Helmikuun helmet 2014 *heinäkuussa*

Miss_piggy Noniin, eiköhän se vauva siellä sitten ole :) Ymmärrän kyllä mietteesi, itse panikoin päivittäin vauvasta ja että onkohan se vielä elossa ja normaali.
Onneksi tänään pääsen taas ultrattavaksi!
 
Huhhuh..
Meninkin täällä sanomaan, ettei ole mitään pahoinvointia. Nyt kolmas päivä tällä ololla alkoi ja heti sängystä noustessa järkyttävä olo. Eilen jouduin oikeen töistä lähtemään kesken päivän ja tänään lääkäriin. On vaan niin pirun heikko olo..
Tuntuu ihan nössöltä. : /

Purnukka. + Sisu
Poks! 8+0 <3
 
miss_piggy mä pyydän anteeksi jo etukäteen tätä mun tekstiä... mä oon nyt jo pidemmän aikaa seurannu mitä sulle kuuluu ja miten sulla menee mut mua ottaa älyttömästi hermoon se että sun jokaisessa viestissäs anant ilmi sun keskeytyneen keskenmenon,.... eiköhän jokainen meistä jo tiedä että sulla oli helmikuussa keskeytynyt keskenmeno... tuntuu varmana pahalta tuo kkm mutta siihenhän ei itse voi vaikuttaa mitenkään?? kaikki asiasi mitä sanot muille ihmisille liittyvät omiin kokemuksiisi kkm:stä.. oireettomuus ei ole hyvästä koska pelkäät kkm:ää, kävit ultrassa mutta siltikään se ei riitä? uskon todella että kkm:n pelko on todella suuri kun sen kerran on jo kokenut mutta selvästikin pystyt tulemaan raskaaksi joten eikö sinun kannattaisi hermoilun sijaan iloita siitä ajasta minkä olet raskaana ilman että pelkäät jatkuvasti juuri tätä keskeytynyttä keskenmenoa??
 
Voisin kuvitella, että se koettu keskenmeno vaikuttaa niin paljon, ettei vaan pysty nauttimaan raskaudesta ennen kuin on turvallisimmilla viikoilla? Ja jokainenhan kokee nämä asiat hyvin eri tavalla.
Myös aiempi lapsettomuus saattaa viedä lähes kaiken ilon koko raskausajasta eikä sille välttämättä voi itse mitään. Monestihan ihmisen identiteettikin pysyy "lapsettomana" vaikka olisi lapsia jo saanut.
Niin monimutkaisia asioita nämä! Jokainen meistä varmasti kokee raskauden eri tavalla :) Ja toki täällä saa kaikesta keskustella ja kysellä, mutta pysytäänhän hyvässä hengessä :heart: (ja ihän nätistihän jjennaa- muotoilikin tuon oman tekstin, mutta aihe on varmasti arka)
 
  • Tykkää
Reactions: miss_piggy
Kävin tänään kunnallisella lääkärillä ja hän määräsi hcg-seurantaan. Kahden ja puolen viikon päästä on uusi ultra, jossa näkee onko alkio lakannut kasvamasta ja onko vieläkään sykettä. Raskausoireet ovat lakanneet jo jokin aika sitten, joten suhtaudun nykyiseen tilanteeseen aika tyynesti. Tällä hetkellä viikkoja on 7+0. Haluaisin varmuuden tilanteesta oli lopputulos sitten mikä tahansa niin, että koko kesä ei mene turhaan vältellessä hyviä ruokia, juomia sekä riskialttiimpia liikuntalajeja.
 
eltsu81 juuri noin. Ensin pieleen mennyt raskaus ja sen jälkeen useampi vuosi lapsettomuutta todella tuntuu nyt tämän onnistuneen raskauden edetessä. Tämä on niin suurella työllä saatu aikaan, että pelottaa onnistuuko tämä.
joudun kyllä kovasti näkemään vaivaa että pysyn rauhallisena ja että olisin stressaamatta.
 
Hellurei tännekkin ja tervetuloa uudet!

Pahoinvoinnista: Rannekeista olen kuullu olevan apua matkapahoinvointiin, mutten usko auttavan tähän tilaan kyllä. Inkivääriä vedetään itämaissa joka ruoassa, eikä siellä keskenmenot tai epämuodostumat ole sen yleisempiä kuin täälläkään, joten en usko, että pieni määrä mitään haittaa. Itse käytän siis homeopatiaa ja uskon sen auttavan, koska itsellä on vähiten pahoinvointia, välillä ei ollut viikkoon olleenkaan :O , kuin mistään aiemmasta raskaudesta ja kertaakaan en ole ainakaan vielä oksentanutkaan. Ainut pahoinvointi on oikeastaan ollu iltavuoroissa, kun olen ollut totaali umpiväsynyt, kun vuoro loppuu vasta klo23 ja pääsen nukkumaan vasta puolen yön tienoilla.

Nla kuulumisia . Neuvola oli siis tiistaina. Muuten en olisi edes raportoinut mitään, kun pelkkää papereiden kirjottamistahan se on ja vähän kävi ärsyttääkkin, kun olen kuitenki samat kysymykset oon vastannu just pari vuotta sitten. Mutta väsymykeen löytyi selitys...hemppa oli jo nyt pudonnu 104:ään :/ . Mulla on aina ongelmia sen kanssa, mutta tää on kyllä pohjanoteeraus. Ei siis ihme että huippaa ja väsyttää! Jonkin verran varmaan on mittavirhettäkin, koska puristeli sormenpäätä aika kovasti, mutta ei tuo hyvää tiedä silti...Paino oli samassa ja verenpaine mulle vähän korkee, mutta oikein loistava muuten.

Leona, olisimpa mäki saanu seurannan! Mulla sama vika, että oireet loppu ja kohtu ei tunnu kasvaneen, mutta lääkärissä kun kävin niin ei niitä kiinnostanu kun ei vuotoa ole ollut. Hcg oli silloin ihan ok, mutta muuta en tiedä, kun eivät ultraamaan suostuneet. Neuvolassa yritti kuunnella sydänääniä, mutta eihän ne tietty vielä kuulunu :( . Mä joudun siis odottamaan vielä KUUKAUDEN ennenku pääsen ultraan ja saan selvyyttä. Vaikka mulla on 10+ viikolla ollu samoilla oireilla kkm niin sekään ei auttanu. Kuulema selvii sit aikanaan...huoh.

Hassel ja pöpö 8+6
 
Varhaisultrassa käyty. Raskaus oli oikeassa paikassa ja sydän sykki, ihanaa! Mutta pikkuinen oli pienempi kuin luulin. Eli luulin viikkoja olevan 7+2, mutta gynen mukaan ei missään tapauksessa ole niin paljon. Sanoi viikkoja olevan 5+5 - 6+3 ja väitti ehdottomasti ettei ole syytä huoleen. Vähän silti mietityttää, koska tein positiivisen raskaustestin suht hyvissä ajoin, ja digitestikin näytti viikkoja hedelmöityksestä 3+ jo pari viikkoa sitten. Mutta yritän olla huolehtimatta ja odottaa sitten siihen ekaan viralliseen ultraan.

Pidän itseäni suht järjellä ajattelevana ihmisenä, mutta jostain syystä kaikki tähän raskauteen liittyvä on sellaista, jossa tunne meinää viedä voiton järjestä.

Pahoinvoinnista: Lääkärin mukaan ainakin matkapahoinvointiin voi käyttää Postafen-nimistä lääkettä (saa ilman reseptiä apteekista) vaikka tuoteselosteessa sanotaan, ettei raskauden aikana. Lääkäri tarkisti kuitenkin asian jostain niiden laajemmasta tietokannasta. Ennen tätä lääkettä on vissiin käytetty ihan raskauspahoinvointiinkin.... En ehkä kuitenkaan päivittäin vetelisi, mutta jospa uskaltaisin matkalle ottaa.
 
Niin ja sanoihan lääkäri vielä sellaistakin, että raskaus on naisen elämässä suurinta veritulppariskiaikaa. Eli muistakaahan jaloitella, jos istutte pitkiä aikoja kerralla. Ja tukisukat kehiin jos siltä tuntuu :) Itse kun ajattelin, että tässä ollaan niin alussa, että eihän tässä nyt vielä sellaisia riskejä ole... Sitä on niin keskittynyt vauvan hyvinvointiin, että oma meinaa unohtua!
 
Poistuu listalta hän... Onneksi keskenmeno käynnistyi lopulta itsellään niin ei tarvita lääkkeitä tai kaavintoja.

Nyt kun tässä on mietitty ja laskettu, niin mulla alkoi tulla verisempää vuotoa juuri silloin kun kehitys on näemmä pysähtynyt. Eli aina kun kerroin lääkintäihmisille vuodosta ("se on ihan normaalia"), alkio oli jo ollut kuolleena. Ekassa neuvolassakin kuolleena melkein neljä viikkoa. Eikä missään vaiheessa, ei edes sen tiistaisen päivystysultran yhteydessä tsekattu hcg:tä, vaikka verikoe otettiinkin. Sillä lailla neuvola ja julkinen terveydenhuolto.

Parempaa aikaa muille, lykkyä tykö ja onnellista odotusta!
 
Leona, olisimpa mäki saanu seurannan! Mulla sama vika, että oireet loppu ja kohtu ei tunnu kasvaneen, mutta lääkärissä kun kävin niin ei niitä kiinnostanu kun ei vuotoa ole ollut. Hcg oli silloin ihan ok, mutta muuta en tiedä, kun eivät ultraamaan suostuneet.
Voi ei, kuukausi on pitkä aika odottaa. Kävin yksityisellä ultrassa, jossa ongelma havaittiin ja sen jälkeen kunnallisen puolen lääkäri määräsi seurannan. Ongelma on ilmeisesti aika selvä. Hänkin tosin sanoi, että kunnallisella puolella ei ole kunnollisia ultrauslaitteita, joilla alkion kokoa voisi seurata ja hcg-arvon ottaminen on ainoa mihin he pystyvät. Sen takia joudun menemään yksityiselle ultraan vielä toisenkin kerran. Sitä odotellessa täytyy vain odottaa labratuloksia ja olla tyytyväinen, että ainakin jotakin tapahtuu asian selvittämiseksi. Toivottavasti saat hyviä uutisia ultrassa ja onneksi hcg-arvosi oli normaali. Tarrasukkia!

bumbuli :(
 
Viimeksi muokattu:
miss_piggy
-jjennaa- Jos ei oo ite keskenmenoa kokenut niin en ihmettele vaikkei ymmärräkkään. Toivottavasti et joudu sitä koskaan kokemaan. Enkä usko että kaikki edes tietää mitä se keskeytynyt tarkoittaa ja tuskin kaikki täälläkään ketjussa edes tietää kellä on takana keskenmeno ja kellä ei, joten siksi olen siitä kertonut. Ja aion kertoa jatkossakin.
Mun tietääkseni tää palsta on sitä varten että täällä saa purkaa tunteita, mutta ehkä sitten oon väärässä. Viimeisen vuoden ja ylikin täällä oon pyörinyt ja kyllä omasta mielestäni mulla on kaikki oikeus pelätä ja tuntea miten tunnen koska tälläkin hetkellä olo on oireeton.
Mulle oireettomuus ei oo mikään ilon asia, ja koska ikääkin on jo yli 30 niin ei tää oo mulle mikään jeejee-hetki että kun tulin taas raskaaksi. Pieni tietoisku, joillekin voi tulla montakin keskenmenoa putkeen.
Ja kuten eltsu sanoi, ei mulle tää raskaaksi tuleminen oo mikään itsestään selvyys, kerran lapsettomuustutkimuksetkin aloitettiin jo.
 
  • Tykkää
Reactions: Niwhai ja sapu
Sen verran täytyy jjennaa- kommentista sanoa, että toisaalta ymmärrän kanssapalstaajien "turhautumisen", että mikään kommentti mitä kukaan sanoo, ei muuta niitä tunteita, joita miss_piggy käyt läpi, ei vaikka me kaikki kuinka kannustetaan ja tuetaan ja toivotaan parasta. Jossain vaiheessa voi iskeä "kyllästyminen", koska taas täytyy sanoa ne lohduttavat sanat, samaan asiaan uudelleen ja uudelleen. Mikään ei vie pois oikeuttasi puida asiaa, mutta mietä on täällä myös monia, jotka haluaa ajatella asioita positiivisesti -ainakin kunnes toisin todistetaan. Ja olisi ihanaa käydä keskustelua tuossa hengessä, eikä välttämättä niin, että sivukaupalla lohdutetaan yhtä meistä. Minä hyväksyn kummankin teidän kommentit ja ymmärrän kumpaakin. Halusinkin tuoda esiin, että ei kannata välttämättä tehdä tästä vastakkainasettelua, meitä odottajia on vaan paljon erilaisia ja jokainen raskaus vielä erilainen.

Täällä eka neukkula takana tältä viikolta, eipä tuolla erikoisia tehty. NT-ultra varattu reilun kolmen viikon päähän. Varasin varmuudeksi niin, että on reippaasti yli 12+, niin näkyy kaikki sitten vähän tarkemmin :) Alussa ajatteli, että aika kuluu tosi hitaasti, mutta nyt ajattelee, että tuo 3 viikkoa menee kyllä tosi pian! Masu turpoilee iltaa kohden tosi paljon ja tuntuu välillä jopa painavalta. Tekee mieli pitää kättä tukena kävellessä :LOL: Ja tää ei todellakaan oo vielä edes kasvanut. Onks kellään muuten jo selkeesti tullu masu näkyviin? Ite huomaa, että enää ei oikein sisäänpäin pysty vatsaa vetämään ja iltaisin se pullahtaa turvotuksesta.
 
Moikka pitkästä aikaa. En ole jotenkin uskaltanut täällä kirjoitella, vaikka jo liityinkin mukaan. Alkoi tuntua, että se on jotenkin huono enne, jos kauheasti puhun tästä. Tiedän, ihan pöhköä, mutta en vain uskonut, että tuolla mitään elämää on. Mutta tänään kävin varhaisultrassa, ja kaikki hyvin. Pieni siellä oli oikeassa paikassa ja sydän löi. Oli todella huikeaa kuulla ne sydänäänet, maailman kaunein ääni ? Kyyneleethän siinä tuli. Nyt aion ottaa rennommin, vaikka eihän tämä vielä mitään takaa, mutta kuitenkin.

Oireet jatkuu edelleen, mutta ei joka päivä. Tai väsymys on voimakasta joka päivä, mutta esim. mahatuntemuksia ei juuri ole ja rinnatkin on vain ajoittain arat. Nyt olen keksinyt kasvissosekeitot, ai että on ihana syödä niitä, kun ei tee pahaa ja on helppo niellä :D

Oon itse kertonut jo aika monelle, lähinnä siis omalle perheelle ja lähimmille ystäville, mies ei vielä kenellekään. On ollut ihana saada niin kannustavia ja onnellisia reaktioita, yllättyneitäkin. Lopuille kerrotaan vasta sitten nt-ultran jälkeen.
Kesäloman alkuun vielä reilut 3 viikkoa, sitä odotellessa...Ensimmäinen neuvolakin on vasta 31.7.

Hyviä vointeja kaikille mammoille, voikaa hyvin
V-M 6+6
 
miss_piggy
Itse olen sen verran hienotunteinen, että pidän mölyt mahassani enkä arvostele täällä muita tai "ärsyynny" jonkun elämänkokemuksista. Enkä ole mitään lohdutuksia sivukaupalla täällä pyytänyt. Täytynee sitten pitää vaan kaikki sisällään kun ei ole kavereitakaan kelle puhua..
Ei ole kyse siitä etten haluais ajatella asioista positiivisesti, mutta kun ei se ole niin yksinkertaista. Kiva se on, jos teillä kaikki menee hienosti ja elämä on ollut ihanaa ja raskaus helppo.
Anteeksi nyt kaikille jos olen täällä märehtinyt. Ilmeisesti tämä ketju on vaan iloisille asioille..
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Eiköhän me kaikki voida täällä ihan sovussa jatkaa vielä keskusteluja :) Täytyy vain muistaa, että netissä tulee helpommin vääriä tulkintoja ja muutenkin väärinkäsityksiä kuin kasvokkain jutellessa. Ei täällä varmasti kukaan toista tahallaan loukkaa?

bumbulille pahoittelut :hug:
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Jaziemily
Mulla oli eilen eka neuvola :)
Otti verikokeet hemoglobiinin ja sen semmost. Sain paljon vihkosia ja papereita sekä dvd:n. Postissa pitäisi tulla kutsu ultraan, joka on sitten n rv11-12. Täällä Kouvolassa ei ultrata, joten sitten pitää mennä Kotkaan. Mies ei ekalla neuvolakäynnillä ollu mukana, mutta ens kerralla otan sen mukaan, sillon kuunnellaan sydänääniä. Ultra taitaa kyllä olla ennen seuravaa neuvolakäyntiä :) Onneks oli mukava neukkutäti. Tänään posahti käyntiin 9+0 Kiva sitten ultrassa nähdä onko kaikki hyvin ja että onko siellä yks vai useampi :) (olen itse kaksonen) rv 8+2 & rv 8+5 huomasin pyyhittäessä vähän rusk/vaalpun tuhrua. En siitä kuitenkaan säikähtänyt ja uskon että kaikki on hyvin. (Jos en olis raskaana ni niihin aikoihin olis ollu menkat).. eikä sillon ollu mitään kipuja.
Rv 7+3-8+0 oli pahoinvointia. Nyt olo on hyvä :) hajuherkkyyttä on, nännit on arat ja närästää :) La onkin7.2, voi kyllä vielä ultrassa muuttua
Jazi & Pikku-Nurminen 9+0
 
eltsu81 Juurikin näin. Kirjoitetusta tekstistä on niin helppo tulkita asioita haluamaansa suuntaan. En itse ainakaan suostu ajattelemaan niin, että kukaan meistä haluaisi toista täällä loukata, kyllä jokaisen viestin pystyy tulkitsemaan myös tukena ja kannustuksena niin halutessaan. Toisilla vaan on suorempi tapa kannustaa.

Ihanaa viikonloppua leidit :)
 
Täällä mennään päivä kerrallaan ja pelko persees..oireita on edelleen tosi vähän, hiukan etovaa oloa, väsymystä, rinnat välillä hiukan arat.pitäs vaan ollaa onnellinen et pääsee helpolla mut pakkohan tässä on miettiä et onkohan kaikki hyvin :/
Mut näillä mennään ja yritetään ollaa turhaan stressaamatta...eipä

Vatsassa tosin tunnen, ihan alhaalla jotain kovahkoa joka ei oo siellä aina ollut :)


Tänään 9+2
 

Yhteistyössä