Heinäkuun hellemasut 2013 * Joulukuussa *

Hajelle todella paljon voimia! En löydä edes sanoja, millä osaisin lohduttaa :'(

Itsellä nt-ultra maanantaina..toivottavasti tulis hyviä uutisia !

Hyvää uudenvuoden alkua kaikille heinäkuisille masunkasvattajille :heart:
 
Haje, voimia ja onnea uudelle yritykselle, jos sellainen on suunnitelmissa.

Nicci, tiedätkö jo, minkätyyppinen raskaus on? Itseäni vähän hirvittää kun vauvoilla yhteinen istukka, mutta ei auta kun luottaa lääketieteeseen (ja tuuriin ja ylempiin voimiin, mihin lie).

Ja kiitos kaikille myötäelämisestä tässä sairaala/pahoinvointikierteessä. Lämmittää mieltä :)

Enna ja tuplat 11+ jotain (en enää tiedä mikä päivä on). Päivän unohtaminen ei huolestuta, mutta eilen vähän hätkähdin kun katsoin sairaalan ikkunasta ulos ja totesin "jaa, on talvi" :D
 
tanni onnea hyvistä ultrauutisista :heart:

nicci hyvä että vauvelit voi hyvin vuodoista huolimatta :heart: pidin ton sun la:n nyt vaan ihan tossa 1.7, kun en viittinyt sua kahelle eri päivälle laittaa :p

Haje :hug: :heart:

mulla on tänään näköjään sydänten jakopäivä :)

Ennanniina hyvä että en ole ainoa jolla on päivät hukassa.. :LOL: tarkistin just puhelimesta, että tänään on perjantai :D Pystyykö muuten tossa sun tilanteessa tekee mitään, jos huomataan, että vaan toinen vauva saa kaiken ravinnon? vai onko se seurattavissa?

Niin joo.. merkkaanpa tähän ittelleni, että tähän viestiin saakka kaikki päivitykset on tehty :)
 
Voi ei Haje, paljon voimia asian käsittelyyn! :hug: Liian paljon on tullut tähän ketjuun näitä ikäviä uutisia.... :'(

Ihanaa kuulla Niccistä ja pikkumuruista! :heart:

Onnittelut teille, jotka olette saaneet hyviä ultrakuulumisia!

Toivottavasti Ennanniinan veriarvot olisivat jo kohonneet :hug: Ihanaa, että pikkuisilla oli kaikki hyvin!

Synnytyksestä mielialat vaihtelevat todella monesti... Ensin olen innoissani uudelleen synnytys -ajatuksesta, toisessa hetkessä taas panikoidun koko asian ajattelemisesta. Ne hormonit. :D

roosakaisa, toivottavasti ne lääkkeet nyt auttaisivat! Tsemppiä!

Taksu, mulla tekee myös vaikeaa nousta ylös sohvalta tai sängystä, mutta omalla kohdallani alavatsa tuntuu todella pinkeältä - aivan kuin se olisi repeämässä.

MrsO, täällä hep! Pahoinvointi itsessään on väistynyt, mutta jotkin hajut, maut tai mielikuvat saavat aikaan kakomisreflexin/pahoinvoinnin tunteen.

Ilyana ja Papu 10+6
 
Hajelle iso :hug:. Paljon jaksamista suuren menetyksen edessä.

Juup sitten vähän omaa napaa... Päivystykseen kuulemma pitäs lähtee istumaan ja kuuntelemaan jonkun räkänokan mies lääkärin naputtelua tietokoneella että antaakko panadolia vain sairauslomaa... mie mitään sairauslomaa tartte van apua tähän pahaanoloon perk...

Anteeksi ja näkemiin, mänen synkistelemään muualle niin en teidän iloa tänään(kin) pilaa...
 
Pääseekö mukaan? :wave:

Eilisessä nt-ultrassa selvisi, että odotan kaksosia! LA 15.7. Minun suvussa on joka polvessa kaksosia. Äitini sanoi koko ajan minun odottavan kaksosia. :LOL:

EnnanniinaMinunkin tuplilla näytti olevan vain yksi istukka. Päällimmäinen tunne on pelko. Ajattelen sata kertaa päivässä, että kun vain kaikki menis hyvin. Tietysti olen myös erittäin onnellinen!

Päivänjatkoja. Olen jonkun aikaa seuraillut juttujanne vertaistuen toivossa, mutta nyt oli pakko kirjoittaa, kun näin Ennanniinan olevan samassa tilanteessa.

Paljon jaksamisia kaikille ja ihanaa päivää! =)

suolainen + tuplat 11+5
 
Heipä hei kaikille

Ja antakaa anteeksi hiljaisuus... Olen kyllä päivittäin käynyt lukemassa, mutta olen enemmän lukija kuin kirjoittaja ihminen. Tykkään lukea teidän muiden kuulumisia, kun itselläni olo on ihan tavallinen eikä olo ole yhtään odottavan äidin olo. Pahoinvoinnit on loppunut, hajut ei okseta ja muutenkin olo on hyvä. Ainut, että pesin koiria tuossa toissa päivänä ja sain selän kipeäksi. Maha on kuin jalkapallo ja hieman pelottaa jo etukäteen, että kuinka paljon kiloja ehtii tullakkaan, kun en osaa katsoa taaskaan mitä suuhuni laitan. Ehkä se ratkeaa taas kun käyn ensimmäisessä sokerirasituksessa ja saan taas RD diagnoosin :)

Hajelle oikein iso :hug:

Meillä np-ultra olisi keskiviikkona. Kovasti jännittää, että onko kaikki hyvin. Sukulaiset tietävät. Molempien vanhemmille kerrottiin jo aika alussa, kun tämä näkyi melkein heti. Mummollekkin kerroin ja hän oli sitten ystävällisesti infonnut koko suvun eli se siitä itse kertomisesta 12-viikon jälkeen, kun tietäisi olevansa turvallisemmilla vesillä...
 
Suolainen, voi mikä sattuma että ollaan päädytty samaan pinoon! Mukava jakaa kokemuksia samassa veneessä olevan kanssa :) Meillä ei kaksosia ole suvussa pahemmin, joten tuplaraskaus tuli aivan puun takaa ja purskahdin ultrassa itkuun säikähdyksestä :D Kyllähän tunne sittemmin on iloksi vaihtunut, mutta pelko takaraivossa tulee varmasti pysymään. Onko sinun tuplilla omat pussit?

Nannamamma, raskautta seurataan säännöllisesti äp-llä ultrissa juurikin tuon mahdollisesti kehittyvän kokoeron vuoksi. On siis olemassa riski, että vauvojen välille muodostuu vääriä suoniyhteyksiä ja toinen sikiö saa liikaa verta ja toinen liian vähän. Ymmärtääkseni tuohon ei mitään varsinaista hoitoa ole. Jos tilanne menee pahaksi ja viikkoja suinkin on riittävästi, käynnistetään synnytys etuajassa. Liikaa verta saavalta voidaan myös punktoida lapsivettä pois. Itse olen myös lukenut väärien suoniyhteyksien polttamisesta laserilla, mutta tuota vissiinkään ei tehdä suomessa?

Niin joo, olen nyt kotona! Zofran tuntuu ainakin toistaiseksi toimivan, jotta ei jatkuvasti tarvitse oksentaa. Voi mikä autuas olotila! Ruokavalioni on nyt senkin verran laaja, että voin syödä jääkylmiä keittokinkun palasia ja vihersalaattia uitettuna reiluun määrään ranskalaista salaatinkastiketta :D Voimia ei ole yhtään, kävellä en jaksa kun kylpyhuoneeseen ja takaisin ja istuakin voi vain kymmenisen minuuttia kerrallaan, mutta eiköhän ne voimat sieltä palaa! On tämä jo voitto kun jaksaa ajatella asioita, lukea, katsoa tv:tä...
 
Viimeksi muokattu:
Morjens!

Ennanniina Juu, tiedän. Eli meillä on ns. kahden kerroksen väkeä. Toisella on takaseinäistukka ja toisella etuseinän istukka. Ja tosiaan kun katsoo ultraa siellä ollaan päällekkäin ja omissa sikiöpusseissa.

Mulle jo lääkärit sanoivat alussa, että hyvä näin. Koska aina on se riski, jos samalla istukalla mennään, että ns. vahvempi voi käyttää toisenkin ravinnon. Eikä sille taida sitten mitään mahtaa. Mutta eihän teillä näin mene, se on siis päätetty =).

Itse olen todiste siitä, että minulla on jostain syystä ollut kaksi istukkaa ja tarpeet kahdelle??!! Mieheni on kyllä selittänyt tämän sillä, että olen kuulemma välillä kuin kaksi eri ihmistä (suuttuessani) en vaan kyllä ymmärrä miksi :whistle:.

suolainen jes meitä tulee lisää :LOL:

Haje :hug: en osaa muuta sanoa
 
Ennanniina, en oikein saanut käsitystä, mitä kaikkea yhteistä meidän tuplilla on. Ilmeisesti ovat omissa ohuissa pusseissaan, jos oikeasti muistan kätilön sanoneen. Googlasin kaksosten ultrakuvia samalta viikoilta, niin minun kaksosilla ei ole kohdussa sellaista "seinämää" siinä välissä. Eli näyttävät olevan yhdessä ja samassa tilassa. Se pelottaa minua vielä enemmän, koska pelkään raskauteni olevan vaarallista riskiluokkaa. Ultrassa tädiltä kyselin, mitä tämä nyt tarkoittaa ja onko tämä vaarallista, niin vastasi, että yhden istukan tuplaraskauksia näkee joitakin vuodessa eli ei niin harvinaista. Uskon myös, että olisivat heti laittaneet jatkotutkimuksiin tai antaneet huonon ennusteen. Nyt sanoi, että kaikki näyttää normaalilta, mutta juuri tuota kasvua seurataan. Seuraava ultra minulla onkin jo neljän viikon päästä. Sen jälkeen seurailevat parin-kolmen viikon välein.

Hajeotan osaa suruusi, vaikka uusi täällä olen! Paljon voimia ja jaksamista sinulle ja halaus!

Suolainen + tuplat 11+6
 
Heippa kaikille!

Pitkästä aikaa pääsin tänne kurkkimaan, aika on mennyt niin nopeasti ensin jouluvalmistelujen ja sitten itse joulunvieton parissa. Ihania rauhallisia vapaapäiviä perheen ja läheisten kanssa ollaan vietetty ja onkin nyt oikein levännyt ja virkeä olo. Toivottavasti muillakin on joulut sujuneet mukavasti. Surullisia uutisia on aina ikävä lukea, otan osaa Haje sekä muutkin menetyksen kohdanneet.

Olotila on minulla tällä hetkellä oikein hyvä. Minähän kärsin aikaisemmin myös vuodoista, johon liittyi alaselkäkipua. Vuodot kestivät vähän reilu pari viikkoa(tosin se oli niukkaa), mutta nyt on siis kokonaan loppunut. Eka neuvola sekä lääkärineuvola on myös takana, lääkärineuvolassa viime tiistaina kuultiin jo pienokaisen sydänäänetkin, ihanaa! Syke oli 165. Emme osallistu sikiöseulontoihin, mutta kaupunki tarjoaa kuitenkin ultran myös niille jotka ei seulontoja halua, ja minulla se menee tuonne tammikuuhun. Sokerirasituksessa aion myös käydä tammikuun aikana, minulla on kahdessa edellisessä raskaudessa ollut rd ja luultavasti se uusiutuu myös tässä.

Pahoinvointia ei minulla enää ole ollut pariin viikkoon, mistä olen tosi kiitollinen. Olen läheltä seurannut erään ystäväni raskauspahoinvointia, ja toivotan tosiaan kaikille siitä kärsiville tosi paljon voimia, se ei ole helppoa. Väsymys on vähentynyt, tosin päiväunia on silti otettava, että jaksaa:) Olen liikkunut paljon ihan senkin takia, että ruoansulatus on hidastunut ihan hirveästi ja liikunta auttaa tosi hyvin vähän sitä nopeuttamaan. Tästä syystä ei oikein pysty syömään "liikaa", mikä tietysti on hyvä asia:) Ihan alkuraskaudessa oli koko ajan nälkä, nyt on pakko syödä tosi pieniä annoksia että jaksaa syödä tarpeeksi usein(kun tuon rd:n riskin takia ei voi pitkää väliä jättää aterioiden väliin). Lisännyt olen hurjasti myös kasvisten määrää ja koittanut juoda paljon.

Onkos teillä jollain muilla jo massut pumpahtaneet esille? Mä jäin kiinni jo tuossa joulunalusviikolla, eli tyttökaverit ja työkaverit huomasivat masun jo ihan selvästi. Tietenkään ei varmaan kovin vieraat osaa sillä tavalla katsoa, mutta juurikin ihmiset, joita usein näkee:) Äitiyshousut on käytössä jo, ei ole tavalliset mahtuneet aikoihin enää. Olen kylläkin pienikokoinen ja lantiosta ja selästä kapea, joten senkin takia varmaan maha pömpähtää ulospäin nopsaan. Lapset olivat ennen joulua hoidossa isovanhemmilla, ja iloisesti 5v oli kertonut uutiset pikkusisaruksesta heillekin, joten ei tarvinnut meidän sitten kertoakaan:)

Tämä alkuraskaus on ollut melkoista vuoristorataa, kun olen välillä ollut niin huolissani, ja sitten taas innoissani. Nyt olo on jo aika helpottunut, kun on tullut tuo maaginen 12 viikkoakin täyteen. Innolla odotan jo kesää ja äitiyslomaa, toisaalta toivoisin, ettei aika menisi näin nopeasti, koska tämä luultavasti on meidän viimeinen lapsi. Haluan ottaa tästä kaiken irti!

Oikein hyvää uutta vuotta ja hyviä vointeja kaikille heinäkuun masunkasvattajille!

Äitikissa ja Milli(tytön keksimä työnimi), rv 12+0 POKS!
 
Nyt on pakko tulla nopeeta omanapaileen. Kone on edelleen rikki joten koitan puhelimella kirjoittaa.
Eli eilen mun kaveri laitto mulle onnittelu viestin ja olin vähän et mitä helkkaria. Kun ei tästä raskaudesta tiedä kuin pari kaveria. No tää yks kaveri sitten kerto että oli kuullut tästä mun isältä! Ja sen ei todellakaan pitäis tietää. Porukoille piti kertoo vasta ultran jälkeen joka on 9.1. Joten oon varma että mun sisko on puhunu ohi suunsa koska miten muuten iskä puhuis tommosta kylillä jos se vaan epäilee? Oon ihan varma et sen on täytyny kuulla jostain luotettavasta lähteestä. Koska asun pikkukylässä niin kylil puhutaan ties mitä aina ja tuskin iskä niitä juttuja uskoo mitä siel liikkuu. Oon vähän hämmästyny. No ilmeisesti porukoille ihan iloinen uutinen kun ei kerran oo tullut mitään rage puheluite :)
Aattelin et tää mun raskaus olis niillevsuht arka paikka koska mun pikkuveli 16 v ja sen tyttöystävä 16 v saa keväällä vauvan. Ja siihen ne ei suhtautunu hyvällä eikä tytön porukatkaan. Mutta minkäs teet kun teinit päätti lapsen pitää. Veli oli kihloissa tyttöystävänsä kans niin eilen se muija jätti sen. Tunteet veljee kohtaan ei oo enää samat ku ennen raskautta. No tyttö voi syyttää vaan itteensä et se on tuleva yh ja ikää 16 kevääl 17. Iteppähän valintansa teki.


eläväinen ja Reiska 10+6
 
Viimeksi muokattu:
Moikka! Just tuosta masu asiasta meinasin kysyä itsekin! millä viikoilla teillä on alkanut näkyä masu kun olette odottanut esikoistanne? Mulla ei vielä kunnolla näy, iltasin pömpöttää masu paljon, johtuskohan vaan siitä ku syö nykyään niin paljon kokoajan :D mulla on aamupahoinvointi alkanut jo helpottaan, aiemmilla viikoilla en pystynyt juomaan kahvia ollenkaan. Tänä aamuna kahvi maistui jo hiukan paremmalle. Pienokaiselle oon jo saanut laatikollisen vaatteita, suurinosa neutraaleja värejä kun ei oo vielä sukupuolesta tietoa. Toivotaan kullan kans poikaa mut tärkeintä on että lapsi on terve ja kaikki menee hyvin :)

Mertsi92 & "pikku Jerry" 10+5 :heart:
 
Hajelle paljon voimia :hug: itse sain reilu 2v sitten nt-ultrassa samanlaisia uutisia :'(

Minulla tuo pelätty/odotettu nt-ultra on huomenna :| Täytyy vain toivoa parasta!! Olisi niin ihanaa kertoa tuolle 7v:lle että hänestä olisi vihdoin tulossa isoveli! :heart:

Vatsa pömpöttää jo ihan kiitettävästi, saa tosiaan miettiä mitä päällensä laittaa eittei maha paista kilometrin päähän! :LOL: Tosin jos huomenna ultrassa kaikki on hyvin, en aio enää peitellä vatsaa :)

Madagascar 11+3
 
Hei täältäkin pitkästä aikaa! Reilu viikon olen ollu nettipimennossa Lapissa viettämässä Joulua perheen kesken. Ihanan levännyt ja rento olo kun ei tarvinnut oikeastaan tehdä muuta kuin levätä,syödä ja kattoa poitsun perään :) Toivottavasti kaikilla on sujunu hyvin Joulupyhät ja on saanu levättyä, sitä tarvitaan ;)

Hajelle vvoimia suruun! :(

Mertsi92 Masu alko näkyä esikoista odottaessa vasta viikoilla 20+ ja silloinki se oli pieni kaljamahan näkönen, että kukaan ei koskaan kyselly mitään jotka ei tienneet.. Kaikki aina jakso jankuttaa siitä että miksi mun maha ei näy? :D Viikoilla 30+ vasta alko näkyä vauvamaha kunnolla, se ei koskaan isoksi kasvanutkaan. Nyt ei oo mitään muuta kuin Joulun jälkeiset turvotukset päällä..

eläväinen Tiedän niin tunteen ku joku läheinen juoruilee ennen aikojaan raskaudesta. Meillä esikoisen aikaan anoppi oli kertonu koko suvulle ennenkuin oltais haluttu paljastaa.. Kiva sit kuulla muualta. :/

Onnea kaikille iloisista ultrakuulumisista! Mulla ois nt-ulta ens torstaina, innolla jännään sitä.

Mitä Uuden Vuoden suunnitelmia?

Mie varmaan istun kotona ja lepään taas vaihteeksi vähän lisää. Multa on menny täysin fiilikset lähteä mihinkään tai tehä mitään, niinkuin oli myös koko Joulun. Tekee mieli vain nukkua ja olla kotona yöpuvussa. Tää on outo "tila" koska yleensä olen aika menevä ja aktiivinen ihminen.. :S Oon tylsä ja hylkään kavereiden menotarjouksia ku ei vaan jaksa lähteä mihinkään

Karoliina 10+3
 
Hajelle voimia :hug:

En ihan muista koska esikoista odottaessa alkoi maha näkymään, mutta kovin isoksi se ei koskaan kasvanut, koska en tarvinut ollenkaan äitiysvaatteita. Kuopusta odottaessa sisko huomasi raskauden mahastani jo varmaan joskus 10. viikolla. Nyt turvotus on ollut sitä luokkaa että maha on ollut iso jo pitkään.

Meillä lähipiiri tietää jo raskaudesta. Tarkoitus oli lapsille kertoa vasta ultran jälkeen, mutta kerroin jo etteivät siitä kuule muuta kautta.

Uudenvuoden vietämme ihan kotosalla. Hyvää ruokaa ja sellaista. Raketteja mennään ehkä tuohon lähelle katselemaan.

alanna 11+1
 
Pyhät sit oli ja meni. Täällä ei oo niinkään hyvät oltavat eli näyttää siltä et nää mun pahat olot alkaa vasta 14+ viikoilla :D alussa ei mitään mut nyt ku tuli tuo 14 täyteen neljä päivää sitten alko oksentelu ja huono olo jatkuvasti.. Onks tää edes mahollista? :/ mitään et illalla voi syödä tai tehdä, vedi menee onneks alas. Huomasin myös et 4kg tippunu paino ekasta neuvolasta. Tai sit nää huonot olot on vaa joulusta, en tiiä seuraillaan. Hengissä ollaan vaikkei mitään kuulu!

Identity+ ötökkä 14+5, neuvolalääkäri parin päivän päästä
 
Uusivuosi vaihtuu Levillä. Tultiin tänne jo eilen ja ollaan viikon verran. Ainakin tarkotus on syödä hyvin, kattoo Suomen peliä, valaa tinaa, poltella tähtisädetikkuja yms. muuta mukavaa :)

Mandarii ja vaavi 13+6
 
Tervetuloa suolainen! :wave: Ja onnittelut tuplista! :heart:

Täällä esikoisesta näkyi vatsa todella aikaisin eteenpäin kallistuneen kohdun vuoksi. Jo rv 16+ oli mahdoton piilotella masua, keräsi melkoisesti katseita..

eläväinen, nuo "lipsautukset" on aina yhtä mukavia.... :|

Madagascar, tsemppiä huomiseen ultraan!! Siellä on varmasti pikkuisella kaikki hyvin! :heart:

Olo on hyvin rauhaisa. Ultra on torstaina, toistaiseksi ei jännitä lainkaan. Ehkä se jännitys sieltä vielä ehtii hiipiä luokse...

Ilyana & Papu 11+0 POKS :heart:
 

Yhteistyössä