Helmikuun helmet 2014 *heinäkuussa*

Kulkisipa aikaa nopeampaa... jotenkin se vain matelee. Kaksi viikkoa ultraan. Sen jälkeen vasta uskallan ajatella että tässä ollaan raskaana.. Samalla varmistuu l.a. Minulla on viikot nyt väliltä 7+ ja 9+...
 
Täänään oli eka neuvolakäynti. :D Tietoa tuli niin paljon et tais puolet mennä siinä jännityksessä ohi. :) Neuvolatädin mukaan mul oliski jo viikkoja 8+2 :D Koitettiin me saada ultralla näkymää ja kuunnella sykkeen ääniä mut ei näkyny tai kuulunu viel mitään. :/ Sano vaan et yleensä sykkeen ääni kuuluukin 8+5 jälkeen joten tiistaina olis uusi aika. :) Parempi onni ensi kerralla. Oireet kyllä kuulemma ovat hyvä merkki siitä et kyllä siellä elämää on. :D Pyysin pahoinvointi lääkettäkin kun tuntuu ettei aamusin työnteosta tuu mitään kun pitää käydä vähän väliä oksentamassa. Katsotaan nyt toimiiko se lääke.. Jos ei toimi ja pahoinvointi äityy pahaksi niin pitää sit vaan turvautua poissaoloihin töistä...

Mites oon miettiny noita juusto juttuja et minkä merkkisii/laisia juustoja ei suositella raskaana oleville? Kuuluuks raejuusto ja fetajuusto kiellettyihin?
 
Sapu Täällä odotetaan kans ultraa kun kuuta nousevaa, reilu 2 vk joutuu vielä odottamaan. 31.7 aika. Jotenkin tuntuu niin käsittämättömältä että tuola joku pieni toukka eläisi. Varmaan todellistuu kun sen näkee.

Me ei osallistuta niihin tutkimuksiin missä katsotaan millanen todennäköisyys on että toukalla olisi joku pielessä. Tietenkin otettiin ne perusverikokeet ja ultrassa käydään ja katsotaan se niskaturvotus. Jotenkin ajattelen että on todennäköisempää että synnytyksessä sattuu jotain joka johtaa kehityshäiriöön kun että toukalla olisi joku syntymäperäinen vika.

Nyt mennään 10+1
 
moi kaikille! :)

( . ) täällä ois 2 viikkoo ultraan, paniikkimeinaa iskee kun ultrasta 2 päivän päästä alkaa työt.
kävin eilen labrassa äit-seulassa, mut koska olin täysin kuutamolla, en tajunnu et ois kannattanu mennä vast loppuviikolla, kun 10 viikkoo tulee täyteen, ois voinu samalla ottaa tri-seulan.
loppuviikolla siis uusiks labraan :p
 
Heiduli: Raejuustoa voit ainakin syödä... =) Sain ite neuvolasta sellasen VAlion lapun missä on kaikista niiden juustoista, ja "pääsääntönä" maitotuotteissa on se, että se on pastöroidusta maidoista valmistettu, eli esim. Valion auramuru on sellanen mitä voi syödä, mut sit taas esim. rainbow:n vastaava ei ole pastöroidusta maidosta... Olipas taas selkeetä... :-D Valion tuotteet raskaus- ja imetysaikana <-- toi on papru jonka sain neuvolasta. Oon ymmärtäny et lähes tulkoon kaikki kotimaiset juustot on sellasia, mitä voi syödä rauhassa... :)
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: heiduli89
Olis uusi pinoon :) 18.2/ JustSe / 20 / 1. Lapsi / satKS

19.6 pärähti plussa testiin ja viikkoja nyt 9+0. Tän hetkiset tuntemukset ja oireet. Väsymys on todellinen riesa, töissä ei tahdo jaksaa. Öllötys satunnaisesti pitkin päivää, erittäin herkkä hajuaisti. Joskus tekis mieli mennä naapuriin lettukesteille. Niin ihana tuoksu x). Leipä ja normiruuat; pasta, lihat ja vihannekset ällöttävät. Vissy, hedelmät, jogurtit yms menee. Joskus iskee himo lihaan mutta muuten ei taho saada alas. Kaikkein paras on hesburgerin Ruishampurilainen kun iskee suolasen himo :D ja miehen kanssa todella innoissamme ja toivottu oli. Otin kierukan maaliskuussa pois ja yllättävän nopeasti kolmannesta luomukierrosta. Muutamalle kerrottj mutta haluan odottaa ekaan ultraan ja kertoa muillekkin sukulaisille ja ystäville.

Jotkut osanneet epäillä kun omakotitalon hankinnat aloitettu ja pian kuullaan pankista tuomio. Unelmapaikan löydyttyä kaikki tuntuu upeammalta kun asiat luonaa hyvin :)
 
Meillä tänään ohjelmassa neuvolalääkäri/lääkärineuvola, miten päin sen nyt kukakin haluaa sanoa. Jos vaikka kuultais äänetkin jo, viimeeks nähtiin vaan kuvaa ilman ääniä... :)
Pariin päivään kun ei ehi käymään niin jo on pari seinällistä tekstiä :) Sosiaalista porukkaa :)
Turvotuksista puhuitte, itellä ainakin tuntuu et iltaa kohden on höllättävä housun nappia jos meinaa et olo on inhimillinen, vaaka ei onneks oo näyttäny ainakaan viel minkäänlaista noususuhdannetta, mut eiköhän sekin ala pikkuhiljaa muuttumaan... :/ Meikäläisellä kun meinaa muutenkin olla hiukan ahistava olo koko laitteesta, kun se näyttää hiukan liikaa, enkä saanu niitä ylimääräisiä karistettua ennen tätä pois, nyt sitte täytyy vaan kestää, ja koittaa pitää painonnousu kurissa...
Toisaalta se on kyl varmaan kohtuu "helppoa" kun ei oikein mitään tee mieli syödä, kuvotus on kyl helpottanu ( paitsi kun noin sanoo, niin oon huomenna todella huono vointinen :D pari kertaa niin käyny; "On muuten tosi hyvä olo.." ei ollu seuraavana aamuna...) mut ruoka ei vaan oikein meinaa maittaa... Eli jogurtilla, salaatilla ja hedelmillä mennään.

Meillä kans meinattiin,et osallistutaan siihen seulaan, vaikka en tiedä, muuttaako se kamalan paljoa mitään, vaikka sieltä tulis "huono" tulos, tosin asiaan varmasti vaikuttaa se, et kuin huonolta tilanne näyttäis...

Suvisnii + masuas. 9+3
 
Viimeksi muokattu:
margareta91, pieni riskihän sitä on ylipäätään mihinkään häiriöihin, mutta juurikin näillä viikoilla ja np-ultrassa on ne suurimmat riskit ja synnytyksessä riski on häviävän pieni, ei suinkaan toisin päin.

Kemikaalit/hiusvärit, pakko vielä tähän sanoa, kun joku oli sitä mieltä ettei iho mitään läpäise ja hiusvärit vaikuttaa vain paikallisesti...siinä luulossa mennään metsään ja pahasti. Viime vuosina on tehty ympäri maailmaa tutkimuksia, miten paljon ihmisistä löytyy tänä päivänä verestä eri kemikaaleja ja tulokset on ollu järkyttäviä. Eniten niitä on löytynyt -90 luvulla syntyneistä nuorista, mutta myös kaikista muista ikäryhmistä. Syynä varsinkin nuorten kemikalisoitumiseen on halpojen vaateketjuten (mm.H&M), meikkien ja kosmetiikan käyttö, joissa tekokuitujen ja muiden halpojen aineiden takia joudutaan lisäämään palonestoaineita yms. yms. Palonestoaineita löytyi kaikista, joka johtuu suurimmalta osin sohvien kyllästämisestä palonestoaineilla ja vauvoista löytyi, koska nuolevat ja imeskelevät ensimmäiset kuukaudet lattioita ja mattoja, jotka on täys vaikka mitä myrkkyjä. Eli, jos pelkällä sohvalla istumisella saa itsensä täyteen kemikaaleja niin miten kamalien myrkkynesteiden laittaminen suoraan iholle ei aiheuttaisi kemikalisoitumista? Tiedän jopa erään tapauksen, jossa mies teki erään kemikaalin kanssa töitä (jota käytetään aivan jokapäiväisessä tarvikkeessa) ja sitä pääsi hänen saappaastaan pieni luraus jalkaan, joka kontaminoi ihosta alle kämmenen kokoisen alueen. Aine ei ehtinyt vaikuttaa iholla kuin noin puoli tuntia ennenkuin huomasi ja meni pesemään sen, mutta silloin oli jo liian myöhäistä. Muutamaa tuntia myöhemmin mies oli kuollut! Ja tämä on ihan Suomessa tapahtunut muutama vuosi sitten. Haluan vain herättää teitä, koska varsinkin niin moni nuori on aivan liian naivi ja tietämätön kemikaalien vaarallisuudesta. Jos joku haluaa asiaa tutkia enemmän niin hakusanoilla "kemikaalikoktail" esim. löytyy hyvää tietoa asiasta. Älkää olko ylimielisiä kemikaaleja kohtaan, koska ne on syypäänä hyvin hyvin moneen ikävään asiaan elämässä :| .

No se siitä "saarnasta"...

Onpas meitä monta joilla ULTRA on samana päivänä 31.7! Hurjasti tsemppiä meille kaikille ja kärsivällisyyttä odottamiseen. Veriseulat kävin otattamassa viime viikolla. Nyt vain ultraa odotellessa.

Heiduli89, et sä Suomesta löydä syömäkelvottomia juustoja kuin joistain kauppahallista ja isojen markettejen juustotiskeiltä. Eli ulkomaisia juustoja, jotka on pastoroimattomia. Kaikki markettihyllyissä olevat on pastoroituja. Eikä oikeestaan pitkään kypsytetyissäkään juustoissa vaaraa ole vaikka pastoroimattomia oliskin. Turha huoli pois :) . Ja aina jos käy pannulla tai muuten kuumennetaan niin voi syödä myös pastoroimatonta, koska siinähän se "pastorointi" samalla tapahtuu.

Pahoinvoinnista kärsiville symppishali! Itse joudun tekemään myös iltavuoroa ja voin sanoa, että oon ollu loppu vuorot totaalisen kuoleman kourissa. Yökin, päätäsärkee, viluttaa ja väsyttää niin ettei työnteosta tahdo tulla yhtään mitään. Aivan järkyttävää tuskaa...Kun normioloissa tollanen olo olis jos olis kuumeessa ja silloin vois jäädä kotiin, mutta nyt kun syy on tämä niin on vaan kestettävä...ihan kamalaa...Vois jo alkaa helpottaa. Vähän pelottaa, kun jokaisesta raskaudesta on pahoinvointi kestäny aina vaan pidempään ja kuopuksesta kesti jo 20viikolle asti :x . Vois ainaki vähän päästää tämä mammaa helpommalla.

).:) huonoa oloa....eipä muuta. Kohtu ei vieläkään tunnu oikeastaan yhtään, mutta tarkkaan tutkimalla löydän kyllä ja tunnen että on kasvanut, joten yritän luottaa tähän. Neuvolassa viime viikolla yritettiin kuunnella sydänääniä, mutta eivät kuuluneet :( . Kyllä siis koettelee tämä kaveri, jos siellä kaikki ylipäätään on hyvin...Ei auta kuin odotella ultraa. Hemppa mulla oli vaan 104, joten tuskin helpottaa elämää. Floradixia onkin menny jo puoli pulloa ja uskon, että ens neuvolaan on hemppa noussu normaaliks. Sen verran tehokasta tavaraa on tuo.

Hassel ja pöpö 10+3
 
miss_piggy
Täällä tehty uusi neuvolakäynti ja nyt sykkeet löytyi :) Tosin hoitaja naureskeli että ovelasti kuuluu ja jotenki mun omien virtausten takaa, eli äänet ei ollu edelleenkään vahvat, mutta syke 164-178 joten kaikki kunnossa. Tyyppi vaan ilmeisesti tykkää leikkiä piilosta :D
Mullahan onki vasta perjantaina se nt, jotenki muistin että torstai.

10+5
 
Nyt on lääkäritätiä käyty morjestamassa, lopputuloksella et kohtu ehkä aavistuksen pieni viikkoihin verraten (9+3), mut tää nyt on vähä muutenkin epäselvää et mitkä ne viikot/ päivät tarkalleen on, nyt mennään sen mukaan mitä neuvolan täti sanonu... Mut parasta tässä reissussa oli se, että pääsin kuulemaan sydämen lyönnit :heart: Hiukan meinas silmäkulma kostua... :D Nyt sitte odottellaan vaan et koska se nt-ultra olis, kun meillä laitetaan neuvolasta lähete, ja sieltä sitte tulee lappu jossa ilmotetaan et koska pitäis PHKS:aan mennä... Samalla sitte varmaan selviää et missä viikoissa/ päivissä mennään tarkemmin, kun nyt vaan mutu- tuntumaa... :)
 
Ihana lueskella täälä positiivisista asioista ja tämän hetkisistä tuntemuksista teillä muilla. Itselläni tosiaan esikoinen tulossa ja hirmuisesti jännittäen millä tolalla tuola masussa ollaan. Ja vointeja niille joita suru kohdannut. Itselläni ei keskenmenoja ole ollut, mutta äidilläni oli ennen minua ja kaksoisveljeäni useampi ja kaikki viikolla 13 joten hiukan pelottaa kun kaikki on nykyään mahdollista :/

Itselläni myös, kun vatsan turvotuksesta olette puhuneet, niin hieman jo tullut esiin ja pinkeä masu on, eteenpäin kallistuva kohtu kun on. Kävin jo ensimmäisellä neuvolakäynnillä viikolla 7 ja sain kaikenlaista sälää mukaan ja lueskellut ahkerasti vihkosien sisältöä. Yksi mikä käynnillä silloin huomattiin oli hyvin alhaiset verenpaineet... 108/57.. Joten nyt tiijän miksi pyörryttää ja väsyttää entistä kauheammin ja veto pois koko päivän. Ruoka menee alas jotenkuten ja kaikki hajut ottavat nenään ja etominen on lähinnä 12 jälkeen iltaan saakka. Mahassa tuntuu liitoskipuja ja kasvukipuja jännänä juilimisena :) ainakin jotain sielä tapahtuu ^^

Värjäämisestäkin olin kiinnostunut myös aiemmin täälä, kun aiemmilta sivuilta lueskelinkin teidän mielipiteitä. Samat kysymykset pyörinyt päässä, koska itse olen hyvin vilkas värjääjä. Lyhyet hiukset jotka muuttavat väriä ja muotoa jatkuvasti :) Nyt olen vain kevytväreillä ja suoraväreillä värjännyt kemikaalien pelossa tosiaan. Puhun siis cyberchopin shokkiväreistä jotka kuluvat suihkussa pois kun eivät tartu ilman peroksidia niin tiukasti hiuksiin.

Ultra on niin mahdottoman kaukana, vaivaiset kolme viikkoa pitäisi malttaa niin saisi sen varmuuden ja iloitsisi entistä enemmän koko asiasta kun tuntuu että pelot kasvavat koko ajan mitä lähemmäs ultrapäivää ja viikko 12 päästään :D En nyt muista kaikkia kommentoijia täälä mutta hyvin samankaltaisia tuntemuksia kuitenkin on ja tsemppaan teitä toden teolla!! Nauttikaa. Itse jo odotan innolla masun kasvua ja pienen pieniä lensimmäisiä liikkeitä.

Ja nyt kun pääsin tähän omaan napaan hyvin alkuun niin täytyy vielä iloita että omakotitalokin tuli hankittua ja muuttoa päästään mahd kuun lopulla tekemään. Ihanan iso viheriöinen piha ulkosaunoineen ja navettoineen. Piristää kummasti kun pääsee omalle tontille ja pihahommiin ja puutarhaa suunnittelemaan. Unohtuu kaikenmaailman stressaaminen ja menisi aika hiukan nopeammin :)

Noniin tulipas kauhea litania.

Iloista ja onnellista odotusta kaikille mammoille!

JustSe ja kirppu 9+0
 
Tervetuloa uusille! sekä pahoittelut pahimman kohdanneille.. :hug:

Margareta91, ootko useinkin ollut tiputuksessa? Mä oon kerran, ja viimeseen saakka koitan vältellä sinne uudestaan menemistä. Kanyylin laittaminen siinä olotilassa oli jotain ihan kamalaa, ja muutenkin koko tiputuksen ajan oksetti. Lääkäri on siitä mulle muutaman kerran puhunut että harkitsisin uudestaan, mutta ite oon kyllä sitä mieltä että viimeinen vaihtoehto. Eipä noista pahoinvointilääkkeistäkään paljoa apua oo, jos kaikki tulee ulos..

Poika on taas ruvennut nukkumaan huonosti (tai no, ainahan se on nukkunut, mutta huonommin). Voi huoh.. Muutenkin väsyttää ja oksettaa ja valivali.. :D Heh. Se "hyvä juttu" tuossa yöheräilyssä on, että aina käyn juomassa silloin vettä, joka taas auttaa siihen etten käy yöllä oksulla. Vaikka mieluusti kyllä nukkusin sikeästi yön ympäri! Sitä odotellessa.

Uutena "oireena" oon huomannut kanssa ton huimauksen. Viime raskaudestakin tuttua. Eilen kaupassa käynti oli aikamoista. Pyörrytti kokoajan ja tuntui että pitäisi mennä makaamaan lattialle. Olis voineet vähän kaupassa kattoa :D

Niistä seuloista vielä.. Tänään piti käydä verikokeet ottamassa, mutta unohin sen paperin kotiin! Voi että ärsytti kun ei se labrakaan missään lähellä ole.

Menipä omanapailuksi.. Sitä se teettää kun ei hetkeen käy mitään kirjoittelemassa. Käyn kyllä päivittäin kirjoitukset lukemassa, mutta edelleen se olotila rajoittaa vähän tätä. Aktivoidun sitten kirjottelemaan päivittäin, kun koittaa paremmat ajat. :)
 
  • Tykkää
Reactions: heiduli89 ja JustSe
Tännepäs on tekstiä tullut sivukaupalla. Kiva seurailla ultra kuulumisia, meillä se on ensi perjantaina, 26.7. Vielä saa viikon verran jännittää, vaikka jonkinlaista "turvaa" tuo se, että vasta kävimme varhaisultrassa ja siellä oli kaikki hyvin.

Kohtujen asennoista olitte puhuneet, mulla on taaksepäin kallistunut, jonka takia neuvolassa ei kuuluneet sydänäänetkään. Neuvolatäti vielä asetteli sanansa niin pelittelevasti, että oman mielenterveyden takia oli käytävä varhaisultrassa kattomassa että kaikki on ok. :)

Turhia kemikaaleja, kuten juuri hiustenvärjäystä yritän lykkäillä mahdollisimman pitkälle. Muutenkin värjään hiuksiani noin kolmen kuukauden välein.

Oletteko ostaneet vielä mitään tulevalle vauvalle tai itsellenne odotusaikaan?
 
Täällä yksi uusi odottaja ilmoittautuu joukkoon. Laskettu aika 9.2, toinen lapsukainen tulossa, 26v, TAYS Laskettu aika varmistunee vielä ultrassa joka 2.8. Tähän mennessä raskaus ollut yhtä painajaista olojen vuoksi, runsasta oksentelua ja pahaa oloa. Mitään ei ole kyennyt tekemään n. kuukauteen, parempia päiviä odotellessa.. Pahoinvointilääkkeistä ei mitään apua, seuraavaksi ajattelin kokeilla sellaisia rannekkeita jos nyt mitään muka auttaa.. Pääsääntöisesti kaikki syömiset tulee hetken päästä pihalle, väksisin sitten yritän pitää edes hetken sisällä etten nälkään kuale. Muilla näin pahaa pahoinvointia? Tää olo varmistaa melkeinpä sen etten enää koskaan lapsia tee :ashamed:
 
Vielä viikko pitäs odottaa ultraan..pelko perseessä kun ei kummempia oireita enää oo..joko pääsen tosi helpolla tai sit siellä on pieni elämä päättynyt. Mä yritän olla ihan neutraalilla mielellä enkä turhia ajattele koko asiaa.perjantaina sit kun kaikki selviää niin sitten joko iloitaan tai surraan :/

Anyway tänään 11+0 :)
 
JustSe: itselläni on kyseinen doppleri, juurikin se karvalakkimalli, jossa ei ole näyttöä. Ostin esikoisen raskauden aikana ja nytkin oon jo kuullut äänet. Mulle se on helpotusta tuova laite, kun saa varmuuden pienestä. Kuulin nyt äänet 10+3. Tietysti huolta aiheutti, kun 2vkoa etsin ääniä ja mitään ei kuulunut, mutta silti suosittelen laitetta. Tietysti kun vauvan liikkeet alkaa tuntumaan, jää dopplerin käyttö itsellä vähäisemmälle, mut hiljaisina liikepäivinä (loppuraskaudessa) taas tuli kuunneltua jumputusta. :)

Ninzi&Papu 11+5
 
  • Tykkää
Reactions: JustSe
Moikka kaikille odottajille.

Olen uusi täällä. Laskettu aika ois 8.2 ja ensinmäistä lasta odotan.
Raskaus oireita ei oikeastaan ole, joten koko raskaus ei tunnu vielä oikein todelliselta. Parina aamuna olen oksentanut mutta eipä muuta. Rinnat eivät arista. Ultra on 30.7. Sinne asti olisi jaksettava elätellä toiveita pienestä.
Heluna ja pienokainen 10+4
 
Ääh, tästä tulee tuskanen ilta... Huomiseen aamuun 7.30 asti tarttis olla syömättä, lasillisen vettä saa juoda... Jei... : / Onneks ei oo kovin paha olo, mut kohta alkaa olla _nälkä_ kun viimeks kuuden aikoihin syöny, oma moka kun ei venyttäny myöhemmäks... Verikokeisiin vie tieni, ja kun paastosokeri ollu joskus vähä koholla, niin haluavat sen nyt sitte tarkistaa että missä mennään... En tykkää...

Mutta mitäs teille muille? Miten päivä menny? :)
 

Yhteistyössä