Heinäkuun Hurmaajat Toukokuussa (1. Hurmaaja syntynyt)

Oho, kyllä mäkin olen aurinkorasvaa käyttänyt. Nyt kärähtää vielä nopeemmin kun pigmenttiä kertyy muutenkin. :/
Ja pahaa oloa täällä myös, muutenkin ipana punkee pyllyään ilmeisesti pystyyn ja ponnistaa oikein jaloillaan, tuntuu siltä kuin se vetäisi istukkaa irti. :x Not nice. :snotty:

Mikähän vimma kaikilla on mennä juuri tänä kesänä juuri siihen aikaan kun juniori on syntynyt, naimisiin.... yhtäkkiä pukkaa kutsua sieltä ja täältä ja niihin joutuu nyt vastaamaan kieltävästi. Jo 2 kutsua tullut, 1 rippikutsu ja vielä odotellaan tietoa yksistä rippijuhlista. Ikävää skipata noita, mutta 2 viikkoa leikkauksesta ei oikein houkuta... ja mihin säkkiin sitä vois pukeutua. Kaiken lisäksi toiset on ilman-lapsia-häät. :kieh: En oikein ymmärrä noita, vaikka toki tuohon on oikeus, muttta pitäskö esim. vastasyntynyt jättää hoitoon :eek: :eek: :headwall: ja lähteä ite tyytyväisenä juhlimaan. EI onnistu.

Jaksuja työssäkäyville, mulla ei tulis enää mitään. Nytkin olen roudannu ipanoita harrastuksiinsa ja ekstraharkkoihin koko viikon ja iltaisin on kevätjuhlia. Olo on jo niiden jäljiltä ihan sippi.

mut nyt juomaan jotain... :wave:

Kääkkis ja lapanen 30+1
 
Millanen: :hug:

Tänään alkoi 33+0! =)
Kävin Hyvinkäällä käyrällä ja ultrassa, kaikki oli hyvin. Painoarvioksi tehtiin 2250g, hyvin kasvanut siis.

Mulla oli kanssa sf mitta viime viikolla neuvolassa 31, mutta Pömppis kökötti perätilassa ja näin ollen silloin kuulemma myös tuo sf mitta on ehkä suurempi kuin jos olisi raivotarjonnassa.

Onkos muilla turvotusta jalkapöydissä ja nilkoissa??? :/
Ei kyllä millään pysty pitämään tukisukkia... ellei nämä ilmat tästä viilene. Kysyin siitäkin tänään ja lääkäri sanoi että hyvä olisi sukkia pitää mutta jos ei niin sitten vaan koittaa juoda paljon vettä, liikutella jalkoja, nostaa niitä ylös ym. Jos tulee selkeää kipua ym niin sitten on eri juttu...

Aurinkoista päivänjatkoa!!!

Muffin ja Pömppis 33+0 B)
 
Oon lukennut tejän juttuja kyllä päivittän, mutta jotenkin ei ole saanut aikaiseksi itse kirjoittaa. :snotty:
Mutta nyt tulee sitten omaa napaa:
Täällä ollaan oltu jo 6 viikko sairaslomalla supistusten takia,kohdunsuulle tai muualle ei muutoksia ole suppareista onneksi tullut, yötyö, seisomatyö vaikutti jo saikkuun. Viimeksi lääkäri kirjoitti äippäloman alkuun asti loman. Se oli helpotus, ei tarvitse 2 viikon pätkissä miettiä koko ajan onko sitä kykenevä töihin ja kun aivan hyvin tietää ettei musta enää ole baaritiskin takana heilumaan ja heitteleen juoppoja pihalle :LOL:
Miten teillä muilla on painoa tullut? Mulla on nyt 21kg!!
:eek: Ihan järkyttävää!! Ennen odotusta oli 178/66 ja nyt sitten 178/87... Ennen raskautta olin himoliikkuja, välillä jopa ehkä liikaa ja nyt sitten vain hidasta kävelyä koirien kanssa.
Nouseehan se paino :ashamed:
Onko muilla vauveli perätilassa? Tämä vaavi on ollut ainakin viimeiset 2kk samassa asennossa, päätä puskee kylkiluun alta ulos.. auts.Voi ainakin pikkuisen päätä silitellä oikein hyvin, sopivasti mahtuu käteen pää. Pelottaa hieman se kääntämis yritys joka on varmaan sitten edessä...

:heart:
Jalkapohjat kipeänä?
Mulla on jalkapohjat kipeänä, terkkarikaan ei osannu sanoa mistä vois johtua, epäili ehkä turvotuksesta jota on hieman ja alhaisesta hemoglobiinista joka oli tänään 108 :( (Floravitalia siis lisää nassuun)
Aamuisin en voi edes kuvitella käveleväni ilman reinoja jalassa, sattuu ihan järkyttävästi jalkapohjiin, tuntuu että ne lihakset on jotenkin kireällä. Ite veikkaisin kyllä vain sitä, että massaa tullut vaan niin paljon, että mulla ei kohta jalatkaan kestä :headwall:

Täällä on tänään ollut +30 varjossa, hellettä piisaa. Pysytellyt varjossa, ettei vain pala ja iltalenkillekkin sitten vasti kun alkaa viilenemään. Aurinkorasvoja en kyllä suosittele enkä käytä, kookosöljy suojaa jonkin verran ja vaatteet parhaiten.Uskon että mahollisimman vähän kemikaaleja olisin parasta etenkin raskausaikana. Ei niihin varmastikkaan kuole, mutta
jos ilmankin pärjää niin miksi käyttää :)

32+1 :heart:
 
dalailama kyselit noista jalkapohjan kivuista.. joo, on kyllä todella tuttu juttu täälläkin, etenkin aamuisin!!! :/ ja mulla ei ole tullut painoa kun 6-7kg, joten mulla ei varmaan ainakaan voi olla painosta johtuvaa, neuvolan täti epäili myös tuota turvotusta.

turvotuksesta vielä... mulla on niin rumat nää mun jalat, kun ne on pinkeet kun mitkä ja sellaset ihan turvonneet pönikät!!! nuppiluista ei ole tietookaan... :kieh: oon yrittäny liikkua ja juoda, mutta eipä se siitä mihinkään katoa. onneksi tosiaan on kesä ja sandaalit ja crocksit keksitty. :p

tänään on ollu ihan lepopäivä vaan, en oo juuri mitään saanu aikaiseksi, mutta silti supistelee aivan julmetusti!!! :( ei tarvi kun nousta seisomaan tai käydä istumaan auton rattiin niin johan alkaa oikeen kunnolla puristamaan. jostain syystä muuten tuo autolla ajo-asento ei oo mulle ollenkaan hyvä... mistähän sekin johtuu...? :|
 
oli lapsettomat häät..vaikka siis itsellä jo 3 lasta oli kun naimisiin mentiin =)
Minusta jokainen saa pitää omanlaiset häät,sehän on hääparin päivä :ashamed:
Itse olisi kyllä kanssa kiva päästä kaverin häihin juhlimaan,ja meillekkin kutsu tuli 2 viikkoa mun lasketun ajan jälkeen hääjuhliin,joihin mies menee yksin kun en niin pientä raaski hoitoon jättää =)
hipsu
 
Alkuperäinen kirjoittaja kardemummma:
Jaksaako kukaan enää kertoa, mitä tarvikkeita on "pakko" olla kun vavva tulee? Siis vaunut, sänky, turvakaukalo (jos on auto). Pitääkö sänky jotenkin pehmustaa, onks se aluks liian iso? Tms. En oikeasti tajuu mitään. Pitääkö olla joku tutti, tuttipullo? Harsoja tms? Kai jotain vaippoja. Eissaatana tästä ei tuu mitään. Anteeksi kiroilumäärä. Toivotonta hommaa!
Makuasioita suurin osa. Listasta tulis pitkä, jos laittasin mitä meillä on sekä vauvaa että äitiä varten varattuna.. Kuopukselle en ostanu tuttia, mutta Jorvissa tokana yönä kävin sellasen hoitsujen kansliasta kinuamassa, kun toinen ei suostunu nukkuu ku tissi suussa. Helpotti hiukan. Kaikkea pitentä mukamas tarvii, mut ilmankin selviää varmasti. Tosin heppohan se mun on sanoa, kun kahden pojan jäljiltä on vintin varastokoppi täynnänsä roinaa. Mutta ne on tosiaan kaikki vielä siellä ja kaupasta hommattavat asiat (nännirasva, tutit, korvike, pumpulipuikot jne) on lähes kaikki vielä kaupan hyllyllä. Että voi tulla kiirus vielä. Ja noi vaipat, öh ne on kaapissa, kankaina joita ei oo ees leikattu vielä. On meillä onneks harsoja ja nauhavaippoja odottamassa edellisten jäämistöstä, mut sit villapökiä pitää väsätä muutamat. Hiostaa vähempi helteillä ku mikään muu.. Ja oletan, että heinä/elokuussa on lämpimiä ilmoja, joten parempi varautua.

Perätilasta
. Esikoinen oli pt, suosittivat vahvasti sektiota, koska painoarvio oli 4kilon hujakoilla. HYKS ei anna alatiesynnytykseen mieluusti lupaa etenkään esikoisen kohdalla, jos vauva yli 4kg. Ihan hyvä että vastentahtoisesti taivuin, oli kuulemma toinen jalka edellä ja napanuora pariin otteeseen kaulan ympärillä + pojan pää ei vieläkään mahdu käyrille, kun kulkee ihan omaa linjaansa. Että ois voinu olla ongelmallistakin.. Kuopus oli raivotarjonnassa, mut ilmeisesti virheellisessä. Synnytys päätty kiireelliseen sektioon, koska avautumisvaihe jymähti 4cm:iin eikä etenemistä tapahtunu vippaskonsteista (kalvot puhki + tippaa peliin) huolimatta. Kirurgi totesi pojan olleen päälaki edellä eikä siis pää painanu kohdunsuuta ja näin auttanu avautumista, ei tosin osannu sanoa oliko se varsinainen syy avautumisen pysätymiseen vai ei. Nyt tää kolmas tulee siis sektiolla ja tällä hetkellä tuntuu, että eilen/toissapäivänä/tänään on kääntyny ensin poikittain ja siitä perätilaan, mut varma en tod. voi olla.. Saa nähdä, mitä neuvolassa tuumaa.

Nää illat tuntuu venyvän vaikka ja miten. Nytkin ajattelin, että hetken vois viel kattoo telkkua, mutta en tajunnu et kellohan jo kohta 12 ja herätessä taas väsyttäis. Eli pyykit kuivuu ja koisimaan. Aamulla pojat päikkyyn ja sit olis "vapaa-aikaa" (viedäkö elukka koirapuistoon, tehdäkö kotitöitä vai kipittääkkö uimaan, kas siinä pulma ja silleen).
Kepsukka ja masukki (joo, viikoista mitään tietoo enkä jaksa tarkistaa, päivää enempi kumminki ku eilen)
 
Aurinkoista huomenta! Ja POKS! Se olis 34 viikkoa täynnä. Olen ollut tänään hereillä jo neljästä asti, tosin nukkumaan kävin jo puoli kymmenen maissa. Ei vaan nukuttanut enempää. Nyt on pyykit pesty ja kuivumassa. Mitähän sitten tekis? Raparperit näyttivät kyllä eilen jo aika hyviltä, joten jospa leipois vaikka piirakan. Tänään olis ohjelmassa kakkosen kevätjuhla, ovat harjoitelleet jotain jäähyväislaulua, kun nyt koulutielle suuntaavat. Voi olla kyyneleet herkässä!

millasen koiralle oli käynyt pahasti, toivotaan, että toipuu nopeasti.

Sitteriä meille ei tule tällä kertaa. Kahdella isommalla on ollut ja jäänyt niin vähälle käytölle, joten nyt ei sellaista hankita. Kakkonen viihtyi hyvin lattialla ja lähtikin sitten tosi aikaisin liikkeelle, juoksi jo 10kk iässä.

Aurinkorasvoista oli ollut puhetta. Ainakin HUS:in sivuilla näytti olevan suositus, että voi käyttää kohtuudella. Dekolteelle on mun ainakin vähän sipaistava, jos meinaan ulkona oleskella. Poolokaulus näillä keleillä, no thank you :LOL: Ja kun minä en käytä juurikaan mitään kosmetiikkatuotteita normaalistikaan, niin prosentuaalisesti saan aika vähän kemikaaleja nahkaani saatikka verenkiertoon..

[/b]Painoa mulla on tullut noi 12 kiloa. Tosin tuosta luvusta jo melkein 3 kiloa on vauvaa ja istukkaakin varmaan kilo, joten ei vielä hirvitä. Kahdesta aikaisemmasta raskaudesta kaikki kilot on jääneet sairaalaan, saa nähdä miten nyt käy.

omenaruusu 34+0
 
Huomenta arvon kanssaodottajat :) Se olisi sitten äitiysloman ensimmäinen päivä! Aivan huikea fiilis :). Tuntuu niin uskomattomalle, että oikeasti olen äitiyslomalla, enkä millään tavan lomalla eikä töihin menoa tarvi miettiä kuin vasta joskus vuoden päästä uudelleen. Ihanaa!

Supistuksia
on täälläkin alkanut tulemaan enenemässä määrin ja semmoisia kipeitä menkkajomotuksia aika paljonkin. Toivottavasti pehmittävät paikkoja, koska olisin kyllä valmis tämän lapsukaisen ottamaan vastaan jo hyvissä ajoin. Muutenkin olo ollut välillä vähän kurja. Liitoskivut vaivaa eikä paljon huvita liikkua, vaikka mieli tekisi lenkille. Työpäivien jälkeen olen ollut välillä tosi kipeä. Myyrä myös juoksuttaa vessassa öisin ihan kiitettävästi ja muutenkin olen ollut aika väsynyt.

Hankinnat on täällä aika hyvällä mallilla, joskin me löydettiin asunto ja tänään sitten olisi edessä päätös, että ostetaanko se vai ei. Eli parhaassa tapauksessa olisi vielä remppaa ja muuttoa edessä. Jos näin käy, niin ei ainakaan tekeminen lopu ennen vauvan syntymää. Mutta on se kyllä ihana paritalon puolikas. Iso ja valoisa ja tosiaan pintaremontilla siitä saisi vielä ihanamman.

Mahassa on pari päivää ollut tavallista hiljaisempaa ja välillä on ihan oikeasti jo ahdistanut. Tiistaina piti aamulla käydä paniikkineuvolassa, kun ei heiluttamisesta ja hyppelystä huolimatta tullut liikkeitä. No äänet oli oikein hyvät ja kyllä myyrä sitten päivällä oli ihan kohtuullisen aktiivinen, mutta kyllä on pari päivää saanut kuulostella ihan urakalla, että mitä tapahtuu. Tänään sitten heräsin kunnon jumppaan ja hikkailuun ja olin kovin onnellinen :).

LA:n kyselyistä ja mahan kommentoinnista on ollut puhe ja mulla koko ajan on ihmetelty mahan pienuutta. Tiistainakin yksi ihminen oli aivan äimänä, kun sanoin, että LA on juhannuksena. Eilen tein mittauksen ja navan kohdalta vyötärön ympärys on kuitenkin jo 95cm eli ei ihan pieni. Viikko sitten oli 88cm. Mietin kyllä, että onkohan tullut mittavirhe, kun tuntuu aika isolle kasvulle 5cm/vko. Kamerasta löytyi masukuva 20 vkolta ja jos en tietäis, niin en edes tajuaisi olevani raskaana.

millaselle jaksamista hauvan hoitoon :hug: Toivottavasti saatte karvakuonon kuntoon!

Ja kaikille oikein ihanaa ja aurinkoista päivää!

Marta& Myyrä rv 35+0 poks poks :)
 
:wave:

muffin Illalla juu turvottaa ihan mukavasti. Aika vähällä oon tosin päässyt ja luulen, et siihen auttaa noi koiran kanssa tehtävät lenkit. Eilen just tajusin, että kävelen sen kanssa 1 1/2 - 2 tuntia joka päivä. Pitää vaan toivoo, et pystyn kävelemään jatkossakin, koska tiedän, et sit ne kaikki vaivat iskee kun ei pääse liikkeelle.


dalailama Minen kyllä enää tiedä, miten päin Mytty tuolla on. Viimeksi oli pää alaspäin, mutta nyt tulee potkut ihan kummaan paikkaan, tuonne kylkeen. Eilen naureskelin sohvalla, kun toisesta kyljestä yritti tulla ulos hirveellä hingulla :D

omenaruusu Ihanaa aamuahkeruutta: tykkään! Mie nukuin tänään puoli kahdeksaan, mikä on siis miun mittakaavassa pitkään. Toki 2-3 heräämisellä, mutta joka tapauksessa. Olokin on niin erilainen, kun on saanut unta taas palloon. :)

Marta Ihanalta kuulostas paritalon puolikas... Ehkä sitä jokin päivä itsekin. Miehen äiti aina kertoilee tarinaa, miten ne oli muuttamassa, kun esikoisen laskettuun oli joku pari viikkoa. No, ensimmäisenä ne oli sitten laittaneet huonot ulkorappuset remonttiin ja anoppi oli masunsa kanssa kiipeillyt ihme virityksiä pitkin tavaroita roudatessaan. Toiv. pääsette yksimieliseen päätökseen hankinnasta :) Ja älkää laittako ensimmäisenä portaita remonttiin...

Onpa kello jo hurjasti: ylös, ulos ja lenkille. Joku muuten puhui mammalomasta: mie oon lomaillut periaatteessa koko kevään, mut ei tunnu siltä. Gradu jyskyttää koko ajan takaraivossa ja joka päivä teen sitä vähän. Miten saisin jonkun turbovaihteen päälle, että saisin omat osuuteni kirjoitettua ees suurin piirtein pakettiin mahd pian? Ois ihana olla ennen la:ta edes yksi viikko sillein, etten miettis koko gradua... :|

A + M 32+5 :)
 
Aurinkoista aamua,

Täällä nenä punaisena istun töissä, joo kyllä tuo aurinko tarttuu näin raskaana kyllä herkemmin, vähän tyhmä kärväsin itseni eilen :( Jonkun verta täytyy kyllä sipaista aurinkorasvaa...

Sain neuvolasta sen lomakkeen jolla pitää seurata nyt sitten vauvan liikkeitä joka päivä tunti et niitä tulee 10-15, joku äiti oli kuulemma kieltäytynyt koko lomakkeesta ( en ihmettele)
Kuskaatteko neuvolakorttia mukana aina, mä otin sen vasta nyt sit laukkuun kun neuvolassa sanoi et pitäis kuskata mukana varmuuden vuoks...

Onneks tänään eka 8h töissä ja sit teatteriin suoraan niin saa tuo iho vähän palautua.
Jalkapohjistajoo siis oon todennut et mulla ainakin johtuu turvotuksesta et aamulla tosi kipeet ja pinkeet jalkapohjat, sormia oon rasvannut heti aamusta relaxant-voiteella et notkistuis vähän nopeammin ja kyllä se tuntuu auttavan.

Sain sitten päätöksen äippärahasta ja mun tulot on nousseet vain 18% tänä vuonna, laitoin kyllä valituksen menemään ja vetosin sairasvakuutuslain 11 luvun 4§ koska olin silloin oppisopimuksella :LOL: no ei siis varmaan mee läpi mut yritys hyvä! Toisaalta mulle maksetaan lopputili kans tänä vuonna eli mun tän vuoden verotettava tulo ois huomattavasti enemmän kuin 20% isompi prkl!Harmittaa kun äippärahasta tarvii maksaa niin paljon veroa, jos se ois ansiotuloa niin vero ois niin paljon pienempi!

Voimia Millasen koiralle :hug:

fiinukka ja käpy 30+6
 
Huomenia huomenia =) Täällä ollaan nyt virallisesti kesälomalla, jee B)

Raskaus on edenny täällä erittäin leppoisissa merkeissä. Tietty valtavan suuri maha on tiellä joka paikassa ja hidastaa menoa varsinkin näillä helteillä, mutta muuten ok. Selkäkipuilut aika ajoittain muistuttelee, mutta ei onneksi vaivaa kokoaikaa. Pikkasen olen alkanut listaa kyhäilemään pikkutarvikkeista, että mitä pitäis hommailla ennen syntymää... tää tahtoo olla vaan sellanen persoona, että kaikki jää viime tippaan. Ei turhia hötkyillä :D Onneks kuitenkin isommat hankinnat kunnossa.

Millasen koiralle täältäkin tervehtymistä! Ihan meinasi tulla kyynel silmään, kun luin raasun hurjasta hypystä, itse kun olen tällainen eläinrakas ihminen ja oma karvakorvakin löytyy. Voin uskoa, että huoli ja murhe on ollut kova koirulin puolesta :hug:

Aurinkorasvaa aion kyllä käyttää kohtuudella. olen nimittäin sen verran herkkäihoinen ja palan helposti. En muutenkaan ole mikään auringon palvoja, että makoilisin tuolla auringossa. Mutta sen minkä liikkuu tuolla paisteessa niin pakko on pikkasen suojautua, kun ei voi vaatteisinkaan vuorautua tai muuten tapahtuu tukehtuminen.

Nyt vois ruveta pikkasen siivoilemaan ja leikkimään kotihengetärtä =)

Retuli ja Önni-poika 31+1 (vois olla...)
 
Eilen 5 aikaan lääkäri soitti ja kertoi että leikkaus on ohi ja koira on kunnossa. :)
Tänään 12-16 välisenä aikana soitetaan kotiuttamisesta,että saako hakea jo tänään kotiin vai meneekö viel huomisen puolelle... :)

Tänään poksuu viikotkin 30+0 ,viikko mennyt niin ohi ettei ole ees tajunnut että miten ne päivät juokseekaan taas..:D

Eilis illan Pippuri jumppaili hyvinkin ahkerasti masussa ja tänään aamulla se heti jatkui...:D

Painosta oli taas puhetta jossain tuolla aiemmissa keskusteluissa..
Mulla oli tullu edelliseen neuvolaan mennessä 9kg painoa lisää,mutta nyt kun on ollut nää huimat helteet niin painoa on tippunut koska ei oikeesti maistu lämmin ruoka... No onneks on kuitenki tota vararavintoa on sen verran että ei ole ihan heti Pippurilla hätää.. :D

Eilen illalla sain vihdoin siivottua,imuroin ja pyyhin lattiat. Sain jopa tiskattua ja tehtyä illalla ruokaa viel ku mies tuli töistä kotiin:) Voin suositella sen nimistä kalaa kun pangasius jos ei o aiemmin maistanut,ihan vaaleeta,vähä rasvaista ja miedon makuista. Sattu olemaan tarjouksessa tossa lähi prismassa eilen ni piti kokeilla ja oli hyvää ku keitti perunoita ja porkkanaa sen kanssa ja teki ihan valmis pussista sellasen kalakastikkeen. Maistu jopa tolle mun mukamas ruokavammaselle miehellekkin..:D

Maha tuntuu kasvaneen silmissä taas huimasti,ens keskiviikkona on neuvola taas ni saa nähä missä se sf mitta nyt menee..:) edellis kerralla oli tullu se 4cm lisää,nyt varmaankin saman verran:)

Millanen ja Pippuri 30+0
 
Heipat kaikille, täällä 34+0 POKS!

Äikkäri alkaa ens viikon keskiviikkona, voi ihanuutta... sitten (mukamas) teen kotona kaikkea sitä mitä en vielä oo kerennyt, ja sitä puuhaahan sitten vielä riittää, jos on voimia ;) . Esikko on päiväkodissa kesäkuun alkuun, joten siinä on muutama arkipäivä aikaa puuhata ihan omiaan ja vaikka tehdä niitä viime hetken hankintoja. Töiden puolesta on vähän paska fiilis, kun meillä on kova henkilöstövaje (työnantajan ite aiheuttama) eikä mulle tule heti sijaistakaan. No, eiköhän ne työhuolet kohta unohdu, vai mitä mieltä olette te jo lomailevat?

Aurinkorasvoista, sanosin kyllä oman kokemuksen perusteella että käyttäkää. Minulle kehittyi esikoisen odotusaikana melanoomaluomi, joka havaittiin muutama kuukausi synnytyksen jälkeen. Kun tähän viheliäiseen syöpään sitten jouduin perehtymään niin sain huomata, etten todellakaan ollut ainoa joka oli saanut ko taudin lasta odottaessaan. Melanooma on jossain määrin hormonaalinen syöpä, joten odottajat on tavallaan riskiryhmää, vaikkei sitä missään mainostetakkaan. Onneksi kohdallani syöpä löytyi ajoissa eikä tiettävästi ollut päässyt leviämään, vaikka eihän siitäkään koskaan voi enää varma olla. Kyllä sitä useamman vuoden sai ollla pelko perseessä ja kakkosen alulle laittoa ei lääkärit suositelleet kahteen vuoteen syövän toteamisesta. Tässä raskaudessa vetelen kaikkina aurinkoisina päiväinä +50 rasvaa auringolle altistuville ihonosille, enkä todellakaan pode huonoa omaatuntoa jostain rasvojen mahdollisesta imeytymisestä elimistöön. Tuntuu aika pienelle pahalle tällä hetkellä semmonen. (muoks vielä: vaatteilla tietysti suojaan enimmäkseen, mutta en nyt sentään mitään burkhaa haluu alkaa käyttään). Kaikki itseä epäilyttävät pigmentaatiomuutokset ja uudet luomet kannattaa raskausaikana esitellä lääkärille, ei siitä haittaakaan ole. Tosin, se munkin luomi näytti päällepäin harmittomalle mansikkaluomelle, pieni ja säännöllisen muotoinen. Niinpä neuvolalääkäri ei sitä melanoomaksi hoksannut, mutta onneksi poistatutin sen kumminkin, muuten en varmaankaan istuis tässä näpyttelemässä. Anteeksi jos säikyttelin tällä jotakuta, mutta oikeesti, parempi varoa palamista meillä mammoilla...

Joku muukin täällä sai kuulla isosta mahastaan vaivaksi asti. Mullehan siitä on kuittailtu oikeestaan koko raskauden ajan. Niinpä tuntui tosi kivalle kun yksi työkaveri sanoi viime viikolla että sullahan on ihana masu. Niin se kyllä onkin, mikseihän ihmiset yleensä viitti keksiä ISOa kummenpaa adjektiivia niin sais mamman onnellisemmaksi =) .

Täällä päin on S-ryhmän etupäivät meneillään ja eilen kävin shoppaamassa kaikkea vauvakamaa jota olin säästellyt niiltä ostettavaksi: tuttipullo, tutit, maidonkerääjä ja liivinsuojuksia (ainakin viimeksi ihan ehdotottomat), harsoja, talkkia, sinkkipastaa, hiusharja jne... Melkoset ostokset tuli tehtyä, mutta kyllä yhtä ja toista jäi vielä puuttumaankin. No, onhan tässä vielä aikaa...
 
Huomenta vaan taas.

Takana on vähän vähempi hikoiluinen yö, mutta muuten samaa rataa mennään. Jalkoihin iskee hirveet kipukohtaukset monta kertaa yössä ja pitää nousta jalottelemaan plus että vessassa saa hypätä useamman kerran. Nyt sitten aamupuolella taas ois nukuttanu ihan hirveenä, mut ku ei viittis sitten koko päivää nukkuakkaan menee sit rytmit ihan sekasin.

Me saatiin eilen vaunut, sänky ja kaukalo. Kaukalosta tietty jäi nyt vielä puuttumaan telakka ku myyjä oli hieman sähläri. Täytyis tässä joku päivä mennä liikkeeseen hommaamaan vielä sekin. Mies ois halunnu jo eilen alkaa kasaamaan sänkyä mut mun mielestä on jotenkin vielä hirmusen aikasta. En tiiä mistä tää tulee et kaiken oon jättämässä ihan viime hetkiin ? :ashamed:

Huomenna on taas neuvolalääkärille meno. Vähä kyl jännittää. Noi verenpaineet on ollu melkein jokaisella mittauskerralla kotonakin yli 130/ yli 90. Ja supisteluitakin on ollut ja ihan päivittäin tulee niitä kipeitäkin. Noh, kyllä se lääkäri varmasti tietää mikä on meille molemmille parhaaks, eikä siitä varmasti auta alkaa edes keskustelemaan.

Aurinkorasvan käyttöohjeet oli mulle yllätys. Mutta enpä usko et käytöstä mitään hirveetä haittaakaan voi olla jos ei joka päivä käytä ja hirveen isoja määriä. Eiköhän sen rasvan tuoma suoja oo kuitenkin tärkeempi juttu ku se että palais.

Pongasin hus:in sivuilta seuraavanlaisen muistilistan:
http://www.hus.fi/default.asp?path=1;32;660;546;570;1121;807;1135;31485;31505&voucher=88B7CB49-B189-4E32-A7B5-772CD7780BD4
Mitä mieltä muut olette tuosta ohjeesta et aina pitäis soittaa ensin ? Meille ainakin sanottiin valmennuksessa et ei tartte ruveta soittelemaan ku ei siinä puhelimessa saada sisätutkimusta tehtyä tai arvioitua että kuin kovin sattuu.

 
Huomenta äitylit,

millanen Ihanaa kun saatte hauvan pian kotiin! Voitte sitten yhdessä lyllertää alkukesän vähän rauhallisemmin. :)

retuli82 Mites teillä on lähtenyt yhteiselo miehen kanssa käyntiin? Mukavia kesälomapäiviä sinne!

Fiinukka Meillä ei ole neuvolassa paljoakaan puhuttu liikkeiden laskemisesta. Sanottiin vaan, että joka päivä pitää tuntua jotain. Eikä ole vielä kehoitettu pitämään neuvolakorttiakaan mukana. Eipä ole tullut mieleenkään! Mä oon just niin tollo, että jätän sen sitten jonnekin lojumaan jos kannan mukana.

dalailama Täällä on painoa tullut sellainen 6-7 kg yhteensä. Oon saman pituinen kuin sinä, mutta lähtöpainoa mulla oli pari kiloa enemmän. Ja tosiaan itsekin liikun tosi paljon normaalisti, mutta nyt saan tyytyä etanan vauhdilla tallustamiseen koirien kanssa talon ympäri. :x Mä oon kyllä ihan vakuuttunut, että joidenkin kroppa vaan kerää enemmän nestettä raskauden aikana kuin toisten. En ollenkaan usko, että kellekään vois tulla monta kymmenä kiloa oikeeta rasvaa raskauden aikana. Yhdelle ystävälle on tullut joka raskaudessa yli 20 kg painoja ja melkein kaikki lähtenyt pian synnytyksen jälkeen. Eli no worries. :)

Martalla alkaakin olla jännät paikat piakkoin! Ihan vastahan tässä plussailtiin porukalla ja nyt osa on jo viikoilla 34-35! Paniikki iskee pian...

Mä sain eilen hysteerisen itkukohtauksen illalla kun tajusin, että jätin Vauva-lehden kauppaan. Koko päivän oli masentanut ja sitten illalla vihdoin päätin, että haen kaupasta mansikoita ja Vauva-lehden. Ja sitten kun tajusin, että sinnehän se maksettu lehti jäi, niin itsesäälillä ei ollut mitään rajaa. =) Ihmeellinen masennus meinaa muutenkin vaivata vaikka aurinko paistaa ja kaikki on mainiosti...

Kuinka paljon muilla tulee harjoitussupistuksia? Mulla on nyt pari päivää tullut ihan jatkuvalla syötöllä. Välillä tuntuu, että masu on tuntikausia kireänä putkeen. Mun pitäisi mennä töihin ensi viikolla ja mietin, että uskaltaako näiden supistusten kanssa mennä? Liitoskivut on nyt vähän paremmat kun on saanut levätä, tosin yöt on aivan kamalia! Kylkeä ei tosiaan voi kääntää heräämättä kipuun, hikoilen kuin pikku possu ja heräilen 1-2 tunnin välein. Ja aamuyöstä on ihan virkeä. :eek: Työasiat pyörii öisinkin päässä, pitäis vaan päästää niistäkin irti jo.

Taidan alkaa laittaa kohta kaalikeittoa ja iltapäivällä pakkaan koirat autoon ja vien ne uimaan. Vesipetoja ovat. :)

Olivia & Vauveli 32+4

 
Millanen ihanaa että sat koirulin pian kotiin:)

Aurinkorasvan käytöstä oli ollut puhetta ja en oo kyl ikinä kuullu että ei sais raskauden aikana käyttää. Mielumin sitä rasvaa ihoon ku mitään melanoomia tai muita.

dalailama Kiva kuulla sustakin ja pyydät vaan sairaslomaa jos siltä tuntuu. Ehkä tuo baarissa työskentey ei ole enään mitään herkkua.

Painosta Mulla ei oo tullt varmaan ku 1-2kg Et neuvolakortissa on ekan käynnin mittaus 73kg ja nyt painan aamusin n. 74kg välillä vaihtelee riippuu paljon siitä mitä on iltasin syönyt. Ihmetyttää kyllä tämäkin että eikö sen vauvan ja lapsiveden ja istukan pitäs tuoda vähän enemmän painoo lisää??

Jalkapohjat kipeenä mulla on iltasin jos pitää istua pitkään ja sit ku nousee nii pistelee jalkoja tosi ilkeesti.
Turvotuksesta tuo pistelykin varmaan johtuu ja sitä mulla on alkanut nt oleen näitten helteiden takia vaikka juon aivan hirveesti... pitää juoda kai VIELÄ enemmän.

Hankinnoista vielä.. meillä olis ne ihan hyvällä mallilla ja olis kai vie paremminkin jos olis rutkasti enemmän rahaa:lauhg: Mut puuttuu siis vielä amme, itkuhälytin, frootesuojia sänkyyn, rintapumppu ja hoitopöytä on vie kavereilla käytössä. Saadaan se sit lähempänä LA:ta ku ne käyttää sitä vie omalla lapsella. Suurimmaks osaks hankinnan on sellasia mitä ei välttämättä tarvi ennen vauvan syntymää. Vai mitä ootte jo äidit mieltä??

Martan paritalon puolikas kuulosti kyllä ihanalta:) Uusi koti on aina ihana oli se sit oma taikka vuokrattu. Omasta tosin saa tedä juuri oman näkösen:)

Olivia mulla tulee kans noita harjoitussuppareita nyt viel vaan enemmän ku esim kaks viikkoo sit. Yöt on ihan hirveitä ku masu on aivan KIVI KOVA ja pitäs pissalle pystyä käveleen:( Ja kaupoilla käyminen tai muu käveleminen tekee niitä kans heti.
Mä oon nyt vaan antanut mennä vaikka kohtu harjoitteleekin ku ollaan jo nin hyvillä viikoilla kuitenkin. Saa nähdä onko ne vaikuttanut jo tonne alaosastoonkin sen kuulee tänään ku on tossa 12.30 neuvola ja siihen perään lääkäri. Nyt toivoisin että olis jo jotain muutoksia tapahtunut että tää joskus täältä syntyis:)

Pai Mulla kans ollu koko raskauden ajan neukkukortti mukana tai on aina käsilaukussa. En tiiä mut jotenkin on turvallisempi olo ku se on mukana. Mun tuurilla se on sit sillon kotona ku tarvis olla mukana:lauhg:

Ai niin, eilen taas poksuttiin POKS POKS 33+0 :heart: :heart:

Ps: Mä niin jo tahtoisin tän vauvan maailmaan:) Mutta silti ei ehkkä kuitenkaan vielä ku olis niin kovin pieni ja olisko edes kaikki vielä kunnossa... Mutta malttamaton olen tässäkin asiassa:lauhg:

- Chili ja tyttö 33+1 :heart: :heart:
 
Alkuperäinen kirjoittaja Chili25:
Ihan hyvä lista tarvittavista/mahdollisesti tarvittavista vauvan tavaroista, mutta listassa oli paljon tavaroita, joita ei välttämättä kaikki tarvitse - kerkeää kyllä hankkia tarvittaessa myöhemminkin. Seuraavia ei esim. meillä ole tarvittu koskaan:

Vastasyntyneelle vauvalle:

- Kylpyöljy
- Suolatippoja (0,9%) (ei tarvinnut aivan alussa - hankittiin sitten vasta kun tarvittiin)
- "Nenäimuri" rään imemistä varten (ei tarvinnut aivan alussa - hankittiin sitten vasta kun tarvittiin)
- Tutteja (tuttia meillä ei vastasyntynyt suostunut käyttämään - sylki aina kaaressa ulos - myöhemmin oli kyllä käytössä)
- Perusvoidetta - turha voidella vauvaa, jos ei ole kuiva iho - meillä ei ole vauvalle laitettu koskaan perusvoidetta - isompana kyllä lääkärin määräyksestä, kun todettiin atooppinen ihottuma ja esikoiselle ei ole laitettu koskaan.
- Bebanthen-voide (ärtyneeseen pyllyyn, rinnanpäihin yms.) - Oys:in äitipolin lääkäri tuumas, et jos tulee vaippaihottumaa siihen on tosi hyvä voide hiivavoiteet eli esim. Canestan. Bebanthenit ja Lansinohit jäi meillä käyttämättä - rintoihin en niitä tarvinnut ja vauvan pyllyyn käytettiin joko talkkia tai canestania tarvittaessa.
- Sinkkivoide (vaippaihottumaan)
- D-tipat (saa mahdollisesti neuvolasta), meillä käytetään Jekovit:ia - D-tippoja pitää muistaakseni annostella tosi paljon... Ja se 3. d-vitamiini, jonka nimeä en muista aiheuttaa herkkävatsaisille vatsanpuruja..
- Rela-maitohappobakteeritipat tai gefilus (meillä gefilus reseptillä, niin saa vauvavakuutuksesta rahat takas)
- Dysflatyl-tipat tai Cuplaton (masuvaivoihin) Tämänkin ostaisin vasta tarvittaessa - meillä oli muistaakseni cuplatonia, mutta ei auttanut mitään...
- Tuttipullojen sterilisointilaite ja -lämmitin - ei olla tämmöisiä tarvittu koskaan - mielestäni täysin turhia laitteita. Vedenkeittimellä on lämmitetty vesi ja kaadettu kattilaan, jossa lämmittetty maitopullo tai raanasta kuumaa vettä. Tuttipullot on keitetty kuumassa vedessä muutama minuutti kattilassa - kuten ohjeissa on mainittu.
- Hörpytysmuki (jos ei käytä tuttipulloa) - meillä käytetty vasta isompana.
- Särkylääkettä - hankittu vasta tarvittaessa ja lääkäriltä resepti niin saa vakuutuksesta rahat pois.
- Kylpylämpömittari - kerran varmaan käytettiin esikoisella alussa - sen jälkeen kädellä tunnusteltu - kädenlämpöinen vesi on ollut sama kuin lämpömittarin näyttämä oikean lämpöinen vesi.
- Kuumemittari (tavallinen, digitaalinen tai korva-) - ei olla erikseen vauvalle hankittu kuumemittaria - samaa on käytetty kuin muillakin. Laitettu vain kelmua mittarin päähän + rasvaa ja mitattu pyllystä.
- Höyryhengitys"laite" (ehkä vähän isommalle lapselle tarpeen) Tämmöistäkään ei olla tarvittu koskaan.


Äidille:

- imetystyyny (tai iso tyyny) - en ole tarvinnut koskaan, imetettyä olen saanut ihan hyvin ilmankin
- rintakumit - hankkisin vasta tarvittaessa, itse en ole tarvinnut koskaan.
- rintapumppu - ehkä kannattaa hankkia vasta tarvittaessa, en etukäteen.
- maidonkerääjä(jos maitoa tulee runsaasti) - tämä on ihan ok-kapistus. Itsellä ainakin ollut tosi tarpeeseen ja kerääntyneen maidon olen laittanut tuttipulloon jääkaappiin odottamaan käyttöä.
- lampaanvillavoidetta tai bepanthenia (nänneihin) - itsellä jäi käyttämättä, kerkeää varmaan ostaa tarvittaessa (jopa mieskin osaa apteekista käydä ostamassa)
- Ceridal lipolotion (moneen tarkoitukseen, mm. nänneihin, liukuvoiteeksi, vauvan pään karstaan jne) - ei olla tarvittu koskaan. Sen verta kosteet paikat on ollu aina, ettei ole liukuvoiteeksikaan tarvittu. Vauvan pään karstaan esikoisella käytin Aloe-oilia, toisella lapsella ei karstaa ollut, joten tämänkin hankkisin vasta tarvittaessa.
- Movicol-jauhe (jos väliliha leikattu, voi helpottaa ulostamista yms) - en ole tarvinnut koskaan
- liukuvoide - en ole tarvinnut koskaan
- särkylääkettä (parasetamol-pohjainen) - hankkisin vasta tarvittaessa
- kaalia :) - tätäkään en ole tarvinnut koskaan, mutta voihan sitä ostaa valmiiksi ja tehdä vaikka kaalikeiton - tosin vauva voi siitä saada vatsanpuruja...
- pakastimeen valmiita ruoka-annoksia äidille ja isälle

Kaikki jotka meillä on ollut tarpeeseen poistin listalta... paitsi maidonkerääjän. Sen jätin ja se on ollut meillä tarpeellinen kapistus.

En nyt muista mistä kaikesta muusta on ollut puhetta, mutta ehkä palaan niihin myöhemmin.

ON: Turvotus lisääntynyt valtavasti. aurinkoisista ilmoista nautin, vaikka olo onkin välillä tukala - olen ehdottomasti kesä ihminen.
Vauva liikkuu masussa hirveästi ja välillä muljahtelee tosi kipeesti... Supistuksia on minullakin ruvennut rasituksessa tulemaan aikalailla, vaikka kahden aikaisemman lapsen kohdalla en tiennyt supistuksista mitään vasta kun lähtö laitokselle tuli. Tämä raskaus on ollut kyllä täysin erilainen kuin 2 aikaisempaa... Saa nähä millanen vilpertti sieltä masusta maailmaan putkahtaa :LOL: .

millaiselle :hug: , raskasta kun rakas lemmikki sairastaa. Itsellä ei ole kokemusta koirista muuta kuin lapsuusajalta, mutta kissa taloudesta löytyy ja piti sitäkin käyttää virtsakivien ja virtsatientulehdusten takia aikoinaan lääkärissä. Nyt monta vuotta ollut onneksi terveenä.

Miehistä
:hug:, joilla miehen kanssa erimielisyyksiä. Meillä mies ei juurikaan alkon tuotteita käytä ja jos käytetään niin yleensä yhdessä mennään ja muutaman kerran vuodessa yksinkin. Ei niistä ole meidän taloudessa koskaan ongelmaa ollut. Mies yleensä kysyy onko ok, jos hänellä on vaikka firman saunailta tms. ja aina on ollut ok mun puolesta jos ei mitään menoja ole. Sama homma itsellä, et jonkun kerran vuodessa olen tyttöjen tai työpaikan tms. mennyt. Yleensä käydään viihteellä yhdessä kavereiden kanssa. Muutenkin liikutaan yleensä yhdessä ja touhutaan kotihommat yms. yhdessä. Ollaan miehen kans niin toisiimme kiinni kasvaneet, että ollaan mielellään yhdessä. Miehelle, kuten minullekin, perhe on kaikki kaikessa. Yhteiseloa miehen kans tulee tänä vuonna 11 vuotta, 10 vuotta kihloissa ja 8 vuotta naimisissa - edelleen ollaan umpi rakastuneita toisiimme ja rakkaus on vain vuosien varrella syventynyt - jos mahdollista :heart: :heart: :heart: . Perheessämme myös keskustellaan paljon kaikista asioista ja mielestäni keskustelutaito, luottamus toiseen, rakkaus, seksi ja toisen kunnioittaminen/arvostaminen ovat ensiarvoisen tärkeitä parisuhteessa - tai ainakin meillä on näin.

Mutta nyt syömään...

SMSM ja Hippu rv 32+3 (luulisin)
 
Alkuperäinen kirjoittaja SMSM:
Alkuperäinen kirjoittaja Chili25:
Ihan hyvä lista tarvittavista/mahdollisesti tarvittavista vauvan tavaroista, mutta listassa oli paljon tavaroita, joita ei välttämättä kaikki tarvitse - kerkeää kyllä hankkia tarvittaessa myöhemminkin. Seuraavia ei esim. meillä ole tarvittu koskaan:

Vastasyntyneelle vauvalle:

- Kylpyöljy
- Suolatippoja (0,9%) (ei tarvinnut aivan alussa - hankittiin sitten vasta kun tarvittiin)
- "Nenäimuri" rään imemistä varten (ei tarvinnut aivan alussa - hankittiin sitten vasta kun tarvittiin)
- Tutteja (tuttia meillä ei vastasyntynyt suostunut käyttämään - sylki aina kaaressa ulos - myöhemmin oli kyllä käytössä)
- Perusvoidetta - turha voidella vauvaa, jos ei ole kuiva iho - meillä ei ole vauvalle laitettu koskaan perusvoidetta - isompana kyllä lääkärin määräyksestä, kun todettiin atooppinen ihottuma ja esikoiselle ei ole laitettu koskaan.
- Bebanthen-voide (ärtyneeseen pyllyyn, rinnanpäihin yms.) - Oys:in äitipolin lääkäri tuumas, et jos tulee vaippaihottumaa siihen on tosi hyvä voide hiivavoiteet eli esim. Canestan. Bebanthenit ja Lansinohit jäi meillä käyttämättä - rintoihin en niitä tarvinnut ja vauvan pyllyyn käytettiin joko talkkia tai canestania tarvittaessa.
- Sinkkivoide (vaippaihottumaan)
- D-tipat (saa mahdollisesti neuvolasta), meillä käytetään Jekovit:ia - D-tippoja pitää muistaakseni annostella tosi paljon... Ja se 3. d-vitamiini, jonka nimeä en muista aiheuttaa herkkävatsaisille vatsanpuruja..
- Rela-maitohappobakteeritipat tai gefilus (meillä gefilus reseptillä, niin saa vauvavakuutuksesta rahat takas)
- Dysflatyl-tipat tai Cuplaton (masuvaivoihin) Tämänkin ostaisin vasta tarvittaessa - meillä oli muistaakseni cuplatonia, mutta ei auttanut mitään...
- Tuttipullojen sterilisointilaite ja -lämmitin - ei olla tämmöisiä tarvittu koskaan - mielestäni täysin turhia laitteita. Vedenkeittimellä on lämmitetty vesi ja kaadettu kattilaan, jossa lämmittetty maitopullo tai raanasta kuumaa vettä. Tuttipullot on keitetty kuumassa vedessä muutama minuutti kattilassa - kuten ohjeissa on mainittu.
- Hörpytysmuki (jos ei käytä tuttipulloa) - meillä käytetty vasta isompana.
- Särkylääkettä - hankittu vasta tarvittaessa ja lääkäriltä resepti niin saa vakuutuksesta rahat pois.
- Kylpylämpömittari - kerran varmaan käytettiin esikoisella alussa - sen jälkeen kädellä tunnusteltu - kädenlämpöinen vesi on ollut sama kuin lämpömittarin näyttämä oikean lämpöinen vesi.
- Kuumemittari (tavallinen, digitaalinen tai korva-) - ei olla erikseen vauvalle hankittu kuumemittaria - samaa on käytetty kuin muillakin. Laitettu vain kelmua mittarin päähän + rasvaa ja mitattu pyllystä.
- Höyryhengitys"laite" (ehkä vähän isommalle lapselle tarpeen) Tämmöistäkään ei olla tarvittu koskaan.


Äidille:

- imetystyyny (tai iso tyyny) - en ole tarvinnut koskaan, imetettyä olen saanut ihan hyvin ilmankin
- rintakumit - hankkisin vasta tarvittaessa, itse en ole tarvinnut koskaan.
- rintapumppu - ehkä kannattaa hankkia vasta tarvittaessa, en etukäteen.
- maidonkerääjä(jos maitoa tulee runsaasti) - tämä on ihan ok-kapistus. Itsellä ainakin ollut tosi tarpeeseen ja kerääntyneen maidon olen laittanut tuttipulloon jääkaappiin odottamaan käyttöä.
- lampaanvillavoidetta tai bepanthenia (nänneihin) - itsellä jäi käyttämättä, kerkeää varmaan ostaa tarvittaessa (jopa mieskin osaa apteekista käydä ostamassa)
- Ceridal lipolotion (moneen tarkoitukseen, mm. nänneihin, liukuvoiteeksi, vauvan pään karstaan jne) - ei olla tarvittu koskaan. Sen verta kosteet paikat on ollu aina, ettei ole liukuvoiteeksikaan tarvittu. Vauvan pään karstaan esikoisella käytin Aloe-oilia, toisella lapsella ei karstaa ollut, joten tämänkin hankkisin vasta tarvittaessa.
- Movicol-jauhe (jos väliliha leikattu, voi helpottaa ulostamista yms) - en ole tarvinnut koskaan
- liukuvoide - en ole tarvinnut koskaan
- särkylääkettä (parasetamol-pohjainen) - hankkisin vasta tarvittaessa
- kaalia :) - tätäkään en ole tarvinnut koskaan, mutta voihan sitä ostaa valmiiksi ja tehdä vaikka kaalikeiton - tosin vauva voi siitä saada vatsanpuruja...
- pakastimeen valmiita ruoka-annoksia äidille ja isälle

Kaikki jotka meillä on ollut tarpeeseen poistin listalta... paitsi maidonkerääjän. Sen jätin ja se on ollut meillä tarpeellinen kapistus.

En nyt muista mistä kaikesta muusta on ollut puhetta, mutta ehkä palaan niihin myöhemmin.

ON: Turvotus lisääntynyt valtavasti. aurinkoisista ilmoista nautin, vaikka olo onkin välillä tukala - olen ehdottomasti kesä ihminen.
Vauva liikkuu masussa hirveästi ja välillä muljahtelee tosi kipeesti... Supistuksia on minullakin ruvennut rasituksessa tulemaan aikalailla, vaikka kahden aikaisemman lapsen kohdalla en tiennyt supistuksista mitään vasta kun lähtö laitokselle tuli. Tämä raskaus on ollut kyllä täysin erilainen kuin 2 aikaisempaa... Saa nähä millanen vilpertti sieltä masusta maailmaan putkahtaa :LOL: .

millaiselle :hug: , raskasta kun rakas lemmikki sairastaa. Itsellä ei ole kokemusta koirista muuta kuin lapsuusajalta, mutta kissa taloudesta löytyy ja piti sitäkin käyttää virtsakivien ja virtsatientulehdusten takia aikoinaan lääkärissä. Nyt monta vuotta ollut onneksi terveenä.

Miehistä
:hug:, joilla miehen kanssa erimielisyyksiä. Meillä mies ei juurikaan alkon tuotteita käytä ja jos käytetään niin yleensä yhdessä mennään ja muutaman kerran vuodessa yksinkin. Ei niistä ole meidän taloudessa koskaan ongelmaa ollut. Mies yleensä kysyy onko ok, jos hänellä on vaikka firman saunailta tms. ja aina on ollut ok mun puolesta jos ei mitään menoja ole. Sama homma itsellä, et jonkun kerran vuodessa olen tyttöjen tai työpaikan tms. mennyt. Yleensä käydään viihteellä yhdessä kavereiden kanssa. Muutenkin liikutaan yleensä yhdessä ja touhutaan kotihommat yms. yhdessä. Ollaan miehen kans niin toisiimme kiinni kasvaneet, että ollaan mielellään yhdessä. Miehelle, kuten minullekin, perhe on kaikki kaikessa. Yhteiseloa miehen kans tulee tänä vuonna 11 vuotta, 10 vuotta kihloissa ja 8 vuotta naimisissa - edelleen ollaan umpi rakastuneita toisiimme ja rakkaus on vain vuosien varrella syventynyt - jos mahdollista :heart: :heart: :heart: . Perheessämme myös keskustellaan paljon kaikista asioista ja mielestäni keskustelutaito, luottamus toiseen, rakkaus, seksi ja toisen kunnioittaminen/arvostaminen ovat ensiarvoisen tärkeitä parisuhteessa - tai ainakin meillä on näin.

Mutta nyt syömään...

SMSM ja Hippu rv 32+3 (luulisin)
Jäi tuohon listaan näämä pari tarpeellista eli rela-tipat tai gefilus, mutta nekin kerkee hankkia myöhemmin - ei tarvi heti alussa. Ja lääkäriltä resepti, niin saa vakuutuksesta rahat pois - jos sellasen on vauvalle ottanut.

Ja ruokia pakkaseen toki kannattaa tehdä, mutta ei ole välttämätön - varsinkin jos on keittotaitoinen mies. Meillä ei ole tehty ruokia valmiiksi ja ollaan kyllä saatu tehtyä ruuat ym. vauvan syntymän jälkeenkin. Mutta ei varmaan huono idea ole tehdä ruokia ja leipomuksia pakkaseen.

 
Ihanaa tulla poksumaan taas...nyt se on sitten saavutettu se viikko määrä, kun synnytys voi jo suhteellisen turvallisesti alkaa, vaikkakin olisi hyvä vielä jokunen viikko eteenpäin päästä. Tuntuu todella suurelta etapilta kaikkien murheiden jälkeen!!! =) :)

Painosta...mulla tullu noin 8 kg ekasta neuvolasta..lähtöpainoindeksi oli 21! Ihan ok siis..mutta saas nähä paljonko ehtii vielä kertyä tässä loppuajasta!! Oon kyllä kieltämättä vähän hysteerinen tuon painonnousun kanssa...vois vähän relata, etten kanssaihmisillä mene hermot!! :LOL:

Vielä näyttäs olla aurinkoista mutta lupaillu viim sunnuntaina kunnolla vettä. Ihan hyvä, ku just saatiin eilen pensasaita istutettua ja tänään ois nurmen kylväminen..saavatpa sitten vettä kunnolla. Tai no, minä olen ollut enemmänkin työnjohtajana ja seuranpitäjänä!! :LOL: Kuulemma lääkärin mukaan tuossa viikon päästä voi alkaa tekeen iha kunnon kävelylenkkejä ja jos supistaa niin kuuluu asiaan, eikä tartte huolestua.. Ihanaa kun ei ole enää rajoituksia siivoamisen, liikkumisen eikä seksinkään suhteen!!!

Oikein mukavaa päivän ja viikon jatkoa kaikille!!

Zeenah ja pikkunen 34+0!!!! :heart: :heart:
 
Hipsu79, juu, toki saa pitää millaiset häät tahansa, mutta voi vähän karsia sitten vieraita. Meillä ei ainakaan onnistu 4 muksun ja yhden vastasyntyneen hoitoonlaitto mihkään. Mutta nou hätä, en edes tällä hetkellä haluaisi juhlia. Jotenkin ajatukset keskittyy tähän omaan tulevaan eikä oikein jaksa muuta. :ashamed:

Pitääkin tuota SMSM:n listaa lueskella ajan kanssa. Mä en ole vielä mitään pientä hommaillu mutta toisaalta onhan tässä vielä aikaa... :whistle: Ihan hurjalta tuntuu, että teillä on joillakin jo 34-35 viikkoa takana :eek: Miten tää aika ON voinut mennä näin nopeesti??? Ihan kun ois jostain aikakapselista tipahtanu, tää on menny vain tässä sivussa tähän asti.

Mutta mieli alkaa olla jo vähän malttamaton täälläkinpäin.. ja nää helteet tekee tehtävänsä. Tänään haaveilin,et olis voinu ottaa vähän aurinkoa mahallaan. No joo, ei ehkä onnistu. :LOL:

Ja ihanaa, sain viimein äitiysrahapäätökseni ja hyvillä mielin olen, kun tulot oli nousseet sen yli 20%. Kannatti hakea tulojen perusteella vaikka siinä omat ongelmansa olikin täyttää. :xmas:
 
Aurinkoista päivää arvon mammat!

Olen taas käynyt ahkerasti teitä lukemassa, mutta oma kirjallinen aktiivisuus on näköjään vähän hakusessa... Olen silti hengessä mukana :)

Pai80, katsoin, että olet menossa Jorviin synnyttämään. Ehkä siellä on eri ohjeet, mutta meille teroitettiin tiistaina kättärillä, että aina pitää soittaa ennen kuin tulee. Se johtuu siitä, että jos yhtäkkiä kaikki salit on täynnä, niin joutuvat lähettämään toiseen sairaalaan. Tämän voivat tarvittaessa kertoa jo puhelimessa, niin voi sitten lähteä suoraan sinne, missä on tilaa. Ehkä Jorvissa tällaiset tilanteet ovat harvinaisempia. Ja aika harvinaisia ovat ilmeisesti myös Helsingin sairaaloissa, mutta silti sitä tapahtuu, että voivat joutua käännyttämään ovelta muualle.

Millasen haukulle paljon paranemista! Onneksi pääsitte Suomen parhaimpien eläinlääkärien hoitoon. Me käydään aina Yliopistollisessa eläinsairaalassa, jos vaan voidaan. Aikoja saa tietty huonommin kuin yksityiselle. Siellä on parhaat laitteet ja aina uusin tutkimustieto, ja mua ei ainakaan haittaa se, että siellä menee aina kauemmin, kun opiskelijat tutkii ensin.

Kävin juuri apteekista ostamassa kotimaista luomuaurinkorasvaa. On nimeltään Frantsilan Luontoäidin aurinkovoide. Suojakerroin 15, eikä pitäis olla mitään synteettistä. Toivottavasti myös toimii ;) Mä suosittelisin varmaan myös mitä tahansa aurinkovoidetta ennemmin kuin että polttaa itsensä. Hepuli71, rupes just kuumottamaan muutama luomi, jotka on tulleet rintoihin raskauden aikana (tosin jo ennen aurinkokelejä). Täytyy näyttää neuvolalääkärille kun on se aika. Mikähän siinäkin on, että sitä ei ihminen voi suojata itseään kunnolla auringossa? Mun yhdellä ystävällä löydettiin myös aikoinaan pahanlaatuinen luomi ja hän käy edelleen kontrolleissa joka vuosi ja poistattamassa kaikki vähänkin epäilyttävät. Mikähän siinäkin on, että tuollainenkin oppi ei pysy kovin kauan mielessä. Kävin toissakesänä Sveitsissä ja siellä kaverit ihmetteli, että mistä olet edes onnistunut löytämään mitään alle suojakerroin 20:n aurinkorasvaa...

Me oltiin tosiaan tiistaina synnytysvalmennuksessa Haikaranpesässä. Oli todella hyödyllinen kolmituntinen ja kätilö erittäin asiansa osaava. Kokeilin selkään niitä aqua-rakkuloita. Kyllähän se vähän kirpaisi, mutta ei niin etteikö sitä olisi kestänyt. Valmennuksessa näytettiin sellainen vesisynnytysvideo, missä vauva syntyi veteen. Olisi niin mahtavaa, jos voisi itse synnyttää veteen. Sanoivat kyllä, että ensikertalaisista aika harva siihen pystyy. Sitten siellä ei ole kuin yksi sellainen amme, joten jos se on varattuna, niin sitten ei voi mitään. Tai toki voi jostain jonkun ammeen vuokrata, mutta ehkä ei nyt siihen kuitenkaan ryhdytä...

Valmennuksesta jäi tosi hyvä olo ja usko siihen, että synnytyksessä on varmasti osaavissa käsissä. Mua ei ainakaan pelota/jännitä yhtään. Tosin sekin aika vielä varmasti koittaa ;)

Mä en vieläkään oo tuntenut niitä harjoitussupistuksia. Tai sitten en vaan tajua mitä ne on. Tai sitten ne eivät ole vielä alkaneet. Eiköhän niidenkin aika koita jossain vaiheessa.

Muuten menee ihan hyvin, mitä nyt kuumuus ahdistaa. Onneksi pääsee aina välillä merelle tuulettumaan. Miehen kanssa on ollut viime aikoina hieman erimielisyyksiä siitä, kuinka paljon hänen edellisestä liitosta olevat aikuiset lapsensa ovat osa meidän tulevaa perhettä. Täällä taisi olla joku muukin uusperheellinen, mutta ne aikaisemmat lapset taisivat olla oikeasti lapsia eivätkä päälle parikymppisiä itsenäistyviä aikuisia? Ahdistaa, kun tästä meinaa tulla jonkinlainen vastakkainasettelu ja tunnen välillä olevani vauvan kanssa yksin ja mies on toisella puolella aikaisempien lastensa kanssa. Tuntuu vaan, että mies ei osaa päästää irti lapsistaan. Toivottavasti tähän asiaan tulis joku selkeys, ettei mun tarvitsisi aina olla se joka sanoo, että taaskaan ei sovi tulla kylään. Mulle on ihan ok, että miehen 23-vuotias poika käy meillä syömässä tms., kunhan siitä sovitaan etukäteen. Sen sijaan mulle ei oo ok, että tullaan harva se ilta juomaan tuntikausiksi teetä ja tungetaan meidän yhteisille viikonloppumatkoille mukaan. Tässä purkaus hieman laimeammassa muodossa... olen tässä taas prosessoinut tätä asiaa viime päivinä. Ehkä täytyy yrittää löytää uusia näkökulmia tähän keskusteluun, sillä eihän se asia muulla selvene.

Tunteet on olleet viime aikoina jotenkin mollivoittoiset - ei tuo aurinko edes aina jaksa piristää, mutta se jaksaa, että äitiysloman alkuun on tasan viikko aikaa! Hurraa!!! :) Hankinnat eivät vieläkään ole edenneet. Toivottavasti ne vaunut nyt saataisiin hankittua vaikka tulevana viikonloppuna. Huoh.

Paljon voimia kaikille pakkolevon, suppareiden, helteen ja muiden murheiden kanssa. Tässähän ollaan melkein kalkkiviivoilla :)

Solnushka 33+6
 
Pakko vielä kommentoida tuota hääasiaa. Meillä on loppukesästä kahdet häät. Ymmärrän lapsettomien häiden idean - hyvällä ystävälläni on sellaiset elokuussa. Kutsussa lapset pyydettiin jättämään kotiin ja vanhempia ottamaan itselleen vapaailta. Ystävän häihin vastasyntyneet ovat kuitenkin tervetulleita. Tämä oli minun mielestäni oiva ratkaisu. Jokainen kuitenkin tyylillään. Jos ei halua edes vauvoja, niin päätöshän on tietenkin hääparin. Jännittää kyllä minkälaista on mennä pienen vauvan kanssa häihin. Itseä on monissa häissä ärsyttänyt se, että vanhemmat eivät tajua viedä itkevää lasta ulos kirkosta tms. vaan antavat lapsen huutaa ja viedä koko shown, joka ei kuitenkaan ole tarkoitus. Mutta tämä siis häistä. Muiden häitä odotellessa. Omia ei liene tulossa :)
 
Soittivat Viikistä äsken ja Pogon saa hakea 4 aikaa kotiin. Kuvattu ja ultrattu tänään viellä ja ilmarinta pienenemään päin kokoajan ja vatsaontelossa ollutta verta ei ollut enää lainkaan! <3 Oli jo itse ulkona käydessä käyttänyt vähän jalkaa,ruuvit ja levy tukee jalkaa niin hyvin ettei tee niin kipeää ettei sitä voisi lainkaan käyttää. Kipulääkkeitä ja antibiootti kuuri pitää hakea apteekista pikkumiehelle :saint: Ihanaa saada koira kotiin jo tänään!<3

Kiitos valtavasti kaikille myötäelämisestä tän tapahtuman kanssa! :hug:

Nyt vaan odottelen että pääsen lähtee hakemaan pikkuherraa kotiin toipumaan:)
 
Kääkkänä:Itsellänikin oli häitten aikaan monella kaverilla vauva tai pienet lapset,mutta laitoin heillekkin kutsut ettei ajattele että heitä syrjitään =) Ja muutama kaveri tulin kyllä paikalle vauvoista huolimatta =) Meillä häät oli juomapainoitteiset,ja ystävät asuu ympäri suomea niin kiva oli saada kerrankin suurinosa saman katon alle..meillähän ei sukua ollut
paikalla kun minun veli ja miehen sisko,muut oli ystäviä,joista osa meillä yöpyikin.
Maistraatissa käytiin vihillä,hääyö oltiin hotellissa ja sitten seuraavana päivänä bileet ystäville meillä kotona =) Häämatka tehtiin vuotta myöhemmin jenkkeihin,kun haluttiin että kuopus on isompi ja voi jättää hoitoon pitemmäksi aikaa.Meillähän on ollut tarkoitus että uusitaan jossain vaiheessa vihkivalat kirkossa,ja sitten kutsutaan kaikki mahdolliset sukulaiset paikalle..ja niitä on paljon :LOL: Jotenkin kuvitellaan että joskus rahatilanne paranee ja on varaa noihin isoihin sukujuhliin :LOL: Vaikka kyllä rahaa meni noihin kaveribileisiin,häämatkaan ja hääyöhönkin hirveesti meidän mittapuun mukaan.
Uusperheen kuvioihin sen verran,että kuulostaa oudolle että joku 23-vuotias poika lähtis mukaan lomalle..tai tulee joka ilta teelle :ashamed: Siis kivahan joskus varmaan lomailla yhdessä aikuistenkin lasten kanssa,mutta liika on liikaa.Mä kun luulin että tämä uusperhekuvio hajoaa kun nuo täyttää 18 :headwall:
Tukalaa on ja vauva on hirveen ylhäällä,äitinikin huokaili että miten oi maha ola noi korkeella..minkäs teet.Pyöräilyt oon sinnikkäästi joka päivä..minulta ei helle vie ruokahaluja..voisin syödä koko ajan jotain,onko muilla koko ajan nälkä?!
12kg on painoa tullut ja ahdistaa kyllä.oon kyllä aina saanut painon pois aika äkkiä,mutta ei kiva kun leviää ja leviää..
Hipsu
 

Yhteistyössä