Heinäkuun hellemasut 2013 * Tammikuussa *

BDU
Ehdinpäs tällekin puolelle piipahtaan :)

Tima tais kysellä luopumisista. Ruoka-aineet ja niistä luopuminen ei tuota ongelmaa, ei ole mihinkään kiellettyyn erityistä himoa ja täähän on väliaikasta :) Mutta tuota ulkoilua olen minäki ennen raskautta harrastanut aika tiheään ja välillä tuntuu että oispa kiva vaihtaa korkkarit ja lähtä kaupungille kavereiden kanssa mutta onhan tääki tauko väliaikainen onneks ;) Kyllä tässä vielä ehtii. Parissa pippaloissa oon piipahtanu autolla mut ei oikeen nappaa selvinpäin roikkua humalaisten kanssa niin oon viettäny illat sit kiltiti kotona vaan.

Lalleri kiitti aurinkorasvavinkistä! Pitää lähtä kyseleen josko meidän apteekista löytyisi tuota :)

Tervetuloa myös kaikille uusille! :wave:

Täälläkin on nt-ultra takana jossa kaikki oli hyvin :) Seuloihin osallistuttiin ja tulos oli hyvä. Malttamattomana ootan jo liikkeitä mut en taida niitä muutamaan viikkoon tuntea näin ensikertalaisena.. Odottavan aika on pitkä ;)
Ai niin mulle voi päivittää LA:n 18.7, en muista oonko maininnu tosta täällä puolella.
BDU ja ötökkä 12+5
 
Tänään käytiin nt ultrassa :) pikkuinen liikkui paljon ja sydän hakkas 166 kertaa/min.
LA:ta ei muutettu vaikka pikkuinen olikin 3 päivää nuorempi mitä menkoista laskettuna. Niskaturvotusta oli 1,03 mm :D ja kaikki näytti olevan hyvin. Valtava helpotus etenkin kun tässä lähiaikoina on tullut vain surullisia uutisia :(
Näytettiin kuvia myös tuleville isovanhemmille :) Ja nyt tää on "virallisesi" julkista tietoa. Vaikka koko kylä on tästä puhunut viimeiset 2 viikkoo. JA en edes tiedä ketkä kaikki tietää.
 
Jeij! nyt on lista ajantasalla.. Ainakin pitäs olla :LOL:

Mähän ole duunista tällä hetkellä hoitovapaalla, mutta eilen kävin töissä keikan heittää.. Teen fyysisesti aika rankkaa hommaa hoitoalalla. Mulla alkoi eilen sen aamuvuoron lopussa tuntuu tuolla alapäässä paineen tunnetta ja kipua! :/ Lepäsin sitten hetken kun pääsin kotiin ja sen jälkeen ei ollut enää mitään tollasia tuntemuksia. Kävin jopa illalla normaalisti lenkillä ja sillonkaan ei ollut mitään. En sitten tiedä johtuko siitä kun töissä joutui niin paljon ponnistelee. Työkaverin kanssa kaksin nostettiin jopa yks kaatunut mummeli kaksin lattialta. Toivottavasti ei nyt ala muuten tulee tollasia tuntemuksia..

Onnea kaikille hyvistä ultrakuulumisista :heart: Tän viikon jälkeen onkin tainnut kaikki meistä käydä ultrassa. :)

Äitikissa Mulla auttaa tohon närästykseen se, että oon pienentänyt ruoka-annoksia.. joskus jos erehdyn syömään liikaa kerralla, niin joudun turvautuu rennieen.. :/
 
  • Tykkää
Reactions: Äitikissa
Äitikissa joissain tapauksissa närästykseen voi olla apua myös puolukasta. "Vanhan-kansan-neuvo" :D Isäni on käyttänyt puolukkaa niin kauan kuin muistan "närästyslääkkeenä" ja neuvoin keinon myös miehellenikin, kun häntä närästi eikä ollut Rennietä saamatteilla. Eli ruokalusikallinen (survottua) puolukkaa perään.

Kertomisesta: kerroin pomoilleni jo pitkästi ennen joulua, mutta muille työkavereilleni ajattelin kertoa huomenna, jahka olen käynyt neuvolalääkärissä. Isovanhemmille ja sisaruksille kerrottiin jouluna, jolloin myös meidän kolmevuotias tuli tietoiseksi tästä tulevasta "velivauvasiskosta". Muutamille ystäville ollaan kerrottu, kenet nyt ollaan satuttu näkemään tässä sopivasti joulun jälkeen.
 
  • Tykkää
Reactions: Äitikissa
joo minua saa vapaasti pitää hulluna,oon jostain syystä koko ajan lukenu kermaviilistä että siinä on pästoroimatonta maitoa :LOL: :LOL: mutta juustoa mitä käytän salaatissa niin vältän kun pehmeitä juustoja kait piti vältellä.kyllä sitäkin varmaan uskaltais syödä mut haluan tehdä tän omalla tavallani ja niin tekee kaikki muutkin :)

ei olla vieläkään raskaudesta hirveesti huudeltu,tulevat ukit ja mummit tietää asiasta.katotaan mitä huominen ultra tuo tullessaan :)

Na-nu ja pikkuinen 12+1
 
Pehmeitä juusto muistaakseni suositaan välttämään ellei niitä ole tehty pastöroidusta maidosta. Suomalaisia siis voi syödä aika vapaasti esim. Valion feta juustot oli muistaakseni pastöroituja. Mutta kaikki siis omalla tavallaan :) Jos jokin mietityttää niin jättää pois, ei kai kukaan muu voi sanoa että niitä juustoja on pakko syödä :)

Mua ärsytti ensimmäisen kanssa kun olin ottanut linjaksi että en juo ollenkaan alkoholia ja muutamat kaverit tuli selittämään että "kai tiedät että pari lasia voi juoda?". Juu, olen kuullut, mutta ajattelin silti itse pitää totaalilinja. Tuntui että jengi pitää mua hirveänä tiukkapipona. Alkoholista olen luopunut nytkin kokonaan vaikka sitä ei aikaisemmin hirveästi mennyt, mutta muuten olen hieman rennompi ruokien kanssa. Lakritsia on mennyt jos se on pahoonvointiin tuntunut auttavan enkä tarkista onko se nyt makeutusaine juuri yksi niistä sallituista. Vaikeinta oli luopua jouluna graavilohesta :)
 
Kathrine mulla kans on ihan nolla-linja alkoholin suhteen. Mulla on myös näitä kyllähän sitä voi yhden ottaa -kavereita.. Mä silloin tällöin saatoin esikoisen aikaan miehen oluesta tai viinistä maistaa yhden suullisen, mutta siihen se jäi ja en laske sitä juomiseksi, jos sen yhen hiukan maistoin. :) Mua välillä oikeestaan alkoi hirveesti ärsyttää, kun ihmiset jopa kysyivät, että miksi et nyt sitä yhtä voi juoda, kun ei se vauva siitä pilalle mene.. :O Jos en halua, niin en halua ja se ei kuulu muille..
 
Heipsan!
Olen kyllä lukenu joka päivä mitä täällä on puhuttu mutta nyt en millään muista yhtään aihetta :)

Päivät menee vaihtelevasti,yhtenä olen yli iloinen ja niin onnellinen että itkettää ja toisena olen niin maassa ja äkäinen ja saamaton :ashamed:
Esim tänään on ollut taas huonompi päivä,itkien olen tehnyt kotitöitä ja äkäillyt miehelle..
Arki siis alkoi ja lapset tarhassa/koulussa päivät joten olen nukkunut suurimman osan siitä ajasta,sekin masentaa kun liikaa unta ja päivät menee pimeeksi äkkiä ja sitten taas valvon aamuyöhön ehtien unta. Yritän aamulla nousta aikaisin ylös että hieman sais rytmiä kohilleen,ens viikon jälkeen lähden pojan kanssa OYS:siin maanataista perjantaihin joten en sielläkään voi vaan torkkua :stick:
Pahoinvointia edelleen on,vähissä on ruoat mitkä maistuu.
Sokerirasitus onkin sitten ens viikolla.Liikeitä olen tuntenut silloin tällöin viime aikoina,ainakin eilen selvästi :)

*piuu&kippura 14+1* :heart:
 
Vältettävistä ruoka-aineista: huomaan olevani paljon rennompi ruokien suhteen kuin esikkoa odottaessa. :ashamed: Pitääkin noita juustoja muistaa katsoa tarkemmin, että on varmasti pastöroituja.. Alkoholista, muutenkin tosi vähän kulutan, mutta nyt ei tekis kyllä edes mieli! Tosin hörpyn voisin ottaa, esim. kun ystävien kanssa kilistettiin joulunpyhinä skumpalla, niin pyysin minäkin pienen lasillisen josta join sen pari minisiemaisua. Tylsiä kavereita joillakin teistä kun painostavat alkoholin ottamiseen. Kyllä tollaset asiat pitäis olla jokaisen päätettävissä. Jos ei tunnu hyvältä niin ei todella tarvis painostaa.. :( Sama noi ruoka-asiat, jotkut ottaa löysin rantein ja toiset tiukemmin, jokainen tyylillään, mikä tuntuu hyvältä itselle.

Oltiin miehen kanssa yhdessä tänään siellä ultrassa, kovasti pieni pyöri ja peitti silmiä käsillään. :heart: Kaikki oli hyvin, mitat vastasi aika lailla päiviä. Mullekin vois nyt päivittää sen LA 26.7.. En usko että sitä tosta juuri muutetaan, vaikka omien laskujen ja ultramittojen mukaan pari päivää myöhemmin oliskin. Tulipa helpottunut olo nähdä vauveli ja vielä noin liikkuvaisena.. tiedätte tunteen! :) Miehellekin homma konkretisoitui kunnolla.

Ja huomenna poksuu 12 viikkoa. :)

Onko muilla lapset olleet ultrissa mukana? Meidän 3v oli ar-ultrassa mukana, ja nyt mietitään että otetaanko mukaan viikon päästä olevaan nt-ultraan.
 
Crassula Me ainakin jouduttiin hankkii esikoiselle hoitaja nt-ultran ajaksi, kun ultrakutsussa luki isolla, että ei lapsia mukaan tutkimushuoneeseen! Meillä siis sairaalana kättäri. Muualla tietty voi eri säännöt olla.. :) Mutta tuskin oltaisi mukaan edes otettu, vaikka olis saanut, kun tuo on niin pieni vielä niin ei siitä kuitenkaan mitään olisi ymmärtänyt..
 
Crassula en osaa sanoa, mikä täällä on tilanne, saako vanhemmat lapset olla mukana ultrassa. Meillä on kyllä kaksikin rajoittavaa tekijää:Ultrat on päiväsaikaan ja kaikki vanhemmat lapset on koulussa. Lisäksi jos tutkimushuone on seuraavallakin kerralla yhtä pieni kuin oli edellisessä ultrassa niin lääkäri ei mahdu sinne jos meillä on koko porukka mukana :)
Mikä kumma lienee, kun ei työnteko oikein huvita... No, jos se tästä kun alkuun pääsee.

Mukavaa torstaita kaikille!
Vuorikristalli 14+0 *POKS* (kuulitteko mikä pamaus;))
 
Minäkin olen nollalinjalla alkoholin ja tietysti tupakan suhteen. Pari kertaa olen pienen suullisen maistanut punkkua miehen lasista mutta sellaista nyt en laske. Kopparbergin alkoholiton omenasiideri on minusta tosi hyvää! :)

Meillä myös oli moneen kertaa ilmoitettu (ohjeessa ja huoneen ovessakin), että ei lapsia mukaan nt-ultraan. Tosin meillä nyt ei lapsia vielä olekaan, jäi vain mieleen. Ja kyseessä Terveystalo.

Vienda 13+0 (POKS!)
 
hienoa että olette ottaneet nollalinjan alkoholin suhteen, vaikka teille on sanottu että muutaman muka voisi ottaa!oikeasti kun ei tiedetä turvallista annosta mitä voisi raskausaikana ottaa.ja sehän olisi sama asia kuin antaisi vauvalle alkoholia!ei sikiö kestä yhtään alkoholia :(

sanokaa tyhmälle mitä morfologiatutkimus UÄ:llä tarkoittaa?onko se rakenneultra vai 3d/4d ultra?tuollainen olisi yksityisellä ja maksaisi 133e suunnilleen,taitaa olla rakenneultra kun on noin halpa?
 
BDU
Tervetuloa cuwe!

Nollalinjalla täälläkin mennään. Tosin tupakoinnin lopetin jo parisen vuotta sitten mutta jos en ois sillon lopettanu niin viimestään nyt seki ois jääny :) Mulla ei onneksi kaveripiirissä oo sellasia jotka pitäis nipottajana jos ei ota sitä yhtäkään olutta!! Minusta se on aivan itsestäänselvyys ettei raskaana ollessa nautita alkoholia.. Siis jos joku sen yhen ottaa niin mikäs siinä mutta ei mua mikään tissuttelu muutenkaa oo koskaan kiinnostanu joten miksi "kiduttaa" itteä kun ei voi ottaa sitä toista kuitenkaan.

Täällä alkaa masu jo pikkiriikkisen näkyä ;) Ei oo aamusin enää littana vaan vähän jo pyöreä ja iltaa kohti sit nousee se ihana turvotus.. Yöt on ollu nyt tosi levottomia, heräilen pissalle ja en meinaa muutenkaan saada nukuttua kunnolla ja oon sen takia tosi väsyny koko ajan |O Onko muilla ongelmia nukkumisen kanssa?

BDU ja ötökkä 12+6
 
cuwe: Tervetuloa! :)

BDU: Mä nukahdan hyvin ja nukunkin hyvin mutta aika usein herään pissalle, tosin se vaihtelee, välillä noin 2 h välein ja välillä vain kerran yössä. Onneksi saan nukuttua yleensä heti sen jälkeen. Ärsyttävää silti tuo heräily, kun näkee samalla, miten vähän kello vasta on. Ja olisihan sitä paljon virkeämpi kunnon unien jälkeen muutenkin...

Vienda 13+0
 
Viimeksi muokattu:
BDU, todellakin nukun huonosti! Joka yö herään klo 2.45 pissalle ja kestää varmasti ainakin puoli tuntia ennen kuin saa taas unta. Yleensä sitten iltapäivästä alkaa päätä särkeä (kuten nytkin) voihan ällö.

Nollalinjasta on ollut puhetta. Sama myös täällä. En ole koskaan tupakoinut (ei mieskään) ja alkoholia käytämme kumpikin vähintäänkin kohtuudella, johtuu varmaan lähinnä liikuntaharrastuksista (=turhia kaloreita).
Minustakin on kyllä vähän hölmöä, että toisen juomattomuutta (raskaana tai ei) kyseenalaistetaan. Sehän on ihan oma päätös. Keskuudessamme on niitä, joille se on oikeasti ongelma, joten siksikään ei tarvitsisi ketään tentata. Ja raskaanaollessa on parempi tosiaan jättää alkot kokonaan ottamatta.
 
Heipsan! :)

Kyllä nämä viikot vaan etenee vaikka tuntuu välillä että aika menee niiiin hitaasti.. :) Kävin yhdeltä äitikaverilta hakemassa kassillisen niille pieneksi jääneitä tai muuten vaan käyttämättömiä vauvanvaatteita, ja voi että miten ihanaa niitä onkaan hypistellä ja kuvitella pienoista sinne sisään! Huokailen välillä että voi kun se aika jo kiiruhtaisi, että saisi vihdoin oman vauvan syliin asti. Oon vauvakuumeillut varmaan 13-vuotiaasta asti, ja nyt vihdoin kun olen sitten jo raskaana, niin ei silti jaksaisi odottaa näitä muutamia kuukausia :) Pitää varmaan vaan ajatella, että nyt vielä kannattaa nauttia tästä hiljaisuudesta ja nukkumisesta, kun voi.

Nukun nykyään ihan hirveesti! Nyt on kohta neljän viikon loma koulusta takana ja en tiedä miten selviän kun pitää alkaa taas aamuisin heräilemään.. :eek: Pahoinvointia ei onneksi enää ole, kun vain muistaa syödä vähän väliä! Mun pahoinvointi alkoi viikolla 6+1 ja kesti 10+2 asti. Sitten se loppui niinkun seinään hetkeksi, mutta viikolla 14 alkoi taas semmoinen etova olo aamuisin, kun verensokeri on matalalla. Aamupuuro on pakollinen mulla tällä hetkellä, että etova olo lähtee pois, muuta ei ensimmäiseksi aamulla tee mielikään. Ja tosiaan pienin väliajoin pitää kyllä jotain syödä, ettei etova olo tule takaisin. Raitis ilma auttaa myös.

Ja siis sellaisten 10 tunnin yöunien lisäksi oon nyt loman aikana nukkunut myös päikkärit, jotka voi venyä tunnista kahteen tuntiin.. Mutta annan itselleni nyt sen mahdollisuuden, kun semmoinen kerran on!

Alkoholia en käytä kans ollenkaan, oikeastaan lopetin ne vähäiset viinilasilliset jo silloin kun alettiin yrittää lasta. Välillä tekee mieli viiniä ja sitten jonkun toisen punaviinilasin haisteleminen helpottaa vähän :) Alkoholitonta punkkua ostin viime viikonloppuna, mutta se oli aika pahaa..

Millaisia vauvavarastoja teillä muilla jo on? :)

Itse olen alkanut pikkuhiljaa neulomaan ja virkkailemaan vauvanvaatteita jo varmaan pari vuotta sitten, muutama tilkkupeitto ja jotain villakerrastoja ja töppösiä on nyt jo valmiina muutamassa koossa, ja lisäksi olen pelastanut omista vanhoista varastoistani itselläni vauvana olleita hyväkuntoisia villavaatteita myöhempää käyttöä varten. :) Uusia vaatteita olen ostanut hyvin vähän ja sitten tosiaan äitikavereilta saatuja pikkuvaatteita on nyt kans jonkin verran. Vanhat muumiverhot mulla on kans säästössä omasta lapsuudesta, sekä muutama lempikirja. Mitään isompaa ei olla miehen kanssa yhdessä vielä hankittu varastoon, esim vaunuja ja semmosia, niiden aika on sitten myöhemmin keväästä tai kesällä vasta. :)

Ja, jos teillä on vauvavarastoja yms, aiotteko silti ottaa äitiyspakkauksen?

Nipas 15+0
 
Terveisiä ultrasta! Millillä oli kaikki hyvin(kaikki mitä nyt tässä vaiheessa pystyy näkemään), ja eipä ihme että liikkeetkin on näin aikaisin tuntuneet: ihan mahdoton meininki oli vauvelilla masussa! Melskasi ja teki kuperkeikkoja:heart: Täti ei meinannut sykesarjaa saada otettua, kun vauveli ei pysynyt yhtikäs paikoillaan:) Koko vastasi edelleen täsmälleen viikkoja ja pää-peppumitta oli 74mm. Syke 165. Oli tosi ihanaa nähdä vauveli, kun näytti tosiaan jo ihan vauvalta:) Istukka oli takana, kun se on aiemmilla kerroilla ollut edessä, niin että sekin voi vaikuttaa tuohon liikkeiden tuntemiseen.

Sokerirasituksessa kävin myös ja sain siitä istuskelusta selkäni kipeäksi. En yleensä istu kovin pitkiä aikoja kerrallaan... mutta ihan hyvin meni muuten.

Poikkesin lastenkirppiksellä ja mukaan tarttui vähän pikkuruisia vaatteitakin. Meillä on vähäsen säästössä isommilta lapsilta, mutta ei läheskään tarpeeksi. En tuosta äitiyspakkauksesta kyllä tosiaan tiedä, että otetaanko. Pähkäilen sitä vielä:) Vaunut saadaan ystäväperheeltä, ja varmaan muutakin tavaraa edullisesti, kun ystäväpiirissä monella on pikkuvauvoja.

Kiitos kaikki noita närästysvinkeistä, minulla ei siitä ole entuudestaan kokemusta(en edes aluksi tiennyt että se on sitä), joten en yhtään tiennyt mikä neuvoksi:) Onneksi sitä ei ilmaannu kuitenkaan joka päivä.

Uniongelmista kärsin itsekin jonkin aikaa sitten, mutta nyt tuntuu, kun unet olisi vähän parantuneet taas. Pissahätä ei enää tunnu niin pahana joten en heräile niin usein yöllä vessaankaan, johtuu varmaan siitäkin. Mutta ihan tosi omituisia unia olen alkanut nähdä!

Alkoholin suhteen on minullakin nollalinja, ja niin on kyllä kaikilla läheisillänikin, joten ihan samaa mieltä kanssani ovat muutkin. Eihän sitä tosiaan tiedetä, miten pieni annos olisi "turvallinen", joten ei kannata käyttää ollenkaan. Monellahan elimistökin raskausaikana hylkii alkoholia, eli pienestäkin määrästä tulee tosi huono olo.


Äitikissa+Villi Milli, 13+4
 
itse olen ostanut jo jonkin verran vauvanvaatteita,on ne niin söpöjä :heart: olen "sääntönä" itselleni pitänyt että tarjousvaatteita saan ostaa tässä vaiheessa,en vielä normaalihintaisia :) mutta tänään käytiin nt-ultrassa ja kaikki oli ok joten oli pakko ostaa normaalihintainen yökkäri koska se oli ylisöpö :D

aion ehdottomasti ottaa äitiyspakkauksen vaikka itsekin tulee vaatteita ostettua :)
 
Viimeksi muokattu:
Mä en ole nukkunut hyvin vähään aikaan. Viimeinen kuukausi on mennyt huonoilla unilla, aina jos herään ja joudun vaikka käymään vessassa kestää pahimmillaan 1,5h että saan uudestaan unenpäästä kiinni. Onneksi on saanut jonkun verran nukuttua päiväunia.

Pahoinvointi onneksi helpotti jo ennen joulua, mutta nyt on ollut muuten tukala olo. Tuntuu että vatsa täyttyy pienestä määrästä ruokaa ja sit vatsa on turvonnut palloksi. Jos taas ei syö niin sit alkaa heikottaa... Eiköhän tämä helpota kun maha alkaa venymään ulospäin :)
 
Tervetuloa cuwe :wave: aina mahtuu uusiä mukaan!

Äitikissa Mulla itseasiassa kävi noin, että en sietänyt juurikaan alkoholia.. Sehän oli ainoa oire minkä perusteella testasin.. :O Eli mullahan ei ollut minkäänlaisia oireita, että olisin raskaana, joten ei tullut mieleenkään, että en vois viihteelle lähteä. Kiertokin oli niin epäsäännöllinen. Sitten mulle ei kalja maistunutkaan, joka on tosi harvinaista kun sen verran harvoin pääsen viihteelle, niin yleensä otan siitä kaiken ilon irti.. :LOL: Seuraavana päivänä ihmettelin kavereille, että olipa kumma, kun ei maistunut ollenkaan, niin ne sitten sanoi, että mitäs jos sulla onkin kyytiläinen?? :O siitä seuraavana päivänä tein sitten positiivisen testin ja pari päivää sen jälkeen alkoikin heikotus ja pahoinvointi.

päivittelen listaa vasta viikonloppuna, jos tässä nyt tulee vielä ultrakuulumisia.. :)
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä