Heinäkuun hellemasut 2013 * Tammikuussa *

Moips! Mäkin liittyisin seuraannne. Olen viikolla 14+0 ja LA on 16.7.13 / KOS .

Jäin miettimään tosta Facebook-ryhmästä, et pystyykö sinne liittymään jotenkin niin ettei tieto siitä menis koko facebook-kamuille..? mulla on ainakin siellä liuta sellaisia kavereita, joiden en (vielä) välittäis saada vihiä asiasta.
 
Vaniljainen kyseli onko "oloja" ja täytyy kyllä sanoa, että en yhtään osaa sanoa, kumpaako sorttia tuolla nyt majailee:). Ennestään on 3 tyttöä ja poika, ja mielestäni raskaudet on voinnin puolesta olleet kaikki samanlaisia.

Kellään flunssaa? Mulla särkenyt päätä koko hiton viikonlopun ja tänäänkin. Nuhainen olo, mutta ei niin huono kuitenkaan, että kotiin olisi viitsinyt jäädä.

Vuorikristalli 14+4
 
Heippa. Täällä olisi myös uusi palstailija. LA. 10.7. Alunperin laskettu oli 25.7 mutta ultrassapa näkyi hieman isompi matkustaja :)

Mulla on kaksi lasta. Tyttö 2006 ja poika 2007. Molemmat syntyneet kesällä. Tyttö heinäkuussa ja poika elokuussa. Tämä kolmas tulee sopivasti samaan rytäkkään.Minä olen itse myös syntynyt elokuussa.

Tämä kolmas tulee niin hyvään saumaan etten olisi voinut edes toivoa. Esikoinen lähtee kouluun ja toinen eskariin. Noilla kahdella on niin pieni ikäero että tuntui etten ole voinut pojan vauva-aikana keskittyä kumpaankaan kun tyttökin oli vasta vuoden ikäinen. Ihan vauva, ja minä pidin reppanaa niin isona jo. Nyt on tilanne ihan toinen kun lapset on niin isoja mötkyjä jo :D

Työssäolo oli alkuun kamalaa kun oli pahoinvointia! Olen hoitoalalla.Tuntui että nukahdan asiakkaiden luokse ja vatsassa velloi koko ajan. Nyt on helpottanut kummasti.Ainoastaan väsymys on vieläkin kovaa..
En malta odottaa että päästään lasten kanssa viettämään kesälomaa.En edes muista milloin lapsilla on ollut koko kesän loma.

Alan nyt perehtymään teidän juttuihin paremmin..jotenkin tuntuu niin yksinäiseltä tämän mahan kanssa kun kukaan lähipiiristä ei odota.

Iltavuoroon lähden kahdeksi virkein mielin!

- Minttu ja "Teppo" 14+5
 
Oloista: mulla ollu tosi kauan jo tyttöolo. mulla esikoinen on poika ja raskaus on tällä kertaa aivan erilainen. Sykkeet eroavat paljonkin ja oireet yms yms. Muutenkin on tosi vahva vaisto, että prinsessa jammailee siellä.
Tein ystäväni kanssa sellaisen leikkimielisen vauvan sukupuoliennustuksen sormuksella ja langanpätkällä. Ennustus kertoi masussani olevan tyttövauva :) maaliskuussa nähään et pitääkö paikkaansa tuntemukseni ja ennustus :D

Hankinnoista: Kävin viikonloppuna ostamassa itelleni ekat mammafarkut. Rupes niin ilkeesti puristaa tavalliset housut. Vauvalle en hanki mitään ennen rakenneultraa. Haluan päästää hullun innokkuuteni shoppailulle vasta sitten :D tiedän, että sekoan kun sukupuoli selviää :D

Onko täällä ketään synnytyspelosta kärsiviä? Haluaisin vertaistukea. Itelläni aivan järkyttävä synnytyspelko. En pelkää kipua, vaan ahdistun kontrollin menettämisestä sekä alapääni tuhoutuminen on oikeastaan suurin pelkoni. Mulle on kerrottu niin paljon karseita juttuja synnytyksistä ja olen ollut opiskelijana synnytyksessä mukana ja olen nähnyt mitä alapäälle tehdään kun vauva on syntynyt. Yäk ne välineet mitä siinä käytetään, tikkaus ja kaikki. hui kamala. Pelkään että seksielämäni katoaa alapääni "tuhoutumisen" myötä. Kuulostan ehkä epärealistiselta mutta pelkonsa kullakin :p

Hyvää alkanutta viikkoa kaikille!

jedvenna ja purri 11+6
 
Joihinkin keskusteluihin otan osaa:

NOLLALINJA: Tein raskaustestin isänpäivänä, ja tupakointi loppui siihen. Oikeastaan nyt vasta on alkanut haluttamaan taas tupakkaa, mutta ei niin paljon että olisi repsahduksesta pelkoa. Vauva on tärkeämpi kuin minun mielihalut.
Alkoholissa nollalinja. Tosin kummallisin mielihalu mikä minulla on raskausajoilta ollut on nyt jääkylmä OLUT!En normaalisti edes juo olutta ja voi jukra kun mies juo saunaoluen..mää kuolaan vieressä :D

HANKINNAT: En mitään ole vielä hankkinut.Eilen katselin vaunuja netistä mutta en halua ostella vielä mitään. Pinnasänkyjä meillä on kaksikin kappaletta. Toinen menee mun pikkuveljelle,josta tulee isä kesäkuun alussa :)
Joitakin vauvan vaatteita meillä on lapsilta jäänyt mutta hyvin vähän.Kiertoon oon laittanut melkeen kaikki.
 
jedvenna, Tuosta synnytyspelosta, mua pelottaa ainoastaan se että repeän. Kaksi edellistä on kyllä tulleet todella nätisti ilman tikkejä mutta jotenkin pelottaa vaan.

Seksielämä meillä on pysynyt ihan normaalina synnytysten jälkeen. Olen palautunut hyvin ja tuntokin on herkempi..joten voin sanoa että synnytysten jälkeen seksi on ollut parempaa :) Älä huoli.Alapää tokenee koitoksesta kyllä.
 
Tervetuloa uusille!! :wave: Kiva että saadaan lisää porukkaa tänne! :)

Mä muuten huomasin tossa listaa päivittäessä, että meistä on kuun puolessa välissä aika moni menossa kättärille synnyttää.. :)

jedvenna Mulla on sama, että esikoinen on poika ja tää raskaus on ollut tosi erilainen! Mutta mulla ei varsinaisesti tyttöoloa ole.. Aluksi oli aika vahvasti, mutta nyt kun pahoinvointi on helpottanut, niin tyttöolokin katosi :D Miten sulla meni esikoisen synnytys? ootko neuvolassa ottanut puheeksi ton synnytyspelon?

Mulle esikoisen synnytysessä jouduttiin eppari leikkaamaan, kun tuli kiire saada poika ulos ja mun mielestä ne tikit kyllä parani aika nopeesti, mutta eipä siinä paljon niiden kanssa seksiä harrastettu ja muutenkin kun jälkivuotoa tuli. Jälkeen päin en ole huomannut seksielämässä muutoksia. Mieheltäkin oon kysynyt, niin sekin on sanonut, että ei ainakaan huonontunut ole :LOL:
 
Minttu_84: juuri tuota repeämistä pelkäänkin. Pelkään ettei tuu mitää pient nirhaumaa vaan iha kunnon repeemä et alapää pitää tikata miljoonal tikil kiinni enkä pysty istumaan kuukauteen :D esikoinen mulla siis on sektiolla syntyny joten olen ns. ensisynnyttäjä mikäli sektiolta vältyn tällä kertaa. minut on suunniteltu jo pelkopolille, missä pääsen käsittelemäään tätä pelkoa enemmän. Toisaalta toivon leikkausta, toisaalta normaalia synnytystä. haluaisin saada heti vauvan syliin, sitä ei tapahdu mikäli mut leikataan. :(
 
Nannamamma: mulla siis esikoinen syntyi sektiolla kasvotarjonnan takia. Olin siis lähtenyt normaaliin synnytykseen ja kärsin ihanat avautumisvaiheen kivut 8cm asti ja sit päätettiinki leikata. neuvolassa olen puhunut peloistani ja pääsen lähempänä synnytystä käymään pelkopolilla :)
 
ja hei! pakko kysellä vielä yks juttu teilt viisaammilt. mites toi hammaslääkäris käynti raskauden aikana... laittaako ne puudutusta? mulla ihan hirvee hammassärky vaivannu jnk aikaa ja pahenee koko ajan. epäilen reikää :( en todellakaan anna koskee hampaaseen jos en puudutusta saa. onko mun siis mahd saada?
 
jedvenna hyvä, että pääset pelkopolille.. :) Mutta voin tosiaan lohduttaa sen verran, että kyllä ne tikit yllättävän nopeesti paranee, jos ei mitään maailmanlopun repeämiä tule.. :)
Ja kyllä mielestäni voi hammaslääkärissä puuduttaa, muistaa vaan mainita raskaudesta.. :)
 
Nannamamma: Kerroit tuolla aikaisemmin että oot hoitoalalla.Suosittelen sua olemaan nostelematta mummuja lattialta enää raskausaikana..soosoo! :) Itsekin hoitoalalla, ja meillä on asiakaskunnassa myös eräs väkivaltainen asiakas jonka luona pitää päivittäin käydä. Ei ole helppoa, ja vähän pelottaakin. En kehtaa sanoa työkavereille etten halua sinne mennä kun tottakai se kuormittaa sitten muita työntekijöitä... Selkä on kipeä jo nyt, ja mietin mitä se tulee olemaan loppuraskaudessa. Kiva nostella ja väännellä ja käännellä ja kyykkiä jajaja...toimistotyö vois olla kivaa :D
 
Heippa:)

Tervetuloa Minttu84 kuulostaa tutulta sun tekstisi:) Mulla on poika07 ja tyttö08 ja hekin molemmat kesävauvoja. Kesä on kiva aika synnyttää:) Mekin ollaan nyt paljon mietitty, että tästä kolmosen vauva-ajasta saa varmasti paljon enemmän "irti", kun isompien vauvana ollessa oli elämä niin hektistä. Silloin sitä ei niin aatellut, mutta näin jälkeenpäin ajateltuna:) Meillä lähtee isompi eskariin. Pienemmän taas olen ajatellut laittaa aamupäivisin puistotäteille hetkeksi, jotta saisi hänkin leikkiä muiden lasten kanssa, ja itse pääsisin vaikka vaunulenkille tai kotihommiin sillä aikaa.

Mulla ei ole vielä kovin vahvaa tyttö/poikaoloa. Esikoisesta olin aivan varma, että poika on, ja niinhän se oli. Tytöstä oli aavistuksia, mutta ei vahvaa tunnetta. Nyt voisin ehkä hieman kallistua pojan puolelle, mutta ei tosiaan vielä vahvaa tunnetta ole. Mietin, että jos kysyisi rakenneultrassa, mutta en ole varma. Aiemmin ei olla koskaan kysytty. Mulla on rakenneultrakin vasta rv25 eli maaliskuun lopussa... meneepä tää aika hitaasti! Just viime viestissä väitin, että se menee nopeesti. Huhhuh!:D

Jedvenna hyvä, kun olet ottanut neuvolassa tuon pelon puheeksi, ei ole kiva yksinään miettiä noita asioita.

Äitiysjoogassa oli kivaa ja suosittelen kaikille, joilla mahdollisuus omalla paikkakunnalla:) En malta odottaa ensi kertaan:)
 
Minttu_84 Mä oon tällä hetkellä itseasiassa kotiäiti.. :) Eli oon hoitovapaalla kotona pojan kanssa ja teen keikkaa vaan tosi satunnaisesti. Toi työpäivä mistä tuolla aikasemmin mainitsin olikin ainoa työpäivä jonka tän raskauden aikana oon tehnyt ja en varmaan uudestaan mene, kun niin paljon tuo alapää siitä kipeyty..
Mun mielestä voit ihan hyvin kieltäytyä aggressiivisen asiakkaan hoidosta varsinkin jos niitä hoidetaan yksin! Meillä ainakin työkaverit on ollut asian suhteen tosi ymmärtäväisiä sillon kun esikoista odotin ja muitakin raskaana olevia kohtaan. Me joudutaan välillä käydä paikkaamassa puutoksia naapuriosastolla, joka on dementiaosasto, jossa on paljon aggressiivisia hoidettavia, niin raskaana olevien ei ole tarvinnut sinne mennä jos ei ole halunnut. Ja samoin yövuoroja ei ole tarvinnut tehdä..
 
Nannamanna + muut, mikä on eppari...? Ensi kertalainen täällä on aina välillä ihan pihalla näistä termeistä.

Mulla on myös pelkoja synnytykseen liittyen, siskollani syntyi ensimmäinen lapsi kiireellisellä sektiolla jonkun vuorokauden synnytyksen jälkeen ja toinen suunnitellulla sektiolla liian kapean lantion vuoksi..... haluan ehdottomasti et multa "tsekataan" sama juttu, ollaan aika samanlaisia vartalotyypeiltämme ja suoraan sanoen "elättelen toivoa" et olis ne perusteet suunniteltu sektioon. En vaan yhtään tiedä miten tähän tsekkaus-toiveeseen suhtaudutaan?? En oo puhunu asiasta neuvolassa, oon käyny siellä vaan kerran ja sillon aika meni alkuraskauden juttuihin.
 
Elina29 eppari = Episiotomia eli välilihan leikkaus. Mulle se tehtiin sen takia kun pojan sydänääneet teki laskuja supistaessa ja olin jo yrittänyt ponnistella yli 20minuuttia. Kätilö oli sitä mieltä, että poika pitäs saada nopeemmin ulos noiden sykkeiden laskujen takia, niin sille sitten tehtiin tilaa epparilla.. :)
 
Elina29: ainakin tääl meillä päin tehdään synnytystapa-arvio loppuraskaudessa, jossa ultrataan vauva ja katotaan kuinka iso se mahdollisesti on ja mietitään onko alatiesynnytys mahdollinen. luulisin että tämä tehtäisiin joka paikassa. voit tietenkin ottaa asian jo nyt puheeksi neuvolassa ja viim synnytystapa-arviossa painottaa sitä, mitä siskollasi oli ja haluaisit kunnon "tsekkauksen" sen takia :D

niin ja täytyy vielä mainita että juurikin tuo kyseinen eppari on sellainen juttu kans, joka hirvittää aivan suunnattoman paljon. meinaa jo itku tulla ku pelkästään ajattelenkin.

mun on pakko kertoo et mulla on aika tiukka tilanne tällä hetkellä mieheni kanssa. asumme omistusasunnossa ja mieheni käy täyspäiväisesti töissä. mies tienaa 2500e kuussa. minä jouduin elämäntilannemuutokseni takia lopettamaan koulun jonkin aikaa sitten. en ole siis opiskelija enää ja olen työtön tällä hetkellä. minulla ei ole muuta tutkintoa kuin ylioppilas. osaisitteko neuvoa, mitä tukia voisin mahd saada vai voinko saada? meillä on todella tiukat ajat edessä jos en mitään rahaa mistään saa. ja tehän tiedätte varmaankin ettei kovinkaan moni työnantaja innoissaan ota raskaana olevaa töihin... mua jännittää se, että millä teemme vauvalle hankinnat jos en tukea saa mistään :(

jedvenna ja purri 11+6
 
Iltaapa taas kaikille. Työilta takana ja selkä huutaa hoosiannaa! Huomenna varmasti vielä enemmän kun lupauduin tekemään tuplavuoron rahan ahneuksissani :D
Mut sen jälkeen saan jäädä viikon vapaalle. Voi että mää nautin! Joskus kirpaisee niin lähteä töihin..Poika joskus sanoikin mulle että "äiti sää oot aina töissä". Tuntui melkoinen pisto..

jedvenna, Kela - Lapsiperheelle - äitiysraha
Katoppas tuolta siitä äitiysrahasta..

OLOISTA: Mulla ei ole tyttö- tai poikaoloa lainkaan. Tyttäreni toivoisi kovasti tyttöä ja pikkuveljensä toivoisi poikaa :) Meillä tuo poika on niin vilkas että semmonen pieni toive olisi että tulokas olisi tyttö :D Rauhallinen sellainen,tietysti :)

Jaaha. Tämä ja "Teppo" (miehen keksimä nimi pojalle,ei mene läpi) lähtee nyt maate jotta jaksaa nousta taas ennen kukonlaulua.

-Minttu-
 
Heippa kaikki ja tervetuloa uudet!

En ole vähään aikaan kirjoitellut kun ei oikein ole mitään erikoista ollut, pahoinvointi jatkuu vaan ja alkaa oikeesti kyllä jo ottaa päähän :x

Mulla on kyllä aika selvä tyttöolo :heart: Ennestään on jo kotona tyttö ja poika, sinänsä ei ole erityisiä toiveita tulokkaan suhteen. Isosisko kyllä toivoisi pikkusiskoa.

Luopumisista, lähinnä eniten harmitusta on aiheuttanut graavilohesta luopuminen, se on vaan niiiiin hyvää :LOL: Alkoholia en ole viime vuosia käyttänyt ollenkaan humalahakuisesti, joten senkään suhteen ei ole tehnyt tiukkaa. Mutta toisaalta jos on tehnyt mieli pulloa olutta tai lasia viiniä, olen huoletta juonut. Suomi on varmaan ainut maa, missä on nollalinja tuohon juomiseen. Kukin tekee miten parhaaksi näkee, itselläni ei ole omantunnon tuskia, sillä tiedän ettei yksi olut tee mitään vauvalle.

Hankinnoista, olen yhden huovan ostanut H&M.stä, siinä se taitaa ollakin. Odotan että sukupuoli selviää ja sitten on helpompi katsella mitä vaatteita sisaruksilta on jäänyt ja ostaa tarvittavat sen mukaan. Mahdollisimman vähillä vaatteilla ajattelin pärjätä, viiden ihmisen pyykkirumbassa on muutenkin haastetta!

Hammaslääkärissä voi tosiaan käyttää huoletta puudutetta, itselläni onkin aika kinkkinen tilanne kun viisurit vaivaa, haluisin että ne poistetaan mutta saa nähdä miten suhtautuvat kun oon raskaana. Kävin alkuraskaudessa niitä näyttämässä ja olivat silloin ok, ja lääkäri sanoi että pitää peukkuja etteivät tulehdu raskausaikana, sillä leikkaus on riski. No nyt ne selvästi oireilee enkä voi syödä kunnolla, eli jotain pitäisi tehdä. Röntgenkuvausta ei suositella raskaana, mutta ennen kuin hampaat voi poistaa, tulisi ne kuvata. Ja jos leikkaukseen mennään, tulisi sen jälkeen antibioottikuuri, jota en myöskään raskaana haluaisi, mutta toki tässä tilanteessa pitäisi ottaa. Jos niitä taas ei poisteta, voi riskinä olla vaikka verenmyrkytys ja siitä voi seurata vaikka mitä kurjaa : / No, tänään on aika hamppilääkärille, katotaan mitä sanoo. Toivottavasti nyt jotain kuitenkin tehtäisiin, en voi tällä suulla syödä oikein mitään kiinteää, eikä sekään ole hyväksi vauvalle.

Anteeksi omanapaisuus, stressaa vaan tuo viisuriasia niin oli pakko päästä purkamaan.

Hyviä vointeja,

Taksu ja muru 13+5
 

Yhteistyössä