helmikuun Hehkeät 2011, elokuu

Kaikille muillekkin jotka on ultrassa käyneet ja saaneet hyviä uutisia niin paljon onnea :)

Mulla on nyt ihan selkeästi alkanut myös vatsa hieman kasvaa kuhan ei liikaa vielä tässä kuussa kun koeaikaa on vielä vähän jäljellä :D

Äippärahasta: Itse en ole vielä laskenut kuinka paljon sitä tulisin saamaan, kun olen hiukan hajamielisesti noita tiliotteita säilyttänyt :ashamed: mutta enköhän löydä kaiken tarpeellisen :)
 
Onnea kaikille hyvistä ultrakuulumisista! :heart: :flower: Oi kun olisikin ihanaa päästä taas kurkistamaan omaa pikkuista, mutta vielä pitäis jaksaa kärsivällisesti odottaa sellaset 7 viikkoa sinne rakenneultraan... Menisipä aika nopeasti! Onneks ens viikolla neuvolalääkäri ja siellä sit kuunnellaan sydänäänet. :)

Mulla on alkanut ihan tajuton etova olo ja kuvotus, tosi jännä juttu että vasta nyt on alkanut... onhan mulla aikaisemminkin ollut vähäsen, mutta ei todellakaan näin paljon. Normaalia?? Valehtelematta lähes koko ajan kuvottaa ja on sellanen olo että tulee oksennus. Pienetkin hajut saa voimaan pahoin, tulee yökkäys ja oksennus, mutta sit mitään ei kuitenkaan tuu pihalle...

Minä oon kanssa yövuorossa, ja ei kyllä sovi yhtään nämä yövalvomiset mulle... On niin hirveä väsy, että! Ja kun muutenkin on väsy koko ajan... Ja tää pahoinvointi pahenee kun valvoo. :x Toivottavasti tää on viimeinen yövuoro jonka nyt joudun tekemään.

Ja, ajattelin että jos aamulla on sopiva tilaisuus ennen kuin lähden kotiin, kertoisin pomolle raskaudesta. :) Pomo jää sit lomalle enkä taas näe sitä hetkeen... Jännittää vaan niin kauheasti kertoa enkä tiedä miten sen luonnollisesti saisin kerrottua. Kuulostan varmaan ihan typerältä näiden pohdiskelujeni kanssa... :D

Äitiysrahasta: Mulla on varmaan paremmat tulot viimeisen 6 kk:n ajalta kuin vuonna 2009, jolloin olin opiskelija... Mut pitää kanssa selvittää tuo juttu. En ole kauheasti vielä perehtynyt asiaan...

~ Merve ja "Helmi" 13+4
 
No johan on taas mun tuuria.. Hammasta ruvennu särkemään tässä parin päivän aikana siihen malliin, että oli pakko jo soittaa aikaa hampulekuriin. Nyt sitten 12.15 pitäisi sinne kipittää, en tykkää :/ Mutta parempihan se on hoitaa pois.

Massuun ei mitään uutta, olo edelleen huono :x

neitiniisku ja pienistäpienin 12+4 (vihdoin työnimi keksitty)
 
Päivittelen vaan pikaisesti kun ei ole mitään muutosta olotilaankaan :)
Ens viikon to ois neuvola, oon kyllä tainnu sen aiemmin jo kirjottaakin. Sitä tässä odotellaan ja ihmetellään, että mitä siellä tällä kertaa tapahtuu... ehkä neuvolatäti kuuntelee sydänääniä. Niitä en olekaan kuullut kertaakaan. Ultrassa vaan näkyi, että sydän lyö.
 
Pikainen päivitys, ultrasta terveisiä. Siellä se pieni köllötteli, oli aika rauhallinen tapaus. Oli unilla, heräsi välillä venyttelemään ja potkimaan, lopuksi jatkoi torkkujaan. On tämä ihmeellistä!
Vastasi viikkoja ja kaikki löytyi mitä pitikin :)

pokemoni & myttynen 12+3
 
:heart: Onnea pokemonille ja muillekin hyviä ultrakuulumisia saaneille!

Aikooko muut kestoilla? Käykääs kattoon haakauppa.fi tai vaunula.fi. Siellä on sieviä ja edullisia kestovaippoja =) .

-Happis ja pikku-Kalle 15+?
 
En meinaa kestoilla. Pyykkiä tulee ihan tarpeeksi jo ilman sitä pissa ja kakkapyykkiä. :kieh: Mutta hienoa, jos toiset jaksavat ja viitsivät. :)

Kyselin jo joskus aikasemmin, mutta en saanut vastausta, tai sitten kukaan ei ole tarvinnut tupla rattaita. Eli kaipaisin kokemuksia tai vinkkejä niistä. Mitä kannattaa ottaa huomioon niitä ostaessa? Ja onko jollain oikein suositella jotain tiettyä ratasta?
Muksuille kun tulee ikäeroa sen 1v6kk, niin ihan tarpeeseen varmasti tulevat.

Ja onnea ultrakuulumisista!!! :heart:
 
May . Erikseen kaatuvat selkänojat ja jalkatuet rinnakkainistuttavissa on must. Tarkista lähikaupan/ruokakaupan, jossa käyt kassan leveys, ettei tuu yllätystä. Kaikissa kaupoissa kun ei kaikilla vaunulevyksillä mahdukaan kassalle. Entäs minkä kokoiset mahtuu teillä ulko-ovesta sisään? Meillä kävi niin, että ekassa asunnossa mahtui, mutta tokassa ei sitten mahtuneetkaan. Piti sitten säilyttää ulkona. Jos joudut työntään lumessa, niin isot pyörät on paremmat kuin pienet. Jos harkitset peräkkäinistuttavia, niin kiinnitä huomiota nukkuma-asentoihin. Siis kaatuuko etummainen taaimmaisen jalkojen päälle. Mulla on kokemusta vain rinnakkainistuttavista Brion vaunuista 13-vuotta sitten. Ostettiin lisäksi erikseen kahdet Gracon rattaat, joita käytettiin, kun oltiin liikkeellä kahden aikuisen voimin. Niissä oli parasta kääntyvät etupyörät ja se tarjotinsysteemi, johon saattoi lapsille kaataa esim. rusinoita mutusteltavaksi.
 
Noista lääkärikäynneistä, mulle sanottiin, että jos ei ole mitään ongelmia, niin ei tarvitse lääkärikäyntiä. Kun siis mullahan ei ole takana, eikä varattunakaan yhtään lekurikäyntiä. Käytynä 1 neuvola, jossa kätilö ja np-ultra, jossa hoitaja. Rakenneultra on 30.9 siinäkin hoitaja ja seuraava neuvola on 24.8 ja siinä kätilö.
Miks te muut siis käytte lääkärissä? Mitä ne tekee siellä?

Voi tietty olla, että täällä maalla on eri käytännöt, mutta Kuopiossa äippäpolilla sanoivat, että jos ei mitään ongelmia ole, niin ei lääkäriä tarvita (huijasko ne mua..? :D ).
 
Maalla tässä itekkin asun ja silti normaaliin raskauden seurantaan kuuluu kolme neuvolalääkäri käyntiä. Ja nämä lääkäriajat olen saanut neuvolasta, en äitiyspolilta.

pokemoni IHANAA :flower: :flower: :heart: :heart: Ja onnea muillekkin hyvistä ultra uutisista :flower:

Missah ja Jalle 16+2
 
Piti ihan alkaa kuuklettelemaan ja noinhan se on. Miks mulla ei ole sitä lääkäriä? Luulin itsekin ensin, että neuvolasta saan lääkärin ajan ja lääkärissä tehdään gynekologinen tutkimus jne., mutkun ei. Pitää soittaa maanantaina sinne neuvolaan.
 
Onnea happynow ja pokemoni hyvistä ultrauutisista :flower:

Kestoista, en tosiaan osaa viellä sanoa. Esikoisella niitä ei käytetty, vaikka ajatuksissa olikin kokeilla.. Ehkä tällä kertaa, mutta ei ihan aluksi siinä sinappivaiheessa välttämättä :$ On kyllä tosiaan hienoa kun niin moni niitä käyttää. Olen ehkä hieman laiska opettelemaan uusia juttuja :ashamed:

(.) Ihan kun alkaisi olo jo hieman helpottua, väsyttää kovasti kyllä iltaisin mutta ei ihan niin kauheasti ällötä. Toivon tosiaan jo energiaa tänne päin niin voisi tehdä oikein suursiivouksen. Toki tuo helle vielä vahan verottaa voimavaroja, mutta eiköhän se syksy pian tule.

Blue ja pienokainen 15+1
 

Onnea kaikille ultauutisista! itse pitäisi vielä muutama päivä odotella.

Kitrus neuvolassa terkka varasi mulle lääkäriajan, sanoi että varaa aina ensisynnyttäjille ja niille jotka ei oo esim. vuosiin käyny gynellä, mie kuulun molempiin ryhmiin B)

Nyt on täynnä se odotettu rv12!

 
Kuulostaa aika erikoiselta, jos ei ole ollenkaan lääkäriä raskauden aikana... Eikös joka puolella Suomea pitäis olla kuitenkin samat käytännöt? Täällä Vaasassa ainakin myös normaaliin raskauteen kuuluu 3 lääkärikäyntiä, eka n. rv 12, toka n. rv 26-28 ja viimeinen rv 36. Ja siis lääkäri on neuvolan yhteydessä, joko terveysaseman oma lääkäri tai kaupungin gynekologi. :)

Täällä aiotaankestoilla ;) Oon jo tilannut netistä kestovaippoja muutaman, ne kun on niin kalliita että pakko melkein ostaa vähitellen... Itse en ole mikään käsityöihminen joten en niitä varmaan itse tule tekemään. Vaikka kaikki sanookin, että niitä on helppo tehdä. Yks sukulainen sai tässä kuukausi sitten vauvan ja oli kans suunnitellut kestoilua, mut nyt sit sanoikin että se on ollut lähes mahdotonta kun vastasyntynyt vauva pissaa ja kakkaa ihan koko ajan, just kun on saanut vaihdettua vaipan niin jo on taas kakka tullut. :D Ett en sit tiedä kuinka helppoa se tulee olemaan, hehee...

Isommista vauvahankinnoista; Milloin aiotte ostaa esim. vaunut, sängyn jne? Itse en uskalla vielä ostaa, oon jotenkin niin taikauskoinen, että mieluummin odotan ja ostan sitten vasta myöhemmin. Varmaankin joskus joulun tienoilla. Sänky saadaan tutulta, ja vaunut lupas mun äiti meille ostaa. :) Ja auton istuimenkin varmaan ostetaan käytettynä. Mä haluaisin kokeilla ostaa kantoliinan. :)

Taas ihastellen katselen teitä joilla on viikkoja jo 15-16 :heart: Näyttää että on jo niin pitkällä! Näkyykö teillä masu jo selvästi? Missä vaiheessa se masu alkaa oikeasti näkyä kunnolla? Milloin te joilla eka raskaus jo takana ootte tunteneet vauvan liikkeitä ekaa kertaa? Mulla on istukka etuseinämässä ja kätilö sanoi että voi vaikuttaa liikkeiden tuntemiseen. Tunnenkohan sitten myöhemmin liikkeitä kuin ne joilla on takana istukka? Malttamaton olen, hihii... =)

Muoks. Poistin nuo kauheat tummennukset :D
 
meillä oli tänään toinen ultra, koska multa löydettiin ekassa ultrassa kysta ja sitä seurattiin,mut ei onneks ollu vakava. :) Rupesin vaan ajattelemaan, kun taaskin ultrassa näin käsien Vaan liikkuVan kovasti. en havainnut kertaakaan jalkojen liikkuvan..ja tajusin sen vasta kotona..joten en kysellyt siinä tilanteessa. onko normaalia? Vai millasta liikehdintää teillä on ollu ,jotka on jo ultrattu?

Pauliina ja Nuppu 13+6
 
Pauliis; multakin löydettiin varhaisultrassa (rv 7) kysta, mut sit toisessa ultrassa rv 9 se oli pienentynyt... ja sanottiin vaan ett kontrolli 3 kk:n päästä. Mulle sanottiin, ettei nuo kystat oo raskauden aikana haitallisia ja niitä tulee aika monelle. :)

Meilläkään ei vauva liikkunut kauheasti np-ultrassa, kätilö sai sitä herätellä heiluttelemalla ja painamalla mun vatsaa, mut kyllä se sit heräsi siitä ja alkoi kääntyillä. Kädet ja jalat liikkui, imi peukaloa ja jaloilla potki ja polki. Varmasti on ihan normaalia, kyllä sulle oltais sanottu jos jotain poikkeavaa ois löytynyt. :)
 
Ultrassa siis maanantaina käyty ja viikot sitten nousi eli nyt ollaan rv 12+4 kun aikaisemman mukaan mentäisi viikoilla 11+4 laskettua aikaa ei kuitenkaan muutettu jota kyllä ihmettelen eli pysytään 28.2.

Ultrattiin masun päältä joka oli kiva juttu ja turvotusta oli 0,66 eli kaikki hyvin.

Miten teillä joilla on yli 7vuotta edellisestä raskaudesta kehohan palautuu "ensisynnyttäjäksi" onko sitä huomiotu tai huomiodaankohan sitä mitenkään? Itse ainakin joudun synnytystapa arviointiin edellisen synnytyksen vuoksi mutta sanoivat että keho olisi jälleen ensisynnyttäjän kun aikaa tulee synnytyksen tienoilla edellisestä se 16vuotta. ( 7vuotta kuulemma se aika )
Samoin mietin että meneeköhän raskauskin , liikkeiden tunteminen, masun kasvaminen jne.ensisynnyttäjän mukaan vai toiskertalaisen :)
Samoin mä olen ainakin täysin unohtanut kaikki odotus,lekuri ym..jutut mitä milloinkin on ja sitten taas toisaalta odotetaan että on jo tietämystä kun lapsikin on jo entuudestaan, ei sitä silloin 16veenä paljon miettinyt ja stressaillut taikka odottanut mitään, mentiin vain masun mukana ja tein mitä käskettiin sen kummempia ihmettelemättä.
Aika "tärkeitä" asioita :D päässä pyörii.....

;) Nourahia ja "Pikku-Erkki" 12+4
 
Siis itse en oikeen nähnyt sitä ultrakuVaa, ku mies ja lääkäri vaan katto. Lääkäri sano ,että sillä on jumppa menoillaaan ja että tuossa liikkuu kädet . mutta jaloista ei puhu mitää, ja mies sano äsken kotona että ei jalat liikkunu ollenkaa. ARGH. oon nii koVa stressaamaan. pitäskö soittaa neuolaan? seuraava ultra on vasta 27.9....
 
happihyppy Kiitos. Tuota ulko-ovea en olis tajunnut alkaa mittaamaan. =) Ja muutenkin, voi olla että laitetaan tämä asunto myyntiin tossa vuodenvaihteessa (kerrostalo) ja siirrytään vähän mukavampaan asuinmuotoon. Varsinkin kun tässä talossa ei ole edes hissiä. :kieh:
No, eka kerros onneksi.

Merve Mulla alkoi ekassa raskaudessa liikkeet tuntumaan joskus rv.17 paikkeilla. Sellasta hassua pientä kuplintaa. Tai ihan kuin kala polskasee vedessä, sellainen hento pyrstön isku. :) Vaikea selittää, mutta kyllä sen sitten ennemmin tai myöhemmin tajuaa. :heart:

pauliis: Kyllä se lääkäri ois sanonut, jos jokin on vialla!! Älä nyt stressaa. Ei meilläkään tainnut jalat pahemmin liikkua, muistaakseni. Mutta kädet senkin edestä!!

Ja noista hankinnoista: Nyt ei tarvi juurikaan mitään ostaa, kun kaikki on esikoisesta valmiina. Mutta sillon kuin esikoista odotin, niin osteltiin aika loppuvaiheessa kaikki. Eli kun poika syntyi syyskuun alussa, niin esim. vaunut haettiin vasta heinäkuussa. Ja sen äitiyspakkauksen laatikon tein sängyksi vasta joskus rv.37-38. En halunnut liian aikasin tehdä ostoksia, jos kumminkin joku menisi pieleen.
 
Mä oon pää puhki miettinyt vaunuja, ku nehän nyt on vähän niinkö symboli suorastaan sille vauvalle, siis tosi olennainen osa sitä. Mutta liikutaan tosi paljon autolla, koska käydään isossa kaupassa ku käydään ja koska mun työpaikka on matkan päässä eikä mulla tässä kaupungissa ole ketään tai mitään minne kävelisin. Jotenki tuntuu urpolta sitten ostaa niitä nurkkaan seisomaan, ku en voi lasta edes parvekkeella nukuttaa ku naapurit röökaa perä perään niin että hyvä ku ehtii savu hälvetä, ja se tosiaankin tulee jopa sisälle jos ikkuna/ovi on auki. Noni, mietin sitten, että josko ostaisi vain jonkun häkkyräväkkyrän mihin saa sen autonkopan kiinni, esim kauppa tms reissuja varten, parhaimmillaan ehkä sellaisen jota voi rattaina käyttää ku kaveri kasvaa ulos kopasta. Vai miten te olette järkeilleet vaunuasiaa? Onko oletettavissa, että musta tulisikin himo vaunulenkkeilijä tms? :) Äh.. Jotenki on syyllinen olo siitäki jos en osta niitä vaunuja ja sitten raittiin ilman nimissä työntele pikkuista pitkin pitäjää... kuinka paljon vaunuja ylipäätään tarvii autossa sitten edes kuletella? Kaikki ne näyttää sellasilta rynnäkkövehkeiltä että ei mun pikkuseen aygoon mahdu mitenkään päin.. Eikä nyt kyllä budjetti taivu uuteen autoonkaan tässä vaiheessa.:D

Kestoja tuskin tulen edes kokeilemaan (anteeksi maailma! taas yksi syy huonoon omatuntoon..), luin aiheesta kovastikkin, mutta kiinnostus lopahti täysin kohtaan "likaisten vaippojen säilytys". Ehkä oon vähän hienohelma, mutta ajatus kakkavaippojen keräämisestä mihinkään odottamaan jatkokäsittelyä (muuta kuin roskiin viemistä) ei sovi mun idylliin. Mutta asianmukaisesti poden siitä huonoa omatuntoa. ;)

Noi neuvolat ja lääkärit tuntuu menevän vähän omilla ohjeillaan.. Mä oon kovasti ihmetelly, että miksi mun seuraava neukku aika on syyskuun lopussa, joka peräti oli siis alkuperäisen rakenneultran jälkeen, mutta sitä myöhennettiin viikkojen pienuuden takia. Lääkäriajasta ei olla ku puhuttu.. Eipä tässä mitään hätää toki ole, mutta kun muut näyttää jo elokuussa pääsevän neuvolaan ja lääkärillekin ni tuntuu aika pitkältä tuo väli.

menossa rv 14+2
 
kääkkis
Pauliis: Älä stressaa :hug: Helpommin sanottu, kun tehty, tiedän. Meidän esikoinen ei suostunut liikkumaan ultrassa ollenkaan :( Liikkui, kun asetti laitteen, mutta sittenkuin olisi pitänyt jotain tehdä ja vaikka rutisteli kuinka, niin istui vaan sormi suussa koko ultran. Samanlainen jäärä on ollut kyllä syntymänsä jälkeenkin. Kyllä varmasti olisi sanottu, jos jotain poikkeavaa olisi nähty.

Masusta: Hyvin on pullahtanut täällä jo ja taisi olla joku rv 11, kun alkoi näyttää siltä, että siellä asutaan :D Tämä nyt onkin jo kolmas ja en ole mitenkään järjettömän timmissä kunnossa :whistle: Nyt olen jo jonkinaikaa käyttänyt äitiyshousuja ja tunikoita. Lisäksi kun on näin kuuma, niin löysiä mekkoja on mukava käyttää. Esikoisella muistaakseni 5 kuukaudella vasta maha alkoi näkyä ja liikkeetkin vasta jollain 21+ viikolla. Istukka on kuitenkin ollut aina samassa paikassa takaseinämässä.

Kestoilusta: Meillä on osakestoiltu aiemmin ja niin myös tälläkertaa. Kestovaippana on ollut ihan vanhanajan harso ja päällä kuori PUL-kankaasta, jotka äitini ompeli. En ole sitä pyykkäämistä kokenut mitenkään isona hommana, vaikka yhdessä vaiheessa noita oli 2, ketkä käyttivät niitä. Kotona on siis päivisin pidetty näitä ja yöllä, sekä pidemmillä autoilu- ja kauppareissuilla sitten kertakäyttövaippaa. Täytyy katsella vielä kirppiksiltä, jos sattuisi löytymään lisää kestovaippoja =)

Täällä suunnalla on tänään ollut vähän huono päivä: Mokasin mun sokerimittaukset ja vetäsin illlalla alkoholittoman siiderin, joka nostikin sokerit sitten siihen malliin, että ne olivat aamullakin vielä koholla :( Terkka sanoi, että jos on 2-3 arvoa tällä viikolla koholla, niin täytyy mitata ensiviikollakin jokapäivä ja mä en oikeasti halua, koska jostain syystä suonet on vetäytyneet, enkä meinaa saada edes verta tulemaan. Sattuu aina tosi paljon, kun parhaimmillaan mun täytyy tehdä 5 pistosta, ennenkuin saan sen verran, että se mittari lukee sen. Aina ei välttämättä auta edes se, että läpsyttelee ja jumppaa sormia ennen mittausta :( Nyt tekisi mieli jotain hyvää, kun mieli on niin matalalla, mutta en uskalla ottaa vähänkään mitään herkkua.

kääkkis ja pikkutakku 16+4 ( liikkeitä on alkanut tuntua satunnaisesti :heart: )
 
Kiitos onnitteluista, aika mykkyrällään ollaan vieläkin :D

Täälläkin meinattiin kestoilla, ainakin yrittää kovasti. Toki myös kertiksiä käytetään, ei aleta miksikään totaalikieltäytyjiksi.
Myös kantoliinaa olen kovasti haaveillut.

Suuret ostokset on täälläkin vielä tekemättä, enkä vielä taida uskaltaakaan. Tosin vaunut saadaan työkaverin kautta hati kun halutaan, kysyi jo että koska haluan, snaoin vaan että en vielä, liian aikaista :D

pauliis: meilläkin oli tosi rauhallinen kaveri, oli unet meneillään joten ei ihan hirveästi liikkunut. Jalat liikkui vähemmän kuin kädet nyt kun ajattelen asiaa, kaikki on varmasti kunnossa sielläkin :)

Mä vaan en voi tälle hymyilylle mitään! :D

pokemoni & myttynen 12+3
 

Yhteistyössä