HELMIKUUN HELMET 2013 *joulukuu*

Mies, synnytys ja isyysloma

Meillä miestä jännittää ihan tosissaan. Ensinnäkään hän kammoaa sairaaloita ihan ylikaiken ja pelkää, ettei kaikki menekkään niinku pitää. Samaa pelkään itekkin. Sillai on asian kans sinut kun tietää etten mä kaipaa mitään tsemppaajaa tai hieroskeliaa, et riittää et vaan on tukena. Eli siis tietää miten homma minun kanssani toimii :). Isyyslomalla on sen 3 viikkoa, ei varmaan mitenkään 24/7 ole kotona, mutta auttaa sen mitä tarvii.
 
Kiitos tsempeistä Äiti maa ja MrsR:hug:

Myöhästyneet onnittelut Neiti-81 ja onnea sektioon Maarit*

Tervetuloa fannis

J+ Onneks ei ollu sitten myrkytystä. Mulla kanssa alkoi esikoisen odotusaikana (rv 16) tulla maitoa, oikein suihkuamalla. Ja kaikkia kolmea lastani olen pitkään imettänyt. Rintatulehduksiakin ollut yhteensä varmaan kymmenkunta. Mulla ne tukokset on tosin aina ollut syvemmällä, eikä niin kuin Viivi76 kertoi. Tuli vaan mieleen, että ainakin mulle on kankaiset liivinsuojat aina olleet paljon ihoystävällisempiä kuin kertakäyttöiset. Sitten rintoihinhan on ihan omaa voidetta, Lansinohia, olemassa. Siitä en kyllä tiedä, että saako käyttää jo odotusaikana!? Ja joskus oon kuullut, että karheella pyyhkeellä "raapii" ne kokkareet nännin päästä pois. Mullaki on joka ilta pienet kuivat kokkareet nänneissä, mutta ne on niin pinnalla, että lähtee ihan kynsin nappaamalla pois.

Viivi76 Ihanko oikeasti raskausaikana ei oikeen alotettais tbl-lääkitystä? Mun arvoissa on kai heittelehtiminen se ongelma ennemmin kuin korkeat arvot. Paasto-arvo ja ennen päivällistä on ollut vähän päälle 6 maksimissaan, ei siis edes joka päivä ja tunnin jälkeiset arvot ollut max 11,1. (Noin korkea ollut vaan kerran, muuten maksimi muistaakseni 9,8.) Mutta mulla siis noita korkeita arvoja on suunnilleen 1-2 päivässä ei edes joka päivä. Mittaan 5 päivänä viikossa noita sokruja. Ymmärsiköhän tästä sepustuksesta mitään?!? Etkös säkin oo Taysin asiakas? Mulla on sinne käynti 7.1. Musta on nyt muutaman viime päivän ajan tuntunut, että tää muksu on kauheen iso. En mä sitä kokoa sinänsä kyllä pelkää. Uskon, että 4,5-kiloinenkin ulos mahtuisi tulemaan, kun kerran oon jo 3 alateitse synnyttänyt. Ovat tosin olleet 3,4-3,8 kiloisia.

Isyysloman mies pitää heti vauvan synnyttyä. Tai ainakin osittain. Ja synnytykseen mies tulee mukaan. Aiemmin puhuttiin siitäkin, että vois tulla sitten sairaalaan vasta just h-hetkelle, niin kuin kuopuksen synnytykseenkin tuli muutaman minuutin ennen vauvan syntymää. (Mies inhoaa sairaaloita ja pyörtyy herkästi) Mutta nyt uhkaavasti näyttää, että synnytys ois tuolla Taysissa, niin eiköhän sinne mennä ihan yhtä matkaa. (60 km matka kuitenkin)

Onkohan täällä ollut muuten puhetta, että minkä ikäisiä te muut äidit ootte? :)
Mä oon 30 v. Saa nähdä ehdinkö täyttää vuosia ennen vauvan syntymää.

kiikkalainen ja pojuvauva 33+6
 
Kiikkalainen juu Taysin asiakas olen minäkin. Mullehan tosiaan määrättiin ne insuliinit iltaisin, kun aamun paastoarvot oli melkein aina koholla, mutta mä keksin siihen oikotien ja jätin insuliinit väliin. Tunnin arvot tahtoi olla koholla vaan, jos söin liikaa. Eli kokeilemisen arvoinen juttu sullekin: mä syön aina jotain makeaa illalla viimeiseksi, purkin ananasta ja viilin esim. tai jotain itsetehtyä kiisseliä, jossa vain marjojen sokru, just ennen kuin menen uinumaan, yritän valvoa sinne yhteentoista-kahteentoista saakka suurinpiirtein. Sitten laitan kellon soittamaan 4-5 maissa, että käyn pissalla ja samalla huitasen valmiiksii laittamani mehulasillisen, mahdollisimman tönkköä mehua olen tehnyt, jos sulla ei ole itsetehtyä mehua, osta jotain esim. stockalla ainakin on niitä ns. itsetehtyjen veroisia, eli niitä joissa on mahd. vähäsen sokrua. Joskus teen illalla kiisselin valmiiksii ja lusikoin sitä pari-kolme kauhallista yöllä. Näin paastosta ei tule liian pitkä ja sokerit on usein aamulla ennen aamiaista jopa 4.8 ollut! Sitten oon tosi tarkkana päivällä = ruokaa syön aina vain tavallaan vajaan lautasillisen, ei sen kanssa mitään leipää. Mahdollisimman vähän perunaa, jos perunaa, niin sitten murunen leipää, jossa voita päällä. Voi laskee sitä sokeria jostain syystä. Aamupuuroon aina voita pikkasen. Aamiaisena ihan paras, millä ei nouse millään sokerit, on keitetty muna ja purkki viiliä plus tee, sillä jää tunnin arvo aina kuuteen! Kuten kuvasta näkyy, tähän ei päde siis mitkään normaalin diabeteksen lait. Tavallaanhan tää on huijausta, mutta paino ei nouse ja sokerit pysyy aisoissa enkä tarvitse insuliineja. Mulle on tullu koko raskauden aikana ny 7,5 kg ja siitä viimeinen 1,5 kg on kyllä ihan joulunajan tortut ja suklaat. Ruoan päälle voi syödä palan kakkua tai tortun tms. tai sit välipalana, myös hedelmät vain välipalana, ei missään tapauksessa jälkkärinä! Ne nostaa heti, vaikka se Taysin akka, anteeksi nainen, sanoikin, että niitä pitäisi välttää tai syödä jälkiruokana. Hedelmäsokeri ainakin mulla nostaa sen tunnin arvon kattoon. Sit kun oot tunnin päästä mitannut, voit taas syödä vähäsen. Jännä juttu, että nälkä katoaa, mulla on nykyisin tosi harvoin nälkä enkä kyllä tunne mitään tarvetta edes napostella. Joo ja mullahan siis oli lähtöpaino 74 kg, eli 163 senttiseksi olin mukamas liian paksu. Mulla on vaan isot tissit ja lasten mielestä olen sopivasti pehmeä, että saavat kyllä ihan pitää laihdutuskuurinsa ihan keskenään :LOL: Tsemppiä, jos vielä koitat tota ruokavaliota, ehtisit hyvin vielä välttään ne tabut!

:heart: Viivi+Tiiti

PS: yritä käydä kävelemässä esim. ruoan jälkeen ainakin, mä käyn pari kertaa päivässä voinnin mukaan sellaisen vartin-puolen tunnin lenksun.
 
Viimeksi muokattu:
Mä täytin elokuussa 37v ja mies eilen pyöreät 40. Viimeinen pikkuinen siis meillä nyt tulossa, alkaa omasta mielestä ikä nyt tulla vastaan. Iltatähdeksi en tulokasta osaa kuitenkaan kutsua, edellinenkin meillä vasta 2v 8kk ja suht tasaisin välein ovat kaikki 3 edellistä syntyneet, vanhin täyttää 9 v. kuukauden kuluttua... :)

Täällä aloitellaan kunnon rymsteerausta, päätin, että alakerran työhuoneeni/vierashuone luopuu työnteosta ja pienten lelut tulevat tilalle, sekä vauvan kehto. Työpöytäni raahataan kuopuksen makuuhuoneeseen, sillä tuskinpa hetkeen ehdin mitään kummempaa tekemään kuitenkaan. Isompienkin huone kaipaa hieman uutta ilmettä ja tilaa mm. Lego Friends -maailmalle, joten tiedämme jo mitä meillä puuhataan vuoden vaihteessa! :D Tosin aiomme kyllä silti ehtiä jo perinteeksemme muodostuneeseen lasten uuden vuoden juhlintaan (Turkuun) Kupittaan urheiluhalliin ja ilotulitusnäytökseen.

Supistuksia on taas sadellut riittämiin, pitäisi levätä kai vaan, muttei huvittaisi, vaikka olo on kyllä kivulias ja uupunut koko ajan. :(

Bliss ja Poikanen 34+3
 
Tervetuloo fannis!

Onneks kellään ei oo raskausmyrkytystä todettu =)

Minun mies taitaa olla sopivasti työttömänä tuossa alkuvuonna, jää kotiin siis varmaan jo joskus tammikuussa :) Sopii mulle paremmin, ku hyvin. Puuhommiahan se on siihen sit itelleen kaavaillu, mut eiköhän tuo minun apunaki oo sen verran ku tarvii. Minun äitihän tuo ilmotti, että sillä on joku viikon loma pitämättä, että vois tulla sitte lapsen synnyttyä tänne viikoks auttelemaan, jos tarvii.

Myö ollaan miehen kanssa kumpiki 28-vuotiaita.

minä vaan -84 + juniori 35! POKS! :heart:
 
Viiville vielä kiitos vinkeistä.=) Mullehan terkkari jo ehdotti tota yöllä syömistä. Mut oikeestaan se paastoarvo ei oo mulla suurin ongelma. Ja ohjeena mulla on mitatakin sitä vain 2 päivänä viikossa, ja jos se on koholla niin sitten niin monena päivänä peräkkäin, että on taas normaali. Ja noi aterian jälkeiset arvotkin on ihan hölmöjä; sillon kun söin jauhelihakeittoa, niin aterian jälkeen oli tosiaan toi mun enkka yli 11 ja joulupäivällisen (+itse tehtyjen toffeitten jälkkäriks) jälkeen sokru oli jotain 6 paikkeilla. Mutta voisin mä tosiaan koittaa noudattaa noita sun vinkkejä. Ei se resepti edes tule mulle kun vasta aikaisintaan maanantaina, enkä silloin oo menossa asioille, eli ehdin tässä hyvin muutaman päivän vielä tiukentaa dieettiäni. Se vaan, että meillä ei syödä esim. puuroa aamupalaks ja itsetehtyä mehua on kyllä, mut mä en tykkää mehuista ollenkaan. Enkä mä öisinkään kyllä millään haluis syödä... Taitaa suurin ongelma tässä touhussa olla meikäläisen korvien välissä.:headwall: Ja siinä, että tää raskausdiabetes-dieetti ei tosiaan oo sama asia kuin diabeetikon ruokavalio. Onko sun aiemmat lapset ollut isoja syntyessään/jotain ongelmia sokereissa tms? Kun eikös sulla oo jo aiemmissa raskauksissa ollu samaa vaivaa?
Ai niin, mulla on koko ajan huono olo ja aattelin, et auttaiskohan se lääkitys siihen, kun jos se johtuu sokereitten heittelystä?!?

Äiti maa mehän ollaan sitten niinku 2 marjaa=) Asutaan samalla paikkakunnalla, 4. lapsi tulossa, perheessä 3- ja 6-vuotiaat muksut ja vuosimalli 1982;) Mitähän muuta yhteistä viel ois!?
 
Täällähän on kaverit poksuneet taas urakalla. Ihanaa! :heart:

J+ hyvä, ettei ollu raskausmyrkytystä kuitenkaan ja oikeasti hienoa, että lääkitys on auttanu tasottaa noita lukemia. :)

fannis tervetuloa porukkaan! :)

Isyysloma on vähän sillai, että varsinaista sellaista tuskin pitää, mutta tekee lyhyempää päivää ja on siis saatavilla aina, kun apua tarvitsen. Tilanne on siinä mielessä pirullinen, että toinen, joka miehen hommat duunissa osaa, on opintovapaalla ensi vuoden loppuun eli ukkokulta ei siis voi mitään lomalomaa pitää ollenkaan. Onneksi oma isäni on osa-aikaeläkkeellä ja saan sitten hänestäkin apua, jos oikein tiukka tilanne tulee. Todennäköisesti siis mies käy tekemässä 2-4h päivässä töitä ja on sitten muuten meidän kanssa kotosalla. :) Alkuun ainakin sitä apua tarvitsee, kun ollaan molemmat ihan urveloummikoita vauvan hoidossa - ollaanpa edes toistemme tukena sitten.

Ikä minä olen 28v ('84) ja mies on 29v ('83), ei ihan ehdi 30 täyttää.

Laitanpa taas tänne viimeisimmät masukuvat (otettu eilen 33+1), jotka ovat saaneet sukulaisten pasmat sekaisin :D :
sivusta

ja vielä edestä


Ja sitten saunaan. :)
Lauantaiehtoon jatkoja mammoille - tänään tuli 22vuotta kuluneeksi siitä, kun minusta tuli isosisko :heart:

MrsR&MrR ja EePee 33+2
 
Kiikkalainen, sulta tuli todella tutun kuuloiset tuntemukset diabetes lääkityksestä. En muista mitä tänne viimeksi avauduin omista sokeriasioistani mutta mullehan määrättiin pari viikkoa kans tuo tabletti hoito. Ahdisti, ketutti,pelotti, ärsytti, kadutti ja itketti. Johtu varmaan siitä että syönyt vuostolkulla masennuslääkkeitä paniikkihäiriöön ja nyt ollut niin onnellinen kun saanut kaikki kemialliset aineet poisjätettyä raskauden ajaks, etten oo halunnu panadoliakaan ottaa vasta kun pakon edessä (vaikka näitä vaivoja nyt on riittänytkin).
No, laukas kumminkin kumman paljon fiiliksiä, ja eikös siinä sitten mennytkin kun viikko ni arvot vähän parani ja lääkäri meinas ettei alotetakaan lääkitystä. Siitä sitten päivä ja arvot alko menee ihan päin peetä. Lekuri määräs saman tien insuliinit ja sanoi että lääkehoidon alottaminen on liaan myöhästä.
Pari viikkoa sit ahdistuin kauheasti tablettihoidosta, nyt mutisematta pistelen neulalla reiteen :headwall: . Kait se sit vaan meni ensijärkytyksen jälkeen jakeluun että tää nyt on paras vauvan takia sitten synnytyksen jälkeen. Ja mullahan ei siis ruokavalion kanssa kikkailu oo auttanu yhtään mitään. Kokeillu kaikki yösyömiset, terveelliset kasvis iltapalat, sortunut suklaanahmimiseen ja arvot elää ihan omaa elämää. Toi insuliini haisee kuvottavalle, vähän tapettiliisterille (haisee vieläkin nokkkaan vaikka pistin tos puol tuntii sit).

Äidilläni on aina ollut kaikki niksit ummetukseen, jonka takia nytkin syöty joulun alla luumurahkaa. Hän vaihtoi kovamahasten lasten maidot a-piimään (jonka takia kakin kuulemma hyvin). Tietenkin kaiken maailman kuituopit pitää tietää ja lisäksi juoda paljon vettä. Mulla maha taas alkanu toimii paremmin (uskallanko sanoa ääneen)... Ummettuneena on kyllä niin tukala olo, tuntuu että nyt nukkuukin mukavemmin =)

Db Vempukka ja SokeriKaveri rv 35 POKS!:heart:
 
Noi sokerihommat on kyllä niin outoja ja suorastaan Twilight Zone-kamaa, ainakin näin raskauden aikana. Mullahan ainoat poikkeuslukemat on ollu siinä rasituksessa, mikään muu ei oo viisaria niin sanotusti väräyttäny - tässä oon sen 7vko vissiin nyt seuraillu 2-3pvä/vko ja kaks ylitystä tullu, toinen liian isosta ruokamäärästä aamulla ja toinen paastosta, kun en nukkunut ja söin sitten siinä tylsyydessäni vähän liikaa... :) Paastot olleet siinä 3,6-5,3 välillä ja tunnin jälkeiset 4,2-6,9. Ruoan määrä vaikuttaa mun arvoihin kyllä, mutta muuten on ihan sama, mitä syön. Jos mulle tulee isoja ylityksiä nyt niin sitten pitää soittaa polille, mutta mikäli ei niin käyn vaan sitten suoraan siellä painoarviossa 18.1. Tuossa välissähän oli jo sellainen tilanne, että sf-mitta oli niin pieni, notta jossei ois nyt tullu isompaa kasvua, oisin joutunu polille mahdollisesta liian pienestä sikiöstä... Nyt käsituntumalla terkka sanoi, että sutjakkaan oloinen kaveri masussa majailee. Ja yleensä ne sokerit kuulemma on noussu näille viikoille tultaessa, mikäli nousevat. Rv36 jälkeen ei ainakaan täällä enää edes anneta lääkitystäkään, koska sitten pistetään jo synnytystä käyntiin, mikäli sokerivauvaa epäilevät.
Tsemppiä kovasti kaikille, jotka joutuvat noiden insuliinien kanssa nyt elämään :hug:
Se insuliinin tuoksu on kyllä sellainen, jonka tunnen unissanikin - minusta se tuoksuu ihan sairaalalle, semmoiselle hassun steriilille. Isä kun sitä pistää niin se haju leijuu pitkään mukana. :)

Kuten huomaa ajasta, täällä ei nukuta taaskaan. Kumma homma kyllä. Olen kyllä väsynyt, varsinkin kun on koko päivän tuusannut jotakin, mutta viime aikoina olen saanut kunnolla unta vasta viiden kuuden välillä - vatsahapot eivät vaivaa, kiitos oikeanlaisen lääkityksen, mutta siitä huolimatta tuota vatsan sisältöä nousee ruokatorveen ja nieluun eli sitä yskin sitten useamman tunnin ennen kuin rauhottuu. Pitäisi varmaan yrittää ajoittaa syömiset aiemmalle niin sen pari kolme tuntia kun olisi syömättä ennen nukkumaanmenoa, saattaisi homma toimia. :) Mutta eihän tässä malta olla syömäti, kun katsoo taas TSH: Kaksi tornia... :D

Ummetus on nyt toivon mukaan omalta osalta historiaa - tänäänkin sain kakkosasian tehtyä oikein kivasti, hieman kyllä järkytti kuinka iso se tavara oli siellä pöntössä. :O Pääasia, että on nyt jätevedenpuhdistamolla eikä mun suolessa. :D
Mullahan noi luumut ja tollaset ei oo auttanu ollenkaan enkä maitoakaan juo, tosin nyt kyllä otin Viivin neuvosta vaarin ja hankin niitä vattujakin, josko niistä ois jotain apua. Kuitenkin ajattelin käyttää loppuraskauden ajan tuota Lactulosia, kun se selvästi riittävästi liukastuttaa tuota ulostetta, että asioiminen hotelli helpotuksessa on helpompaa. :) Nestettä oon juonu ihan järjettömän paljon - joutuu yölläkin sen 2-3krt käymään pissalla, luulis siis riittävän. Toivon et omalta kohdalta se pahin ummetuksen perkule ois nyt ohite.
Mietin vain sitä, et mikähän ois meitsin paino ollu neuvolassa perjantaina, jos oisin saanu nää tavarat kaiken suolesta pois ennen sitä? Varmaan miinuksella edellisestä. :LOL: Valehtelematta pari kiloa lähti. Paljon ketterämmin taas liikkuukin. :D

Nyt otan pari suklaata ja jatkan taas Aragornin parissa. :heart:

MrsR&MrR ja EePee 33+3 (vuorokaus näköjään ehtinnä vaihtua)
 
Voi kun yhen aamun ja yhen yön sais nukkuu:$
En muista milloin olisin yli aamu 6 nukkunut.. saati yön heräämättä:ashamed:
eilen heräsin 4 aikaan kuopuksen kans, tänään ennen kuutta ja ihan veto pois, yöllä supistelikin mojovasti ja alkaa kyl tän mahan kans nukkuminen olla hankalaa + ylivilkkaat ADHD kaksoset selkeästi mahassa...
Mitä tekee mies?
Nukkuu ku pieni sika:kieh:

Kiitos muuten onnitteluista:heart:
Edes synttäreiden kunniaksi ei saanu nukkua... PÖH.


Sori tää valivali, mulla on kehno aamu:headwall:

T:Neiti 32+2
 
Morjensta pöytään..! Jos sitä pitkästä aikaa raapustelis jotain kuulumisia, kun alkaa nämä joulutohinat olla takana päin... Oltiin kotona joulunaika mutta sukulaisia kylässä ja sen verran sutinaa ympärillä, etten oo muuta kuin käyny aina välillä kurkkimassa, että kaikki ootte vielä yhtenä kappaleena.

Tervetuloa fannis mukaan! Vielä ehtii.. =)

Mies ja isyysloma: meillä mies pitää lomista ainakin osan heti. Huomasittekos muuten muutaman päivän takaisen Kelan uutisen isyyslomista? Eli nyt vihdoin tuli selvyys tähän kaavailtuun ja taannoin täälläkin puhuttuun isyyslomien uudistusasiaan..

Ummetus vaivaa ajoittain täällä myös rautalisän vuoksi. Ja rauta on värjännyt tavaran ihan mustaksi -ihanaa... Viime kerralla hb oli neuvolassa 112 rautalisästä huolimatta ja nyt oon tuplannu annosta. Katotaan, saanko tilanteen vielä pidettyä aisoissa luumujen, veden ja Activian avulla. Ne on nyt jotenkin vielä auttaneet tähän mennessä.

Kukas kyselikään tässä nännien vuotelusta? Joku jo vinkkasikin Lansinoh voiteen ja itse suosittelisin sitä kanssa. Voi käyttää aivan huoletta jo raskausaikana. Pitää nännin päät kunnossa. Esikon aikana aloitin nännien rasvaamisen tuolla voiteella jo jonkin aikaa ennen synnytystä ja jatkoin pitkälle imetysaikaan. Nännit pysyi hyvässä kunnossa koko ajan eikä tukoksista ollut huolta.

(.) Täällä on flunssa ja ihan kamala yskä kiusannut kohta toista viikkoa. Ja nyt sain sitten kaupan pääällisiksi tähän vielä silmätulehduksen molempiin silmiin. Jouduin eilen marssimaan lekurin pakeille, kun molemmat silmät oli aamulla ihan umpeen muurautuneet rähmästä. Kurja vaiva ja nyt tietysti huolettaa, että toivottavasti tuo tulehdus ei nyt vaikuta masuasukin olotilaan mitenkään... Onko kellään muulla ollut silmätulehdusta raskausaikana?

Tsemppiä kaikille ja oikein hyvää vuodenvaihdetta jokaiselle helmimasulle!

Nessuli & Nasu 32+0 *POKSista*
 
Nessuli mulla oli silmätulehus (+ poskiontelo- ja korvatulehus) tuossa kuukausi takaperin. Sain Amoxin-antibioottikuurin ja se paransi myös tuon silmätulehuksen. Tuon ennenaikaisuuden uhkan takia oon ollu tarkassa seurannassa ja vauvaakin on 2 viikon välein ultrattu. Vauvalla ei oo ollu mitään hätää. Tuskinpa siis sinunkaan tulehdus vauvalle mitään aiheuttaa kun hoidat sen vaan pois. Tosi tympee tulehus.

Esikko mummulassa yötä, mä heräsin vasta puol 10! Yöllä piti kyllä käydä 3 kertaa pissillä, että ei ihan tauotonta unta ollu...

Pink 34+3
 
  • Tykkää
Reactions: nessuli
Jatkui sitten unettomana munkin yöni... :mad:
Kävin sängyssä pyörimässä nelisen tuntia ja sitten luovutin. Mies nukkuu sikeesti edelleen, pitänee herätellä kohta, että saa haettua mun vanhemmilta muutamat joululaatikot viel tänne tuhottavaks. Aattelin kyl itekin nukkua päikkärit jossain kohtaa, jos vaan mahdollista - en tiedä yhtään, mikä on tuo vieraiden tuloaikataulu. Sen tiedän, et tänä aamuna ovat lähteneet/lähdössä Hesasta, mutta sieltä kestää ajella nelisen tuntia ainakin. Noh, kaipa ne soittelee tarkemmasta aikataulusta, koska minen jaksa kysellä. :D

Neiti-81 on siinä kyllä pieni kiristys päässä, kun toinen koisaa onnessaan vieressä ja ite vaan pyörii ja pyörii... I feel your pain.

nessuli kiva sunkin kuulumisia lueskella pitkästä aikaa :)
On se hyvä, ettei ite tarvi tota rautalisää - olisin varmaan kerran viikossa peräruisketta hakemassa teekoossa...

Täällä kans vielä joku flunssantapanen jyllää, onneks ei oo tukkosuutta, räkää vaan valuu. Yskä tavallaan vaivaa kanssa, mut riittää kun pahimpina päivinä ottaa aamusella Strepsilsin. :)
 
Kiitosta vaan mammat, ne unet oli mulla... Minä menin joskus kahdentoista jälkeen nukkumaan ja heräsin puoli yhdeltätoista :LOL: lapset on isällään, joten keikun edelleenkin yökkäri päällä :ashamed: noh, kaikesta kivasta aina kärsii, paasto venähti liian pitkäksi, mutta olkoot, yksi raja-arvo ei mun maailmaani kaada.

Yösyönti ei juu ole minunkaan suosikkini. Kyllä se sellasta väkisinnielemistä on ne parit lusikalliset silloin aamuyöstä, mutta mä ahdistuin niin paljon siitä insuliinin pistämisestä, että on vaan pakko. Kysyin siltä kätilöltä asiasta, että miten on mahdollista, että pistettyäni insuliinia sen kerran arvot olivat kaikkein korkeimmat aamulla, hän totesi, että jos stressaa kovasti tai valvoo tai molempia, niin sekin vaikuttaa. Eli nyt otan vain lunkisti :) Kiikkalainen sinuna en ehkä kiinnittäisi siihen ruoan laatuun niinkään huomioita, sähän syöt valmiiksi jo terveellisesti? Kiinnitä enemmän määrään huomiota. Nimenomaan annoskoot ratkaisee = saat hyvän arvon ja mittauksen jälkeen voit taas syödä vähän. Äkkiä siihen tottuu, ettei syökään niin paljoa, vaikka aluksi meinaa kyllä nälkä jäädä :( Tsemppiä, mä uskon, että sä saat ton ehkä vielä ojoon ilman lääkkeitä! Otat vaan rennosti ja puputat ihan vähän vain, mutta usein :) Kakkosesta oli juu rdb ja silloin ongelmana ei olleet paastot, vaan nimenomaan ne tunnin arvot, ne huiteli välillä jopa 12:sta, mutta silloin ei lääkityksiä (-08) määräilty näin herkästi näköjään, ihmettelivät sitä nyt. Hän painoi syntyessään 3980g eli oli yli puoli kiloa siskoaan suurempi eikä tullut ilman imukuppia (isältään perinyt paksun kallon lisäksi myös ison sellaisen :LOL:) Nyt on keskiviikkona siis taas tuomion hetki, mutta kk sitten vauva oli vielä jopa hoikahko ikäisekseen, sf-mitta vaan huitelee ties missä. Luulen, että johtuu istukasta ehkä, pojastahan istukka oli lähes kilon painoinen säkki, kysyivät heti, että tupakoinko raskausaikana... mutta se kai johtui sitten siitä diabeteksestä.

Yöllä supisteli taas aika lailla, oli hankala alkaa nukkumaan, mies jo kysyikin, että eikai nyt ole jo aika lähteä. Nauroin vaan, että no höpönlöpöä, kyllä tässä vielä 5 viikkoa saa supistella. Masu on ollut kyllä siitä lähtien ihan kivikova, mutta arvelin tästä pukeutua ja lähteä pienelle kävelylle, ehkä se rentouttaisi jotenkin. Luulen, että Suuri Hän alkaa kohta laskeutumaan ja valmistautumaan koitokseen. Muistaakseni molemmat aiemmat laskeutuivat reilu kk ennen synnytystä, esikoinen aikaisemminkin jo.

Oikein mukavaa ja leppoisaa sunnuntaipäivää :) Ihana keli ulkona!

Viivi+Tiiti 34+3
 
  • Tykkää
Reactions: MrsR
Vuoden viimeistä sunnuntaita masuilijat!

Oon lukenu kyllä päivittäin mutta en oo saanu aikaseks kirjottaa mitään. :|

Joulu meni rauhallisesti porukoilla oleillen. Koska omassa asunnossa ei oo saunaa niin oli aika luksusta saunoo porukoitten puusaunassa. Ja kaiken lisäks se on vielä ulkosauna niin pitihän sieltä aatto iltana avojaloin kävellä sisälle :) tuntu melko virkistävältä.
Muistin jopa varata ajan synnytysvalmennukseen tammikuun lopulle. Ja Mikähän siinä on ku kaikki kuulee miun nimen puhelimessa ihan väärin? Sairaalalla on joku vapaaehtoinen tutkimus käynnissä tuohon valmennukseen liittyen ja se sihteeri laitto miulle siitä tiedotteen ja kirjeessä oli miun etunimi väärin. :kieh:

Masussa tuntuu olevan kaikki kunnossa, potkuja satelee monta kertaa päivässä. Jouluna sisko oli kans perheensä kanssa käymässä äitin luona ja halus kokeilla tyypin potkuja. No toi kätensä masulle niin toinenpa lopetti jumppaamisen samantien. Sitten ku nosti kätensä pois niin sitten kyllä potkas. Ujo lapsi kai tulossa. :LOL: Joulun aikaan myös äiti oli ihmeellisellä tuulella, kyseli että millonka ja missä piän ristiäiset ja että ketä oon ajatellu kummiks. Sanoin vaan että kohan nyt ensin syntyis niin ajattelen asioita sitten tarkemmin. Oon kyllä miettiny että ketä kummiks haluun mutten sitä että että missä ja millon ristiäiset on. Iskäki oli tuossa yks päivä käymässä ja tokas että ens joulu siulla on sitte erilainen ja että käveleeköhän pikkunen jo ens jouluna. Tokasin sillekki että oota nyt pari kuukautta että syntyy ensin. Ite en ihan vieläkään oo sisäistäny että miusta tulee kohta äiti ja että siihen ei oo enää ees pitkä aika ja tulevat isovanhemmat tuntuu oottavan kun kuuta nousevaa toisen syntymää. Vaikka ei ookkaan heille ensimmäinen lapsenlapsi niin kai sitte jotenki se vaikuttaa että oon heijän kuopus ja saan esikoisen. :) Ja miun mummoki on kuulemma jo ostanu vauvan vaatteita.

Unista Ihmettelin sitä etten saanu porukoitten luona kunnolla nukuttuu ja heräilin monta kertaa yössä. Sitte ku tulin kotiin niin eka yö meni kans hereillessä ja valitin siitä jopa miun facebook statuksessa. No nytpä oonki sitten nukkunu hyvin siitä lähtien ja nyt oon parina päivänä nukkunu jopa päiväunet vaikka oonki monen tunnin yöunet nukkunu. :D Mistähän lie johtunee?

Doris ja Kössi 32+0 Poks Poks
 
Unisuudesta
Täällä on tuttu vaiva. Ensin ei saanut nukutuksi lainkaan kunnolla useampaan viikkoon, ja nyt sitten onkin ihan vetämätön olo vaikka nukkuisin kellon ympäri. Hyvä kun jaksaa edes ruuan laittaa ja pitää kotia jonkunnäköisessä asumiskelpoisessa kunnossa. Musta tuntuu, että elimistö tässä vain keräilee viimeisiä voiman rippeitä kasaan ennen tulevaa koitosta. Luontoäiti on yleensä meitä ihmisiä viisaampi :)

(.)
Tämä päivä tosiaankin meni itsellä nukkuen ja leväten, aamuyöstä olin muutaman tunnin hereillä kun ei nukuttanut ollenkaan 8h unien päälle. Tosi kamala olotila tuli aamiaisen jälkeen, eipä ole tähän mennessä ollut niin kamalaa närästystä. Ei auttanut renniet eikä edes gaviscon. Aivan oksettava olo tuli, makuulleen ei voinut mennä ollenkaan ilman tuplatyynyä vaikka väsyttikin. Onneksi sain sentään levättyä hassussakin asennossa, kunhan nyt ei sit vaan tulis niskat kipeeksi siitä. Mulla ei ole rauta muuten aiheuttanut minkään sortin ummetusta enää sen jälkeen, kun vaihdoin obsidanit nestemäiseen luontaistuoteliikkeen myymään rautavalmisteeseen. Ainoa vaan, että toi nestemäinen maistuu ihan kamalalta :x Vaikka ton obsidanin pitäisi olla vatsaystävällinen, niin kyllä se minutkin tukkoon löi ja sai pahoinvoivaksi. Eli mielummin sitten se paha maku kuin kaikki muut vaivat. Aika isolla annoksella tuota saa vain kiskaista huiviinsa, mutta mitäpä sitä ei lapsensa eteen tekisi :heart:

Ah, kohta pääsee syömään. Tein pitkästä aikaa itse perunasalaattia, ja lisäksi uunissa kypsyy pienikokoinen uunipaisti :) Kun ei noita kaupan valmissalaatteja viitsi ostaa, jokaiseen mitä katsoin oli työnnetty joko sakariinia tai syklamaattia. Mutta onhan toi itse tehtynä tuhat kertaa paremman makuistakin, ja taatusti tuoretta!
 
Viivi76 jaa, sinnekö ne unet on tullu? :D Pidä hyvää huolta niistä. :)

Doris87 meillä alkaa 8.1 perhevalmennus, just tos kattelin tarkemmin aikatauluja ja sitä, mitkä aiheet eniten kiinnostaa - mä en kaikissa jaksa käydä istumassa. Toivon vaan, et saan olla yhdessä kasassa siihen asti, että kaikki on käyty. :)
Se on tää mahan koko kun alkaa houkuttaa ihmisiä kokeilemaan, eipä meilläkään liikoja ylimääräisille potkuja jaella. Äiti on täällä kanssa alkanut "mummoutua", koskettelee mun mahaa ja odottaa, että sukupuoli selviää niin lähtee mopo täysin käsistä. :D Isällä on sitten hommaa hillitä sitä ostostelua. :D

pikku yllätys mulla meni kans tos monta yötä tosi hyvillä unilla ja nyt sitten taas ei millään meinaa tulla uni silmään. Eiköhän se tästä, viikon päästä alkaa äippäloma niin saa sitten ottaa lunkisti joka päivä. Nyt viel stressittää työasiat ja sellaiset.

En varmaan teille tänne kertonut, mutta tein havainnon tuossa joulun aikaan (oli jo aavistus aiemminkin), et miehen eno vaimoineen eivät ilmeisesti ole kauhean innoissaan tästä meidän tulevasta perheenlisäyksestä... Tiedä, mikä on perimmäisenä syynä, mutta fiilikset on hyvin vahvasti sellaiset. Millään tavalla ei kumpikaan ole noteerannut koko aikana mun raskauttani ja aattona se oikein paistoi kunnolla läpi. Heidän vanhimmat lapsensa taputtelivat mahaa ja kyselivät hirmusti kaikkea, mutta hädin tuskin sain edes hyvän joulun toivotukset. :O Niin ja selkein oli minusta se, että aiemmin olen saanut heiltä joululahjan, mutta nyt en mitään. Mies kyllä sai ja kaikki muut... Kiusallista, juuei. Liekö sitten syynä kateus, kun ovat tähän asti olleet ne, joilla on pienimmät lapset (nuorin heillä täyttää pian 11v) niin ottaa kaiketi koville luopua siitä huomiosta. Ja tietysti tämä lapsi on suurista suurin uhka, kun on sitten ensimmäinen uutta sukupolvea... Mene ja tiedä, tuli vain itselleni tosi loukkaantunu olo - ei ehkä niinkään omaa napaani ajatellen, mutta tätä tulevaa lasta. En halua sellaisia ihmisiä lapsen elämään, jotka eivät kykene olemaan onnellisia hänen olemassaolostaan. Saatan olla herkkä tästä aiheesta, mutta kuitenkin.

Hitsi vieköön, kun on inhottavaa odottaa - tällä kertaa tosin vieraita saapuvaksi. Puhelu pätki sen verran, etten tiedä, olivatko Hesassa vai Keski-Suomessa jo silloin kahden aikaan eikä siitäkään mitään hajua, puhuiko frendi, että tulevat neljäksi vai että lähtevät neljältä... oletettavasti tällä hetkellä voinen sanoa, että lähtevät neljältä. :D On tässä koko päivä tehty ruokaa ja itellä kauhea nälkä ja ois kiva syödä yhdessä, mut miehelle just sanoin, et mikäli ei seiskaan mennessä näy niin meikä pistää ruokaa napaan. :) Onneks ei tarvi yksin odotella. :)

Telkkarin pariin taas hetkeksi, jospa ne vieraat sieltä kohta tulis. :)
 
Paniikkikysymys!

Onko enää ketää muuta jolle EI ole tullut kelan äitiysrahapäätöksiä??? Vai olenko ainoon ainokainen joka ei ole vieläkään niitä saanut....
Piti soittaa sinne ennen joulunpyhiä, mutta enpä kerinnyt edes ajattelemaan.
 
ei enää paniikkia, kävin kirjatutumas kelan sivuilla ja asia selvisi.... :) :) ovat tehneet päätöksen pari päivää sitten.

Mahtavaa loppuvuotta rakkaat sisaret :heart:
Joulu tuli ja meni, ja nyt voimme vaan odotella pienokaisten syntymää, ja toivoa hyviä asioita vuodelle 2013.

Voimia kaikille loppuodotukseen...
MyDream rv 33+
 
Heipsan masuilijat!
Mie mietiskelin kanssa tuota perunasalaattia josko jaksaisi vielä alkaa tekee kun huominen menee vielä töissä, ettei sitten enää tarvis tehdä..Mitä laitoit Pikku yllätys siun salaattiin? :) mie meinasin ihan vaan peruna,suolakurkku,sipuli kermaviili/jogurtti kastikkeella.

MyDream Minä en ole saanut vielä edes pakkausta :( että täällä on vielä yksi.. Soittelin kyllä jo kelaankin että pitäis tulla tuossa ensi viikolla sitä pakettia..(toivon mukaan)

Selkäsäryt alkaa olla aika mojovia töissä. Alaselkää pakottaa eikä jaksais enää mitenkään päin olla töissä.Mut jos 9 pv jaksais niin sitten alkais loma täälläkin :)

Pikku yllätys Ostitko floravitalia? Itselläni on myös sitä :) Mut miun maha ehkä hieman siitä ei tykännyt..Mut otan sitten maitohabbiksiajoka ilta. Luontsikan omia. :)

isyyslomasta en tiedä miten menee kun mies tällä hetkellä työtön. jääkös se sitten sinne odottelemaan vai jääkö vain pitämättä..kotona kuitenkin niin onko sillä jotain rahallista arvoa? Toivotavasti töitä löytyisi.. :/

Täällä odottaja 25
Niin ja meille tuli muuten poika :)

Toivottavasti minunkin unenlahjat parantuisivat ennalleen.. Nykyään niin vaikea nukahtaa tulee vain pyörittyä :/ miettinyt josko ottaisi extra peiton minkä päällä jotenkin yrittäisi nukkua kun selkää tuntuu kolottavan koko ajan.. :/ Muista/tiedä sitten onko jotain supistuksia vai ihan vain selän väsymystä. Edellisestä kerrrasta kun on jo 6v niin tuntuu että kaikki on unohtunut :D

Veittekös te muut töihin kakkua kun jäitte pois tai mitään? Itse haluaisin jonkun kakun leipoa :)

Hyvää uutta vuotta kaikille
Syysvuokko ja Masi 31+3
 
MrsR Mie oisin neuvolan kautta päässy noihin perhevalmennuksiin jo alkuraskaudesta lähtien mutta päädyttiin terkan kanssa ratkasuun etten niissä käy kun ovat lähinnä pariskunnille tarkotettuja ja kun ootan yksin niin ois vähän omituista mennä sinne istuskelemaan. Ollaan sitten neuvolassa keskusteltu asioista mitä perhevalmennuksissa ois. Täällä on kuulemma ollu joskus noita valmennuksia yksin odottaville. Ja ymmärsin että tuo synnytysvalmennus mihin oon 26.1 menossa ois vaan yks kerta.

Lahopää unohti mainita edellisessä tekstissään että tervetuloa fannis sekä Mahtavan näkönen masu MrsR
 
Syysvuokko
Mä käytän sellaista rautavalmistetta kuin ferroforte Tuotteet - Hankintatukku Oy
On sopinut hyvin mun vatsalle, ei mitään ongelmaa :)

Perunasalaatti on tosi helppo tehdä itse, tässäpä on ohje kokonaisuudessaan :)

Perunasalaatti:
8 perunaa
1 suolakurkku
1 hapan omena
½ sipuli
2dl kermaviiliä
3dl creme fraichea, voi korvata jogurtilla jos rasvan määrä kammoksuttaa
1/4tl suolaa
1tl sokeria
½tl omenaviinietikkaa

1. Kuori ja pilko perunat kuutioiksi ja keitä kypsäksi. Perunoiden kiehuessa on hyvä hetki pilkkoa muut kasvikset pieniksi kuutioiksi.
2. Kun perunat tulee kypsäksi, heitä ne lävikköön ja laske kraanasta jääkylmää vettä päälle. Jäähtyy nopeiten. Voi laittaa myös jääkaappiin jos on malttia, mulla ei ole :p
3. Sekoita kermaviili, creme fraiche ja suola. Lisää sekaan suolakurkkukuutiot, kuutioitu omena ja sipulihakkelus. Testaa, tarviiko omaan makuun lisätä etikkaa ja sokeria. Kaikki ei ehkä tykkää.
4. Perunat sekaan ja tadaa, salaattisi on valmis ;)

Perhevalmennukseen me ei olla osallistuttu ollenkaan neuvolan kautta. Sain jotain imetysaiheisia monisteita terkkarilta mukaan viimeksi, eikä niissä kyllä ollut mitään elämää mullistavaa tietoa mitä en olisi jo saanut netistäkin selville. Tuntuu noi neuvolan vinkit olevan muutenkin vähän mustavalkoisia. En mä tarvi ketään kertomaan milloin mun lapsi tarvii maitoa, kyllä se osaa sen itsekin kertoa kun on silmät päässä ja ymmärtää vähän seurailla. Eikä vaipan vaihtaminen pepun pesuineen ole rakettitiedettä. Enkä todellakaan tarvitse neuvolatantan mielipiteitä siitä, miten parisuhdetta tulisi hoitaa kun lapsi on talossa. Jokainen löytäköön omat keinonsa, ei siihen mikään neuvolan taulukointi auta. Enkä tarvitse 2h luentoa synnytyskivun lääkkeellisestä hoidosta, katsotaan sitten tilanteen mukaan. Luomuna on tarkoitus mennä, mutta eipäs sitä voi etukäteen tietää miten tuo sitten loppupeleissä etenee. Kätilöt kyllä varmasti auttavat tiukan paikan tullen.

Terkkari meinasi saada shokin, kun kerroin ottaneeni unettomuuteen uniteetä mikä mulla myös auttoi pahimman yli. Kaipa sitten jatkuva valvominen tai unilääkkeen popsiminen on parempi heidän mielestään, yrttiteehän on kamalaa myrkkyä varsinkin kun tietää mitä juo :D Mähän kun en osaa pakkausselosteesta lukea, mitä se sisältää ja välttää mahdollisesti haitallisia rohtoja :rolleyes: Tästä tuotteesta oli kyse Iltatee - Teet - kauppa.ruohonjuuri.fi ja eipä ole silmään pistänyt, että mitkään näistä ainesosista olisi niiiiiin kamalan vaarallisia raskaana olevalle :D Määrätkin on niin vähäisiä, 1teepussi satunnaisesti kun uni antaa odottaa itseään tai ei väsytä illalla lainkaan. Mikään ei ole hyväksi, jos liiallisesti kulauttelee kurkustaan alas.
Parin viikon sisään ajattelin aloitella myös vadelmanlehtiteen juomisen, sitä kun en ole uskaltanut raskauden aikana juoda kovin varhaisilla viikoilla kun joillain se on käynnistänyt kuulemma synnytyksen. Tiedä nyt sitten siitä, että onko näin oikeasti, mutta tosi monta kertaa tuosta on saanut lukea. Eikä se toki haittaa, jos auttaa synnytyksen käyntiinlähdön kanssa kunhan päästään "normaaleille" viikoille. Tuskinpa se muksu muutenkaan ulos tulee pelkän yrttiteen voimalla, ellei nyt jotain ihan hillitöntä myrkkykasvia mene teeksi keittämään ;)
Tosta mun rautavalmisteen valinnasta mä en viitsinyt neuvolassa edes kertoa, tiiä mikä luento siitä olisi tullut kun on kyseessä "luontaistuote" :LOL: Mulla ei obsidan edes imeydy kunnolla, mutta tolla on rauta-arvot lähteneet kiltisti nousuun.

Äääh, valmiiksi ärsyttää jo seuraava neuvolakäynti. Saa olla jatkuvasti siellä ravaamassa, mutta mihinkään kysymyksiin ei ikinä saa mitään vastausta tai sitten vastaus on tuollaista hillitöntä paniikinomaista luennointia. Melkeenpä toivon, että synnytys lähtisi käyntiin ennen sitä käyntiä niin pääsen tosta kaikkitietävästä hoitsusta eroon. Se lukee tasan tilastoista ja unohtaa ottaa yksilön huomioon. Vaikka muuten onkin ihan mukava, niin siitä asiasta mä en tykkää ollenkaan. Jää vaikutelma, ettei oikein uskalla luottaa omaan osaamiseensa tai käyttää maalaisjärkeä.
 
Doris87 mut se onkin sit kiva, et saat sellaista itselles passaavaa valmennusta. :) Onhan se pöljää istuksia siellä pariskuntien keskellä, kun ei sellainen kerran ole.
Maha kiittää. :heart:

pikku yllätys mulla on siellä ne muutamat kerrat, mitkä haluan ehdottomasti olla perhevalmennuksessa, mutta en minäkään niissä kaikissa jaksa istua - eniten kiinnostaa se synnytykseen valmistava, vastasyntyneen hoito kotona sekä psykologin pitämä valmistautuminen vanhemmuuteen. Nykyään saa niin paljon netistä tietoa kyllä, mutta noi asiat on sellaisia, mihin haluan sitä neuvolan otetta avuksi. Ja onhan se miehellekin tärkeää sitten. :)
 

Yhteistyössä