Heinäkuun Hellemasut 2012 **HEINÄKUUSSA** Meidän kuu!! **

Niin,hauskaa on vielä se,että sen kontrollin jälkeen (jossa mun synnytys oli jo käynnissä mutta kukaan ei oikein uskonut että se on menoa) lääkäri soitti,että synnytys käynnistettäisiin kuitenkin jo seuraavana päivänä,koska mun veriarvoissa oli jotain outoa..mutta sanoin sille,että mä lähden tästä kohta synnyttämään,että supistukset on koventuneet.Sanoi että tervetuloa! Ja samana päivänä pikkuinen jo syntyikin! :D Se oli pienestä kiinni! Huomenna on sitten vauvan eka neuvola.. :heart:
 
Bom
Paljon onnea kaikille vauvan saaneille! :heart::flower:
Halit niille, jotka kamppailevat vaivojen kanssa. :hug:

Itselläni poksui eilen 37+0. En ole malttamaton odottaja. Voisi kyllä olla masussa sinne LA asti. Meillä siis LA 31.7.

Ennen juhannusta kävin kasvukontrollissa, jossa muuten kaikki hyvin, mutta havaittiin jotain uutta. Joka 7. sydänlyönti puuttui. Vauvan mahan ympärysmitta oli yläkäyrällä ja siitä tuli lähete sokerirasitukseen. Pääsin mäkin nyt sinne. Sokerit onneksi kaikki kunnossa. Kontrolliultra on 18.7. Toivottavasti on kaikki hyvin.

Neuvolalääkäri oli viime viikolla. Toivotti minulle hyvää odotusta... Verenpaineet edelleen alhaiset. Painoa tullut yht. 12 kg (ihan samoissa lukemissa menen kuin 2 ed. lapsen kanssa). Rt, mutta ei kopeloinut, että onko pää kiinnittynyt. SF-mitta on tullut yläkäyrältä alas ja lähelle alakäyrää.

Synnytystä ennakoivia merkkejä ei ole aikaisemmissa raskauksissa sen kummemmin ollut. Esikoisen kanssa oli koko raskauden ajan vatsan kovettumista, mutta eka kipee supistus iski yöllä ja se lähti heti rullaamaan 3-4 min välein. Tosi, lapsivedet "jätin" päivällä Ikeaan. Luulin, että mummon rakko ei vaan enää kestää. Siivosin ja raivosin vauvan tavaroiden kanssa kotona klo 01 asti. Sain olla makuuasennossa tunnin verran, kun se sitten alkoi. Sairaalassa testi paljasti, että ei ollut pissat, vaan vedet. Viikkoja oli 39+5.
Tokaa synnytystä lähdin tietoisesti hakemaan viikolla 40+2. Rampattiin talvimaisemissa koiramme kanssa 2h. Heti kotiin päästyäni sain ekat supistukset. Koko synnytyksen kesto 3h45 min, josta viim. 45 min olin sairaalassa.

Bom ja pikkuvarpaat 37+1
 
Äitipolilla lenkki heitetty vauva on pysynyt oikein päin ja kaivautunut asemiin :) jeee!!!
Kätilö kysyi kun menin sinne että mitäs veikkaat?!! sanoin etten tohdi veikata yhtään mitään. Viimeks kun tulin niin sanoin et tuntuu et ois oikein päin niin istua törötti :D
Nyt kuitenkin kätilö sanoi että hyvin on asemissa ja tuskin tuolta enää päätään pois saa että melko matalalla on jo :) jei! ja poikana edelleen pysynyt :D pallit sielä vilkkui taasen :D

Käsien ja jalkojen turvotus jatkuu ihan kammottavana...perjantain neuvolassa käski puhua niistä. ja kun verenpaineetkin olleet hiukan noususuuntaiset. edellinen kun käynnistettiin korkeiden verenpaineiden takia.

nivusia särkee kun toinen pusertaa alaspäin...

meille sitten varmaan rantautunut jonkinlainen mahatauti... vanhimmainen on tuossa nyt pariin otteeseen ykänny ja masu ihan vesikuralla :X nyt ei tarviis yhtään minkään sortin tauteja kyllä tulla... yäk!

onona ja nelonen 38+1
 
Eilen tultu osastolle raskausmyrkytyksen takia.. äsken kävi lääkäri ja oli sitä mieltä et laitetaan puolikas cytotec et saadaan hommat käyntiin.. Apuva!
No, tätähän tänne on tultu tekemään. olisin vaan halunnut et tää hoituis itsestään mut ilmeisesti häntä pitää nyt vähän avustaa. :) Pitäkää peukkuja!

Johanna26&Patu 39+2
 
Hei taasen!

Mies kyselee pari kolme kertaa päivässä tarviiko lähteä ja siihen vastaan aina että "ei". Terkka kyllä vähän tuumaili viime viikolla, että tämä voisi alkaa syntymään jo ennen perjantaille sovittua sektiota, mutta ei kyllä ole mitään viitettäkään moisesta, muuta kuin se vähentynyt lapsiveden määrä. Tänään verikokeeseen leikkausta varten ja viimeiset valmisteltavat hommat saatava hyvälle mallille.

Viime yönä tuli ihmeellinen "kohtaus" verenpaineiden kanssa, hetken aikaa vaan humina kävi korvissa. Muutenkin oli levoton yö, onneksi sain kuitenkin vähän nukuttua taas. Väsyttää jo valmiiksi ennen vauvaakin.

Johannalle tsemppiä osastolle!
 
Täällä aloitettu käynnistys.cytotecin sain jo kohdunkaulalle. Tuli kyllä ihan yllätyksenä tämä päätös.vaikka kaikkien vaivojeni vuoksi meninkin äpkl:lle niin silti ajattelin et laittavat vielä kotiin. Lääkäri vaan tutki tilanteen ja totes et vauvalla kaikki hyvin mut mun oman voinnin vuoksi alotellaan käynnistys. Laskettuaikakin kun on ylitetty.

Olen yllättävän rauhallinen. Aluksi kun päätöksen kuulin meni maha ihan sekasin mut nyt alkaa mieli tasaantumaan. Pitkästä aikaa nukuin viime yönkin tosi hyvin!

Toivotaan nyt vaan et kaikki menee hyvin!


Noola ja pikkunen 40+3
 
Pieni Jytky poikamme 4640g näki päivänvalon ensikerran 10.7 klo 13:03, 1,5vrk synnärillä pakerruksen ja 5pv.n käynistyksen jälkeen. Vähillä selvisin, pari naarmua vain :)


Minuahan käynnisteltiin 5päivää, 8.7 illalla 21 aikaan alkoi tulla sitten cytotecin aiheuttamia tosi kipeitä suppareita. Lopulta 9.7 aamulla klo 4 siirryin saliin saamaan kipuihin lievitystä koska huumausaineet eivät auttaneet osastolla kipuihin. Ilokaasu auttoi ja odoteltiin mies paikalle. Pääsin altaaseen ja se helpottikin oloa. Kovasti oksentelin illasta aamuun ja ruoka ei maistunut. Oksitosiini aloitetaan koska supistukset hiipuvat ja paikat hitaasti aukeaa. Antavat ennen oksitosiinin aloitusta lääkityksen että hetken nukkuisin ennen koettelemuksen aloitusta. Lepään joten kuten n. 1,5h jonka jälkeen tippa alkaa. Ilokaasua ja liikettä kipuihin, alamahassa supistuskivut oli koko ajan tosi kovia. Oksitosiini tunniksi tauolle ja kalvot puhkaistiin, minä pääsen kävelemään, tulee napakoita suppareita. Oksitosiini aloitetaan n. Tunnin päästä ja tulee 4-5min välein supistuksia, auts ne todella jo sattui, vauva kairaa päätä oikeaan lonkkaan, kipu valtava. Saan illasta epiduraalin, se helpottaa. Yöllä kivut pahenee, kohdun suu etenee hitaasti koska tarjoutuva osa ei sitä paina, minulla valtava kipu lonkassa. Aamuyöstä oksitosiini tauolle ja kipulääkettä mutta ei auta. Aamulla haluan lääkäriä tavata, olen niin poikku että en meinaa jaksaa, kipu siirtynyt voimakkaasti kohdunsuulle, eritoten oikealle. Lääkäri tutkii ja ehdottaa kohdunsuun puudutetta, saan sen ja ah autuutta! Pääsen uudestaan altaaseen rentoutumaan mutta tulee huono olo. Sovitaan että oksitosiini aloitetaan uudestaan ja minun voimia seurataan tarkasti. Virtsakateri asennettu mutta alkoi pian koskemaqn, hoitaja poistaa sen minun toiveesta, tämön jälkeen painontunne alas alkaa pahentua mutta ilokaasulla pärjää, vauva tuntuu vaihtaneen asentoa. 11 aikaan hälytän kätilön, on tarve ponnistaa, kohdun suu täysin auki ja harjoitusponnistukset alkaa, pitelen miestä vyöstä kiinni ja ponnistelen sen minkä sielusietää, vauva laskeutuu. 12.40 alan ponnistamaan tosissani ja 13:03 vauva on ulkona! Ja mulla pari nirhaumaa, ei muuta. Kätilöt ja lääkärit olivat uskomattomia, eräs erikoislääkäri joka ei ollut edes vuorossa synnärillän saapui meitä onnittelemaan, minua on juossut kätilöt ja muutama muukin lääkäri katsomassa ja kysymässä jäikö kauhuja, kehuivat että olen tehnyt valtavan työn ja uskomattoman sisukas olen kun näkivät millaiset kivut olivat. Mulla olo kuin olisi pari maratoonia juossut ja takapuoli hellä ;-) paljon jäi varmasti tähän nyt kertomatta mutta lisäilen vaikka myöhemmin.
 
Tosiaan, en hoksannut mittoja ym. laittaa, että voisi päivittää tuonne etusivulle :). Eli meille syntyi poika 7.7. 3280g, 51cm, pipo 33cm, syntyi raskausviikolla 39+0 OYS:ssä.

Lapsi on kaunis kuin mikä, olen aivan hullaantunut <3. Mutta itkeskelee paljon hereillä ollessa, ilmaa varmasti vatsassa, rupsuttelee paljon.
Äiti voi hyvin synnytyksen jälkeen, mutta tunteet ovat todella pinnassa, olen välillä jopa surullinen ja suren sitä, kun olen menettänyt vauvamahani...vaikka tuossahan se vieressä tuhisee maha-asukki, niin silti jotenkin on todella haikea mieli..Yksi elämänvaihe on ohi ja uusi alkanut sillä samalla hetkellä, kun ponnistin tuon pienen ihmeen maailmaan.

Tässä olisi vähän tarinaa synnytyksestäni;
Lauantaina aamuyöstä alkoi tulemaan supistuksia säännöllisemmin, mutta ei kuitenkaan erityisen säännöllisesti vielä. Neljän aikaan aamulla nousin ylös ja n. puoli kuudelta alkoi supistukset olemaan aika napakoita ja niiden väli lyhenemään. Mies alkoi olla jo lähdön kannalla, mutta minä sanoin, että ei..Haluan olla kotona niin pitkään kuin mahdollista. Muutama tunti tässä kotosalla oltiin, pesin vielä pyykkiäkin jne. Mies alkoi olemaan aika levottomana ja kyllä minäkin sitten myönnyin lähtemään, kun supistusten väli oli alle 5 min ja lapsivedet alkoivat tulemaan :D.
Oysiin kun pääsimme, kohdunsuu oli auki vasta 2cm, mutta sisätutkimus sai supistukset erittäin kipeäksi ja kohta olin auki 3cm. Seuraavalla kerralla 4. Olimme tässä vaiheessa siirtyneet synnytyssaliin. Minulla oli kamalat tuskat ja odotimme anestesialääkäriä laittamaan minulle epiduraalin. Kipu oli jotain lähes sanoinkuvaamatonta. Ja minä en todellakaan ollut mikään hiljainen synnyttäjä vaan välillä huusin ihan niin paljon kuin ääntä lähti. Toki tämä vei minulta voimia ja vauvaltakin, kun en huutamiseltani voinut hengittää kunnolla. Kätilö minua aika topakasti ojensikin, kun unohdin väilllä hengittää. Sitten sain epiduraalin, tuon siunatun puudutuksen :). Se helpotti ja kovasti, näin taas mitä ympärilläni tapahtuu (tätä ennen olin sellaisessa kuplassa tuskieni kanssa) Kohdunsuu oli jo 8cm auki ja tästä nopeasti avautui kokonaan, reunat hävisivät ja sain alkaa ponnistelemaan. Ponnistusvaihetta ei kestänyt kuin 8min. Kätilö ja avustava kätilö kehuivat, kuinka mahtavasti synnytin ja etenkin ponnistin ja vielä ekakertalaiseksi. Kätilö itseasiassa ihan pyysi anteeksi, ku oli minulle niin "jyrkkä", kun ymmärsi kyllä nyt miten saatoin olla niin kipeä. Johtui nopeasta avautumisesta kun kaikki eteni todella nopeasti.
Mies oli mahtava tuki synnytyksessä :heart: .
Tässäpä tämä oli näin pähkinänkuoressa.
Onnittelut kaikille, jotka ovat vauvan saaneet :flower: . Haluaisin lukea, mitä kaikkea teille on tapahtunut tässä muutaman päivän aikana, kun olen ollut "poissa" (3 päivää sairaalassa, ei kyllä kovin pitkä aika :D ). Pitää lukea, kun on aikaa :).

BiiQ ja Pikku-T 4 pvää
 
Onnea TanjaSii!! Kunnon kokoinen poika sieltä sitten loppujenlopuksi tuli. Ei sua kyllä helpolla päästetä noiden käynnistelyiden osalta mutta kiva? että sait kokea tällä kertaa alatiesynnytyksen (muistaakseni sitä toivoit).

Tsemppiä Johanna26 ja noolalle sinne osastolle!! Jännää kun kohta pääsee taas lukemaan lisää vauvauutisia.

Kohta lähtö neuvolaan, eipä siellä taida kovin kummoisia asioita ilmaantua. Olo on ihan ok kaikkineen kolotuksineen.

Onnea myös BiiQ!
 
Viimeksi muokattu:
Lämpimät onnittelut TanjaSiille ja BiiQ:lle! Ihania uutisia :) Tanja, melkoinen sissi olet. Ihailen! :)
Ja tsemppiä osastolla olijoille.. tiukat hetket teilläkin edessä!

Täällä on armotonta väsymystä.. En saa nukuttua öisin ja sitten koko ajan oon aivan valtavan väsynyt ja kiukkuinen. Käy niin sääliksi miestä ja lapsia kun tämmöstä joutuu koko ajan kärsimään. Heräilen vaan yöllä vähän väliä ja unet on tosi huonoja.. Mitä tälle voi tehdä? Eikä helpota yhtään ajatus siitä, että luultavasti tätä kestää vielä neljä ja puoli viikkoa!! Aivan tuskallista, mutta onneksi muuten kaikki hyvin.

Tsemppiä kaikille kärvistelijöille! :)

Ruususuu ja pikkunen 37+4
 
Hirmuisesti onnea Tanjalle ja perheelle tätäkin kautta!

Ja tsemppiä osastolla oleville. :)

Täällä taas yksi huonosti nukuttu yö takana. Pikkumies pitänyt hereillä oikein urakalla. Ei hää itke mutta tuntuu että tuota ruokaa uppoaa häneen ihan tajuton määrä. Toinen nukahtaa myös tissille sekä pullolle hirmu herkästi mutta jos häntä meinaa alkaa siirtämään niin herää ja ei varmasti asetu nukkumaan vaan sitten syödään lisää. Ruokailuihin on alkanut mennä se 2h vähintään. Viime yönä sain unta n. klo 23.30-02.00 ja 04.00-05.30. Aamusta onneksi nukuttiin sitten vielä n. klo 7.30-11.00, otin jossain välissä pienen miehen viereeni ja tuikkasin tutin suuhun jotta malttoi sen pari tuntia siinä vielä köllötellä. Itsehän syön siis vasta nyt aamupalaa ja keitin aamukahvit kun koko aamu meni syöttäessä. :D
Oiskohan kellään kokeneemmalla mitään vinkkiä tähän tilanteeseen vai onkohan kyseessä ohi menevä vaihe? Ja miten vauvan saisi yöllä pidettyä tissilläkin hereillä, olen välistä koittanut röyhtäyttää ja muuten nostella häntä että havahtuu mutta se on hetken helpotus.

Mutta jospa nyt sitä kahvia naamariin.

Omena ja Pikku-ukko 1vko 4vrk
 
Täällä ei mitään sen kummempaa kuin, että on jotenkin ihan tönttö olo, ei huvita mikään ja tuntuu, että koko ajan on jotain mitä pitää tehdä :/ Eli en ole ihan parhaalla tuulella tänään...

Eilen kompastuin tyylikkäästi Espalla, nilkka jotenkin nyrjähti ja menin kontalleni siihen katuun. Polveen ja ranteeseen ja selkään sattui, mutta ei onneksi mahaan! No, pari tuntia kompuroinnin jälkeen alkoi navan alapuolelta aristaa ja käskivät näytille Naisten klinikalle. Kaikki näytti kuitenkin onneksi ihan normaalilta ja vauva voi hyvin. Sain pitkästä aikaa painoarvionkin ja se poitsu arvioitiin jo yli 3 kiloiseksi! Esikoistyttö painoi syntyessään 2890g ihan täysaikaisena, joten "reilusti" isompi on lapsi tällä kertaa.

Kohdunsuun tilanteessa ei käsittääkseni ollut mitään muutoksia, joten odottelua, odottelua, odottelua tiedossa. Ja sehän ei ole paras puoleni, siis odottelu....:/

Jotenkin tuntuu, että tänä kesänä ei ole ollut lomaa ollenkaan. Ollaan yleensä lähdetty reissuun ainakin pariksi viikoksi jonnekin lämpimään ja kun säät on olleet täällä Helsingissä suurimmaksi osaksi tosi tylsät, on vähän sellainen harmitus päällä. Mutta ensi kesänä sitten otetaan takaisin...

Hyviä vointeja kaikille, kohta tulee kaveri käymään ja sisko myös...

S-S ja poitsu 37+4
 
Neuvola käynti takana. Melkeinpä samanlainen neuvolakäynti kuin viikko sitten. Ens viikolla olis seuraava neuvola ja siellä sitten varataan se aika äippäpolille. Tietysti sillä edellytyksin ettei tää vauva synny ennen seuraavaa neuvolaa. Itsellä jotenkin nyt ihan hirmu väsy, joten taidan mennä päikkäreille kun kerran pikku neitikin nukkuu.

Maijamehi ja katkarapu rv 39+6
 
Omena85: Itselläni ei ole antaa vinkkejä asiaan, koska painiskelemme samanlaisen ongelman kanssa.. Vauva on laiska imemään rintaa ja nukahtaa vähän väliä syödessään. Häntä on todella vaikea saada hereille ilman, että tyyliin alkaa riisumaan yökkäriä tms. :)
Neuvolassa sanottiin, että yhden imetyskerran kesto olisi hyvä olla maks. tunti. En tosin ihan itse ymmärrä mihin tämä perustuu.. Terkkari sanoi, että tuota pidempi imetys kertoisi siitä ettei maitoa tule tarpeeksi ja sitten vauvakin väsyy imemään, kun aikaa on kulunut niin paljon. Tämmöisin perustein saimme ohjeeksi antaa tunnin imetyksen jälkeen korviketta.
Tsemppiä!

Me kävimme tänään vauvan kanssa neuvolassa ja hienosti oli syntymäpaino ylitetty! :) Seuraavaa käyntiä terkkari ehdotti kuukauden päähän, mutta sovimme sen kuitenkin olevan kahden viikon päästä. Kuinka usein te muut käytte vauvan kanssa neuvolassa?

Nandel ja typy 2vko 1pv
 
Voiiiih Tanjaaaaa!!! Paaaljon onnea potrasta pojasta!!! Kovin on komeat mitat hänellä! :heart:

Onnittelut muillekin vauvautuneille! :flower:


Meidän neiti on kyllä sit tosi peeni vielä :) Hää painaa ehkä reilun 3kg nyt :whistle:

Kovasti syö ja välillä puklu lentää ihan kaaressa. Tuttia ei syö, jotenka aina kun imu-haluja on, niin tissi vaan auttaa ja siinäpä hän sitten syö itsensä samalla liian täyteen ja sit on koko kylä puklissa : /


Omaanapaa ;) : Mähän siis poltin ennen raskautta ja mies polttaa edelleen. Ja voi jessus,että mun niin tekis mieli kärventää röökiä ja ottaa yks kaks lonkeroo tuossa takapihan terassilla!!! :headwall: Mä oon huono äiti :ashamed:
Mökillä pyörähdettiin niin voi että ois tehny mieli siellä polttaa pelkän sen tunnelman takia.
Vaikka tupakki haisee ihan kauheelle kun mies käy käryämässä,niin silti tekis mieli. Ja ihan varmasti laattaisin jos polttaisin :x
Kuitenkin ollu sen 9kk polttamatta niin ei vaan ajatuksesta pääse eroon millään nyt kun vaavi on täällä ulkopuolella :( Kaverin polttaritkin on tulossa parin viikon päästä,niin saanko mä siellä juoda pari? Pakastin on kyllä täynä maitoo että sieltä vauva sais puhdasta maitoo. Onko se väärin aikuisten oikeesti jos kesällä juo pari siltikin että on äiti...?


Tytteli on huomenna 1kk! :) Ja nimikin päätetty ;)


Tipetsu ja Käpy-Kyllikki huomenna 1kk
 
Nandel: On se vaan jotenkin aina helpottavaa kuulla että toisilla on samoja ongelmia vaikka ei siis ole kiva että on. :D Ei oo niin yksinäinen olo näiden asioiden kanssa. Täytyypä itsekin kysyä neuvolassa maanantaina asiaa. Terkkari sanoi kotikäynnillä että pitäis antaa vauvan aina imeä tissit tyhjiksi ja vasta sitten korviketta. Mutta kyllä se nyt itsestäkin alkaa tuntua että tuleeko sieltä rinnasta enää mitään kun se aika vaan kuluu ja kuluu. Ja silti on tosiaan nälkä ollaan siinä rinnalla sitten puoli tuntia tai tunti tai puolitoista. Maitoa kyllä tulee mutta ei tarpeeksi näköjään, lypsänyt olen mutta pitää sitäkin ilmeisesti tehdä vähän ahkerammin. Toistaiseksi olen tenhyt niin että kun vauva on sen 40min-tunnin ollut tissillä niin annan loput pullosta sanoi se terkkari mitä sanoi. Päivällä tuo kuitenkin jaksaa rinnalla olla paremmin, pulloa tarvitaan kyllä silti. Ihan pohjaton maha tuolla pojalla!

Meillä oli tosiaan maanantaina terkkarin kotikäynti ja ensi maanantaina mennään neuvolaan. Siellä sitten katsotaan seuraava käynti tarpeen mukaan, terkkari epäili että se voisi olla joskus sitten kun vauva on n. 4-6 viikkoa jos ei syytä ole tulla aiemmin. Vähän jännittää lähteä vauvan ja vaunujen kanssa tuolloin neuvolaan, en tiedä miksi. :D Minusta oli jotenkin kivempi kun terkkari kävi täällä. Mutta onhan se tuon poitsun kanssa totuttava liikkumaan.
 
Omena85 Se onkin hieman ristiriitaista, että osa sanoo että vauvan tulee antaa imeä vaikka tuntikausia, jos hän haluaa ja toiset taas sanovat, että joku tunnin-puolentoista imetysaika on maksimi.. Mutta kiva tosiaan jakaa näitä asioita kohtolotoverin kanssa! Joskus tulee oikein epäonnistuja-fiilikset, kun en saa tätä imetyskuviota toimimaan :( Mulla kahden vanhemman lapsen imetyksistä toinen on mennyt ihan metsään ja toinen onnistunut erittäin hyvin. Jotenkin niin kovasti odotin, että kolmannen kanssa homma olisi toiminut.
 
Neuvolassa käyty ja ei niin hyviä uutisia tullut. :/
Itsellä kaikki loistavasti. Ainut et paino laskenut -400g eli tähän mennes tullut 7,8kg.
Ja sit ne huonot uutiset. Eli poika sit kääntynyt uudestaan perätilaan.:( Nyt ei sit mitään tietoa jatkosta. Kuulema täytyy odottaa et ottaako ä.poli yhteyttä et tuleeko kääntöyritys vai odotetaanko synnytyksen käynnistymistä ja sit vasta selviää miten poika tulee ulos.

Viime yön valvoin supistusten takia ja nämä uutiset päälle niih ei tässä muuta voi kuin itkeä.:(

Siiseli84 37+2
 
Onnittelut vauvan saaneille :flower: Tsemppejä käynnistyksessä olijoille/sinne menijöille ja muille omaa vauvautumisvuoroaan odottaville =)

Täällä käyty taas neuvolassa ja meinasin joutua äippäpolille käyrille kun vauvan syke oli ulkotutkimuksen jälkeen 200 :O Neukku aika kovaa kokeili asennon (rt) ja pään onko kiinnittynyt ja samoin että onko pää menossa jo häpyluun alle. Pää liikkui vielä joten kuten ja sinne oli pää uppoomassa. Lapsivettäkin tuntui olevan normaalisti. Sitten neukku kaivoi doplerin ja sykkeet olikin aivan vietävän korkeat kun vauva liikkui niin kovaa. No, ei tietysti mikään ihme että hermostuu kun mennään noin painelemaan. Vartin kuunteli ja sitten doplerista loppui patterit. Sykkeet oli koko ajan siellä 170-200. Menin sitte pari tuntia myöhemmin uudestaan ja nyt olikin sykkeet tasaantunu 150-160 välille.

Paino oli mennyt -119g ja hemoglobiinia ei kuulemma enää otetakkaa ku viimeksi viikko sitten oli 137. Tuumas vaan neukku että jos ny ens viikon pysyy tuola mahas niin hyvä. No en mä usko että se sieltä vielä pariin viikkoon syntyy =) Strepto b oli negatiivinen.

RauRau ja pörriäinen 37+2
 
Tipetsu mulle kätilö sanoi eilen, et yhen annoksen alkoholia voi ottaa, pitää vaan imetyksessä hieman pidemmän tauon. Jos ottaa enemmän niin pumppaa maitoa jääkaappiin ja syöttää sillä. Mies toi mulle tänään lempisidukkaa ja ajattelin kyllä sen yhden illalla maistaa ilman omantunnon tuskia. On tässä sen verran kärsitty :whistle:
 
Mun neuvolantätianoppi joskus sanoi että jos vauva roikkuu tuntikausia tissillä niin se on sama ku että itse roikkus koko ajan jääkaapilla.. ts masu ei pääse välillä "rauhoittumaan" ja sitte voi tulla helposti ilmavaivoja ym. Eli ymmärsin et pitäis olla selkeet syömisajat ja sit se röyhtäytys tissittelyn jälkeen ennen unia (mutta miten tämä käytännössä tehdään niin kerron sit kun on omaa kokemusta, saa kyllä anoppi kertoa konstit!) :)
 
  • Tykkää
Reactions: Omena85
tipetsu juurikin sit pitää olla muutaman tunnin väli imetyksessä jos nauttii alkoo,entiä tasan onx pari tuntii vai kauan,ja älä siitä tunne nyt mitn.huonoa omatuntoa....

Mä oon itse ollut aika bilettäjä tyttöjenkin syntymien jälk,ja tytöt onkin ollut jo mun äidin valvonnassa n.1kk iässä,kun on tullut siemailtua alkoo..nyt en o vielä maistanut tippaakaan,ja yritän olla ottamattakaan ja lähtemättä mihkään,kunnes vaavi vähän kasvanut. tai omaan äitiini ja sen hoito taitoihin kyllä luotan täysin. mutta siis menot ja ottamiset on aina rajoittuneet viikonloppuihin,ja muutamaan otteeseen kuussa,mut enää ei ole edes kiinnostusta niin paljoa,ku kaksi hyvää ystäväänikin on raskaana,ja ikääkin tullut lisää.

nyt on sitten kummit löytyneet,ja olivat heti innoissaan,ainakin mun hyvä ystävä,joka on juuri itsekin raskaana.
Nimikin taitaa olla valmiina;) ristiäiset onkin sit parin viikon päästä.

paljon onnea taas uusille vauvansa saaneille!:flower:
PTT ja Vili 3vko
 
Imetysneuvot vaikuttaa olevan kyllä tosi moninaisia... Jos puhutaan vauvan tahtisesta imetyksestä ei siinä kelloja sillon katsella. Tarkistakaa vauvojen imuote, että ärsyttää varmasti oikealla tavalla rintaa. Kannatta tutkailla omia rintoja onko ne pinkeät/löysät ja mitä se sitte tarkoittaa. Ite imetän ja poika saa suihkutissejä täällä suuhunsa. Kakka oli vetelää ja ilmaa tuli kunnes tajusin, että takamaitoa ei pinkeistiä rinnoista irtoa. Nyt imetän 2-3x rinta jotta saan maidontulon vähentymään. on tasaantunut pinkeys ja vauvan kakka ei ole vetistä enään vaan ryynimäistä..
kannattaa lueskella imetystuki-sivustoja ja hiukan epäillä noita neuvolatätien neuvoja eikä ihan heti ottaa sitä totuutena. Meidän kesäkuisissa löytyy kanssa hyviä neuvoja ollaan tuolla vauva 0-12kk sivulla kirjottelemassa..

Sandrastiina ja poika 2vko 4pvä

Ja ettei totuus unohtuisi niin lisään, että iltaisin kun rinnat löysät ja täynnä takamaitoa jota tarttis imutella saadakseen kunnolla saa poina rintaraivareita kun ei maitoa sitten tule vaan vuolaana virtana. 2-3 tuntia noin klo 21-23/24on syömistä-huutoa-syömistä-nukahtelua-miehen kanssa seurustelua ja hän sylittelee kun mun sylissä maidontuoksu saa vaan raivon partaalle..huutavan lapsen suuhun tungen vaan löysää tissiä ja noin puolen tunnin välein vaihdan.. Kyse ei ole siis siitä, että maitoa ei tulisi. Jos nyt alkaison antamaan tuttipullosta pumpattua maitoa tottuisi tämä ukko ihan varmaan siihen ja rintaraivarit lopettaisi tissin syönnin iltaisin kokonaan... Oon päättäny sitkeesti puskea eteenpäin vaikka väsyttää ja harmittaa iltaisin moinen ja tuttia toinen ei huoli joten huvikseen ei siis tissiä lutkuta. Tutista saa vielä karseemman raivarin... mun neuvolatäti on syöttäny viimeisen 3 lapsensa lapsen tahtisesti ja sanoi sen imetyksen onnistuneen parhaiten ja psyykannu mua todella hyvin tähän tissi lapsen suussaon nyt elämänimuutaman viikon ajan...
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä