Heinäkuun hellemasut 2013 * Marraskuussa *

AnnaNanna toista odottaessa kyselin miksi kaikki tehdään alusta asti uudestaan ja kieltäytyminen ei tullut kyseeseen. Rutiini mikä rutiini. Tympeää nykyisessä tilanteessa, mutta muistan kyllä miten esikoista odottaessa rutiinit tuntuivat tosi turvallisilta. Jos odotus paljastuisi tuplaraskaudeksi, voisi sama ilmiö toistua, vaikkei ensiodotus olekaan kyseessä. :)

Ensimmäistä odottaessa kaikki on uutta ja ihmeellistä, silloin on hyvä kun neuvolassa perehdytään perheen tilanteeseen, pohditaan perheen kanssa yhdessä elämäntapoihin liittyviä asioita jne. Ensimmäinen odotus on aivan erityinen, vaikka tietysti jokainen odotus on omanlaisensa ja yhtälailla tärkeä. Toki riippuu perheestä ja elämäntilanteesta, mutta usein ensiodottaja kaipaa ja haluaa neuvolalta tukea ja ohjeita. Toivon todella, että jokainen pääsee sellaisen th:n asiakkaksi, jonka kanssa kemiat kohtaavat, sillä silloin neuvolakäyntien anti on paljon suurempi!
Netti, jota valtaosa käyttää tiedonhakuun, sisältää paljon pötypuhetta ja silloin neuvolan asema ajantasaisen tiedon välittämisessä on ehdottoman tärkeä. Tällaiset vertaistukipalstat tarjoavat kyllä myös korvaamatonta tietoa ja tukea ja odottajien erilaisuus on valtava rikkaus. Siitä hyötyvät yhtälailla ensikertalaiset kuin jo useammankin lapsen äidit. :)

Kolmatta odottaessa (ja useamman km läpikäyneenä) minun odotukset neuvolalta ovat niukat. Mikäli raskaus on "perusraskaus", käynnit sisältävät samat jutut kuin ennenkin. Mitataan, punnitaan, kuunnellaan sydänääniä. Sydänäänet on aina mukava kuulla ja ultraan pääseminen on myös odottamisen arvoinen juttu. :) Aion esittää toiveen, ettei käyntejä ole juurikaan ultrien lisäksi mikäli raskaus etenee ilman komplikaatioita. Raskauden lopussa käyntejä toki tulee viikottain ja hyvä niin. Esikoisen odotuksen aikana käyntejä oli yht. 18 ja kuopuksen kohdalla 17 sisältäen siis neuvolat ja ultrat eli mielestäni tosi monta käyntiä. Nyt toivoisin vähempien kertojen riittävän. Minkä verran muualla on ollut/pitäisi olla käyntejä? Käytännöt ovat tosi kirjavia eri puolilla Suomea, mikä on harmi.

Itun emo minä kaivoin jo mammafarkut varastosta kun normifarkut painaa vatsaa kurjasti. Vatsan turvotus iltaisin on älytön... :D
 
Äidin onni no onpas hölmöä, ettei voi kieltäytyä noista testeistä. Oon mielestäni lukenutkin, ettei esim. sukupuolitautitesteihin ole pakko suostua ekankaan kohdalla ellei halua. Ja jos on jo raskaus/raskauksia takana ja sama kumppani eikä pelkoa haksahduksista, luulisi olevan ihan perusteltuakin kieltäytyä noista testeistä.

Mä oon jo valmiiksi asennoitunut siihen, ettei neuvolasta oo mulle kauheasti apua eikä iloa, vaikka ekaa odotankin. Sydänäänet on tietty hyvä päästä kuuntelemaan säännöllisesti. Mulla tähän odotukseen osallistuvat myös diabeteslääkäri ja -hoitajat, joten luulen heistä olevan paljon enemmän hyötyä ja apua. Neuvola ei pysty ottamaan kuitenkaan kantaa asiantuntevasti mun perussairauden hoitoon eikä ohjaukseen, joten tuskin heistä on paljon apua. Ja mun odotus tulee kuitenkin pyörimään enemmänkin tämän diabeteksen ympärillä kuin niin sanotun perusodotuksen ympärillä. Toivottavasti osaisin silti vähän nauttia tästä odotuksestakin enkä kokisi sitä ainoastaan diabeettisina lukuina ja arvoina. :/

Mä en tiedä vielä yhtään, paljonko täällä on normaalisti käyntejä. Mutta eiköhän se selviä ajan kanssa. :)
 
Mä kans ainakin toistaiseksi skippaan tuon facebook-ryhmän, mutta kerhoon laitoin "anomusta".

Täällä oireet aika laimeita tällä hetkellä ja yritänkin käyttää tilannetta hyväksi niin, että saisin mahdollisimman paljon työ yms. juttuja tehtyä, jos vaikka tilanne tästä vielä muuttuisi. Vielä ollaan kuitenkin niin alkutekijöissä..Edelleen tosin herään aamuisin kovin aikaisin ja nyt ei tahdo enää pirteys täysin kestää läpi päivän. Välillä huippaa ja on heikko olo, mutta ei mitään pahempaa.

Harmittaa vain kun on tuo neuvola vasta reilun kolmen viikon päästä :( Kuunnellaankohan siellä jo sydänääniä kun silloin ollaan jo arviolta 8+6? Voi tätä malttamattomuuden määrää..Oon niin huono odottamaan ja nyt sitä ois edessä aikalailla :D
 
Ahdistaaaa!! En tiiä mikä,olo vaan on niin saamaton ja kaikki kävelyä myöten vaatii äärimmäistä ponnistelua ja silti pitäs pitää jonkinmoinen perus siivo yllä kun mieskään ei ole nyt jotenki skarpannu,johtunee meidän kinastelusta.. :ashamed:
Kaikki tuntuu kaatuvan niskaan ja vielä kuivausrumpukin teki lakon ja pyykkivuori on muutenki päässy kasvaan!
Jouluverhot sain just vaihdettua mut tuntu että taju lähtee. Enkä oo edes saanu sitä neuvola aikaa soitettua ja Joulun raha-asiat tympii vaikka toisaalta tiedän että ei tarvi murehtia.
Jotain Masennusta tässä nyt on ilmassa,oon aivan K-A-M-A-L-A miestä kohtaankin.
Kiitos ja anteeksi oma napainen valitus :D

*piuu&Masukki 7+6* :heart:
 
Voimia piuu :hug: Toivottavasti saat pian mielen virkeämmäksi ja pääset taas nauttimaan pikkuisesta masukista. Huomenna sitten taas uutta yritystä hommien hoitamiseen. Ota pienempiä tavotteita ja tee vain vähän kerralla ja ANNA itsellesi lupa lepäillä ja löhöillä! Täällä ei esim. todellakaan ole mitään jouluverhojakaan vielä vaihdettu (tai siis edes ostettu :D) ja päätin, ettei vielä tänä jouluna tule kuustakaan. Joulusiivoomisenkin aattelin lykätä keväämmälle kun alkaa uskaltaa tehdä kaappeihin tilaa pikkuiselle.
 
Mäkin laitoin kerhoon liittymispyynnön. Mistä sen sitten tietää, että sinne hyväksytään? Tuleeko joku ilmoitus?

Äidin onni ja itun emo: mulla on kanssa hermo niiiin kireellä ja usein. Lapsiraukatkin saa osansa äitin hermoilusta :ashamed: Itku tulee myös tosi herkästi. Toivottavasti vähän rauhoittuu nämä hormonit.

Joillakin oli ikäviä vuotoja ollut (en nyt muista nimiä), jaksamista heille ja toivottavasti kaikki on kuitenkin hyvin.
 
Piuu ja muutkin joilla tunteet pinnassa, tsemppiä, mulla kans vaihtelee, nytkin kiukuttaa kun tahtoisin vaan nukkua ja käpertyä mahaani vastan, mutta eeeeei, kun aamulla soi taas viiden jälkeen kello ja pitäisi olla menossa. Mää tahdon vaan nauttia olostani, pahoinvointeineen, väsyineen, itkuineen ja onnentunteineen päivineen. :D

Meillä on alkuraskauden ultra femedassa, Helsingissä ens viikolla, hintaa tulee arvion mukaan alle 100e. Ei mitään "iih haluun nähdä vauvan" -perusteita, ihan meen huolen takia, kun sairastan kuitenkin sitä vajaatoimintaa, ja yksi tuulimunaraskaus jo takana. Oon tottunut jo pistään sievoiset summat lääkäriin tän vajiksen takia, kun ei tätä tuo julkinen puoli osaa hoitaa (ihan itse näin ilmoittivat, olin hiukan huuli pyöreenä) niin se on aina sellaiset 70e lääkäri + labrat n. 40e päälle, joten en pidä tuota vajaata satasta pahana mielenrauhasta ja varmuudesta, oma lapsenalku kuitenki kyseessä. :)

Oireita on täälläkin, kuten sanottu, pinna kireellä, eilen itkin kun katsoin sinkkuelämää -elokuvan, tissit on arat, aivastukset aiheuttaa vihlontaa, kehon tilavuudesta tuntuu 90% olevan pelkkää ilmaa, aamupahoinvointia, väsymystä, pissihätää ja turvotusta. Mut on se vaan ihanaa, vieläkin, ja kaiken arvoista :heart:

Hyviä oloja kaikille!
 
Tervetuloa uudet! :wave:

Heiksu Haluutko tälle julkisen puolen etusivun listalle jotain tietoja ittestäs ollenkaan, vai lisätäänkö sitten vaan kerhopuolen listaan? :)

äidin onni teillähän joutuu vastaamaan ihmeellisiin lomakkeisiin :O Meillä on vaan esitietolomakse, jossa kysytään vaan omat tiedot, lähi omaisen tiedot, viimeset menkat ym. paino, pituus jutut ja lähisuvun perussairaudet. Tais siinä yks kysymys olla liikunnasta ja ruokatottumuksista. Sen lisäksi vaan sitten täytetään päihdekysely, siihen joutuu meillä myös isi vastaamaan :D Noita neuvolakäyntejä mulla oli esikoisesta joku 11 kpl.. ja nyt meidän nettineuvolan mukaan tulis suunnilleen 5 vähemmän.

Mulla nyt tuntuu tätä juttua riittävän tänne sekä kerhon puolelle, joten en mäkään täältä mihinkään ole katoomassa :LOL:

Niin ja täällä kans on yks jolla tuntuu pinna kiristyvän vähän väliä mitä pienimmistä asioista!
Toivottavasti helpottaa sitten kun paha olo ja väsymyskin helpottaa! :)
 
Tervetuloa uusille :wave:. Ja Onnea plussauksista:heart:

Kerhosta ei tuu mitää ilmotusta,käyt vaan kattoos josko pääset lukemaan juttuja sieltä ni sit tiiät et hyväksytty on :D. Minäkii pohdin sitä että milloin hyväksytään ja kappas sinnehä mie pääsin "sisää" =).

Piuu Täällä kans tuollasta ärtymystä ja kiukuttelua,tänään oli kyllä niin suuri vi****s päällä ettei mitään järkeä ja ärsyttävintä siinä oli se etten tiedä mikä kiukutti....voi jestas :kieh:....

Kerhon puolelle laitoinkii jo neuvola kuulumiset ja että sain sen np-ultran varattua,se on kolmen viikon päästä,17.12. Eli jos kaikki on hyvin siellä niin voidaan joulupöydässä ilmotella muille että perhe kasvaa :heart: :heart:

Nyt iltapalaa ja telkkua ja nukkumaan |O.

~Emmuli~ & Pikkuinen 8+3 (nlan mukaan 4) :heart:
 
:wave:

Ajattelin tännekin tuolta kerhopuolelta hehkuttaa ja ilmoittaa muille keillä kotidoppler hankinnassa, että minulla eilen rv8+4 kuului ekan kerran vauvanalun syke :heart: ja tänään 8+5 vieläkin selkeämmin ja kuuluvammin (kuin hevosenlaukkaa) , ehkä osasin jo etsiä oikeasta paikasta.... :) Ihan intopiukeena täällä nyt, miten niin pikkuriikkisen muutaman sentin mittaisen ihmisenalun syke voi kuulua noin selkeästi!

Onnellinen Minix ja mini 8+5 :)
 
Alkuraskauden ultraan menen ensi viikolla, en malta odottaa sinne Tammikuulle saakka np-ultraan, sillä haluan tietää mahd. pian mikäli kaikki ei oliskaan kunnossa. Sen jälkeen voin hengähtää, ekassa raskaudessa kävin myös. Onhan se kallis, mulla tais olla viimeksi 100e Vantaalla. Tällä kertaa varasin ajan mehiläiseen, onko kellään tietoa paljon mehiläisessä maksaa ?

Fb-ryhmään liityn heti kun sen saisi salaiseksi, en halua että kukaan näkee vielä mihin olen liittynyt.

Oireita Aaltomaista pahaa oloa, joka näköjään tulee kun on syöny..Maha on kipeä ajoittain ja iltaisin varsinki turvonnut.

Karoliina 6+5
 
:wave:

Ajattelin tännekin tuolta kerhopuolelta hehkuttaa ja ilmoittaa muille keillä kotidoppler hankinnassa, että minulla eilen rv8+4 kuului ekan kerran vauvanalun syke :heart: ja tänään 8+5 vieläkin selkeämmin ja kuuluvammin (kuin hevosenlaukkaa) , ehkä osasin jo etsiä oikeasta paikasta.... :) Ihan intopiukeena täällä nyt, miten niin pikkuriikkisen muutaman sentin mittaisen ihmisenalun syke voi kuulua noin selkeästi!

Onnellinen Minix ja mini 8+5 :)
En halua yhtään pelotella, mutta kuulin dopplerin käyttämisen kuumentavan kudoksia, joten sitä ei sitten kannata varmaan ihan kauheesti käytellä ainakaan alkuvaiheessa. Mutta siis tosiaan en tiedä mitään, lueskelin netistä ja kaveri sanoi kuulleensa. Itse olen tämän takia jättänyt dopplerin käytön vähemmälle.

peco ja nimetön toistaiseksi 9+0
 
Täällä uusi, joka varovaisesti ilmoittautuu.

La 19.7 / Vienda /28 / ensimmäinen / ?

Kovasti pelottaa, kuinka tässä käy, koska parin vuoden lapsettomuus on takana ja plussa saatu IVF-hoidoilla. Ar-ultra on ylihuomenna. Sen jälkeen (tuloksesta riippuen) voisin uskaltautua tuonne kerhon puolelle. Mistä te tiedätte tuon synnytyssairaalan jo nyt, jos kyseessä on ensimmäinen? Olen ymmärtänyt, että sen saa valita mutta miten voi osata valita, jos ei tiedä vaihtoehdoista mitään? : /

Vienda 6+4
 
Täällä uusi, joka varovaisesti ilmoittautuu.

La 19.7 / Vienda /28 / ensimmäinen / ?

Kovasti pelottaa, kuinka tässä käy, koska parin vuoden lapsettomuus on takana ja plussa saatu IVF-hoidoilla. Ar-ultra on ylihuomenna. Sen jälkeen (tuloksesta riippuen) voisin uskaltautua tuonne kerhon puolelle. Mistä te tiedätte tuon synnytyssairaalan jo nyt, jos kyseessä on ensimmäinen? Olen ymmärtänyt, että sen saa valita mutta miten voi osata valita, jos ei tiedä vaihtoehdoista mitään? : /

Vienda 6+4
No meillä ainakin tuo SatKs on ihan selvä kun se on lähin. Seuraavaan olisi varmaan 100km matkaa, tuonne 10km. Ei sitä viitsi ihan mahdottoman pitkälle lähteä etenkin jos nyt päädyn alatiesynnytykseen :D Mikä sulla on lähin synnytyssairaala?

Siitä tulikin muuten mieleeni kysymys: Meinaako täällä joku pyytää päästä sektioon?

Mulla aika kamala kokemus tuo edellinen synnytys. Jos olisin uskonut lääkäriä ja lähtenyt kotiin odottamaan supistuksia ja synnyttänyt normaalisti, todennäköisesti minulla ei olisi esikoista. Napanuora kulki pään yli ja joka supistuksen aikana sykkeet katosivat kokonaan. Kun kovat supistukset käynnistyksen jälkeen alkoivat, juostiin samantien leikkauspöydälle. Ja siis juostiin, eli oli hiton kiire. Hoitaja törmäsi seinään juostessaan sänkyni kanssa ja lensin melkein alas :D Mutta siis tämän kokemuksen takia olen miettinyt, että olisi rauhaisampi mieli jos pyytäisin suunniteltua sektiota.
 
Karoliinalle tulin äkkiseltään kommentoimaan, että ainakin Tiksin Mehiläisessä olis maksanut joku 160e että aika kallista on. Kaikki paikat joista täällä päin Vantaata kyselin oli tota hintaluokkaa.. :(

Tuun myöhemmin päivittää listaa! :)

Hui.. Iltapäivällä olis eka neuvola..
 
pesco, Mulla ensimmäinen synty hätäsektiolla ja toinen pelkosektiolla ja sen saaminen oli todella hankalaa.. Joutu käymään useamman kerran pelkopolilla ja sit vielä psykologin juttusilla.. Nyt jos hyvin käy niin tää kolmas tulee elektiivisellä sektiolla ilman taisteluita.. Mutta kannattaa yrittää saada sektio jos siltä oikeasti tuntuu..

Kerhoon hyväksymisessä on nyt pieniä ongelmia, tää mun pöytäkone ei päästä kerhon hallintasivuille joten koittakaa kestää.. Mun pitäs saada uus läppäri tässä parin viikon sisällä viimeistään..
 
Hei kaikki kanssaodottelijat! Nyt tulee pikainen viesti lounastauon päätteeksi.. En tietenkään yhtään kadehdi teitä jotka joutuvat huonoa vointia kokemaan mutta mulla hassu fiilis; oon ihan innoissani kun nyt parina päivänä tuntunut olo etovalta!!! Varsinkin kun on jotain syönyt. Tuntuu sen myötä paljon todemmalta tämä tilanne :) Joo, ymmärrän toki, jollekin teistä vieläki todemmalta, joten kannattanee lopettaa pahanolon toivominen vai mitä :D Sitä ehkä saa mitä tilaa...

Ensimmäinen neuvolakäynti odottelee ensi viikolla (vasta!) ja nyt olis suuri hinku mennä käymään yksityisellä varhaisultrassa.. En vieläkään ihan tiedä miten pitkällä tässä mennään.. Neuvolatätin kanssa pähkäiltyämme päädyimme jonnekin vk 7-8 kohdille. Voi miten jännää ja jännemmäksi vaan muuttuu!!! <3
 
pesco: TAYS on meillä lähin, n. 25km, Toiset ovat 60km ja 70km päässä ja niistä toista suositellaan, koska on pienempi ja ystävällisempi paikka. Mutta ehkä TAYS on paras vaihtoehto tuon matkan vuoksi ja ainakin siellä on kaikki osaaminen sitten saatavilla. Olen vain kuullut kauhukertomuksia ilmastoinnin puutteesta jne. kun tuo heinäkuu ei muutenkaan kovin houkuttele, saati, jos on kuumaa, kun vihaan hellettä yli kaiken muutenkin ja pysyttelen kesät pääosin ilmastoiduissa sisätiloissa... Joten korjataan tuohon sitten:

La 19.7 / Vienda / 28 / ensimmäinen / TAYS
 
En halua yhtään pelotella, mutta kuulin dopplerin käyttämisen kuumentavan kudoksia, joten sitä ei sitten kannata varmaan ihan kauheesti käytellä ainakaan alkuvaiheessa. Mutta siis tosiaan en tiedä mitään, lueskelin netistä ja kaveri sanoi kuulleensa. Itse olen tämän takia jättänyt dopplerin käytön vähemmälle.

peco ja nimetön toistaiseksi 9+0

Itse olen joskus lukenut netistä tuosta haloosta liittyen kotidopplereihin ja kaikissa tutkimuksissa joissa dopplereita tutkittu ja muutoksia sikiöön havaittu oli tehot suuret kuten esim. neuvolan dopplereissa. Kotidoppleri on siksi markkinoilla juurikin se turvallinen laite minimaalisen tehonsa vuoksi. CE-hyväksynnän mukainen "kuunteluraja" tai suositus olisi maks. 4 kertaa päivässä puolituntia per. kerta. Enkä usko että kukaan edes noinkaan kauaa jaksais kuunnella :D
 
Tervetuloa taas uusille! :wave:

Olen myös kuullut että dopplerin liikakäytöstä olisi haittaa sikiölle, mutten ole ollut tietoinen että minkälaista haittaa.

FB-ryhmään liityn myös kun sellainen perustetaan, kunhan se on salainen.

piuulle jaksuja :hug: Itsekin olen kuin myrskyn merkki - hermo menee pikkuasioihin ja tuntuu kuin kiihtyisin 0-100 sekunnissa. Raivonpuuskan jälkeen iskee huono omatunto ja kyynelet kirveltävät silmiä..

Mammavaatteista; Ajattelin ostaa vasta kun ollaan turvallisemmilla viikoilla. Siihen asti yritän selviytyä nappi auki pitkien paidanhelmusten alla. :D Esikoisenaikaiset mammahousut menivät käytössä puhki, joten ne ovat jo tunkiolla.

Pahaa oloa ja väsymystä. Omaan napaan ei sen kummempaa.
 

Yhteistyössä