Heinäkuun Hellemasut 2012 **KESÄKUUSSA**

Oma iso napani Eilisten juhlien kiitoksena, 5h30minuuttia, kivikova maha. Kamala tunne kun kokoajan kovottelee. Tänään sitten tullut sellaisia jänniä "vähän tuntuu ikävälle ylävatsalla" kovoja (tekisi mieli huhuilla tuonne alakertaan, että mitä-häh tapahtuuko siellä siis jotain, voisko mulla tosiaan pehmentyä paikat??). Esikoista vielä pakotti koko viime yön jalkoja, kun kovasti sukulaispoikamme kanssa juoksenteli koko viikolopun, mä olen sitten kun nukkuneen rukous nykyään kokoajan.

Muiden kommentit meillä oma perhe onneksi on jaksanut olla vaan oikeastaan ihania masua kohtaan, mutta nää "herran jumala montaa odotat" on mullekin aivan liian tuttuja, samoin kun "kuinka meinaat helteillä jaksaa, onpa aika sinulla olla raskaana, onneksi nyt on viileää"- OIKEESTI???? ESIKOINEN SYNTYI -09 heinäkuussa, ulkona oli varmaan +35 koko hemmetin kesän ja ihan hyvin jaksoin raskaana olla, olihan se kuuma, mutta kävin suihkussa, uimassa, kuljin vähissä vaatteissa, join kylmää ja lekottelin.
Pahin kommentti mikä mua on tavallaan loukannut oli yhdeltä työkaverilta kun törmättiin apteekissa. katsoi mua pitkin nenän vartta ja totesi silmät pyöreinä "ethän sinä ole edes lihonut YHTÄÄN!".. Mä sitten tokaisin takaisin, että odotitteko te siellä töissä, että kun Tanja on muutenkin pyöreä ja ylipainoinen niin raskausaikana se sitten painaa kaksikertaa enemmän. Ja tämä työkaveri meni aivan vaikeaksi, joten kyllä sitähän ne oli odottaneet. Hah, sanon minä siinäpä niille!

Kutina, näkäköhäiriöt, turvotus ja puutumiset Täälläkin kutisee, totesin johtuvan osakseen turvotuksista, kun iho venyy toki se kutisee :) Näköhäiriöitä on ollut, mutta ei hepatoosia ole, johtunee siis matalista hb arvoista ja huippailuista. Turvotus: Vaivaa ihan miten sattuu, varsinkin salmiakin mätön jälkeen ;) Puutumiset: Tähän on ihan fysiologiset syyt :) Vatsa painaa valtahermoja ja vetää muutamia selässäoleviakin hermoja ja lihaksia sillalailla, että saattaa tulla mitä omituisempia puutumisia ja esim. odottavilla äideillä se rannekanavanoireyhtymä.. Mulla sormet tällä hetkellä turvoksissa ja puuduksissa.

Tipetsu pyydä päästä verikokeisiin, oman mielenrauhasi takia.

Mini87 Kyllä meillä on välillä lupa retkahdella, ja tosiaan, kun syö "järkevästi" ei sokerit pienistä herkutteluista ole moksikaan!

Tanja ja kekkonen huomenna rv 35+0 (mihikkä tää aika ihan oikeesti valuu??)
 
supisteluista täällä ei ole tietoakaan...maha väliin kovettuu mut eipä sitä niinkään huomioi edes. Joten uskon ja toivon et synnytys lähtiskin vesien tulolla;)

vieraista eipä meilläkään juuri ketään sukulaisia käy,muutakuin lasten synttäreillä,ja jos kutsutaan. Ja kaikki sukulaiset asuukin aika lähellä alle 80km säteellä.
ja porukkani on tosi läheisiä meille,he auttaa kyl kun vaan pyytää,ja aina ei tartte edes pyytää,siitä suuri kiitos heille! äitini onkin jo valmistautunut tilanteeseen et jos yöllä tulee lähtö niin se on kyl valmiudessa,tai sit jos keretään muksut heittämään porukoille ennen sairaalaan menoa. who knows!

Mut oltiinpa tuossa käymässä päivällä miehen isän ja vaimon luona,ja joo tuli syötyä siellä,en mitannut ennen tai jälk.arvoa,mut sit oli kahveet ja söin raparperipiirkan palasen ison,ja papi mokkaleivosta,vähän samantapaista..sokerit mittasin tunnin kuluttua ja kappas olikin vain 5.7=)

Tuli levättyä siellä kun ruoka meni niin jäseniin,ja nyt olisi intoa täynnä alkaa siivoomaan..uskaltaisko käydä hakkaan maton? meil ei ookaan kun eteisessä ja olkkarissa matto ja muksuilla omissa huoneissaan.
 
  • Tykkää
Reactions: MiNi87
Ja vielä noista vierailijoista: meilläkin sukulaiset asuvat alle 100 km:n säteellä, joten eivät varmaan siksikään ole tuppautumassa yökylään. Ja kovasti, lähinnä mummot, ovat meitä auttaneet, joten saan olla heille suuressa kiitollisuuden velassa lasten hoidosta ja muusta. Varsinkin omalle äidilleni <3
 
Täällä päänsärky vaan jatkuu, ollut nyt muutaman päivän. Mietin, että pitäisiköhän sitä ottaa neuvolaan huomenna yhteyttä vai odottelisiko sinne keskiviikkoon asti, kun on muutenkin neuvolaan aika. Toivon nyt vaan, että johtuisi näistä mun niska- ja hartiajumeista.
 
tulinpahan vaan poksumaan :) 36+0!!! joku ihme iski ja imuroin koko talon..juu ajoitus ehkä vähän outo..klo 2-3 yöllä mutta kun ei saa unta monestakaan syystä(nippailut mahassa, vauveli monottaa alas ja ylös ja sivulle, flunssa) ja ärsyttää noi villakoiruudet jotka puskee sängyn alta esiin ja lisäks mun hiuksia joka paikassa.

huomenna on sit perhevalmennuksen viimeinen osuus eli synnytysvalmennus.mies lupas jopa lähteä mukaan kun sanoin että se on sillekin ihan hyväks vähän kuulla että miten tukea sit kun ollaan synnärillä..se ei oo ollut vielä kertaakaan mun kans niissä kokoontumisissa..monella on ollut siellä ukot mukana..yleensä mä ja yks toinen nainen ollaan oltu yksin(olis ehkä tehny mieli ripustaa kaulaan lappu et olen naimisissa ja minulla on mies olemassa) mut ei oo mun vika et mies ei ikinä töiltään ehdi kun ne alkaa jo neljältä.muutenki noi kaikki sairaalaantutustumiset yms on ihan perseaikoihin kuneihän niihin kukaan ehdi jos ei ole jo lomalla.
huomenna saattaa tulla jo se nextiltä tilattu pakettikin ja pääsen sitten ehkä kasailemaan sitä isukin pakkausta.ei siitä iso tule mutta kunhan jotain pientä sinne laitan.mulla on muutama sellanen mute button tutti niin laitan yhden sellasen sinne ja sit kumihanskat ja sen pyykkipojan ja talouspaperirullan ja jos konjakki- tai viskipullon sinne ostan ja jos jostain löytyis vielä vaikka joku isi-aiheinen kuolalappu tms. :)
 
huomenta kaikille!!

mulle isomaha kommentteja ei onneksi oo tullut oikeestaan yhtään :). just yks tuttu kehui oikeen kuinka oon laihtunnut kun kävelin vastaan. mut kun käännyin et maha näkyi niin hyvä ettei pyörtynny :) toinen tuttu kyseli kesä menoja niin sanoin että äitiyslomaa viettelen niin kommentti oli ju******a mul on tainnu mennä jotain hutiin!!! :) ei mulla oo kun valtava pallo mahassa takaa päin ei näy mitään.

vierailioista meillä asuu kaikki muut paitsi mun vanhemmat kaukana et jos tänne suuntaan viittivät tulla niin onneksi voivat olla vanhemmilla. mulla on onneksi ihanat vanhemmat voin aina kipata lapset niille hoitoon jos tarvii. isä just yks päivä totes et mitäköhän me tehtäis ilman näit mun lapsia et tylsää varmaan olis! mut toisaalta mun vanhin sisko meinas kun kuuli kolmosesta että käytän vain vanhempien rahoja ja käytän hyväks niitä! pelkää raukka et jää ilman perintöä :) vaik ei oo mitään perittävääkään ainakaan kovin paljoa.

pikkuhiljaa on kassiakin alkannut kasata ainakin mielessä :) ei tässä ole kuin muutama viikko aikaa enään et pitää alkaa tekemään jotain asian hyväks! periatteessa kaikki on valmista paitsi korviketta pitää varmuuden vuoksi ostaa ja tietty pikku vaippoja. mutta eiköhän tässä ehdi vielä.

huisp& pasus 35+3
 
Jospa saisi kirjoiteltua pitkästä aikaa... :)

On tullut kuultua isomahakommentteja kyllä ihan tarpeeksi. Juuri näitä samaisia "ootko varma, että on vain yksi tulossa?" ja "joko se syntyy". Itsellä muuten hormonit pysyneet aika hyvin aisoissa, mutta näitä kuunnellessa on kyllä savu noussut korvista. Pidän kuitenkin itse mahaani ihan siedettävän kokoisena ja suht helpponakin. SF keskikäyrällä ja vauva rt:ssä.

Sairaalakassiin olen miettinyt eväiksi myslipatukoita ja pillimehuja. Niitä sitten voi mieskin vedellä jos ei keretä muita eväitä hänelle hakea. Ja piti muuten siitä sanoa, että mulla sairaalakassiin-lista tässä tietokoneen työpöydällä myös siksi, että mies pystyy hätätilanteessa siitä katsomaan mitä kaikkea tarttee tuoda, jos käy niin etten mitään ole kerennyt pakata/ottaa mukaan. Juuri siitä hänelle mainitsin, ja oli ihan tyytyväinen, ettei tartte sitten ihmetellä että mitä sinne nyt sitten pitää tuoda. :D

Kotiintulovaatteiksi olen valinnut 50 cm ja 56 cm kokoiset bodyt, 50 cm ja 56 cm housut, ja tietty väreihin sopivat tumput, tossut ja lakin. Vielä ajattelin metsästellä jostain college/velourhaalarin (56 cm) ja ottaa varalta sellaisenkin mukaan. Jos ei sopivaa löydy, niin sitten varmaan vauvanviltti.

Olen ainakin alustavasti ajatellut, että hyvä jos kaikki lähimmät tulevat käymään sairaalassa, kun siellä ei ainakaan ketään tarvitse kestitä, ja pääsevät kuitenkin nopeasti näkemään pikkuisen. Tosin kyllä varmaan molempien perheet myös ymmärtäisivät sen etten kotona heitä alkupäivinä juurikaan kestitsisi. Äitini on varmaan ainoa, jonka kelpuutan ekoina kotiviikkona käymään, koska tiedän, että hän kyllä tulee sitten vain auttamaan siivouksissa, ruoanlaitossa ym. (Ja asuu 6 km päässä, joten pääsee onneksi kotiin yöksi. ;D) Tosin kyllä varmasti miehen kanssa niissäkin kaksinkin pärjätään. Mies on meillä muutenkin sen ruoanlaittaja. :)

(.) Koulu loppui ja äitiysloma alkoi perjantaina. Muuten ihan mukavaa, mutta ilmat saisivat kyllä olla hiukan edes kauniimmat. Jo kolme päivää sadetta ja harmautta. :/ Mieheni valmistui nyt, ja aloittaa reissuhommat tänään. On siis viikon poissa, sitten taas viikon kotona (jolloin kyllä myös käy lähempänä töissä, mutta tulee sentään kotiin yöksi). Oon jo valmiiksi tylsistynyt ja vähän ankeena asiasta, vaikka olen tietty yrittänyt kehitellä itselleni paljon tekemistä ja ihmisten näkemistä yms. Ja tietysti ajatella positiivisesti, että tällä työtahdilla joka hänellä on, hän takaa sen, että voi vauvan syntymän jälkeen jäädä meidän kanssa kuukaudeksi ihan vain kotiin. :heart:


Tässä masukuvaa eiliseltä, eli 32+6

Koittakaahan kaikki jaksella, ei ole pitkä aika tosiaan enää kun nyyttejä alkaa syleihimme ilmaantua!

-A & Pikku-A POKS 33+0!
 
Huomenta!

Taas on maanantai, ja uusi viikko lähtee käyntiin. Huomenna poksuu!! :D
Aamulla kun nousin ja menin vessaan, niin mahasta kuului ensimmäisen kerran sellainen naksahdus. Ilmeisesti sama naksahdus mistä täällä oli puhetta hetki sitten. Silloin aiemmin vaan ihmettelin, että mistä ihmeen naksahduksesta te puhutte ja nyt sitten itse koin saman. =) Se ei tuntunut miltään, naksahti vaan, siis mahassa ei päässä. :LOL:

Lähetin verensokeriarvoja äitiyspolille perjantaina, kun mielestäni mulla on nyt ollut enemmän arvot koholla, ja sitten lisäksi nälkä on koko ajan. Sieltä vastattiin, että varsinaisesti syytä insuliinin aloittamiselle ei ole, mutta jos koen koko ajan nälkää, niin sitten tulisi syödä enemmän kerralla tai useampia välipaloja. No sitten kirjoitin, että kun ongelma se, että aterioiden välit ovat usein niin lyhyitä, että ateriaa edeltävä arvo saattaa olla koholla, kun se ei ole ehtinyt laskea vielä edellisestä ruokailusta. No siihen vastattiin, että no sitten voi olla että täytyy aloittaa insuliini, mutta koita nyt ensin syödä enemmän kerralla. Se on vaan sellainen juttu, että en mä pysty syömään määräänsä enempää, ei mahaan mahdu! Ja sitten jos puoliväkisin yritän ahtaaa kauheasti ruokaa naamaan, saattaa sokerit nousta aterian jälkeen. Kiva kierre!

Mun napa on alkanut pullistua ulospäin, tosi jännittävää! :D Ollaan sitä miehen kanssa seurattu, että pullistuuko se sieltä vai kuinka käy. Ensin se levisi oikein kunnolla, niin että se oli oikein kipeäkin välillä, ja nyt siellä napakuopassa se on alkanut pullistuun ulospäin. :D

Tänään pääsen kampaajalle. Saa nähdä vaan kuinka jaksan istua. Kävin viimeksi kampaajalla joskus raskausviikolla 8, ja silloin kun blondasin niin meni päänahka rikki. Mun iho oli tosi kuiva silloin ja päänahka palo. En ole sitten uskaltanut sen jälkeen käydä, ja muutenkin olen kasvattanut hiuksiani pidemmäksi. En kyllä yhtään tiedä mitä haluan hiuksiini, uskallanko blondata vai pitäiskö vetää punaiseksi? Vai joku sekavärisotku? :D
Oletteko muut värjänneet kuinka hiuksianne raskausaikana? Värjäystähän ei suositella raskausaikana. Kysyin asiaa neuvolasta, ja siellä sanottiin, että kyllä voi värjätä kunhan ei kamalan usein. Että jos esim. normaalisti värjää 6-8 viikon välein, niin jättää raskausaikana joka toisen kerran väliin.

Vierailijoista: Saa nähdä ketä meille tunkee vai tunkeeko ketään. Miehen kanssa toivomme, että saataisiin olla rauhassa ensimmäiset päivät. Meillä kun vielä on kaksi koiraa, ja tämä ensimmäinen lapsi, niin ei yhtään tiedetä kuinka koirat reagoi. Haluamme siis rauhoittaa ensimmäiset viikot mahdollisimman hyvin, että koirat ja vauva saavat rauhassa kotiutua sekä tottua toisiinsa ja tilanteeseen. Ei siis ole tarkoitus tehdä asiasta mitään numeroa, vaan rauhoittaa tilanne niin että täällä ei ravaisin koko ajan porukkaa, kun ei meillä muutenkaan ketään käy, niin johan on arki sekaisin kaikilla, kun ensin tulee pieni käärö ja sitten vielä joka päivä kauheasti väkeä. Mutta minä aion kyllä ihan rohkeasti sanoa suoraan ihmisille, jos ei sovi tulla käymään. Niin kamala olen, mutta haluan ajatella ihan kaikkia perheenjäseniämme. Meillä asuu lähisuku tässä aika lähellä eli he kyllä ehtivät vauvaa näkemään sitten myöhemmin ja paljon.

MiNi87 ja Hippu 32+6
 
34! kyl se aika vaan näköjään kuluu vaikka aina välillä kiukuttelen et ihan hirveen kauan viä ja aika vaan matelee :)

esikoinen nyt siis kesälomalla kun koulut loppu,otin sille eilen 6v mun pikkuveljen meille kaveriks. kaikennäköstä kivaa oon meille viä tälle kuulle suunnitellu,kunhan noi ilmatkin vois olla mun suunnitelmien puolella!

vieraista me asutaan molempien koti paikkakunnalla joten ei mitään yökylä hommia tarvi onneks miettiä. meilläkin on 3 koiraa (ovat kaikki pikkusia) mut kuitenkin,uusi tilanne niillekkin,vaikken usko et ongelmia tulee niin ajattelin rauhoittaa kodin hetkeks,saa ihan rauhassa kaikki ihmetellä ja tutustua tulokkaaseen et mimmonen pakkaus tulee :)

välillä tulee niin kauheita jännityksen tunteita,ja muutenkin tunteita laidasta laitaan :) tuntuu et koko ajan vaan hullummaks menee oma nuppi mut tietty kun viimesiä viedään ja koko ajan tahtomattaan kelaa synnytystä ja ihan kaikkee mahdollista maan ja taivaan väliltä.

mulla on tullu siivoomisesta kauhee pakkomielle ja yksikin ilta itkua väänsin keittiössä kun kattelin kaappien kahvoja et onko ne nyt varmasti puhtaat ja voiko tänne tulla vauva :D huh huh! onneks sitä osaa viä nauraa itellensä.

tsemppejä myös kaikille,ei tosiaan mene enään kauaa niin saadaan työnnellä vaunuja ja pukea ne ihanuudet kaapista vauvan päälle :heart:
 
Hyvää alkanutta viikkoa!!

Vieralijoista: Meillä myös asuu sukulaiset kaikki tässä melko lähellä. Vierailijoita varmasti riittäisi mutta luulen että aika kohtuudella kuitenkin. Iso suku vaan kun on niin jos vaikka omat vanhemmat ja sisarukset tulee niin on jo talo täynnä. Itteä ei niin haittaa jos tuleevat kylään, joskin toivon että ei ihan ensimmäisinä päivinä. Sairaalaan voivat tulla käymään olettaen että oma vointi on ok. Täytyy myöntää että kun anoppi on kova hössöttämään niin hänen vierailunsa ärsyttävät jo etukäteen vaikken edes tiedä hössöttääkö silloin minkä verran. :D Sittenhän sen näkee.

Minä olen värjännyt hiuksia n. 3kk välein koko raskausajan. Vielä ois heinäkuun alussa yksi kampaaja aika, toivottavasti pääsen sinne. :D On sitten tukka kunnossa kun vaavi syntyy.

( . )
Huomenna oliskin taas neuvola, oman mielenrauhan vuoksi ajattelin minäkin kysyä tuosta kutinasta kun jalkapohjat ja vatsa välistä kutiaa. Luulen että jaloissa ainankin se on ihan turvotuksesta johtuvaa mutta eipähän tartte sitten arpoa.

Omena ja Pikku N 32+5
 
Jaahas, taas uutta viikkoa.

Mua varoiteltiin ihan neuvolassakin että vieraatkin ihmiset saattaa tulla jotain höpäjämään kasvavasta vatsasta, mutta aika hyvin olen säästynyt ylipäätään tuttujenkin mahaletkautuksilta. Anoppi tosin aina silittelee mahaa ja kertoo terveisiä pikkuiselle, on sille ensimmäinen lapsenlapsi ja varmaan sekoaa aivan totaalisesti kun syntyy :D

Eilen kasattiin pinnasänky valmiiksi, mobilenkin laitoin vaikka voi olla että joutuu sitten ottamaan pois jos unet häiriintyy. On se ensikertalaiselle outoa kun on sellainen sänky makkarissa. Nyt vaan kovasti odotellaan asukkia sinne.

Vaavi on löytänyt uusia ulottuvuuksia, aamulla huomasin sen ulottuvan jo potkimaan kylkiluihin :O Uskon että en tule asiasta olemaan niin mielissäni, sen verran tuntui epämukavalta :D

RauRau ja pörriäinen 32+0 poks!
 
Tänään alkoi minun äitiysloma :)! Ja vettä sataa kaatamalla, mut ei se nyt kamalaa ole.

Minä olen kerran värjänny raskauden aikana hiuksiani, mutta johtuu enemmänkin laiskuudesta kuin "pelosta värjätä raskauden aikana". Haaveissa olisi vielä kerran käydä parturissa ennen muksun syntymää. Eilen pohdiskelinkin, että olen koko ajan kasvattanut hiuksiani ja silti hiukset on lyhyemmät kuin viime vuonna heinäkuussa. Missä vaiheessa joku parturi onkaan klipsannu nuan paljo!?

Eilen oltiin ristiäisissä ja tuntu aivan, että oma maha valahti siellä seistessä alas :D. Sielläkin minulta kyseltiin, että koska meillä vietellään nimijuhlaa ja kun vastasin ehkä n. 3 kk:n kuluttua, niin vastaus oli "ai, teillä on niin kauan vielä". Mä en ny tiedä olisko mun pitänyt vastata tuohon kysymykseen koska vauva syntyy, kun mun mielestä tuohon ei nyt niin kauaa ole. Mä luulen, että pidetään viime hetkinä kuitenkin nimiäiset (2 kk lapsen syntymästä).

SiinaS 34+6
 
Täällä on taas NIIN masentava maanantai ku olla ja voi.. Meillä sukulaisia kylässä, ja kaikenlaista ongelmaa taas tän poppoon kans (tai ongelmat ainaki mun päässä). Tekis niin mieli itkeä ja ku itku- ja ärsytyskynnys on niin matala ettei ikinä. Koko ajan tuntuu, että jos joku kokee vääryyttä (varsinki jos ne on omia lapsia) niin itku pääsee heti. Hormonit tekee vissiin tehtäväänsä jälleen..

Mitään suurempia ongelmia ei tällä hetkellä ole. Supisteluista ei tietoakaan, eikä mistään muustakaan. Vaavin liikkeet välillä sattuu ihan tosissaan, mutta muuten kaikki ok.

Vierailuista meillä ei onneksi ole ongelmaa tämän asian kans. Mun vanhemmat tulee jossain vaiheessa (ei kylläkään ensimmäisten päivien aikana) ja on niin kovia hyysäämään, että ei kyllä odota minkäänlaista passausta. Muita ei varmaan ihan lähiaikoina oo tulossa, tulevat sitten vähän myöhemmin. Ja meidän suku on niin iso, että vauva ei oo mikään mieletön ihmetyksen aihe, että kaikki tulis heti katsomaan :D Mun ongelma on lähinnä se, että mä en osaa vaan olla. Vaikka oisin väsyny ja sattuu, niin keittiön on oltava tiptop ja muutenki kaikki kunnossa. Ja ottaa "itsetunnolle" että joku häärää mun keittiössä, ja minä vaan nukun tms. Se ei multa onnistu, vaikka parhaani oon yrittäny muuttua..

Tämmöstä tällä kertaa. Torstaina on neuvola, sitten viimeistään tuun kuulumisia kertomaan.

Ruususuu ja pikkumies 32+2
 
Uusi viikko on saatu täälläkin alulle.

Vierailijoita on meille varmasti tulee, isovanhemmat ryykäsevät paikalle kunhan päästetään, mutta ihan ensimmäisinä kotipäivinä en meille ketään huoli. Ja sairaalaan en tosiaan vierailijoita halua, kyllä sitä ehtii vauvan nähdä myöhemminkin. Ja joo, minullekin tuottaa tuskaa se, että vieraat ovat turhan omatoimisia, vaikka hyvää tarkoittavia eli inhoan toisten huseeraamista omassa keittiössäni. Myös meillä koira ja kissa joutuvat tottumaan uuteen perheenjäseneen eikä tuo meidän koiruus monesti ole pikkulapsia nähnyt. Ja kun kyseessä on 60+ kg bernhardilainen, vaikkakin rauhallinen ja leppoisa luonne, niin hiukan pitää katsella miten sen kanssa arki lähtee sujumaan.

Meille kotiutui pinnasänky eilen. Ja vähän järjestelin makkaria, jotta se saadaan sinne sijoitettuakin. Pikkuhiljaa on noita vauvan kamppeita meille keräiltävä. Ensi viikolla taidan tuoda vaunut vanhempieni luota varastosta ja samoin esikoisen vauva-ajan vaatteita. Kestovaippojakin on jossain jemmassa esiin kaivettavana.

Kampaajalle en minä ole ehtinyt, mutta aion kyllä ennen ristiäisiä käydä loppukesästä tuolle päänupille jotain tekemässä. Kampaajalle olisi kyllä ollut asiaa pitkin matkaa tässä raskauden aikanakin, mutta en ole saanut aikaiseksi varattua aikaa. Jos sitten jotain isompaa muutosta, kun seuraavan kerran sinne menen.
 
Mä täällä taas vaan lueskelen teidän kirjotuksia aikani kuluksi mutten oo saanut hetkeen ite aikaseksi kirjoittaa mitään.

Meille vois päivittää synnytyssairaalamuutoksen, vaihdettiin kättäristä naistenklinikkaan. Tämä siksi että ollaan nyt kaks kertaa jouduttu käymään päivystyksessä ja ekalla kertaa kun mentiin kättärin päivystykseen niin siirrettiin naistenklinikalle ja toisella kertaa kehotettiin suoraan menee sinne kun edelliselläkin kerralla oltiin siellä. Joten se on tullut nyt tutuksi niin mennään sitte sinne synnyttämäänkin. Mulla siis ollut kivuttomia harjoitussupistuksia, mutta ovat vähän aukoneet paikkoja ja oon sitten saanut supistuksia ehkäisevää lääkitystä ja käyriä on seurailtu, jotka on olleet onneksi koko ajan hyviä. Nyt pitää vaan ottaa rauhallisemmin että supistukset pysyy poissa ettei ennen aikojaan poitsu tule ulos. Pitkät ajat jalkeilla ja istualteen on nyt pannassa, ei kannata edes ruokakauppaan lähtee. Ainakin nyt siis viikon verran sillai ja sit voi taas kokeilla lyhyitä kävelyitä ja tunnustella omaa vointia et alkaako maha siitä kovettuun vai ei.
Tää on siis TODELLA tylsää ja paikkoja alkaa kolottaan ku pitää vaan olla paikoillaan ja maata suurin osa ajasta... Pää täs hajoo. Muutenkin oon tosi aktiivinen ja liikunnallinen ihminen niin yhtäkkiä käsketään olla aivan paikoillaan niin jes jes.. Mutta vauvan ehdoilla mennään. Tietty täs alkaa ressaamaan et nythän se painoki varmaan alkaa nousta ihan törkeesti ja lihon ihan salettiin ku ei saa mitää tehdä! Tähän mennes painoo tullut vähän yli 8kg..

Ei edes ketään voi tulla seuraksi kun kaikki kaverit töissä ja sukulaiset kaukana :( On toki yks mammakaveri, joka lupas tulla käymään joku päivä, mutta ei se tähän masispäivään nyt auta. Tulis jo mieski töistä........ plääh

Anteeksi valitukset! :saint:

jaanamaria & poju 33+3
 
Niin ja vierailijoista sen verran piti sanoa, että minä olen esittänyt miehelleni toivomuksen, että ilmoittaa omille porukoilleen, kuten minäkin omilleni, että laitokselle saa tulla vierailuajalla katsomaan vauvaa, mutta ensimmäiset päivät tai ekan viikon oltaisiin kotona ihan vaan keskenämme ja tutustuisimme uuteen perheenjäseneemme rauhassa. Me sitten ilmoitamme kun sopii tulla käymään. Miehen vanhemmat asuu vajaan 300km päässä ja oma äitini melkein 400km päässä että kummiskin meidän pitäis sit majoittaa heidät, kun kylään tulevat, joten mielummin sitten viikon jälkeen meidän kotiutumisesta vasta. Isäni asuu kyllä meitä lähellä, joten hän ainakin tulee varmaan laitoksella käymään..
 
Vierailut osastolla? Mites muissa synnytyssairaaloissa, saako isovanhemmat ym. tulla vierailulle osastolle katsomaan vastasyntynyttä? Meillä Oysissa vain puoliso ja vastasyntyneen sisarukset ovat tervetulleita.

Vierailut Meillä äitini on tulossa hoitamaan esikoista synnytyksen ja osastollaolon ajaksi ja varmaan jää sitten päiväksi pariksi ihastelemaan uutta tulokasta. Mummot ja vaarit ovat muutenkin tervetulleita, eivät nimittäin suinkaan tule passattaviksi vaan auttamaan.

Ainakin anoppi on ottanut ihan varta vasten lomansa heinäkuulle, että pääsee auttamaan tarvittaessa. Mummot ja vaarit eivät asu lähellä, mutta ovat sitäkin innokkaampia.

Olin esikoisen sektion jälkeen todella huonossa kunnossa ja ihana kälyni tuli meille varta vasten ekaksi viikoksi nostelemaan vauvaa rinnalle ym. :heart:
 
Vierailut osastolla: täällä saa puoliso ja vastasyntyneen sisarukset tulla vapaasti melkein koko päivän ajan (huoneeseen), isovanhemmille on vierailuaika on muistaakseni 17-19 ja he eivät saa tulla huoneeseen, vaan äiti ja vauva tulevat yleisiin tiloihin.

Vierailijat: Meille on tervetulleita ne, jotka eivät passausta vaadi. Saavat jäädä yöksikin. Mutta joutuvat sitten kyllä hommiinkin :D
 
TAYSsissa isä/tukihlö ja sisarukset saa vierailla ilman aikarajaa. isovanhemmille on varattu tunti illalla.ihan hyvä näin koska siellä ilmeisesti harjotellaan vauvan kanssa oloa ja kaikki tuollainen häiritsee.
anoppi on jo ilmoittanut tulevansa sitten heti katsomaan kun kotiudutaan..mä haluisin kyl etteivät ihan heti tulis mut mies varmaan sanoo että tulkoot..no siitä vaan mut mä en passaa ja yöksi ei tarvi jäädä.mun porukat ei jää yöksi kun äitillä on kiire kotidialyysiä tekemään ja se ei viitti niitä nesteitä mukana raahata.
 
vierailut osastolla mun käsittääkseni tayssissa,ei saa vierailla muut kuin tukihenkilö/isä+ sisarukset.

värjäämisestä oon kans värjännyt 2 krt tän raskauden aikana,eka kerta oli joulukuussa,ja nyt sit toukokuussa. entiä aionko enää mennä...kynnet oon aatellut käydä laittaan tos ennen juhannusta.
Ja jalkahoidossa olisi mahtavaa käydä,ikinä en oo käynyt,kun kutian sen verran,etten tiä pystyisinkö olemaan siinä:LOL:

MiNi87 hmm...mit mieltä ite oot insuliinin alotuksesta?
Pääsex vielä kuin ultraan?
Mäkin teeen nyt 6 päivän seurantaa ja lähetän sen ens vk sinne,ja toivon silti vielä painoarvioon pääsyä.
Niin siis aamulla söin mustikka jugurtti ihan tavallista,ja sit sämpylän mis välis leikkele,juusto,ja kurkkua..no tunnin jälk.arvo oli 7.7...siis et tommosesta nousee,mut sit kun vetää 3 eri herkkua,niinkun eilen tein,ni arvo oli tosi matala....kyl nää sokerit on outo asia!

Mun yleensä tekee mieli joka päivä jtn.makeaa,ni aattelinkin jos tekis jonkun rahka jugurtti mössön,eli sitä partaäijää,rahkaa,ja marjoja,tai sit hedelmiä sinne,tai suklaata....:p
Kohta poksuu...34+5
 
Heii!

Täällä (ekks) myös ei sairaalaan saa tulla muita kun isä ja lapsen sisarukset. Ei muita vierailijoita. Toisaalta omasta mielestä hyvä juttu, ehtii rauhassa keskittyä ensin itse vauvaan, isovanhemmat joutaa vierailla myöhemminkin.
Meilläkin nämä mummot ja vaarit asuvat samassa kaupungissa niin ei taida olla ihan yökyläriesaksi asti olla..

Ja anoppi lähtikin jo tänään pois, omaan kotiinsa!! :D Luulin et ois vielä pari päivää tässä meillä mut lähtikin jo, kylläpä helpotti.
Nyt saa olla ihan miten haluaa itse, en oo yhtään emännöitsijä tyyppiä....
Ja uus pesukone/kuivausrumpu tuli tänään, jos opiskelis noita käyttöohjeita vähän.
Hyvä päivä! :wave:

Ainiin, unohtui. Tuosta hiusten värjäämisestä... Itse oon värjännyt ihan samalla "tahdilla" kun ennenkin raskautta. (about 5-8vkon välein) Mielestäni ei ole kuitenkaan niin iso vaara lapsella kun esim. tupakointi tai alkoholi jotka pääsevät tuonne verenkiertoon asti...
Kaikki tietty saavat toimia niinkun itse parhaaksi näkevät. ;)

Johanna26 & Patu 34+0 POKSISTA!
 
Viimeksi muokattu:
PTT:

Vierailijat
Synnyttäneiden vuodeosastolla lapsen isä tai tukihenkilö ja vauvan sisarukset voivat vierailla äidin ja vauvan luona klo 10 - 20. Vauvan isovanhemmat ovat tervetulleita vierailulle klo 18 - 19.

noin oli tayssin nettisivuilla..silloin kun oli joku sairaalabaktreerijuttu niin oli ettei muut kuin isä pääse.silloin ei kai päässyt edes sisarukset katsomaan
 
Viimeksi muokattu:
VierailutKYSissä ei pääse vastasyntynyttä katsomaan kun isä ja sisarukset, sellaisen ovenläpi sitten saa muille esitellä.. Tuntui tuolla tosin kuitenkin mummoja ja pappoja olevan vaikka kiellot oli selvä.

rv 35 ja tämänpäivän neuvola
rr 142/86 ja 137/85 (rv 33 133/82 (minulle normaalit))
SF 35 (rv 32: 34, rv 33: 35) elikkäs vauva on ruvennut painumaan alaspäin pikkuhiljaa
Turvotus ++
RT ja merkintä: Supistaa

kertoilin siinä neuvolatädille noista viiko nlopun tuntemuksistani, ja ottaa pamautti siinä samat olot: totesi neuvola, että voi kuule kyllähän tuo ihan oikea supistus on (minulla kun itsellä niistä cytotecin aiheuttamista esikoisen aikaan tuli ekat supistukset niin ne oli aika... toisenlaisia) ja kerran kipuakin on niin taitaapi siellä jotakin tapahtua. Minä olin ihan suu ymmyrkäisenä. stSelitti sitten, että voi olla ettei mitään tapahdu, mutta pitää nyt seurata vauvan liikkeitä ja supistuksia tiuhaan, että ei pidä olettakaan että tulee heti alkuun sellaisia "oksennus lentää murhaan kaikki maailmassa-supistuksia", mitä esikoisesta sairaalassa käynnistyksessä olevat oli.
Minä sitten vielä siinä valittelin, että kun turvotus aiheuttaa kutinaa ja kiristäviä tunteita, niin määräsi varmuudeksi hepatoosi kokeet minulle.

Hiusten värjäys Olen värjännyt normaaliin tahtiin, mutta en enää sillä Lorealin mustalla mistä oli ympäri maailmaa tullut niitä pahoja reaktioita, vaihdoinkin kokonaan tyylin vaaleampaan kullanruskeaan tukkaan tässä kevään aikana :)

Että sellasta, saas nähdä olenko vielä 8viikkoa raskaana yliajalle asti vai montako.. Mielenkiintoista tämä odottaminen.

Tanja ja rv 35 POKS
 
Järkyttävät iskiaskivut ovat tulleet nyt sitten sulostuttamaan elämää.... Vauvan liikkuessa tietyllä tapaa tulee täysin yllättäen aivan karseita kipuviiltoja etenkin vasempaan kankkuun, niin että jalka meinaa lähteä alta. Aivan karseeta!!!! Myös esikkoa odotellessa oli tämä sama vaiva...hullun maineen vaan saa kun ihan varoittamatta pitää ähkäistä tai kiljaista kun sattuu niin saatanasti tuonne kankkuun.

Tänään tein 2,5 tunnin shoppailurundin kaupungilla ja olo on aivan mahtava. Mihinkään ei kolota, ihme juttu!! Maha on mulla muuten selvästi nyt tippunut, oletteko muut huomanneet samaa? Siis esim. sukat saa paljon iisimmin jalkaan, eikä henkeä ahdista kun vatsa ei enää paina rintoja... peilistäkin näkee eron. siellä se vauva hilautuu lähtökuoppiin! =)

Ullis ja Juniori 35+3
 
PTT: No toisaalta voisin ottaa ne insuliinit, niin sais syödä vähän vapaammin. Mutta toisaalta taas oon selvinnyt näin pitkälle ilmankin, niin kai sitä loppuun asti jaksaa. =) Tai siis kyllähän sitä jaksaa, tottakai! Mulla on seuraava kontrolli 20.6. Taysissa, ens maaanantaina on neuvola. Taysissa ultraillaan ja suunnitellaan jatko.

Sanoppa PTT kuule muuta! Kyllä tää sokereiden kanssa puljaaminen on välillä niin hepreaa, että ei sitä ymmärrä kukaan! =) Mun tekee kans koko ajan mieli jotain hyvää, erityisesti suklaata. Tummaa suklaata oon sitten syönyt ja Kingis Light-jäätelöpuikkoja, niistä ei nouse sokerit pahasti. =) Teen myös pari kertaa viikossa marjarahkaa, jonka makeutan makeutusaineella. Sekin vaan alkaa jo pikkuhiljaa tökkiin, kun oon syönyt sitä niin paljon. Tuoreet mansikat ja vesimeloni on kans hyviä herkkuja, jotka ei nosta sokereita. Viinirypäleitä tekee kauheasti mieli, mutta niistä pompsaa samantien sokerit pilviin.

Nyt on uus tukka. Virkistävää! =) Laitettiin pää täyteen sekalaisia raitoja ja vähän siistittiin. Ennen synnytystä jos ehtis vielä käymään kerran, niin ei sit tarvis käydä vasta kun ristiäisiin. Mutta katsotaan kuinka jaksaa ja pääsee. =)
 

Yhteistyössä