Heinäkuun Hellemasut-15 *Huhtikuussa*

Saanko liittyä mukaan?
Kolmas lapsi tulossa ja laskettu aika on 7.7. ja tulollaan on poika. Nyt viikkoja kasassa 27+6. Olen lueskellut ketjuanne alusta saakka. Kovasti on osalla vaivoja liitoskipujen kanssa. Itse olen siltä vielä toistaiseksi säästynyt kun poika istuu :whistle:
Mutta viikon verran olen jo ollut saikulla ja perjantaina tuli lomaa äitiysloman alkuun saakka jotten tällä mammalla ei enää työt huutele...harmittaa sillä olisin mieluummin ollut töissä kun kunto kyllä kestää mutta syy sokereissa :(
Onko täällä muita raskausdiabetes oireista kärsiviä?
Olen jo viikosta 9 alkaen pistänyt insuliinia ja ruokavaliolla ollut tiukasti. Ei vaan aamupaastot tahdo pysyä vaikka kuinka yritän. Ylipainoa on mutta tähän mennessä onneksi painoa ei ole tullut yhtään lisää. Ruokavaliosta on poissa viljat ja sokerit. Miehelle jo itkin että kun mitään ei oikein saa syödä, silti ei anneta ateriainsuliinia että vois syödä ja sanotaan vaan että pitää vaan yrittää syödä niin ettei sokerit nouse...äääh...niin monta on mielipidettä kuin on lääkäriä |O
Muita vaivoja ei onneksi vielä ole, pystyn hyvin lenkkeillä ja nukkua ja se on ihanaa niin kauan kuin sitä kestää.

Äitiyspakkausta oottelen että pääsee hypläämään niitä vaatteita. Mitään en ole vielä varastosta hakenut enkä pessyt. Kaikki vauvan tavarat on , ei tarvi mitään uusia ostella :) Jää tietysti kaikki laittamiset viime tippaan niin kuin edellisestäkin...

Nimimerkkiä en muista kuka se oli joka oksentelusta on kärsinyt koko raskauden, että voimia sinulle :hug:
Samoin astrealle sinne sänkyyn :hug:

Piiper ja poika 27+6
 
Voi Annu! Toi sun tilantees on ihan järkyttävä!

Jee jee!! Mä sain tänään ruuan haku luvan!! Keskiviikkona saan lähteä kiertämään osastoa ja loppuviikosta ehkä jo kanttiiniinkin! Jos näistä ei vuoto uusiudu ja perjantaina ultras kaikki ok niin saatan päästä kotiin!! Liikkumisluvan vuoksi mulle ei myöskään aloiteta sitä verenohennusta. Kotona tietysti jatkuu lepo mut saapa olla kotona. Kun vain muistaa ottaa rauhassa.
 
piiper75 Tervetuloa =) Mulla ei noin radikaalia ruokavaliota ole, itse asiassa oon ihmetelly kun mulla ei ole mitään erikoista ruokavaliota. Ainoastaan herkut ois pannassa mut niitäki kuulemma saa välillä ottaa. Suosituksia oon vain saanut et leivät, makaronit ja riisit pitäis olla täysjyvää eikä sokerisia jogurtteja ja rahkoja vaan maustamattomia rasvattomia yms., ei rasvasia leikkeleitä tai juustoja vaan vähärasvasia. En oo kertaakaan joutuntu edes ruokapäiväkirjaa pitämään kuten on vissiin joillekin käynyt..
Aamupaastot mullakin pielessä ja oli aamupalan jälkeisetkin arvot joihin sis.tautilääkäri kirjotti mulle jo raketin, siis aterianjälk. nopean insuliinin mut sovittiin ettei mun tartte ainakaan vielä sitä hakea jos saan aamupalan jälkeisen kuriin ja niinhän sain kun pienensin aamupalaa kahdesta leipäviipaleesta yhteen. Eli en suostunut aloittamaan sitä. Muut aterianjälkeiset mulla ok olleetkin yleensä mut ongelma just aamuarvo ja sit aamupalan jälkeinen ja se on kuulemma yleistä radissa. Lääkäri puhui jotain et jos ottaa aterianjälkeisiä niin sokerit pitäs pysyä kurissa mut sit lihois helposti, en ymmärtäny miksi. Eikai sitä nyt määräänsä enempi syö sittenkään. Mulla kanssa ylipainoa ja painoa tullut varsin maltillisesti koko raskausajan joten en halua et nousee loppuraskaudessakaan. Ja mä en siis sillai ole pitänyt tiukkaa ruokavaliota, enemmänki nuo täysjyväviljat ja annoskoot on muuttuneet muttei nekään aina. Onko sulla Protaphane? Paljon pistät ja pistätkö aamuisin ja iltaisin vai vain jompana kumpana? Mulla on Protaphane ja aamuin illoin pistän. Aamulla mene 6 ky ja illalla meni jo 62 ky ja arvot silti päin peetä ennen aamupalaa. Testasin et muutamana iltana oon pistänyt 40 ky ja paastot samat tai jopa pienemmät kuin 20 ky isommalla annoksella. Musta tuntuu ettei mun keho vastaa insuliiniin millään tavalla, pistin sit yhden tai sata yksikköö.. Sitä oon miettinyt et vaikuttaakohan tuo vauvaan miten kun jos pistääkin vähemmän jos kerran paastoarvot ei siitä muutu niin kasvaakohan vauva enemmän? Pelkään synnyttäväni jonkun 7 kilosen pötkäleen.. : / Sitä tosiaan en voi tajuta miksei mun kroppa reagoi tuohon insuliiniin.. ohjeena on nostaa 2 ky aina kahden päivän välein niin kauan kuin arvot ok mut pelkään et kohta pistän joku 90 ky ja arvot samat kuin pistäisin jonkun 20 ky..

astrea Jes, toivotaan et vuotelut ei ala uudestaan ja pääsisit kotiin lepäämään. Kivempaahan se kummiskin on kuin sairaalassa vaikkei kotonakaan sais mitään tehdä.
 
Maanantaita!

Astrea Onpas ihanaa! Nyt vaa hiimailet hissukseen niin jospa vuoto pysyy poissa. Kotona taatusti parempi olla.. tosin ei niin helppo vain olla. Mutta tuskin että tuossa tilassa tulee riskejä otettua.

Tervetuloa uusille! Toki aina mahtuu mukaan! Kiva vaan ku saa lisää perspektiiviä omalle odotukselle =)

Flunssasille jaksamista. Käykee lääkärissä jos alkaa painumaan räkä onteloihin tai keuhkoputkiin. Tulehdustilat pitää lääkitä!

Noista eilisistä fiilareista mitä laitoin ja kyselin onko vastaavaa. . Kiitos vastauksista. Juu, tässä vaiheessa kohdun tuliskin ahdistaa keuhkoja ja tonne ylös mutta mulla siellä on tilaa vaikka kuinka, ei nouse ni ei nouse. Pakko vaan se paine johtua sillo siitä että pää alhaalla ja siis koko tyyppi alhalla ja varmaan aika solmussa. Kun aika ihme paikkoihin tulee monoa välillä :D. Piti nyt ottaa vielä kuva ja kylläpä siitä näkee että alas se painaa, että kärsittävä on. Ajatella että sellasen kaks kiloo kasvaa vielä tuolla.. halkean oikeesti. Olo jo nyt ku rv36 :O
Onneksi tänään ollut hyvä päivä ja mieli ollut virkeä ja hyvä. Pitää nauttia näistä ja joka päivästä ilman raskaita ajatuksia ja surua. Nekin vielä edessä. . Jospa näistä sais voimaa jaksaa tulevan?

Aurinkoa kaikille petiin, töihin ja kotiin =)

Nelli & Timpsu poks 28+0 (ja sori taas kuva.. mut kertonee enemmän tuhat mun valitusta)
rv28 roikkukessi
 
Hei kaikki!

Ikävä kuulla, että Annuulla pahoinvointi jatkuu. Onneksi on tiedossa edes jotain, mikä auttaa vointiin ja supistuksiin, eli nesteytys. Voin kuvitella, että varmasti joka päivä toivoisi, että oksentelu jo loppuisi...

Minnimyksellä työasiat kuulostaa saaneen vihdoin hyvän käänteen. Nyt ihan rauhassa kotona luvan kanssa!

Kiva, että Nellilläkin on parempia päiviä. Kaikki tuki kannattaa ottaa vastaan, josko sitten syntymän jälkeen olisi enemmän jaksua, kun sitä tarvitaan.

Astrealle tsemppiä, hienoa että tilanne on rauhoittunut siinä määrin, että saat vähän lisää vapauksia!

Anskutin, itsellä oli kanssa kova paikka jäädä sairauslomalle. Koskaan ennen en ole SvA-lappua pidellyt kädessä. Heti ekana päivänä kaupassa supisti 5min välein ja tiesi tehneensä oikein kun ei mennyt töihin. Nyt olo on parempi, jotain pientä pystyy kotona tekemään ja lyhyellä kävelylenkillä käymään. Töihin on tarkoitus mennä kun sva päättyy, vielä 9 vko olisi töitä jäljellä. Työnantaja tietää, että ongelma voi jatkua. Toki mun saikku tulee yhteiskunnalle halvemmaksi kuin synnytys viikolla 25...

Vaatteita on pesty sitä mukaa, kun niitä on tullut kotiin. Tällä viikolla ois tarkoitus hakea käytetyt yhdistelmävaunut, jos netistä löytyy mieluiset. Kaverin pinnis jäi hakematta supistusten takia. Raskaustodistuksen sain vasta ennen pääsiäiästä, ennätin toimittaa sen työnantajalle ennen saikkua ja tänään haen netistä äitiyspakkausta.

Makuuhuoneeseen jää tasan 20cm tilaa, jos pinnis tungetaan sinne. Isompi asunto oiskin sitten kallein vauvahankintamme... :whistle:

Jaksamista kaikille niin kotiin, sairastuvalle kuin työpaikallekin!

-Ninuka h 25+0
 
Astrea, hienoa!!! Aivan tosi ihana kuulla, että kaikki alkaa näyttää valoisammalta :) Usein pelkkä mielialamuutos tekee merkittäviä parantumisia monissa asioissa ja nyt positiivisesti ajattelemaan ja suunnittelemaan, esimerkiksi minkälaiset/väriset vaunut haluat vauvalle! Siinä riittää puuhaa ja aina keksii varmasti enemmänkin kaikkea kivaa, jolla saa ajatukset pois ja kropan rentoutumaan. Tsemppii!

Ninuka, meillä on myös uuden asunnon etsintä käynnissä.. Makuuhuoneessa on juu tilaa vauvalle ja pinnasängylle(kin), mutta niukasti ja patterin viereen kun en henno naapurisovun vuoksi pinnasänkyä sijoittaa, niin nyt katsellaan sitten valmiiksi olisiko uusi asunto helpompi sisustaa pinnasängylle :D Ihana tekosyy muuttaa isompaan.. Kaksiossa asuminen kun oli hienoa siihen saakka, että oli vain kissat ja me, mutta vauva kyllä määrää nyt tahdin ja asunnon koon, joten näillä suunnitelmilla mennään!

Minä itse, eli Winny, olen nyt jo vihdoin ymmärtänyt tämän sairasloman idean.. Eli eilen vaihdettiin järjestystä olohuoneesta (lähinnä myynti-ilmoituksia ajatellen, jos myyntiin tämä asunto laitetaan) ja vaikka istuin yli puolet ajasta (kunniamerkki miehelleni joka yksin siirteli huonekaluja ohjeistukseni mukaisesti) niin illalla kaikki "rehkiminen" kostautui lopulta issias- ja selkäkivuilla. Aamulla heräsin kamalaan niska-hartiakipuun (olen ollut yskänuhassa jo n. viikon), sekä alaselkää jomotti, enkä meinannut sängystä päästä ylös = 665mg panadol naamaan ja unihan se sieltä hetkessä tuli ja heräsin todella hyvin levänneenä 4h myöhemmin!
Itse olen ollut alipainoinen kun raskaus alkoi, mutta nyt on tullut n.10kg lisää painoa (joka ei kyllä mielestäni näy missään; welcome tervepäinen ajattelu!) ja luulen että näin pikainen painonnousu on osasyy tähän kaikkeen kipuiluun. Mutta lapsiveden määrä selittää nousun ja toki tuo vauvakin painaa jo kilon verran, joten syitä on painonnousuun monia :) Siispä en siitä stressaa.

Huomenna saan kuulla, mikä vauvan veriryhmä on! Jännittää. Minulla itselläni se on negatiivinen, miehellä positiivinen = kaikki huonoimmat yhdistelmät ovat nyt käsillä, mutta saa nähdä pääseekö meidän tuleva pienokainen harvinaisen veriryhmän porukkaan ^_^ Apuva.

Winny 28+3
 
Viimeksi muokattu:
"Salla07"
mä oottelen just tunnuksia että saan varattua labraan sokerirasituksen, tosiaan eka kerta ja neljäs lapsi-ja siksi sinne kun edellinen vauva kasvoi niin suureksi.
hyi kammolla sitä odotellen..
mä oon lajitellut vauvanvaatteet yhteen vanhaan äp-laatikkoon, ja pesen niitä sitten heinäkuun alussa (la 17. pv). sitten samaan syssyyn virittelen hoitopöydän, pesen jotain lelua, harsoja, kaivelen kestovaipat. meillä käy tilat turhan ahtaaksi jos nyt kuukausi tolkulla seisoo kamat nurkassa vaan ilman käyttäjää. mawok-kehdon laitoin tilaukseen, se oli ihana!
 
Heei!

Astrea ihanania uutisia!! :heart: Toivottavasti kaikki menee nappiin ja pääset kotiin lepäilemään loppuajaksi =)

Joku kyseli vaatteiden pesusta, täällä taisin jo tuossa kuukausi sitten innoissani pestä kaikki Möllin vaatteet ja nyt on jo viikattuina lipastossa :rolleyes: Ensimmäistä kun odotellaan niin aika innoissaan ollaan ja kaikki mahdolliset tavarat on jo hankittu vauvaöljyä myöten. Tänään ostettiin ihana Mamas&Papas sitteri tärinätoiminnolla :rolleyes:

Liitoskivuista tänne on vissiin rantautunut liitoskivut, tai toivottavasti ne on vain niitä. Alhaalta välillä kirpaisee kunnolla parin sekunnin ajan kunnes loppuu kuin seinään. Mölli on täällä aika alhaalla mahassa, välillä monottaa tuonne jonnekkin kohdunsuun kohdille kyllä sellaisella voimalla että ihan kirpaisee. Mikälie ninja tulossa :heart: Kenelläkään tietoa että kun Mölli potkii niin lujasti tuonne alakertaan päin, että voiko se jotenkin pehmentää kohdunsuuta tai muuta vastaavaa? Kävellessä välillä kova paine alamahassa ja maha painaa virtsarakkoa aika inhottavasti jo. Nyt kun on ollut muutaman päivän pois töistä, niin ei ole mahaakaan enään supistellut ja Mölli on liikuskellut hurjasti enemmän :rolleyes: Tänään kylläkin kun käytiin keskustassa miehen kanssa niin jalat tuli pian taas todella kipeiksi selkää myöten. Ja puuskutan kuin höyryveturi :D

Täällä odotetaan kieli pitkällä kesää ja tuoreita marjoja ja herneitä. Hirveä himo iskenyt niihin, kesällä en varmaan muuta teekkään kuin vaapun kauppatorille hamstraamaan marjoja :p

Minnimys & Mölli 27+1
 
Huomenet!

Annuu :hug:

Tänään olis edessä reissu vielä omalle työterveyslääkärille puhumaan loppuraskauden (tai siis kesälomaan päättyvästä) sairaslomasta. Eilen totesin, että ei tässä oikeasti ole muita vaihtoehtoja kun ihan arjessa toimiminen on jo hankalaa, aamupalan laittaminen seisaalteen tuolle esikoiselle oli liian vaativa toimenpide ja jouduin istumaan siinä välillä ja eilen en päässyt edes ruokakauppaan sisälle kun jo selkää särki ja koko keskikroppaa supisti.

Tervetuloa piiper! Minä olen myös radiodottaja, ollut näissä molemmissa raskauksissani. Esikoisen raskaudessa mun ruokavalio oli todella rajattu. Viljoja pystyin syömään lounasaikaan/iltapäivällä maks 1 palan leipää kerrallaan, ei sokereita lainkaan, ei hedelmiä, ei maitoa ja osa kasviksistakin oli pannassa. Kalakeitto oli pahinta myrkkyä elimistölle ja ruokavaliossa oli vain yksi aamupala, jolla sain aamupalan jälkeiset arvot pysymään kunnossa. Ja sekin piti syödä kello 5 aamulla...Joten tuttu tunne :hug: Tällä kertaa olen toistaiseksi päässyt vähemmillä rajoituksilla eikä itseasiassa oikein mikään aiheuta järkyttävää nousua kunhan annoskoko on kunnossa, mutta toisaalta tässä on vasta edessä ne viikot jotka edellisessä raskaudessa elin radielämää. Paastoarvoissa mulla on ollut haasteita ja iltainska mullakin on nyt käytössä. Nyt on mennyt 8 yksikköä mutta heti kun söin eilen vähän vapaammin, on aamupaasto yli rajojen.

Astrea ihanaa, että pääset liikkeelle! Toivottavasti tilanne rauhoittuu nyt toviksi niin pääset taas nauttimaan raskauden ilosta :)

Pajunkissa toivottavasti supistukset ei ole tehneet vielä mitään. Mulle just lääkäri sanoi, että ei tässä mitään hätää, että kohdunkaula on ihan kiinni vielä. Sanoin, että se ei ole mikään meriitti mun mielessä, koska mun kohdunkaula oli kiinni vielä kun menin esikoista saliin synnyttämään vaikka todella kipeitä supistuksia oli ollut yli 8 tuntia ja vauva tuli 3 tunnissa ulos.

Vauvan asento Mulla ei vauva tunnu vielä alhaalla eikä ylhäällä. Muuta kuin monotuksena tuonne kohdunsuulle ja takalistoon :D Sen sijaan eteenpäin hän yrittää punkea itseään aina välillä. Sais jo vähitellen kääntyä vaikka se taatusti lisäisi vaivoja. Tällä hetkellä saan siis yötkin nukkua ihan rauhassa putkeen eikä kaupungillakaan tarvitse koko ajan kytätä seuraavaa vessaa :D No, nyt ei tietty tarvi kaupungilla enää ravatakaan kun koko ajan pitäisi olla puiston penkillä istumassa.

Winnyllä onkin siellä jännät hetket veriryhmää odotellessa :)

Meillä on vielä kämpän järkkäily muuton jälkeen niin vaiheessa (tuolle esikoiselle kaikkien isompien kamppeiden hankinta mm) että vauvan tarvikkeet saa vielä odottaa. Ensin laitetaan kuntoon ipanan huone, meidän huone, keittiöön verhot, olohuone ja parveke ja sit katsotaan vauvan kamppeita ja tiloja. Kehto on toki jo paikallaan, mutta se toimii vielä vanhempien vaatevarastona :D

Mutta nyt aamupalan kimppuun ja päivän puuhiin. Tänään joutuu ravaamaan kaupungilla lääkäri- ja lääkeasioilla, joten ilta menee varmaankin sohvalla. Täytyy katsoa jotain sopivia leffoja valmiiksi :D

Iloa kaikkien viikkoon, oloista huolimatta :heart:

Anskutin ja Muikku 25+5
 
Piiper75 tervetuloa mukaan vaihtamaan kuulumisia, on aina kivaa kun saadaan porukkaa haalittua lisää kasaan :)

Nelillä söpö masu, selvästi on kyllä alempana. En tunnista itselläni tuollaista tuntemusta, jota kuvailit tuolla hieman aiemmin ketjusssa. Itsellä lähinnä tuntuu välillä peräpäässä painetta silloin, kun vauva majailee rt:ssä, mutta suurimman osan aikaan tuntuu olevan pt ---> mikä taas sekään ei ole kivaa, kun tuntuu, että vähänkin kun on pissahätä ja vauva päättää ottaa pienet potkusarjat, niin olo on kuin pissa tulis just punttiin :x

astrea: kiva, että toivoa on päästä kotiin huilimaan ja muutenkin varmasti mukavaa, kun ei tarvitse ihan neljän seinän sisällä kököttää...mulla varmaan seinät kaatuis päälle, en muutenkaan viihdy sairaalassa yhtään potilaana, töissä sitten kyllä siellä viihdyn hyvinkin :p

Annuustakin kiva kuulla, vaikka tuo olosi kyllä aiheuttaa empatia-aallon täällä, tuntuu omat kurjat olot pieniltä sun oloihin verrattuna :hug:

Salla07 mainitsi kestovaipat...onkos ajatuksia kestoilusta?
Meillä esikoisen kanssa täyskestoiltiin. Toisen kanssa yritettiin, mutta ei sitten oikein jaksanut, kun oli kaksi pientä yhtäaikaa ja sitten kun tuolla poitsulla olikin sitten maitoallergia (mikä selvisi vasta imetyksen lopettamisen jälkeen), niin aina oli imetyksen jälkeen sellaiset kurat vaipassa, että ei löydetty sopivia kestoja, jotka olis pitänyt tavarat sisällä edes sen punaisen minuutin :whistle: tän tulokkaan kanssa aiotaan varmaan kestoilla kotosalla ollessa ja kyläilemään lähdettäessä sitten kertistellään. Itselle oon hommannut jo kestoliivinsuojia, kun niitä aiemminkin tuli käytettyä ja nännit pysyi näin mulla ainakin paremmassa kunnossa varsinkin alussa, kun tuntui että rikkinäiset nänninpäät jää kiinni kertissuojiin ja aiheutti näin verenvuotoa (vaikka oli nännirasvat käytössä).

Kävin eilen yksityisellä lääkärillä, joka katsoi poskiontelot ja täynnähän ne oli. Sain antibioottikuurin ja paria eri nenäsumutetta, joita voi käyttää raskaana ollessa sekä lauantaihin asti saikkua. Olo ei ole vielä juurikaan parempi, mitään ei tee oikein mieli syödä tai oikeastaan pureskella, koska koko tuo yläleuka on niin kipeä tuon paineen takia :( mutta ehkä se tästä, onneksi saan sentään levätä, ettei tarvitse töissä kärvistellä ja kun nuo lapset on niin isoja, että niistäkin on lähinnä vaan apua.
Huomenna neuvola ja siellä sitten puhun noista supisteluista...mullahan ulkosuu auki sormelle jo valmiiksi, mikä tyypillistä, kun jo kolmatta odottelen, mutta olis kiva tietää silti mikä tilanne tuolla alhaalla on.
 
Voi rähmä. Ylpeys käy lankeemuksen eellä ja sitä rataa.

Aloin jostain syystä eilen oksentamaan todella rajusti ja tuli jo alapäästäkin. Nyt ollaan sit eristyksissä ja saatiin vihdoin tippakin suoneen. Ne kun oli eilen illalla ihan kateis.

Mutta hyvä puoli oli se että kovasta oksentamisesta huolimatta vuoto ei allanut! Heikos hapes ollaan mut jospa tämä tästä.
 
Hei kaikille ja tervetuloa uudet :)

Voi astrea, toivottavasti menee vatsatauti? pian ohi ja pääsisit kotiin lepäileen.
kestovaippailu en usko että me edes kokeilemme, koen ajatuksena sen liian työlääksi.
vauvan asento en osaa sanoa miten päin vauva majailee, potkut/lyönnit mitkälie tuntuu melko alas ja aika vaimeina, samoin sydänäänet kuuluu edelleen tosi alhaalta. Iltaisin on kyllä sellaista myllerrystä että näkyy ulospäinkin :)

minnimyksellä on kyllä kauhea pomo! Mutta onneksi nyt saat ottaa rennosti :)

tavaroista, aika hyvin niitä on tässä yhtäkkiä kertynyt, vaunut saadaan kaverilta, ei kylläkään ole sellaiset aivan kuin olisin halunnut mutta kokeillaan ja jos ei toimi niin sitten ostan uudet :) turvakaukalon telakalla tilasin, se pitäisi tänään saapua. Pinnasänky on ostettu, pitää vielä vain hakea. Hoitopöytä haettiin toissapäivänä, sen ajattelin maalata. Vaatteita tuli äitiyspakkauksellinen kaverilta, samoin lämpöpussi, pinniksen suojus ja harsoja läjä.
Äitiyspakkaus tilattu, sitä odotellessa :)

Eilisessä neuvolassa otettiin verikokeet josta katsotaan onko vasta-ainetta muodostunut, minä myös rh- ja mies rh+. Sokerirasituksessa kävin viime viikolla ja puhtain paperein läpäisin, ei huolta siitä. Paino noussut maltillisesti, toki nyt hieman nopeampaan kuin aikasemmin mutta eikös se nyt pidä noustakkin (25+4nyt).
Hemoglobiini oli taas laskenu vähän kun en ole rautaa popsinu, pitäisi taas yrittää ottaa se. Ainut kun olen ottanu sen öisin vessaan herätessä ja nyt en ole aikoihin heränny vessaan nii ei ole tablettia tullut huonon olon pelossa otettua.

Tänään ja huomenna olisi synnytysvalmennusta, aiotaan ainakin tänään käydä katsomassa miltä vaikuttaa ja katsotaan sitten että mennäänkö huomenna.

Vielä olisi 5 viikkoa töitä ennen kesälomaa, nyt näyttää siltä että "joudun" olemaan töissä sen 5viikkoa kun vaivoja ei ole juuri nimeksikään, jossain vaiheessa selkä/iskias vaivasi mutta nyt ei sitäkään. Olen jotenki niin kypsä työhön, tai lähinnä pomoon ja vallitsevaan tilanteeseen töissä, mutta tällä ololla ei saikkua haeta, aivan liian hyvä olo :) positiivinen ongelma siis ;) eikä tuo 5 viikkoa nyt niin pitkä aika ole, ehkä sen jaksaa, ja onhan se parempi ettei vaivoja ole.

Hmm, olenkohan nyt muistanu edes osan kuulumisista kertoa, jostain syystä tänne kirjottaminen on jäänyt vaikka päivittäin luen muiden kuulumiset.

Mukavaa viikkoa kaikille :)

Piatu ja pikkuinen 25+4
 
Astrea: voi... koita jaksaa. Onneksi kuitenkin apu on siellä lähellä.

Tervetuloa uusille (en muista nimiä ketä tänne on nyt tullut). :)

Täällä poksuu tänään 26 ja ei tietoakaan energisestä keskiraskaudesta vieläkään. Jumalaton väsy vaivaa koko ajan. Alkaa ketuttamaan tämä saamattomuus. Mies varmaan kuvittelee et vaan laiskottelen. Kohta sitten alkaakin pian vaivainen loppuraskaus. Ai että mä odotan heinäkuuta.

Multa tosiaan otettiin viimekuussa koepala kolposkopiassa ja tänään tuli lappua en kotiin, että koepalassa on löydös, joka vaatii aikaisempaa hoitoa ( muutoin olisi tarkistus ollut vasta syksyllä). Toimenpide tehdään ensi kuussa. Ei kyllä kaipais nyt elämään mitään ekstraa.
 
nelHM no onpas se ihana masu alhaalla =)

Ninuka Meillä on kyllä tilava kolmio missä asutaan ja 2 makuuhuonetta mut toinen on meidän makkari ja toinen miehen kotikuntosali/pelihuone joten vauvan hoitopöytä ja pinnasänky on kans tungettu meidän makkariin. Ei kauheesti lohduta nuo isot neliöt kun tarvittais yks huone lisää.. ollaan kyseltykin jo vuokra-asunnoilta mut neliöitä ei ole tällä hetkellä vapaana joten tässä ollaan ainakin hetki. Saa nähdä sit mikä ratkaisu tulee kun lapsi tarttee jossain vaiheessa oman huoneen sitten. Toivottavasti sillon ollaan jo isommassa kodissa =)

Pajunkissa-85 Hyvä juttu et antibioottit ja sumutteet sait, pääsee eroon taudista. Kyllä ne alkaa nopsaan vaikuttaa. Mä en oo lääkäriin jaksanu mennä kun tuntuu et tää on pikkuhiljaa menossa ohi ja mulla on muuhun vaivaan jo kefexinit menossa ni jos auttas tähänki..

astrealle parantumisia :heart: ei voi olla totta et yrjötaudinkin lykkäs vielä sulle :( Mut onneks siitä paranee suht nopeesti jos yhtään lohduttaa.. ja tosi positiivista et vuoto ei ole alkanut uudelleen =)

An79 tsemppiä väsymyksen kanssa sinne =) Mä en kans tiedä mistä ihmiset puhuu kun ylipäätään puhuvat energisyydestä ja et raskaus on naisen parasta aikaa.. tässä mun vastaus siihen: :LOL::LOL::LOL: Ja täällä ollaan jo siinä vaivaisessa loppuraskaudessa, tai no, ainakin viimeisellä kolmanneksella ja voin sanoa ettei olo ole ainakaan helpottunut. Päinvastoin kun liitoskivut on nyt kunnolla rantautuneet. Voimia tuon löydöksen kanssa ja toimenpiteeseen, harmihan se on kun pitää raskausaikana tehdä mut eivät tekis varmaan ellei olis pakko. Parempi hoitaa ajoissa :hug:


onkos ajatuksia kestoilusta? - On. Mulla on itseasiassa kestovaippoja ja kaikenmaailman imuja yms. (en oo oikein niihin siis tutustunut sen kummemmin) joita oon saanut, ihan uusiakin mut en usko et tullaan käyttämään koska tuntuu et siitä olis liikaa vaivaa ja energianmenoa :D Alotetaan ainakin kertiksillä ja todennäköisesti niillä mennään niin kauan kun vaippoja käytetään. Kestonänninsuojia oon ostanut muutamat huuto.netistä ja niitä varmaan ainakin kokeilen.

Täällä edelleen flunssaa, nyt jo viikon päivät kestänyt mut tuntuu pikkuhiljaa et saattais tauti olla menossa hiljalleen ohi jo. Kurkku ei ole taas enää kipeä mut niistäessä tulee paljon kamaa vielä nenästä ja välillä meinaa yskittää. Hajuaisti tuntuis olevan palaamassa kun jotain pientä jo haistan ja maistan.
Liitoskivut vaivaa inhottavana, välillä vaikken liikkuis ollenkaan. Ainiin, ja paastoarvot pyllyllään. Suprise, suprise.
Mutta, kovasti täälläkin kesää odotellaan ja kaikki vaivat ja kivut on varmasti sen arvoisia kun vauvan sit saa syliin =)
Mukavaa tiistaita kaikille!

Masua tälle päivälle:


StaRR 28+6
 
Viimeksi muokattu:
"salla07"
Me on kestoiltu kaikkien 3 aiemman kanssa noin 1.5v ajan, sitten on tullut potta+kertikset koska kestosta on tullut hervoton paketti vaikka kuinka olisi bambu tms imuja. No mutta siis kerta niitä kestovaippoja on meillä kaapissa, niin en näe syytä olla käyttämättä niitä :D
Eilen supisteli kyllä monta tuntia 3 kertaa tunnissa tms, tänään ei (vielä). Kaksi viikkoa jos tuo kokkitakki mahtuu vielä päälle, sitten on jäljellä jotain jamix-koulutusta ja ensiapukurssia toukokuulle.
Äitiysloma alkaa 11.6-kauan teillä on muuten mennyt äitiyspakkauksen hakemisessa? Mä tein sen pe, milloinkohan odottelis päätöstä
 
äitiyspakkauksesta: mulla oli hyväksytty kahdessa päivässä hakemus ja kelan sivuilla luki tilaus kohdassa, että tilattu 27.3 ja nyt tänään tuli ilmoitus, että on lähimmässä Siwassa noudettavissa eli hieman reilu kolme viikkoa meni kokonaisuudessaan siitä, kun laitoin hakemuksen.
 
Heips kaikille!

Astrea Voihan viulu! Onneksi olet kuitenkin sairaalassa valmiiksi. Tuo oksentelu ja ripulointi kun voip provosoida supistelulle myös. Jaksamista sinne taas ja toivottavasti helpottaa pian <3

Pajunkissa Hyvä kun sait flunssaan apua. Nyt vaan mainitset muista oloista neuvolassa.

An79 No voihan että sieltä jotain löytyi. Ei sitä tuollaisia enää raskausajalle haluaisi. Toivottavasti kyse ei ole vakavasta vaivasta on ja on hyvin hoidettavissa.

StaRR kasvaa kasvaa sinunkin pömppis*=). Ja voin niin samaistua tuohon sinun vaivaiseen olotilaan.. huoh!

Ja tasapuolisesti kaikille saikkuilijoille ja lepäileville tsemppiä ja halit!

Omanapa vain valittaa. Että ei tänne uutta. Maha painaa aivan törkeenä alas, on ku ois pallo jalkovälissä. Supistelee, vihloo, juilii js milloin mitäkin. Nyt on tänään menkkamaista jomotusta ollu alaselässä. Alaselkävaivoilta olenkin tähän asti säästynyt. Ei onneks koko aikaa jomotta sinne. On ihan kiva päästä sinne ä.polille oikealle gynelle tutkittavaksi ja vauvankin näkee. Onneksi huomenna on ohjelmaa tiedossa niin menee päivä nopeammin ja sitten onkin jo torstai =).

Palaan astialle virkeämpä. Saatto jäädä jotain kommentoimattakin. Sori siitä.

Nelli&Timpsu 28+1
 
Huomenta vaan...

Nyt on ehkä henkisesti rankinvaihe ohi töissä ja kun selviää tämän viikon loppuun asti niin sitten voi taas keskittyä positiivisiin asioihin ja tulevaan. Olo on edelleen hyvä joten stressikään ei ole pahemmin tilaan vaikuttanut (onneksi en ole mikään suuri stressaaja mutta kyllä tällainen tilanne stressaa jonkin verran aina). Eilen sitten päivän jälkeen ostamaan hampurilaisaterian itselle ja muksuille kun mies oli työreissussa ja itse piti vielä jatkaa töiden tekoa kotiin tulon jälkeen. Noh mittailin sitten sokerit tämän jälkeen ihan huvikseen ja totesin että vaikka muutoin pysyy arvot ihan ok pelkällä ruokavaliolla niin hampurilaisateriaa ei kyllä pidä syödä enää toiste. Paastoarvot tänään kuitenkin oli taas ihan ok joten ei sentään enää tällepäivälle vaikuttanut.

En jaksa nyt enempää kommentoida asioita mutta tsemppiä kaikille niitä tarvitseville ja tervetuloa uusille!

ipna 27+3
 
Kokeillaan kuinka jaksan kirjoittaa.

Täällä alkaa tauti väistymään, oli noro. Puurokin pysyy jo sisällä. Kuten joku sitä sanoi että onneksi olin jo sairaalas, niinpä! Viimeiset puoltoista vuorokautta on vähä kateis. Hyviä puolia on se että tulipa testattua kunnolla, ei vuotoa eikä supistuksia!

Söpöjä masukuvia teillä! Mun masu on saman mallinen kuin StaRRlla mutta hiukan pienempi. Saa nähdä miten se pullahtaa ja kuinka kivuliaasti kun saan alkaa olemaan enemmän pystyasennos.

Jatkan lepäilyä, vieläkin vähä mehut kateis. Palaan asiaan kun oon hiukan enemmän kunnos.
 
Noroa näemmä on liikenteessä. Harmi, että sinun vielä piti se saada tuohon tilanteeseen astrea. :( Meillä poika oksensi koko viikonlopun ja ennätettiin jo huokaista helpotuksesta, että muu perhe välttyisi, mutta eilisillasta lähtien sitten ollut itsellä aivan kammottava olo. Oksentaa ei ole vielä tarvinnut, mutta maha on aivan sekaisin ja paha olo velloo... Ai kun tämä ei tästä pahemmaksi muuttuisi, olisi jo toinen oksennustauti muutoin tässä raskaudessa.

Vaikka itselläni maha onkin vielä melko maltillisen kokoinen, niin siitä huolimatta tunnistan kyllä noita ahdistuksia vatsan kasvun johdosta. Pahinta on ehkä heti ruokailun jälkeen alkava "suolistokipu", joka siis nykyisin tuntuu ristiselässä, kyljissä ja rintakehässä. Annoskoot kestävät kyllä kurissa, koska ähkystä tuleva kipu on hirvittävä. Mutta toisaalta tunnen itse myös tuota painetta peräaukkoon päin, eli oletan vauvan silti majailevan melko matalalla ja syvällä lantiossa. Vaikka maha pieni onkin, niin tuntemus on, että se on kyllä jo nyt melko kokonaisvaltaisesti täynnä vauvaa. :) Uskomatonta tosiaan, että sinne vielä se pari kiloa painavampi kaveri tulee mahtumaan.

Ihania hankintoja jo kaikilla! Itselläkin olisi tosiaan niin kova hinku jo ruveta valmistautumaan kunnolla vauvan tuloon, mutta tuntuu, ettei työpäivän päätteeksi saa tehtyä mitään ylimäääristä esikoisen kanssa touhuamista pois lukien. Lisäksi on tullut pakottava tarve, että kaikki suunnitteilla ollut remontit pitäisi vielä toteuttaa ennen kesää ja vauvan tuloa, mutta voinee kyllä osin jäädä haaveilun tasolle. Pesänrakennusviettiä kuitenkin selvästi. :)

Me ei olla vieläkään vaunuja lunastettu itsellemme, mutta siis kaverilta erittäin hyväkuntoiset Emmaljungan citycrossit on tulossa. Pieniä vaatteita tarttuu matkaan säännöllisesti. Ihana päästä vajaan kuukauden päästä vielä muille maillekin ostamaan ihanuuksia.

Melkoisesti jo puheissa vilahdelleet kesälomat. Aikooko valtaosa pitää kesälomia ennen äitiyslomalle jäämistä? Itse pidän vain tosiaan pari päivää toukokuussa, mutta muutoin aion jäädä suoraan äitiyslomalle sitten kesäkuun puolessa välissä. Tämän vuoden kesälomat ja ylityöt jätän sitten pidettäväksi sinne äitiysloman jälkeen.

littlelion 26+1

* muoks. kiva saada uusia mukaan!
 
Viimeksi muokattu:
StaRR Mulla on protaphane ja pistän 38 yksikköä illalla. Tuolla arvolla keikkuu aamut juuri ja juuri rajan alla joskus yli. Sain vinkin että pitää syödä puhdas kaurapuuro veteen keitettynä (1dl hiutaleita) iltapalaksi ja korkeintaan voisilmän kanssa niin se sitoo aamuyöstä vapautuvaa sokeria joka nostaa aamuja. Olen sitä nyt viikon verran kokeillut ja todennut hyväksi. Iltasella olen kyllä käynyt vajaan tunnin lenkillä joten sekin auttaa asiaa.
Minkään ruuan jälkeen ei ole sokerit liian korkealla paitsi eilen kun kokeilin suuvettä hampaan pesunjälkeen niin pomppas 9,1 :LOL: en taida sitä enää laittaa.
Olen gluteeniton normaalissa elämässä joten se tuo haasteita myös tähän tilanteeseen. Kävin äitipolin tilaamana ravitsemusterapeutilla joka teki mulle ateriasuunnitelman ja uhkas että jos tällä aterian jälkeiset nousee niin saan raketin. Lääkäri soittaa huomenna, saas nähä mitä tuumaa. En kyllä ole sitä orjallisesti noudattanut.

Huomenna on neuvola ja kiva tietää istuuko poika edelleen. Täällä hyvä neuvola siinä mielessä että on oma ultra tätillä ja kahtoo joka kerta. Mä tietysti käyn äitipolilla kerran kuussa, ja siellä katoaan myös. Siis olen tupla seurannassa. Ei liitoskipuja eikä mitään heikkoutta nukkua. Saatiin lapsetkin nukkumaan omissa sängyissään, liian lepsuja oltu. Mutta mulla alkoi keittää kun ei mahu mahan kanssa kääntymään niin uhkasin hankkia oman sängyn jos ei muutosta tapahdu. No, katotaan kuin kauan tuo ihanuus kestää että saa nukkua rauhassa.
Oon siis saikulla äippäloman alkuun saakka mutta pitihän sitä eilen olla töissä siivoomassa omaa työhuonetta ehkä mahdollista jatkajaa varten. Pomo kävi välillä huikkaamassa että kahville sieltä =) Osalla täällä ollut paskoja pomoja niin täytyy kyllä sanoa että meillä on huippu, ymmärtää täysin ja vielä hän on mies :D no, onhan sillä itelläkin tällä hetkellä pienet lapset joten varmaan siksi niin tuoreessa muistissa.

Äitiyspakkausta oottelen kun eilen tipahti luukusta kirje jossa juhlallisesti ilmoittivat että pakkaus on meille päätetty antaa. :heart:

Uudet tukisukat eilen tilasin ja kovasti oottelen että onko hyvät. Tahtoo illasta jalat väsyä ja siihen sukat on oikein hyvät. Onko muita tukisukkien käyttäjiä? Mietin että olisko pitänyt oikein haaskata rahaa ja tilata sukkahousut mutta aattelin että jos tähän räntä maisemaan tulee oikein helle niin jää käyttämättä.

Piiper ja poika 28+1
 
"salla07"
Mulla on tukisukat nyt ekaa kertaa, kun oon seisomishommissa . Viimeyönä supisti niin että seisoin ja katsoin tvtä ja heiluttelin lantiota, hiki oli ja selkään sattui . Luulin jo että tarvii yöllä lähteä näytille, sain kuitenkin unenpäästä kiinni lopulta Tosin aina vessareissun jälkeen särki selkää ja supisti.. ja kuopus pissaa kaksi kertaa yöllä meidän sängyn :,D huomenna aamusta lääkäriin, ellei olot iske taas illalla ja yöllä. 27.4 loppuu viimeinen täysi työviikko, että ihan lepsua sitten loput.
 
Moikka

Astrea Onneks olet jo voiton puolella! Mulla oli kolmosen odotuksen aikaan rv37+3 noro kovalla kuumeella. Tiputuksessa olin ja se pysäytti sit kovat supistelut eikä tarvinnu alkaa synnyttää siinä kunnossa. Aivan jotain järkyttävää ison mahan kanssa oksentaa, ripulointi vielä jotenki menee. Toivottavasti säästys tässä raskaudessa. . Se yks kova oksutauti oli sillo uutena vuotena. Tsemppiä ja jaksamista taas lähettelen!

Salla Kiva masu. Varmasti kasvanu jo paljon tuosta jos kuukauden vanha kuva?! Onpahan sullakin supistanut sitten iha kunnolla. Toivottavasti ei uusi!

Ipnalle jaksamista viimesiin rutistuksiin!

Littlelion Toivottavasti ei tauti iske sulle tuon enempää. Edelleen, oksutauti pahin kaikista, minun mielestä! Tsemppiä!

Piiper Sun neuvola kuullostaa ihan taivaalta! Siis ultraa ja hyvää seurantaa. Ei voi nyt olla ku kateellinen. Mutta hienoa että jossain noi asiat =)

Hankinnoista Vain tuplat hankittu. Kuopus vielä pinniksessä ja meillä vauvan kanssa perhepeti sit. Vaatteita iha hitokseen mutta kaikki varastossa ja läpikäymättä.. tuntuu urakalta jota ei jaksas alottaa hetkeen vielä. Uusia en taida hommata. Aina niitä saa lahjaksi sit. Tupliin tarvitaan se pehmeä kantokassi. Haluisin ehkä sen brion oman mikä Tupliin tarkoitettu. Pitää yrittää käytettynä metsästää. Sit perussettiä: vaipat, tutit yms. pientä hommattava.

Oma olo Eilen illalla supisti minuakin niin että tuntui ekan kerran alaselässä kovana polttona. Tuli ku olin sohvalla makoillu jo tovin. Kesti lähemmäs minuutin ja oli kipeä. Jäi siihen. Tänään poltellu sisäreisiä, vetelee nivusista alaspäin. Kaikinpuolin olo ku loppumetreillä. En ymmärrä. Kroppa ei taida kestää tätä hommaa kuitenkaan enää viidettä kertaa? En tiedä kui selviän loppuun asti? Onneks isäntä pitää kuopuksesta vikat isyyslomat toukokuussa ja on kolme viikkoa kotona. Pelastus! Sit on jo nii hyvät viikot ku lapsilla koulu loppuu ja isäntä töissä.
Ajattelin vielä tähän porukkaan liittyessä että nyt en ole valittaja- Nelli mutta minkäs teet :(. Ei auta porskuttaa ku näillä mitä on annettu. Ja täällä valittamisen sallin itelleni, sit on isompia kipuja ja murheita liian lähellä mistä ei toivu niin en kehtaa omistani jauhaa yhtään sillon!

Nelli & Timpsu 28+2

Muoks. Unohdin mainita että tänä aamuna tuli ihan puskista sellanen vihlontakohtaus.. joskus kyselin niistä että onko muilla. Mulla siis ei ikinä ollu missään raskaudessa tällasta. Vihloo ku ois puukko pystyssä alamahalla. Olin kuopuksen kaa aamupuurolla ja piti heretä ja mennä itkemään sohvalle ja pysyä liikkumatta. Kesti noin 10min ja sit hiipui ohi. Mitä toi on? Täytyy muistaa kysyä huomenna polilla.
 
Viimeksi muokattu:
"salla07"
Joo, neljättä kierrosta kun vedellään niin vatsa on valmiiksi venynyt jo :D mähän ostin kai viikolla 10 tms jo ekat mammahousut, ei mahtuneet omat. Kuitenkin aina tullut se 12kg eikä hirmuna "liikakiloja". Ei kyllä uskoisi että viimekesänä alkoi liittyä esiin jo vatsalihaksia, niisk, saas nähdä milloin on niin pieni sitten taas..

mua on aina supistellut, siis muissakin raskauksissa, ja siksi huomenna odotan innolla lääkäriä, onko tapahtunut mitään. Toivottua ei!
 

Yhteistyössä