Heinäkuun Hellemasut-15 *Huhtikuussa*

Täälläpä kirjoiteltu aktiivisesti :)

Lukasin äkkiä läpi ja jotain kommentoidakseni:

Kestoilusta..esikoiselta kestoilin muutaman kuukauden, mutta se ei oikein ottanut onnistuakseen. Vauva oli hoikka ja kaikki kestot valskasivat heti varmaan ekan pissan jälkeen. Pykkimäärä ei silloin haitannut kun oli aikaa pyykätä ja uus kone. Kestoilu loppui sitten kokonan kun mies jäi hoitamaan lasta vauvan ollessa n.6 kk minun palattua hetkeksi töihin.

Supistuksista..itselläkin edelleen supistelee päivittäin useasti. Reippailu entiseen malliin (pitempi kävely esim.) kostautuu niin supistuksina kuin issias ja liitoskipuina. Ihan kokonaan tuota liikuntaa ei osaa jättää, mutta pitäis muistaa pitää kohtuullisena. Yhden iltayön supisteli kipeästi ja vatsa meni sekaisin kun ajelin 2 päivän aikana autolla yht 800- 900 kilsaa. Muuten nuo supistukset vain kiristävät vatsan (kohdun) kivikovaksi palloksi.

Mitäs muuta täällä olikaan keskusteltu..no ainakin synnytyksestä, kivunlievityksistä, vauvan tarjonnasta ym..no minunkin mahassani ollaan vielä ainakin enin osa ajasta perätilassa, mutta vielähän tuo ehtii kääntyä oikeaan lähtöasenton vissiin montakin kertaa. Ainakin nyt tuntuu, että jos vauva olisi vielä loppuviikoilla perätilassa niin ehdottomasti sektion haluaisin. Hirvitti lukea jostain vauvalehdestä kun oli juttu naisesta jonka vauva oli väärin päin ja tämä mainitsi jossain kohdin juttua, että "alatiesynnytystä lähdetään yrittämään".YRITTÄMÄÄN! Itsellä ainakin tuntuis, että sellainen urakka muutenkin, ettei siihen kyllä enää tuollaista jännitystä tarvita et mahtuuko vai ei :O

Esikoinen syntyi alateitse. Synnytyksen kestoksi taidettiin merkitä yli 12 tuntia (tms). Ja kaikki mahdolliset kivunlievitykset tuli nautittua (aqua rakkulat,ilokaasu,epiduraali ja oisko ollut jotain muutakin). Mitään kammoa ei jäänyt ehkäpä juuri tuon kivunlievitysarsenaalin vuoksi ja nytkin haluaisin synnyttää alateitse normaalisti. Ajatuksena että jos ei ihan kaikkea tuota nyt tarvittaisi, mutta tilanteen mukaan sitten.

Tänään ois ylimääräinen ultra jossa tarkistellaan istukan paikkaa vielä kun rakenneultrassa jäi vähän epäselväksi että olisiko jopa kohdunsuulla päin. Jospa sen sukupuolenkin sais nyt urkittua selville ;)

Jaksamista kaikille nauttia edes vähän tästä raskaudesta vaivoineenkin. Tuntuu, että matka lopputulemaan ei ehkä olekkaan enää niin kauhean pitkä.

Terveisin Toivottavasti 28+3 viikolla
 
Viimeksi muokattu:
Nytpä tulee ihan erilaista asiaa.
Onko kukaan teistä tehnyt aiemmin tai tekemässä tulevan vauvan tiimoilta puolisolle tai sisaruksille isyys-/sisaruspakkausta? En muista enää missä tämä tuli vastaan mutta vaikutti hauskalta ajatukselta ja ehkä jopa tarpeelliselta meidän tyttöjen kohdalla. Ongelmana vain että mitä sinne sisarpakkaukseen laittais kun likat on teini-ikäisiä? Isosisko-paidat, leffaliput (= lapsi-vanhempi aikaa), lautapeli (perheen yhteistä aikaa) vai jotain muuta ja mitä muuta?
 
Ymmärrän tosi hyvin radiin kyllästyneet :hug:
Minä olen myös. Koko ajan mittaamista ja syömisten säätelyä. Mutta teen sen ettei poika kasva liian isoksi. Eihän tässä kuitenkaan ole enää kovin pitkästi aikaa ennen kuin nyytti on sylissä. Inskat saa lopettaa heti synnytykseen kun sitä joku kyseli. Edellisessä oli sama homma ja synnytyspäivänä ei enää mittailtu eikä pistelty. Huono oli silloin pari päivää synnytyksen jälkeen korkeitten sokereiden takia mutta äkkiä ne tasaantuivat. Kolme kk synnytyksestä sokerirasituksessa arvot oli normaalit. Toivottavasti on tälläkin kertaa.
Iltapalaksi syön pelkän kaurapuuron veteen keitettynä ja sillä on minun kohdalla aamuarvot pysyneet alle rajan. Ja tästä olen tyytyväinen. Mutta jokaisen täytyy vaan kokeilla millä hitaasti imeytyvillä hiilihydraateilla aamut pysyy. Kokeilin yö syömistäkin mutta minulla se ei auttanut.

Äitiyspakkaus on tullut. Haen sen tänään ja pääsen hypläämään :)

Piiper ja poika 28+6
 
Hyvää viikonalkua!

(.) Kotiutettiin Teutonia Prestiget käytettynä, tosi siistit ja sopuhintaan. Mitään muutahan ei sitten autoon mahdu : /, joten matkarattaat olis seuraava hankinta. Himoitsen Graco Evoja, joihin kaukalon saa iskettyä suoraan, mutta niitä on tosi vähän tarjolla käytettynä. Toisaalta kaikki isommat hankinnat tulee käytettynä, joten ehkä jotain voi uutenakin ostaa. Manducan kantoreppu ja jokin imetystyyny nyt ainakin.

Jaksamisia radin kanssa kamppaileville! Mun sokerirasituksesta ei ole kuulunut mitään, saan tulokset tällä viikolla. Oletan, että terkka ois soittanut, jos arvot on toisella kymmenellä.

Palailen tällä viikolla töihin tilanteessa, jossa esim. makuulta nousu, portaiden nousu, wc:ssä käynti ja ruoanlaitto supistavat.:whistle: Koskapa 3-4 supistusta tunnissa on vielä ihan ok, menen töihin ihan hyvillä mielin. Pääseehän sieltä aina pois.

On kyselty synnytyksen kulusta. Jossain jenkkinettisivuilla kehotetaan tekemään synnytyssuunnitelma. :LOL: Jos tarvii, otetaan vastaan kaikki mitä tarjotaan: sektiot, perätilasynnytykset, imukupit, epparit ja kivulievitykset, mutta nämä päätökset tehdään lääketieteellisin perustein. Kunhan kummallekaan ei jää vaikeita pysyviä vammoja, niin kaikki käy. Sekin ois plussaa, että mies pääsisi mukaan, mutta heinäkuussa on tosi ohut miehitys heidän puljussaan...

-Ninuka h 26+0
 
Terhitär Nam! Kuulostaapa sun rahkas hyvältä! Juu, täytyy etsiä ajan kanssa kaupasta jos täysjyväpaahtista koittais seuraavaks.. eihän tummassa leivässäkään mitään vikaa oo mut välillä tekis mieli syödä jotain muutakin juu nou :D Juuh, mäkin oon kuullu et raskaus ei ole sairaus mut välillä tuntuu et läheltä liippaa :whistle: Mulla kans on ihan raskauspää, unohtelen asioita enkä tajua välillä mitään. Ihan tuskaa nostaa jotain lattialta ja äsken vaihdoin koiralle raikkaan veden vesikuppiin niin tuntui et koko lantio/alamaha irtoo justiisa kun kupin nostin lattialta ja laitoin takas veden vaihtamisen jälkee..

piiper75 Joo minä kyselin kun inhoon noita insuliinikyniä jo :D Eihän tässä pitkään tätä "kärvistelyä" enää sillain olis, välillä vaan turhauttaa.

salla07 Jes! Onnittelut hyvistä arvoista =)

astrea jOO, mullekin on sanottu et sit tiedän kun supistaa ja se ärsyttää :LOL: mut ei sillä et haluaisinkaan tietää..

Kävin tänään taas kävelemässä kun tilattiin nettikaupasta jotain niin päätettiin et haetaan paketti samalla matkahuollosta kun mies vie koiran aamulenkille. Alkoi vihlomaan, painamaan ja vaikka mitä ja lopulta mun vauhti oli etananvauhti millä menin hiljakseen eteenpäin.. ei musta oikein taida olla lenkille vaikka kuinka haluaisin. Tai sit meen oikeesti ihan 1km/h vauhtia :D Pitäis uimista koittaa kans kun tuossa vieressä ois mini-uimahalli (meidän pitäjän uima-allasx1) jos se ei rasittais. ekana tosin pitäs se uikkari saada hankittua.
Heitettiin tänään biojätteeseen meidän mun flunssan aikaan hankitut karkit ja sipsit ettei ne kiusaa tuolla kaapissa. Menin nimittäin tänäänkin muutaman maistamaan ja kaduin samantien. Mut ryhdistäydyin melkeinpä heti ja päätin et tähän torppaan ei hetkeen mitään herkkua osteta. Mies on samaa mieltä ja haluan nyt oikeesti keskittyä noihin mittauksiin ja arvoihin täysillä ja katsoa et josko saisin aamuarvotkin kuriin ja jos ei niin ainakin syön taas terveellisesti. On se kumma muuten miten eri asioihin tottuu kun esim. oon ennen inhonnut kaikki muita juustoja paitsi edamia ja oltermannia. Mut nyt oon huomannu et ne nostaa heti sokerit varsinkin aamulla ylös niin kappas vaan, olen oppinut tykkäämään, ihan oikeesti tykkäämään Polarista =) ikinä en olis uskonut..mut hyvä näin.
Meille ei tänne mitään erikoisia, pikkusen edelleen semmosta pientä juilintaa tuolla alamahalla välillä mut ei tosiaan voi menkkojen aikasiin kipuihin ees verrata. kun ei tuo periaatteessa ole siis kipua enkä jaksa olla huolissani.

Mukavaa alkanutta viikkoa!

StaRR 29+5
 
Viimeksi muokattu:
"salla07"
Mun tapauksessa "ne" supparit millä meidän lapset on lopulta syntyneet, on ollut niin lujia että lause on aina jäänyt kesken. Joten oman kroppani ja kipukynnykseni tuntien, en ennen niitä odota mitään vakavaa tapahtuvan :)
Tyyppi on kääntynyt perätilasta pois vihdoin; hikka tuntuu alhaalla ja voikohan jalat ylettyä mun kylliluihin kun istun sohvalla? Sellaista punkeamista tuntunut tänään.
27+4 tms tänään, voiton puolella ollaan jo!
 
Heipähei kaikille =)

Paljon tullu tekstiä, taitaa mullakin paukuttaa raskausdementiaa niin kommentoin ihan yleisesti tällä kertaa.

Isyys- ja sisaruspakkaukset.. ei ole kyllä tullu mietittyä. Oon aina laitokselta tullessa jotain isommille tuonu tuliaisiks. Toki helpottais jos ois valmiina jotain. Mitähän se tosiaan vois olla tollasille alakoululaisille? Leffaliput ei paha yhtään. Täytynee miettiä, mutta todennäköisesti ei tuu hankittua mitään erikoista. Toi mies on nii onnesta soikeana kun vauva syntyy niin ei se mitään tarvii :D. Varmaa siks tyytyväinen myös kun mulla horminit tasottuu ;). Mulla syntymän jälkeen vallinnut aina kauan seesteinen, voimavarainen ja onnellinen olotila ilman väsymyksiä js kolotuksia. Tosin nyt voi mennä toisin ihan muista syistä ja se pelottaa :(

Liikkuminen-kolotukset-supparit yms. Mulla kans tietty toi liikkuminen aiheuttaa kaikkia vaivoja potenssiin sata. Ei kyllä tosiaan StaRR tavoin tarvii paljoa kotihommia kummempia kun tuntuu että hajoo. Vauhti on tienpäällä hidas, supistukset hidastaa kummasti tahtia. Pyörällä edelleen pääsen paremmin liikkeelle mutta se kostautuu jälkikäteen enemmän. Ja mulle pamahtanut alakertaan toiselle puolellekin suonikohju niin istuminen polkiessa tekee kivan paineen tonne alas! Ni varmaan sekin jää kohta pois.

Radilaisille minäkin lähetän isot tsempit js jaksamiset! Uskomattoman tarkkaa touhua. En ole edes tajunnu kui paljo se vaatii ruokaremonttia ja säätöö että pysyy kohdillaan. Mullahan ne arvot oli vasta ihan priimat mutta tuon vauvan ison koon vuoksi oon alkanu miettiä että voinko syödä enää niin ku oon syöny? Lääkäri ei mitenkään kieltänyt/rajoittanut tmv syömistä kun normi kotiruokaa syön. No herkut on pahe mutta lähinnä keskittyy siihen kahteen riviin tummaa suklaata per ilta. Toki otan mä kahvin kaa esim.keksin jos on tarjolla jossain. En kyllä mielestäni syö liikaa. Ruoka-ankokset melko pieniä/normeja. Kasviksia pitäis enemmän. Ehkä alitajuntaisesti kuitenkin kiinnitän nyt enemmän huomiota mitä suuhuni laitan. Vaikka oon mä raskaus aikana syöny enemmänkin joskus ja ihan siroja vauvoja kaikki olleet. Jospa tää on vaa pidemmällä sit?

Omassa olossa ei hirveesti mitään uutta. Alakertaan pakottaa enemmän ja supistukset tuntuu välillä kohdunsuulla vihlontana ja muutenkin sinne vihloo nykyään enemmän. Supistelee välillä melko kipeesti ja ne tulee ihan levossa. Tänään ollu kipeimpiä mitä tähän asti. . Nyt illasta saunan jälkeen. Ne vetelee alamahalta selän puolelle ja tuntuu samalla kohdunsuullakin. Tämmösiä ei kauheesti kaipaisi vielä.
Mahan koosta pakko mainita että enkat tulee. Tämä on aivan valtava ja koko ajan tietty painaa enemmän vaan alas.. auts!

Jaksamista tasapuolisesti kaikille kipuilijoille ja kolottajille ja supistelijoille. Niin kotiin kuin töihinkin.

Nelli & Timpsu poks 29+0 (vai 31+ jotain?)
 
Hemmetti kun ottaa päähän! Kävin äsken labrassa kun oli aiemmissa ollut trombosyytit koholla ja toisessa ne oli laskenut mutta vielä pikkasen viitearvojen yläpuolella niin lääkäri halusi varmistaa asian. No kai ne oli koholla kun mä yskin ja oksensin vihreää limaa silloin kun piti labrassa käydä äitiysseulassa. Eli kunnon eeppinen flunssa.

Mutta oli kyllä taas sellainen episodi tämänaamuinen. Menin labraan 7.45 että ehdin töihin. No 50min sain odottaa siinä eläkeläisten kanssa. Sitten labratäti voivottelee että suonta ei löydy ja kokeilee toisestakin kädestä, luulee tuntevansa jotain ja päättää sörkkiä neulalla. Kovaan ääneen voivotellen että mites ei löydy, jaa tekeekö pahaa? Juu tekee. Olen piikkikammoinen. Jatkaa sörkkimistä ja selostaa samalla miten ei viitsisi tunkea kovin syvälle sitä neulaa ja mitenkäs se nyt ei löydy. Kysyin että voisiko joku toinen hoitsu koettaa etsiä, sillä aina ennen on saatu ihan hyvin näyte otettua ja olen menestyksellä luovuttanut vertakin monta kertaa. Juu ei.

Ei saa mitään, pistää tupon ja haluaa kokeilla toisesta kädestä vielä. Voi, voi, kun ei löydy... Hän voisi kyllä lähteä sohimaan ja tökkimään siellä summamutikassa mutta ei viitsisi. Josko jostain sivusta saisi? Siinä vaiheessa pidättelin jo itkua ja oksennusta ja kiljaisin että ei todellakaan. Mä koetan sitten vaikka joku toinen päivä, sillä aina ennen on onnistunut.

Kyselin että mistä johtuu ettei suonet tunnu niin sanoi että mä voisin juosta sinne reippaasti niin sitten ne ehkä tuntuisi! Tuijotin mykistyneenä, sillä olin just kertonut istuneeni 50min aulassa odottamassa vuoroani. Sanoin että en todellakaan juokse kun pystyn juuri ja juuri kävelemään liitoskivuilta. Kehotti juoksemaan sinne seuraavalla kerralla. Kantakirjaidiootti...

Hyi helvetti! Mä olen kovalla psyykkaamisella ja vuosien harjoittelulla ja hyvillä kokemuksilla päässyt pahimmasta piikkikammosta niin toi oli ihan myrkkyä. Siellä labrassa yks nuori hoitaja joka saa otettua sen oikeasti niin ettei satu yhtään, yks vanhempi täti jonka jäljiltä käsivarret on ihan mustelmilla (jota ei koskaan ennen ole tapahtunut, ei edes verenluovutusten jälkeen) ja sitten tää hiihtäjä.

Huomenna on neuvola ja sanon sille kyllä että en mene uudelleen verikokeisiin ellei ole aivan pakko mutta mitään varmuuden vuoksi juttuja en mene. Joudun nytkin tekemään sen yli tunnin mikä tossa keikassa meni sisään töissä ja kun normi työpäivän jaksaminenkin on vaikeaa niin en halua ottaa miinuksia tollaisen takia.

Noh, itkeskelin sitten bussissa matkalla töihin.

Terhitär ja Kaneli 28+0
 
Ultra takana ja kaikki hyvin. Istukkakin oli siirtynyt ylemmäs eikä enää lähelläkään kohdunsuuta. Painoarvioksi saatiin 1,2 kg joka kuulemma vastaa hyvin viikkoja. Sukupuoli jäi nyt sitten salaisuudeksi syntymään saakka kun en sitä sitten kehdannutkaan pyytää katsomaan kun oli niin vähäsanainen ja kiireisenkin oloinen lääkäri. Muita rakenteita kyllä tsekattiin ihan ajan kanssa. Painoa oli tullut itselle nyt viikossa reilut 400 g ja yhteensä koko raskauden ajalta se 14 kg jo.

Äitiyspakkausta
odotellaan, pitäs varmaan lähipäivinä tulla. Pikkuisia vaatteita on jo tullut pestyä laatikkoon valmiiksi. Lakanat pinnasänkyyn vielä hankkimatta ja patja. Hoitoalustaa pitäis katella kans. Imetystyynyäkin vois harkita josko ei olisi sitten hartiat niin jumissa kuin esikoisen kanssa. Muutakin pientä vielä puuttuu, mutta ei vielä tunnu ajankohtaiselta kiirehtiä hankinnoissa, vielä ehtii.

Isyys-ja sisaruspakkauksista. Tytölle olen suunnitellut ainakin hankkivani sellaisen isosisko-paidan tai puseron ja vois alkaa kohta katselemaan nettikaupoista mitä muuta krääsää sitä löytyisi. On se sen verran hieno ja iso asia tuolle tulevalle isosiskolle (pitkään toivonut sisarusta) että jotenkin tarvii juhlistaa varmaan. Oisko vinkkejä sivuista josta vois löytyä??

Tukisukista mulla ollut töissä käytössä jo kk verran kun jalat kipeytyivät kävelystä ja pientä turvotustakin alkoi nilkoissa olla loppupäivästä. Töitä olisi vielä puoltoista kuukautta ja äippäloma koittaa 4.6. Kesälomat säästän sinne äitiysloman loppupäähän ni saa sitten olla kotona pidemmän aikaa.
 
Terhitär voi mikä labratäti :(... onneksi itsellä ei ole mikään piikki/verikammoa. Sujuvasti katselin kun ehkäisykapseliakin "ronkittiin" tuolta käsivarresta pois eikä se ollut mitään herkkua katseltavaa :D.

Toivottavasti ihanaa että istukka siirtynyt ja kaikki hyvin.

Tänään on äitiyspolikäynti. Katsotaan mitä sanovat mittaus arvoista jne... välillä kyllä tekee tiukkaa olla herkuista mutta yllättävän vähällä mielihaluilla olen päässyt. Ruokavalio noin yleensä ottaen ei ole itselle mikään vaikea noudattaa, perusruokaa kuitenkin kun saa syödä ja normaalisti en nyt mitenkään älyttömän epäterveellisesti syö. Ainoa mikä itselle tuotaa välillä haasteita on syömisen tiheys, mutta kun syö tiheästi niin pysyy mielihalutkin loitolla.

Esikoisen aikaan tein isyyspakkauksen, kuopuksesta synnäriltä vauva oli tuonut lahjan tullessaan esikoiselle. Nyt voisin harkita tehdä sisaruspakkaukset neideille... t-paitaa isoiso-siskolle ja iso-siskolle ja jotain kivaa lahjaa. Ehkä isällekin voisin jotain tehdä... ehkä...

Äitiyspakkauksen hain jo pariviikkoa sitten ja tykkäsin tosi paljon.

Suppareista esikoisen aikaa voin sanoa että ei ollut kyllä hajuakaan mistään suppareista ennkuin synnytys alkoi. Neuvolassa aina kysyivät ja sanoin etten ainakaan tunnista. Kuopuksesta oli sitten loppuaikoina havaittavissa suppareitakin.

ipna 28+2 (kylläpäs nämä viikot nyt matelee :D)
 
Terhitär Hyi mikä labrakokemus :hug:Voin niin samaistua suhun koska mulla on piikki-ja pistokammo mitä tulee verikokeisiin ja kanyylinlaittoon yms. Toi olis karmeeta. Pienenä jo sain traumat kun neulaa pyöriteltiin verikokeen otossa ympäri käsivartta. Jossain vaiheessa meni ohi että pystyin jopa katsomaan näytteenottoa mut se tarvitsi vain yhden neg. kokemuksen niin tässä taas ollaan. Toivottavasti menee ens kerralla helpommin ja harmi et meni aikaa hukkaan.. harmittaa oikeasti sun puolesta.

Toivottavasti Hyvä juttu et istukka siirtynyt suotuisampaan paikkaan ja muutenkin kaikki kunnossa =)

Noista isyys-/sisaruspakkauksista en osaa kyllä mitään oikein sanoa muuta kuin et ainakin leffaliput ois varmaan tosi jees. Ja sit just jotain yhteistä ajanvietettä perheenä, joku peli yms..?

Tänne ei erikoista. Kävelemässä käytiin vähän äsken mutta meinaa vaan vihloa ja pistää niin että mieluummin oon kotona. Mut liikuntakin olis tärkeetä ja nyt kun siihen olis enemmän motivaatiota niin nyt enää ei oikein pysty. Mutta etiäpäin mennään =)

StaRR 29+6
 
Äitiyspolilla käyty... nyt jatketaan mittauksia niin että 4 kertaa viikossa paasto ja 2 viikon välein vuorokausi käyrä. Jos paastot koholla niin vuorokausikäyrä useammin. Jos arvot pysyy kurissa niin käynti äippäpolilla viikolla 36, muutoin lisäkäynti aikaisemmin. Vauva kasvoi keskikäyrällä ja kohdunkaulaa yli 4mm jäljellä joten kaikki hyvin tässä vaiheessa raskautta. Vauva myös pää alaspäin tällä kertaa :)...

Eli hyvillä mielin saa olla :D.

Aurinkoista päivänjatkoa kaikille!

ipna 28+2
 
Tänään oli nyt se loppuraskauden sokerirasitus ja oli ihan hirveä kokemuksena...sanoinkin labratädille, kun silmissä musteni ja tärisin, meinasin sinne aulaan pyörtyä, että tämä on viides kerta kun mulle tää tehdään ja aiemmilla kerroilla vointi ollut "hyvä". Pääsin sitten yhteen huoneeseen makoilemaan. Kertokaapa radilaiset oliko teillä omituisia tuntemuksia rasituksessa, kun arvot olivat pielessä? Nyt pelottaa, että arvoissa jotain, koska tosiaan aina ennen kaikki arvot olleet ok ja vointi ihan kohtis koko episodin. Huomenna sitten kasvu-ultraan katsomaan pikkuista.
 
Mulla ei ollut normaalia kummempaa oloa vaikka kaikki arvot olikin koholla. Mä en ilmeisesti joudu raskauden aikana uudelleen rasitukseen, ainakaan kukaan ei ole siitä mitään maininnut.... Näitä mun rasituksen arvoja tuolla polillakin ihmettelivät kun kotimittauksissa arvot olivat hyviä ja kysyivät mitä olin sitä ennen syönyt, mutta en kuollaksenikaan muistanut mitä olen syönyt 3 viikkoa sitten ennen rasitusta.
 
Sokerirasituksessa joskus sillon rv 15+ mulla oli siis kaikki arvot koholla mitä mitattiin eikä sen ihmeempiä tuntemuksia ollut kuin jossain vaiheessa iski armoton väsymys ja meinasin nukahtaa paikoilleni siihen odotushuoneeseen.
 
"salla07"
Onpas supistellut, krääh.Nyt kun niitä tulee napakammim, joka vessareissulla on limaista vuotoa. Äklövaroitus, mutta venyy paperissa monta senttiä. Onkohan se nyt kovin haitallista, koetan käydä nukkumaan jos olo helpottaisi.
 
Huomenta

Salla Kuinka menee? Rauhottuko supistelu ja vuotelu?

Terhitär Kamala labrakokemus :(. Voin vaan kuvilla kun on vielä kammo piikeistä. Toivottavasti ei tarviis enää mennä.

Toivottavasti Onpas hyvä kun istukka siirtynyt ylöspäin. Ja muutenkin kaikki ok =)

Ipna Hyvä kuulla että sielläkin ultrassa kaikki ok.

Pajunkissa Toivottavasti ei nyt en enteilis nuo olot rasituksessa huonoja arvoja! Peukut pystyssä!

Oma napa Vaivasta on ja alakerta kaikkinensa hajoo tosta mahan painosta. Lasken lähinnä kalenterista viikkoja millo ois turvalliset viikot ja sit voiskii heti syntyä! Ja muutenkin alkanut odottaa millanen muru sieltä tällä kertaa tulee. Ja onhan se ihan lopun jännitys huikeaa kun vahtaa suppareita ja odottaa millo tulee lähtö. Sitä odotan =)!
Mahan toiminnasta vielä. Viime raskauden jouduin käyttää ylläpito annoksella pegorionia jotta jotenkin ees toimis. Nyt on ollu jo monta viikkoa aivan päin vastainen tilanne :O. Toki mieluummin näin päin mutta on tääki veskissä ruljuu aika rasittavaa..

Mukavaa keskiviikkoa kaikille!

Nelli & Timpsu 29+2
 
Viimeksi muokattu:
Neuvolassa käyty. Kaikki arvot ok ja sydänäänet kuului ja liikkeet tuntuu. Painoa oli tullut ekasta neuvolakäynnistä joulukuusta +4kg ja kehotus keventää ruokavaliota kun paino ei sais nousta yhtään kun omaa painoa on sen verran (90kg ennen raskautta). Olenkin pari viikkoa ottanut rennommin kun sokeriarvot on ollut hyvät, mutta pitää näköjään tiukentaa takaisin kun paino ei saa nousta. Viimeinen kolmannes kuitenkin alkanut jo. Harmittaa kun nälkäisenä en ole lainkaan yhteistyökykyinen ulkomaailman kanssa ja sen verran ainakin nyt on liitoskipuja että liikkuminen ei kovin hyvin onnistu ja työpäivän jälkeen väsyttää ja sattuu niin paljon että meinaa itku päästä. Masentaa kyllä ja tunnen epäonnistuneeni kun en saa samperi painoa pysymään samassa kuin ennen raskautta. :(

Magnesiumia ja kalsiumia suositteli liitoskipuihin että voi auttaa. Onneksi on kotona niitä niin pitää kokeilla.

Labrassa ei tartte käydä. :)

Sf mitta meni yläkäyrän yläpuolella, mutta oli symmetrinen edellisellä kerralla otetun kanssa eli siinä mielessä hyvä.

Äitiyspakkauksesta tuli tekstari että sen vois hakea. :)

Kyllä tää tästä kuulkaa!

Terhitär ja Kaneli 27+1 (edellisessä postauksessa viikot väärin kun ei pysy enää laskuissa mukana)
 
"salla07"
Supparit rauhoittu ja sain yöllä nukuttua, yt esim tulee ehkä 2 tunnissa. Onneksi ensiviikolla helpoytaa, en viitsisi parin päivän takia jäädä kotiin kun mulla on näytöt edessä. Sen jälkeen ei seisomishommia enää ole.
 
Terhitär No voi herranjestas sanon minä, onpas ollu tökerö tollo siellä neuvolassa jos on kehoittanut et sun pitää ruokavaliota tiukentaa. Sulle on tullu vaan 4 kiloa ja valittavat??? :O Mulla kans lähtöpaino korkea ennen raskautta mut tähän mennessä tullut joku 7-8kg vissiin ja se on kuulemma vielä todella ok.. Jos sokerit hyvät niin en alkais nälässä olemaan. Mulle oikein sisätautilääkäri sanoi et nyt ei oo laihdutuksen aika ja raskaus ei saa olla perseestä. Just noilla sanoilla sanoi. Tsemppiä ja parempaa mieltä, älä ota oikeesti stressiä tuosta painoasiasta. Ja syöt kun on nälkä, herkkujakin saa kunhan ei joka päivä =)

Nellille tsemppiä painavan masun kanssa. Mä kans odotan jo innolla parempia viikkoja ja toivon et pääsis synnyttämään =) Tosin vasta sit kun vauva on valmis ja viikot hyvät. Omasta tilanteesta en tiedä tuon radin ja noiden arvojen kans et käynnistetäänkö ja millon vai annetaanko synnytyksen alkaa luonnollisesti sit vasta.. But ai feel juu :heart:

salla07 toivottavasti sunkin olotila helpottais, nuo kipeet supistelut ja limavuoto kuulostaa pelottavalta. Toivottavasti rauhottu jo illalla..

Onko muuten kellään tietoa/kokemusta kun aloin miettimään (synnytys käy mielessä jo aika ajoin) että miten tuo yleensä menee jos on insuliinihoitoinen radi ja sokeriarvot heittelee et käynnistetäänkö synnytys yleensä ja missä vaiheessa vai annetaanko mennä luonnollisesti käynnistyvään? Toki riippuu varmasti lapsen koosta yms. mutta olisi kiva tietää et miten nää yleensä menee.. tai ees miten isolla osalla käynnistetään ja miten ajoissa.. Kiinnostais tietää ja ajattelin ens viikon käynnillä äitipolilla kysästä osaavatko sanoa mitään muuta kuin et on yksilöllistä..
Täällä asiat ok, tänä aamuna pitkästä aikaa paastoarvo hyvä, ei siis mennyt yli. Kyllä se laittaa positiiviselle mielelle mut pikku-pessimisti jo miettii et mites huomen aamulla mut nyt mulle riittää et syön terveellisesti ja enempää en voi tehdä. Nyt ainakin näyttää hyvältä. Jos lähtis kohta tuohon lähikauppaan lampsimaan niin sais ruokaostosten lomassa päivän liikunta-annoksenkin =)
Kivaa keskiviikkoa kaikille!

StaRR 30+0
 
  • Tykkää
Reactions: Terhitär
StaRR jännä juttu että sulle on sanottu noin kun mulle sanottiin äitiyspolilla että painoa ei tarvitisi tulla yhtään enempää tämän radin kanssa. Mulle tullut 6kg nyt tosin se on ollut ihan ok vielä toistaiseksi (lievää ylipainoa mulla on joten ihan ok jos painoa ei tule).

Terhitär otat ihan rennosti vaan sen painon kanssa, jos tulee niin tulee ei sitä pidä nälässä ihmisen olla. Itsellä ainkaan ei tämän radi ruokavalion kanssa nälkä pääse yllättämään kun koko ajan saa olla syömässä.

Radi ja herkut olen tässä yrittänyt miettiä jotain sopivaa sallittavaa herkkua ja ilmeisesti on olemassa stevia makeutettua suklaata ja lakua joissa on vähän hiilihydraatteja. Onko joku jo kokeillut?

Nelli tsekkasin sun masukuvan ja en kyllä ihmettele yhtään että painaa ja on vaivoja. Tsemppiä niiden kanssa!

Salla07 otat vaan nyt rennosti ja varovaisesti noiden suppareiden kanssa.

(.) Itsellä kaikki hyvin, ei pahempia kipuja eikä vaivoja. Liikkua pitäisi enemmän mutta ei vaan jaksa, enkä jaksa stressata. Aamupaasto tänään vähän enemmän koholla kuin normaalisti mutta alle rajan kuitenkin, mitään ihmeellistä en syönyt mutta yön nukuin vähän huonosti.

ipna 28+3
 
ipna No näin sanottiin. Toki on sanottu alusta asti ettei painoa todellakaan tarvitse tulla mut myös ettei tän ajan tarvii olla kärsimystä. Ja et painonnousu on ollut ihan maltillista. Multa ei ole pyydetty kertaakaan mitään ruokapäiväkirjoja tai muutenkaan annettu ns. rajoituksia mut toki on kerrottu mitä kannataa syödä esim. täysjyvää. Ja mun mielestä täysin turhaa ja lisää stressiä tuovaakin jos hoitaja/lääkäri valittamalla valittaa raskaana olevalle ihmiselle ja odottaja saa siitä stressin ettei uskalla yhtä marmeladipalloa suuhunsa pistää pelon vallassa. En toki tarkoita et pitäis liian lepsusti ottaa ja vetää koko ajan herkkua naamariin mut kultainen keskitie on kaikessa paras, tässäkin asiassa.
Sen tässäkin tilanteessa huomaa et jos paino on pysynyt samassa tai vähän laskenut niin ei keneltäkään heru kehuja yms- mut annas olla kun paino on noussu 100g/kk mikä hiton päänpyöritys siitäkin tulee. Varsinkin hoitohenk.kunnan pitäis muistaa et positiivisuus ennen kaikkea, ei lamaannuttaminen ja pelottelu.
Mulla järkikin sen sanoo etten ala nälässä olemaan vaikka joku käskis.. mut ammattilaisiakin on joka lähtöön. Ilmeisesti. Mut jokapäiväisiä valintoja voi tehdä ja niin pitääkin. mut nälässä ei saa tai pidä olla.
Mulla ei kokemusta noista terveyssuklaista tai lakuista.. tokkopa tuosta meidän kaupasta edes löytyis :rolleyes:
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä