Heinäkuun Hellemasut 2012 **HEINÄKUUSSA** Meidän kuu!! **

Maanu: eihän se oo epäonnistunut homma kun olet saanut ihanan vauvan. Tietenkin jos itse saisi päättää niin synnytys menisi oppikirjojen mukaan, mutta kun se ei mene niin. Parempi ois varmaan sunkin jutella siitä jonkun kanssa ettei sulle jää tunnetta et se epäonnistui, koska niin ei käyny. Vauvan sait maailmaan ja se on pääasia!

Tipetsu: Älä suotta syytä itseäsi, vahinkoja sattuu ja se tuskin tulee olemaan viiminen kerta....itse jätin vasta 3v sormet autonoven väliin kun huomasin liian myöhään et oli tunkenu sormensa saranapuolelle, ehdin olla laittamatta ovea kokonaan kiinni, mutta jäihän siihen jälki ja itkettiin molemmat minä ja lapsi...
 
Taas on syntynyt tosi monta uutta vauvaa, onnea kovasti kaikille! :heart: Ihanaa kun jaksatte kirjoittaa noita synnytystarinoita, niitä on ihana lukea. :heart:

Oma olo ollut koko viikon kummallinen; päätä särkee, väsyttää, oksettaa, maha ihan sekaisin mutta kakka ihan kovalla, maha välillä ihan kipeä kuin mahataudissa... Onko nämä sitten niitä valmistavia "oireita?" Alhaalla tuntuu myös ajoittain painetta, sisäreidet on välillä ihan tulessa ja selkä todella kipeä. Joitain pieniä supistuksiakin on ollut. VALI VALI VALI VALI VALI!! :D :D :D Ja siis en valita, jos tosiaan enteilevät synnytystä, mutta jos tämä jatkuu vielä monta viikkoa niin saattaa olla että loppuu voimat...

Huomenna olisi kaverin häät. Ihan kivaa mennä, mutta hirvittää jo valmiiksi kuinka selkä kestää istumisen.

Tipetsu: Yksi tuttavani tiputti vahingossa lapsensa pää edelle lattialle. Lapsi huusi kuin syötävä ja niin huusi tuttunikin. Mitään vaurioita ei kuitenkaan jäänyt, kuhmu vain joka katosi ajan kanssa. Kyllä nuo lapset on aika kestäviksi tehty, jos miettii sitäkin kuinka niitä sieltä masusta tai kanavasta "revitään". Mutta tottakai tuollaista pelästyy ja menee paniikkiin.

MiNi87 ja Hippu 38+3
 
Onnea kaikille vauvansa maailmaan saaneille! :heart:

Ja kovasti peukkuja niille, jotka ovat osastolla tai odottelevat vielä kotona synnytyksen alkamista! :)

Meillä oli tänään 1kk neuvola. Aukile oli siisti, napa ok, kivekset olivat vähän turvonneet, yhtään ei vielä kannatellut päätään ja pukluttelua käski seurata ja mennä lääkäriin, jos tuntuu tulevan epänormaalin paljon..

Painoa oli 3580g (syntymäpaino 3350g, 6vrk ikäisenä 3160g)
Pituus 51,5cm (syntymäpituus 51cm)
Pää 35,9cm (syntymä 33cm)

Pituudesta ei kuitenkaan th ollut vielä huolissaan, kun sanoi, että helposti tulee tuossa iässä virheitä mittauksissa.. Pituus oli nyt siis laskenut käyrien mukaan.. Toivottavasti on tosiaan virhe, eikä vauvalla ois mitään ongelmia tuon pituuden kanssa..

Ristiäiset on meillä 12.8., mutta nimi ja kummit puuttuu... onneksi ei vielä ainakaan mitään hätää :D Mies haluaisi pojalle nimeksi Leevi tai Lassi, mikä on mun mielestä huvittavaa, kun tulee niin sarjikset mieleen... Totesin sitten hänelle, että Leevi ehkä sillä ehdolla, ettei seuraavasta tule Lassia :LOL:

Jebbis ja minimies 1kk
 
Tipetsu: Tuli tuosta MiNi87:n kirjoituksesta mieleen että minun sisko tippui hoitopöydältä pienenä, äitini käänsi selkänsä hetkeksi ja jotenkin siskoni onnistui itsensä vetkuttamaan pöydältä alas. (Muistaakseni hän osasi jo kääntyä mahalleen tuolloin... en ole ihan varma). Äiti pelästyi tietysti ihan kamalasti ja sairaalassa kävivät näytillä mutta ei siskolle mitään sen kummempaa tapahtunut kuin kuhmu päähän. Säikäyttäähän nuo kyllä varmasti aivan kamalasti, pieni kun ei osaa kertoakaan minne koskee. Mutta tosiaan on nuo aika sissejä nuo pienet vauvat. :)

Ullis82: Kiitos kirjoituksestasi! Tuli itselle vähän parempi mieli että ei sitä näidenkään tunteiden kanssa itsekseen olla. Tiesin kyllä että tämmöinen itkuisuuskausi voi ja todennäköisesti iskee mutta silti se mukamas tuli ihan "kulman takaa".

Täällä myös hikoillaan öisin kuin pieni sika! Siis se on jotain aivan kamalaa, lakanat on tosiaan ihan märkänä ja niska limassa. Kauanhan tätä lystiä kestää? :D

Safir: Tuossa vähän infoa nimiäisiä varten. :) Nimenantojuhla eli nimi
Käsittääkseni lapselle pitää nimi antaa viimeistään 3kk ikäisenä, korjatkaa jos olen väärässä.

Täällä ei ollaan toistaiseksi vaippoina käytetty noita Liberon 1 koon vaippoja, joskin mies oli näköjään ostanut Pampersia nyt. Saas nähdä onko niissä mun mielestä eroja. :D

Vieraita ottaisin itseasiassa mielelläni vastaan mutta kun huonosti kerkeevät kyläillä. :( Ensimmäisinä päivinä ois ollut hulinaa vaikka kuinka, silloin piti vähän toppuutella mutta nyt kun mies on tosiaan taas töissä ja itse olen päivät itsekseni kotona niin olisi kiva saada välistä vähän aikuista seuraa mutta ei. Ymmärrän kyllä että ihmisillä on paljo kiireitä ja esim. omat vanhemmat ja sisarukset kyllä tulisivat kun vain ehtisivät, se huono puoli siinä on että on iso suku, vanhemmatkaan kun ei kerkeä samalla tavalla keskittymään vain yhteen lapseen kun meitä on neljä niin huomio ja menot on pakko jakaa. :) Äiti mulle joskus vitsinä sanoikin että tee vaan yksi lapsi ja nauti siitä, ei tartte revetä joka paikkaan ja stressata neljän lapsen perään. :D

Omena ja Pikku-ukko
 
Vaipoista vielä.. Meillä on ollut nyt kokeilussa Liberot, Pampersit ja Muumit ja ite oon ehkä eniten tykännyt vauvalla Liberoista... Ne Pampersit oli meidän ruikkujalalla liian isot jaloista, vaikka painon mukaan oikeat ja selästä olivat melko lyhyet, niin helposti tuli pissat / kakat reisille... Muumit on myös ihan ookoo :)
 
Vaipoista, kahdella edellisellä lapsella ollut pampersit käytössä. Nyt ostin pienen paketin pamperseja valmiiks, saa sitten nähdä kuinka tämän kanssa aikoinaan käy. Meille ei noille kahdelle oo edes sopinu mitkään muut vaipat ku niistä tullut ihottumaa, esikoiselle tais muumit jossain välissä sopia ja lopuks tais olla liberoja. Mut neidille ei oo sopinut muut kuin nuo pampersit.

( . ) täällä kans tuntuu et ekan kerran on tullut eilen ja edellispäivänä (niin ja sit silloin joku päivä olis sitä veristä vuotoa vähän) ennakoivia supistuksia, aiemmin oon lähtenyt ekojen supistusten jälkeen muutaman tunnin päästä sairaalaan päin, toki silloin ne ovat voimistuneet. Eilen tuli muutama vähän napakampi supistus (tai ainakin oletan niin). Lisäks mulla on koko ajan ihan veto pois, no kai tää tästä:)

Maijamehi ja katkarapu rv 40+1
 
Tervehdys,

Onnittelut kaikille vauvatuneille!

Täällä poksui 39+0. Viime yönä supisti, mutta nukahdin sitten, joten ei mikään kiire ainakaan vielä kaverilla ole. Muistan ajatelleeni siinä vaiheessa kun supisti, etten minä nyt vielä haluakaan synnyttämään, etten halua, että esikoinen joudutaan sängystä herättämään anopin hakureissulle, ei kiitos keskellä yötä. Saas nähdä, kuinka sitten käy. Tosin en usko, että mitään tapahtuu ennen keskiviikon ä-polia.

Itkuisuus synnytyksen jälkeen. Muistan esikoisen ajalta sen, että hyvä kun pystyi puhelimessa päivää sanomaan, kun jo itketti ja kaikki itketti. Sitä taas odotellessa.

Ihanaa, kun mies on ollut lomalla tässä viikon päivät ja on vielä 6 viikkoa edessä. Muuten varmaan hajoaisi pää täällä, mutta nyt pääsee tekemään ja touhuamaan esikoisen kanssa, kun mies pystyy perässä menemään. Ja jei, me saatiin esikoisen huoneen ikuisuusremppa valmiiksi. Tänään on listan laitot ja huomenna siivous + kalusteiden kasaus ja tavaroiden vieminen paikoilleen. Vähänkö olen innoissani!
 
Kiitos vaan kaikille jotka olette lohdun sanoja mulle antanut..

Tyttö voi ihan hyvin,pieni nirhauma otsan ihossakin alkaa olla poissa jo. Tyttö ei sen kummemmin reagoi jos otsaa koskettaa eli ei varmaankaan ole kipeä..?
Säikäytti kyllä kovasti ja paha mieli on vieläkin :(
Mutta jospa tyttö ei pahalla muistele,en tarkoittanut mitään tommosta tapahtuvan..:ashamed:


Painosta
olette puhunut. Mulle tuli raskausaikana 12kg ja alkuun tippuikin vauhdilla. Toki Kys:lle jäi n. 4kg ja 3kg on tippunut kotiuduttua,mutta nyt kummasti jämähtänyt 60kg ja 5kg on tarkotus saada pois eli haluan takaisin painoon joka oli ennen raskautta. Mua vaan ällöttää tuo maha joka melkosen löllerö ja eilen huomasin että takapuolessa ja takareisissä/lantiolla on raskausarvet lisääntyneet..? Miks hitossa? Oon tytön kanssa vaunuillu kovasti ympäri kyliä ja kävellyt oikeasti niin kovasti kun pääsen,mutta miks tu p*rse silti lisää repeilee?! :headwall: Tilasin netanttilasta reebokin easytone-lenkkarit. Siis ne joissa on pohjissa ne ns. tasapaino-pallerot..:) Ihan kivasti otti pohkeisiin,mutta reisissä ei kyllä tuntunut.. Saapa nähä onko hintansa väärti hankinta..:rolleyes: Aion syksymmällä ruveta zumbailee ;)

Kertokaa hyviä kuntoilu/kiinteytys/raskausarpiin vinkkejä?

Vaipoista Täällä aloteltiin liberoilla,mutta jostain syystä päädyin pamperseihin. Syytä en osaa sanoo,eli en nyt oikeesti keksi mitään eroja niissä. Ehkä siksi kun niihin pamperseihin tottu sairaalassa. Ja 1 koko vielä käytössä,porukat toi 2 jotenka niillä sit kokeillaan kohta. Mitä eroo noissa pampersin 1 ja 2 on? Koko 1 on 2-5kg ja 2 on 3-6kg..?

Väsymystä riittää..Ihan kauheeta miten onkaan poikki |O Tyttö kuitenkin nukkuu yöt ihan hyvin,toki herää syömään n. 2h välein. Hän kuitenkin nukkuu yöt meidän sängyssä,en saa asettumaan laatikkoon pinnikseen vaikka päivällä siinä nukkuukin.
Tekis mieli saada neiti senkin takia sänkyyn että vois miehen kanssa olla lähekkäin edes sillon kun päivät menee tyttö kainalossa kuitenkin. Ei sillä ettenkö haluais ollakin vauvan kanssa,mutta miestäkin haluaisin..;) Siinäpä aasinsilta jälkivuotoon. Musta jo näytti että ollu nyt reilun viikon verran poissa ja kirkasta/valkosta vuotoo tullu sen jälkeen. Äsken lenkin jälkeen pyyhkiessä näytti että ois ihan miniministi jotain sävyä ollu paprussa?! Ei kai se nyt uudestaan tule?


Tyttö kutsuu..


Jaksuja kaikille mammoille!


Tipetsu ja Käpy
 
Käytiin pojun kanssa tänään neuvolassa. Kaikki oli hyvin, päätä kannattelee jo mahalleen ollessaan niin kovin, että neuvolatäti kielsi jättämästä yhtään yksin, kun tuolla voimalla voi kuulemma hyvinkin kierähtää johonkin suuntaan ja tippua... Syntymäpainohan meillä oli 3460g, sairaalasta lähtiessä paino 3300g ja tänään painoa oli jo 3650g :O Neuvolatäti totesi, että tämä poika on todellakin ollut ruoka-aikaan kotona :D Kaikki oli siis pojalla todella hyvin, seuraava neuvola onkin sitten parin viikon päästä.
Ristiäispäivä on päätetty ja kummit valittu ja kysytty :) Nimi on vielä hakusessa, mutta onneksi tässä on vielä kolmisen viikkoa aikaa miettiä nimeä.
Yöhikoilua on täälläkin, välillä on yöt ihan tuskaa kun pyörii vaan hikisenä... Ja myös päivisin huomaa, että hikoilen huomattavasti enemmän kuin normaalisti. Oisko ne ne hormoonit... :)

SweetDream ja poju 1 vk ja 5 vrk
 
neuvolakäynti takana ja kaikki arvot oli hyvin. Sydänääniä kuunnellessa terkkari huolestui ja kahteenotteeseen kuunneltiin ja vauvan syke oli 170-180 välillä kokoajan.
Hän soitti sitten sairaalaan ja kertoi sykkeistä sekä noista muistakin oireista mitä mulla nyt on ollu lähiaikoina. valopilkkuja ja turvotusta sekä lievää verenpaineiden nousua... sekä kutinaa käsissä ja jaloissa.
Noh sairaalaan tuli lähete ja samointein sinne lähdin sitten. Oli käyrillä ja 5min välein mittas kone verenpainetta -> kaikki onneks oikein mallikkaita. vauvakin oli rauhottunut :) sitten pääsin lääkärille joka ultrasi ja tuumasi että täälähän istutaan mahassa :( vauva oli siis kääntynyt eilisen aikana :O enkä oo huomannu mitään...
Lääkäri sai helposti vauvan käännettyä ja nyt taas toivon mukaan ollaan oikein päin masussa eikä enää siitä käännyttäs. Ensvkolle sain kontrolliajan et käyn taas kattelees ollaanko miten päin... paikat oli melkein samoissa tiloissa kun viikko takaperin.. ulkosuu sormelle auki, sisäsuu kiinni ja kaulaa jäljellä 1-1,5cm. kaulaa oli hävinny siis pikkasen nyt :)

nyt meen ottaa lepiä pikkusen!

onona ja nelonen 38+3

elikkäs päivä mennyt neuvolassa ja sairaalassa. sattu onneks mahtava kätilö ja lääkäri.
 
Tipetsu tekevälle sattuu:). munhan pikkunen synty kun nousin seisomaan! onneksi kätilö sai kiinni:),mutta totesi vaan että on joskus käynyt että on lattialle saakka mennyt mutta mitä "tuoreempi" vauva niin tosi harvoin tapahtuu mitään kun ovat niin "pehmeitä" vielä. että jos jotain pitää tapahtua niin mahdollisimman pienenä "kannattaa" tapahtua niin pystyy korjaamaan itte vaurioita jos on tarvis:) ittellä oma kohtaista kokemusta! pikkuvauvana kolarissa olleena! jos olisin ollut vanhempi niin kuulemma olisi
käynyt hassusti.

meillä on mustasukkaisuus tunkemassa esille. esikoinen pamputtaa keskimmäistä mitä ei ole ennen tehnyt mutta pikkuiseen ei vielä ole yrittännyt mitään:) toivon mukaan se menee äkkiä ohi!

poitsu syö nukkuu ja tekee kakkaa hirveellä ähellyksellä ja huudolla siinä välissä jaksaa jo
pitkään olla hereillä ja seurailla maailman menoa!

meilläkään ei vieraita onneksi ei oikeestaan ole käynyt kun mun vanhemmat enkä laske niitä
vieraiksi kun periaatteessa naapureina asutaan ja ollaan päivittäin tekemisissä. on ihana olla
vaan omissa oloissa ja kaiken kruunaa kun on kesä ja lämmin. edelliset lapset on kummatkin
syntynny talvella niin on ollu pakko olla sisällä kovilla pakkasilla.

huisp&pasus 2vk 4pv
 
Heippa!!!

Tänään onkin sitten 13päivä perjantai...ainakaan vielä ei ole mitään sen suurempia kommelluksia sattunut jos yksiä "itkukilareita" miehelle ei lasketa... Eikös vain että voi laittaa sen hormoonien piikkiin...:kieh:
Jotenkin nyt, varsinkin tänään on ollut itkuinen olo... huoh, milloin tämä tasoittuu...

Onnittelut jälleen kaikille vauvan jo saaneille ja hurjasti tsemppiä vielä masun kanssa oleville :heart:

Täällä lähtenyt arki vauvan kanssa rullaamaan ihan kivasti...yöllä nukkuu ainakin vielä toistaiseksi hyvin...heräilee 3-5 tunnin välein syömään. Aamuisin ja iltaisin on hetkisen aikaa jo hereillä ja tarkkaavaisesti seurailee... Sylissä ollessa kovasti yrittää päätä nostaa pystyyn... Vaipan kanssa on tarkka ja siitä syntyykin hurja huuto herkästi! :D

Imettämisestä...siis en tajua miten siitä on voinnut tulla kaikkien, jopa tuntemattomienkin "ongelma"... En tykkää yhtään siitä kun kaikilla tuntuu olevan huoli paljonko minulta sitä maitoa tulee...ja muutenkin neuvoja tuntuu satelevan jos jonkin laista... eikö se nyt oe minun asiani miten lapseni ruokin!!!!!! Menikin tuossa yksi päivä "hermot" taas yhteen kyselijään ja tokaisinkin hänelle että kyllä minulta varmasti tulee enemmän maitoa kuin häneltä!!!! Ja sitten oli taas itku lähellä...

Ristiäisiä täällä vietetään 5.8... Nimi on päätetty ja kummitkin pyydetty että hyvällä mallillako jo? :whistle: En nyt ymmärrä miksi niistäkin stressaan... täytyy kai vain rauhoittua...

Kolmannen haaveilija & nuppu 2vko 1pvä
 
SEE
Onnea jälleen kaikille jotka ovat vauvansa syliin saaneet ja tsemppiä muille loppuodotukseen.

Meidän vauva-arki on lähtenyt vauvan osalta käyntiin hyvin. Tyttö on rauhallinen ja hyvin nukkuva ja syövä tapaus. Tänään neuvolassa painoa jo 2990gr (syntymäpaino 2700gr ja kotiutumispaino 2590gr) Rintamaidolla mennään ja imetys sujuu hyvin. Omalta kohalta kaikki ei ole mennyt niin hyvin. Olen toipunut sektiosta paljon hitaammin kuin kahdesta aikaisemmasta ja kaiken lisäksi mulla tulehtui toi sektiohaava jostain syvältä ja jouduin käymään sairaalassa 5 vrk ajan 3 x päivässä antibioottitipassa, nyt tiputukset ohi ja jatketaan tabletti antibiooteilla vielä viikon verran. Olen ollut hillittömän väsynyt ja kipeä haavasta. Mun alavatsa on ihan turvoksissa edelleen vaikka kaikki raskauskilotkin ( 11kg) ovat jo pois lähteneet. No päivä kerrallaan...

Isoveikat ovat innoissaan siskosta ja kovasti mukana hoitamassa.

Onona kiitos onniteluista ja joo 2 poikaa mulla oli aikaisemmin.
T:SEE + neiti 1vk 6 pvä.
 
meillä käytiin eilen jo koko perhe saunassa :) (älkää kertoko neuvolantädille) tyttö oli ammeessa lattialla ja mä kylvetin eka sitä saunan lämmössä vähän ja sit käärin pyyhkeisiin kuivatteleen ja turvakaukaloon siks aikaa kun me miehen kans saunottiin..tyttö nukahti ja nukkui aamuun asti :) liberot meillä käytössä mut pamperssejaki on kokeiltu.musta libero on meidän rimpukintulle parempi

"tilasin netanttilasta reebokin easytone-lenkkarit. Siis ne joissa on pohjissa ne ns. tasapaino-pallerot.. "
mullakin on ne..mä tilasin ne englannista vuosi sitten ja maksoin n.45€. mulla väsyy niissä nilkat ja penikat :)

meidän vaunut on jo suomessa..hitto kun ne ei liikkunu saksasta vuorokauteen mihinkään..jos olis liikkunu niin ne olis tänään tullu meille..nyt joudutaan odottamaan maanantaihin.onneks on edelleen ne matkikset ja onneks meidän kaukalo käy niihin
 
Viimeksi muokattu:
Kolmannen haaveilija: mua niin kans ärsyttää kysely imetyksestä ja maidon määrästä. Erityisesti veljen vaimo kyselee ja neuvoo joka ikisellä juttelukerralla imetyksestä, niin tuntuu, ettei enää millään jaksais, vaikka hyvää varmasti tarkoittaakin..
 
Meillä on nyt mennyt pikkumiehen kanssa iavan mahtavasti kaksi viimesintä yötä.
Toissayönä hän nukahti 24.00 ja heräs 5.30
Ja nyt tänä yönä nukhati tos 23.00 aikaan vähä yli,ja heräs niinku aamulla 6.30=)
Mut noina kahtena iltana hän onkin valvonut semmoset 4-5h putkeen,pieniä torkahtamisia saattaa välissä olla mut muuten.

Ja tnä on mökki päivä,me ollaan menossa mökille siellä pidetään yllätyssynttärit mun äiteelle kun täyttää 60v!
Toivotaan että hyvin jaksaa olla,siis vaunuissa enimmäkseen nukuteltua sit,ja kopassa saa nukkua yön.Mut mikroa mökillä ei ole,joten hella lämmityksellä tapahtuu sit maidonvalmistus,joten saisipa poika nukkua samanlailla;)
vaipoista mä käytän liberoa 2 kokoa 3-6kg,musta se on parempi kuin pampers
jebbis mulla oli myös vaihtoehtona Lassi,ja ei Leevi mutta Veeti:D
Mut taitaa unohtua nuo nimet,vielä ei ihan 100% olla päätetty,mut kerkeehän tässä ristiäisiin 2vko aikaa
isyyden tunnustus käytiin eilen tunnustamassa,ja eipä siinä mennyt kuin vartti.
 
Täällä ollaan vielä yhtenä kappaleena. Vähän välillä ärsyttää ku osa kysyy et joko la on menny ja kuinka paljon yli on jne. No se laskettu aikahan on mun käsittääkseni ainakin vaan suuntaa antava, eiköhän tää vauva synny sit kun on valmis. Niin ja eiköhän me sitten ilmoiteta kun on syntynyt:kieh:
Parina ehtoona ilmeisesti supistellut, mut niin vähän ja ihan vaan muutaman kerran et hermo menee. Miks tarvii tulla muutama supistus jotka ei sitten kuitenkaan jatku.
Isäntä jo eilen sanoi et sais vauva syntyä ku oon kuulemma todella kiukkuinen kokoajan.

Maijamehi ja katkarapu rv 40+2
 
  • Tykkää
Reactions: SiinaS
Onnea vauvautuneille!! :flower:

Itselläni ei edelleenkään muutoksia olotilassa. Kaveri tuli kyläilemään viikonlopuksi, niin ei haittaakaan nyt vaikkei juuri näinä päivinä syntyisikään (hassua nyt aatella näin :D ). Ollaan Maijamehi varmaan sun kans laitoksella pian yhtä aikaa.
Käsi on ihan järkyttävän puutunut just nyt, olin sitten missä asennossa tahansa.. ja sitten jalkoja turvottaa. Mutta jospa tässä nyt loppusuoralla olis!?

SiinaS 40+4
 
rv 40+0 jipii ;)

eilen siivosin ja hemmetti kun siitä hommasta tulin kipeäksi, koko loppuillan, yön ja aamunkin särki mielettömästi selkää ja mahaa...panadolia otin ja kaurapusseja lämmittelin mut eipä niistä paljo apua ollu. Nyt alkaa helpottaa kivut....ei siis supistellu kyllä yhtään (en ainakaan tolta jatkuvalta säryltä huomannut). Tää kyllä nyt opetti että seuraava siivouspäivä on kyllä vasta vauvan syntymän jälkeen vaikka siihen menis yli 2 vkoa tai sit pitää siivota vähän rauhallisempaan tahtiin...mut kun mä en oo niitä ihmisiä jotka vaihtaa lakanat yhtenä päivänä, yhtenä siivoaa vessat, pyyhkii pölyt ja joku päivä moppaa...Mieluiten teen niin et yhtenä päivänä yläkerran siivous ja seuraavana alakerran...nyt kyl sellanen tunne et vois jo syntyä...mut eipä oo kyl merkkiäkään siitä...no viimistään 3 vkon päästä vauvan on pakko olla syntyny!
 
Maidon lämmitys mökillä : Tää nyt on vähän tällainen "niksi-pirkka" - juttu, mutta toimi meillä! Elikkäs paljon mökkeiltiin kun esikoinen oli pieni. Lämmittelin öisin maitopulloja kiehuvassa vedessä, sangen aikaaviepää hommaa. Jostain sitten sain tällaisen vinkin, että nukuppas sen korviketetran päällä!! No ensin tietty nauratti, mutta kokeilin sitten. Eli tein purkista mahdollisimman littanan ja otin sen sitten "hellään syleilyyn" tai tyynyn alle yöksi. Kun vauva sitten aamuyöstä heräili syömään, oli maito ruumiinlämpöistä ja hyvin upposi pienelle.

Haavereista lapsen kanssa : Kerran kolautin puolivuotiaan esikoisen pään aika lailla lujaa kerrossängyn yläsängyn pohjaan. Olin syöttämässä häntä siinä alasängyssä ja nostamassa ylös röyhtäyttämään niin kopsahti oikein mojovasti pää siihen "kattoon". Huusi kuin syötävä. Ja nukkui sen jälkeen yli 3 tunnin päiväunet (mikä oli tuplasti enemmän kuin koskaan), minä vahtasin vieressä että hengittääkö.
Toinen juttu kävi nyt keväällä, kun oltiin lähdössä pojan kanssa päiväkodista kotiin. Oltiin eteisessä pukemassa kenkiä ja mie rupesin vetämään väliovea siinä samalla kiinni. Ihmettelin vielä, että miten se nyt hannaa vastaan noin ja vedin vähän lujempaa vielä. Vierestä alkoi sitten ihan hirveä huuto ja tajusin, että pojalla oli 3 sormea siellä oven välissä saranapuolella. Itkettiin siinä sitten molemmat. Olivat pitkään turvoksissa ja aristi niitä. Onneksi selvittiin kuitenkin itkuilla ja säikähdyksellä. Eli Tipetsu, sattuuhan noita!!

Ullis ja Juniori 41+1
 
Täällä tänään kotiuduttu. Huomenna vasta normaalisti olisin pääsyt mutta en noina kolmena yönä sairaalassa saanut yhtään nukuttua niin toivoin et pääsen jo tänään. Kaikki oli lääkärntarkastuksessa vauvalla hyvin ja mun haava alapäässä on parantunu kuulemma tosi hyvin ja kohtukin tuntuu jo tosi hyvältä. Ja kun imetyskin vielä sujuu niin ei kyllä ollut edes syytä jäädä enää osastolle.

Synnytyskertomusta:

Oli siis ke aamuna äpkl-aika 8.30 ja oltiin miehen kanssa ihan varmoja että ei tule vielä käynnistystä. No toisin kävi ja lääkäri päätti mun vaivojen takia käynnistää. Oltiin molemmat ihan paniikissa että nytkö se sit tulee. Mut laitettiin käyrille hetkeksi ja alko niin jännittämään että meni maha ihan sekasin :D Siinä samalla laitettiin eka cytotec kohdunkaulalle ja siirryttiin osastolle. Mies lähti hakemaan tavaroita ja viemään koiraa hoitoon. Miehellä kesti pari tuntia ja kun saapui sairaalaan mulla oli alkanut jo pienet supistukset. Käveleskeltiin tunnin ajan ja koko ajan kivut voimistu. 15.00 mulla alko sit kunnon supistukset ja ne veti mut ihan kipsiin. Niitä tuli heti 1-2 min välein ja aina supistuksen aikana tärisin vaan enkä pystyny kunnolla hengittää. Tein siis ihan väärin, kun pitäs just hengitellä :D 18.00 mentiin sit kylpyyn, joka ei auttanu mitään. Sen jälkeen sain kipupiikin, joka ei myöskään hirveesti helpannu. 20.00 siirryttiin synnytyssaliin. Olin 2 cm auki ja sain ilokaasua. Se helppas vähän, mut teki kyllä tiukkaa supistuksen kohalla sitä hengitellä. Parin tunnin päästä olin 3 cm auki ja kalvot puhkastiin. Melko pian tuli lääkäri ja muistaakseni noin 23.00 sain epiduraalin. Se vei kivun mahalta mutta jätti silti paineen tunteen alapäähän. Sitä siinä valittelin hetken päästä ja kätilö kokeili paikat ja totesi, että ei ihme jos tuntuu painetta, kun olen 8 cm auki. Aukesin siis 1,5 tunnissa kolmesta sentista kahdeksaan. Siinä sitten alkoi jo pelottaa ja paineen tunne vaan paheni. 00.30 olin täysin auki ja sain alkaa ponnistelemaan. Aluksi kyljellään hiljalleen, kun itsestä siltä tuntui. 01.10 siirryttiin kunnolliseen puoli-istuvaan ponnistusasentoon ja aloitettiin kunnon puskeminen. Mua pelotti ihan hirveesti. Aluksi sen takia himmailinkin ja tärisin. Mutta sitten päätin, että mitä paremmin ponnistan niin sitä nopeammin on vauva maailmassa. Ponnistelin niin, että päässä tuntui ja 16 minuutin ponnistelun jälkeen vauva oli maailmassa! Olin niin onnellinen, että synnytys oli ohi, että en edes itkenyt vaan pikemminkin nauroin :D Sain vauvan heti rinnalle ja parin tunnin päästä siirryttiin osastolle.

Synnytys meni siis hyvin. Ei tullut mutkia matkaan ja peloista huolimatta mahtui tosi hyvin tulemaan. Repesin hiukan, mutta ei mitään kamalaa. Vessassakin pystyy hyvin käymään. Vaikka synnytys meni hyvin oli se silti tosi kova koettelemus. Tiheät ja tosi kipeät supistukset oli ihan tuskaa. En kyllä muutamaan vuoteen ole ainakaan menossa takaisin :D

Maito nousee mulla hyvin ja jäppinen on kova imemään. Hän on myös aika rauhallinen. Ei itke juuri lainkaan vaan ennemminkin ynisee.

Toivottavasti muutkin saa pian oman nyytin kainaloon! On se vaan niin huikea tunne nähdä oma lapsi <3


Noola ja Jäppinen 2vrk
 
Onnea vauvan saaneille!

Oman vauvani sain vihdoin eilen kotiin.:heart: Kyllä tuntui viikko pitkältä ajalta olla erossa pienestä. Meidän tyttö joutui siis vauvojen teho ja seurantaosastolle heti synnyttyään ja minä tietenkin eri osastolle sektion jälkeen. Viikon joutui tyttö olemaan osastolla, ensin sokeritipassa ja sitten kahteen otteeseen sinivalohoidossa.Kävin imettämässä ja hoitamassa osastolla, mutta eihän se sama asia ole.

Tänään käytiin sitten kontrolloimassa niitä bil-arvoja ja ne olivat taas nousussa! Todella ahdistava ajatus, jos pitää vielä viedä tyttö osastolle. Huomenna pitää taas mennä oysin lasten päivystykseen kontrolliin. Voi kun ne arvot jo laskisivat. Painoakin kontrolloidaan, mutta se ei niin pelota, kun vauva syö kuitenkin ihan hyvin. Mutta koska paino tippui yli 10% synnytyksen jälkeen, sitä pitää tarkkailla.

Imetys on käynnistynyt melko hyvin, vaikka maito nousi myöhään ( 4 päivää sektiosta) ja olen onnistunut lisäämään maidon määrää, ja vähentämään lisämaitoa. Yöt menee jo omilla maidoilla, päivisin nälättää niin vähän väliä, ettei maidontuotanto pysty vielä vastaamaan siihen. Nyt en aio siitä tosin mitään komplekseja kehittää. Esikoisen aikaan imetys takkusi ja mieliharmi oli valtava. Nyt en ota paineita.

Tsemppiä vielä odottaville!

T. Mami ja tyttö 1vk 2pvä
 
Pepi Sama tunne täällä. Mulla on tiistaina neuvola ja torstaina sairaalaan! Tää olo ja nää yöt joita ei voi nukkua! Kaikki on päin persettä. Kämppäki kaameessa kunnossa ku mä en jaksa siivota! :D

Mulla on se yliaikaisuus juttu nii voiko ne sinä päivänä käynnistää? Huudan raivosta jos ei käynnistä!

PDA ja maha 40+2
 

Yhteistyössä