Heinäkuun Hurmaajat Toukokuussa (1. Hurmaaja syntynyt)

Aurinkoista maanantaita B)

Täällä alkoi tänään loma!!!!! :D Wuhuu...Jiiihaaa ;)

Ihana, kun ootte moni jo alottanu vaatteiden pesun! Mun pitäs ostaa ekaks hajustamatonta pesuainetta! :whistle:

[/b]Susanna85 täällä seinäjoella on ainakin veromodassa aina jotain alejuttuja, joista oon itelle löytänyt nyt raskausaikana tunikoja/toppeja ja hintaa on ollut 10-15?, ettei hintakaan päätä huimaa! Meilläkin oli jo ystäväpariskunnan kihlajaiset, vielä on tulossa häät ja 50-vuotisjuhlat.. Musta tunika oottaa noihin juhliin =)

Ihanan sään pukkas tälle päivää! Toivottavasti hienot ilmat jatkuu, kun kesälomalla ollaan! :D Jotenkin ihan USKOMATON fiilis, tuntuu oikeesti, niinku olis just vasta vahdannu kahta viivaa tikussa! Ja mieskin oli sitä mieltä, että aika on menny kyllä aivan siivillä!!!!

Jaksamisia teille petipotilaille :hug: :hug: Toivottavasti beibit pysyy vielä masun suojissa tovin.. :heart:



:heart: Maamin ja Toivo-Justiina 30+3 :heart:
 
Kyllä yhdet perkeleen koulutehtävät saa ihmismielen HULLUKSI!!!!! Käytännössä olen koko päivän tässä koneella istunut ja yrittänyt tehhä tuota tehtävää ja ettiä tietoa ja valmista ei meinaa tulla millään!!! Onneksi vielä huomenna vapaapäivä...

Maamin Onnittelut loman alkamisesta :flower:

Susanna85 Juu kyl miekii kauhulla sitä reissua odottelen ku normi oloissakin se reissu aina toisinaan tekee kipeetä, mut porukoita päästävä moikkaamaan, haettava vauvatavaroita ja sit olis serkun rippijuhlat...Tarpeeksi kun vain pitää taukoja ni kyllä se siitä :D

Teretulemas uudelle jäsenelle, nimimerkki jäi toiselle sivulle ni en sitä muista :LOL:

Pesuaineista Meinaako teistä miten moni hankkia just tuota hajustamatonta pyykinpesuainetta? Mie aineski näin alkuun meinasin..kattoo sitten jatkossa miten tekee...

Kait se olis jatkettava..kiinnostaaa ku kilo p*skaa!!!
 
rae Mäkin ajattelin että tälleen alussa käytän sitä hajustamatonta ja sitten jonkun ajan kuluttua koklaan ihan tota normaalia omoa vai mitä mä nyt omille kuteille käytänkää..

Maamin Toi tunika juttu vois olla kyl aika hyvä.. saa nähä mitä löydän.
Eka ois neuvola aamusta ja sitten shoppaileen.. Lupasin tuolle kummitytölle että saa jätskiannoksen sielä ja aion itekin vetästä banaanisplitin.. nami..
 
Alkuperäinen kirjoittaja kardemummma:
Alkuperäinen kirjoittaja bambina:
mutta kardemummma vai kuka puhui että nukkuu mahallaan!? miten pystyt vielä siihen??
Eiiii en kyllä ollut minä :eek: Joku tais kertoa nukkuvansa sillee puoliksi kyljellään, puoliksi mahallaan, ja sellasessa asennossa itse asiassa heräsin viime yönä ja olin hetken ihan paniikissa, että olen tappanut lapsoseni nukkumalla sen päällä tms :p No, potkuista päätellen en ollut, mutta erikoista että sellanen asento tuntui niin hyvältä. Eli sillee et on niin kyljellään, et on vähän niinku puoliks mahallaan -- noh, tätä ei nyt mitenkään voi muotoilla tekstiksi, pitäis olla kuvitus apuna =)

:LOL: :LOL: no kukahan se sitten oli...?? näin hyvin mä luen nää tekstit kun nopeasti yritän selailla... :p no anyways, en mäkään osais kuvitella nukkuvani mahallaan ja yllättävän helposti kävikin siitä irtaantuminen, koska ennen nukuin usein mahallaan. mutta nukkuu kukin miten nukkuu, niin toivottavasti kaikki saavat vielä levättyä kun matkaa on vielä jäljellä... ;)

vaatteiden pesemisestä mä oon miettiny tota ihan samaa, että missä vaiheessa ne kannattaa pestä; jos pesen jo nyt niin saanko pestä ne uudestaan vielä lähempänä, kun matkaa on vielä se 2,5kk. meillä nyt ei paljon isompia vaatteita vielä olekaan kun vaan sinne 68/74cm asti. isompia saadaan siskolta sitten ja tulee varmaan ostettua sit kun näyttää että niitä aletaan tarviimaan...

hepuli tervetuloa mukaan!!! :flower:

maamin onnea loman alkamisesta!!!!! :D :flower:

ON: tänään on supistellu toooooosi paljon, vaikka en oo mitään raskasta tehnykään. alkoi saman tien kun pääsin töistä kotiin. ja oon just miettiny tota sairaslomaa, että mitä kaikkee sille lääkärille pitää todistella, että se sitä kirjottaa...ehkä kirjottaa just sen päivän tai kaks, mutta kun ei jaksais sit joka päivä siellä ravata. meillä ainakin työterveydessä on aika nihkeetä toi saikun kirjottaminen. sit tuntee ittensä ihan tyhmäks jos ravaa siellä alvariinsa ja tulee sellanen tunne, et ne ei usko että ne vaivat on todellisia. :ashamed:

29+1 :heart: :heart: :heart:
 
=)

Mie nukun tosiaan puoliksi mahallaan ja puoliksi kyljellään, eikä siinä masu juurikaan painu kasaan. Se on vähän samannäköinen asento, johon henkilö pitää kääntää tajuttomana :LOL: Mut suoraan kyljellä nukkuminen koko yön ei mulle kyllä sovi..

Mutta hei, olithan se kardemumma sinä, joka sanoi nukkuvansa myös mahallaan sivulla yksi. :LOL: Pitiköhän siinä olla selällään..? Mutta joo, tää lähtee nyt virittäytymään tuohon kylki/vatsa asentoon |O

A + Mytty 30+2
 
Miekii nukun sillee puoliks kylellään, puoliks mahallaan ja sitten kyljellä ja toisella..mahallaan en ainakaan tietoisesti pitkiä aikoja nuku :D

Että osaa tuo mies taas olla raivostuttava. Ensin on koko päivän töissä, sitten tulee illalla kotiin ja sanoo lähtevänsä kaverinsa kanssa jonnekkin, laittaa saunan lämpeemään ja käskee sinne lisäillä puita, että hänellekkin on löylyä..Tuossa puol 11 lykkäsin viimeset puut uuniin, no mies tuli kyllä äsken kotiin, mutta lähti ulos jonnekkin. Menkööt perkele kylmään saunaan jos ei osaa immeisten aikoihin kotiin tulla!!!!!!
Ja toisekseen..Mies siis osti nuo vaunut ja yllätys ku miehestä on kyse ni halvinta piti ostaa. Vaunut ku oli ostettu eka kommentti mieheltä oli :" Nyt turpa kiinni, olen ostanut vauvalle vaunut joten turha kitistä etten mitään olis ostanut!!" Ja melkein samaan hengen vetoon sanoi, kyllä hän oli varannut reilusti enemmän rahaa niihin vaunuihin, mutta säästyipähän nekin rahat! Nyt mies on siinä uskossa, että kun hän nuo halvimmat vaunut mitä kaupasta löytyi osti, hänen ei tarvitse enää millään tavalla osallistua mihinkään hankintoihin. Kohan mie lähen vielä ostamaan kaikkee pientä tarpeellista ni nuitten vaunujen hinta tulee miula maksettua vielä monta kertaa..Että osaa olla yksinkertaisesti vain raivostuttava mies. Ja aihetta en puheeksi ainakaan toistaiseksi kehtaa ottaa ku riitelyksi se vain menee..muutenkin mies niin vähän kotona, että pakko yrittää käyttäytä ku ei haluis sitä vähäistä aikaa riidellen käyttää...

Äääh...noh, tulipahan tänne vähän purkauduttua, josko sitä jaksais taas olla jonkin aikaa mainitsematta miehelle asiasta ihan yleisen rauhan nimissä...

Synnytyksestä Näin esikkoa odotellessa en hirveesti osaa synnytykseltä "odottaa" mitään, mutta siitä olen kyllä melkoisen varma, että kipulääkitys pitää saada heti, miksi kärvistellä hirveissä kivuissa jos jotain lievitystä on tarjolla.. Mut siis todellakin toivon, ettäs sitä välilihan leikkausta ei jouduta tekemään, se on sellanen asia mitä haluan välttää ihan viimeiseen asti!
 
Alkuperäinen kirjoittaja Pai80:
Mikä se viikko on minkä yli pitäis päästä ? Siis ku oon kuullu et on joku sellanen "kriittinen viikko" keuhkojen tms kehityksen kannalta...
Mulla mielikuva, et olis vk 34? Mut en oo kyl tarkistanu, kunhan muistelen.. Kellään tarkempaa tietoa!?

Moni pähkäilee kovasti synnytystä ja miettii, "osaako" synnyttää. Sama täällä. No, melkein ensisynnyttäjähän minäkin, toinen oli suunniteltu sektio (josta harkkasuppareita pari päivää ennen leikkausta muutamia) ja toinen päästiin puoliväliin -> leikattiin. Meillä on se synnytystapa-arvio vielä edessä ja oletettavasti sektioon päädytään. Vaan kovasti alatiesynnytys kiehtois, jos sen sais kokea kerran elämässään ja ihan loppuun asti.. Sitä onkin tullut pohdittua paljon. Toisaalta kauhistuttaa just repeämät (mitä muuten kuulemma voi pikkasen ennaltaehkäistä välilihaa hieromalla&venyttelemällä öljyä käyttäen) ja toisaalta se, voiko parantua kolmannesta leikkauksesta yhtä hyvin, kuin kahdesta aiemmasta. Miten toimisin synnytyksessä toisin verraten tähän puoliväliin päästyä: LIIKKUISIN synnytyksen aikana niin paljon ku pystyisin (auttaa vauvaa oikeaan asentoon ja paikkoja aukeamaan paremmin) enkä suostuisi keinotekoisiin toimiin ennen ku jomman kumman henki olis vaakalaudalla. En edes välilihan leikkaukseen, revetköön sit jos repee, kuulemma paranee luonnollisella tavalla revenneet lihat paremmin?? Näin toivottavasti voisin itse edesauttaa synnytyksen kulkua. Aktiivinen synnytys ry:n sivuilta löytyy muuten hyviä juttuja, jos luomu-meininki kiinnostaa! On siellä kyllä muutakin, mut luomuun ne enempivähempi painottuu.. Ja jotenki ite oon just sen tyyppinen, et mitä enemmän tiedän jostain asiasta, sitä vähemmän stressaan tai pelkään ko. asiaa.
Se tais olla Susanna85, joka kerto pelkäävänsä, ettei osaa ponnistaa. Mä oon varma, että kukin meistä sen osaa, vaikkei sitä tiedäkään vielä itse. Synnytys on kumminkin maailman luonnollisimpia asioita ja jos vaan malttaa kuunnella omaa kroppaa, kyllä se kertoo mitä tehdä. Ja onhan siellä salissa kätilö mukana, kyllä nekin neuvoo. Luotat vaan itseesi!

Mulla olis seuraava neuvola vasta ens tiistaina. Saa nähdä, miten selvii sinne asti, tänään oli aika rankkaa töissä. Tai ei varsinaisesti edes rankimmasta päästä päivä, mut olo oli kaamee. Selkää juili ja suppareita tuli tasaseen tahtiin pitkin päivää, kivuliaitakin muutama.

Vaatteiden pesusta
Meillä on vauvan vaatteet vielä varastossa. Ullakkovarasto, jossa katonrajassa isot aukot -> kosteutta jonkin verran. Hajuja varmaan pikkusen vaatteissa on, mut ei tuolla kuulemma mikään oo homehtunu ennenkään, joten sikäli ihan ok säilyttää. Vaatteiden pesu saa odottaa kesäkuuta ja äippälomaa, saapahan kuivatella sit parvekkeella. Kuopuksen vaatteet pitäs raivata lipastosta poikien huoneeseen kaappiin (jonne tehtävä ensin tilaa) jotta saa vauvan vaatteet tilalle. Tämä projekti ei ole vielä edes alkanut, joten saa nähdä, kauanko kestää et saan ekat vauvan vaatteet viikattua paikoilleen. Pesuaineista.. Meillä nyt käytössä joku eko-pesujauhe, joskus aiemmin ollu mm. rainbown color-jauhetta. En aio vaihtaa vauvalle erikseen jotain hajusteetonta, jos muu perhe pesee yhdellä ni vauvan vaatteet menee samalla. Ja vaipat. Ne tosin tarttee tietyn laisen pesuaineen eli se on se mikä meillä valinnan määrittää.. Sit tietty, jos pikkusella iho reagois johonkin, ni pesuaine menis mietintään ensimmäisten joukossa..

Nyt nukkumaan. Silleen vasemmalle kyljelleen. :D Ja tyynyjä muutama kaveriksi, mies kun harvemmin on vieressä ni tyynyt saa korvata.. Sillon kun puoliso samassa sängyssä, tulee nukuttua oikealla kyljellä ja sen kainalossa, siinä on paras ;) :heart:

Kepsukka ja masukki (29+3)
 
Huomenia :D

Pojat viety vielä täksi päiväksi hoitoon ja aamupuuroa nautiskelen kaikessa rauhassa! (hiljaisuudessa) Jos lähtis lenkille ja sit kauppaan!

Tänään on esikoisella jännittävä päivä, kun mennään yhentoista maissa tutustumaan kouluun ;)

Muakin on kieltämättä alkanut synnytys mietityttämään, mutta ei varsinaisesti pelottamaan.. Toivon että lähtis luomuna käyntiin ja vauva olis oikeassa asennossa tulossa :whistle: Sairaala-aika jänskättää kans, kun oon niin kauhee pillittämään, kun lapset tulee kattomaan ja lähtee... :'( Mutta eiköhän se pari vuorokautta mene (toivottovasti kaikki hyvin niin pääsee nopeaa pois)!

Pääsen tänään katsomaan pari viikkosta vauvelia (joka oli sen 4780g ja 55cm syntyessään) :whistle:
:heart: :heart:

Aurikoista tiistaita B)


:heart: Maamin ja Toivo-Justiina 30+4 :heart:
 
Hyviä huomenia ja juhuu, mukavaa lomaa maamin82 :D Täälläkään ei enään töihin palailla, kun tosiaan jäin saikulle tän loppuajan ennen kesistä. Jännää ajatella, ettei ainakaan vuoteen tartte työmailleen mennä...

Kauhee rumbaramba ollu täällä kotosalla, kun oon pakkaillu tavaroita. Hyvällä mallilla tosin jo ollaan, tulevat vuokralaiset oli eilen mulla täällä apuna kantamassa laatikoita varastoon. Tahtoovat olla liian raskaita yksin raahattavaksi. Enään on tollasta kevyttä rompetta, vaatetta yms. jäljellä, jotka saan ite järkkäiltyä tonne varastoon ja sitten tuo lasti mikä lähtee mukaan uuteen kotiin =) Saas nähä, on varmaan auto niiiiin täynnä kun starttaan pihasta, onneksi on tilava farkku eikä mikään miniauto.... muuten ei tulis mitään, kun on tuo sänkykin nyt mukana. Mutta täälläkin tulee piiitkä ajomatka, yli 400 kilsaa. Täytyy vaan pysähdellä ainakin parin tunnein välein jaloitteleen ihan kunnolla. Suunnitteilla olis jos huomen aamulla olis lähtökuopissa :)

Täällä nukutaan puoliksi maha/kylki -asennossa. Ja peitto + tyyny jalkojen välissä ja mahaa tukemassa. Kohta pääseekin sitten kullan kainaloon uinumaan :heart: Mutta heräilen tosiaan yön aikana useammankin kerran, kun täytyy asentoa vaihtaa. Nyt on uutena tullu kipuilu tossa ihan alavatsalla... täytyy silleen hissukseen asento vaihtaa, muuten kirpasee ja kunnolla.

Jees, jos sitä alkais taas touhuileen. On muuten ihanaa, että vaikka ois takana huonot yöunet niin voi sitten tarpeen mukaan vetästä päikkärit päivemmällä jos siltä tuntuu. Ei tartte olla töissä skarppailemassa.

Retuli ja Önni-poika 28+6 :heart:
 
äiti79 Joudutko sitten keisarinleikkaukseen jos tuo istukka ei ole siirtynyt`? Sori, oon ihan pihalla...

Joudun kyllä sektioon jos ei ala siirtymään. Seuraava ultra ensi kuun alussa eli viikolla 34+2 ja sitten vielä tarvittaessa 36 viikolla. sektio tehdään kuulema yleensä 38-39...Hieman jo jännittää,koska aijemmat lapseni olen synnyttänyt normaalisti alakautta ja esikoinen syntyi 38+2 joten toivon vaan ettei tämä ala syntymään ennen mahdollista sektiota,koska alakautta synnyttäminen on toistaiseksi mahdotonta ja kiire lähtö tulisi sairaalaan...matkaa sinne on kuitenkin lähemmäs 30km ainakin ja mies töissä joten jos lähtö tulisi miehen töissäolon aikaan,niin täytyisi järjestää tänne lastenhoitaja nopeasti ja tilata ambulanssi :eek:

Täällä vauvan vaatteet jo viikattu nätisti vaatehuoneen hyllyille ja pinnasängynkin sain eilen käytettynä tuttavalta joten pitihän sekin heti kasata valmiiksi :D Uudet vaunut ovat jo jonkin aikaa odotelleet tuolla vaatehuoneessa kasaan laitettuna.

Nukkuminen tapahtuu täällä yleensä kyljellään koska mahalteen ei ole ollut toivoa/uskallusta maata enään aikoihin ja selälteenkin olo on aika tukala vaikka joskus selälteni herään..

Ensiviikonloppuna olisi esikoispojan 5-v synttärit ja niitä olen tarmoa puhkuen jo järjestellyt =)
 
Huomenia!

Flunssa iskee, piti ottaa heti herättyä särkylääkettä. Eipä ihme,että tulee,kun isäntä sairastu jo viime viikolla, ja kuopuksella nenä vuotaa ja keskimmäisellä oli jopa sunnuntaina kuumetta..

Nukkumisesta: mä nukun enimmikseen vasemmalla kyljellä, mutta myös oikealla.. ja osaksi mahalleenki,silleesti että osin oon kyljellään. kokonaan en voi mahallaan nukkua kun tulee huono olo ja sama pätee selällään nukkumiseen,hetken niin vain pystyy olemaan. Mä oon pari yötä nukkunu tosi huonosti,vasta aamuyöstä nukkunu sikeemmin mutta sittenki nähny unia.. nuo lapset on herätelleet, kaksi nuorinta on parina viime yönä pitäny hakea meidän huoneeseen nukkumaan.. lattiat täynnä elävää lihaa :d mekun ei oteta lapsia meidän sänkyyn,ei edes vauvana oo monesti lapset saanu nukkua meidän sängyssä. Mä en ite osaa nukkua lapsi vieressä,tosin jos on tisulle nukahtanu on nukkunu siinä, mutta mä herään aina sitten niskasärkyyn...

Vauvan vaatteita oon pessy tuonne 68/74senttisiin asti, isompia kokoja ei meillä juuri olekkaan.

pauliina ja ville rv31+2
 
Huomenta kaikille!
Täällä takana valvottu yö ja väsymys on sanoin kuvaamaton.. Ja vielä pitäs jaksaa shoppaileen raahautua. Ajattelin että mennään heti aamusta ku 10.00 aukee ni hyvällä tuurilla ollaan kotona jo puolilta päivin ja pääsen päikkäreille.

Neuvola kuulumisia vähän, en oo varmaan enne kirjottanutkaan..

rv 31+4 (29+5)
paino +538 (+318) yht.n.8kg (uhkaavasti ennen näkemättömät kymmenet lähestyy) :ashamed:
rr 123/73 (118/75)
Hb 124 (125)
Sf: 30 (29)
Pää on kuulemma tosi alhaalla jo ja selkä mun masuun päin, sanoi että tuntuu vähän että tämä beibi asetuu/juuttuu lähtökuoppiin jo aika aikasessa vaiheessa. Varmaks ei tietty voi sanoa.
Vauvan sykkeet oli n.130 , oli murunen nukkumassa kun kuunneltiin nuo sykkeet.

Juu.. eipä tässä muuta, koitan selviytyä nää 3 tuntia että pääsis päikyille.. |O
 
Heips!

Työkaverin tytär oli saanut eilen uuden pakkauksen, joten taidan uskaltautua laittamaan hakemuksen huomenna eteenpäin :D

Vähän tuo synnytys mietityttää, mutta ajattelen et turha jännittää kun ei sille voi mitään...mietin et se jakkara-synnytys vois olla parempi...mutta tiedä sitten, Tays:issa ei varmaan saa mitään toivoa
:/
No onneks mies on ainakin täysillä mukana ja tukena, täytyy tosiaan yrittää sit pysyä liikkeellä!

Tervetuloa uudet!

fiinukka ja käpy 28+4
 
Aaaaarrgggg!!!! Kirjotin taas oikeen pitkästi ja sit kaikki hävis:(

Nyt nopeesti ja lyhyesti kakki sama!

Eli tervetuloa uusille:)

Maamin Hauskaa kesälomaa:) Kelit ei vaan taida olla vielä sen mukaiset :LOL: :LOL:

Retuli Ihanaa että pääset muuttamaan miehesi luokse:) Saatte sitten yhdessä nautia loppuraskaudesta:) Muista ajella sitten varovasti ja pysähdellä tarpeeksi:)

Nukkumisesta Täällä nukutaan kans puoliks kyljellään ja masullaan. Ja tyyny pitää olla kyljellään nukkuessa jalkojen välissä. Selälläänkin oon pystynyt nukkuun paitti viime yönä heräsin ku nukuin selälläni ja ylämahaan koski. Meni sit ohi ku kävin vessassa vaikka ei ees kova hätä ollu ku tais olla jo kolmas pissa reissu:(

Vaatteista Vauvan vaatteet nyt ainakin aluks pesen erikseen ja hajustamattomala pesuaineella. Ja kaikki oon jo pessy en vaan pienempiä kokoja. Pakkauksen vaatteita pitäs alkaa tässä nyt vie peseen:)

Synnytyksestä Mä en jotenkin kai osaa jännttää sitä:) Tai joo jännittää kyllä että en osaa mutta ku sitä ei voi kerta opetellakkaan erityisemmin niin annan kaiken mennä omalla painollaan. Ei se vauva sinne sisälle kutenkaan jää :LOL: :LOL:
Yks toive mullakin on.. se et välilihaa ei leikattais muutakin jos vauvan tila sen vaatii. Ja ammeeseen haluisin mut en tiiä onnistuuko se TAYSsissa.

Torstaina oli neuvola tässä kuulumiset sieltä. Sulkeissa edellinen käynti.
RV 30+1 (25+5)
Paino 73,3 (74,3)
Turvotus +/-
RR 100/68 (109/64)
Pissa ok
Hb 108 (rv 22+2 127) Määrättiin lisärautaa.
Sf 28 (23)
Tarjonta RT
Sydän +
Liikkeet ++

Tänään olis ylimääränen lääkäri. Varmistaa ton alaosaston tilanteen että onko noi supparit sinne viekään vaikuttanut. Toivottavasti ei!

Mutta nyt pitää mennä laittaan pyykkikone pyöriin:)

Ps: Tamperelaiset hoi!! Kiinnostaisko kahvittelu seura kaupungilla?

:flower: Chili ja tyttö 30+6 Ja huomenna taas poksuu!! Ihanaa! :heart: :heart:
 
Räntäsateista huomenta, arvon mammat!

Olen jo muutamana päivänä käynyt ihmettelemässä tuolla huhtikuun pinossa, että ovatko kaikki niin uuvuksissa vapun jälkeen, etteivät jaksa kirjoittaa mitään ;) Ilmeisesti raskaus on vienyt viimeisetkin toimivat aivosolut...

Vappuaattona tein töitä koneella ja puristin kännykkää olkapäällä korvaa vasten, että sain molemmat kädet näppikselle, kunnes yhtäkkiä rupesi silmissä sumenemaan. Sanoin asiakkaalle, että soitan hetken päästä takaisin. Alkoi aivan käsittämätön huimaus, millaista mulla ei ole koskaan ollut, vaikka olen kärsinyt esim. hyvälaatuisesta asentohuimauksesta. Oli aivan sama, missä asennossa makasi sohvalla, niin huone vaan pyöri, ja oksetti. Soitin miehelle ja sanoin, että voitko soitella tänne aina silloin tällöin ja varmistaa, että olen tajuissani. Mies tuli jonkun ajan kuluttua kesken päivän töistä hieromaan hartioita ja toi hampurilaisaterian, kun arveli huimauksen johtuvan alhaisesta verensokerista :) Hieronnan jälkeen elämä alkoi vähitellen voittaa (ehkä sillä hampurilaisateriallakin oli osuutta asiaan), mutta kylläpä säikäytti. Ikinä ei oo mikään ollu noin jumissa, vaikka oon kärsinyt jos jonkinlaisesta selkä- ja niskavaivasta. Kai ne hormonit sitten saa paikat jumiin siinä missä löystymäänkin.

Vappuaatto meni sitten lepäillessä ja kokkaillessa vapunpäivän piknikille. Meillä on ystävien kanssa pitkät perinteet vapunpäivän piknikistä Kaivopuistossa, ja sinne suunnattiin tänäkin vuonna jo kahdeksan jälkeen aamulla. Olihan siellä alkuun kylmää ja sateista, mutta kyllähän se aurinkokin sieltä tuli esiin iltapäivällä. Ja kyllä olis tehnyt mieli siinä tissutella muiden kanssa! Puolikkaan lasin shampanjaa join ja lisääkin olisi mennyt, mutta tyydyin simaan... Mulla pinna kesti ihmeen hyvin humalaisia ihmisiä, mutta jäin minäkin ihmettelemään, että miksi niiden piti koko ajan ihmetellä, että miten jaksan olla siellä ja katsella niitä. Oonhan mä nyt nähnyt ne ennenkin lukemattomia kertoja päissään. Miksi sen nyt olisi pitänyt olla jotenkin erilaista? Kahdentoista tunnin piknikin jälkeen pakkasin tavarat ja humalaiset ystäväni autoon ja ajoin ne kotiin. Sunnuntaina totisesti tunsi olleensa kaksitoista tuntia piknikillä...

Neuvolassa käytiin viime viikolla ja kaikki oli kunnossa, joskin paino voisi varmaan nousta myös vähän hitaammin tai sitten voisin itse liikkua enemmän. Neuvolantäti varoitteli, että sikiö alkaa juuri näillä viikoilla imemään itseensä kaiken mahdollisen sokerin, joten pullan ja jätskin päivittäistä syömistä tulisi välttää. Jätskin vähentäminen voi kyllä osoittautua ongelmaksi, koska jätski on ehkä parasta mitä tiedän. Hemoglobiini oli aivan sama kuin kuukautta aiemmin eli 121. Hyvä niin, sillä olen hörppinyt aina muistaessani (eli en kovin usein) sellaista luontaistuotekaupan rautamehua. Jatkan siis samalla linjalla. Verenpaine oli 118/81 ja SF-mitta 27. Vauvan sykkeet 130. Vauva oli neuvolantädin arvion mukaan raivotarjonnassa, mutta sillä on kuulemma vielä paljon tilaa temmeltää ja kääntyillä.

Olen kade ja onnellinen teidän puolesta, jotka siellä jo pesette vaatteita ja laitatte vauvalle juttuja valmiiksi. Itselläni ei ole vauvalle vielä mitään vaatteita, mutta yhdeltä ystävältä saan jotain ensi viikolla ja kaipa se äitiyspakkauskin sieltä joskus tulee. Eikä niitä vaatteita vielä oikein voisi mihinkään laittaa, koska me päätimme sitten vielä tässä raskauden loppumetreillä muuttaa. Saatiin viereisestä rapusta isompi asunto, joten onneksi muuttomatka ei ole pitkä. Muutto on tämän kuun viimeisenä viikonloppuna - täytyy vaan rekrytoida kaikki kaverit talkoisiiin, koska itse ajattelin lähinnä toimia piällysnaisena, joka ainoastaan näyttää, mihin mikin laitetaan. Nyt täytyy vain voivoa, että vauva ei jostain syystä päätä syntyä ennen muuttoa. Vastasyntyneen kanssa voisikin olla mukava pakkailla laatikoita ja muuttaa... (kop, kop, kop...)

Vaunuja ei olla vielä hankittu, mutta katsomassa on sentään käyty. Ostetaan Emmaljungat tai Orat. Onneksi kaupasta luvattiin, että Emmaljungat saa heti mukaan ja Orat tulee viikossa tai kahdessa, kun ne tehdään kaikki tilauksesta. Oran värit oli vaan NIIN ankeita. Nauratti taas katsoa, että länsinaapurimme valikoimista löytyy kaikki mahdolliset iloiset ja kirkkaat värit, kun suomalaistehtaan tarjonta oli mustaa, harmaata, tummanruskeaa jne. Lisäväriä niihin saa kyllä valitsemalla jonkun iloisenvärisen vuorikankaan.

Unet on jo aika katkonaisia. Ravaan vessassa varmaan 3-4 kertaa yössä. Nukun kyljellään tai sitten sellaisessa kylki-maha-asennossa, johon joku täällä viittasikin. Mullakin on välillä sellaisia outoja kipuja kun vaihtaa sängyssä asentoa, mutta ovat varmaan jotain lihaskipuja, kun menevät sitten tosi nopeasti ohi.

Ei kai tässä auta kuin jatkaa hommia. Äitiyslomaan 24 päivää. Uusille tervetuloa!
Erityistsempit kaikille pakkolevossa oleville ja suuremmin raskautetuille!
Kaikille aurinkoisempaa päivää!

Solnushka 31+4
 
Fiinukka, ihanko totta, että ovat jo jakaneet uutta Kelasta??? Olin meinaan eilen niin kiukkuinen,kun Kelasta tuli ä-avustuspäätös,että kahden viikon sisällä postittavat ja maininta,etteivät voi valitettavasti vaikuttaa toimitussisältöön. Jotenkin kuulosti siltä että vanha tulisi,mutta tiedä sitten. Ei saisi jurputtaa kun tuollainen etu on,mutta kun siinä uudessa oli omaan makuun niin passelia vaatetta... :whistle:

Mie täällä mietin,mitä tehdä seuraavan 3 viikon suhteen,jotka olis vielä töitä. lääkäri pyysi varaamaan aikaa loppuviikolle tai ens viikon alkuun,jos supparit jatkuu.. no onhan ne jatkuneet,mutta missä menee se normaaliuden raja sitten. :eek:

Miten töissäkäyvät olette jaksaneet, kertoilkaas kuulumisianne!

neuvolaan sit perjantaina taasen....

Kääkkis ja lapanen 28


 
Siis sataa räntää! Toukokuussa! Lämmittää mieltä...

Tervetuloa mukaan Hepuli71 :wave:

maamin82 Oikein mukavaa lomaa! Jos hyvin käy niin voit viettää osan kesälomasta talvilomana ja vähän hiihdellä ympäriinsä. :D No ei sentään, jospa tämä taas muuttuis auringonpaisteeksi. Itsellä äippälomaan vielä reilut 4 viikkoa, kesälomat päätin pitää vasta äitiysloman päälle.

Kävin lukemassa tuon Aktiiviset Synnyttäjät Ryn sivuja (kiitos taas vinkistä Kepsukka! ) ja meinas taas pieni paniikki nostaa päätään synnytyksestä. Mua pelottaa, että sairaalassa jotenkin painostettais ottamaan epiduraali tai tehtäis välilihaleikkaus jotenkin heppoisin perustein tms. Nämä on todennäköisesti ihan naurettavia pelkoja - pitäis vaan luottaa siihen, että henkilökunta osaa asiansa. Ehkä mä oon neuroottinen kontrollifriikki?! Ahdistaa kun ei tiedä, mitä on tulossa. Onneksi palkkiona synnytyksestä on pikkuinen vauveli. :) Aivan kuten Chili25 sanoi, harvemmin ne vauvat sinne sisällekään jää!

Olipas Solnushkalla inhottava huimauskokemus! Olitko syönyt hyvin tuona päivänä vai luuletko, että johtui enemmänkin niskajumista tms.? Onneksi olit istumassa, ettei ollut vaaraa kaatua. Toivottavasti ei enää toistu moinen!

Mulla jatkuu järjetön väsymys ja tuntuu, että sen seurauksena on aivotkin ihan jäässä. Onneksi sentään vatsakivut helpotti. Epäilen, että siellä viimeiset vatsalihasten rippeet antoi periksi ja siksi kipuili. Kävin viime viikolla viimeisen kerran fysioterapeutilla ja sain hyviä ohjeita loppuraskauden liikkumiseen ja vatsa/selkälihasten treenin synnytyksen jälkeen. Pysyis nyt selkä kunnossa loppuajan, niin oisin tosi onnellinen!

Kappas, kello lähenee jo yhtätoista. Lounasaika (jokaisen työpäivän kohokohta!). ;)

Olivia & Vauveli 30+2
 
Alkuperäinen kirjoittaja Fiinukka:
Heips!

Työkaverin tytär oli saanut eilen uuden pakkauksen, joten taidan uskaltautua laittamaan hakemuksen huomenna eteenpäin :D

Vähän tuo synnytys mietityttää, mutta ajattelen et turha jännittää kun ei sille voi mitään...mietin et se jakkara-synnytys vois olla parempi...mutta tiedä sitten, Tays:issa ei varmaan saa mitään toivoa
:/
No onneks mies on ainakin täysillä mukana ja tukena, täytyy tosiaan yrittää sit pysyä liikkeellä!

Tervetuloa uudet!

fiinukka ja käpy 28+4
En ole sittenkään varma siitä pakkauksesta, rupes epäillyttään et onkohan se nyt ihan varma kun tuolla Kela-Kertun palstalla ainakin ihmiset oli vielä eilen saaneet vanhoja pakkauksia!

 
Alkuperäinen kirjoittaja Chili25:
Fiinukka Mulle tuli eilen 2009 vuoden pakkaus. Näin siis pirkkalassa. Itte olisin kans toivonut tota uutta mutta en valita.
Ok, tarkistin työkaverilta ja näytin kuvat netistä eli oli se väärässä 2009 pakkaus sen tytölle meni!

PS: Olishan muuten ihan kiva kahvitella joku päivä!

Fiinukka ja käpy 28+4
 
Neuvola lääkärissä käynti oli tänään ja tässä kuulumisia (ed. neuvola käynti)
rv:27+5 (24+1)
paino: +590g/vko (+520g/vko) että tuli sitten vkoloppuna syötyä....... :whistle:
turvotus: - (-/+)
rr: 104/68 (100/67)
pissa: puhdas (puhdas)
sf: 23 (19)
syke: 143-150 (150)
liikkeet: ++ (++)

kohdunsuu kiinteä ja kiinni, pituus 3cm

Sisätutkimus oli hyvin epämiellyttävä,lääkärillä ilmeisesti oli kovinkin lyhyet sormet koska tuntu siltä että yrittää saada kerralla nyrkin sisälle kohdunkaulan suuta etsiessä.. :$
Ei kysellyt mitään muuta kuin poltanko ja onko ensimmäinen raskaus/lääkärillä käynti joka ihmetytti koska samalla luki neuvolakorttiani ja siellä nämä kaikki tiedot: en polta,ensimmäinen raskaus ja ensimmäinen neuvolalääkärillä käynti..
Muuten oli hyvin neutraali ja liukuhihnamainen käynti.

Vaatteiden pesusta mä olen pessyt vaatteet kaikki mitä olen hankkinut ja ne on jo viikattuina lipastossa. En ole ostanut erikseen pesuainetta vauvanvaatteille,oon vaan laittanut nykyään kaikkiin pyykkeihin vähemmän pesuainetta kun aiemmin. Ennen tuli laitettua tosi reilusti. Suurin osa vaatteista on 50-68 cm mutta on myös muutamia ihan 80cm asti. Koska tuo lipasto on niin täynnä oon ajatellut ottaa sieltä kyl reilusti pois niitä isompia alalaatikoista ja ostaa vaikka sellasia sängynalus laatikoita ja laittaa ne sinne odottamaan oikeaa aikaansa.

Nukkumisesta olen nukkunut viimeset 5 yötä todella huonosti ja heräillyt useasti.
Kyljellään nukkuminen onnistuu hetken mutta viimeistään muutaman tunnin kuluttua herää siihen että alempi jalka/lonkka kipeytyy ja pakko vaihtaa asentoa toiselle kyljelle. Selälteen jos nukkuu alkaa jossain vaiheessa yötä painamaan rakkoon niin paljon että melkeimpä sattuu joten sekään ei ole kovin hyvä asento. Pissalla pitää rampata joka yö.
Kyljellään/mahallaa puolikse oleva asento on kaikista paras mielestäni nukkumiseen,tosin päälimmäisen jalan alla on oltava joko peittoa/tyyny tai sitten kroko(mies osti mulle vihreän krokotiilin ikeasta ja se on just sopivan pitkä että sen saa tukevasti nilkasta reiteen asti..:D ) .

Eilen tuli järkyttävä nälkä kiukku pitkästä aikaa ja enpä edes muistanut miten vittumaista se olikaan... :kieh: Aamupalaksi söin puuroa lautasellisen n. klo 10.30 ja kun pääsin kaverin luo jo n 12 oli hirveä nälkä,söin siellä jugurtin ja kun pääsin takas porukoille klo 15 olin jo ihan raivona.... :ashamed: Äiti teki onneks ruuan valmiiks ku soitin matkalta että onko siel ruokaa vai meenkö matkalla syömään jonnekki..

Tänään tiedossa kokoilta miehen kanssa laatuaikaa,tuntuu ettei enää ole hetkeen ollut aikaa olla vaan kahdestaan kun kokoajan pitää olla jossain juoksemassa vkoloppusin kun on sillä vapaata töistä. Aiotaan hakea muutamia leffoja ja halailla peitonalla koko loppu päivä kun ilmakin on noin surkua(täällä tuli räntää aamusta ku menin neuvolaan) ja luultavasti tilataan jotain ruokaa kotiin jos noi kanat ei ehdi sulaa kaapissa..:)

Ylihuomenna taas vaihtuu viikot,aika juoksee ihan oikeesti...:D

Millanen ja Pippuri 27+5
 
Heissulivei kaikille!

Ensiksi iso :hug: kaikille vuodelepoilijoille ja kipuilijoille!

Tervetuloa Hepuli, mukaan vaan kirjoittelemaan! Kiva, kun tulee uusia edelleen.

Maamin hyvää lomaa :)

Tänne ei ihmeitä kuulu, masu kasvaa ja paino nousee plaah :| . Mielestäni ihan normisti syön, mutta silti vaan paino nousee. Toki herkuttelenkin, mutta niin teen normaalistikin, eikä silloin paino nouse. Kipeitä supistuksia tulee edelleen, mutta ovat ehkä olleet nyt vähenemään päin.

Nukkumisesta yleensä nukun jommallakummalla kyljellä. Joskus myös puoliksi mahallaan. Mulla on melkein aina aamulla herätessä maha "päältä" kipeä ja välillä tulee mietittyä, että onkohan sitä tullut nukuttua mahaltaan. En kyllä ikinä ole siitä asennosta herännyt, joten tuskin sitten kuitenkaan.

Vaatteiden pesemisestä en ole vielä urakkaa aloittanut, mutta inventaarion sain sentään tehtyä. Jos tämä vauva on tyttö niin kuin ultrassa povattiin, niin vaatteita on vähän hassusti koottain. Esim. 60-62cm vaatteita oli suht paljon, 68cm vaatteita oli tyylin kaksi kappaletta, 74cm oli taas vähän enemmän ja 80cm ei juuri lainkaan. Joten shoppailemaankin taas pääse kuitenkin, vaikka muuta ajattelin aluksi. Ihan kiva :) . Ihan pieniä vaatteita oli tosi vähän, mutta niitä en ajatellut lisää ostaa, koska tuntuu, että osa noista 60 cm vaatteista on sen verran pesussa kutistuneita, että käyvät jo pienemmälle. Poika jos kuitenkin tupsahtaisi, niin sitten ei kyllä tarttis ostaa mitään, koska kaikki kuopuksen vaatteet on tallella. Mä pesen vauvanvaatteet hajustamattomalla aineella ja ainakin alkuun erikseen. Tosin on ruvennut viime aikoina käyttämättämään lähes kaikkeen pyykkiin hajustamatonta ainetta. Ajattelin aloittaa tuon vauvapyykki rumban parin viikon kuluttua, kun mies ja keskimmäinen lähtevät reissuun. Niin ja joku oli huolissaan, että joutuuko vaatteet pestä uudelleen ennen kuin vauva syntyy, jos nyt jo pesee. Eihän ne vaatteet kai miksikään siellä kaapissa mene, joten en niitä kyllä uudestaan pesisi.

Synnytys kyllä se on alkanut täälläkin jo mietityttämään, vaikka useampi synnytys on jo takana. Toivon, että synnytys menisi taas luomuna niin kuin viimeksi. Esikoisesta sain epiduraalin ja tuntui, että se vain turhaan pitkitti synnytystä. Kannattaa todellakin etukäteen perehtyä asiaan, jotta osaa sitten "vaatia oikeuksiaan", jos synnärillä jotain yritetään tuputtaa. Mä oon ainakin ollut paljon "freesimpi" synnytyksen jälkeen näissä kahdessa synnytyksessä, jotka meni luomuna kuin ekassa, jossa sain epiduraalin. Mut kukin tyylillään.

Nyt laittamaan kuopusta päikkäreille :wave:

Sherine+ muru rv 29+4
 
Nukahti jo :)

Piti vielä tulla kysymään teiltä, että missä kohtaa teillä yleensä tuntuu vauvan hikka? Kun mulla se tuntuu lähes poikkeuksetta tuolla ihan alaoikealla. Eli missäköhän asennossa vauva mahtaa olla? Oon aatellut, että vauva vetelee vielä ympyrää, kun liikkeet tuntuu ihan joka puolella, mutta tosiaan tuo hikkaa tuntuu aina samassa kohdassa. Mä en ole kyllä ikinä osannut sanoa liikkeiden perusteella, missä asennossa vauva on, vaikka neljäs raskaus jo menossa :ashamed: .

Eniten mua tossa synnytyksessäkin jännittää se, että vauva olisikin jotenkin väärässä tarjonnassa ja päädyttäisiin sektioon. Toi sektio on mulle niiiin iso peikko, en tiiä miks :| .

Tosta synnytyksestä vielä: Varmaan parasta on lähteä synnytykseen avoimella mielellä ja tehdä päätöksiä sen mukaan, miten se etenee. Ettei etukäteen tee päätöksiä olettamien perusteella. Mulla esikoisen kanssa oli ajatuksena, että epiduraali kuuluu synnytykseen, ikään kuin muita vaihtoehtoja ei olisi. Esikoinen on jo 13-v., eikä siihen aikaan niin puhuttu luomusynnyttämisestä, ei ainakaan niin, että mä sen olisin rekisteröinyt :whistle:
 

Yhteistyössä