Helmet 2008 *** vuonna 2010 ***

Meillä vaipattomuus ja pottailu on niin OUT. Ei toimi sitten millään. Just eilen oli tarkoitus että pihalla on ilman vaippaa ja pottakin laitetaan pihalle. Tyttö olis vielä saanut pikkarit jalkaansa jos ois halunnu. Ekaksi oli ideassa mukana kunnes yhtäkkiä ilmoitti ettei mennä pissalle, laitetaan vaippa ja että hän vie potan pois (ja roudasi sen vessaan..). Se ei yksinkertaisesti vaan halua koko hommaa. Eikä tajua vaipan ja pikkareiden eroa.
Yksi lastenhoitaja ehdotti että en kysele tytön mielipidettä vaan otan vaan vaipan pois. Mutta en toisaalta jaksais sitä kiukkuraivoa joka oletettavasti siitä tulis..
Jotenkin aatellu että kesän aikana välillä kokeltais olla vaipatta mutta käytäntö voi olla sit päinvastainen kun tää vauvakin viitsis syntyä. Että jaksanko sittenkään..
Ehkä tyttö joku päivä tajuaa vaipattomuuden idean.
 
Alkuperäinen kirjoittaja verkkis:
Onko kenelläkään samanlaisia kokemuksia, että lapsi ei "tiedosta" vaipan ja alushousujen eroa?
Mun käsittääkseni tuo on aika yleistä, eikös sitä usein neuvota harjoittelemaan ensin pylly paljaana?

Meillä on pihassa muksuilla pieni uima-allas, tänään siinä leikkivät, katselin kun poika alkoi uikkareita riisua että noinkos se tajuaa ensin riisua ne ja pissata sitten nurtsille... no, poika riisui ne ja kakkasi nurmikolle. :LOL: :headwall: Pissatessaan ei tajua riisua housuja ensin.

Eli vaipatkin meillä vielä aika aktiivisesti käytössä, kakalla poika käy kyllä aina pöntöllä... nyt ei vaan malttanut kesken uimisen lähteä. :D
 
Kiva kuulla Hissukasta ja verkkiksestä pitkästä aikaa! :wave: =)

Pylly paljaana kulkemisesta ja kenkien kastumisesta: miten olis vaikka jotkut crocsit jalkaan jos ei halua että menee paljain jaloin? Ei ole mun suosikkikengät millään tavalla, mut noi olis helppo huuhdella puhtaaksi jos pissit tulee niille, sandaalit tms. on kuitenkin vähän toinen homma jos kastuu. Monilla on tosiaan niin, että alkuun alkkarit hämää-sitten kun pidättämiseen on tullut "varmuus" , onnistuu homma alushousutkin jalassa.

Nää kelit on kyllä olleet ihania, kun nyt on voinut jättää neidiltä "varmuuden vuoksi" vaipan pois ulkoillessa kun ei tarvi pukuja pukea. Meillä tyty tietää kyllä hyvin alkkareiden ja vaipan eron, kun ulkoillessa vielä oli vaippa, lorotti tyytyväisenä siihen, eikä hiiskunutkaan hädästä. :xmas: Kun vaippaa ei ole, ilmoittaa heti kun hätä iskee ja sisällä käy itsenäisesti, tietty pyyhkimisessä tarvii apua. Kauppalaskussa huomasi kyllä samantien, kun neiti oppi päiväkuivaksi, öisin pitää vielä vaippa olla.
 
Tuosta pottailusta kun taas puhetta niin meillä poika alkanut ite mennä potalle ja pissit sinne yleensä aina tekeekin! Kakka hädänkin huomaan aina tai poika ilmoittaa ja vien potalle, mutta tuntuu että panttaa tahallaan ja sitten tekee myöhemmin vaippaan kun sen ite käy hakemassa.. Vaipatta ei oikein suostu olemaan kovin kauaasisällä, mutta ulkona tosin viihtyy kun sai samalla uida ammeessa ja pissit teki sitten kivilaatoille ja kivaa oli :D Puhetta on alkanut tulla jo aika kivasti myös ja välillä tuntuu että jotain pitää koko ajan pölpöttää :whistle:
 
Poitsu nukkui viime yön ilman vaippaa, koska sanoi ettei sitä halua... Piti se laittaa kuitenkin sitten myöhemmin, mut äippäkin unohti asian :whistle: . Aamulla sitten kiireen vilkkaa pöntölle. No, peti säilyi tällä kertaa kuivana =) .
 
Mitäs kuuluu? Joko ootte ihan kesäfiilareissa? Tosin nythän on ollut aika kylmää. Mua pelottaa mennä näin "kylmällä" ulos (ja tuuleekin), etten taas saa rintatulehdusta :/ Lasitetun parvekkeen suojista katselen O:n leikkejä :LOL: Ristiäisetkin saatiin sovittua; pidetään ne 20.6. Tuttu pappi teki oharit ja harmittaa hirveesti :( No, pääasia että lapsi saa nimen. O on edelleen ottanut vauvan hyvin vastaan, pientä temppuilua on kyllä iltaisin isälleen, tai no ei ihan pientäkään. Saa monta kertaa illassa komennuksen omaan huoneeseen rauhoittumaan. Onneks kuitenkin temppuilee pääasiassa vaan isälleen ja iltaisin, muutenhan mä menettäisin sen kans järkeni. Paremmin siis pärjätään kun mies on töissä... Vauvan syntymän jälkeen ei tosin olla paljoa miehen kans vietetty aikaa , tai oikeastaan ollenkaan :( ja välit on sen mukaiset... Vauvan kans siis menee ihan hyvin, kunhan meistä jompi kumpi on koko ajan sen kans. Eli sylissä pitäs olla aina. Ihan pieniä hetkiä, noin kerran päivässä erehtyy viettämään yksin esim.sitterissä. Kantoliinasta on ollut mulle iso apu, mutta on tää vähän raskasta ollut :/ Vaikka ihanuus tuo pikkuinen on, väläyttelee hurmurin hymyjä ja yrittää jo jutellakin vähän. Ja onneks nukkuu yöt hyvin!!!
 
Mä kuuklailin tänään infoa runsaasta pulauttelusta ja törmäsin refluksiin ja kaikki ne oireet sopii meidän vauvaan :eek: Ja selittäis paljon vauvan käytöstä. Ehkä mä vaan ylireagoin? Maanantaina on onneks neuvola, niin vaadin ajan lääkärille. Onko teidän lapsilla ollut vauvana refluksia?

O lähti yökylään mummolaan ja on niin hiljaista että hittolainen :LOL: Ajattelin pistää miehen siivoamaan, kun sillä ei nyt ole tuota lasta hoidettavana :kieh: :LOL:
 
Helmis meidän neidillä on todettu rakenteellinen refluksi kun oli 6kk ja samalla tavalla aloin epäillä sitä itse kun netissä kuukkeloin. Millaisia oireita vauvalla on? Meillä tyty oireili jotenkin epämääräisesti, vaikka nyt jälkikäteen ajatellen refluksi oli päivänselvä juttu syntymästä alkaen. Oli aina tyytymätön, ei viihtynyt ollenkaan vaakatasossa edes sylissä, nieleskeli, oksenteli pahimmillaan kymmeniä kertoja päivässä ihan tolkuttomia määriä, nukkuin päivisin max. vartin pätkiä ja heräsi itkien ja aika usein oksuläntti pään alla. Nukkui huonosti myös öisin, söi nyrkkiä vaikka hampaita ei ollut tulossa, veti selkää kaarelle, oli jatkuvasti tissillä ja oli kaikenkaikkiaan hymytön, iloton ja tyytymätön vauva.

Neuvolassa asiaan ei reagoitu juuri mitenkään, todettiin vain että tuskin on refluksia kun kasvaa ja kehittyy normaalisti ja että seuraillaan. :/ Yksityiselle sitten mentiin kun neiti oli 4kk ja siitä sitten lähete tarkempiin tutkimuksiin lastenklinikalle, jossa lääkäri totesi tytyllä olevan raju vauvaikäisen refluksi. Aloitettiin lääkitys ja sitä ennen niin tyytymätön ja hymytön tyttö muuttui täysin toiseksi lapseksi, jolle löytyi rytmi itsestään, alkoi nukkua kunnolla niin yöllä kuin päivällä, oli iloinen ja hymy herkässä.

Sanoisin niin, että luota itseesi, jos susta tuntuu siltä, ettei kyseessä ole enää pelkkä normipulauttelu. Mä tajusin vasta kun neiti muuttui lääkityksen aloituksen jälkeen ihan toiseksi tytöksi, että miten kipeä tyty olikaan ollut-ja siitä on paha mieli itsellä edelleen, etten aikaisemmin luottanut omaan tunteeseeni siitä, ettei oireilu ollut normaalia. :(
 
Helmis, meillä on kaikki lapset olleet TOSI kovia pulauttelijoita...kolmannella todettiin testein, että refluksi on!
Ykkösellä ja kakkosellakin näin jälkikäteen uskoisin, että on refluksi ollut, mutta helpottanut itsestään ajanmyötä (jälkiviisas on helppo olla!!)...kuten kolmosen kanssakin sitten kävi (mikään lääkitys ei auttanut).
Poika oksenteli kaiken ulos kaaressa minkä suuhun laittoi, niin kiinteät, kuin nesteet, kitisi ja vikisi, makuulleen oli huono, sitterissä nukkui jne jne....9kk iässä helpotti, kun alkoi olla jaloillaan enemmän =) En nyt jaksa enempiä kirjoitella...kysy jos haluat =)
Neidin kanssa oltiin siinä hilkulla...pulautteli T-O-D-E-L-L-A paljon...mutta koska oli aivan selkeesti parempi tuulinen ja nukkui, niin ajattelin sen olevan normaalia... =) Eikä lähdetty vieään asiaa eteenpäin...
 
Saatiin ohjeet kokeilla ensin cuplatonilla ja maidon vaihdolla (saa siis lisämaitoa). Jos nää ei auta yhtään niin varaan ajan yksityiselle. Lähinnä sain neuvolasta kommentteja, että syötän vauvaa liikaa. Eikä mun huolta taaskaan otettu tosissaan, yllätys yllätys :x

O:lla on taas uusi "ihana" tapa (sen lisäks, että hokee koko ajan, että sen ei talvi). Jos sitä komentaa tai yrittää selittää miks jotain ei saa tehdä, niin se alkaa hokemaan päälle, pääpääpääpää, oikein pirullinen ilme kasvoilla. En tiedä itkeäkö vai nauraa. Toisaalta raivostuttaa ja toisaalta naurattaa. Päätin olla reagoimatta mitenkään, ettei saa tietää kuinka ärsyttävää se on. Siitähän se vaan innostuis!
 
Helmis, mitä maitoa ootte käyttäny?
Meillä Tutteli aiheutti ihan selkeesti enemmän pulauttelua neidillä, NAN vähemmän ja kaikista vähemmän NAN-jauhe =)
Muita ei (muistaakseni) kokeiltu.
Kohoasento ja hyvät röyhtäykset pitäs myös jonki verran auttaa, jollei ihan oikeeta vikaa ole =)
Ja toiset vaan pulauttaa oikeesti enemmän kuin toiset =)
 
Nannia käytetty.Rm:llä ja korvikkeella ei eroa-siis pulautteluun. Eikä muuten kohoasennollakaan????? Mutta vauva röyhtäilee huonosti. Näin yhden päivän cuplis-kokeilun jälkeen voin sanoa, että vähän on ehkä helpottanut. Tarkoitus on kokeilla Nutrilon comfortia (ent. tutteli omneo) joka on tarkoitettu pulautteleville ja mahavaivaisille vauvoille. Ostin jauheen tänään, mutta kokeilen vielä yhden päivän pelkästään tipoilla, ettei maidon vaihtaminen ainakaan sekoita pakkaa. Ja tosiaan ei ole enää pulautellut kymmeniä kertoja vaan olisko ehkä vaan reilu viisi kertaa tänään :flower: :flower:
 
Eipä Helmis millään tavalla yllättänyt, ettei neuvolassa otettu asiaa tosissaan... :whistle: Ja refluksilapsethan usein syö jatkuvasti, koska maha on oksentelun jälkeen taas tyhjä ja syöminen helpottaa oloa edes hetkeksi. Tytykin kirjaimellisesti asui tissillä, söi, oksensi, söi taas, oksensi... :/ Meneehän siitä sitten jotain perille, niin että jaksaa kasvaakin. Pystyasento ei neidillä oksentamista vähentänyt, samalla tavalla lensi maidot pihalle pystyssäkin, mutta muuten oli himpun rauhallisempi kuin makuulla.

Refluksiahan on myös allergista, sekin kannattaa ottaa huomioon-tytyllä kyse oli tosiaan rakenteellisesta viasta, joten allergiseen refluksiin en osaa sanoa mitään.

Runsaskaan pulauttelu itsessään ei tosiaan haitaksi ole, mutta jos sen lisäksi alkaa olla muitakin oireita ja tämä oireilu vaikeuttaa jo arkea, niin sitten miettisin lääkärille menoa. Toivottavasti helpottaa! :hug:
 


Helmis: Meillä oli Hellillä maitoallergiapohjaista refluksia vauvana. Refluksi oli pelkästään takaisinvirtausta ja kurlausta, ei siis oksentelua juurikaan (paitsi myöhemmin muistakin allergioista). En nyt tarkkaan muista (vauva-aika on mulla jotenkin hämärän peitossa), mutta muistaakseni refluksioireet alkoivat helpottaa kun saimme sopivan maidon kuvioihin, eli joskus 5kk:n ikäisenä.
 
Ja siis tsemppiä ja jaksuja helmis asian selvittelyyn! Se selvittelyaika ja epätietoisuus oli musta kaikkein pirullisinta. Toivotaan, että lapsi olisi "vain" astetta kovempi pulauttelija, ja että vaiva menisi ohi itsestään. :hug: Meillä kummipoika juurikin oli tuollainen; äitinsä tosin on jälkeenpäin arvellut, että kyseessä taisi olla refluksi, mitä ei vain tuolloin hoksattu.
 
helmis no voi kurjuus :( toivottavasti nyt ei kuitekaan oo refluksia :hug:
mutta jos on niin toivon mukaa helpottaa nopsaan! :hug: :hug:

meillä Maito vaihdettiin Nan:iin ja mahan kierteet väheni..rm:ää kun kuitenkin pääasiassa vielä saa.huom! vielä!

Sunnuntakina olis ristiäiset :) kaikki ihan levällään vielä...

jaahans kutsuhuuto käy...

jepsu ja kolme kultakimpaletta <3
 
Mä oon unohtanu tulla tänne ilmoittamaan (te ketkä ette ole mun FB-kavereita) että meille syntyi toinen prinsessa ma 31.5.2010 alateitse (JEE!). On tuuhea tummatukkainen ja läskiposki 4380g ja 54cm oli syntymämitat. Paino laski 400g sairaalassa kun mun maidontuotanto oli surkea alussa. Saa siis rinnan lisäksi Nannia ihan sairaalan kehotuksesta ja painokontrolleissakin ollaan.
Tuntuu vaan että ilmaa pyörii neidin mahassa joten kiukkuakin esiintyy. Muuten menny ihan ok, mies on onneksi kotona vielä tän viikon.

 
Isot Onnittelut Meillevauva!! :heart:

Meidän vauvalla on nyt alkanut vähän helpottamaan pulauttelut Gavisconin ja erityiskorvikeen myötä. Kokeilu jatkuu perjantaihin saakka, jolloin lääkäri soittaa ja sovitaa jatkoista. Kerron sitten miten asia etenee. Edelleen mulla on tosi hankala hyväksyä,että yksi mahdollisuus on siis maitoallergia, en tiedä miks... Oon kuitenkin omassa työssäni hoitanut paaaaaljon juuri näitä vauva-allergikkoja.

Vauva nukkui viime yönä ensimmäisen kokonaisen yön :flower:
 
Onnittelut Meillevauvalle ja perheelle pikku prinsessasta! :flower: :heart:

Helmis
toivottavasti helpottais, tytyllehän gaviscon auttoi osittain kaksi viikkoa, jonka jälkeen oireet palasi entistä pahempina. Ja jos on maitoallergian aiheuttamaa, niin sitten on ainakin selkeä syy oireilulle ja helpottaa oireiden kurissa pitämistä. Onko ollut puhetta, että testattais voisiko liittyä maitoon?
 

Yhteistyössä