tule mitään. Oon myös huomannut et enempi kutisee iho jos en juo tarpeeksi vettä ja nyt oonkin yrittänyt pitää vesipulloo koko ajan vieressä-- ja rasvata ihoa. Iho on kuivunut taas tosi paljon.
Viime yönä heräsin vähän ennen viittä siihen kun vauvalla oli masussa jonkin sortin bileet :D en oo aiemmin heränny liikkumiseen mut viime yönä näin kävi. En heti saanut unta ja aamulla kun heräsin niin vauva oli vielä sillonkin virkeä. On nyt päivälläkin liikkeitä tuntunut mut selkeesti masussa enempi uni maistunut nyt. Saas nähdä miten ens yönä.. Ihana tuntea liikkeet joten pieni valvominen ja niihin liikkumisiin herääminen ei yhtään haittaa mua.

Ihme touhua muuten tuo hb:n oton panttaaminen.. Luulis et mielellään ottasivat. Onneks multa on suurinpiirtein joka neuvolakerralla se tarkistettu ja onkin aiheellista ollut kuin viimes tippunut jo 117:sta sieltä huimasta yli 150:stä..
Mulla muuten kans aika kova leposyke. Välillä päästään sinne jonnekin alle 90 mut yleisesti ottaen huitelee sadan molemmin puolin.. on kuulemma normaalia.
Alakerrassa välillä semmonen paineentunne tai tuntuu et pissattaa ja painaa vaikka just olisin käynyt vessassa. Mitäköhän tuo on? Liittyyköhän vauvan asentoon kun ei koko ajan tunnu..

Huomenna alkais taas uusi viikko =)

StaRR 30+4
 
Viimeksi muokattu:
Ipna: täällä kuului ekaa kertaa tänään kalvojen napsuilua. Ei ole muistaakseni aiemmissa ollut :D oli kyllä jännä tunne.

"Kesän" ekat hyttyset sitten hyökkäsi kimppuun viikonloppuna. Paukamia joka puolella kehoa. Nyt alounkin miettimään et saako hyttysmyrkkyä kovin suihkutella? Tulee kuitenkin mökkeiltyä aika paljon, niin olisi tarvetta.
 
An79 hyttysmyrkyissä (ainakin aika monessa) suositellaan ettei käytetä raskaana olevien läheisyydessä. Luontaistuotekaupoista ainakin saa jotain sellaista sitruunajuttua mitä saa käyttää. Raskaana ollessa ne hyttyset taitaa olla vielä enemmän kimpussa kun erittää tuplasti hiilidioksidia.

StaRR mulla on ainakin tuota että vauva painaa rakkoon vaikka just olisi käynyt pissillä. Kutinasta vielä että muista mainita neuvolassa ettei ole se raskaushepatoosi varsinkin jos kämmeniä kutittaa tai jalkapohjia. Mullakin on nyt normisyke jossain 90 luokkaa mutta eilinen ja toissapäivänen oli kyllä ihan omaa luokkaansa... tänään ainakin tuntuu toistaiseksi paremmalta, katsotaan miten päivä etenee. Olon suhteen.

Mä en aio pitää kesälomaa ennen äitiyslomaa jätän ne sitten vanhempain vapaan jatkoksi, varsinkin kun oma olo on kuitenkin ihan hyvä vielä ja työt pitää saada hyvään malliin ja seuraaja perehdytettyä...

ipna 29+1
 
An79 Mäkin bongasin eilen vai toissapäivänä ekan hyttysen ja meidän kylppäristä :D Oli varmaan tullu sit kylpyhuoneen avoimesta olleesta ikkunasta. Hämmästyin kyllä et näin aikaseen jo..

ipna Mulla otettiin sappi- ja maksakokeet jo joskus kuukaus sitten kutinan takia ja arvot oli ainaki silloin ihanteelliset. Jalkapohjia ei kutita, kämmeniä hieman mut mulla on toisaalta ollut tää jo monta vuotta ellen antihistamiinia syö melkein päivittäin :| Nyt vaan on tullut mukaan tuo mahan ja rintojen ajoittainen syyhyäminen mutta kaippa ne kumpikin kasvaa sit siihen malliin et kutisee.. mene ja tiedä..

Tasaista tahtia mennään eteenpäin. Viime yönä tuli taas rampattua pissalla useemmin ja vessareissujen välissä näin koko yön painajaisia, mm. sellaisen et istuin vessassa ja pyyhkiessä tuli verta ja pönttöön oli tippunut joku meduusannäköinen olio :O et semmosta =)
Aamulla ei seiskan jälkeen tullut enää kunnolla uni vaan muutama tunti meni sit torkkuessa kun täällä käy heti varhaisesta linnunlaulusta lähtien kamala kolina kattoremonttien takia.
Mutta, uusi viikko ja uudet kujeet, energistä maanantaita kaikille!

StaRR 30+5
 
"salla07"
Viimeyönä supisti taas 10-15min välein, tulin just lääkäristä. Viikko makuuta että saa nousta vessaan ja syömään (ja viedä 4vn päiväkotiin), jossei supistukset helpota niin sairaalaan. Sentään saa olla kotona, nyt on aikaa käydä läpi kaikki netflix-sarjat mitä oon aina ajatellut.

28+3 taitaapi olla tänään
 
Paineista ja sykkeistä. Mulla on aina ollut alhaiset paineet ja mielestäni korkea syke ja nyt raskauden aikana tykytyksiä tuntuu silloin tällöin. En tykkää, tuntuu inhottavalta vaikka kai se asiaan kuuluu?

Hyttysistä. Hyvä kun otitte puheeksi! Eipäs ole tullut mieleenkään että sekin pitää tarkistaa. Mua kun hyttyset syö normistikin ja saan ihan karseita paukamia ja ne näkyy viikko tolkulla! Oon siis jossain mieles allerginen hyttysille.

Voi Salla! Toivottavasti saat levättyä kotona tarpeeksi ettei sairaalaan tarvi lähteä!

(.)Täällä viikko kotona oloa. Vuotelen hiljalleen sitä vanhaa mutta uutta ei onneksi ole tullut. Jatkuva nälkä on ystäväni, myös yöllä. Ilmeisesti se noro vaikutti sen verran rajusti että paino ei noussut yhtään niiden kahden viikon aikana sairaalassa ja nyt kotona olles paino on tippunut puoli kiloa. Eihän se sinänsä paljon ole mutta kun olen normipainosta lähtenyt ja kiloja ei koko aikana ole tullut kuin 3,5kg niin jännitän syökö unto mun luustoa ja lihasta. Tyyppi kuitenkin kulkee keskikäyrällä eli se kyllä ruokansa ottaa.

Faces on joku pampersin tms mainossivu missä kysellään kuinka immeiset varautuu vauvan tulemiseen. Te joilla lapsosia jo on, niin onko neuvoja? Kommenteissa oli nämä tyypilliset: ettei kannata kovasti suunnitella kun ei mikään kuitenkaan mene käsikirjoituksen mukaan. Mutta mitä kannattaa kotiin varata? Jotkut oli vastannu et pakastin ruokaa ja leivonnaisia täyteen, siteitä reilusti jne. Kuulosti järkevältä mutta mitä muuta?

Astrea 26+2
 
"salla07"
Just joku netflix / sarjojen boxit, itselle uusia verkkareita ja toppeja (tai missä sitä viihtyy itse) joissa helppoa imettää kun se vie tyyliin kaiken ajan alkuun.. kauppaan lähteminen voi kestää pari tuntia; vauva syö, puetaan, kakkaa, vaihdetaan vaippa, syö lisää.. jotain helppoja ruokia itsellekin, pakastimeen valmiiksi ja nuudeleita yms nopeita lisukkeita kaappiin. Jossei pelkkä vesi uppoa, mehuakin kannattaa varata kun kesä+imetyksen alku käännyttää äkkiä ja hidastaa maidontuloa.
Vauva ei välttämättä alkuun viihdy kuin sylissä, kannattaa unohtaa hetkeksi kaikki ajatukset monen tunnin unista pinniksessä, ne herää yleensä heti kun laskee käsistä.
Siihen että oma maha näyttää ekat päivät siltä, että sinne olisi jäänyt vielä yksi :D että istuminen voi sattua vaikka ei olisi mitään repeämiä, että ne liitoskivut on karseat. Alaselkä kipeytyy alkuun herkemmin, kun painopiste taas muuttuu. Mä kävelin tyyliin kuopuksen tokasta neuvolasta (2km) kotiin yli tunnin, koska tuntui että koko alapää tippuu 8)
Vauvat ei erota yötä oikein päivästä, joten ne voi yöllä ihan tyytyväisenä olla hereillä, joten jos voi nukkua itse päiväunia niin kannattaa hyödyntää tilaisuus. Ja se hiki, öisin lakanat märät. Suosittelisin pyyhettä tai paria itsensä alle, ettei keskellä yötä tarvitsisi vaihtaa lakanoita.
Nää tuli ekana mieleen.
 
Kiitos kaikille tsemppilauseista... Tää raskaus tuntuu vaan niin vaikeelta kun kaikki vaivat päällä samaanaikaan. Nytteki sormet puoliks tunnottomat ja aivan turvonneet.. hengitys alkanut tekee kipeetä, ja rintaan koskee.. varmaan johtuu palleasta kun kohtu nyt painaa siihen. Alkanut tulemaan kaikenlaisia pelkoja että voiko tää vauva selvitä hengissä ulos täältä kun mulla niin paljon vaivoja..:( Alkanu ihan hirveesti pelottaa kaikki.... ja kuinka normaalia on saada kaikki mahdolliset vaivat kerralla... itkettää ja masentaa. Onneks to on psykologi.

rv nyt tasan 30+ eli parikuukautta tarttis viel kestää näitä....
 
Viimeksi muokattu:
Moikka ja taas mennään uutta viikkoa ja kohta jo toukokuu! Jei!

Astrea Kyselit tuota että mitä kotiin sit kun vauva syntyy. No noi ruoat ja siteet on hyvä varailla ni ei tarvii het olla kaupassa hyppäämässä. Sit sanoisin että ihan sellanen maalaisjärki. Rauhoittuminen ja uuteen tulokkaaseen tutustuminen. Harvoin ne vauvat "toimii" niiku kirjassa kerrotaan. Enkä tarkoita nyt loukata ketään tai että teistä kenestäkään puhuisin, en todella, mutta olen nähnyt myös naisia ketkä orjallisesti vauvaoppaita lueskelee ja sit ollaankin ihmeissään ku oman vauvan kanssa ei suju niin. Ite tykkään myös että meillä ei porukkaa ala rampata heti kun laitokselta kotiutuu. Oma perhe saa eka tutustua vauvaan. Että jos näin kokee itselleen parhaaksi niin voihan asiasta mainita ennen synnytystä jos kokee että joku ehkä ei osais tätä ottaa huomioon. En minä tavarasta tai sellaisesta osaa sanoa mitä pitäis olla. . No liivinsuojia kantsii varata.. öö.. kesä kun on niin pitää muistaa juoda paljon jo imetyksen onnistumisenkin vuoksi (toki vaikuttaa muutkin asiat siihen), niin ite oon veden lisäksi hörppinyt erilaisia mehuja lisäksi, että saan juotua tarpeeksi. Ja sitä juomista menee! Ei tuu muuta erikoista mieleen
=)

Salla Ilmeisesti oli jo jotain tehny alakerrassa kun lepokäskyä sait? Toivottavasti saat kotona huilattua, aina parempi niin!

Minä kävin siellä neuvolassa. Th:lla oli opiskelija niin liekkö sen takia vähän kyseli minun vointia ja nimenomaan henkistä ja psyykkistä jaksamista. Mutta ei voi keskusteluksi kutsua. Enkä osaa itekkään sille avautua kun on niin teennäistä. Muuten kaikki oli ok; pissa, RR, hb:kin oli 122. Maha kasvaa ihan omalla käyrällään. Sf 31.5cm. Halus nyt varata ajan kolmen viikon päähän, niin siitä seuraava sitten ä.polilla vauvan kokokontrolli ja kokonaistilanteen arviointi. Jospa toi seuraava käynti jäis viimeseks tolla th:lla!! Varpaasta mainitsin ja oli sitä mieltä että johtuu muuttuneesta painopisteestä ja painosta ylipäätään, joku jänne peräinen sen mielestä. No olokoot mikä tahansa. Jos vattuilee vielä jonkun viikon ni käyn lääkärissä.

Ihana arska alkaa paistelee! Joten aurinkoista maanantaita toivottavasti sinne muuallekin!

Nelli & Timpsu poks 30+0 (vai 32?)
 
Hei, mukavaa viikkoa kaikille!

Paineet ja sykkeet, syketaso itselläkin korkeampi jo plussasta lähtien. Lisälyöntejä tulee helpommin. Nestettä kannattaa juoda riittävästi, kuivuminen nostaa sykettä ja laskee paineita. Salmiakkia en suosittelis, voi lisätä ennenaikaisuuden riskiä.

Kotiin varalle, kiitokset kokeneemmat vinkeistä! :wave: Vääntäkää vielä ihan rautalangasta, että riittääkö kunnon yösiteet jälkivuotoon vai tarvitaanko jotkut housumallin mummovaipat?

Sitteri ja imetystyyny tarvitaan uutena. Muistelen jonkun kehuneen Doomoon tyynyjä. Onko sittereistä mielipiteitä? Löysin vanhan ketjun tarpeellisistä tavaroista, ja nyt on sinkkipastaa ja harsoja ja vuodevaatteita yms iso pahvilaatikollinen. Linkki listaan alla, surffaa ykkössivua alaspäin, löytyy pidempi lista.
http://kaksplus.fi/keskustelu/lapsen-saaminen/odotusaika/842837-mita-vastasyntynyt-tarvitsee-lista/

Salla07, täällä vahvasti samassa tilanteessa. Viime vko töissä meni hyvin, vain yhtenä päivänä muutaman tunnin ajan 4 supistusta tunnissa. Viikonloppu ei sitten riittänyt palautumiseen, vaikka mitään en tehnyt. Palasin töistä häntä koipien välissä kotiin. Supparit rauhoittui nopeasti levolla sallittuun 1-3x/h. Huomenna privaattiin, mihinkään ei saanut lääkärinaikoja tälle viikolle ja työnantaja vaatii todistuksen huomiseksi. Tarvisin näitä työkuukausia seuraavaa tutkintoa varten, mutta minkäs teet.

Astrealle ruokahaluja ja pitkää pinnaa lepäilyyn!

Mukavaa alkanutta viikkoa kaikille!

-Ninuka h27 POKS
 
"salla07"
Mulla oli sama vaitonainen tklääkäri, kaulaa on hyvin, muuta ei sanonut, seuraavassa lauseessa varmisti ettei mulla oo enää työpäiviä ensikuussa ja että tajuanhan että en saa oikeasti liikkua turhia.

Mutta siis riittää, että portaat alas+5min lämmitin kattilassa tomaattikeittoa, tuntuu sellainen paine takapuolessa heti. Supistaa, mutta ei sillain erikoisen kipeästi.

Onneksi mies on nyt x aikaa saikulla kun teloi sormensa jänteen töissä tänään, niin onnistuu lepo kotona.
 
Ninuka ja Salla Molemmille jaksuja ja hermoja huilata nyt sit tosissaan. Molemmilla kuullostaa kyllä siltä ettei turhaan ole lääkäri lepoa määrännyt. Ja eipähän ne turhaan määrää mitään.

Minulla on alkanut pyöriä päässä synnytys, ja kaikki mitä tapahtuu sitä ennen. Minusta kun ei voi jännempää elämänvaihetta olla ku se että synnytys lähestyy. Sitten se tunne kun on saanu viimesen ponnistuksen tehtyä ja vauva nostetaan siihen ilmaan: "onnea pojasta/tytöstä". Maailman hienoin hetki. Viime kerrasta kun ei ole kauheasti aikaa niin vähän joka hetki on palautunut mieleen nyt. Odotan vain että 37 tulee täyteen ja jotain alkais pian sit tapahtuu. Ja toki toivon että lasketussa ajassa on se parin viikon heitto ja mulla on vauva sylissä aiemmin. Ihan malttamaton olo.. mutta vielä olisi viikkoja edessä. Kun vaa jotenki kestäs kaikki kropan osat kasassa.

Ootteko muut miettiny vyöhyketerapiaa synnytystä ennen? Ite oon kaks aiempaa raskautta käyny siinä käynnistyshoidossa. Viime kerralla siitä liene joku teho olikin. Kävin perjantaina rv37+3 ja sanoi että tilanne vaikuttaa niin kypsältä (koski nii pirusti), että vauva syntyy tiistaihin mennessä. Ja vauva syntyi tiistaina, supistukset oli vaa rajuimmat kaikista synnytyksistä =). Nyt aion varata kans ajan.. se vaan pitää varata suht ajoissa kun on kiireinen tyyppi.. Varmaan siihen juhannusviikolle kun sillo maanantaina tulee 37 täyteen. Suosittelen kyllä kokeilemaan! Luonnonmukaista touhua. Siellä saa ne akunastat sit vielä ni voip kotona painella niitä vielä.

Sellasia mietteitä tähän väliin =)
 
"salla07"
Ekaluokkalainen oli huolissaan, että kuoleeko vauva jos se syntyisi nyt. Muistelee kun eskarikaverin perheelle kävi huonosti aikanaan. Vakuuttelin kyllä että joutuisi olemaan sinne heinäkuulle sairaalassa jos nyt syntyisi, että joka päivä minkä vauva kasvaa mahassa tekee siitä valmiimman.
Sitten tuumi että äiti sulla on kyllä tylsää josset saa nousta, muisteli kun oli itse vatsataudissa 2 päivää sohvalla
 
Tarvittavat tavarat jaa-a mä en olen yhdenkään raskauden aikana miettinyt tarvittavia tavaroita. Ruokaa/leivonnaisia en ole pakkaseen tehnyt etukäteen, vieraat on yleensä tuoneet tarjottavia muutoinkin. Lähinnä tarvitaan vaippoja, liivinsuojia, pari korviketta ihan varuille. Mies on kotona kuitenkin pitkään mun kanssa niin saadaan tarvittaessa haettua kaikkea mitä tarvitsee. Sinkkipastaa ei olla koskaan käytetty, mutta omiin tisseihin tissirasvaa on hyvä olla. Itsellä jälkivuoto on ollut suht kohtuullista ja yösiteet on riittääneet ihan hyvin....

Tsemppiä liikuntakieltoisille, toivotaan että aika menee nopsaan <3! Ottakaa nyt rauhallisesti, itsellä ei ole suppareita tullut vielä ollenkaan, joten niitä odotellessa.

Kaalimaankakaralle kyllä se vauva sieltä tulee, vaikka itsellä olisin kaikenlaisia vaivoja.


Nelli en ole kokeillut vyöhyketerapiaa... mä taidan antaa tämän vauvan tulla kun on tullakseen ;)...

(.) Viiden jälkeen en enää saanut unta kun kävin pississä :(... hmpf... joten nyt sitten väsyttää töissä ja eilenkin meni myöhään kun on taas sellainen tilanne töissä että pitäsi jaksaa töitä tehdä urakalla. Edelleen melko pienillä vaivoilla mennään eteenpäin, vähän kremppaa sieltä täältä ja ahdistaa kun vauva painaa keuhkoja....

ipna 29+2
 
Kiitos kommenteista varustautumiseen, mielellään saa kertoa lisääkin!

Täällä neuvola takana. Kysyin painosta ja siitä ei kuulemma tarvi murehtia, ollut ihanteellista. Sf 24, siinäkin mennään keskikäyrällä. Hb 105 ja kehotus hakea rautaa. Mitattiin sokeri ja se oli ok, ei tarvi mennä uuteen rasitukseen mut täti seuraa sitä nyt sitten tulevilla kerroilla ettei tuu ylläriä.

Nyt sit istun Kelalla että saan nämä hakemukset oikein kerralla.
 
Labrassa käyty. Miten nuo verikoeputkien määrät aina vaan kerta kerralta lisääntyy :x Kauan aikaa otettiin 2 putkea, viimeks 3 ja nyt 4. Oli siinä hengittelemistä eikä yhtään auttanut kun verikokeenottaja sanoi et saattaa sattua enemmän kun mulla on niin huonot suonet et aina pitää ottaa samasta kohdasta näyte et se suonen kohta kovettuu ja sit kirpasee pistäminen enempi. Joo, siltä tuntuikin mut hengissä ja pyörtymättä selvisin, jee! Näytteet otettiin siis ylihuomenna olevaa äitipolikäyntiä varten, sama juttu joka kerta ennen äpolikäyntiä. Seuraavat siis sokereita ja nyt myös kilppariarvoja ja jotain kilppari-vasta-aineita.
Lantiossa ja tuolla alhaalla, en edes tarkasti osaa sanoa missä, on rasittavuutta ja vihlontaa, varsinkin illalla istumaan käyminenkin sattuu tai enemmänkin tuntuu ilkeeltä. Saapahan gyne kattoa ylihuomenna onko kaikki paikat vielä kuten pitääkin.

Aurinkoa jokaisen päivään :heart:

StaRR 30+6
 
Moikka

Kirjotin pitkän pätkän ja kaikki hävis. Argh! No nyt lyhyemmin uudestaan.

Ipna En usko itse mihinkään poppaskonsteihin että vauva tulisi sen nopeammin ulos kuin sen on tarkoitus tulla ja aika siihen on kypsä. Vyöhyketerapia toimii hyvänä rentouttajanakin synnytyksen käynnistymistä ajatellen. Ei ne saunat, seksit ja siivoukset edessuta käynnistymistä nekään. Itellä ainakin toimi kun antoi viimeksi kuopuksen kohdalla ohjeeksi hoidon jälkeen keskittyä rentouttamaan lantion/lantionpohjan lihaksia, samalla siis mieltä ja koko kehoa. Lepoa, jotta jaksaa tulevan. Parin päivän rentoutusharjoitukset ja päiväunien otto yms.rento hengailu käynnistikin pian synnytyksen. Toki tilanne tähän oli myös kypsä. Tää v.terapeutti ei ainakaan ala edes tekee hoitoja epäkypsässä tilanteessa tai liian aikasilla viikoilla. Täysaikanen pitää olla. Kokemuksia löytyy googlettamalla niin puolesta kun vastaan jos jotakuta kiinnostaa. Itse aion taas mennä rv37. Joka raskaudessa ollut aivan kypsä oloihini koska vaikeat rasksudet joka kerta.

StaRR Hyvä ku sulla gyne käynti ni suap tietää tuon alakerran tilanteen. Ja kuullostaa tuo sun elo niin tutulta että hali vain sulle. Ei auta ku jaksaa.

Aurinkoa täältäkin kaikille. Jaksamista töihin ja lepoja kotiin. =)

Nelli & Timpsu 30+1
 
Doomoon isompi imetystyyny on mulla unikaverina ollut jo jonkun aikaa ja on kyllä hyvä! Nukun kuin apina puunrungon ympärillä sen kanssa ja on helpompi hengittää ja maha ei paina niin. Sen pinta on ihanaa materiaalia. Kallis se oli (Verkkokauppa.comista noin 80€) mutta mies tuumas että onko sun loppuraskauden ajan yöunet sen arvoisia. Mjooo... :D

Mä ajattelin tehdä pakastimeen ruokia valmiiksi, mutta tajusin myös että voin pyytää vanhempianikin kokkailemaan ruoka-annoksia valmiiksi meidän pakastimeen niin voivat konkreettisesti osallistua hommaan. Vähänkö mä muuten juon appelsiini- ja omenamehua kunhan laitokselta pääsen ja pitää juoda imetyksen tueksi. :D Niitä mä olen tän radin kanssa kaivannut!

Mistä sitä muuten tietää minkälaisia vaippoja varata kotiin? Katselin kaupassa jotain Newborn-vaippoja ja niitä oli 2-3kg, 3-4kg, 4-5kg. Mutta eihän sitä lapsen kokoa tiedä ennen kuin se punnitaan synnytyksen jälkeen! :O

Tänään oli perhevalmennus 2,5h aamusta. Imetyksestä luennoitiin paljon eikä oikein puhuttu muista ruokintatavoista. Mies oli vähän turhautunut kun olisi enemmän toivonut sitä perhettä siihen valmennukseen eikä vain imetysjuttuja. Hyödyllistä oli kun 2kk sitten synnyttänyt äiti kertoi omista synnytyksistään ja miten on lähtenyt käyntiin. Sattuuhan se ilmeisesti, mutta sillä kivulla on tarkoitus eikä ole vain kuttumaista kuin joku hammassärky. :D

Terhitär ja Kaneli 28+0 (kai?)
 
Voi että mä olen puhki tähän sairasteluun. Koko perhe ollut räkätaudissa ja yskässä jo monta viikkoa... Juniorion kanssa käytiin rutiini neuvolassa ja täti meinas että viikko sitten ollut korvatulehdus on ilmeisesti puhkaissut tärykalvon itsekseen...*huoah*
Ja lapsi on niin räkäinen ja yskänen, viime yönäkin valvoin kaks tuntia astmapiipun kans sängyn vieressä kun yski vaan...Lapset ollut poissa hoidosta jo puolitoista viikkoa....
Itellä yskä vieläkin ja antihistamiini menee joka päivä, muuten en pärjää.

Tänään tehosiivous desifioimisen kanssa että mikä kumma on kun tää räkätauti ei kämpästä lähe. Allergisia ollaan kyllä koko sakki mutta jotenkin mun raja on tullut vastaan jaksamisen kanssa. Maha alkaa painaa niin että jalat väsyttää. Pakko pitää tukisukkia että voi kävellä edes. Lenkillä olen vielä onneksi pystynyt hyvin käymään. Ja se pelastaa päivän kun saa ees hetkeksi mennä ulos.
Sairaslomalla olen ollut jo monta viikkoa ja äitiyslomaan asti olenkin. Tuntuu vaan kovin pitkältä aika kun olisin halunnut olla töissä.
Radin kanssa olen onneksi päässyt tasapainoon nyt kun tietää että mille pistää ja paljonko rakettia. Muutaman kerran laski liian alas ja hätä meinas iskeä. Kyllä minulla on ollut paljon oppimista tässä ja hermojen kiristystä. Uhosin jo että annan mennä kurkusta alas mitä ruokaa vaan välittämättä sokeriarvoista kun niin otti päähän mutta onneksi mieli on rauhoittunut.
Huomenna menen käymään äitipolilla jossa kahtovat pojan kasvun ja diapetes lääkärillä joka kahtoo mun sokerit. Meinaan käydä vielä mutkan töissä pöytää siivoamassa.

Pepsimaksiin olen jäänyt koukkuun :whistle: Onko muita kellä sama pahe?

Vyöhyketerapiaa ajattelin itsekkin lopun rentoutukseen ja aukeemisen helpottamiseen ottaa viikolta 36 eteenpäin. Mulle siitä ainakin tulee hyvin rentoutunut olo ja ei niin ressaa. Synnytystä en jännitä muutakuin sitä ettei poika kasvaisi liian isoksi.

Sairaalaan otan ehdottomasti mukaan korvatulpat ja huulirasvan. Huonekaveri on kuitenkin kaikin puoli eri äänillä toimiva kuin oma perhe joten tulpat mulle erittäin tarpeelliset. Ja huulirasva kun ilmastointi on tehokkaampi kuin kotona :)

Tein tänään varhaiskaalista kaalilaatikkoa ja voi taivas miten hyvää se oli. Nyt on ensi yönä peitto kymmenen senttiä ilmassa :LOL: isäntä tykkää :LOL:

Vauvan vaatteet on vielä pesemättä kun tyttö haluaa niitä aina katella ja viikkailla niin en viitsi sitä iloa häneltä vielä viedä.
Tutinkin jo ostin, keskos mallia kun on niin pieni kasvoisia nuo meidän lapset ollu ja on. Tavis tutit on liian isoja :heart: ja löysin pääkallo nauhankin =)

Olishan se kiva jos lunta ei enää sataisi, kyllä kevät sais jo tulla vai mitä?

Rautatabut sain jo lopettaa kun hemppa oli noussu jo 132:een asti. No, en montaa viikkoa obsidania käyttänytkään kun nousi helposti.

Supistelee muutaman kerran päivässä. Mutta poika on kova liikkumaan ja potkimaan. Hikka tuntuu alhaalla joten oletan että on pää alaspäin.

Piiper ja poika 30+0
 
Sykkeistä:mulla kokoajan sykkeet 85-110, mutta kuuluu asiaan, kun verimääräkin on suurempi mitä kehon ympäri pitää kuljettaa. Rytmihäiriöitä on jonkin verran myös asiaan kuuluvasti.

Vyöhyketerapiasta:tämä kiinnostaisi kyllä kokeilla, kun mulla ei noi aiemmatkaan ole luovuttaneet pesäänsä suosiolla, niin jos tuosta olisi jotain iloa edes valmistelevana muotona ja rentoutuksena :rolleyes:

Täällä eka päivä mittailtu verensokereita, aamuarvo ennen aamiaista oli 4.7 ja tunti aamupalan jälkeen 5.2. Sitten mun piti mitata vielä lounaan jälkeen (5.8) ja päivällisen jälkeen (6.3) eli ei paha. Aion kyllä katsoa ihan kiinnostuksen vuoksi mitä näyttää ennen iltapalaa ja sen jälkeen, mutta ei tuo nyt huonolle näytä, kun ei ole lähelläkään noi arvot sitä, että paukkuisivat yli. Aamupala koostui kahdesta 100% ruisleivästä, 60% margariinin, runsaiden vihannesten ja kananmunan sekä kinkun kanssa, light mehua ja kahvia maidolla. Välipalaksi söin appelsiinin. Lounas oli tonnikalasalaatti, karjalanpiirakka munavoilla ja light mehua. Päivälliseksi söin puoli lautasellista salaattia (vesimelonia, jäävuorisalaattia, kurkkua ja paprikaa) ja lämpöisiä vihanneksia sekä täysjyvä pastaa ja kanakastiketta (jossa ananasta) sekä kahvia maidolla ja kaksi palaa brumbergin sokeroimatonta 50% suklaata. Ja tämä siis sen tyylistä ruokaa mitä vedän muutenkin, ainoa muutos mun normi ruokavalioon oli toi sokeroimaton suklaa, kun tavallista yleensä syön ja sitten se etten ole ottanut nyt mitään ylimääräistä naposteltavaa missään vaiheessa tuon diagnoosin jälkeen sekä se, että usein aamupalaksi tullut vedettyä maustamatonta rahkaa marjoilla. Nyt vielä aion syödä rahkaa välipalaksi kasin aikaan ja noin klo 22 ennen nukkumista ruisleivän, ettei tule liian pitkää paastoa (myöhäisiltapalaa suositeltiin neuvolasta). Tällä hetkellä tuntuu, että tää menee ihan omalla painollaan ilman suurempia ponnisteluita, ainoastaan pitää muistaa mittailla noita arvoja nyt viikon ajan.
 
EX4
Pitkästä aikaa taas!

Tänne iski ensin vanhimmalle tytölle kunnon influenssa ja nyt minulle, aamulla yritin töissä olla mutta pyörrytti ja kuume alkoi nousta joten lääkärin kautta kotiin parantumaan.

Hankintoja ollaan saatu eteenpäin. Meille kotiutuu Emmaljunga Edge Duo Combi vaunut, kankaasi valittiin tuo Nougat Leathrette. Lisäksi ostettiin samalla turvakaukalo Britax Baby-Safe Plus SHR II ja jalusta. Enää puuttuu siis vaatteita, sitteri, hoitotarvikkeita ym.

Olo on ollut kohtalainen tämän ajan raskauden osalta, masu on ottanut vihdoin kasvuspurtin! Nivusia vihloo lähes joka päivä ja selkäsärkyjä tosiaan olen taltuttanut tukivyöklä ja viikotaisilla venytyksillä.

Vauva on kova poika potkimaan klo 7.00-8.30 välillä ihan selkeästi ja yhtä vilkas jakso alkaa 13.30-14.30 aikoihin ja vielä illalla myöhemmin. On kyllä muuten aika rauhallinen tapaus.

Kaikille hyvää viikon jatkoa!

EX4 ja pian 31+0!
 
Piiper Voi mahoton kui kauan ootte sairastellu :(. Toivottavasti alkas nyt helpottaa ja kesä veis ja pitäs pöpöt poissa! Jaksamista sairatupaan!

EX4 Sinne myös jaksamista infulenssan kanssa. Toivottavasti mene lievänä versiona.

Astrea Mukava lukea että sinulla vointi jo parempi ja jaksat ja saat liikkua asioilla. Ei ihan seinät kaatuis päälle. =)

Kiva kuulla että on muitakin vyöhyketerapiaan menijöitä/kiinnostuneita. Ite oon ollu joka raskaudessa sellanen lopun ajan puunaaja ja häslääjä siinä toivossa että käynnistäs synnytyksen. Niin tuo lähtökohta onkin paljon mukavampi ja antosampi kun saa rentoutua.. sillä koitan nyt ihan ihteeni muistutella sen hyödyistä jos meinoo luuttu liikaa heilua ja lepo jäädä :D.

Eilen tuli samalla reissulla parilta puoli tutulta taas kyselyjä että synnytän varmaan pian. Blaah! No en! Mutta ei voi moittia kyselijöitä, meno on sellasta vaappumista. Ja eilen minusta tuo maha tipahti lisää alaspäin. Painaa jo niin paljon ni ei kanna mikään kinnike sitä.
En mahda mitään että viikkojen laskeminen jatkuu. Onneksi toukokuu hujahtaa kun kaikenlaista menoa.. sitten ollaankin jo hyvillä viikoilla ja lähellä täysaikaisuutta. Kyllä tämä tästä. Muut asiat, eli nämä isot murheet, stressaa kovasti ja jatkuvasti pieni kireys siksi vallitsee. Odottaminen on kamalaa.. kuin löysässä hirressä roikkuis :(.
Supistelee päivittäin ja liitoskivut PLUS suonikohjut molemmin puolin alapäässä aiheuttaa kyllä melkoisia tuntemuksia. .huhhuh. Varmaan oikeesti pamahtaa tuo alakerta kohta!

Toivottavasti poutaa ois luvassa kaikille! Että ei ainakaan lunta enää!

Ja hei, kukas ottas uuden pinon hoitaakseen?! Senhän vois tehdä jo vaikka tänään ni oispahan valmiina? Minä ennsitä nyy mielelläni ottas.. jos jääkin hoitamatta jostain syystä.

Nelli & Timpsu 30+2
 

Yhteistyössä