Helmikuun helmet 2014 *tammikuussa*

Huh huijaa... EI OLLU TOKSEMIAA! :p kait mää jottain maanantai ressiä vejin ku oli ne verenpaineet koholla ja proteiinit mutta tänään ja eilen ku kontrollointia niin ei kummassakaan mitään ongelmia. Mutta edelleen pitää soittaa jos tulee outoja oloja...

Mitä tossa lueskelin teitin sisätutkimuskertoja niin tuli mieleen onko täällä Raahessa astetta pervompi meno ku laskin olleeni 6 kertaa pöyvällä iliman housuja :D Täällä myös tuo streptokokki-näyte pyöriteltiin kolmesta kohtaa; emätin sisältä ja ulkoa ja peräaukko. Synnytystapa-arvio täällä tehdään vain ensisynnyttäjille ja silloin jos edellinen on sektiolla syntynyt, joten en siihen päässyt. Ei kyllä harmita ollenkaan kun se oli niin kovakouraista touhua...

ja pakko kysyä: Mistä te näätte unia? Mie oon nähny unta Andy McCoysta vaikka en liiemmin diggaa koko äijästä ja toissa yönä synnytin parin Nokian Kontio-kumisaappaita... :LOL:

EMY06 ja Möykkis 37+6
 
  • Tykkää
Reactions: Iitu1810 ja Inkku90
Unet tässä reilu viikko sitten näin unta vauvasta; synnytin lapsen (tytön) joka osasi puhua ja laitoin hänet sitten vielä takaisin mahaan, ikään kuin kengurupussiin. Ja taisi syntyä jalat edellä. (tuo kengurupussi voi viitata kantoliinaan, jota haluaisin käyttää)

Aamulla olin niin pettynyt että hän oli tyttö, poikaolo ollut pitkän aikaa, ja nyt sitten tyttöolo, juuri tästä unesta johtuen, prinsessanimiä mietitty miehen kanssa. :heart:

Tehokas aamu, tein riisipuuroa haudekattilassa ja pesin samalla jääkääpin. Salaattiakin valmistelin.

Nukkuminen on hankalaa (asento) kun on tuo 2300g lihamöykky sisässä. En haluaisi litistää pientä.
 
  • Tykkää
Reactions: EMY06
ihmeellisesti kyllä kaikki käytännöt vaihtelee paikkakunnasta riippuen...
kivunlievityksistä kerrottiin täällä valmennuksissa (oli helmikuun synnyttäjillä jo loka-marraskuussa) ja vielä kun kävi synnärille tutustumassa..

streptokokki näyte otetaan täällä päin kaikilta. tässäkin raskaudessa multa otettu kaksi kertaa, kun sekin voi (käsittääkseni) aiheuttaa keskenmenoja.

koko arvio on huomenna polilla, katotaan tekeekö ne synnytystapa arvion samalla. neuvolasta ainakin sanoivat että se tehdään kaikille täällä päin.
Ja itse ainakin pienikokoisena ensisynnyttäjänä haluan että kahtoovat mahtuuko tuo tyyppi tulemaan alakautta, itselläni kun vakaa aikomus hänet sitä kautta maailmaan saattaa..

viime viikolla oli neuvola.. ei ollu oma terkkari ja oli vähän terve ja kiitos käynnistä - meininki. sf 30, painoa tullu 200g/vko ja hb 123.
vähän kyl hirvitti käydä vaa'alla, kun edellisen viikon oli vaan syöny sairaala ruokaa ja maannut tippa kädessä....

mitäs muuta.. alapäätä vihloo ja selkään koskeen.. on vaan tunne voimistunut että ei mene kyl helmikuun loppuun..
mutta huomenna sen kuulee, mikä tilanne oikeesti tuolla alhaalla on :D

muoks: unista oli vielä pakko kommentoida.. ihan lamppuhimmeitä unia näen.
viime unessa makasin sairaa sängyssä ja vermeissä ylä-asteen käytävällä. kätilö tuli sanomaan että kohta pääset sektioon. aikani siinä odotin ja kyllästyneenä menin sit tekemään muiden oppilaiden kanssa englannin käännöstehtäviä..
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: EMY06
Täällä keskustelu käy niin vauhdikkaana, että en ole edes pysynyt mukana! :)

Helsingissä ei kait oteta streptokokkia automaattisesti. Kysyin sitä joskus neuvolassa ja vastaus oli ei. Haluaisin kuitenkin, että se katsotaan. Täytyy pyytää huomenna neuvolassa.

Myöskään synnytystapa-arviota ei ole. Kaksi lääkärikertaa, joilla tehdään sisätutkimus, joissa (ainakin meillä) katsottiin vain kohdunkaulan tilanne. Ja se oli tiukasti kiinni ja täysin lyhentymätön. Ei taida vauva vielä hetkeen tulla ja hyvä niin! Valmistelkoon itseään ensin. Vaikka olo kyllä alkaa olla todella piukea. Kävin muussa yhteydessä lääkärillä ja siellä arvioitiin, että on tulossa keskimääräistä isompi vauva. Maha ei kuitenkaan ole kovin iso, joten voitte arvata kenen sisukalut on puristettu kasaan...

Supistuksia tulee edelleen, mutta ei kipeitä. Sen sijaan alapäätä ja nivusia vihlaisee päivittäin todella kipeästi. Onko muilla tällaista? Taitaa liittyä siihen, että vauva kairaa päätään alaspäin?

Minulla on ollut ihan järkyttävän runsasta valkovuotoa. Neuvolassa otettiin hiiva, mutta se oli negatiivinen. Sain silti hiivakuurin, mutta siitä ei ollut apua, vuoto vain jatkuu ja todella runsaana eikä mitenkään (ällövaroitus!) kirkkaana vaan paksuna valkokeltaisena. Mitä ihmettä tämä voi olla ja millä sen saa pois??

Lopuksi vielä isoin vaiva; liitoskivut! Huh, täällä on jouduttu kaikki liikkuminen jättämään minimiin. Jos käyn tunnin kävelyllä, en seuraavana yönä nuku. Niin kovia ovat kivut. Suorastaan järkyttäviä.
 
Papustin, en siis sen tarkemmin tiiä Tayssin toiminnasta synnytykseen mentäessä. Siinä uskossa vaan oon eläny, että ku synnytykseen mennään, ni tekevät sellasen pikaultrauksen, että kattovat tarjonnan ja koon. Kaveri vaan sano näin, kun hän oli menny synnyttään, ni näin tehtiin :) Mut voi olla ettei siinä ultraillakkaan enää, saa nähdä :) Ja hyvin luottavaisin mielin oon itekki menossa synnyttään, ku tietää, että siinä on osaavat ja ammattitaitoiset ihmiset vieressä.

Eikä täälläkään kuulu muutakun kaks ilmasta ultraa, nt ja ru. Ite kävin viä kahessa ylimääräsessä, sen takia ku tyttö oli viikkoa mun viikkoihin nähden pienempi.
Mun mielestä ois vaan kiva, että loppuviikoilla sais jonkun näköstä arvioo viä ennen h-hetkee, mut sieltä tulee sen kokonen pötkylä ku tulee :D

Mua on alkanu vaivaan toinen viisaudenhammas :ashamed: painaa ikävästi poskea. Toinen poistettiin ihan alkuraskaudessa. Ärsyttävä tunne.

Viime yönä oli taas sellanen jytäjytä meno tua mahassa ja toivoin, että pistäis ny niin kovasti meneen, että puhkeis vaikka jo kalvo :D Ei sitte kumminkaan.

Sunya, mulla on ollu valkovuotoo koko raskauden ajan ja pissa on ollu aina puhdas, eikä siitä oo ainaka sanottu mitään ihmeellistä. Pari kertaa se on ollu myös juuri tuollaista aika paksua ja valkokeltaista, mutta en ole siitä sen enempää huolestunut :) Joten uskon, että ei sullakaan mitään hätää oo.

40+3
 
Viimeksi muokattu:
miss_piggy
Sunya, kokeile ostaa apteekista ilman reseptiä sellasia Vagi-C emätinpuikkoja, saattaa auttaa myös tohon valkkariin ym, tasapainottaa emättimen omaa bakteeritasapainoa ja mulla kyllä väheni valkkarikin sen myötä ihan mukavasti...

Täällä ei alapäässä muita kipuja oo, paitsi välillä nuo nivuskivut on aika inhottavia kun tuntuu, että menee jalka alta.

Synnytyskivusta, eihän se toisilla satu ollenkaan. Jotkut sanoo, että ihan ku ois vaan menkkakipuja ollut, toisilla taas tuntuu enemmän ja joillakin puudutteet vie kaiken kivun pois. Toivon, että mulla olis apua synnytyksessä korkeasta kipukynnyksestä :D
 
Elm
Neuvola oli tänään, huomenna viikkoja tasan 36. Synnärin välivisiitistä selvitty, harjotussupparit senkun jatkuvat, mutta kunhan eivät kivuliaita ole, niin saan olla kotona. Heti jos koskee pahasti, niin vauhdilla takas.
SF-mitta tänään (vain?) 30cm, sama mikä se oli jo kolme viikkoa sitten. Kaksi viikkoa takaperin antoivat synnärillä kokoarvioksi kuitenkin "jo" 2300g, viikoilla 34 tasan.
Paineet korkeammat kuin koko raskausaikana, siltikin normaalit 121/67.
Oma neuvolatäti on kyllä ihana, mutta noi lääkärit on aina jotenkin tosi tylyjä.. En tiiä että mikä niissä sitten on.. Kyljet todella kipeät, edestä sivusta ja takaa, ei tunnu mikään asento oikein olevan hyvä ja aamulla heräsin kun tuntui että joku olisi painanut keihästä nivusesta läpi. Alan olla jo niiiiiin valmis tän mahan kanssa..
Kaipaan liikuntaa enemmän kun mitään muuta.
 
Kyllähän se synnytys sattuu, mutta palkinto onkin sitten mitä ihanin :). Ainakin mulla on kummallakin kerralla tuntunut ihan kunnolla synnytys. Epiduraali toi ekassa synnytyksessä tosin hetkeksi ihanan täysin kivuttoman olon, ja vei valitettavasti koko ponnistustarpeen pois. Mutta niin sitä silti ponnistettiin maailman ihanin vauveli maailmaan.

Täällä on tänään supistellut vähän enemmän, mutta ei vielä mitään synnytyssuppareita. Saas nähdä tuleeko tästä meidän myöhäisimmin syntynyt vauva, kun esikoinen syntyi 36+5 ja kakkonen 38+0.

Onko kenelläkään muulla nännit kuivuneet? Mulla hilseilee kovasti ja yritänkin niitä kovasti rasvailla.

37+4
 
Viimeksi muokattu:
Äitiysrahapäätös tuli viimein! Jee! Olen odottanut (viikon). :attn:

Ja arvaustani paremmat rahat tulossa, kiitos hyvän työtilanteen 2013 vuoksi. Kannatti tehdä työtä ja olla silti välillä työtön. Juuri tuon satunnaisen työttömyyden takia ajattelin rahan olevan pienempi. Tässähän voi ihan elää, yhteiskunnan rahoilla. Mieskin yllättyi. Toki verot pois.

Verokysymys äitiys ja vanhempainrahasta. Pitääkö mun itse rukata veroprosenttia, vai verottaako ne automaattisesti 20%? Ja riittääkö se? Vai kannattaako olla vielä korkeampi? Mikä? :D

Kela muisti mua tänään 4 kirjeellä. Jonkun päivän ne oli maksanut liikaakin. Ollut kelan tädeillä hommaa kun miettineet mitkä etuudet kuuluu mulle ja milloin. Työttömänä juuri ennen äippälomaa, josta myös saikulla. Jännää tämä elämä. ;)

Vauvalla oli hikka.

Valkovuotoon ja yleiseen vatsaoireiluun olen syönyt kahta eri maitohappobakteerivalmistetta kahdesti päivässä, vaihdellen valmistetta. Ainakin vatsaan tuntuu auttavan.
 
Viimeksi muokattu:
Huhhei mikä yö taas takana. Uni tuli lopulta vasta kolmen jälkeen ja heräsin 06.00. Vauva kyllä nukkui mahassa oikein rauhassa, mutta minä kärvistelin maailman kamalimman närästyksen kanssa. Ei ollut mitään hyötyä Renniestä, Antepsinista, piimästä, vedestä eikä puoli-istuvasta asennosta. Tuli vähän herkuteltua illalla kun katseltiin pari jaksoa Supernaturalia Netflixistä miehen kanssa... No, tänään taas muistan olla syömättä klo 19 jälkeen! :headwall:

Huomenna poksuu 38 vkoa ja vauva voisi ihan oikeasti harkita syntymistä. :D
Eilen porasi itseään alaspäin ihan mahdottomasti ja mietin jo, että täytyykö ryhtyä miehelle soittelemaan, että on valmiina lähtemään töistä kotiin. Vaan eipä tarvinnut soitella kun kaveri lopulta rauhoittui. Veivaamisellaan vaan aiheutti sen, että oikea jalka meinaa välillä kävellessä tippua pelistä pois, ihan järkyttävän kivun/vihlaisun saattelemana.

Olo on jotenkin raskas, levoton ja nuutunut. Väsyttää, muttei saa nukutuksi. (Joitain harvoja suht hyväunisia öitä onneksi on ollut!) Onneksi tätä ei voi olla edessä enää kovin montaa viikkoa. :D (Paitsi sitä unettomuutta.)
 
Viimeksi muokattu:
Tää mun hullu lapsi on ottanu nyt oikein asiakseen että äiti ylös 5.00... Mää niin rakastan sitä ku ei oo aamulla mihinkään kiire ja saa venyä sängyssä niin pitkään ku mahollista mutta tämä herra on sitä mieltä että kello 5 aamulla on hyvä herätä. Ja ku mie nousen ylös jätkä rauhottuu ite nukkumaan ja mie en enää saa unta ku on lonkat ja kylkiluut möykätty kipeiksi ennen sitä... ja tätä oli ensin harvakseltaan mutta tällä viikolla jo kolmena aamuna pitäny loikata pystyyn :kieh: taisin tänä aamuna jo kärrytä ipanalle että voisit ees syntyä niin ois helpompi sietää näitä aikasia aamuja eikä tarttis kroppa kipiänä kanniskella sua ympäri kämppää :D

Eilen tajusin jotain kauheaa: Mun on pakko vähän etäännyttää tota mun esikkoa musta. Se on ihan kauhee äitinpoika ja oon sitä koko syksyn ja alkuvuojen hyysänny kouluun ja hakenu kottiin. Eilen olin vaan niin kipiä että piti soittaa kouluun että sanovat sille että sen pittää tulla yksin kottiin. Toinen oli sit juossu koko matkan ja tuli ulkovaatteet päällä vielä makkariinki kysymään "pitääkö äiti soittaa sairaalaan?" :'( Toinen niin huolissaan heti :heart:
 
  • Tykkää
Reactions: arya
Äitiysrahapäätös tuli viimein! Jee! Olen odottanut (viikon). :attn:

Ja arvaustani paremmat rahat tulossa, kiitos hyvän työtilanteen 2013 vuoksi. Kannatti tehdä työtä ja olla silti välillä työtön. Juuri tuon satunnaisen työttömyyden takia ajattelin rahan olevan pienempi. Tässähän voi ihan elää, yhteiskunnan rahoilla. Mieskin yllättyi. Toki verot pois.

Verokysymys äitiys ja vanhempainrahasta. Pitääkö mun itse rukata veroprosenttia, vai verottaako ne automaattisesti 20%? Ja riittääkö se? Vai kannattaako olla vielä korkeampi? Mikä? :D
toi 20% on perusvero nuille Kelan jutuille, ite en oo siihen puuttunu. Saapahan sitten joulukuussa varmemmin ylimäärästä :D Mut jos on taloudellisesti tiukkaa selvitä niin sitten kyllä suosittelen että käy lasketuttamassa alemman prosentin, ite en kyl lähtis nostaa tuosta edes vapaaehtosesti.
 
Mulla on ihan tajuttomat unenlahjat, ku oon ehkä yhesti vaan heränny yöllä noihin lapsen liikkeisiin.. Mies sit aina sanoo et itekki hytkyn ku tuo jytää tuolla, mutta meikäläinen vetää vaa sikeitä.

6 päivää laskettuun aikaan.. alkaa jännittää, koskaan ei tiiä millon alkaa tapahtua. Toisaaltaan tuntuu, että tää taitaa mennä yli. Neuvolaan on meno keskiviikkona ens kerran, sillon on mulla LA. Sanoin, että en minä enää tuu. Minusta tuntuu, että sitä tätiä vähän nauratti :D
 
  • Tykkää
Reactions: EMY06 ja Iitu1810
Yöllä tuntu, että itku tulee kun häntäluuhun pisti yhtäkkiä ihan järkyttävästi. Kesti muutaman minuutin ja meni ohi. Onko muilla ollu tuollaista? Hyi.
Muutenkin kokoajan nälkä, mutta ruoka ei mene alas ja mitään ei saata syyä ja ku ei syö oksettaa ja ku syö pukkauttaa. Tooosi kivaa :( Not.
 
miss_piggy
Ei tääläkään tapahu yhtään mitään. Eilen muka nukkumaan mennessä vähän supisteli mutta taiski olla vaan jotain ilmavaivoja :D Vois syntyä jo, en jaksa oottaa..

38+6
 
se oli sitten viimonen poli käynti, jos ei mene yliaikaiseksi.
painoarvio nyt 2827g ja ihan käyrää myöten kasvaa :D
lääkäri totesi kun kyselin synnytystapa arviosta, että sinun lantiosi on niin monta kertaa nähty ja tutkittu, kyllä se sieltä mahtuu tulemaan....
mitäpä siihen muuta sanomaan.

ja sanoi että 100 prosenttisesti tyttö tulee, pojalla ei kuulemma ole tuollaisia vermeitä :D
isännälle avauduin sitten tunteista:
ihanaa kun saa sisustaa tytön huoneen, mutta pojilla on paljon paremman näköisiä vaatteita..
Noh, kuhan ny ensin syntyisi ja olisi terve....

uneton yö oli minullakin... kissan s**tanat terrorisoi elämääni ja yö uniani.
"Mäy - haluan ruokaa.
Mäy - Haluan parempaa ruokaa.
MÄY - Eikö tästä talosta saa ruokaa?? "
jonka seurauksena heitän toisen kissan pihalle, toisen piiloutuessa sängyn alle tai muuten juosten karkuun kun ulkona on mukamas liikaa pakkasta pikku kissaneidin perseelle.
prkl.


36+0 pokspoks
 
  • Tykkää
Reactions: EMY06
Hortensia jaksatko laittaa vielä ensi kuun pinon pystyyn?

Täällä yöt menee alaselän ja lonkkien kipuilujen kanssa. Ja pissalla saa ravata alvariinsa.

Mietin tässä et mitä jos tuo ei tajua laskeutua, eihän synnytystä voi sillon käynnistää??! Tarkoittaako se sektiota? Apuva.

Toivon et tää pysyis ainaki viikon verran lasketun ajan yli masussa, meillä on pieni situation koiran hoidon kanssa. Piti mennä mun vanhemmille mut niiden nartulla alko juoksut. Vara-hoitopaikka on kyllä järjestetty hyvissä ajoin synnytyksen ajaksi mutta mitä helvettiä mä sit arkena keksin ku mies poissa ma-pe.. Ja vauvaa ei saa ulos viedä??... Karseeksi säädöksi menee. Mies valmistuu 21.2 et sen jälkeen no problem. (9.2 la)

Nojuu, nyt ystävän kaa ravintolaan lehtipihville, nam <3

Rumpali 38+4
 
margareta91 meneehän tuo viimeinenkin kuukausi muiden jatkona, päivityksetkin on tullut tehtyä heti kun päivitettävää on ilmennyt, joten mitään kummempaa urakkaa ei edes ole luvassa. Siinä vaan saattaa tulla pientä taukoa päivityksissä kun oma sälli päättää viimein putkahtaa pihalle. Mutta ehtiihän niitä sitten... :)
 
Täällä yöt menee alaselän ja lonkkien kipuilujen kanssa. Ja pissalla saa ravata alvariinsa.

Mietin tässä et mitä jos tuo ei tajua laskeutua, eihän synnytystä voi sillon käynnistää??! Tarkoittaako se sektiota? Apuva.
Kyllä multa vaan viime kerralla käynnistettiin vaikka ipana ei ollut laskeutunu tai ees kiinnittyny, kyllä se siinä rytinässä ulos tulee alakauttaki...

Mulla sama homma lonkkien, alaselän ja häntäluun kans, miks just yöllä pitää sattua niin maan helkkaristi että itkettää ku pissalla käy. Aamulla sit taas ei mitään ongelmia :D mutta päivän mittaan alkaa taas sattua kaikkiin mahollisiin ja mahottomiinkin paikkoihin :D
 
Upeaa että kuukausi vaihtuu kohta :) Tässä on vielä sopivasti aikaa tehdä kaikenlaista puunausta kotona. Olen ottanut tehtäväkseni siivota koko talon vähitellen. Esim. kylppärin lattian voisi harjata. Ja eilen innostuin suunnittelemaan että pyöräytän pari yövaippaa vauvalle.
 

Yhteistyössä