Heinäkuun hellemasut-HEINÄKUUSSA!

Olipa ihana synnytyskertomus Toivottavasti! Ai kun tosiaan itselläkin asiat sujuisi yhtä vauhdilla eikä tarvitsisi kauan kärvistellä kipeiden supistusten kanssa.

Täällä olo viikonlopun kipeiden supisteluiden jälkeen vain parantunut, murmur... Suivaantuneena kävin tänään muutaman viikon tauon jälkeen salillakin eikä ainakaan olo kehnommaksi muuttunut. Väsymyskin tuntui haihtuvan! Lisäksi vauva tuntuu taas nousseen ylemmäs mahassa, joten tuskin kiinnittynyt ainakaan vielä. No, huomenna äitipoli, jota kovasti odotellessa. Toisaalta esikoinenkaan ei varoitellut mitään ennen säännöllisiä supistuksia, joten pidän yhä toivoa yllä, että ei yliaikaiseksi menisi. :)

Nohmu. Täällä myös kuulee viikottain "kauhistelua" siitä, että ai saat vauvan jo ihan kohta. Nyt vasta alkaa ihmiset kasvanutta vatsaa kommentoimaan! Oma ruumiinrakenne on pitkä ja luonnostaan hoikka, ennen raskautta painoa oli n. 55 kg ja pituutta 170. Painoa on tullut n. 7 kg. Lantiota löytyy minultakin ja kai se vauva tuonne selkään/lantioon piiloutuu. Siskon kaksi raskautta ovat näkyneet hänellä aivan yhtä vähän. Kovin urheilullinen olen (harrastan kestävyysjuoksua) kuten näköjään sinäkin, joten eiköhän sekin jotain vaikuta...

Aurinkoista illan jatkoa!

Littlelion 39+0
 
Littlelion & Nohmu täälläkin välillä huvittaa ihmisten mahan pällistelyt. Huvittavinta nyt on kun omaa kuntoakin tuntuu riittävän hyvin ja jaksan hiihdellä pitkin kaupunkia, ja ihmiset kysyy että "noh, millos on laskettuaika" ja höpöttää "tulevista viimeisistä kuukausista" ja nyt saan vain vastata että se laskettuaika kyllä meni jo. Kyllä ihmisten naama venähtää :D:ROFLMAO:

Tänään käytiin tosiaan Suomenlinnassa ja hyvin jaksoin haahuilla siellä mäkiä ylös ja alas nelisen tuntia ilman mitään olotiloja. Ja käveltiin vielä Kauppatorilta kotiinkin, ja kiivettiin Tähtitornin jättimäkikin ylös. Taidampa hipsiä vielä ostamaan pussin lakuja jos vaikka nekin edesauttaisi Möllin ulostuloa :cautious: Oloja odotellessa.

Minnimys & Mölli 40+1
 
  • Tykkää
Reactions: littlelion
Kiitos synnytyskertomuksesta Toivottavasti!

Astrealle
onnea rouviintumisesta!

Kiva kuulla StaRR:inkin perheen kuulumisia...

Hyvä ettei ollut tulehdusta kaalimaankakara!

Sallalle tsempit, jos et ole vielä vauvaa saanut!

Tänään aloitettiin aamulla kypsyttelyt cytoteceilla, käyrillä oltu useampaan kertaan ja lääkäri katsoi aamusta paikat (tilanne ennallaan) ja ultras vauvan...arvio 3600-3700g, uskon kun näen :rolleyes: tosin sf mitta on 5,5cm pienempi kuin mitä mun jättiesikoisesta masu oli samoilla viikoilla eli voikin pitää paikkaansa...mä en vaan suoriltaan luota arvioihin, kun silloin esikoisesta heitti kilolla:confused: Kolme 1/4 tablettia saatu tälle päivälle...mitään mainittavaa ei ole vielä tapahtunut, välillä supistelee ja samalla tulee menkkajomoa tuonne alavatsalle, mutta näiden kipujen kanssa pärjää ihan ok ja tuntuu että supistuksissa ei ole ollenkaan vielä tarpeeksi tehoa, kun kestävät n. 40 sekuntia. Pääsin kotiin yöksi, kehoittivat tulemaan yöllä takaisin, jos siltä tuntuu. Huomenna jatketaan aamusta kypsyttelyä ja annosta nostetaan puolikkaaseen tabuun kolmasti päivässä, jos ei mitään välissä jo tapahdu :) onneksi oon varautunut hieman pidempään kaavaan, niinkuin tokastakin, että hermot ei pala niin helposti, vaikka kestäisikin tää touhu, kunhan ei tarvis olla sitten kovin kipeänä pitkään ilman tulosta...
 
Yhdes koos, verilimaa tulee enempi vaan ja jokaisella vessakerralla tänään. Supistaa mutta ei säännöllisesti, illalla kävin kuopuksen kanssa vielä 3km kävelylenkin, tai tytsy pyöräili, mutta toistaiseksi ei mitään.
Mies otti huomisen vapaaksi ja sanoi että parasta lääkärin olla oikeassa että yöllä syntyy (y)
Kipeä olen kyllä, en oikein ilman apua pääse sängystä ylös jostain syystä
 
Huomenet!

Tänään piti lähteä kesäreissulle Tuuriin, mutta saas nähdä. Suunnilleen 4:30 heräsin supistuksiin ja menkkakipumaisiin oloihin, jotka ei helpottanut asennon vaihtamisella. Se on auttanut tähän asti. Sen jälkeen oon sit käynyt jo kuumassa suihkussakin ja harkinnut jo Panadolia.

Nähtäväksi jää :) Esikoinen ilmoitti kyllä eilen, että vauva syntyy keskiviikkona. Sikäli tää ois ihan oikee päivä :D

Tsempit Pajunkissalle!

Anskutin ja Muikku 38+6
 
Hei kaikki Heinäkuiset! Käyn kyllä lukemassa teidän kuulumisia joka päivä, mutta kirjoittelu on jäänyt vähemmälle.

Ensinnäkin onnea Astrea naimisiin menon johdosta!

Olikohan se Anskutin, joka kuvaili liitoskipujen lisääntyneen sitten edellisen raskauden... Tämän olen huomannut itsekin. Ekassa raskaudessa muistan niitä olleen vain ihan lopussa ja ei kovin kipeitä silloinkaan. Nyt liitoskipujen kanssa saa olla tosi varovainen ja kaiken "jalkoihin" pukemisen teen tätä nykyä visusti istualtani. Jos erehdyn vaikka työntämään jalalla oven kiinni, niin tuntuu että jotain repeää. Pahin mulla on kyllä edelleen se kyljen kääntäminen makuuasennossa, koska sitä ei oikein voi mitenkään välttää.

Eilen poksahti 38 viikkoa täyteen. Se tarkoittaa sitä, että vähintäänkin kuukauden sisällä meille muuttaa vauva, ihanaa! :love:Kävin tänään sairaanhoitajan juttusilla ja masun koko vastaa kuulemma nyt rv 37. Mitään vauvan kokoarvioita tai kohdunsuuntilannetta ei tarkistettu, koska mun olo oli edelleen niin tavallinen. Olo on siis liitoskipuja lukuunottamatta hyvä ja tunnen itseni ihme kyllä ihan virkeäksi vaikka töissä ihan kokopäiväisesti käynkin. Kävelyvauhti on kyllä hidastunut kovasti. Harjoitussupistuksia (semmoista koko mahan kovettumista, joka tulee etenkin kävellessä tmv "rasituksessa") alkaa olla jo selkeästi useammin myös päivän aikana ja etenkin iltaisin. Eilen ja tänään on sitten jo ihan oikeasti supistellutkin muutamia kertoja, mutta ei mitenkään kipeästi. Ekaa kertaa mieleen on tullut, että mitäs jos tämä kakkonen ei odotutakaan itseään ihan siihen laskettuun aikaan asti kuten esikoinen?! Esikoisella mulla nimittäin ei tuollaisia selkeitä supistuksia ollut yhtään ennen kuin sitten oltiin tositoimissa. Nyt tuntuu slitä, että olojen puolesta jaksaisin varmaan odotella sinne laskettuun aikaan asti. Katsotaan miten mieli muuttuu, kun huomisesta eteenpäin täällä alkaa 30 asteen helteet... ;)

Onko teillä, joilla on kokemuksia useammista raskauksista, supistusten ilmaantuminen edennyt eri raskauksissa saman kaavan mukaan?

Tsemppiä kaikille vauvamahojen ja etenkin uusien vauvojen kanssa!

AnMaaria ja pikkusisko 38 +1
 
Anskutin: säkin voisit suunnata tänne Taysin suuntaan? Itse lähden kohta taas sinne päin jatkamaan kypsyttelyä, saa nähdä saadaanko tänään mitään aikaiseksi...yöksi otin Panadolin niin sain nukuttua, mitä sitä turhaan kiusaa itseään turhilla supistuksilla yöllä, jotka eivät johda mihinkään (koska eivät ne laannu, jos ovat oikeita). Lepo on kuitenkin tärkeää, kun lähtee urakoimaan vauvaa tähän maailmaan :rolleyes:

AnMaaria: mulla ei ollut ensimmäisessä raskaudessa supistuksia koko raskausaikana juurikaan, toisessa oli jonkin verran ja nyt tässä kolmannessa on ollut harjoitussupistuksia rv 17 asti...synnytyssupistukset taas lähteneet aina kypsyttelyn/käynnistelyn seurauksena käyntiin...
 
Joo siis yksi kauhein liike on suoristaa esim mattoa jalalla, sattuu niin paljon :eek:
Eikä mitään, ei syntynyt yöllä. Jos tänään kävelisi taas enempi ja saisi edes jotain supistuksia.. päätä särkee ja menee mustia pisteitä silmissä, mutta verenpaineet ok ja labrat myös eilen.. että odotellaan
 
Hieman ällömpi kysymys tähän väliin: te jotka olette jo synnyttäneet, oletteko ikinä bonganneet sellaista purppuraviivaa takamuksessa kun synnytys on alkanut? Löysin eilen artikkelin vau.fi sivustolta tuosta purppuraviivasta takapuolessa, että ilmeisesti sen pitäisi jotenkin kertoa että eteneekö synnytys, onko vauva alkanut laskeutumaan synnytyskanavaan ja onko kohdunsuu alkanut avautumaan. Eilen kuikuilin itseltäni tuota kuuluisaa viivaa mutten löytänyt sitä. Tänään taas kun katsoin uudestaan oli ilmestynyt vaalean violettiviiva takamukseen. Syynä tähän voisi ehkä olla aamuiset petipuuhat miehen kanssa, jotka ehkä sai aikaan jotain edistystä ;)

Minnimys & Mölli 40+2
 
  • Tykkää
Reactions: {Anskutin}
AnMaaria: Mulla oli esikoisen raskaudessa harjoitussupistuksia viimeisten viikkojen aikana ehkä kolmena päivänä, joista yhden vietin häämessuilla kaverin kanssa. Synnytys käynnistyi sit yks aamu ja sen tiesi samantien että nyt mennään. Tällä kertaa oonkin ollut jo saikulla siellä rv 22 tienoilla suppareiden takia ja nyt on mennyt jo 3 viikkoa enemmän tai vähemmän napakoiden suppareiden kanssa. Eli todella erilaista ollut kyllä sen puolesta.

Minnimys mä just eilen pohdin, että pitäisköhän sitä purppuraviivaa ruveta etsimään. Mahan puolella ei ainakaan näy mitään.

Pajunkissa mä oisin tosi mielelläni tullut tänään TAYS:iin vaan ei auttanut ees Tuuriin asti ajaminen supistusten tehostamisessa. Ehkä mä huomenna kokeilen tässä kotona porrastreeniä.

( . )
Kipeetä on tänään tehnyt ja panadolia mennyt kahteen otteeseen (ensin aamulla 500mg, ei tehonnut, ja iltapäivällä sit 1g ja auttoi niin että sain torkuttua autossa) mutta nää on aivan totaalisen epäsäännöllisiä ja ihan siedettäviä kuitenkin vielä. Jos tänään vetäis iltapuhteina saunan siivoamisen ja sit kun mies tulee treeneistä niin vielä peiton heiluttamisen JA saunomisen, niin auttaiskohan se. Nännien pyörittäminen ei saanut merkittäviä vaikutuksia tällä kertaa aikaan. Viimeksi se "käynnisti supparit". Tai kun pyöräytin pari kertaa nänniä niin alkoi supparit ja se oli sit siinä :D

Sinänsä mulla ei vieläkään olis kiire, mutta alkaa olo olla vähän tympiintynyt kun tätä supistelua on kestänyt niin kauan...Puuh.

Anskutin ja Muikku 38+6
 
Anskutin: saattoi olla ihan hyvä ratkaisu toi, että synnytys ei käynnistynyt tänään...hämeenlinnaan passitettiin synnyttäjiä, käynnistelyn aloitukseen tulleita käännytettiin kotiin ja kaikki osastot ihan piukeena synnyttäjistä...tuolla riskiraskausosastolla oli äiti vauvansa kanssa, kun ei muualle mahtunut :( eli olin ihan tyytyväinen, että omakaan synnytys ei käynnistynyt...ei olis välttämättä saliin päässyt, kun olis tullut tarve tujummalle lääkitykselle...
 
Huikeita heinäkuisia siis tulee monta :p kun täälläkin eilen oli osasto niin piukassa käynnistyksiä ettei mua otettu sinne, saliin olisi mahtunut jos itsestään olisi käynnistynyt. Supistaa alle 10min välein, ei kovin kipeästi, mutta millä näitä saisi pidettyä yllä, ettei lopu vaan syntyis :ninja:
 
Taas on herätty neljän aikaan aamulla supistuksiin. Nää tulee noin 5 minuutin välein, välillä vähän tiheämmin. Soitin jo TAYS:iin ja sanoivat, että ainakaan vielä ei ole ruuhkaa :D Nyt on soitettu äitikin lapsenvahdiksi. Eli nyt vielä vesipullo ja villasukat kassiin ja kun äiti tulee niin voidaan lähteä näytille ees.

Anskutin ja Muikku 39+0
 
  • Tykkää
Reactions: Pajunkissa-85
Tsemppiä Anskutin! (y)

Tultiin juuri synnytyssairaalasta tutustumiskierrokselta ja siitä jäi hyvä fiilis. Moni asia täällä jenkeissä on niin eri lailla mutta ainakin sairaalaan puitteet näyttivät tutuilta ja henkilökunta vaikutti mukavalta. Josko sinne tulisi pidempi visiitti seuraavan kahden viikon sisällä :)

AnMaaria
 
  • Tykkää
Reactions: Pajunkissa-85
Huomenta kaikille.

Aluksi suuret onnittelut kaikille vauvan saaneille :)!!!

Sitten supistuksia toivottelen monelle odottajalle. Tosi jännää monella!

Päivittäin käyn useamminkin lukemassa mutta kirjoittelu jäänyt. Meillä menee edelleen hyvin. Poika syö, nukkuu ja kakkaa. Eipä ole monta kertaa itsestään ääntä päästänyt. Tyytyväinen kun mikä :). Itekin olen pirteä ja niin rakastunut tuohon vauvaan. Miten voi olla niin ihana?! Edelleen tämä vauva-aika minusta parasta aikaa elämässä. Päivittäin tulee liikuttaa lasten kanssa. Ihanaa kun voi hallita kehoaan. Kävin ostaa itelleni uudet juoksukengätkin, tosin kävellen menee vielä kauan, mutta kulukeepahan nyt paremmin ainakin :D

Jälkivuodosta.. Onko muilla sellasta on-off touhua se? Oikeestaan kunnon vuotoa oli ehkä kolmisen päivää synnytyksestä. Sit niukkaa vain viikon ja sen jälkeen sellasta että yks päivä ei tuu mitään ja toinen päivä saattaampönttöön hulahtaa mutta ei sitten muuten. Ei vaa sit uskalla luopua siteistä vielä,jos kävis kylillä nolot. Pääasiassa kyllä enäänka tule just mitään.

Ihan hirveesti tsemppiä kaikille tositoimiin kun se hetki tulee.


Nelli ja Tissiposki-Timpsu 3 viikkoa, 2 päivää :)
 
Täällä menossa rv 39+4 ja odotellaan. En uskalla itsekseni oikein kauas kotoa lähteä ja mies on superpaljon töissä niin hengaan kotona, luen ja kattelen leffoja. Lantiossa on tosi paljon paineen tunnetta. Kivutonta mutta kuin olis raskas rinkka selässä lantiovyöllä paino. Välillä jomottelee ristiselkää ja sisäreisiä mutta ei ole toistuvaa, aaltomaista tms. Toivottavasti kypsyttelis paikkoja. Tylsää on. Viikko sitten neuvolassa oli vauva laskeutunut ja jo jonkun verran kiinnittynyt. Seuraava neuvola on la:na ja katsotaan mitä sanoo.

Sais syntyä jo. Tää odottaminen ahdistaa ja olo on tukala.

Terhitär ja Kaneli
 
Onnea vauvautuneille! Ja helppoja synnytyksiä kaikille!

Täällä tänään 41+4. En jaksa enää ees miettiä miksi ei vaa käynnisty synnytys:p Maanantaina meni limatulppaki ja koko viikon valunut limaa alakerrasta.

Oliko kukaan muu näin pitkällä raskaana/ pidemmällä?
 
Moi!

Jännät paikat alkaa monella olla, tsemppiä (y)

Mä oon kans käyny lukemassa, mutta ei kauheesti kerkiä kirjottelee. Nyt mies on kolmen isomman kanssa iltauinnilla ja jäätiin murusen kanssa kaksistaan. Vauva on ollu toistaseks tosi helppo, nukkuu pitkiä pätkiä, samaa ku Nellillä, syö, nukkuu, kakkaa :D Ja tää äiti on taas niin rakkaudesta sekasin, päivät ja yökaudet voisin toista tuijotella vaan :love: Ja tää tissittely ja vaipanvaihtorumba on vaan niin parasta <3

Meijän 2-vuotias kokee tän tosi rankasti vaikka kuinka häntä huomioidaan. Saa kauheita raivareita ja nukkuu huonosti ja panttaa kakkaa ja sitten sen takia maha kipeenä :( Toki oon näissä hormonihuuruissani sitten itkeskelly asiaa, kun toinen on itekin pieni vielä ja ihan sekasin tästä muutoksesta. No, eiköhän tää tasaannu ja pian toi pikkuisoveli ei kyllä muista enää aikaa ennen vauvaa.

Nyt lähen laittaa iltapalaa valmiiksi, palaan taas.

KeepGoing ja murunen 11 päivää <3
 
Nelli mulla ainakin vaihtelee tuo jälkivuoto. Pääsääntöisesti ei tule mitään mutta sitten toisinaan hulahtelee.

Meillä menee kans hyvin... vauvaa käytettiin eilen äitiyspolilla keltaisuuden vuoksi kun neuvolan täti oli siitä huolissaan mutta kaikki oli kunnossa ei olleet arvot liian korkeat. Huomenna painokontrolli myös neuvolassa vielä. Hyvin multa tulee maitoa ja tuo on takannut viimeyönä ja nyt tosipaljon mutta tuo kyllä kakkaakin tosi paljon. Paino eilen neuvolan mittauksessa alempi kuin polilla käydessä ja siinä välissä syötin niin 80g painoa tuli lisää. Joten eiköhän huomenna ole jo paino noususuuntainen :).

Mä olen kyllä myös niin onnellinen.... vaikka vähän väsyttää (vauva nukkuu kainalossa ja tiheät imetykset viimeyöllä).

Tsemppiä teille pallomasuille ja vauva arjessa oleville.

Ipna ja poika 8pv
 
Pajunkissa kuis siellä?

Täällä kolmas päivä käynnistystä tableteilla ja ei juuri edisty paikat..kipeeks tulen, mut ei muuta. Turhauttavaa. ..huomenna varmaan sit kotiudun...nyt sain kipupiikin et saan nukuttua. Täällä on tapana pitää sisällä sairaalassa. ..jatkosta en tiedä vielä. ...

Tasan 40 tänään :)
 
Minnimys, purppuraviivasta kun kyselit, mulla näkyy. Ti olin 3cm auki, nyt kurkkasin ekaa kertaa peiliin ja se viiva on 4-5cm. Eli ehkä jotain on tapahtunut, supistelee muttei tiheesti.. Huomenna aamulla nla.

Edit: kaupan kassasetäkin jokotteli, kun kävin hihaton toppi päällä kaupassa. Näkyi miten iso vatsa oikeasti on miten alhaalla se roikkuu :sick:
 
Viimeksi muokattu:
Meijän vauvasta on tullu koliikkivauva. .. itkee ihan sairaasti tunti tolkulla eikä mikään auta. .. cuplaton käytössä ja asentoja vaihtamalla ehkä välillä helpottaa. Mulla itsellä ollut kohta puolitoistaviikkoa alavatsakipu. .. Aluksi luultiin et se on revähdyskipua mutta nyt tulikin tieto et mulla onkin ollu virtsatietulehdus ja paha anemia... alavatsa sairaan kipeä... :notworthy: tänään saan jo ehkä lääkkeet... 10 päivää vast sattunut... huh. Kyl mua koetellaan... kotona aika kireä tunnelma... o_O
 
Tsemppiä kaalimaankakara, teillä on kunnon koettelemukset näin alkuun. Toivottavasti kohta saat itsesi kuntoon ja vauvan koliikki helpottaa (btw... oletteko aloittaneet d-vitamiinit, mietin vain että johtuisiko niistä öljyistä?)

Kylläpä teillä käynnistelyt kestää kauan... no kohta pääsette tositoimiin.

ipna ja poika 9vrk
 
ihana, kaunis tyttölapsi tulla pullahti maailmaan eilen,rv 39+0, 16.7.2015 klo 14:38. Mittaa oli 50cm ja 3445 grammaa. Toimitus oli taas aika vauhdikas loppujen lopuksi mutta siitä lisää kun pääsen koneen ääreen kotiin. Huomiseen asti nautitaan potilashotellista :)

Anskutin ja TyttöMuikku melkein 1vrk
 
  • Tykkää
Reactions: littlelion

Yhteistyössä