Helmikuun Hehkeät 2011, heinäkuu

Alkuperäinen kirjoittaja commander77:
Kitrus: Saanko udella sen verran, että oletko kuopiolainen? Minä olen. Miksi ultra on KYSillä, eikö se olekaan enää perhesuunnitteluneuvolassa Alavassa? Mille viikolle sanoivat ultran suunnilleen tulevan? Sori uteluni, mietin vaan mihin ja milloin tse pääsee ultraan. Ei yhtään malttais odottaa...Ei tartte vastata, jos et halua :)
En ole kuopiolainen, siksi kai menen Kysille. Asun Leppävirralla ja täällä ei ole omaa ultralaitetta, doppleri vain :) Asuin kyllä 30 vuotta Kuopiossa, mutta muutin tänne maalle vuosi sitten. Ultran ajankohdasta en tiedä, vaan siitä tulee kutsu sitten, mutta kai se ennen 11+6 on, koska jos haluan Down -seulontaan, niin se on tehtävä ennen tuota. Mun piti käydä täyttämässä Kysin nettisivuilla semmoinen esitietolomake ja kun se on täytetty, niin kutsu lähtee tulemaan.

Oon alkanu näkemään ihan hurjasti unia (normisti en joko näe tai sitten muista) ja viimeyönä näin unta neuvolasta, että olin siellä taas ja piti alkaa sokereita mittailemaan. Ja sitten se neuvolan täti kuskaili mua ja osti mulle uudet matot :D
 
happynow: Mulla on kahdessa ekassa raskaudessa kuunneltu sydänäänet ekalla neuvolakerralla ja molemmilla kerroilla ne on kuulunut. Olen ymmärtänyt, että kaikki neuvolat ei kuuntele ekalla kerralla sydänääniä, koska ne ei välttämättä kuulu ja siksi ei haluta säikyttää turhaan äitejä. Nyt muuton jälkeen niin sydänääniä ei kuunnella ekalla kerralla, vaan vasta np-ultran jälkeen. Sain kuitenkin ystävältä dopplerin ja sillä sain ne kuuluviin, kun tarpeeksi etsin. Mutta sitäkään en olisi tiennyt, jos olisin ollut ensimmäistä kertaa asialla :) Tuli vähän sekalainen selitys, mutta toivottavasti ymmärsit :flower:

Tömpsis: Kyllä ompelija saa pukuun aina muutaman sentin lisää saumoista ellei sitä ole jo aiemmin tehty...Eli siis jos olet nyt teettänyt omien mittojen mukaan uuden puvun niin kyllä sitä pitäisi saada muutettua :) Toivotaan, että kaikki järjestelyt sujuu suhteellisen helposti ilman suurempia ressinpoikasia. Niin ja onnea :flower:

ON: Meillä on sisällä 28 astetta ja ulkona 25...tuntuu, ettei saa ilmaa täällä sisällä. Noh, lapsille aamupalaa ja sitten läheiseen puistoon, mikä on aamupäivät varjossa. Rinnat on taas pikkuisen arat ja väsy on hirmuinen taas, mutta muuten porskutellaan normaalisti. Enää kolme työpäivää niin sitten alkaa 5 viikon LOMA :D
 
Kiitos Hellu vastauksista ja avusta :) :)

Mulla koitettiin kuunnella neuvolassa dopplerilla, mutta mitään ei kuulunut. En huolestunut asiasta, koska tiesin, ettei välttämättä kuulu. Ensi viikon lekuri ja eka ultra kyllä jännittää nyt jo...

Kiitos tytöt onnitteluista :) Saas nähdä miten hääjärjestelyt sujuu tässä samalla... :p
Kiva, että teillä on varjoisa puisto lähellä! Ja tällä helteellä töihin vielä? Toivottavasti teillä on ilmastointi töissä :D

En sitten ole nukkunut koko yönä juuri yhtään, jouduin peruuttamaan aamun menotkin sen takia. Mahaa on kivistänyt myös koko yön. Järkeilin asiaa niin, että ei saakaan väkisin mennä väsyneenä ja huonovointisena itseään ja önniäistä kiusaamaan... raukan pitää saada pian unta.

oho, tänään on 11+0 :)
 
tömpsis en tuosta parvorokosta tiedä sen kummemmin, oisko liikkeellä tj. Mutta toksoplasma otetaan työn takia.
Täytyy kyl sanoa, et onneks täällä ultrasivat heti, 2 keskenmenoa takana, niin johkain viralliseen ultraan odottaminen ois tehny musta varmaan hermoraunion.
happynow täällä kanssa aika laimeat oireet, yleensä vaan väsymystä ja tissikipua, joskus ei mitään, mut pakko se on uskoa, et jotain siellä kuitenkin on. Kai se sit ihan normaalia on. Muitten kirjotuksista ja kavereitten puheista vaan saa aina sen kuvan, et pahoinvointi on jotain ihan järkkyä, mulla ei sitäkään oo, ku joskus ihan lievänä.
Rupesin tuossa suunnittelemaan kestojen väsäämistä. Löyty pari vuotta vanha käsityölehti, jossa oli kaavat. =) Enskuussa kun olis pitkä vapaa, niin olis hyvin aikaa väsätä kaikenmoista, sitten alkaa taas kiireet aina joululle asti ja tietää ettei mitään ylimäärästä tuu tehtyä.

mammahörhöilijä Hempsku ja raksu 8+4
 
huh hellettä... B)

tytöt0406 miltä sydänäänet kuullostaa? siis saatko kotidopplerilla kuuluviin samoin kuin neuvolassa? "junan äänenä". itselle doppleri saapui eilen ja koitin saada ääniä kuuluviin, mutta luulen että löysin vain oman sykkeen ;) sellaisena jumps-jumps äänenä lähinnä ja jossain kohtaa selkeänä sykkeenä. tosin mulla vatsassa sellainen kerrostuma päällä ettei sen takia vielä kuulu :D

onnea uusille plussille!!

(.) tänään olisi np-ultra ( tai viikoista riippuen uusinta parin viikon päästä ). pakko sanoa että hieman jänskättää että onko siellä ketään! pahoinvointi alkaa helpottamaan, mutta väsymys ei. tissit satunnaisesti kipeät.
olimme sunnuntaina heinäpellolla ja ihan vieras ihminen tuli kysymään että koskas vauva syntyy :D luulin ettei mulla ole niin selkeää mahaa vielä, mutta olin ilmeisesti väärässä.

ekasta lääkäristä, kuten joku jo mainitsi niin ei siellä tosiaan tehdä muuta kuin sisätutkimus ja sydänäänet kuunnellaan. meillä ainakin hyvin hyvin nopeita nuo tohtori käynnnit. nyt kesäsulku omassa tk:ssa ja neuvolasta sanoi että jos tältä lääkäriltä haluaa jotain kysyä niin täytyy kysyä heti kun menee ovesta sisään, muutoin huomaa olevansa jo oven ulkopuolella. nopeaa toimintaa. urakkapalkka? ;)

voikaahan hyvin ja paksusti :D
 
tömpsis: toivotaan parasta :)

vauvanvaatteista: ostin alennuksesta kolmen bodyn pakkauksen, kun halusin jotain konkreettista. Muuta en uskalla ostaa ennenkuin kaikki alkaa olla varmaa... Vaikka eihän sitä keskenmenoa shoppailemalla saa :D

oireista: mullakin on laimentuneet lähes kaikki oireet, mutta jotain on kuitenkin koko ajan. Niin kauan kun ei verenvuotoa tule, en huolestu :)

Niin, ja tervetuloa uusille :wave:

Tänään se eka neuvola, tosin vasta neljältä, miten mä jaksan odottaa siihen asti?! :D

pokemoni & myttynen 8+0
 
Hei vaan taas kaikille!

Wendylle onnea mukavista neuvolakuulumisista! Ja muille kanssa, joilla kivasti on ollut asiat! Musta on hassua, että melkein kaikkilla on sydänääniä ekassa neuvolassa kuunneltu, meillä ei kuunneltu ja th sanoi että ei kuulu vielä. Mä olisin kyllä halunnut ees yrittää kun on taas aika epäuskonen olo tän raskauden suhteen ollut pitkään.

Uusille tervetuloa! Mukavaa, kun vieläkin uusia tupsahtelee tasasin väliajoin.

happynow ja hempukka Mulla myös melko lievät oireet ja siit äsyystä huolestuttaa. En jaksais oottaa, että tulee se kutsu sinne ultraan. Mutta pari viikkoa maksimissaan on ooteltavaa, kun mäkin osallistun seulontaan ja se pitää tehdä tosiaan ennen 11+6. Toivottavasti sitten selvii, että kaikki on hyvin ja mulla taas vainoharha nostaa päätään.

tömpsis onnea hääjärjestelyihin ja siihen suureen päivään myös :) Me mentiin maaliskuussa naimisiin ja aika tuoreessa muistissa vielä se juttu, oli se mukavaa aikaa! Tuleeko teille isot häät? Meillä oli tosi pienet ja sen suhteen onneksi stressitasokin oli aika matala.

Juhlavaatteista vielä sen verran, että jotain tunikasysteemiä mäkin mietin, olis aika varma valinta sen mahtumisen suhteen. Täytyy vaan löytää tarpeeksi juhlava tunika, kun uskoisin että niissä häissä vieraat melko hienoissa vaatteissa...:)

ON: Mulla tosiaan melkein kaikki oireeit kadonnut. Tää kuumuus kyllä turvottaa ja janottaa. Ja väsymys on ja pysyy (mutta ei niin totaalista kun aiemmin). Muutamana päivänä ilmenneet repäisykivutkin on kadonneet. Toivottavasti kaikki on hyvin.

nelli & mytty 9+3
 
mikä toi 11+6 on? mulla on np-ultra ja seulat 12+1 ???? puhelimessa äippäpolin täti laski, että se päivä ei ainakaan vielä oo liian myöhään :eek: mitenköhän se sitä laskee... no joo, mä taidan perua seulaan osallistumisen, jos ultra on ok, niin luulen, että se riittää meille :)

siis voiko olla finni alapäässä? no kai voi olla, heti vaan pelästyin, että nyt on joku tauti iskeny jostain :eek: voi yökkö sentäs näitä juttuja! |O mutta ei kai tälläsellä odotuspalstalla tartte miettiä että ei passais alapääjuttuja jutella... :D :LOL:

nelli: kiitos :) meille tulee yllättävän isot häät, on vaan niin paljon sukua ja kavereita jotka on vaan "pakko kutsua" :) mulla oli kauhee häästressi aiemmin, mutta tää yllättävä raskausuutinen on "vähän" helpottanu sitä :p toivottavasti voin siinä vaiheessa jo niin hyvin, että jaksan juhlia. ja jos en jaksa, niin kukaan ei varmaan katso pahalla jos morsian vähän lepäilee välillä :) suunnitelmat vaan pitäis saada eteenpäin pian, tuli vähän taukoa tosiaan järjestelyihin ymmärrettävästi nyt... ;)

pokemoni: no niinpä! ihanasti sanottu toi, ettei keskenmenoa shoppailemalla saa :) :) :heart: Ultran jälkeen mä sallin itelleni jotain ostoksia... katotaan sit miten innostun ;)
ja toivon sulle kivaa ekaa neuvolaa! :) kerro sit miten meni :)

kaks plus 5: onnea ultraan :) meillä on varattu neukkulääkärin käynnille puol tuntia, että ilmeisesti siinä ehtii jotain juttelemaankin.

nyt pitäis koittaa saada jo unta kuulaan... ihana tää unirytmi... huoh. mut toisaalta taas, en mä helteellä jaksais mitään tehdäkään, yöllä voi vaikka jotain jo touhutakin ku on viileempää. iloista päivää kaikille mahakkaille! :)
 
Mulle tuli ultra-aika tänään, olis 5.8 mut on muutettava sitä kun oon töissä sillon ja pois en valitettavasti voi olla. Soitan sinne tänää (soittoaika 13-14) ja vaihdan aikaa. Samalla kysyn tota viikkojuttua, kun mullakin olis uä vasta 12+5. Mä ainakin sain sellasen lapun sikiöseulonnoista, jossa luki että uä on viikoilla 10-12. Tuun sit kertomaan, mitä täti sano...:D

MUOKS: Kävin muuten äsken labrassa antamassa verinäytteet...
 
Helou,pikanen tervehdys...

Mammavaatteet
on mun murheeni nyt kun tuntuu et en mahu kohta normeihin housuihin enää ja äippävaatteet esikoisenajoilta on lähinnä talvivaatetta. Millään en viitis ostaa niitä yhtään enempää kun ei niillä sit tee mitään enää . Pitäs jotain pidempiä paitoja ostaa mitkä menee sit ilman mahaakin =)

np-ultra meilläpäin viikolla 11-12.mulla on ollu esikosta 11+6 ja tuulimuna todettiin 11+4... odottelen et nytkin tulis kutsu 11+ viikolle,itseasiassa en ookkaan kattonu postia vielä :p

Tömpsis
,onnea häiden alusaikaan :heart:

Vauvanvaatteita ei tarvis yhtään kyl,mut otan silti pakkauksen ja riippuen sit onko tyttö vai poika,teen lisähankintoja kun tulokas on maailmassa =)

Miä kuolen tässä helteessä,lähen taas kärsimään.... pahoinvointia on taas hiukka ollu ja huimausta :/

Repa ja säynävä 9+3
 
Kaksplus: Samalta ne sydänäänet kuulosti kuin neuvolassa. Ekaksi sain vaan istukan ääneen ja jotain muita töhinöitä, mut sit sieltä kuulu se juoksumaratoni :D :heart: Onnea ultraan!!!!

Tömpsis: Mulle sanottiin ultraa varatessa, että seulonnassa täytyy käydä 10-11+6. Eli mulle varattiin aika 11+4 ja sanoi sit et jos on laskut menny pieleen niin sit otetaan silloin seulonta ja ultra uudestaan viikon päästä... :flower:
 
Tömpsis mäkin intouduin tänään laittamaan doppleriin taas patterin ja tesmaamaan, josko kuuluis. Mutta ei vielä. :) Ihan hetken aikaa taisin saada istukan viuh viuhin kuulumaan, mutta sekin katos. Pitää vielä odottaa. :D

Repa vinkki äitiysvaatteisiin: hommaa masutuubi (tai tee itse). :) Pääset omilla paidoillasi koko raskauden. Mä en ostanu viimeksi yhtäkään äitiyspaitaa, omilla trikoopaidoilla ja tuolla tuubilla menin koko ajan. Housut ompelin itse. Jos vaan vanhat housut muuten mahtuu, niin niistä saa helposti, tosin mulla ei, kun persus levis. :D Kävin sit hakee halpahallista 10-20 e farkkuja ja ompelin niistä. Tosi helppo tehdä, meinaan tehdä parit uudet nyt, kunhan tytsi menee hoitoon ja jos vaikka joskus ehtiskin taa ommella. :xmas: Tosin on mulla tuolla edellisestä raskaudesta vielä parit pökät, jotka mahtuu onneksi yhä päälle.

Mut joo, mulla ois nyt neuvolalääkäri hetkosen kuluttua, joten täytyypä lähteä. :wave:
 
Terveisia kaikille taalta etelan helteista! :)

Ajattelin tulla lueskelemaan teidan kuulumisia ja kertomaan omia, kun kerran paasin nettiin... Niin paljon on tullut kylla kirjoitusta, etten millaan kerkea kaikkea lukemaan :( mutta joskus ajan kanssa sitten! :) Lomaa tosiaan viela n. viikko jaljella.

Ihanaa kuulla, etten ole ainoa jolla oireet vahentyneet. Mulla ei juuri ole mitaan oireita, paitsi rinnat valilla kipeat, vatsassa edelleen outoja tuntemuksia aika ajoin ja sellasta pienta allotysta/kuvotusta... mut ei muuta. Niin ja joku kirjoitti taalla sellasesta ''tennispallon'' tunteesta mahassa, niin mulla joskus asentoa vaihtaessa sellainen tuntuu. :) Mutta valilla sita kylla miettii, onko masussa ketaan ja huolehtii, mutta kai tama on ihan normaalia ja pitaa vaan uskoa, etta kaikki menee hyvin.

Taalla on etelassa on ihan hirvittavan kuuma, en ole viitsinyt ulos lahtea paivasaikaan, ei vaan pysty eika jaksa. Yritan juoda paljon vetta ja syoda mahdollisimman hyvin, vaikka valilla ruuan kanssa kylla onkin aikamoisia ongelmia kun ei oikein tieda mita uskaltaa pistaa suuhunsa... mutta toistaiseksi kaikki on mennyt hyvin.

Eka neuvola on heti Suomeen palattuani 21.7. ja seulontoihin aion kylla osallistua. NT-ultra on varmaan sit siina elokuun alussa. En malttais yhtaan odottaa, kovasti haluttais nahda jo masu-asukki taas... ;)

Niin ja minunkin puolestani tervetuloa ja onnea uusille plussanneille! :heart:

~ Merve & pikkuinen rv 9+1 (ultran mukaan 8+4)

En tieda lasketaanko nuo viikot nyt menkoista vai sen perusteella, mita viikkoja sikiö vastasi ultrassa...

Muoks Voisin vahan paivitella kans noita omia tietojani, eli synnytyssairaala on VKS ja oma ika on 24 vee :)
 
Helou,
Kyllä kesti taas lueskella kaikkien kuulumiset noin viikon tauon jälkeen =) Mutta hyvä että on tekstiä tullut. Minä olin myös viikonloppuna festareilla tosin vähän pienemmässä mittakaavassa kuin tuo Ruisrock. Iisalmen oluset festarista siis kyse. Ihan sopivan pitunen rykäys oli, kovin paljon pitempään en ois jaksanutkaan.

Kauhean moni on jo käynyt neuvolassa ja ultrassakin. Mulla siis eka neuvola vasta tasan viikon päästä 20.7. Täällä ainakin viime raskaudessa eka neuvolassa terkka kuunteli sydänäänet. Olisi kuulemma katsonut ultralla jo sydänääniä ei olisi kuulunut joten kai niilläkin siellä jonkinmoinen ultrauslaite on. Aikaa varatessa ei vielä puhunut mitään np-ultrasta vaikka viimeksi sain jo ekaa aikaa varatessa numeron josta sit varatiin se np-ultra.

Kai sitä on kohta pakko alkaa miettimään äitiysvaatteiden hankkimista. Jotain on jäljellä esikoisen odottamisesta. Mut uusiakin tarviin.

Helteiset terveiset Sanuli ja öttiäinen 8+4
 
Tämä kuumuus tekee minut hulluksi! :kieh: Ei jaksaisi tehdä mitään, mutta on pakko, että ei tarvitse kuunnella jatkuvaa kiukuttelua ja tappelua noilta pojilta. Taitaa tämä helle saada heidänkin verensä kiehumaan. :LOL:

Onneksi pahoinvointi on hellittänyt, samoin vatsakivut hävinneet kokonaan. Ainoastaan yöllä kylkeä kääntäessä vihlaisee, mutta sen kestän. Aamulla tarvii murua rinnan alle kyllä välittömästi, ettei yökkö iske. Tänään aamulla yskäisin enne aamupalaa ja kylläpä tuli syväyökkö, mutta onneksi kuiva. :LOL:

Nyt tuulettimen viereen istumaan. Meillä sisällä 29,5 astetta ja ulkona 33,5 astetta. *pyyhkii hikeä pois silmäkuopista*

~NinniNuppunen ja pätkis 8+3~
 
Vihdoin saatu netti toimimaan suht hyvin ja on aikaa tulla taas piipahtamaan tännekin =)

happynow Kiitos, tuo oli ihanasti sanottu :heart: Siltä se joskus meistäkin tuntuu, että nyt on jotain "elämää suurempaa" menossa, mutta sitten tulee taas riitaa jostain pikkuasiasta ja tuntuu, että ukko on ihan jostain hyvin syvältä :LOL:

(.) Etova olo jatkuu, etenkin aamuisin ennenkuin ehtii syödä jotain. Sain ekan neuvola-ajan vasta 20.7 eli ens viikon tiistaille, jolloin olen jo viikolla 9+jotain, mutta ei voi mitään. Oma neuvola kun on kiinni heinäkuun, niin lähettävät mut muualle. Tää helle on SYVÄLTÄ! |O Koko ajan hiki valuu eikä mitään voi tehdä. Koirien kanssa ei pääse edes ulos ennen iltakymmentä, kun siellä on niin tajuttoman tukahduttava ilma ja tuohon aikaan olen jo niin väsynyt, että en jaksa pitkälle lenkille lähteä :( Elukkaparat saavat siis pakkolepoa, onneksi on "mummila", jossa on aidattu piha :D No, ehkä tää ilma muuttuu edes vähän suopeammaks pikapuoliin. Mä tykkään siis kyllä lämpimästä, mun puolesta vois olla aina sellasen +24astetta, mutta nyt on niin kuuma että ajatuskin siitä että pitäisi lähteä ulos kämpästä (joka on kuin pieni sauna, kun ei saa edes läpivetoa) saa mut vollottamaan :LOL:

Niin, ja sitten vielä marinalistaan se, että mulla on kasvot kuin sikotautisella jo kolmatta päivää. Oltiin mökillä to-su ja lauantaiaamuna heräsin siihen, että kasvojen ihoa kutittaa ja oli pienen pieniä patteja leukapielet täynnä. No, kutina meni ohi, ajattelin että joku allerginen reaktio. Mutta sunnuntai-aamuna kun heräsin, niin silmät oli melkein umpeen turvonneet ja naama oli muutenkin pullahtanut kuin jollain sikotautisella! Säikähdin kunnolla kun katsoin peiliin. Otin antihistamiinin, ei apua. Mies hieroi vähän mun jalkapohjia ja aktivoi lymfajärjestelmää, siitä vähän apua. Turvotus on laskenut aina hieman iltaa kohti, mutta aamulla taas on naama turvoksissa. Nyt olen yrittänyt saada akuuttiaikaa lääkäriin, mihinkään ei pääse, joten pakko kai illalla töistä päästyä mennä istumaan Meilahden päivystykseen että saa selville mikä ihme tää on... :'( Onko kellään kokemusta moisesta? Googlettelin jo raskaus+turvotus ja muuta, antaa yhdeksi vaihtoehdoksi angioödeeman, joka ei netin mukaan ole vaarallinen, mutta en mä nyt halua tämän näköisenä kulkea montaa viikkoa!! :eek:

Tervetuloa kaikille uusille plussanneille, ilahduttavaa että meitä on näin paljon jo :)
 
Heipsan!

Naneni: Tuo kuulostaa aika tympeeltä! :< Toivottavasti lekuri osais auttaa.

Vauvanvaatteet: Oon kyllä muutamia alejuttuja tilannu netistä samalla jos on itelle jotain tilannu. Ja oon kyl hypistelly vaatteita ihan hirveesti. Yritän kuitenki ettei hirveesti mitään ostelis vaikka mieli tekis :D

ON: Kävin tänään ostamassa sellasen välikappaleen jolla saa normihousut muutettua mammahousuiks. Aattelin, et jos sillä pärjäis ainakin jonku aikaa. Ostin myös alesta mamaliciousin farkut. Ne on melko siistit niin onpa sit ainaki syksyks yhet siistit farkut jos toi vatsa pullahtaa hurjasti ulos :).

Allu ja möttönen 7+3
 
Tulihan se ultra aika postissa,elikkäs 29.7 10.15,ja viikkoja silloin 11+5 =)

Kärppänä heinälatoon,Mulla on esikon ajoilta se tuubi,mut miä en oikeen tajuu sitä,se rullaantu mahan päältä eikä siitä tuntunut olevan mitään hyötyä...mun omat trikoopaidat ei tuu meneen mun päälle jos tää maha on samanlainen kuin viimeks tai ees sinnepäin ,on sen verta tiukkoja,et jää suoraan tohon rinnan alle,ainoastaan noi tunikahenkiset varmaan toimii. Noissa trikoisissa mammapaidoissa mitä ostin viimeraskaudessa on niissäkin sellanen "pussi"mahan kohdalla ja selkeesti kuluneempi siitä pinkeimmältä kohtaa :LOL: . Housuja toki vois rukkailla,mut mitä meinasit...et muuttais nyt käytössä olevat pöksyt mammahousuiks? Mites saan ne sit takas taiottua :p
No oonhan miä olevinaan opiskellu ompelijaks et kai täs jotain keksii,yhden kankaan tossa jo muistin et siitä vois tehä sellasen paidan,minkä saa helpolla muutettua takas normaaliin mittoihin. Housut on mun ykkös huolenaihe :/ Kun ei oikeesti kohta mahu kiinni :eek:
 
Repa:

Mimmonen tuubi sulla sit on? Sehän on siitä etuosastaan vähän laskostettu sivuista eli etuosa isompi kuin takaosa siks, et menee nätisti mahan päälle (eli suoristuu masun kasvaessa, pienellä mahalla jää vielä vähän poimuille). Mulla ei ainakaa oma rullannu kertaakaan mihkää suuntaa... Osta semmosia trikoisia paitoja, jotka nyt on onneksi muodissa: pitkiä. :D Ne ei jää rinnan alle. :LOL:

Housuista ei saa enää takas tavallisia, mut jos on jotain semmosia, joista raaskit muokata mammahousut. Vaikka semmoset, jotka on jo vähän käyttöikänsä lopulla. Eli niistä leikataan pois koko vyötärökaistale (eli se vyölenkkujuttu, sekä eestä että takaa) ja eestä siitä taskujen viereltä kohti haaraa (vetoketjun molemmilta puolilta) syvempi U:n mallinen kappale pois. Itse purin eka vetoketjun irti, jotta sain jätettyä vähän "valevetoketjua" eli ompelin sitä sepalusta vähän kiinni (vetskaa sinne ei oikeesti jää ). Näyttää paidan helman alta kuin siinä ois vetoketju. Sit kaksinkertaisesta resorista (kantsii valita aika tiukkaa resoria) ompelee siihen uuden lisäkappaleen niin, että tuo U täyttyy ja vyötärökaistaleen kohdalle tulee n. 10 cm trikoota (joka pitää housut ylhäällä. Sinne voi myös laittaa yläreunaan kuminauhakujan, mut mä en oo laittanu, koska mulla oli tosi supistusherkkä maha viimeksi enkä voinu pitää mitään, joka ois kiristäny). Samalla konstilla voi tietty tehdä myös hameita. :)

Kuulostaa ehkä hankalalta, mut yhdet pökät hurauttaa n. puolessa tunnissa, jos ei jopa allekin, ja jos pöksyt on jo omasta takaa, hintaa tulee sen resoripätkän verran (tarvii n. 30-40 cm/housut, yhdestä leveydestä tulee yleensä tuo kaksinkertainen kappale ihan reippaasti). Eli ei pal mittää. Itse ostin halpoja housuja tuota tarkotusta varten (10-20 e), kun kerrankin ei tarvii istua vyötäröltä, riittää reidet ja peppu mahtuu ja tuntuu hyviltä. :D Yhdet housut kustansi halvimmillaan alle 12 e. B)

Mut nuo housut on niiiiiiiiiin mukavat jalassa sen jälkeen, kun on taistellu tavallisten pökien kiinni menemisen kanssa. :D

(.) Niin ja lisäänpä vielä, et neuvolalääkärissä oli kaikki hyvin. :) Ei kuulunu sielläkään vielä dopplerilla, mut en oo huolissani eikä ollu lääkärikään. Viikkoja vähän, rasvaa edessä ja taaksepäin kallistunut kohtu.
 
Nonni, täälläkin on eka neukku käyty. Ei kuunneltu sydänääniä eikä vilkaistu ultralla mutta oli kyllä tosi mukava nuori tätönen siellä. Tunnin verran meni yhteensä ja mieskin oli mukana.

Hemoglobiini oli 129 ja verenpaineet 131/67, Hb on mulla ollu joskus liiankin alhainen, todennäköisesti joudun nytkin rautakuurille myöhemmin. Verenpaine sitävastoin kohoaa joskus, saa nähdä miten nyt käy. Paino on noussut 4 kg (!!!) sitten pillerien lopettamisen. BMI 26 mutta ei sanonut mitään siitä.

Lääkäriaika elokuun lopussa ja ultra puolessa välin elokuuta ja seulonta kuun vaihteessa (myös mulla oli ohjeena viikot 9+9 - 11+6).

Jotenkin tuntu tosi hassulta, että raskautta ei varmenneta neuvolassa mitenkään, luotetaan vaan äidin sanaan :)

Tässä saakin nyt pari iltaa kulumaan noiden papereiden kanssa, se Helistimen kirja vaikuttaa tosi kivalta, mies luki jo oman osuutensa ihan innoissaan :D

Ainiin, LA vaihtui päivää myöhemmäksi, eli 23.2. mutta pidän sen nyt vielä tossa 22.2. kun ite tykkään enempi siitä päivästä :D
 
Noista tuubeista... En ite ajatellut ostaa tuubia, vaan Gina Tricotilla on myynnissä sellaisia hihattomia pitkiä vartalonmyötäisiä aluspaitoja tai mekkoja, jotka mun mielestä toimii paremmin kuin tuubit. Ei kiristä mistään, ei näy vaatteiden läpi ja noita on montaa eri väriä ja hinta on 9.90e Käytän noita siis normistikin aika paljon, kun mun mielestä ne näyttää kivalle vaatteiden alla. Kannattaa käydä kattomassa.

Ja miten tän yrjöolon saa pois? Mulla oli yks päivä tuossa välissä, kun ei oksettanut ja iloitsin jo, että pahoinvointi oli siinä, mutta tämä vaan jatkuu. Eikä tämä helle auta yhtään. Vaaka-asento tai viileä suihku tai uiminen on ainut mikä auttaa. Huomenna menen kokeilemaan töihin miten pystyn siellä olemaan. Loma siis loppuu tänään.
 
Kärppis: kiitos ompeluohjeista! mulla ois yhet hyvät housut tota hommaa varten, koirat on syöny niistä vetskarin rikki :p

Kitrus: hedelmiä? mehujätskiä? ne on mulla auttaneet. Ei saa yhtään päästää nälkää tulemaan, vieläkään, vaikkei enää jatkuvasti oksetakaan. Tää helle kyl ei auta oloon, oon ihan kiukkunen koko ajan... :(

Pokemoni: meille annettiin vau.fi:n kirja, onkohan helistimen kirja paljonki erilainen... naurettiin sitä, että miehille selitetään asiat vähän niinku lapsille siinä, naisille taas on enempi tekstiä ja "asiallisempaa".

ON kitinävaroitus!!! Pelkään että oon saanu jonku hemmetin tulehduksen näitten helteitten takia... tai jatkuvan suihkuttelun ja uimisen takia... ihottumaakin oon sit saanu tänään toiseen rintaan |O eikös raskaus lisää tulehdusriskiä? mutta hermo menee jos tässä joutuu vielä sairastamaankin ja kaikkee!!!! :headwall: :headwall: nyt alkaa kyl oikeesti tän hermo palaa kaikkeen tähän... jalat on koko ajan niin kuumat ja ahdistavat, että hulluks tulee, ei ne oo turvonneen näköset, mutta tuntuu siltä ku ne räjähtäis ihan koska vaan... jos ois rahaa niin lähtisin Lappiin, siellä on viileetä! ;)

kiukkuinen tömpsis ja tikkari tupakan korvikkeena :D
 
Kitrus: Mulla kanssa siihen lähes olemattomaan ällötykseen auttaa mehujää ja hedelmät. Jugurtti ja mehukeitto vois kanssa olla kokeilunarvosia juttuja.

pokemonille onnea hyvistä neuvolakuulumisista.

Vauvanvaatteista: Kävin eilen ostamassa kummitytölle synttärilahjaa ja pakko oli ostaa sellanen body ja sit unipuku (siis sellanen pitkähihanen potkupuku) kun olivat iin sulosia...:D

Soittelin eilen sinne äippäpolille ultra-ajan muutosta ja kysyin samalla onko liian myöhästä osallistua seulontaan jos on jo 12+5.Täti oli kovin tympeen olonen ja ynis vaan jotain, mutta ei suostunut vaihtamaan aikasemmaksi päivää vaan aika nyt samana päivänä 5.8. Toisaalta se ei meille niin kamala shokki ole, vaikka ei sitten seulontaan osallistuminen onnistu myöhäsen ultran takia, kun ei se nyt mikään ehdoton ole että pitää päästä osallistumaan. Ärsyttää vaan sen puhelimen päässä olleen tädin asenne.

nelli & mytty 9+4
 
Sais jo helteet hellittää, on niin tuskasta olla. Ei jaksa ees konetta avata kun tulee töistä, aamusin on kova kiriminen et pysyy sit kärryillä kun tänne kirjotellaan niin useasti :D

Seulonnoista: Itse sain neuvolasta lappusia, että kutsu tulee ekaan ultraan viikoilla 10+0-13+6 ja silloin on myös mahdollisuus osallistua seulontaan. Itsellä tuo eka ultra sattuu viikolle 12+1 eli ensi viikon torstaina. Vaihteleeko sitten tuokin paikkakunnittain, että milloin missäkin on mahdollisuus osallistua seulontaan, tiedä häntä. Muutenkin tuntuu kaikki käytännöt olevan erilaisia eri paikkakunnissa.

Mammavaatteista: Henkka Maukkaan taitaa käydä tämänkin tie huomenna. Rupee olemaan tuota turvotusta sen verran, että yhdet kelvolliset capri-tyyliset housut menee jalkaan. Lähinnä sellaiset joilla kehtaa olla töissä ja pystyy pitää koko päivän ettei purista ja ahdista.

Ai niin, kiitos vinkeistä huoneen viilentämiseen!! Käytiin viime sunnuntaina hakemassa kattoon sellainen valaisin tuuletin. Vähän se helpottaa ykkösasennossa mutta silti tulee välillä kuuma öisin. Pitää varmaan kokeilla kakkosasentoa jos se ei sitten ole liian kylmä ja äänekäs :LOL:
 
Kuumaa.. Sisällä yli 30 lämmintä, huh huh :kieh:

Mulla kans papereissa lukenut, et np-ultra tehdään viikoilla 10+0-13+6. Se verikoe on otettava ennen kuin on 11+6. Mulla on np-ultra neuvolan viikkojen mukaan laskettuna 12+5...

Mun olis pakko lähtee housu ostoksille. Hajos sit noi mammacaprit :/ Jos löytäis samanlaiset ja sit viel jotkut ihan normaalit. Tosin olis pakko ostaa useemmat, kun töissä on pakko käyttää omia housuja, kun siellä ei työvaatteissa löydy äitiys versioita :D

Raskaus oireista, mulla on siis yökötykset hävinnyt kokonaan, rinnat on edelleen kipeet ja tulee varmaan olemaankin ihan loppuun asti. Repäisy kipuja on nyt tullut, tosin ne ei oo ollut yhtään niin kipeitä kun esikoisen aikana. Väsymys alkaa varmaan hiipua myös, sen näkee sit kun helteet joskus loppuu. Mua ainakin niin paljon ahdistaa ja läkähdyttää nää kelit, et normaalissakin olotilassa olisin ihan poikki. Nukuttua oon saanut ohan loistavasti, vaikka kuuma onkin :D

Missah ja :heart: 11+3
 

Yhteistyössä