HELMIKUUN HELMET 2013 *joulukuu*

Viivi76 Uskon että tuo insuliinin vaikutus on hyvinkin yksilöllistä ja harvoin heti nappaa oikea annostus. Paljonko pistit ekalla kerralla? Minulle on ohjeistettu (niin ja nehän oli paikoista riippuen eri ohjeistuksia :LOL: ) silleen, että samalla määrällä pitää pistää ainakin kaksi kertaa ja jos ei ole vaikutusta niin annosta sit nistaa 2KY:llä ja sit taas mitata muutama päivä. Mulla menee tällä hetkellä 14KY:tä ja paastot on luokkaa 4.5-5.2 harvoin on tuo yli 5 mut joskus kuiten yleensä on se 4.7. Minä monesti syön ihan pienen aamupalan ja sit 1,5h-2h välipalan jo niin ei niin se aamupalan jälkeinen arvo nouse niin korkealle koska sehän on ihan selvä että pitkän välin jälkeen ne herkästi nousee.. Mutta tämäkin on ihan yksilöllistä, puhun vain omasta kokemuksesta =) Niin ja monesti se insuliini vaikuttaa vielä siihen aamupalan jälkeiseenkin arvoon , mutta tietty vasta silloin kun annostus on oikealla mallilla, mutta tietty silloin on eriasia jos koisii mahdottoman pitkät unet.. =) Silloin insuliinin vaikutusaika on mennyt ohi =) En tiedä oliko tästä ollenkaan apua!?

Pipsa4 31+2 Poksumiset unohtui muutama päivä sitten elikkäs POKS
 
Huh, kutina loppui tosiaan kun rasvasin :)

Onko kukaan huomannut muuten laskeutumista vielä? Mä meinaan huomasin,
olin eilen miehen kanssa suihkussa ja peilailin itseäni saunan ovesta ja huudahdin onnellisena;
"MULLA ON VYÖTÄRÖ TULLU TAKAS!" :LOL: ja olen huomannut senkin että vauva on rauhoittunut, ei ehkä ole niin paljon tilaa enään. Potkuja tuntuu kyllä tarpeeksi, muttei niin paljon kuin ennen. Hetken jo
huolestuin, mutta sitten luin että nyt vauva nukkuukin enemmän kuin ennen :) Eli kaikki hyvin! :heart:

Eipä tänään muuta!

POOOOKS 32!!!

Bettis ja rakas
 
Viivi76 onneks tosiaan normalisoitui, hitto kun jo säikähdin. Aamun paaston mittasin huvikseen ja se oli taas siinä mun normivälillä. Huomenna sit tän viikon vika mittauspäivä, maanantaina neuvola ja äitipolin soittoaika. :) Join muuten eilen päivällisen kanssa mehuakin, mitä en yleensä tee, niin siihenkin nähden tosi hyvä se vika arvo.

Bettis mä vaan oottelen, et missä kohtaa tää mun möhö kiipeää korkeimmalleen, näyttää ihan siltä, että kohta tulee lakipiste vastaan. :D Hassua sinänsä, et mulla on edestä ja takaapäin edelleen vyötärö olemassa - tän mahan huomaa vain sivusta katsoessa. :) Hyvä muuten, et rasvaus auttoi siihen kutinaan. Nää talvikelit on pirullisia muutenkin. Mullahan ei oo ikinä kädet olleet kovin kuivat, mutta nyt on pakko rasvata joka ilta. Hormoonit ne vaikuttaa ovelasti. :)

Kyllä huomaa, että flunssa vie kyllä voimat ja terän kaikesta - tänäänkin porskutin unessa onnessani kahteen asti. Oho. :LOL: Huomenna mä sit herään ihmisten aikaan ja pesen pyykkiä. Ja nyt kun sen näin julistan niin kuitenkin vaan istun perseelläni sohvalla koko päivän. :D

Tässä muuten vimosin kuva meidän rakkaasta möhöstä, eilen otettu eli 30+1


Lauantaiehtoota mammoille!
MrsR&MrR ja Jorma-Irmeli 30+2
 
Nuha ja yskä Kertokaa mitä ootte käyttäny. Mä oon liuottanu veteen noita eucalyptus pastilleja ja nyt sit luin netistä että mentolia suositellaan välttämään raskauden aikana. Onko kellään parempaa tietoa tosta asiasta. Sain tietysti taas pienen paniikkikohtauksen kehitettyä tuostakin..

mimmi83 ja Poitsu 29+0 POKS
 
mimmi83 mulla ei onneks oo yskää ollu, mut oon saunonu melkolailla joka ilta, kun se avaa röörit hyvin - lisäks niistän aina, kun vähänkään siltä tuntuu. Teetä ja kaakaota on mennyt jonkin verran, närästyksestä huolimatta oon käyttäny ruoassa valkosipulia ja chiliä, jotka kans avaa nenää. Vielä ei oo niin pahaks toi tukkosuus päässy, et ois joutunu järeämpää kalustoa käyttämään, mut jos tosi pahasti ois tukossa niin yöks sais laittaa nenäsumutettakin. Ilmeisesti Vicks Vapo-Rub on sellainen, jota saa käyttää. Älä suotta panikoi ja stressaa - kieltoja ja rajoituksia on hervottomasti, mutta maalaisjärjellä kun miettii niin miksei muka voisi oloaan väliaikaisesti helpottaa eukalyptuksella tai mentholilla? :) Höyryhengitys on hirvittävän hyvä vaihtoehto eli puoli rasiaa eukalyptus pastilleja kattilassa kiehuvaan veteen ja sitten hengittelemään pyyhe pään päällä suoraan kattilan yläpuolelta joku 5min - toimii kyllä. Lapsena tuota tuli tehtyä tosi paljon ja se auttoi. :)
 
Nyt on kyl vaikea keksiä mitään syytä, miksi mentholia pitäisi välttää. Lääkärikin suositteli flunssan aikana mentholia laittamaan höyryhengitysveteen, ja ostamaan sitä sisältäviä kurkkupastilleja kun en strepsilsiä halunnut ottaa. Mulla menthol, piparminttu ja eukalyptus helpotti pahoinvointia ja flunssassa menthol oli ihan ehdoton ykkönen!
Joskus tuntuu, ettei saisi muuta tehdä kuin järsiä pahvia ja juoda pullovettä keitettynä päälle, jos on paria paniikkipirjoa uskominen :D Osa rajoituksista on ihan ok, mut joissain ei kyllä ole järjenhiventä jäljellä. Mulla meinas neuvolahoitsu saada sydänkohtauksen, kun näki mun juovan rooibosta sisältävää jääteetä. Melkein lähetti mut äitipolille "puhutteluun" (onneks pääsin siitä hoitsusta eroon, se kehitti paniikin mistä tahansa syystä). Suomessa kielletään kaikki tuntematon, vaikka muualla maailmassa esim. rooibosta suositellaan raskaana oleville.
Joten maalaisjärkeä peliin, ei kannata uskoa kaikkea mitä netissä lukee (sinne voi kuka tahansa kirjoittaa ihan mitä huvittaa...) ;)


Tässäkään perheessä ei arkailla mausteiden/yrttien yms käyttöä. Chiliä ja valkosipulia menee melkeen joka pataan, eikä kyllä tunnu pahentavan närästystä. Se on muutenkin pikkusen helpottanut, kun muksu on siirtynyt hiukan alemmas. Kahvia en kyllä vieläkään uskalla edes kokeilla, siitä tuli jo alussa niin kamala pahoinvointi.

(.)
Verensokeriarvot tasaantui täällä, ilmeisesti oli vain joku yksittäinen arvojen harppaus. Epäilen, että olis hampurilaisaterian aikaansaannosta. Seuraavana aamuna oli arvot 4.7 ja edellisestä "ruuasta" oli silloin n.5h ja sen jälkeenkin on pysyneet ihan normaaleina :)
Pikkuinen vetää masussa ihan hirveää rallia, kohta tää tulee vielä kyljestä läpi jos ei rauhotu.

Kamala nälkä on ollut koko päivän, vaikka oonkin syönyt ihan normaalisti. Tuntuu, että kokoajan pitäis olla syömässä lisää.

Ai niin, joku kyseli odottajia Espoosta. En ole Espoosta, mutta aika läheltä kuitenkin, Vantaan ja Espoon rajalta.
 
  • Tykkää
Reactions: MrsR ja Viivi76
Ei ole tullut flunssa nyt raskauden aikana, mutta nenäkannu on hyvä! Ei niin mielyttävä alussa ennen kuin tottuu käyttämään sitä, mutta voin suositella!
Nenäkannulla huuhtelet nenää suolavedellä niin se poistaa bakteerit ja avaa röörit!
En usko että tarvitset olla huolissasi eucalyptus pastilleista.. kuten MrsR sanoi niin vaikka mitä on kieletty.. usein varmasti ihan varmuuden vuoksi kieletty! =D

Pikaista paranemista!

Marina :) =)
 
Mulla loppu liikkuminen kokonaan:x
Ei perse sentään ihan suoraansanoen.

Aamulla kun heräsin niin tajusin etten pääse ylös... ja kun pääsin ylös mulla meni jalat alta liitoskivuista (joita ei ollut eiliseen mennessä yhtään!)
Mitään ylimääräistä rehkimistä en oo tehny, joten en ymmärrä miksi NYT kuin salama kirkkaalta taivaalta alkoi??????
Onkohan yöllä tapahtunu nukkuessa jotain....
Mut joo, nyt oon vaan vollottanu aamun kun muhun sattuuuuuuuuuuuuu........

Josko pääsis hetkeks seisoo vaiks ulos kuopuksen kans ni sais vähän mieltä paremmaksi...

Sori tää vali vali:'(
Mut mua sattuu ihan uskomattoman paljon, ja jotenkin niin lannistunut olo kun tajuaa ettei pysty toimimaan...

T:Neiti+Prinsessat 29+2
 
Neiti-81 Voi ei. Toivottavasti tuo kipuilu menee vielä ohi. Otat nyt vaan rauhassa ja liikut ihan vaan niin hissuksiin kuin suinkin pystyt.

(.) Mä heräsin yöllä muksun järjettömän koviin potkuihin ja sitten samalla havahduin kivikovaan vatsaan, joka sattuikin aika tavalla, jos yritti vähääkään liikkua. Onneksi meni ohi. Kai se oli supistus tai muu vastaava.

Mutta jotain hauskaakin! Meillä meidän porukat antaa aina rahasumman, jolla saa ostaa itse lahjan itselleen, kun äiti ei halua stressata joululahjojen hankintaa. Ja mä keksin eilen aivan loistavan lahjan, jonka ostin saman tien! Meillä päin tiet on ihan sairaan liukkaat ja yritän koiran kanssa lenkillä pysyä joten kuten pystyssä. Niin siihen helpottamaan ostin potkukelkan! Aivan mahtavaa! Saadaan ottaa jo nyt käyttöön, kun ei näistä etelän talvista tiiä, että kuinka pian se lumi taas sulaa pois. Ihanaa, kun pääsen kohta testaamaan sitä :D
 
keltakukka, kiitos:heart: täytyy vaan yrittäää... josko vaik panadoliakin kokeilisi, tuo 1vee kuopus kun ei oo hidastanu tahtia...... :D :headwall:

Onkos muilla jo miten pahasti liitoskipuja?

Kun mietin et kaipa tää ihan normia on, ja mitä useempi raskaus sitä kovemmat noi liitoskivut on?
 
Viimeksi muokattu:
Liitoskipuja ei ole, eikä oikein mitään muutakaan. Melkein koko yön saa nukkua, vasta aamulla varhain pitää nousta pissalle. Ei närästä, eikä muutenkaan ollenkaan koko aikaa tunnu raskaalta. Ihmeen helpon tuntuinen olo, mistä lie johtuu. Masussa kyllä möyritään aika paljon, mutta muuten tuntuu helpommalta kuin muutama viikko takaperin.

Lapsi on vielä perätilassa, ja ilmeisesti aika pieni. Sf-mitta ei ole täällä kasvanut sitten viikon 27+1, ollen tällä hetkellä 26 cm. Toivottavasti johtuu vauvan asennosta, joka tapauksessa sitä nyt seurataan neuvolassa jo ensi viikolla. Onko muilla kokemusta pysähtyneestä mitasta? Vauvan liikkeet tuntuu useimmiten aika vahvoina, joten uskoisin pienen kasvaneen, mutta hiukan kyllä huolettaa.

Ainoa selkeä raskausvaiva on järjetön väsymys. Hemoglobiini on kunnossa, mutta jostain syystä olen jatkuvasti ihan valmis nukkumaan. Ihan kuin se alkuraskauden tolkuton nukkumistarve olisi tullut takaisin.

Jaksamista kaikille vaivaisille! Onneksi helmikuu on jo ihan kohta:)

Pilkku_ 32+3
 
J+
Neiti-81 minä vietin to-pe yönä 1,5h wc pöntöllä. Ei ollut puhelintakaan vieressä että olisin voinut soittaa apua sukulaisilta. Istahdin pöntölle ja siihen jäin, alaselässä naksahti. Ei kyllä liitoskipuja, mutta niin kipeetä teki etten pystynyt enään liikkumaan. Yritin nukkua pöntöllä, mutta eihän se onnistu :kieh: koko perjantai meni kivuilla. Eikä liikkumisesta tullut mitään. Tsemppiä!

Laskeutuminen on havaittavissa. Vatsa on yön jälkeen mystisesti kadonnut, ja liikkeet tuntuu todella hentoisilta. Jos ei olisi kotona doppleria niin söisin suklaata alvariinsa. Kun ei tuo juuri liiku, tuntuu asennon vaihdot ja pientä kutittamista. Voiko laskeutumisen tapahtua myös jos lapsi perätilassa? kun muuten se on tainut sen pyörähdyksenkin tehdä..
 
Liitoskipuja on täälläkin :wave: Itseasiassa olen nyt viikon lomalla töistä ja itsenäisyyspäivän tienoilla alkoi yöt olemaan jo niin hankalia, että piti ottaa tyynyt kehiin asentoa tukemaan, kun kylkiasennossa jos jalat on yhdessä niin ihan tajuton tuska on kääntää asentoa. Nyt kun jalkojen välissä on tyyny, niin saan jotenkin käännettyä kylkeä siten ettei niitä kipuja niin paljoa ole. Silti niihin joka kerta herää :( Nelisen päivää vielä lomaa ja sitten pitäis mennä töihin, mutta en tiedä oikeasti enää kykenenkö. Mulla on täysin istumatyö ja istumisen jälkeen kävelen jo täällä kotona kuin ankka, todella kipeä koko alapää. Laskin että olis kolmisen viikkoa äippäloman alkuun, mutta tuntuu olevan tällä hetkellä liian pitkästi. Jos ei yhtään helpota, niin soitan perjantaina töihin ja käyn lekurilla hakemassa saikkua. En halua sitäkään, että joka päivä töiden jälkeen voin vain maata sohvalla ja vaikeroida.

Ekasta raskaudesta liitoskivut alkoi myöhemmin, eikä olleet mullakaan näin rajuna.

Lisään vielä, että tervetuloa uusille ja tsemppiä teille RD-diagnoosin saaneille, ei ole helppoa varmastikaan entrailla noita insuliinejä, jospa se oikea annos löytyis! Ja onneksi ollaan jo piiiiiitkästi voiton puolella :)

cannes ja piskunen 30+2
 
Viimeksi muokattu:
Onko muilla kokemusta pysähtyneestä mitasta? Vauvan liikkeet tuntuu useimmiten aika vahvoina, joten uskoisin pienen kasvaneen, mutta hiukan kyllä huolettaa.
Mulla oli ekassa raskaudessa vkolla 32-34 sf mitta vain 27cm, ei kasvanut ollenkaan isoimmillaan oli 30 cm. Vauva laskeutui josta johtui notkahdus. Joka raskaudessa samantyylinen sf mitän notkahdus ollut aina samoilla viikoilla.

Ainoa selkeä raskausvaiva on järjetön väsymys. Hemoglobiini on kunnossa, mutta jostain syystä olen jatkuvasti ihan valmis nukkumaan. Ihan kuin se alkuraskauden tolkuton nukkumistarve olisi tullut takaisin.

Pilkku_ 32+3
Mulla myös väsymys palannut! Mä jo aattelin et olenko ainoa. Mulla hb tullu 155 alas 120.een asti nyt. rautaa ei oo käsketty syödä, mut vaikuttaahan tollanen pudotus jo tietysti...

J+ Kyllä vauva voi mielestäni PT:ssa laskeutua, ja kiinnittyäkin. Kiinnityttyään tietty se kääntyminen vissiin on aika epätodennäköistä enää, mutta laskeuduttuaan tietty saattaa pyöriä vielä paljonkin? luulisin.

ja tosiaan, on aika lyhyt matka enää helmikuuhun, just katselin että mulla laskettuun 75 päivää! ja mulla loppukuussa la!
Mut laskin et todennäkösemmin ois se 61pvää, kun kaksoset yleensä ottaa sen varaslähdön.. no, 61-75pvää, yliajalle ei ainakaan varmaan tälläkertaa mennä, kuten muissa on menty..

Mut vähiin käy:heart: ja mun viimeinen raskaus. Jollain tavalla hirveen helpottava tunne.
 
Päivää notta pätkähti :)

Täällä päivä korkattu pikku kävelyllä, ruualla ja siivouksella. Kohta saadaan vieraita ja daim kakkua..naam.
Pesin ekan koneellisen vauvanvaatteita ja voi apua kun herkisti noi esikoisen vaatteet. Ottakaa koko rahan edestä ilo irti, lapset kasvaa ihan hirmu vauhtia.

Liitoskipuja on vähän, ei niin että ne sen pahemmin elämää rajoittas, et halaus Neiti-81 ei varmaan oo herkkua.

Laskeutuminen mä en oo koskaan huomannut, et vauva olis laskeutunut, saatikka kiinnittynyt.

Voi että, on kyllä ihana ilma. Muutama aste pakkasta, tämmönen niin sopii mun portaan :)

Äiti maa & Alli 32+1
 
Laskin ja päivitin tuohon etusivun listaan meidän odottajien määrän (147!) ja tyttö- ja poikalupausten määrän, kun joku sitä pyysi. Samalla tuli katsottua tuota listaa sillä silmällä ja siellä on melkoinen määrä odottajia, joista ei kuulunut piiiiiiiiitkään aikaan mitään. Muutaman kohdalta kävin kurkkaamassa, että he eivät ole koko palstalla käyneet enää kuukausiin. Toivottavasti kyse on ihan vaan siitä, että he eivät enää jaksa kirjoitella. Mutta jos siellä nyt lukee joku sellainen, joka ei muista kirjoittaneensa pitkään aikaan ja kaikki on hyvin tai huonosti, niin olisi tosi kiva kuulla teistä :)

Tää lähtee nyt kokoamaan sen potkukelkan ja kattoo kuin meijän käy! :D
Keltakukka 31+1
 
  • Tykkää
Reactions: Tiuhti83 ja Viivi76
Mutta jos siellä nyt lukee joku sellainen, joka ei muista kirjoittaneensa pitkään aikaan ja kaikki on hyvin tai huonosti, niin olisi tosi kiva kuulla teistä :)
No, täällä ollaan ja hyvissä voimissa :D. Kaikki on mennyt hyvin, ei erityisemmin vaivoja. Sukupuolta emme tiedä, lapsonen oli niin rytyssä ultrassa - yllätykseksi jää. Sokerirasituksessa ei mitään ongelmaa, hb:kin nousi rautalääkkeillä. Hiivatulehdus tai mikä lie alapään kutitus/kuumotus/poltteluvaiva on tuottanut eniten päänvaivaa, mutta jospa viimeistään synnytykseen sekin loppuisi. Pitkät lenkit ei enää oikein onnistu, kun tuntuu että paikat on löystyneet, mutta normaali puuhastelu ok.
Töitä vielä neljä täyttä viikkoa, voi kun menisivät moiset nopeasti.

Onnellinen olo. Tsemppiä kaikille!

-EtelänHetelmä & Mini-A 29+6
 
Täälläkin liitoskipuillaan ja kärsitään iskiaksesta sillai ihanasti kausittain. Oli tuossa varmaan kuukausi, kun ei ollut mitään ja nyt sitten tuntuu, ettei kyllä seisaallaan paljoa voi olla. :( Neiti-81 toivon mukaan menee sullakin ohitse siis eikä oo riesana loppuaikaa.

Sf-mittaa ei välttämättä kannata tuijottaa liikoja, se on hyvin yksilöllinen ja riippuu myös mittaajasta, millaisia tuloksia saa. Huomenna taas neuvola niin on sit taas itekin hitusen enemmän tietoinen, missä mennään. :)

Väsymys - BINGOBINGO TÄÄLLÄ BINGO! Väsyttää tosi paljon, mulla viel toi flunssanpoikanen lisää sitä. Hempat on ollu kohtuu hyvät, 135 viimeks, ettei kauheasti siitä voi johtua täälläkään tuo väsymys - kai se on sit oikeasti normaalia tähän raskauden vaiheeseen. Melkoista kasvuahan tuolla kohdussa tällä hetkellä tapahtuu, ainakin painoa kertyy niin onhan se selvä, että vie energiaa myös meiltä.

Ei hitsiläinen, mäkin tos just katoin, et TJ67 laskettuun aikaan... eikä oo muuten kauaa, kun oli samat lukemat, mutta äitiysloman alkuun. Vähiin täs kyl päivät käy. Eilen iski ensimmäistä kertaa sellainen pieni paniikki jopa, kun tajusin, että on enää yksi kokonainen kuukausi, tammikuu, ja sitten alkaa tapahtua. :O

Sokerit tänäänkin normaalit. Jes! (eilen kuitenkin pistin naamaan jätskiä, juustonaksuja ja konvehteja illalla... :D )

Luulen, että joudun huomenna neuvolassa pyytämään jotain järeämpää näihin liitos- ja iskiaskipuihin - toi parasetamoli ei kyllä auta yhtään ja vihaan syödä lääkkeitä turhaan. :(

Kah, saadaan illaks vieraitakin - serkku perheineen tulee kylään. Onneks huusholli on kuin hävityksen kauhistus. :LOL:

MrsR&MrR ja Jorma-Irmeli 30+3
 
Hei kaikki! Pahoittelen poissaoloa, palstalla kirjottelu on tosi hankalaa puhelimella kun ei pysty kelaamaan aiempiin juttuihin samalla kun kirjottaa.. joten olen enemmän uppoutunut tuonne fb:hen. Täällä ollaan vielä yhdessä kasassa, vaikka 21. marraskuuta jouduin vuodelepoon. 23. päivä siirrettiin tänne Oysiin kun viikkoja oli sen verran vähän vielä. Tammikuun 5. päivään ainakin maataan jos kaikki menee nappiin. Voikaa siis hyvin ja ihanaa loppuraskautta kaikille! :) t.omppu ja tuplamörököllit 30+1
 
Sunnuntaita kaikille!

Joku oli tuosta flunssasta kirjotellu. Sairastin ite flunssan muistaakseni vkolla 16 ja Lääkäri määräs yskään Resilar yskänlääkettä se on kuulemma ainoo mitä voipi raskauden aikana käyttää, tosin en sitä kovin usein käyttäny. Lähinnä yötä vasten otin ettei yöllä heränny hirveeseen yskänpuuskaan ja nenän tukkoisuuteen suositeltiin just tuota nenäkannua/sarvikuonokannua. Se kyllä autto paljon.

Liitoskipuja ei oo vielä ilmaantunu paitsi öisin toinen lonkka vihottelee jos tyyny on polvien välistä tipahtanu. Nyt myös muutamana päivänä koskenu oikeeseen polveen ajoittain. Inha tunne varsinkin ku kipu tulee autoo ajaessa. :kieh:

Unet Näin yks yö ihan kauheen unen. Unessa heräsin hirveeseen vessa hätään ja menin käymään vessassa ja pöntöllä istuessa irtos limatulppa ja sitten tuli ruskeeta lapsivettä, ajattelin että ei nyt voi vielä syntyä kun viikkoja on vasta 30 ja yritin soittaa ystävälle kuka lähtee mukaan synnytykseen ja se vaan lyöpi luurii kiinni kun kello näyttää puol 5 aamulla. Sittenpä heräsinkin oikeesti ja säikähin että toivottavasti ei oo enne uni. :(

Jaksamista OmppuF:lle vuodelepoon.

Sain viime viikolla pestyä myös kaikki vauvan vaatteet. En kyllä ajatellu silittää niitä ollenkaan. Vielä ois muutama juttu pesemättä kuten se äp:n pyyhe.

Poksumpas nyt ekaa kertaa täällä. :)

Doris ja Kössi 29+0
 

Yhteistyössä