Heinäkuun Hellemasut 2012 **KESÄKUUSSA**

Omanapainen aamuhetki: neuvolaan lähdössä ja olo on ku olis jyrän alle jäänyt.nukuttua sain 2h max yöllä.kipuja,supistuksia,kipuja,supistuksia,huono olo jnejne. täytynee tulla nukkumaan kunhan ehtii että jaksaa.onko muilla ollut monta lääkärin tapaamista raskauden aikana? mulla on ollut 2 neuvolassa ja nyt sitten oli kokoarvioultrassa niin että kokeili alakerrasta että on jo pehmennyt.se alun neuvolalääkärin tapaaminen oli kanssa ihan tyhjän kanssa kun lääkäri vaan kokeili nopeasti(ainoa mikä jäi siitä kerrasta mieleen että lääkäritäti vois leikata kyntensä ennenku alkaa tunkemaan niitä sinne minne ei aurinko paista :kieh:)
 
Janssu Meillä on juurikin ne briot :D tosin niitä on käytetty viimeksi varmaan joskus ennen joulua kun niin isoja ovat jo nuo meidän muksut. Mutta me ollaan tykätty niistä. Ei oo ehkä kätevimmät tms. mutta esimerkiksi heittoaisa on ollut meillä aivan ehdoton! Sitä ei ainakaan sillon muissa merkeissä ollut. Ja ostettiin käytettynä ja tosi hyväkuntoisina, ja meidän tarpeita ne on vastannu paremmin ku hyvin. On varmasti vähän huonommat kun monet muut, mutta myös halvemmat.

Ptt Mun on pakko tunnustaa, että mulla käy kateeksi! :D Viime kesän muumimaailmareissu oli niin ihana ja viime syksyn caribian kylpyläreissu niin ihana, että tekis niin mieli päästä kans. Nauttikaa! Meillä alkaa miehellä tänään loma ja lähtee saman tien reissuun josta kotiutuu ehkä to tai pe. Toivottavasti vaavi ei päätä sillä aikaa syntyä :D

miss_understood mulla on ollu yks lääkärin tapaaminen tän raskauden aikana, eikä ultria lukuunottamatta yhtään äitipolikäyntiä. Th:n tapaamisiakin tosi vähän! Toki mulla on vielä loppuraskauden lääkärineuvola käymättä (se on muistaakseni heinäkuun alussa). Eli kaks tapaamista tulee yhteensä. täällä on 2-3 käyntiä raskauden aikana, riippuen siitä onko ensisynnyttäjä vai uudelleensynnyttäjä. Onneksi kaikki on hyvin! :)

Ei muuta ku jälleen aurinkoa ottamaan ja lukemaan tenttiin.. Aurinkoa kaikille toivottelee Ruususuu 33+6
 
Safir: Minä sain tänään tietää, että minulla on tuo bakteeri ja myös saan sen antibiootin synnytykseen. Onneksi tutkivat sen olemassaolon, jotta osaavat varautua. Vasta luin jostakin vauva-lehdestä perheestä, jossa lapsi oli synnytyksen yhteydessä äidiltään tuon bakteerin saanut ja siitä oli seurannut paha tulehdus, joka oli aivojakin tuhonnut ja nyt se lapsi sitten ei opi kunnolla puhumaan eikä liikkumaan. Aivan järkyttävää! Kaikkialla ei kuulemma vielä edes tutkita tuota bakteerin olemassaoloa. :O
Hui kamalaa! Kiitos kun kerroit.. Täälläkään ei automaattisesti tutkita, ei ole ollut edes puhetta, aika kummallista :O. Tänään sitten puolittain vaadin neuvolassa, että pääsen tutkimukseen ensi viikolla. Muuten on mielenrauha mennyttä! Lääkärin pitäisi sitten tiistaina soittaa.

Muuten neuvolakuulumisia:
37+2 (36+2)

Paino +800g (+525g) ..turvotusta jonniin verran.. nyt yht. 11,3kg
RR 119/70 (124/63)
Pissa - (-)
Sf 33 (32) keskikäyrällä
Lapsivesi N
Tarjonta RT
Syke 142 (142)

Nyt puhuttiin neukkutädin kanssa down-jutuista, ihanaa kun hän sentään ottaa pelkoni vakavasti. Oli kuulemma odottanut, koska otan asian esille tässä loppuraskaudessa. No viimehetkellä sitten otin, kun hän jääkin nyt lomalle ja nähdään seuraavan kerran vasta synnytyksen jälkeen, hui :O. Mutta siis käynnit viikon välein sitten jollain toisella. Ihana kyllä kun antoi lopuksi oikein synnytykseen voimahalauksen :) .

Tänne ei muuten mitään uutta. Yöt on pitkiä valvoskellessa ja aika (päivät) matelee, vaikka koettaa kuinka keksiä puuhaa...

Ihanaa ja aurinkoista (?) viikonloppua kaikille Hellemasuille :heart:

Maanu ja Kepu 37+2
 
Mulla tuli eilen illalla vahva olo sairaalalaukun pakkaamisesta. En saanut nukuttuakaan ennen puolta yötä (vaikka mentiin jo ennen kymmentä maate), kun mua supisteli koko ajan.. En kyllä sanonut mitään ääneen, ettei mieskin menettäisi yöuniaan :). Mutta sen verran puhkuin, että olis luullut hänen tajuavan itsekin.

Olen muuten pessyt 2 koneellista vauvan vaatteita, wuhuu :). Viikonloppuna pitäisi rempata tuo makuuhuone, niin saan sitten pedata pinniksen ja toivottavasti kerkeis hakea jostain kaapin lastenvaatteille.

SiinaS 36+3
 
Hirmuisesti onnea jebbikselle pikkuprinssin syntymän johdosta!

Safir2012: Onko sinun sektiopäivä jo päätetty? En onnistunut bongaamaan tietoa aiemmista viesteistä.

Maanu: Mukavanoloinen neuvolatäti sinulla! Harmi, että joudut sitten toisen vastaanotolle loppuraskauden ajaksi. Minäkin sain viimeisen käynnin vieraalla terveydenhoitajalle ja hieman harmittaa, kun omani ei edes toivottanut onnea viimemetreille eikä mitään muutakaan, kun eilen siellä kävin..

Kävin tosiaan eilen tokavikaa kertaa neuvolassa ja tällä kertaa proteiinit olivat ekan kerran yhdellä plussalla. Täti laittoi lähetteen labraan, jossa sitten kävin heti aamusta. Pikavastaukset saan jo tänään puoliltapäivin. Verenpaineet ja muut olivat ok, joten en itse osaa pelätä raskausmyrkytystä tms. mutta parempihan se on aina tarkistaa.

Nandel, 37+2
 
miss_understood: Olen ensisynnyttäjä ja mulla on täällä ollut yksi neuvolalääkäri. Joskus rv. 24 hujakoilla taisi olla? Seuraavan kerran sitten synnytystapa-arviossa lekuri tutkii.

Toi streptokokki juttukin on tosi hämärä minusta, täällä kun sain sen käsityksen että se tutkitaan joka äidiltä. Itse tosiaan torstaina kiikutin näytteen labraan. Neukkutäti juuri sanoi että vaikka tuo bakteeri on aikuiselle yleensä täysin harmiton niin voi olla vauvalle tosi vaarallinen ja siksi tutkitaan aina!

( . )
Eilinen kaupungilla suhailu kostautuu sitten tänään, yö meni pyöriessä kun koski ja kolotti ja edelleen on siis tosi väsy olo päällänsä. Ehkä se tästä.


Hyvää viikonloppua hellemasut!

Omena ja Pikku N 34+2
 
Nandel se mun sektio on 2.7 Tyksissä... huh..Saapa tosiaan nähä ollaanko sitä pikkuisen kanssa sitten käytävällä...huokaisu....

Omena, täällä ei sitä streptokokkia tosiaan oteta rutiinisti.. on kyllä omituista :O! Onneksi mulla on
hyvä ystävä, joka epäili sitä, koska mulla oli noita supistuksia jo niin varhain..
Sehän on äärimmäisen tärkeä tieto juuri sen takia ettei vauva saa mtn sepsistä/ tms..
Sitten oltaisiin oltu ihan ihmeissään, jos vauva olisi tullut heti kipeäksi synnytyksen jälkeen..

- Safir-
 
35+0 POKS. 27V POKS. Kaikki poksumiset samalle päivälle ;)

Neuvolassa käyty:

Rv 35+0 (32+4)
Paino +947g/vko (373g/vko)
Turvotus + (+/-)
RR 111/79 (119/74)
Pissa puhdas (puhdas)
SF 34,5cm (34cm)
Tarjonta RT, laskeutunut, muttei vielä syvällä lantiossa, pää heiluu
Syke 153 (150)
Liikkeet ++ (++)

Sydämen sykkeitä sitten kuunneltiin ja kuunneltiin. Ensi meni aikaa, että löytyi kunnolla, kun minulla on istukka edessä, niin vaikeuttaa kuulemma sykkeen löytymistä. Selällää maatessa sykkeet olivat sitten 170, kun alkoi pikkuinen myllertää samalla. Laski välillä 150. terkka sitten kehoittin ryhtymään vielä kyljelleen, että rauhoittuuko syke. Rauhoittu hyvin. Nyt vaan liikelaskentaa ja jos oma olo on viikonloppuna huono, niin synnärille näytille.
 
Hei taas!

Streptokokkia ei taideta tosiaan tutkia kaikilta, minulta näyte tutkittiin, kun supistuksista neuvolassa mainitsin aikaa sitten mutta ei sitä muuten olisi täälläkään ilmeisesti tutkittu.

Safir: kiitos diagnoosista

Suonenvedot ovat valitettavan tuttuja :( yleensä aina aamuisin iskevät päälle.

Eilen illalla alkoi jo epäilyttämään pitääkö soitella sairaalaan, kun nukkumaan mennessä poltteli säännöllisesti alavatsaa ja selkää, aiemminkin illalla oli ihan napakan tuntuisia supistuksia. Onneksi laantuivat vielä, pari viikkoa saisi kuitenkin pieni pysytellä sisällä. Taisi vain kroppa ilmoitella itsestään ja riittävästä puuhailusta päivän aikana.

Lääkärikäynneistä joku kyseli, minulla niitä on ollut yksi ja sekin sen takia, että erikseen pyysin. Ja siis toinen lapsi on meille tulossa.

Ensi viikolla meillä pitäisi aloittaa uuden vessan ja suihkun laatoitus, saas nähdä missä vaiheessa meillä remppa valmistuu... Tosin kun tuo kuisti saadaan laitettua on vielä edessä eteisen uudistus. Vanhassa talossa asumisen iloja.

Viikonloppuna olen jälleen Jukola-leski mies ja tytär lähtevät huomenna aikaisin aamusta ja tulevat joskus sunnuntaina illasta. Jotain järkevää tekemistä pitäisi siksi ajaksi keksiä. Pyykitkin on kohta pesty kaikki.
 
neuvolassa käyty.neuvolantäti jo sano että katsotaan ehdinkö vielä juhannuksen jälkeiselle käynnille vai jääkö ens viikon neuvola sit mulla viimeiseks kun vauva oli jo kiinnittyny ja sf-mitta täysin sama ku viime viikollakin ja paino samoin.mun puolesta sais jo syntyä:) mä kysyin tosta streptokokkijutusta niin sanoi että jos lapsivedet menee varhaisessa vaiheessa niin sitten otetaan testi ja ens vuonna vasta aletaan pirkanmaalla ottamaan kaikilta odottajilta ja sitten annetaan se antibiootti synnytyksessä.sanoi kyllä että mulla ei ole sen suhteen hätää. mä meen nyt tonne aurinkoon tankkaamaan d-vitamiiniä ja ottamaan päikkärit pihalle kun viime yön unet jäi pariin tuntiin..
 
No ei mennyt tämä päivä ihan niiku Strömsössä..

Yöllä heräsin vihlotteleviin selkäsärkyihin ajattelin, että tämä on ihan normia.. Istuin keittiönpöydän ääressä kyyry asennossa, joka tuntui silloin hyvältä.. Hetken kuluttua järkyttävät supistukset alkoi ja no itku siinä tuli sattumisen ja ennenaikaisuuden takia, vaikka siitä oltiin kaksosten odottajalle kerrottu.
Kuuntelin supistuksia hetken ja päätin varoiksi soittaa synnärille, siellä käskettiin tulla heti ja täällä sitä nyt sitte ollaan, vuodelevossa:wave: Ei kiva ei todellakaan. Antoivat jotain lääkettä ja lähinnä sängyssä pysyminen on tärkeintä... Että näin sitte menikin.. No eiköhän pidä ajatella vauvoja ja heidän parastaan ovat kuitenkin hieman liian ennen aikaisia..

Sairaalassa makaava Jansu ja mahassa pyörivät tytöt 34+5
 
Viimeksi muokattu:
Janssu:hug: Toivotaan että tytöt vielä hetken pysyisivät masussa. Koitahan jaksella siellä sairaalassa.

Itsellä näyttäis taasen tuo kävely aiheuttavan ihme kipu kohtauksia. Pitäis vaan muistaa kävellä suht rauhassa ni ei tuu mitään sätky kohtauksia. Huomenna olis pieni ajopätkä ajettavana mut ehkä se siitä, mennään omaan tahtiin ni hyvä tulee.

Maijamehi ja katkarpau rv 36+1
 
Paljon tsemppiä Janssulle vuodelepoon! Toivottavasti tytöt pysyisivät vielä hetken sisällä. Jokainen päivä on plussaa. Mutta lohdutuksen sanoiksi tuttuni synnytti kaksospojat viikolla 34+4 ja nyt ovat pojat jo 3-vuotiaita terveitä, jokseenkin suhteellisen vilkkaita viikareita :)
 
Moikat kaikille!! Kiitos vaan myötäelämisestä! :)

Onnea Jebbis pienestä prinssistä!! :flower:

Pieni prinsessa Ykä syntyi eilen klo: 8:30. Painoa neidillä oli 2630g ja pituutta 47cm. Pipo 34,5cm. Neiti on itse ihanuus,meidän pieni rakkauspakkaus! :heart:

Mies toi läppärin kotoa eli täällähän sitä KYS:llä makoillaan ja aikamoisen kipeänä :x Sektio aivan järkky. Pelkäsin,tärisin,jännitin. Spinaalit ja epiduraalit meinas jäädä laittamatta,kun en saanut pidettyä selkää tarpeeksi kaarella. No kun se sitten onnistui,ei se sitten tuntunut enää kun neiti tuli ulos. Mutta voi sitä tunnetta kun kuulet ensi kertaa vauvan rääkäisyn! Itkuhan siinä tuli! Mies oli jopa ihmeissään pikku tytöstä,onnesta soikea isi! Heräämössä olin 4h,mitkään lääkkeet ei meinanneet toimia kipuun. Kipupumppu oli ihan syvältä,paremmin toimi perinteinen panadol suoraan suoneen. Kaikki letkut jne. on poissa,enää suun kautta burana ja panadol menee. Kävely ei ole kyllä mitenkään helppoa,mutta helpottaa koko ajan :)
Välillä huomaa ihmettelevänsä kun ei liikkeet tunnu! :D
Neiti on ollu vähä huono syömään,paljon pulauttelee ja masua vääntelee kun naama hällä vääntyy irvistykseen :( Tuntuu ihan pahalta toisen puolesta,paino tippunu eilisestä 130g. Syötetään 3h välein,tänään eka kerran tissiäkin maltto luputtaa. Muuten neidillä kaikki hyvin. Tuossa hän nyt vieressä tyytyväisenä köllöttää.
Siinäpähän ihmetellään ja opetellaan tuon pienen kanssa elämään :)


Jaksuja teille mammoille,kohta se loppusuora häämöttää!!


Tipetsu ja prinsessa Ykä 1,5 vrk :)
 
Tipetsu <3 Voihan Ykä-Prinsessa. Sulla aika sama kokemus sektiosta kun mulla, mutta aika parantaa sitä muistoa :) usko pois. Huomenna olet jo ihan toisessa kunnossa, vauva tekee ihmeitä!

Mulla alkoi tänään aamulla tulla vaaleanpunaista limaa, saas nähdä onko se nyt sitä tulppaa.. Esikoisesta irtosi tuollai pari päivää ja sitten tuli tulppa ja sitten meni aamuyöllä vedet. Nukuinkin viime yön kuin tukki ja päiväunet ja taas väsyttää :O Saas nähdä. mies on parin sadan kilsan päässä polttareissa viikon lopun..

sopaka 18.6 (se on myös meidän kihlapäivä) mentiin naimisiin :) eli maanantaina 1 hääpäivä ja 8vuotis kihlapäivä<3
 
vaaleanpunaista onnea tipetsu!!!tippa tuli linssiin kun luin juttua ja nauroin kun ajattelin kuinka ne on survonu sulle letkuun panadoleja ja buranoita :D mahtaa olla muhkuroita suonissa :D.mä otin tossa päikkärit ja heräsin alavatsakipuun..olisko supistuksia taas.mulla meni tänään maha ihan sekaisin..sehän on yks synnytystä ennustava juttu..tosin voi se johtua myös ihan siitä et poikkesin tänään sellasessa pizzabuffetissa lounaalla ja tottumattomuuttani vedin sit itteni ähkyyn.mut jos vaikka olis sitä luontaista suolentyhjennystä :)
 
Onnea Tipetsu ja Jebbis:flower:.

Mä tulin pikaisesti päivittelemään tällekkin puolen kuulumisia vain, myöhemmin sitten lisää. Tänään itse kotiuduin vkon sairaaloissa olo reissuilta, josta ei draamaa ja tilanteita tosiaan puuttunut. Meille syntyi maanantaina sektiolla Naistenklinikalla pieni tyttö rv 35+4 mitoin 2505 g ja 46 cm py 33,5 cm:heart:. Itse pääsin tänään kotiin, mutta neidillä alkutaipale on ottanut vähän kovemmalle, ja hän jäi toipumaan ja kasvamaan vielä lastenklinikan teho-osastolle.

JA & rakas hippuliina 4 vrk
 

Yhteistyössä